Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Ansuz har vel stort sett bare humbugprodukter til absurde priser...... denne funker helt sikkert som platevekt, men påstandene i øvrig er regelrett BS og humbug..
    jaja, - hver sine lyster...
    Vekt og vekt.... Titan er jo kjent for å ha ganske lav vekt.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Det faktum at slike produkter eksisterer beviser at det er ingen korrelasjon mellom penger og vett...
    Nja, hvis vi endrer til penger brukt og vett så er det noen muligheter for korrelasjon kanskje?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Anuz kabelstøtter til rett under 10 000,- for én – 1 – stykk.

    Selv om jeg hadde hatt penger som gress, hadde jeg vært pinlig berørt av å ha et sånt produkt.

    Synes det er synd rett og slett at seriøse og «edruelige» aktører som Mala selger dette. Bare så det er klart, så har jeg ikke problemer med at pengesterke folk kjøper kostbare luksusprodukter, men disse svindyre hifi-remediene kommer i tillegg med usannsynlige løfter basert på like usannsynlig teknologiske forklaringer. Smaker av uetisk.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Interiore Simplicitate
    De såkalte Nordost koner, hva f... er greia? Har blitt tilbudt sånne til halv pris ved mer enn én anledning ifbm bruktkjøp, virker som noe folk bare ønsker å bli kvitt. Tilliten til akkurat Nordost er jo fullstendig fraværende fra før, men WTF?
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    De såkalte Nordost koner, hva f... er greia? Har blitt tilbudt sånne til halv pris ved mer enn én anledning ifbm bruktkjøp, virker som noe folk bare ønsker å bli kvitt. Tilliten til akkurat Nordost er jo fullstendig fraværende fra før, men WTF?
    Jeg fikk tilsendt et bruktkjøp i en eske fra Synergistic Research. Hvordan kvitter jeg meg med den på rett måte?
    5AC1FC39-5799-4727-B9E9-5BA275B7E5FA.gif
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Anuz kabelstøtter til rett under 10 000,- for én – 1 – stykk.

    Selv om jeg hadde hatt penger som gress, hadde jeg vært pinlig berørt av å ha et sånt produkt.

    Synes det er synd rett og slett at seriøse og «edruelige» aktører som Mala selger dette. Bare så det er klart, så har jeg ikke problemer med at pengesterke folk kjøper kostbare luksusprodukter, men disse svindyre hifi-remediene kommer i tillegg med usannsynlige løfter basert på like usannsynlig teknologiske forklaringer. Smaker av uetisk.
    Anuz anbefaler en kabelstøtte per 0,5 m, så da er det kanskje ikke så galt likevel. :rolleyes:
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    :ROFLMAO:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Har av og til lurt på hvor mange av disse "fantastiske" strømrenserne og gud vet hva som faktisk ville blitt godkjent av NEMKO...??
    Synes uansett at mange av de produktene der ser bare mer og mer jalla ut uansett. Blir som å sette glorete led-lys under bilen, har ingen funksjon forutenom mye problemer mest sannsynlig med det elektriske senere og var sikkert kult for enkelte når den første fast and furious filmen kom, nå har det bare gått mer over til jalla..
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Helt riktig - men den gamle NEMKO-godkjenningen ble gitt etter testing og tekniske vurderinger,, CE-merkingen er det produsent som er ansvarlig for etter egne vurderinger... nokså forskjellige kriterier.... så min fundering gikk på hvor mye av disse fjott-produktene som ville overlevd NEMKOs tester..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helt riktig - men den gamle NEMKO-godkjenningen ble gitt etter testing og tekniske vurderinger,, CE-merkingen er det produsent som er ansvarlig for etter egne vurderinger... nokså forskjellige kriterier.... så min fundering gikk på hvor mye av disse fjott-produktene som ville overlevd NEMKOs tester..
    Er det, I det hele tatt noen, hifi produkter som er godkjent av NEMKO? Og hvis ikke, gjør dette faktum oss alle til FJOTTER? Jeg spør for en venn..
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Etter at kravet om NEMKO godkjenning ble fjernet ved innføring av CE merking i 1991, er det sikkert ingen. Tidligere var det krav om at de fleste elektriske apparater skulle godkjennes, - selv om ikke alt ble gjenstand for destruktive tester etter de strengeste krav. Tandberg og Radionette produkter fra 70-tallet er i alle fall NEMKO merket. Om det gjør at alle HiFi-nerder er fjotter får være opp til hver enkelt hva de føler... Poenget mitt var at mange av disse "nisjeproduktene" er av såpass tvilsom karakter fra et elektrisk sikkerhetsmessig aspekt at jeg tviler sterkt på at de ville blitt godkjent..... men det skjønte du sikkert...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Etter at kravet om NEMKO godkjenning ble fjernet ved innføring av CE merking i 1991, er det sikkert ingen. Tidligere var det krav om at de fleste elektriske apparater skulle godkjennes, - selv om ikke alt ble gjenstand for destruktive tester etter de strengeste krav. Tandberg og Radionette produkter fra 70-tallet er i alle fall NEMKO merket. Om det gjør at alle HiFi-nerder er fjotter får være opp til hver enkelt hva de føler... Poenget mitt var at mange av disse "nisjeproduktene" er av såpass tvilsom karakter fra et elektrisk sikkerhetsmessig aspekt at jeg tviler sterkt på at de ville blitt godkjent..... men det skjønte du sikkert...
    Og hvem er ansvarlig for at produktene som selges i det norske markedet er innenfor gjeldende regelverk? Finnes tilogmed norske produsenter som ikke har noen merking.. Dessverre, en tapt sak. Dette sett ifra ståsted til forsikringsselskap. Helst burde alle vært merket, og trygge. Men slik er det ikke. Så ja, fjotter som kjøper på tross av dette, det kan en godt si. Undertegnede inkludert. Og her er det lite "nisje produkter" dessverre. Kanskje importør er ansvarlig når huset brenner ned? Ikke vet jeg
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I henhold til reglene for CE merking er det produsent som er ansvarlig. Det er faktisk forbudt å omsette elektriske artikler i Norge og EU uten CE merking, så i ytterste konsekvens kan produsent/importør/selger faktisk bli ansvarlig om huset brenner ned.
    For noen år siden forsøkte jeg å ta inn en litt spesielt fasemeter fra amerikansk produsent, men det endte med nogo da hverken importør eller produsent ville sørge for merking, - og selv om produsent hadde en lang rekke andre produkter som var merket...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vi har da hatt norsk produsent av audiofile strømkabler (testvinnere hiend) som faktisk etter at de ble presentert for markedet ikke hadde hørt om CE godkjenning engang.
    Noen plukket fra hverandre en kabel og som ventet helt standard innstallasjonskabel med ufattelig dårlig lodding/montering. Grense til brannfare. Det må man betale noen 10k kr for.

    Så lenge noen vil ha slik så finnes det alltid noen som vil selge det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og hvem er ansvarlig for at produktene som selges i det norske markedet er innenfor gjeldende regelverk? Finnes tilogmed norske produsenter som ikke har noen merking.. Dessverre, en tapt sak. Dette sett ifra ståsted til forsikringsselskap. Helst burde alle vært merket, og trygge. Men slik er det ikke. Så ja, fjotter som kjøper på tross av dette, det kan en godt si. Undertegnede inkludert. Og her er det lite "nisje produkter" dessverre. Kanskje importør er ansvarlig når huset brenner ned? Ikke vet jeg
    Produsent. CE-merkingen er en samsvarserklæring, hvor produsent går god for at produktet oppfyller relevante direktiver. Om man modifiserer et CE-merket apparat er det den som gjør modifikasjonen som er ansvarlig for ny samsvarserklæring. Om det ikke er CE-merket er det «caveat emptor» som gjelder. På egen risiko.

    Sist jeg bygde effektforsterkere selv finleste jeg direktivet og bygget slik at jeg godt kunne CE-merket boksene. Det er ikke noe poeng å merke når de bare er mine egne, men de oppfyller kravene.
    Eksempel på en testrapport hos en produsent som fikk tredjepart til å verifisere samsvar:
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt forklart @Asbjørn . Vil det si at forhandler er uten skyld ved salg? Og hvor retter en krav om huset brenner ned pga feil og manglede CE godkjenning?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nei.

    Der det kreves at utstyret skal være CE-merket (enkelte varekategorier har ikke krav om CE-merke), så har forhandleren og importøren et ansvar for at han ikke selger utstyr uten merking.

    Det er kun produsenten som kan CE-merke et produkt.

    Brenner huset ditt opp, og det skyldes utstyr som er CE-merket, så er det produsenten som da har ansvar.
    Brenner huset ditt opp, og det skyldes utstyr du har kjøpt hos norsk forhandler, der utstyret ikke er CE-merket, så er det forhandler/importør som har ansvar.

    Jeg vil regne med at forsikringsselskapet ditt i såfall vil kjøre en regress mot forhandler/distibutør.

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er en liten mulighet for at jeg tar feil, så korriger meg gjerne om så er tilfelle, - men forhandler har vel strengt tatt ikke lov å selge nettdrevet utstyr uten CE merking. For utstyr som drives av ekstern forsyning, ala veggvorte, holder det at denne er godkjent...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja - og vel så det..... hadde en diskusjon med det lokale eltilsynet for en god del år siden, siden jeg jobber i en bedrift hvor vi årevis har produsert eget utstyr, - stort sett fordi mye av det ikke finnes å kjøpe. Den egentlige konklusjonen var at jeg som privatperson faktisk ikke har lov å koble trafoen til nettbryter og nettinntak, - det skulle faktisk gjøres av sertifisert elektriker.... ble det påstått. Jobbmessig ble vi dekket at en gammel paragraf i den gamle forskriften, hvor "laboratorieutstyr" var unntatt N-merking... og i denne sammenheng kun betjenes av eget kyndig personell.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvem definerer i den sammenhengen hvem er som "kyndig personell" ...?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Med andre ord - hobbymekkere som ikke vet hva de driver med løper en stor risiko....
    En «hobbymekker» kan heller ikke CE-merke utstyret, akkurat som en «hobbymekker» i gamle dager ikke kunne N-merke prosjektene (uten å faktisk betale Nemko for det), så slik sett, så er man ikke i noen anderledes båt enn før…

    Johan-Kr
     

    Audiogear.no

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.03.2021
    Innlegg
    196
    Antall liker
    295
    Sted
    Holmestrand
    Torget vurderinger
    0
    Anuz kabelstøtter til rett under 10 000,- for én – 1 – stykk.

    Selv om jeg hadde hatt penger som gress, hadde jeg vært pinlig berørt av å ha et sånt produkt.

    Synes det er synd rett og slett at seriøse og «edruelige» aktører som Mala selger dette. Bare så det er klart, så har jeg ikke problemer med at pengesterke folk kjøper kostbare luksusprodukter, men disse svindyre hifi-remediene kommer i tillegg med usannsynlige løfter basert på like usannsynlig teknologiske forklaringer. Smaker av uetisk.
    Merkenavnet alene ville gjort meg pinlig berørt. "Har du sett den nye Anuzen min" klinger liksom ikke helt bra. Og så blir det bare verre idet man ikke kan forklare virkemåten til nevnte anus, jeg mener "Anuz".

    Som elektronikkutdannet har jeg ingen betenkeligheter med å kalle produkter som dette for svindel. Kabelløftere, "eksotiske" kabler, strømrensere, etc. Listen er lang over produkter man enten skal være samvittighetsløs eller overtroisk for å selge.

    Dette er ikke bare et etisk problem, men rett og slett en skam for en bransje som har all grunn til å være vitenskapsbasert - og hvorfor forbrukerrådet ikke har satt ned foten for lengst er meg en gåte.

    Når det er sagt, så selges det fortsatt tohjulede brannfeller med radiostøy milevis over godkjente grenseverdier, noe DSB er oppmerksomme på, men ikke har klart å gjøre noe med. Det er da snakk om sparkesykler med ladbare litiumbatterier, direkteimportert fra Kina. Bare en digresjon, for å illustrere hvor vanskelig det kan være å stanse uønsket atferd, til tross for et tydelig lovverk.

    Denne tråden er for øvrig veldig god lesning.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og vi gir oss ikke der.
    Hva med en sikring som fort tipper 30k her på berget?
    screenshot-www.futureshop.co.uk-2022.02.02-08_43_01.jpg


    Dere må smøre dere med tålmod... De er utsolgt. Fordel med 12mnd garanti..
    Noen som kan fortelle meg hva garantien gjelder?

    Audiogear.no sa det bra på forrige side.

    Som elektronikkutdannet har jeg ingen betenkeligheter med å kalle produkter som dette for svindel. Kabelløftere, "eksotiske" kabler, strømrensere, etc. Listen er lang over produkter man enten skal være samvittighetsløs eller overtroisk for å selge.

    Dette er ikke bare et etisk problem, men rett og slett en skam for en bransje som har all grunn til å være vitenskapsbasert - og hvorfor forbrukerrådet ikke har satt ned foten for lengst er meg en gåte.
    Så får de som har en noe vitenskapelig bakgrunn/kunnskap heller bli kalt gledesdrepere.
    Gledesdreperne har motsatt syn enn mange audiofile på dette.
    At det nettopp er svindlerne og svindelforetakene som dreper gleden og hobbien.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn