Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Trist at kabler skal være en slik flaskehals for å oppnå god lyd....:giggle:
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    En halvering av strømprisene er fullt mulig ved bytte av fastmonterte støpsel. Løsning er å halvere fastmonterte støpsel😂
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det er vel med kabler som med strøm.....dyrere = bedre :unsure:
    Sjeldent bra lyd i anlegget denne vinteren - måtte det vare i tiden framover - takk til ACER o_O
    Fordi mindre fugtighed i luften prøver jeg å gætte på.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.897
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Om en nå skulle tro på det Audioquest eller andre kabelleverandører markedsfører, så tror jeg ikke at jeg ville ha handlet kinakopi.

    Om en ikke tror på det som kabelfantastene markedsfører, så ville jeg heller ikke handla kinakopier av dyre merkekablet. Da ville jeg heller ha kjøpt Klotz, Belden eller for den sak budsjettkabler fra Ble Jeans eller noen av de andre.

    Jeg for min del kjøper proffkabler (Klotz e.l.) med Neutrik-kontakter

    Johan-Kr
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.771
    Torget vurderinger
    1
    50.000 dollar er hinsides, men ingenting overrasker. Det samme gjelder jording til håndleddet via anlegget.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Om en nå skulle tro på det Audioquest eller andre kabelleverandører markedsfører, så tror jeg ikke at jeg ville ha handlet kinakopi.

    Om en ikke tror på det som kabelfantastene markedsfører, så ville jeg heller ikke handla kinakopier av dyre merkekablet. Da ville jeg heller ha kjøpt Klotz, Belden eller for den sak budsjettkabler fra Ble Jeans eller noen av de andre.

    Jeg for min del kjøper proffkabler (Klotz e.l.) med Neutrik-kontakter

    Johan-Kr
    Jeg kjøpte instrumentkabel fra Bayou cables i 2008, bruker den fremdeles. Etter Gud vet hvor mange spillejobber. Funker upåklagelig, har aldri følt behov for å kjøpe dyre Monster-kabler eller hva det nå er enkelte vil ha.

    Anekdote, i beste fall. Men i det minste egen erfaring. :sneaky: :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Min mening er at der må være fejl i anlægget hvis man ikke kan høre forskel på kabler. Jeg hælder til at det skyldes for dårlig elinstallation/dårligt bygget kabinet/for højt Q/ dårlige delefilter komponenter etc.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Tja, kanskje det. Jeg har ingen problemer med folk som hører forskjell på kabler, kjenner flere som hevder det.

    Det jeg derimot har store problemer med er produsenter som priser kablene sine helt i fantasiland, uten noe som helst reell dokumentasjon hva ytelse gjelder. Hvor mye kan en 1-meter strømkabel egentlig kunne koste? Om det da er backet opp av, i beste fall, kvasi-vitenskap så melder jeg med ut.

    To each his own.

    :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min mening er at der må være fejl i anlægget hvis man ikke kan høre forskel på kabler. Jeg hælder til at det skyldes for dårlig elinstallation/dårligt bygget kabinet/for højt Q/ dårlige delefilter komponenter etc.
    Jeg mener fortsatt det stikk motsatte. Hvis anlegget er så marginalt at man begynner å høre reelle forskjeller på kabler, så er det noe seriøst feil et eller annet sted.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Min mening er at der må være fejl i anlægget hvis man ikke kan høre forskel på kabler. Jeg hælder til at det skyldes for dårlig elinstallation/dårligt bygget kabinet/for højt Q/ dårlige delefilter komponenter etc.
    Utroligt du kan høre så små nuancer. Var der ikke noget med du blev overrasket over, hvor dårligt din hørelse var, da du blev tjekket?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg mener fortsatt det stikk motsatte. Hvis anlegget er så marginalt at man begynner å høre reelle forskjeller på kabler, så er det noe seriøst feil et eller annet sted.
    Da mener du ulike kabler med samme LCR-verdier, ikke sant? Endring i disse verdiene kan jo gjøre at kabler kan til en viss grad kan brukes som tonekontroller.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da mener du ulike kabler med samme LCR-verdier, ikke sant? Endring i disse verdiene kan jo gjøre at kabler kan til en viss grad kan brukes som tonekontroller.
    Ja, eller kanskje heller kabler med noenlunde plausible LCR-verdier, ikke slike med mystiske bokser midt på kabelen med en fast innstilt analog equalizer inni. Da bør apparatene være robuste nok i et gjennomtenkt anlegg til at de små LCR-forskjellene mellom kabler ikke vil skape hørbare avvik. Har regnet en del på sånt.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Utroligt du kan høre så små nuancer. Var der ikke noget med du blev overrasket over, hvor dårligt din hørelse var, da du blev tjekket?
    Hører ikke så godt som tidligere det er korrekt. Hælder til at hjernen delvist kompenserer for tabet. Mange af vennerne mener det samme. Jeg hører jo også stadig stor forskel på el installation, Preer også efter mods af udgangstrafoer, skift af modstande, alle forstærkere lyder forskelligt o.s.v. Vennerne som er yngre end mig hører det samme som mig. Vi er sjældent uenige.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, eller kanskje heller kabler med noenlunde plausible LCR-verdier, ikke slike med mystiske bokser midt på kabelen med en fast innstilt analog equalizer inni. Da bør apparatene være robuste nok i et gjennomtenkt anlegg til at de små LCR-forskjellene mellom kabler ikke vil skape hørbare avvik. Har regnet en del på sånt.
    Supert innlegg. Veldig interessant.

    Rettelse: Super tråd.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Hører ikke så godt som tidligere det er korrekt. Hælder til at hjernen delvist kompenserer for tabet. Mange af vennerne mener det samme. Jeg hører jo også stadig stor forskel på el installation, Preer også efter mods af udgangstrafoer, skift af modstande, alle forstærkere lyder forskelligt o.s.v. Vennerne som er yngre end mig hører det samme som mig. Vi er sjældent uenige.
    Mange af dine venner i jeres hifiklub kunne jo også høre forskel på kabler, som slet ikke blev skiftet :p
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ja det er sket en gang. Men man var ikke entydigt enige. Klubbens anlæg lever ikke længere op til det vi har i vores private hjem. Vores medlems antal og budget tillader ikke tilstrækkelige opdateringer. Vi betaler en rimeligt stor husleje.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Desuden hvor får du det fra at det var mange? Nogle medlemmer er mere dominerende end andre. Desuden er forskellene ofte mikroskopiske.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Testen på det tidspunkt var i et dårligere/overdæmpet rum og anlægget også med flere mangler end nu. Nogle medlemmer er mere dominerende end andre og deres udsagn får for meget vægt.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Forsterkere og høytalere som manglet noen hundre timer innspilling og mismatch mellom strømkabelen på platespilleren og forsterkeren?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg mener at den aften blev der brugt en "musikalsk" Audionote DAC.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Hører ikke så godt som tidligere det er korrekt. Hælder til at hjernen delvist kompenserer for tabet. Mange af vennerne mener det samme. Jeg hører jo også stadig stor forskel på el installation, Preer også efter mods af udgangstrafoer, skift af modstande, alle forstærkere lyder forskelligt o.s.v. Vennerne som er yngre end mig hører det samme som mig. Vi er sjældent uenige.
    Du "hører" forskjell. Det at hjernen din tolker informasjonen feil betyr ikke at det du "hører" er virkeligheten.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Dette var noe vi var gjennom på ett tredagers kurs mht hørsel.
    Sikkert derfor noen kan få "gullører" ved hørselstap. Som hos meg. Området der hørsel er svekket blir ekstra "forsterket" eller fokusert om en vil.



    Det ligger i kroppens natur å kompensere for skader. En person med et hørselstap vil få et hørselssystem som ”skrur seg opp” så godt det kan for å kunne høre best mulig. Dette medfører økt nerveaktivitet både for å få lyden hørbar, men også økt nerveaktivitet for å kunne tolke lyden man registrerer. Et hørselssystem som jobber for fullt vil ha høyere fokus på alt som har med hørsel å gjøre,
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.113
    Sted
    Oslo
    Kroppen kan ikke gjenskape noe den ikke vet er der. Den kan til en viss grad kompensere når den vet hva som er der, men da gjør den feil. Forsterkningen blir ikke nødvendigvis nøyaktig og du hører det du tror du kommer til å høre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kroppen kan ikke gjenskape noe den ikke vet er der. Den kan til en viss grad kompensere når den vet hva som er der, men da gjør den feil. Forsterkningen blir ikke nødvendigvis nøyaktig og du hører det du tror du kommer til å høre.
    Ja, selvfølgelig når personen er totalt døv.
    Da er jo lyder helt borte.
    Du snakker BS, noe helt annet en hva vi lærte av fagfolk.
    Ufattelig hva som kan sies for å få egne missoppfatninger til å høres sanne ut.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Kroppen kan ikke gjenskape noe den ikke vet er der. Den kan til en viss grad kompensere når den vet hva som er der, men da gjør den feil. Forsterkningen blir ikke nødvendigvis nøyaktig og du hører det du tror du kommer til å høre.
    Rolleyes
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.113
    Sted
    Oslo
    Ja, selvfølgelig når personen er totalt døv.
    Da er jo lyder helt borte.
    Du snakker BS, noe helt annet en hva vi lærte av fagfolk.
    Ufattelig hva som kan sies for å få egne missoppfatninger til å høres sanne ut.
    Jeg tror ikke fagfolk vil hevde at kroppen "forstår" at det ligger en lyd på en bestemt frekvens når den ikke blir hørt. Det den gjør er en slags utjevning, så den tror at lyden der er lik som på frekvensene rett over og under. Det går bra hvis frekvensgangen er jevn, men den vil aldri kunne oppdaget det om det var en klar topp på akkurat den frekvensen. Den "gjetter" og gjetter ofte feil.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Den kan til en viss grad kompensere når den vet hva som er der, men da gjør den feil...
    Det er som med sykling....har du gjort det 1 gang.....glemmer du(hjernen) det aldri....

    På dette bildet vil alle kunne "se" det som mangler.....i en slik grad at det som mangler blir AI-korrigert av ens egen hjerne...
     

    Vedlegg

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke fagfolk vil hevde at kroppen "forstår" at det ligger en lyd på en bestemt frekvens når den ikke blir hørt. Det den gjør er en slags utjevning, så den tror at lyden der er lik som på frekvensene rett over og under. Det går bra hvis frekvensgangen er jevn, men den vil aldri kunne oppdaget det om det var en klar topp på akkurat den frekvensen. Den "gjetter" og gjetter ofte feil.
    Hører du ikke en lyd er du stokk døv.
    Det er da forskjel på redusert hørsel der en hører ALLE lyder men noe redusert i enkelte Tone områder og det å være døv,dvs,ikke høre en lyd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn