Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    er ikke kabel de sammenligner, men en annen teknologi. lightning ble forresten utviklet av intel, ikke apple.
    alle originale apple kabler jeg hadde tidligere falt i stykker etterhert, fordi de tjener plenty penger på å selge nye kabler.
    Skulle ønske lightning-pluggen var standard heller enn USB-C. Men ingen spurte meg.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Skulle ønske lightning-pluggen var standard heller enn USB-C. Men ingen spurte meg.
    De som klager på at Apple tviholdt på Lightning-pluggen kan telle opp hvor mange forskjellige USB-plugger de må ha til alle dingsene sine :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.703
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    De som klager på at Apple tviholdt på Lightning-pluggen kan telle opp hvor mange forskjellige USB-plugger de må ha til alle dingsene sine :)
    Blir en del; A, B, C og mikro. Men fortsatt glad for at Eplepluggen havner på el-returen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er det for å understreke et poeng at de gjør det? Det er vel ikke noe problem å bruke usb c pluggen på alt..
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Datahastighet, ladestrøm og levetid på pluggen. Disse tre har vært grunnleggende for utviklingen av pluggene til USB-formatet.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Blir en del; A, B, C og mikro. Men fortsatt glad for at Eplepluggen havner på el-returen.

    Mer enn det.
    1707904441180.png


    Det rare er at Apple var tidlig ute med å fjerne alt unntatt USB-C fra de bærbare.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    De som klager på at Apple tviholdt på Lightning-pluggen kan telle opp hvor mange forskjellige USB-plugger de må ha til alle dingsene sine :)
    For min del er det mest at jeg synes det fysiske designet av pluggen er bedre. Ikke dermed sagt at det teknisk sett er et bedre produkt eller at Apple sine er særlig godt laget.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    en kollega har byttet ut 2 iphoner siste året, begge fikk etterhvert kontaktproblem med ladekabel. aldri hatt noe slikt mine siste 3 telefoner med usb-c.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    en kollega har byttet ut 2 iphoner siste året, begge fikk etterhvert kontaktproblem med ladekabel. aldri hatt noe slikt mine siste 3 telefoner med usb-c.
    Nå er vi langt ute på viddene i denne tråden, men det forundrer meg at folk bytter ut noe de kan få på reklamasjon innen 5 år. Eplehuset er veldig greie der.

    Apropos tema: Er det ingen som har funnet frem til den mest audiofile USB-pluggen?
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Oslo
    ser stadig flere youtubere som har hengt opp et par 60x60cm plater her og der med avlange høler og noe demping under høla, er det noe reell vitenskap bak de i det hele tatt? og hva skal tykke treklosser av div lenge på et såpass lite areal klare å få til?
    normal møblering, sofa, ett teppe, rack og utstyr gjør da utslag også.

    avshop selger de førstnevnte til 1799kr stk.
    Difusere fungerer om man plasserer dem riktig.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Oslo
    Er ferritter blitt nevnt ? Noen som har brukt dette på strøm og signal kablene
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Er ferritter blitt nevnt ? Noen som har brukt dette på strøm og signal kablene
    Der er det faktisk målbare forskjeller om man bruker VGA kabel og CRT skjerm.. Det ordner faktisk opp med høyfrekvent stråling, lyd er ikke høyfrekvent.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Oslo
    Der er det faktisk målbare forskjeller om man bruker VGA kabel og CRT skjerm.. Det ordner faktisk opp med høyfrekvent stråling, lyd er ikke høyfrekvent.
    De fleste har vel en viss grad av støy i el anlegget fra dimmere , drivere osv .støy utenfra

    Kan vel da ikke skade å koble en ferritt på strømkabelen
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    De fleste har vel en viss grad av støy i el anlegget fra dimmere , drivere osv .støy utenfra

    Kan vel da ikke skade å koble en ferritt på strømkabelen
    Les, VGA og CRT.
    Med LCD og HDMI/DVI så er det ikke et problem lengre. VGA er analogt signal og signalet kan lett tappes av 100 meter unna og vises som en kopi på en annen skjerm, alle de nyere er digitale og har ikke antydning til støy (det er målbart, men ikke noe mer enn 50Hz i strømnettet fra samme avstand når man måler på utsiden av kablene). Her kan også signalet fra skjermen støye ut imot strøm kabel og tappes av på strømnettet, dette fordi skjermen i seg selv kan støye såpass at det går ut imot strømnettet. Her er et eksempel på utstyr for slik testing:

    Støy utenfra fikser jo også de fleste SMPS veldig fint opp i, det er også et filter på utgående støy.
    Høyfrekvent støy er mye enklere å fikse opp i enn lave frekvenser.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    Jeg kjenner litt på at denne trangen til å forholde seg til vitenskap og faktisk kunnskap tar bort mye av gleden med å ha hi-fi som hobby.
    Mystikken forsvinner liksom :mad:
    Spiller stort sett dansebandmusikk (Fleetwood Mac, Springsteen og Stones) så, musikkdelen av forumet er ikke så aktuellt for meg.
    ;) --- blir lite igjen her da.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner litt på at denne trangen til å forholde seg til vitenskap og faktisk kunnskap tar bort mye av gleden med å ha hi-fi som hobby.
    Mystikken forsvinner liksom :mad:
    Spiller stort sett dansebandmusikk (Fleetwood Mac, Springsteen og Stones) så, musikkdelen av forumet er ikke så aktuellt for meg.
    ;) --- blir lite igjen her da.
    Alt av lyd-utstyr er jo byggd på vitenskap og fakta må vite. Sikkert mange som har glede av mystikk, men mange har glede av vitenskap også og finne ut av hvordan ting gjøres. Noen her inne innehar både kunnskap og pågangsmot til å lage ting selv, og er vel de beste deler av forumet (DIY-delen).
    Flere sider med diskusjoner av alt mulig av musikk også, finnes ikke din musikk der så er det ikke værre enn å bare lage en ny tråd. Kan jo være greit å kanskje la være å klikke på de deler av forumet som irriterer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner litt på at denne trangen til å forholde seg til vitenskap og faktisk kunnskap tar bort mye av gleden med å ha hi-fi som hobby.
    Mystikken forsvinner liksom :mad:
    Vi er alle forskjellige. Som ingeniørhue kan jeg knapt se en teknisk duppeditt uten å tenke:
    1. Hvordan fungerer den der, egentlig?
    2. Kan jeg bygge en slik selv, bare enda bedre?
    For meg er det en vesentlig del av hobbyen, i tillegg til å høre på musikk uten unødvendige komplikasjoner og nevroser. Mystikk er liksom ikke min greie, enten det er ouija-brett eller kabelpoesi.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Egentlig ikke helt... :cool: - ettersom det synes å være mange her som får noia hver gang teknologiske fakta påpekes som motsvar til fantastiske påstander uten rot i teknisk virkelighet. Jeg har vel inntrykk at de fleste her forholder seg nettopp til fakta og evt "vitenskap", gitt også at de færreste faktisk deltar i tekniske diskusjoner og heller bryr seg om musikken...
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    En slik gjør vel akkurat det samme:
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Disse karene her (Argento) holder til i DK. Antakelig medlemmer i samme sekten som Danish Audio Group.

    Og shaiten pushes av Erdal Stereo.


    1708460561717.png


    Gugglet og siden justert på gutterommet etter beste evne den teksta der, mao ekte haiendprosa:

    Argento Flow Master Reference 2m C13 plugg kr 48000 - 1m kr 35000.
    En strømkabel som man bare nyter, her savner man ingen ting, alt faller på plass!
    Kabler Erdal Stereo
    Argento Audio har sølvkabler som gir en annen lydkvalitet enn de aller fleste andre sølvkabler.
    Ja, dette er det Argento Audio er mest kjent for. Mange har nok erfart at når en prøver kostbare High-End sølvkabler blir toppen for hard og klinisk. Noen av disse som prøver kablene til Argento Audio sier, at de opplever at musikkopplevelsen er på samme nivå som med andre High-End sølvkabler, men at en slipper den harde, kliniske lyden i toppen, som ofte kan føre til lyttetretthet.

    - Langt, langt bedre beskrivelse av lydbildet i dybde, høyde og bredde. Scenen blir større!
    - En mye sortere bakgrunn!
    - Det gir betydelig mer lavterskel informasjon, de svakeste lydsignalene slipper frem og blir hørbare.
    - Flere detaljer og mer luft mellom instrumenter og stemmer!
    - Bedret micro og makrodynamikk.
    - Betydelig forbedring av diskant; sjenerende ssj-lyder forsvinner.
    - Mellomtonen mykner og det blir betydelig mer naturlig lyd av sangere og akustiske instrumenter.
    - Og bassen, det aller nederste frekvensområdet får langt bedre presisjon - du hører eks. at en kontrabass har utrolig mange toner, ikke bare en håndfull!


    Argento sine kabler er kjent for å gjøre mirakler i oppsett som bruker digitale kilder!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn