Finnes topp (!) streamere uten DAC?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Orker ikke bla gjennom alt som er skrevet her om streamere... Bruker i dag en eldre versjon AppleTV med digitalutgang for lyd.
    Utgangspunkt er å kunne streame i CD kvalitet fra Tidal og Spotify, og altså uten innebygget DAC og (hvis mulig) med god volumregulering.

    Søker streamer med internetradio og uten innebygget DAC (og selvfølgelig med greit brukersnitt), kan jeg spørre de av dere som kan mye om dette:
    - Gjør rimelige streamere (uten DAC) like god jobb som dyrere utgaver?
    - Streamer med god volumkontroll, kan den tilhøre rimeligere versjoner eller snakker vi da en del oppover på prisskalaen?

    Så langt sett for meg et par alternativer; Limetree Bridge II og Musical Fidelity MX-Stream, men dette med streamere er en ny verden jeg ikke (som for annet hi-fi utstyr) har fulgt med fra starten av - altså for meg en rekke ukjente produkter fra rett under 3.000 til over 300.000
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har Squeezebox Touch. Analogutganger riktignok, men ingen audiofil har vel noensinne brukt dem?
    Riktig implementert volumkontroll med 0,5 dB trinn.
    Men den må vel regnes som antikvarisk nå? Snart dyrere brukt enn den kostet i butikken i sin tid.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke gi deg noe svar eller konklusjon, men en erfaring jeg har gjort.

    I mange år har jeg brukt Sonos Connect som streamer. Den har vel maks støtte for "CD-kvalitet", altså 44 / 16.
    Nå for en drøy mnd så kjøpte jeg SOtM 200 Neo Ultra streamer, og da måtte jeg ha en NUC med Roon hvor jeg har dumpet alle CDene mine.
    DAC, forsterker, HT etc er urør, akkurat det samme som før.

    Forbedringen i lyd var enormt stor. Jeg heller mot at 0 og 1 er 0 og 1, og en streamer gjør vel ikke annet enn å flytte en fil fra en kilde og over i en DAC så det burde ikke skje noe med lyden. Men der tok jeg feil for det er veldig stor forskjell. SOtM 200 Neo Ultra er mye bedre enn Sonos Connect.

    Hvorfor? jeg vet ikke, men SOtM sender klokke over til DACen og det gjør ikke Sonos Connect. Ellers ser jeg ingen forskjell på det tekniske siden begge deler bare spiller samme dumpen av mine CDer. Men forskjell er det, og den er stor.
    Årsaken? vet ikke.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.066
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke enormt mye erfaring med ulike streamere. Det som har vært viktig for min del er å få en solid, fleksibel løsning.

    Jeg spiller med en Raspberry Pi/HifiBerry DigiPro. Har slengt på en solid strømforsyning, om ikke annet bare for å ha testet det.

    Fordelen med RPi er muligheten til å benytte deg av den programvaren som passer deg. Selv har jeg Max2Play, med Squeezlite og Logitech Media Server, som gir meg integrasjon mot både Qobuz og Spotify i tillegg til muligheten til å spille musikk fra lokalt bibliotek. RPi/HifiBerry kan også brukes som Roon endpoint.

    Om dette er bedre eller dårligere enn noe annet kan jeg ikke si. Men det funker bra, for meg i det minste 😃👍.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor? jeg vet ikke, men SOtM sender klokke over til DACen og det gjør ikke Sonos Connect. Ellers ser jeg ingen forskjell på det tekniske siden begge deler bare spiller samme dumpen av mine CDer. Men forskjell er det, og den er stor.
    Årsaken? vet ikke.
    Sonos sampler om alt til 44.1KHz, gjør vel det fortsatt på nyere versjoner også? Selv en PC fra 2005 gjør en bedre jobb enn Sonos med rett plugin/throughout uten å tukle med signalet, og derfor jeg kvitta meg med Sonosen min da jeg hadde PC som mediacenter som gjorde en bedre jobb istedet uansett.
    At streameren sender klokke over til DAC? Da må for det første streamer og DAC ha eget interface for klokking, og i tillegg være synchron DAC.. Med de ulemper det innebærer.
    Asynchron DAC har gjerne flere fordeler og ble ganske så standard for 10 år siden..

    Spørsmål til TS, hvilket interface skal det kjøres inn imot ettersom det ikke skal være integrert DAC? Coax RCA, optisk, USB, AES-EBU eller HDMI?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Spørsmål til TS, hvilket interface skal det kjøres inn imot ettersom det ikke skal være integrert DAC? Coax RCA, optisk, USB, AES-EBU eller HDMI?
    Snakker om fra streamer og inn i DAC - uten omtanke for "bokstavene" du her nevner - er ikke en sånn en som følger med/interesserer meg for andre detaljer enn det ørene fanger opp i form av musikk. For å kalle en spade for en spade.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Jeg skal ikke gi deg noe svar eller konklusjon, men en erfaring jeg har gjort.

    I mange år har jeg brukt Sonos Connect som streamer. Den har vel maks støtte for "CD-kvalitet", altså 44 / 16.
    Nå for en drøy mnd så kjøpte jeg SOtM 200 Neo Ultra streamer, og da måtte jeg ha en NUC med Roon hvor jeg har dumpet alle CDene mine.
    DAC, forsterker, HT etc er urør, akkurat det samme som før.

    Forbedringen i lyd var enormt stor. Jeg heller mot at 0 og 1 er 0 og 1, og en streamer gjør vel ikke annet enn å flytte en fil fra en kilde og over i en DAC så det burde ikke skje noe med lyden. Men der tok jeg feil for det er veldig stor forskjell. SOtM 200 Neo Ultra er mye bedre enn Sonos Connect.

    Hvorfor? jeg vet ikke, men SOtM sender klokke over til DACen og det gjør ikke Sonos Connect. Ellers ser jeg ingen forskjell på det tekniske siden begge deler bare spiller samme dumpen av mine CDer. Men forskjell er det, og den er stor.
    Årsaken? vet ikke.
    No snakker vi😊
    Kas (hvilken) strømforsyning bruker du? Veggvorte, sPS 500, sBooster eller den fantastiske Hypsos eller noe annet?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Snakker om fra streamer og inn i DAC - uten omtanke for "bokstavene" du her nevner - er ikke en sånn en som følger med/interesserer meg for andre detaljer enn det ørene fanger opp i form av musikk. For å kalle en spade for en spade.
    Det er jo noen forskjeller på grensesnitt her, og kan jo være greit å ha en preferanse om hva du har av interface på DAC du skal koble til?
    Noen er bedre enn andre teknisk, men som sagt så kommer det jo an på hva du har av inngang på din DAC. Det kan jo være greit å ha en streamer som har utgang som kan passe til inngangen..
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er jo noen forskjeller på grensesnitt her, og kan jo være greit å ha en preferanse om hva du har av interface på DAC du skal koble til?
    Noen er bedre enn andre teknisk, men som sagt så kommer det jo an på hva du har av inngang på din DAC. Det kan jo være greit å ha en streamer som har utgang som kan passe til inngangen..
    Well - tenker mer generelt i form av streamere uten DAC - de fleste moderne DACer har jo flere innganger/muligheter.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Well - tenker mer generelt i form av streamere uten DAC - de fleste moderne DACer har jo flere innganger/muligheter.
    nærmeste man kommer blir vel en liten volumio sak? anbefaler da asus tinkerboard s i så tilfelle. bedre kort en raspberry kortene. den har også digital utgang på kortet. hvis man vil legge opp en coax eller spdif board. det og finne en streamer uten lyd prossering er vel vanskelig\umulig og finne fordi en streamer må ha noe form for prosessor både bilde og lyd. . men lyd kvaliteten på en streamer går som regel på strømtilførsel og dac som er koblet til. men en raspberry 1 2 3 f.eks er ikke og fortrekke fordi den deler usb og gigabit netverket deler samme bus(datavei) dvs jitter blir tilfellet her.. dette er ikke tilfelle på asus sitt korthvertfall. og jeg mener det er hørbar forskjell på de to. rpi4 er noe bedre en 3 da de har separert bus der. men asus kortet har flere volt regulatorer osv. virker mer stabilt og. men her er mulighetene mindre for hat boards... ikke like compatibel med alt som raspberry er. jeg forertrekker en skilkkelig bygd htpc.... jeg har testet ut alt nevt ovenfor. . htpc kan bli litt i det dyreste laget. en volumio primo koster vel rundt 6000.- det sitter det dac i og.Rca,coax og hdmi ut det er vel den ferdig løsningen jeg vet om som er rimligst og ok eller hvis du vil bygge selv og drite i dac og rca ut. blir det noe billigere med et rpi4 kort og deskpro pi v2 et par lapper.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Orker ikke bla gjennom alt som er skrevet her om streamere... Bruker i dag en eldre versjon AppleTV med digitalutgang for lyd.
    Utgangspunkt er å kunne streame i CD kvalitet fra Tidal og Spotify, og altså uten innebygget DAC og (hvis mulig) med god volumregulering.

    Søker streamer med internetradio og uten innebygget DAC (og selvfølgelig med greit brukersnitt), kan jeg spørre de av dere som kan mye om dette:
    - Gjør rimelige streamere (uten DAC) like god jobb som dyrere utgaver?
    - Streamer med god volumkontroll, kan den tilhøre rimeligere versjoner eller snakker vi da en del oppover på prisskalaen?

    Så langt sett for meg et par alternativer; Limetree Bridge II og Musical Fidelity MX-Stream, men dette med streamere er en ny verden jeg ikke (som for annet hi-fi utstyr) har fulgt med fra starten av - altså for meg en rekke ukjente produkter fra rett under 3.000 til over 300.000
    Hvordan tror du de digitale signalene fra en CD eller en strømmetjeneste gjøres om til analog lyd som du kan høre ?
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    mulig jeg ville ventet og sett hva som kommer i 2022\23 og. det kommer en del nyheter i 2022 har jeg på følsen av. det skjer mye på pc fronten om dagen. neste generasjon pc nå blir en del raskere(over 5 ganger'n). Akm chippene er vel på vei tilbake og. de siste 2 årene har vært katastrofe . og prisene er skyhøye men det er min menig men vi for se hva som skjer.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg klarte fint å spille av musikk feilfritt på en PC fra 1993 ….. :cool:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvordan tror du de digitale signalene fra en CD eller en strømmetjeneste gjøres om til analog lyd som du kan høre ?
    Kan det bety at jeg har en DAC? Alternativt at jeg er så blåst at jeg tror man ikke trenger en DAC? :ROFLMAO:
    (Forsøkte fortelle om dette i åpningsinnlegget, behovet - streamer uten innebygget DAC)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    nærmeste man kommer blir vel en liten volumio sak? anbefaler da asus tinkerboard s i så tilfelle. bedre kort en raspberry kortene. den har også digital utgang på kortet. hvis man vil legge opp en coax eller spdif board. det og finne en streamer uten lyd prossering er vel vanskelig\umulig og finne fordi en streamer må ha noe form for prosessor både bilde og lyd. . men lyd kvaliteten på en streamer går som regel på strømtilførsel og dac som er koblet til. men en raspberry 1 2 3 f.eks er ikke og fortrekke fordi den deler usb og gigabit netverket deler samme bus(datavei) dvs jitter blir tilfellet her.. dette er ikke tilfelle på asus sitt korthvertfall. og jeg mener det er hørbar forskjell på de to. rpi4 er noe bedre en 3 da de har separert bus der. men asus kortet har flere volt regulatorer osv. virker mer stabilt og. men her er mulighetene mindre for hat boards... ikke like compatibel med alt som raspberry er. jeg forertrekker en skilkkelig bygd htpc.... jeg har testet ut alt nevt ovenfor. . htpc kan bli litt i det dyreste laget. en volumio primo koster vel rundt 6000.- det sitter det dac i og.Rca,coax og hdmi ut det er vel den ferdig løsningen jeg vet om som er rimligst og ok eller hvis du vil bygge selv og drite i dac og rca ut. blir det noe billigere med et rpi4 kort og deskpro pi v2 et par lapper.
    Ikke ute etter noe billigst mulige greier... Men, min oppfattelse av et streamer uten DAC er en "strømmer" av digitale signaler, sammen med et valgt brukersnitt.
    Som jeg gjerne kan betale 5 eller 25.000 for men da må lydkvalitet/funksjon henge på greip med prislappen. Kan ikke forstå en streamer kan koste så mye, men kan noe vise til og/eller forklare hvorfor det skal koste - hva greiene i så fall gjør og hva resultatet ender ut med lydmessig - kan gjerne prislappen være der etter.

    Den skal absolutt ikke ha noe med en PC og gjøre men være en komponent sammen med det andre musikkutstyret - burde jeg kanskje sagt i åpningsinnlegget.
     
    M

    MusicBear

    Gjest

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En streamer trenger ikke være påkostet. De aller fleste moderne dacer undertrykker evt. jitter ganske så effektivt slik at resultatet blir bra.
    Absolutt alle uavhengige målinger beviser dette.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @SigbergAudio
    Hvis dacen er trukket ut av ligningen så kanskje andre deler av streameren er mer påkostet?
    Det kan hende, men da ville jeg vært mest opptatt av brukervennlighet og støtte for de strømmetjenestene jeg trenger. Å overføre signalet digitalt via en coax eller optisk utgang greier nok de fleste streamere uten tap. Jeg kjører f.eks Yamaha WXC-50 digitalt ut til en Antimode X4 (DAC ligger da her), fungerer brillefint.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Ja, skrev noe klønete. Man slipper å betale for en komponent man ikke bruker. Jeg bruker i dag en Node 2i og ekstern dac. Ser den nye N130 snart skal kunne gi data ut på USB til ekstern dac, men forskjellen mellom coax og USB vil kanskje være knapt målbare?
     
    Sist redigert:

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Kan anbefale å ta en kikk på Auralic Aries. Har hatt en slik selv og var meget fornøyd. Det ligger for øyeblikket et brukt eksemplar til salgs på Finn.no til 6500kr ser jeg.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, skrev noe klønete. Man slipper å betale for en komponent man ikke bruker.
    Kanskje. Men en dedikert streamer er jo gjerne mye dyrere, så da betaler du fortsatt mer i praksis enn for en streamer med innebygget DAC i lavere prisklasse, som svært sannsynlig gir akkurat samme lydkvalitet siden det overføres digitalt til din eksterne DAC.

    EDIT: Blir litt som i gamle dager når man kunne kjøpe dedikert CD-transport, som jo var mye dyrere enn å kjøpe en vanlig CD-spiller med digital ut.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvorfor må den absolutt være uten DAC, holder det ikke at den har digital utgang så du kan bruke en ekstern DAC hvis det er poenget?
    Du er absolutt den rette til å svare! Fordi det sitter DAC i Hypex FA forsterkerne - antar digitalt inn er beste måte i form av kilde rett inn!?

    Du, som selger høyttalere med disse Hypexene, hva anbefaler du dine egne kunder?
    Dessuten, har streamere fjernstyrt volumkontroll (forutsatt at denne er god) så snakker vi vel «minimalisme/rett inn» uten forringende ledd - ikke sant?
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    236
    Antall liker
    221
    Torget vurderinger
    2
    Er man avhengig å ha en pc eller tilsvarende som kjører roon Core for å kunne benytte seg av en sotm sms 200?
    Er roon verdt kostnaden hvis man kun bruker det til tidal, Spotify osv?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Lumin... Hørbar forskjell fra Bluenode.. Noe som jeg fant merkelig..
    Uten bruk av aventuell iboende DAC?
    Jeg spør i denne tråd, med utgangspunkt i at noe sier det ikke kan oppstå forskjeller, mens andre hevder det gjør det (fortsatt kun digital overføring uten bruk av streamerens evt. egen DAC).
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du er absolutt den rette til å svare! Fordi det sitter DAC i Hypex FA forsterkerne - antar digitalt inn er beste måte i form av kilde rett inn!?

    Du, som selger høyttalere med disse Hypexene, hva anbefaler du dine egne kunder?
    Dessuten, har streamere fjernstyrt volumkontroll (forutsatt at denne er god) så snakker vi vel «minimalisme/rett inn» uten forringende ledd - ikke sant?
    Jeg anbefaler faktisk RCA/XLR da det er det enkleste og mest tilgjengelige for de fleste. Selv om man skulle ha digitial ut tilgjengelig, er det ikke alltid den er variabel. AD/DA-konverteringen i Hypexen er transparent.

    Vi anbefaler Antimode X4 hvis man skal kjøpe fra oss, da har man en fullverdig forforsterker med SVÆRT god innebygget DAC, og kan slik du tenker på koble en streamer digitalt foran denne. Jeg tenker da at det ikke behøver å være en veldig dyr streamer siden den sender digitalt.

    En annen god alt-i-ett-løsning som vi har anbefalt er MiniDSP SHD. Topping sine DACer med en streamer foran er også en mulighet.

    En stor fordel med både Antimode X4 og MiniDSP er selvsagt innebygget både automatisk og manuell romkorreksjon.

    Ellers er jeg selv positivt overrasket over nevnte Yamaha WXC-50. Den har to innstillinger, enten "Preamp" eller "Player". Med førstnevnte er den egentlig en alt-i-ett løsning hvis man kun har streaming som kilde, og er også innebygget preamp og tror faktisk også de digitale utgangene er variable uten at jeg har prøvd det. Egen subwooferutgang har den også. Skal man senere oppgradere og kjøpe f.eks en Topping DAC eller noe annet, så kan man koble den om til "Player" hvor den blir en ren streamer og bypasser intern DAC.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg anbefaler faktisk RCA/XLR da det er det enkleste og mest tilgjengelige for de fleste. Selv om man skulle ha digitial ut tilgjengelig, er det ikke alltid den er variabel. AD/DA-konverteringen i Hypexen er transparent.

    Vi anbefaler Antimode X4 hvis man skal kjøpe fra oss, da har man en fullverdig forforsterker med SVÆRT god innebygget DAC, og kan slik du tenker på koble en streamer digitalt foran denne. Jeg tenker da at det ikke behøver å være en veldig dyr streamer siden den sender digitalt.

    En annen god alt-i-ett-løsning som vi har anbefalt er MiniDSP SHD. Topping sine DACer med en streamer foran er også en mulighet.

    En stor fordel med både Antimode X4 og MiniDSP er selvsagt innebygget både automatisk og manuell romkorreksjon.

    Ellers er jeg selv positivt overrasket over nevnte Yamaha WXC-50. Den har to innstillinger, enten "Preamp" eller "Player". Med førstnevnte er den egentlig en alt-i-ett løsning hvis man kun har streaming som kilde, og er også innebygget preamp og tror faktisk også de digitale utgangene er variable uten at jeg har prøvd det. Egen subwooferutgang har den også. Skal man senere oppgradere og kjøpe f.eks en Topping DAC eller noe annet, så kan man koble den om til "Player" hvor den blir en ren streamer og bypasser intern DAC.
    Er det ikke enda bedre, da, det å sende digitalt rett inn i FA ampene? En AD/DA blir jo en konvertering til?!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det enkleste av streamer jeg har testet er Lumin.
    Den bare fungerer og enkel App.
    Det er viktig, ellers blir det bare et irritasjonsmoment. Og du får lyst å kaste den i veggen.

    Google cromecast kan fungere godt lydmessig HVIS du har en meget god DAC. Google måler helt besj.. Så avhengig av god dac.
    Men det plager deg.. Ikke stabil programvare.

    Testet og en dyr Moon, men app var på trynet så solgte den også..

    Beste jeg har hatt er Lumin D2 og den har innebygget dac. Men trenger ikke bruke den hvis du ikke vil.
    LA nettopp den ut for salg pga at jeg trenger dsp osv.. Og da blir den overflødig..
    Men Lumin koster jo litt. Men vil bli en enkel og god streamer du vil elske.
    Det var mitt tips.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Uten bruk av aventuell iboende DAC?
    Jeg spør i denne tråd, med utgangspunkt i at noe sier det ikke kan oppstå forskjeller, mens andre hevder det gjør det (fortsatt kun digital overføring uten bruk av streamerens evt. egen DAC).
    Jeg hevder ingen konstant. Logisk sett skal ikke forskjell oppstå, men det gjorde det. Så kan en fabulere på strøm, skjerming osv.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke enda bedre, da, det å sende digitalt rett inn i FA ampene? En AD/DA blir jo en konvertering til?!
    Teoretisk ja, praktisk ikke hørbar forskjell. Men det er selvsagt opp til den enkelte om de ønsker å kjøre digitalt hvis de har muligheten til det.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Orker ikke bla gjennom alt som er skrevet her om streamere... Bruker i dag en eldre versjon AppleTV med digitalutgang for lyd.
    Utgangspunkt er å kunne streame i CD kvalitet fra Tidal og Spotify, og altså uten innebygget DAC og (hvis mulig) med god volumregulering.

    Søker streamer med internetradio og uten innebygget DAC (og selvfølgelig med greit brukersnitt), kan jeg spørre de av dere som kan mye om dette:
    - Gjør rimelige streamere (uten DAC) like god jobb som dyrere utgaver?
    - Streamer med god volumkontroll, kan den tilhøre rimeligere versjoner eller snakker vi da en del oppover på prisskalaen?

    Så langt sett for meg et par alternativer; Limetree Bridge II og Musical Fidelity MX-Stream, men dette med streamere er en ny verden jeg ikke (som for annet hi-fi utstyr) har fulgt med fra starten av - altså for meg en rekke ukjente produkter fra rett under 3.000 til over 300.000
    Du har fått mange svar allerede så du har vel fått noen gode tips. Streamer uten DAC må nok finnes men hvordan skulle den da ha en volumkontroll, den forstod jeg ikke.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du har fått mange svar allerede så du har vel fått noen gode tips. Streamer uten DAC må nok finnes men hvordan skulle den da ha en volumkontroll, den forstod jeg ikke.
    Ikke jeg heller - finnes kanskje ikke :ROFLMAO:
    Takk alle for gode innspill (y)

    Forresten noen med erfaringer fra de to jeg nevnte i starten av tråden - Limetec Bridge II og Musical Fidelity MX-Stream? Svært fornuftige priser på disse to.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Orker ikke bla gjennom alt som er skrevet her om streamere... Bruker i dag en eldre versjon AppleTV med digitalutgang for lyd.
    Utgangspunkt er å kunne streame i CD kvalitet fra Tidal og Spotify, og altså uten innebygget DAC og (hvis mulig) med god volumregulering.

    Søker streamer med internetradio og uten innebygget DAC (og selvfølgelig med greit brukersnitt), kan jeg spørre de av dere som kan mye om dette:
    - Gjør rimelige streamere (uten DAC) like god jobb som dyrere utgaver?
    - Streamer med god volumkontroll, kan den tilhøre rimeligere versjoner eller snakker vi da en del oppover på prisskalaen?

    Så langt sett for meg et par alternativer; Limetree Bridge II og Musical Fidelity MX-Stream, men dette med streamere er en ny verden jeg ikke (som for annet hi-fi utstyr) har fulgt med fra starten av - altså for meg en rekke ukjente produkter fra rett under 3.000 til over 300.000
    Streamer med volumstyring blir vanskelig å få til uten å integrere en dac eller en forsterkermodul. Som ren streamer transporter har du feks Mano ULTRA mkII Music Streamer og Auralic ARIES G1. Mulig Lumin har en variant også, som for øvrig har veldig bra app. Benytter selv integrert dac/stramer/volumstring fra dCS og syns det funker fantastisk bra så mange veier til Rom. :cool:

    Kom på en sak, kanskje denne go biten fra HiFi ROSE er noe å vurdere?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Ellers er jeg selv positivt overrasket over nevnte Yamaha WXC-50. Den har to innstillinger, enten "Preamp" eller "Player". Med førstnevnte er den egentlig en alt-i-ett løsning hvis man kun har streaming som kilde, og er også innebygget preamp og tror faktisk også de digitale utgangene er variable uten at jeg har prøvd det. Egen subwooferutgang har den også. Skal man senere oppgradere og kjøpe f.eks en Topping DAC eller noe annet, så kan man koble den om til "Player" hvor den blir en ren streamer og bypasser intern DAC.
    Ja, den har volum regulering på de digitale utgangene, fungerer veldig bra :D
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke jeg heller - finnes kanskje ikke :ROFLMAO:
    Takk alle for gode innspill (y)

    Forresten noen med erfaringer fra de to jeg nevnte i starten av tråden - Limetec Bridge II og Musical Fidelity MX-Stream? Svært fornuftige priser på disse to.
    Bruker Limetree Bridge og er fornøyd, tysk kvalitet. Limtree får nettet via wifi og bruker coax inn til den innebygde DACen i min C49.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn