FLAC og MAC...??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    marsboer

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Handbrake, For å rippe ned filene i andre format, Gratis.

    http://handbrake.fr/

    Fairmount, lage en 1:1 kopi av kopibekyttede materiale, Gratis.

    http://www.metakine.com/products/fairmount/

    MVH Johnny
    Ja, men dette er vel DVD-rip. DVDer har man vel kunnet rippe på mac lenge, riktignok ikke så transparent som på en pc med anydvd, men likevel. Men det er blu-ray jeg er interessert i. Så vidt jeg vet så finnes det ingen bra måte å få til dette på Mac i dag, selv om det ryktes at det kanskje skal gå an å krangle det til på et vis ved å bruke noen programmer.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Har jeg påstått noe annet..., ikke alt handler om dine innlegg.
    Øh, ok. Jeg var sikkert bare dum som trodde svaret var rettet til meg når jeg var den som brakte spørsmålet på banen. Jeg bare lurte på om du kanskje visste noe om blu-ray biten også..
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Logitech har en Blu-ray drive som kan kobles til Mac.

    Ellers var det tung spekulering i om 10.5.6 skulle kunne lese Blu-ray, men det utsatte Apple. Ser ut som om det først kommer med Snow Leopard. Siden Apple er avhengige av å få filmstudioene med på å levere filmer i HD til iTunes Store og Apple-TV, så ønsker de ikke å tirre disse kildene ...

    Men naturligvis kan man avspille rippede Blu-ray disker, uten problemer.

    The following is not an endorsement of Pirate Bay, but just a reference:

    Denne linken viser hva som er tilgjengelig i 1080p på Pirate Bay.
    http://thepiratebay.org/search/1080p/0/99/0
     
    M

    marsboer

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Logitech har en Blu-ray drive som kan kobles til Mac.

    Ellers var det tung spekulering i om 10.5.6 skulle kunne lese Blu-ray, men det utsatte Apple. Ser ut som om det først kommer med Snow Leopard. Siden Apple er avhengige av å få filmstudioene med på å levere filmer i HD til iTunes Store og Apple-TV, så ønsker de ikke å tirre disse kildene ...

    Men naturligvis kan man avspille rippede Blu-ray disker, uten problemer.

    The following is not an endorsement of Pirate Bay, but just a reference:

    Denne linken viser hva som er tilgjengelig i 1080p på Pirate Bay.
    http://thepiratebay.org/search/1080p/0/99/0
    Spørsmålet var ikke avspilling, men det å gjøre selve rippingen. Per i dag så tror jeg anydvd har den eneste fullgode løsningen for ripping av blu-ray til harddisk.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    http://mac1.no/artikkel/7683/nye-lisensregler-kan-gi-oss-blu-ray

    Kommer Mac med blu Ray avspiller på sine Macer går det ikke lang tid før vi vil få mulighet til å rippe BD også for Mac.


    Anydvd er nok en av de beste programmene for å fjerne kopibeskyttede materiale jeg har det på begge pc`ene mine.Blueray ripp har jeg ikke prøvd på noen av de.
    Noe fullgode program for å rippe Blueray på Mac tror jeg ikke finnes.Vet ikke om det i det hele tatt vil la seg gjøre, trenger en ikke Blu Ray drev for å kunne utføre dette da?
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Heisann.
    Har ikkje lest heile tråden, men ser ikkje at det skal være veldig vanskelig å bruke Flac på Mac?
    Det er bra.....for maskinen står i stuen og den maskinen jeg har idag er plaget med mye viftestøy....hyppig rens må til. Imac skal jo være helt stille ...så det argumentet veier tungt
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    @Vapor, hva skal du i hovedsak bruke maskinen til??

    SB støtter jo som kjent Apple Loosless filer, Apple Loosless fungerer komprimeres omlag like mye ned som en Flac fil og fungerer på samme måte at den er en Loosless fil.
    Jeg solgte min SB Duett til min kompis vi rippet om samlingen min/hans fra Flac til Apple Loosless vi bruker Itunes for å rippe inn cd ene til ekstern disk vi har huka av at Itunes skal organisere i Itunes mappen.
    Igjennom programmet SC legger vi inn at programmet skal hente musikken ifra Itunes mappen og streame Apple Loosless filene til stereoen, en enkel å genial måte utnytte Itunes som tagger og legger til coverbilde i musikkbibloteket uten noen videre form for eksterne programmer som mp3tag eller annet.
    Jeg brukte EAC og Mp3tag men løsningen med Itunes kan jeg ikke skjønne er ryddigere og mye mye enklere i bruk.
    Slik ser det ut når Tunes organiserer og tagger...perfekt.




    Jeg som gikk over til Mac for omlag ett halvt år siden og er storfornøyd med maskinen, programvare er enkelt å få tak i og ikke minst er de enkle å bruke å forstå seg på, data er plutselig morsomt nå som man føler at du styrer maskinen og ikke omvendt.
    Med alle mediafilene som nå finnes i de tusen hjem ,foto, film og musikk skal det være enkelt å håndtere disse filene , dette syntes jeg en for med Mac i mye større grad enn jeg gjør når jeg bruker en "vanlig" pc.ilife pakken som ligger klar når du kjøper maskinen er også meget bra.

    Jeg er nå i full gang for å sette opp min Mac Mini som skal fungere som ett mediasenter for min 42" Samsung tv.Kjører den igjennom DVI>HDMI og for full HD igjennom 2,26 Ghz prosessoren til Minien, skiftet harddisk og Rambrikker selv legger inn programvare for å sette den opp alt har fungert knirkefritt.
    Bruker programmet Plex som mediasenter som har bedre kodekser for å spille av 1080p filer enn Apple egens Quick Time spiller, anbefales for alle, du stiller den også inn for å hente Tagger/cover til filmene igjennom Imdb.com så laster du ned en fil Avi,xvid (Plex støtter stort sett alle filformater du kan kaste på den) etc fra nett eller hvorsomhelst, så ligger den klar med cover og info igjennom Plex uten at du trenger å løfte en finger.Plex henter informasjon ut fra navnet som filen innehar, og den har enda ikke gitt feil informasjon til noen av filmene jeg har.

    Glemte jeg å si det, ? Plex koster ingenting.





    http://www.plexapp.com/

    At du er låst når du kjører Apple sine produkter er bare tull...Programvarene jeg har linket til i denne tråden har vært gratis vare laget av uavhengige tredjeparts programmere som verken er kjøpt eller betalt av Apple, i tillegg er de som sagt gratis.

    Nei, la pc brukere brukerne slite seg i håret men la resten av oss ha det gøy med maskinen.

    MVH Johnny
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Shhhh, Johnnygrandis - om folk finner ut hva Plex kan, blir det storm på vidda.

    Jeg bruker Hotspot Shield for å kunne gå inn på Hulu - men leter etter noe som gir meg full tilgang til BBCs iPlayer.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Den evige Mac/Pc diskusjonen........:). Har jobbet med begge siden Apple II kom og vi hadde ND terminaler, kan ikke skjønne den stooore forskjellen, annet enn hva man personlig liker. Bruker en MBP som jobbmaskin og en HP laptop med Vista som ekstramaskin, har aldri hatt problemer med noen av dem. Vi kjører masse PC'er, noen MAC'er og mange servere, nå om dagen mest HP Blade, med winserver2003 og 2008, og på alle disse årene har det knapt vært noen forskjell på feilraten på Mac kontra PC.

    Enkelte utgaver av begge OS har vært dårlige, men i dag skal det kjøre helt stabilt uansett plattform/OS hvis man har satt opp maskin og programvare korrekt. Bruker man bøttevis med freeware, cracket software, overklokking o.l. må man skylde seg selv om maskinen er ustabil.

    Man får det man trenger til begge, bortsett fra noen typer software som bare fungerer mot en type OS (som regel proffsoftware rettet mot spesielle ting) og Apple er gode på livsstil og design, men tar seg også betalt for det. Men det er greit, det er kun et valg man gjør.


    Så på 25 år med begge typer maskiner daglig har jeg lært at det spiller rimelig liten rolle hva man velger i dag, de er like gode til å gjøre det de skal til hjemmebruk (og proffbruk) uansett hva man er vant til og liker best.

    Det jeg derimot tror jeg har merket, er at det er mye lettere for en Windows-bruker å gå til OSX, enn omvendt.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    marsboer skrev:
    Loevhagen skrev:
    Hvorfor stresse med "mp3tag, EAC, foobar2000 samt AlbumArt Dowloader" når du får lossless i iTunes. Ikke det, sikkert kjekt å knote...
    Det er dette som skiller meg og deg (og mange andre). Du er fornøyd med å ha all funksjonaliteten tilsynelatende helt greit for din del i itunes.
    Jeg for min del krever perfeksjon i alle ledd, dvs at så godt som INGEN programmer fungerer slik jeg vil out-of-the-box, og dermed krever en eller annen form for egne innstillinger.
    Og sorry mac (no pun intended ;D ) itunes har IKKE alle disse mulighetene. Itunes er for folk som krever at musikken på enklest mulig vis kan legges inn på maskina og avspilles, men mangler veldig mye når det kommer på andre ting. JEG ser heller ikke på det å bruke 10 minutter første gang på å sette opp hvert enkelt av disse programmene slik jeg vil som knot, men som en glimrende frihet og mulighet til å gjøre ting helt optimalt i stedet for på den måten "noen" har bestemt at er best for meg, som alltid krever unødvendig etterarbeid for å få det helt slik jeg vil.

    Å i det hele tatt nevne itunes og programmer som mp3tag og AlbumArt Downloader i samme setning når det kommer til funksjonalitet ser jeg på som en kraftig fornærmelse og det skinner helt klart igjennom at du er lykkelig uvitende om ganske mye innen dette fagområdet. Ikke at det gjør noe, men ikke alle av oss er fornøyd med å få presentert "noe" som tilsynelatende virker greit i akkurat det ene programmet.
    Og quicktime som rammeverk for video er jo også helt talentløst. Quicktime er et hatobjekt som jeg dessverre må installere på pcen min for å få spilt av diverse trailere o.l.
    Makan til talentløs videospiller skal man lete lenge etter. Quicktime vs f.eks Zoomplayer med ffdshow er liksom ikke helt sammenlignbart i avansert funksjonalitet som trengs for å få en perfekt oppsatt HTPC for å si det slik. Men her igjen kommer det faktum frem at det er forskjell på folk. De fleste er happy bare de får sett filmen på TVen, mens andre krever perfekt oppskalering, støyfjerning, skarphet, totalt feilfri panorering i forhold til frekvens på bildefremviser og kilde samt korrekt fargebalanse, hvor alt dette skal skreddersys for å bruke CPUen mest mulig effektivt i forhold til hva som gir mest effekt på bildet.
    Jeg har full forståelse for at folk ikke gidder å drive med disse tingene, men hvorfor i huleste det er så vanskelig å godta for MAC-gjengen at MAC IKKE har de programmene som egner seg best for oss "nerder" skjønner jeg ikke.

    Mac suger rett og slett til mine formål - Ikke hardware plattformen, ikke OSet (det suger på mange andre områder, men det gjør definitivt Windows også), men mangelen på alle de beste programmene, samt en veldig sær og lite inkluderende tankegang på sine andre produkter.
    Som selvlært ignorant så kunne jeg vært interessert i å vite hva det er du gjør med alle disse programmene dine til musikkavspilling (og forsåvidt bilde/film), og som du ikke finner løsninger på innen osx. Sånn rent konkret forklart.

    Og så kunne det vært opplysende hva du mener at den gemene hop har behov for i sin daglige sluttbrukerbruk, såfremt de ikke går for den ultimate perfeksjon du tilstreber (listet i sammenheng med forrige spørsmål), og i hvor stor grad dette ikke er tilgjengelig på osx.

    For ordens skyld; dette har intet med en krangel mellom PC og Mac å gjøre. Det får folk velge selv. Konkrete mangler og behov for sluttbrukere er derimot av interesse for de fleste, skulle jeg mene. Jeg får bare ikke helt tak på hva jeg går glipp av ved bruk av osx. Jeg er litt lei av å bedrive smårfordummende barnetv på maskinen.

    Er du derimot en som liker å bruke litt ekstra energi for å oppnå optimale løsninger uten å gå på restriksjoner i valg av programvare eller formater, eller du er helt perfeksjonist når det gjelder organisering og tagging av musikkbiblioteket ditt eller andre ting så ville jeg styrt unna MAC.

    De aller, aller fleste passer definitivt inn i den første kategorien og vil dermed leve lykkelig med MAC.
    Selv styrer jeg unna Apples løsninger som pesten, ikke fordi de nødvendigvis er dårlige løsninger i seg selv, men fordi jeg ikke har sjangs i havet til å oppnå den friheten og fleksibiliteten jeg trenger for å komme i mål med min perfeksjonistiske tilnærming til det meste innen PC generelt og musikkbibliotek spesielt.
    Jeg har full forståelse for de som velger Apple, men for min del blir hele greia litt små-fordummende barne-TV.
    Tillegg:

    For ordens skyld II; jeg har lite kjennskap til den andre siden. Jeg har aldri hatt noe annet enn Mac, selv om jeg har måttet hjelpe sluttbrukere på Windows i deres ubehjelpelighet. Det er hva jeg går glipp av - siden jeg altså ikke er noen Windowsbruker - som interesserer meg. Det sier seg selv at slikt vet en ofte lite om før en får det fortalt.

    Jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle være mulig å få en saklig omtale av det hele, slik at en kan lære noe, og komme unna den merkverdige fjortismentaliteten i språkbruk og argumentasjon.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Slik ser det ut når Tunes organiserer og tagger...perfekt.
    Ja, den Cafe de Mar-taggen så veldig...perfekt ut.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @jonnhygrandis
    Jeg ser ei plate på lista di, som jeg ikke tror egentlig er din ;D
    Har du lånt den på landet ;)
    Blått cover ::)

    Mvh.KW
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Man skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Slik ser det ut når Tunes organiserer og tagger...perfekt.
    Ja, den Cafe de Mar-taggen så veldig...perfekt ut.
    Dine informative innlegg er alltid en glede å lese om, Man.
    "Perfekt" var vel med en viss selvironi rettet mot pc brukerne, lær deg å lese bittelitt imellom linjene så forstår du lettere poenget.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    KW skrev:
    @jonnhygrandis
    Jeg ser ei plate på lista di, som jeg ikke tror egentlig er din ;D
    Har du lånt den på landet ;)
    Blått cover ::)

    Mvh.KW
    Nja, bestilte den etter gode tips her på forumet, er en interresert i god lyd er denne ett "must" å ha i platesamlingen sin (Om det er denne du mener). ;D
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Et spørsmål:

    Jeg skal ha meg en datamaskin nummer... fem blir det vel, den skal kun spille av film/musikk. Tenkte å kjøpe en Mac Mini bare for å ha testet Mac en gang, samt at størrelse teller der hvor den skal stå. Jeg antar at Mac klarer å forholde seg til et Samba-share fra en Linux server - jeg har nemlig alle filene mine på en Linux-server og stort sett i FLAC for musikken. Og viktigst av alt: Den standard mediaprogrampakken, forventer den at alle filene ligger på en måte som dikteres av dette programmet, eller kan jeg lagre filene i akkurat det hierarkiet jeg selv ønsker?
     
    N

    nb

    Gjest
    Parelius skrev:
    Som selvlært ignorant så kunne jeg vært interessert i å vite hva det er du gjør med alle disse programmene dine til musikkavspilling (og forsåvidt bilde/film), og som du ikke finner løsninger på innen osx. Sånn rent konkret forklart.
    Jeg tror man går glipp av en del bildekvalitet om man ikke bruker ffdshow til postprossesering av bildet, neppe et stort problem på HD-materiale, men ser man f.eks DVD på en stor skjerm så er forskjellen med/uten ffdshow ganske betydelig. Ikke et stort problem kan man kanskje (med rette) hevde, men et poeng for de som vil pusle med slikt. Selv gidder jeg for øvrig ikke akkurat det lengre og ser uansett nesten alt i HD nå for tiden. For meg er det viktig å ha støtte for alle relevante HD-codecer og QuickTime får jeg eksem av. I alle fall fikk jeg det sist jeg brukte den for mange herrens år siden, det er mulig den har blitt meget bedre med årene.

    Jeg kjører Vista mediacenter som videopptager og filmavspiller stort sett. Bruker JRiver til musikk. Sikkert mye som funker minst like bra, men dette funker i alle fall for meg, og har man først funnet noe som gjør nytten, så blir man gjerne der.

    På serversiden kjører jeg Ubuntu (en Linux-variant). Jeg kjører RAID-5 på diskene, noe som er lett å få til der. Neppe en livsnødvendighet det heller, men funker fint. Jeg har også en ftp-server gående på serveren som jeg bruker til å overføre filer siden ripping og slikt foregår på en annen PC. Sikkert også greit å få til med noe annet (Mac eller Win-PC), men siden jeg spiller en del dataspill, så er det ingen vei utenom en PC som "hovedmaskin" for mitt vedkommende, og da blir det slik.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Plex, som Johnnygrandis nevner ovenfor, har egne menyvalg for SMB-shares, fungerer helt utmerket. Når du har definert kilden, går programmet ut på nettet og henter metadata for alle dine filmer og tv-serier.

    Tror du vil bli overrasket over oppskaleringen fra Mac mini (enhver Mac, egentlig) til HD-skjermer.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Ok, skal prøve å forklare hva jeg trenger med de nevnte programmer som jeg bruker, og som jeg ikke har funnet like gode løsninger på i andre programmer jeg har prøvd. Ikke det at det kanskje ikke er mulig med andre programmer, men det er ikke like kjapt og enkelt samtidig som all funksjonaliteten er samlet i ett program på en like god måte.
    Merk at det jeg nevner her kun er ting som JEG benytter meg av, men jeg vet jo at det også i fremtiden kommer til å dukke opp nye behov, og da er jeg rimelig trygg på at jeg kan bruke løsningene jeg allerede har. Når det gjelder formater så er det viktig at en forutsetning her er at FLAC SKAL brukes, siden det er open source og aldri vil bli rammet av noen royalty begrensninger i ny software eller andre tilsvarende ting. Dette er en prinsippsak og ikke en teknisk sak.

    Mp3tag:
    - Støtter tagging av alt som er av formater, både åpne og lukkede.
    - Lage tags basert på et filnavnmønster du selv definerer for hele samlingen med et par trykk
    - Lage filnavn basert på tags med et mønster du selv definerer for hele samlingen kun med et par trykk
    - Flytte bildefiler ut fra eksisterende tags til en bildefil du selv definerer navnet på, f.eks folder.jpg, for hele samlingen kun med et par trykk
    - FLAC filene er ofte feiltagget med en id3tag i stedet for en ren FLAC tag. Dette gjør at de fleste programmer ikke leser all informasjonen i taggen riktig (f.eks klarer ikke SC å lese band-tagen korrekt). I Mp3tag kan man bare kopiere innholdet i de eksisterende tagsene, slette den opprinnelige feiltagen og så lime inn igjen taginnholdet hvorpå mp3tag automatisk oppretter den korrekte FLAC taggen, med det samme innholdet i de ulike tag-feltene som du hadde før. Alt dette kan gjøres for alle filer i en smell, og kun med en tre-fire klikk.
    - Hele grensesnittet kan skreddersys slik at det kun viser de tagsene jeg ønsker at det skal vise, samtidig som jeg kun legger opp de input-boksene jeg trenger for å få inn de tagsene jeg ønsker enklest mulig.
    - Det er lett å legge til støtte for nye tags selv slik at man får tilgang på tags som ikke er spesifisert i en standard men som brukes av mange programmer. Compilation tagen er en slik tag, og denne er essensiell å ha kontroll på dersom man ønsker at SC skal oppføre seg ordentlig med tanke på visning og sortering av album med flere artister, eller alternativt samlealbum.
    - Det er enkelt å få opp en oversikt over alle tags som er spesifisert i alle filene dine, og det er da lett å fjerne alle tags du ikke ønsker å ha. F.eks tags opprettet av andre programmer, som kun forstås av det programmet, rare comment-felt eller diverse andre tags som bare lager feilinformasjon i biblioteket om de får ligge.
    - Mp3tag legger til ekstra tagger på den korrekte anbefalte måten. Dvs at om du f.eks har en sang som er laget av Sara K og Chris Jones så lager man ikke en enkelt artist tag som da heter "Sara K & Chris Jones" siden dette vil tolkes som en ny artist og ikke som to separate av alle programmer. Den anbefalte måten å gjøre dette på (fra gjengen som utvikler tag-standarder) er å legge til to artist tager på sangen, en for Sara K og en for Chris Jones. Det samme gjelder også f.eks for genre hvor et album ofte hører hjemme i flere sjangere.
    mp3tag gjør dette enkelt ved at du kan skrive Sara K\\Chris Jones eller Jass\\Funk og den legger da inn to separate tager. Denne typen måte å tagge på er et must om man ønsker perfekt sortering og organisering i musikkbiblioteket. SC viser da dette automatisk som Sara K & Chris Jones i artist feltet når sangen avspilles, mens sangen sorteres individuelt under begge artister slik at det å finne frem blir intuitivt.
    - Det som gjør at jeg liker mp3tag ALLER best er at jeg enda ikke har kommet over et eller annet sært behov jeg IKKE har kunnet løse med mp3tag. Alt kan fikses, det står bare på mine egne evner.

    AlbumArt Downloader:
    Denne søker automatisk igjennom alt som er av CD-databaser etter cover, men det som gjør AAD så unikt er at den i tillegg søker med vanlig bildesøk på google og vel også noen andre rare plasser som man selv kan velge ved å hake av eller ikke. Dette gir vel så godt som 100% hitrate på cover, uansett hvor sær artisten er, samtidig som alle cover den finner som matcher tag-infoen du har lagt inn, blir presentert i et vindu slik at du selv kan velge det bildet du ønsker sortert etter oppløsning på bildet. Jeg går jo nesten alltid for bildet med størst oppløsning fordi det er viktig at det ikke er en ussel 300x300 oppløsning eller noe slikt når det skal presenteres i mye større format på en PC-skjerm både nå og spesielt i fremtiden, eller alternativt i Squeezecenter. AAD er ikke helt perfekt grensesnittmessig enda synes jeg, men det er den desidert beste måten å finne det beste coveret til plata fra nett.


    Foobar2000:
    Her går det mest i at ALT er støttet og relativt godt gjennomtestet av entusiaster verden over, samtidig som playeren er rask og clean (men ikke særlig pen out-of-the-box)
    Eksempel på ting som jeg ofte har benyttet meg av i foobar:
    - ASIO
    - Oppsampling
    - Egendefinerbare hurtigtaster for de funksjoner jeg måtte ønske.
    - Konvertering fra en stor fil med .cue fil i f.eks FLAC, AAC eller WAV til enkeltvise sanger, kun med et lite høyreklikk. Dvs cue-splitting.
    - Konvertering av fil(er) til WAV med et lite høyreklikk.
    - Et egenvalgt og skreddersydd brukergrensesnitt som presenterer kun den infoen jeg ønsker på en penere og bedre måte en standardoppsettet.
    - Native FLAC støtte
    - Bruker og forstår tager som følger standarden, og gjør selv ting på en mest mulig standardisert måte. Dette gir omlag 100% interoperabilitet med SC tag-messig.
    - Jeg legger til standardiserte replay_gain tags på alle filene mine, dette gjøres med ett klikk, enten utregnet per track, eller basert på album tags (for album replay_gain i tillegg til track)
    Det er viktig at foobar her faktisk bruker standarden siden dette også da brukes av SC.
    - Man kan selv velge om man vil at foobar skal bruke per track, eller per album replay_gain når musikk avspilles i foobar
    - Full frihet i hvordan man vil ha biblioteket vist, dvs om man vil vise det presentert som artist og album, etter filstruktur eller whatever.
    - Foobar klarer på en korrekt måte å presentere sanger som følger standarden med å legge til f.eks flere artist tager dersom det er flere artister på samme sang/plate. Foobar viser da dette automatisk som Sara K, Chris Jones i artist feltet når sangen avspilles, mens sangen sorteres individuelt under begge artister slik at det å finne frem basert på tags blir intuitivt.
    Her syndes det mye i andre playere. Winamp klarer f.eks ikke å presentere dette riktig, samtidig som den også sliter med å følge tag-standarder på flere andre områder, noe som gjorde at jeg gikk bort fra dette programmet.
    - Ellers er det også her gjeldende at jeg enda ikke har funnet noe jeg ønsker å gjøre som IKKE kan la seg gjøre

    EAC:
    - Ripper feilfrie CDer selv om CDen er slitt (noe mine som oftest IKKE er, men det er godt å vite at ting håndteres beviselig korrekt når problemet først oppstår)
    - Henter albuminfoen jeg er ute etter (dvs kun artist, album, tracknr og year. Alt det andre ønsker jeg å bruke mp3tag og albumart downloader til) automatisk fra nett og ripper til FLAC på en effektiv måte. Og da autogenererer den korrekt mappe og filnavnstruktur etter min standard slik at jeg slipper å gjøre denne prosessen når jeg flytter filene inn i biblioteket.
    - Krever bare ett enkelt musetrykk per rip
    - Det aller aller meste kan skreddersys til egne behov, med akkurat den codecen man ønsker, hvilken type tags man ønsker osv.

    AnyDVD (HD):
    - Dette er vel sannsynligvis den beste løsningen per i dag, uansett plattform, for å rippe dvd og blu-ray inn til harddisk. Dette skjer kun ved et lite høyreklikk, og så velge lokasjon for målfilene.
    - Det som er så bra med anydvd er at den jobbber i bakgrunnen og automatisk fjerner beskyttelsene slik at du kan bruke akkurat det programmet (kreves også for å spille av blu-ray på pc uten hdcp skjerm) du ønsker til å rippe diskene, hvis du f.eks ønsker å komprimere dem.
    -Anydvd kan også automatisk fjerne reklamesnutter, trailere, FBI warnings osv on the fly, slik at du slipper å se disse når du spiller av film. Dette skjer uten å røre selve filmen.


    Håper dette ga et litt mer konkret svar på hva jeg bruker mitt system til som gjør at jeg foretrekker disse applikasjonene.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    @ marsboer: Ahhh, dette var herlig instruktivt. Skal gå igjennom det hele for å se hvilke muligheter som jeg rett og slett ikke var klar over, og som jeg kunne tenkes å ha bruk for. Takk skal du ha for at du tok deg tid.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg er litt barnslig, så jeg liker "best of both worlds."

    Jeg bruker Crossover for Mac for å kjøre en del windows-programmer i Mac. Dermed kan jeg også bruke slikt som f.eks. Mp3Tag.
    http://www.codeweavers.com/products/cxmac/

    Men man kan også bruke Mac-native mp3 tagging tools, for å korrigere slike feil.

    Når det gjelder Album Art Downloaders er det vel knappest noen kategori som har flere programmer til iTunes, fra stand-alone utviklere, og de fleste gratis. Jeg pleier spesifisere minimum filstørrelse/oppløsning.
    Her er et lite utvalg programmer som løser ulike funksjoner i så måte.
    http://www.versiontracker.com/php/qs.php?mode=basic&action=search&str=album+art&srchArea=macosx|macosx-all&submit=Go

    Foobar er en flott avspiller. Selv er jeg blitt avhengig av VLC for Mac - den spiller absolutt alle formater, og gir ubegrensede justeringsmuligheter gjennom overdetaljerte valgpaneler.
    http://www.videolan.org/vlc/

    Men vil også anbefale Toolplayer - som jeg også anbefalte til 2L som en god player for avspilling av FLAC i Mac uten konvertering.
    Denne kalles nå Vox for Mac.
    http://www.macupdate.com/info.php/id/24852/toolplayer

    Er meget tilfreds med rippefunksjonen i iTunes - har kjørt mediasammenligninger post-rip, og det fungerer bit-perfect. Men dersom man ønsker ytterligere diagnoseverktøy og innstillinger, så er CD-Stack meget bra - multiripping ordnes lett, og du har LAME encoding som en nyttig mulighet.
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29934

    Grunnet Apples ønske om å få verdens film- og tv-produsenter til å gi dem tilgang til deres filmarkiver, så har Apple vært tilbakeholdne når det gjelder rippemuligheter for slikt. Det er fullt mulig, men ikke noe de annonserer eller tilrettelegger for. Tidligere måtte man hacke drives for å gjøre dem multi-region kompatible, f.eks.
    Blu-ray rips er ikke mulig med Apples nåværende drives, men Logitech selger en som åpner for dette, om man vil.
    DVD-rips er kurant, med et utvalg ulike verktøy. Handbrake er vel det som er best likt av gratis tilgjengelige programmer. Selv bruker jeg Wondershare, pga alle de ulike formatene og settingene det muliggjør.
    Fin gjennomgang av hva Wondershare gjør her:
    http://best.dvd-ripper-mac.ever.com/

    Wondershare DVD Ripper for Mac is an all-in-one Mac DVD ripper software program. It is an excellent tool for Mac users to rip DVD to various video formats including MP4, AVI, M4V, MOV, 3GP, MPG, FLV and audio formats such as MP3, M4A, AAC, WAV, OGG, APE for playback on iPod touch, iPod classic, iPod nano, iPhone, Apple TV, PSP, PS3, YouTube (web), Creative Zen, iRiver PMP, Archos, all kinds of video cell phones and digital video and audio players. It is everything you need to put your DVD movies on your mobile devices.

    Ellers kan jeg ikke sterkt nok anbefale at man bruker AppleScripts for å løse skreddersydde oppgaver. Og om du ikke gidder selv, finner du garantert akkurat det du trenger på Doug's AppleScripts for iTunes sider:
    http://dougscripts.com/itunes/index.php
     
    M

    marsboer

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Er meget tilfreds med rippefunksjonen i iTunes - har kjørt mediasammenligninger post-rip, og det fungerer bit-perfect. Men dersom man ønsker ytterligere diagnoseverktøy og innstillinger, så er CD-Stack meget bra - multiripping ordnes lett, og du har LAME encoding som en nyttig mulighet.
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29934
    Hvis itunes kan rippe til valgfritt format slik som EAC, f.eks FLAC i mitt tilfelle, så er jo den saken biff i allefall.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg er litt barnslig, så jeg liker "best of both worlds."

    Jeg bruker Crossover for Mac for å kjøre en del windows-programmer i Mac. Dermed kan jeg også bruke slikt som f.eks. Mp3Tag.
    http://www.codeweavers.com/products/cxmac/

    Men man kan også bruke Mac-native mp3 tagging tools, for å korrigere slike feil.

    Når det gjelder Album Art Downloaders er det vel knappes ingen kategori som har flere programmer til iTunes, fra stand-alone utviklere, og de fleste gratis. Jeg pleier spesifisere minimum filstørrelse/oppløsning.
    Her er et lite utvalg programmer som løser ulike funksjoner i så måte.
    http://www.versiontracker.com/php/qs.php?mode=basic&action=search&str=album+art&srchArea=macosx|macosx-all&submit=Go

    Foobar er en flott avspiller. Selv er jeg blitt avhengig av VLC for Mac - den spiller absolutt alle formater, og gir ubegrensede justeringsmuligheter gjennom en overdetaljerte valgpaneler.
    http://www.videolan.org/vlc/

    Men vil også anbefale Toolplayer - som jeg også anbefalte til 2L som en god player for avspilling av FLAC i Mac uten konvertering.
    Denne kalles nå Vox for Mac.
    http://www.macupdate.com/info.php/id/24852/toolplayer

    Er meget tilfreds med rippefunksjonen i iTunes - har kjørt mediasammenligninger post-rip, og det fungerer bit-perfect. Men dersom man ønsker ytterligere diagnoseverktøy og innstillinger, så er CD-Stack meget bra - multiripping ordnes lett, og du har LAME encoding som en nyttig mulighet.
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29934

    Grunnet Apples ønske om å få verdens film- og tv-produsenter til å gi dem tilgang til deres filmarkiver, så har Apple vært tilbakeholdne når det gjelder rippemuligheter for slikt. Det er fullt mulig, men ikke noe de annonserer eller tilrettelegger for. Tidligere måtte man hacke drives for å gjøre dem multi-region kompatible, f.eks.
    Blu-ray rips er ikke mulig med Apples nåværende drives, men Logitech selger en som åpner for dette, om man vil.
    DVD-rips er kurant, med et utvalg ulike verktøy. Handbrake er vel det som er best likt av gratis tilgjengelige programmer. Selv bruker jeg Wondershare, pga alle de ulike formatene og settingene det muliggjør.
    Fin gjennomgang av hva Wondershare gjør her:
    http://best.dvd-ripper-mac.ever.com/

    Wondershare DVD Ripper for Mac is an all-in-one Mac DVD ripper software program. It is an excellent tool for Mac users to rip DVD to various video formats including MP4, AVI, M4V, MOV, 3GP, MPG, FLV and audio formats such as MP3, M4A, AAC, WAV, OGG, APE for playback on iPod touch, iPod classic, iPod nano, iPhone, Apple TV, PSP, PS3, YouTube (web), Creative Zen, iRiver PMP, Archos, all kinds of video cell phones and digital video and audio players. It is everything you need to put your DVD movies on your mobile devices.

    Ellers kan jeg ikke sterkt nok anbefale at man bruker AppleScripts for å løse skreddersydde oppgaver. Og om du ikke gidder selv, finner du garantert akkurat det du trenger på Doug's AppleScripts for iTunes sider:
    http://dougscripts.com/itunes/index.php
    Supert innlegg!!
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Ved overgang til mac mister jeg muligheten for optimalisering vha:
    Audiolense eller Inguz og xxhighend.
    Tagging og coverart blir det alltids en ordning på
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    marsboer skrev:
    vredensgnag skrev:
    Er meget tilfreds med rippefunksjonen i iTunes - har kjørt mediasammenligninger post-rip, og det fungerer bit-perfect. Men dersom man ønsker ytterligere diagnoseverktøy og innstillinger, så er CD-Stack meget bra - multiripping ordnes lett, og du har LAME encoding som en nyttig mulighet.
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29934
    Hvis itunes kan rippe til valgfritt format slik som EAC, f.eks FLAC i mitt tilfelle, så er jo den saken biff i allefall.
    Saken min hadde også vært en biff hvis EAC kunne rippe til Apple Loosless, kan den rippe til alle Loosless format.

    Mulig ikke så biff allikevel.

    Så tenker du hvem vil vel gå den veien.......,
    Tydeligvis noen.

    http://www.stevehoffman.tv/forums/archive/index.php/t-75394.html



    -----------------------------------------------



    2. Setup EAC with iTunesEncode, you can download it from RareWares. Basically, you setup the file format you want to rip to in iTunes. The minimize iTunes and setup EAC. You then leave iTunes running and EAC will do all of the ripping while iTunes will do all of the encoding and tagging. It is a much slower process but this is the only way to get ALAC out of EAC.

    Hmm,....ser ut som det skal la seg løse, selv om jeg ikke skjønner hvorfor de vil det.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Det er da ikke så rart at EAC mangler støtte for ALAC, og at det ikke finnes noen helt perfekt fullgod ekstern løsning for det. Det har nylig kommet en reverse engineered codec, men generelt er det apple som lager kvalm fordi ALAC er et proprietært format.

    http://craz.net/programs/itunes/alac.html

    Utdrag:
    "ALAC is a proprietary lossless audio compression scheme. Apple never released any documents on the format.
    What I provide here is a C implementation of a decoder, written from reverse engineering the file format."

    Så kan en spørre seg selv.
    Hva er verst: At EAC ikke har støtte for ALAC (som apple ikke frigir dokumentasjonen på), eller at itunes ikke har støtte for FLAC (som er helt åpent og gjennomdokumentert, og kan implementeres fritt av alle)

    Igjen sier dette bare noe om tankegangen til Apple (og også Microsoft i form av WMP for den saks skyld).
    De ønsker ikke interoperabilitet eller å bidra til felles fremdrift i IT-verden, de ønsker å få folk til å bruke apple all the way, om man da ikke hopper gjennom ørten brennende ringer for å få det til på en eller annen lur måte.
    Det er nettopp disse tingene som gir meg en bitter bismak, men som teknisk sett for den gemene hop er uten betydning.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    "Tankegangen til Apple" er styrt at det sølle faktum at FLAC ikke er et ISO-sertifisert format, men at det er åpent og kan modifiseres fritt, uten at man har sikkerhetskontroll over kildekoden.

    Samtlige formater som Apple støtter offisielt er sertifiserte og industristandard.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    "Tankegangen til Apple" er styrt at det sølle faktum at FLAC ikke er et ISO-sertifisert format, men at det er åpent og kan modifiseres fritt, uten at man har sikkerhetskontroll over kildekoden.

    Samtlige formater som Apple støtter offisielt er sertifiserte og industristandard.
    Dette er den største dosen med tullprat jeg har hørt, og hvis Apple virkelig har sagt dette offisielt så mistet jeg den ørlille respekten jeg hadde igjen for dem.
    Sertifisering og industristandard er jo rett og slett bare tomme markedsføringsord når et format er alt annet enn interoperabelt! Generelt sett så er det vanskelig å kalle noe som helst en standard når det ikke foreligger dokumentasjon på standarden slik at andre kan implementere den. Da går man jo mot selve definisjonen av en standard for svarte! Den eneste plassen ALAC er standard er på apples egne produkter, så du kan jo således si at formatet er industristandard på Mac, men der går jaggu grensen også!
    Apple er det dårligste OS på sikkerhet om dagen, så da er det virkelig viktig å starte med å unngå FLAC, som jo er kjent for sine mange sårbarheter pga sin åpne kildekode...
    Åpne systemer er jo kjent for sin usikkerhet, Linux, Solaris, ja OpenBSD med bare 2 kjente remote utnyttbare sårbarheter på 11 år!

    Det fine med Apple er i hvertfall at de aldri slutter å fore oss som ikke blir blendet av en glinsende overflate og pene glidende ikoner med ammunisjon i slike diskusjoner.

    Apple kjører fullt og helt sitt eget løp og er en av de aller største synderne i markedet når det gjelder å lage sine egne proprietære løsninger, uavhengig av hva fanklubben (eller dem selv) kaller "sertifisering" og "industristandard".
    Apple-gjengen minner mindre og mindre om tenkende invidualister og mer og mer som saueflokken som ser døra inn til slaktern, men likevel fortsetter fordi alle andre gjør det..

    Haha, men jeg fikk meg i hvertfall en god latter av dette her ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ha-ha, selv.

    FLAC support er bygd inn i kildekoden til Leopard, men ikke aktivert -- man regner med at Snow-Leopard har en del hemmeligheter i beredskap, når det gjelder ytterligere avspillingsformater, for både lyd og bilde.
    Men du må gjerne velge å le, Apple demonstrerte FLAC-playback på developerkonferansen i 2006, men er skeptiske til formatet.

    Her har du en løsning om du ønsker å integrere FLAC i iTunes, uten å vente:

    http://tomyeah.com/flac-and-ogg-support-for-itunes-import-and-play/
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    "Tankegangen til Apple" er styrt at det sølle faktum at FLAC ikke er et ISO-sertifisert format, men at det er åpent og kan modifiseres fritt, uten at man har sikkerhetskontroll over kildekoden.

    Samtlige formater som Apple støtter offisielt er sertifiserte og industristandard.
    Har Apple virkelig sagt dette?? Har du en link?

    Det er jo i tilfelle søtt, så lenge man kan få Firefox til Mac, skulle tro at det var noe mer muligheter for sikkerhetshull i en nettleser enn i et skarve musikkformat som er brukt av så få at noen neppe gidder å lage en exploit for det.

    Edit: Man skal være rimelig blind for ikke å se at Apples holdning til musikkformater er business og fint lite å gjøre med med hva som er "best" eller hva som er til gode for interkompabilitet eller hva som er åpne standarder. Det er fint for Apple om folk kjøper musikken sin på iTunes store, spiller den av på iTunes på Macen sin eller på iPhonen, og det er også veldig fint om det formatet musikken kommer i ikke støttes av nevneverdig andre, slik at forbrukeren er låst. Det makes perfect sense fra et forretningsmessig perspektiv, og mange har sikkert våte drømmer om å få til det samme. Men å forsvare dette som noe annet enn hva det helt åpenbart er blir litt for dumt synes jeg.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Om det er FLAC eller ALAC er ett fett for meg rent teknisk sett. ALAC oppnår faktisk så vidt jeg vet enda hakket bedre komprimering enn FLAC og er kanskje derfor teknisk sett hakket bedre uten at jeg har noe å backe opp den påstanden med.

    Dette med open source osv dreier seg i bunn og grunn mest om prinsippsaker enn reelle fordeler for forbrukeren i den virkelige verden, og jeg har full forståelse for folk som gir beng i dette.
    Poenget var bare at ALAC er et proprietært format hvor dokumentasjon på "standarden" ikke frigis så andre kan implementere den, og proprietære formater fremmer dermed ikke interoperabilitet og standardisering uansett hvordan man vrir og vender på det (og sertifiserer.. ::) )
    Så det er helt greit å velge ALAC fordi det fungerer best til deres bruk og applikasjoner - det var bare påstanden om at formatet i praksis er tilnærmet like åpent som FLAC som trigget bullshit alerten min. Så velg ALAC så mye du vil, men ha i hvertfall såpass virkelighetsforståelse at du innser at det ikke er en tilnærmet åpen standard, noe som gir seg utslag i at det er svært vanskelig å lage en apple-uavhengig og åpen encoder av formatet.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Det er riktig det at FLAC var tilgjengelig i flere av developer buildene av 10.5.
    Det er heller ikke store saken og gjøre det tilgjenglig for Quicktime, men iTunes er litt mere komplisert dessverre.

    Min erfaring etter og ha vært på WWDC i fjor:
    Apple utviklere var bare positivt til Opensource prosjekter, men Apple og særlig musikkbiten er jo Buisness med en stor B, så management styrer jo veldig mye av de type besluttninger.

    Det er nok slik at Apple vil velge sine formater først og fremst, men det er jo lov og håpe på nativ FLAC støtte i iTunes :)

    mvh
    digiman

    vredensgnag skrev:
    Ha-ha, selv.

    FLAC support er bygd inn i kildekoden til Leopard, men ikke aktivert -- man regner med at Snow-Leopard har en del hemmeligheter i beredskap, når det gjelder ytterligere avspillingsformater, for både lyd og bilde.
    Men du må gjerne velge å le, Apple demonstrerte FLAC-playback på developerkonferansen i 2006, men er skeptiske til formatet.

    Her har du en løsning om du ønsker å integrere FLAC i iTunes, uten å vente:

    http://tomyeah.com/flac-and-ogg-support-for-itunes-import-and-play/
     

    Svirre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    Det finnes faktisk et fullgodt alternativ til EAC på Mac. Programmet heter X Lossless Decoder og er ubestridt den beste ripperen til OS X, og i "rippemiljøer" er en 100% rip med XLD likestilt med en 100% rip med EAC.

    XLD:
    http://tmkk.hp.infoseek.co.jp/xld/index_e.html

    En meget god guide for å sette opp XLD:
    http://jungle.sk/XLD_Tutorial/

    marsboer skrev:
    - Krever bare ett enkelt musetrykk per rip
    Et musetrykk for å sette i gang en rip med EAC? Hva med detect gaps og opprette cue-sheets, gjør du ikke det før du setter i gang rippen?
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Nerder??

    Hvorfor komprimere? Og hvorfor legge så mye energi i at Apple ikke applauderer FLAC?

    Min musikkverden er nydelig uten hverken FLAC eller ALAC. AIFF er alt du trenger. Og en harddisk ;)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Svirre skrev:
    Et musetrykk for å sette i gang en rip med EAC? Hva med detect gaps og opprette cue-sheets, gjør du ikke det før du setter i gang rippen?
    Cue sheet bryr jeg meg ikke om siden jeg ser på dem kun som irritasjonsmomenter, og gap detect er da således ikke interessant. Jeg har enda til gode å høre at det er hørbar overgang mellom to sanger jeg har rippet til FLAC med EAC med default innstillinger.
    Dette med å ha paranaoiaoppsettet med logging, ørten "sikre" innstillinger, checksum o.l er ting som er essensielt om man deler filer i et organisert fildelingsnettverk som f.eks what.cd, hvor tilliten til "kilden" er heller laber. For min egen del bryr jeg meg kun om rippen er 100% perfekt i hht den ordinære loggen i EAC, og at avspilling er gapless. Ingen av disse tingene krever avvik fra standardkonfigurasjonen i EAC. Filene mine skal selvfølgelig ikke ut på noe fildelingsnettverk, og da holder det at jeg selv vet at jobben er gjort skikkelig, uten å ha "bevisene" ved siden av. Men her skjønner jeg jo at det er folk som ikke får sove godt om natta før det er gjort "i henhold til boka" selv om sluttresultatet er identisk, minus "dokumentasjonen" selvfølgelig.

    Det eneste jeg setter opp i EAC, som til nå har gitt meg perfekt resultat hele veien, er:
    - FLAC encoder
    - Automatisk download av tags
    - Riktig filbanestruktur
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn