FLAC og MAC...??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Blir litt OT etterhvert dette, men problemer unngår man ved:

    Ikke bruke den mest populære bloatwaren som kommer bundlet med maskinene.

    På en windowsmaskin vil det si IE, Outlook, Adobe reader, WMC

    Gode gratis programmer for ekstra beskyttelse er AVG og Avast

    Er man ellers en smule kritisk til hva man installerer og ikke legger inn et hvert program som ser festlig ut og holder holder systemet oppdatert.

    Windows er ikke noen stor stas i seg selv, og den beste maskinen får man ved å avinstallere mest mulig av hva Microsoft vil at man skal bruke og heller legger inn egne programmer og løsninger. Så problemstillingen er ganske lik her. Det er bare mye lettere å finne alle disse andre gode programmene som gjør at en blir uavhengig av hovedprogrammene fra Microsoft eller Apple.. om de er aldri så vennlige og bestemte mot brukerene.

    Det jeg egentlig misliker sterkest er når produsenten av en maskin tilrettelegger for å ha størst mulig kontroll med hva jeg har på min maskin av programvare, hvordan jeg bruken den og hva jeg helst ikke skal bruke den til.

    Microsoft er ikke noen pusekatter de heller, men de har ikke den samme dominansen på programvare og maskinsiden lenger. IBM med sin OS/2 var litt mer i Applegaten sli, der de skulle ha kontroll med alt fra maskinvare til programvare. Den forsvant relativt for igjen, selv om den også hadde gode tekniske løsninger.

    Så dette handler ikke så mye om å like eller å ikke like Apple eller Mac, men det å ikke like å ha en maskin som er mer som en uchippet spilleconsoll med tastatur og ferdige løsninger som man kan bruke, like eller forkaste.

    Litt tilbake til topic så er formater på dokumenter og filer en vitkig del i krigen om hvem som skal kontrollere informasjonsstørmmen på nettet. Det i seg selv er mye vitkigere enn formatene i seg selv. For en bruker spiller det jo i praksis pent liten rolle om en fil kommer i FLAC eller Apple Lossless. Men for utviklingen av musikk på nettet er det av stor betydning, for her handler det om kontroll med distrubusjon, både av mediainnhold i seg selv, men også hvilke programmer som brukes for å lage og spille av samt å distribuere innhold. Det handler om hvorvidt de aller største selskapene skal kunne opparbeide seg en dominans eller om mangfoldet og de uavhengige leverandørene skal få et bedre klima og utviklingsmuligheter.

    Med andre ord, skal vi gå mot en situasjon der alt medieinnhold og prorammer skal gå innom og kontrolleres, sensurere, forkastes eller aksepteres av noen få store selskaper. Vi ser dette tydeligst nå f.eks. med iphone og programmer til dem, der skal alt gjennom Apple, mens andre løsninger er mer åpne .. som Android, der det er rom for hvem som helst å utvikle, distribuere og tilby programmer til alle som ønsker det. Det er egentlig viktigere enn hvem som har det peneste grensesnittet, for det handler om mye mer enn som så.

    Så når en mediaspiller ikke vil lage lyd av en FLAC fil så ligger årsaken til at den da ville kunne brukes på en måte som produsenten har mindre kontroll med og inntekter av. Det er en alvorlig begrensning, og handler pent lite om hva som er en bedre teknisk løsning for lagring av lossless musikk.

    Det samme gjelder teksdokumenter, her er det like trist når f.eks. offentlige dokumenter kun distribuers i .doc/.docx format. Selv om man kan lese den uten å installere MS Office, så er skaper det et uønsket press for å få folk og bedrifter til å velge denne løsningen fremfor åpne og frie formater.

    Men jeg er ikke immun selv heller mot det jeg kritiser. Jeg har latt meg forføre av Googles mange løsninger, gratis og gode.. men konturene av en informasjonshub av slike dimensjoner som vi aldri har sett tidligere skremmer kanskje mye mer enn Apple.. som stort sett prøver å dominere ren underholdningsdistribusjon.

    .. nok mas nå. Spiller litt musikk før jobb i stedet.

    Lagret i FLAC så klart! :)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Beklager, men linken din er ikke oppdatert nok. Ormen ble oppdaget i januar i år og denne artikkelen er fra 20. april: http://www.itavisen.no/811025/forste-botnet-for-os-x

    Fremdeles ikke noe å skjelve i buksene for for den gemene Mac hop på generell basis. "Virus" som artikkelen din pirker på er uansett ikke en særlig aktuell trussel i dag. Det er ormer og trojanere som er det som genererer problemene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn