Finnes det noen her som ikke bryr seg om kabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cosmos

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Når det gjelder ett kabelsett, er måten kablen gir kontakt til omverden som betyr noe. Hvordan dette blir gjort på har langt større signifikans enn konstruksjonen av kabelen ellers. Dette er da loddingen mot kontakten og kontakten mot øvrig apparatur. Har man ikke like vilkår på dette feltet, kontrollerer man heller ikke forsøket i det minste. Skal man derfor sammenligen 2 kabler, må de stille på like vilkår. M.a.o. alle kontakter må renses med dertil egnet veske.
    Dernest kan man snakke om produksjonsprosessen i.f.b.m. loddinger. Er dette ikke kvalitetsmessig gjort, vil resultatet bli deretter. Hva lederen er laget av og hva som omslutter den, har laaaaaaaaaaangt mindre å si.

    Kontrollerer man ikke forsøket, er det ikke mye verdt.

    Mvh
    Bjørn

    hører du forskjell på loddinger og et par småkontakter spiser jeg hatten min!
    2cm bananaplugg burde isåfall kollapse anlegget ditt
    nei med 2-3meter kabel blir fletteteknikk, isolasjon og leder av vesentlig større betydning
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg prøver bare å belyse det tilsynelatende selvmotsigende i at kabler "må være basert på prinsipper fremmed for kjent fysikk" for at det skal bli bra lyd, samtidig som gamle opptak fra 50-tallet har referansestatus i mange hifimiljøer. Det er vel rimelig opplagt at de benyttet kabler uten både kevlar og carbonfiber?

    -k
    Helt enig med deg her. Det er nok helt andre ting enn kabler som avgjør hvor god innspillingen blir, og jeg mener vel også at det i temmelig stor grad er helt andre ting enn kablene som avgjør hvor god avspillingen blir. Innspillingen for eksempel... ::)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    hører du forskjell på loddinger og et par småkontakter spiser jeg hatten min!
    2cm bananaplugg burde isåfall kollapse anlegget ditt
    nei med 2-3meter kabel blir fletteteknikk, isolasjon og leder av vesentlig større betydning
    Du har ikke lest siste Fidelity... ;)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Helt enig med deg her. Det er nok helt andre ting enn kabler som avgjør hvor god innspillingen blir, og jeg mener vel også at det i temmelig stor grad er helt andre ting enn kablene som avgjør hvor god avspillingen blir. Innspillingen for eksempel...  ::)
    Hvis du ser på de enorme inngrepene som gjøres med lydmaterialet i tilblivelses-prosessen så kan man undres over den nøyaktigheten vi ønsker å gjenskape dette med.

    Jeg mener ikke å diskreditere lydteknikere, men jeg tror at med equalizere og dynamikkprosessorer (og ikke minst "subjektiv" mikrofonplassering) så skalter og valter lydteknikere med 10-talls dB fram og tilbake før de bestemmer seg for et resultat. Det gjelder f.eks dynamikk-begrensning, filtrering av frekvenskomponenter, miks av instrumenter etc.

    Er det noen her som bare/primært benytter anlegget til å lytte til akustisk musikk tatt opp med kunsthode eller enkel 2-mikrofonteknikk rett til master uten prosessering? Jeg medgir at det kan låte fantastisk. Men Peter Gabriel låter også utrolig tøft - fundert på en helt forskjellig tankegang.

    mvh
    Knut
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    hører du forskjell på loddinger og et par småkontakter spiser jeg hatten min!
    2cm bananaplugg burde isåfall kollapse anlegget ditt
    nei med 2-3meter kabel blir fletteteknikk, isolasjon og leder av vesentlig større betydning

    Hører forskjell om jeg renser kontaktene på kablene. Prøv også å lodde kablene rett i forsterker og høyttaler.
    Med ett reflektometer kan man konstatere loddinger og kontaktpunkt nøyaktig. Flere kilometer med kobber derimot, gir ikke utslag.
    Har du prøvd å rense alle kontakter med kontaktrens? Definitivt verdt forsøket :)

    Mvh
    Bjørn
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Spesielt dynamikkbegrensning virker det som mange er veldig flinke til.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Dynamikkmyrding ser ut til å ha blitt masteringteknikernes hovedbeskjeftigelse.

    Det var en gang da man gjorde det aller beste ut av teknologien man hadde tilgjengelig. På tide å ta fram noe RCA Living Stereo igjen.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg gir meg ende over...

    Nå har jeg vært borte fra dette forumet ei god stund og skjønner enda ikke hva dere diskuterer. når dere vil finne hvilken kabel som er best? er fargen, designet, hvor lette de er å koble i til,  hvordan lengden er tilpasset avstanden fra effektforsterker til høyttaler eller hvordan den smaker hvis du stikker tunga di bort på?

    hva er det som avgjør om kabelen er best?

    Jeg jobber profesjonelt med lydteknikk til daglig og snakker med massevis av folk i bransjen. Og jeg må si at vi rister litt på hodet og trekker på smilebåndet når vi hører om folk som bruker titusen på en kabelstump på noen få meter...

    Jeg vil bare at dere skal tenke på at det sitter en haug med rike folk der ute i verden som ler av at dere kjøper det de produserer fordi de blir styrtrike på det... selvfølgelig er de som sitter øverst, godt utdannede mennesker som tilsynelatende vet masse om fysikk og elktronikk. dette gjør jo at folk tror på det de sier. Men jeg vil tro at dette er et lureri som har vart i mange år som har vokst å blitt en gigantisk ustoppelig melkeku som det renner penger av...

    Jeg trodde på dette selv noen år og det er utrolig hva du hører hvis du bare tror du hører noe annerledes med en kabel som koster noen tusen mer.

    Men noen bruker 5 millioner på en båt som de bruker 3 uker i året. noen bruker 12 millioner på en hytte som minner mer om et slott. noen bruker 3 millioner på en sportsbil her i norge! jaja, de skal få lov til å gjøre det i fred. dere skal få lov til å bruke titusner på noen kabler som det koster en brøkdel av hva dere betaler å produsere. sammenlignet med alt det andre j ramset opp her så er det ikke så ille egentlig...

    Men jeg lurer på om det finnes hifientusiaster her som delvis deler mitt syn på kabler?
    Jeg deler ditt syn på dette 100%.

    Jeg har brukt alt for mye tid på dette kabelgreiene, men jeg klarer ikke la være å måle dem så lenge folk til stadighet hører forskjell på dem. Det er farlig å utelukke disse forskjellene, men det eneste som kan bekrefte om forskjellene er der eller ikke, er via en direkte sammenligning gjennom en komparator*.

    *En komparator fjerner to signalers likheter og bevarer forskjellene. Derfor er det veldig enkelt å se, og ikke minst høre, hvilke forskjeller det er.

    Jeg har intenst forsøkt å måle forskjeller på kabler ved direkte gå inn å fjerne alt annet enn forskjellene, altså måle differansen i sanntid på to kabler samtidig vha. denne passive komparatoren. Forskjellene er der, men de er så små at det er umulig for øret å oppfatte dem. Forskjellene lydmessig har alltid en direkte sammenheng med kabelens DC-motstand i forhold til høyttalerens varierende impedans. Forskjellene står i et relativt forhold mellom høyttalerens impedans og kabelens impedans. Og da kommer man fort opp i en variasjon i frekvensgangen på 0,1dB på litt lange kabler - men det som er mest interessant er at disse 0,1dB ikke avhenger av kabeltype, men dens indre motstand. Ergo overfører alle kabler signalene på akkurat samme måte, med akkurat samme forutsetninger, uansett pris og merke.

    Jeg måler for øvrig alltid med musikk av diverse typer, for mange her på forumet mener at disse musikksignalene er så grenseløst mye mer kompliserte enn f.eks hvit støy og pulser. Likevel får jeg ut akkurat samme resultat hver eneste gang.

    Mvh.

    Vidar
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Dynamikkmyrding ser ut til å ha blitt masteringteknikernes hovedbeskjeftigelse.

    Det var en gang da man gjorde det aller beste ut av teknologien man hadde tilgjengelig. På tide å ta fram noe RCA Living Stereo igjen.
    Men ABBA hadde aldri blitt ABBA uten intensiv bruk av kompressor (og mye annet rart). Det låter tøft og tight - brukt rett. Når alle bruker det ukritisk blir det bare flatt og kjedelig.

    Mastering/produksjonshistorien består av en masse trender som til å begynne med låter "fresht" og nytt og annerledes - etterhvert låter det bare kjedelilg. En stund på 70-tallet skulle alle kjøre phaser på trommene. Grøss og gru. Når Cher kom med "believe" og spesialeffekten på vokalen (er det antares autotune brukt ut av proporsjoner) var det annerledes og kult. Når andre skulle kopiere det samme var det ikke like kult. Olsen brothers...

    Å tro at musikkproduksjon består av å "bevare det opprinnelige lydbildet" mest mulig, er et naivt hifi-kult-trekk, i det minste for 99% av all musikk. Selv kirkelig kulturverksted lar lydteknikeren være del i den kreative prosessen.

    knut
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Hører forskjell om jeg renser kontaktene på kablene. Prøv også å lodde kablene rett i forsterker og høyttaler.
    Med ett reflektometer kan man konstatere loddinger og kontaktpunkt nøyaktig. Flere kilometer med kobber derimot, gir ikke utslag.
    Har du prøvd å rense alle kontakter med kontaktrens? Definitivt verdt forsøket :)

    Mvh
    Bjørn
    Da tror jeg cosmos kan tilberede hatten sin med hvitløksmarinade og en skikkelig god steikovn. Om det er hørbart eller ikke om kablene er loddet eller brukt kontakt vet jeg ingenting om, men et veldig praktisk eksempel på disse to koblingsmåtene fikk jeg hakeslepp av ifm. en fjernstyrt elektrobil jeg for en stund siden hygget meg med. Forskjellen fra å gå over fra relativt solide bananlignende kontakter, og over til lodding var formidabel. Akselerasjonen gikk fra å være passe til å få bilen til å steile ved start. Helt klart mye energi som går tapt i varme i kontaktflatene når det går en del strøm gjennom dem.
    Bruker man imidlertid kraftige skruterminaler og spade på kablene, gir dette omtrent samme effekten som å lodde kablene. Bananplugger holder ikke - rett og slett.

    Vidar
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Så hypotesen din er at dagens lydteknikere ikke er opptatt av kabler, derfor låter dagens produksjoner dårlig?

    Har du empiriske bevis for at lydteknikerne på 50-tallet var mer opptatt av lydkabler?

    Eller er det kanskje slik at lydteknikerne da faktisk var "sound engineers" og egentlig kunne elektronikk bedre enn dagens teknikere, og likevel fikk strålende lyd? Hvordan har det seg egentlig slik at det finnes glimrende innspillinger fra 50-tallet når "Monster Cable" ikke engang var påtenkt? Er det ikke slik at "dårlige innspillinger" først og fremst kom på 80-tallet, cirka samtidig med at troen på kablers magiske egenskaper begynte å bre om seg i hifi-miljøene? Besnærende tanke :-D

    -k
    Nå er det vel slik at det først var på 70 og 80 tallet at det ble alment utbredt å ha et nogenlunde godt stereoanlegg. Før dette var det neppe noen i den gemene hop som kunne avsløre dårlig lydhåndtverk.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Hm, knutinh.
    Du er flinkere til å nyansere enn meg. La meg presisere at jeg ikke mener at dagens postproduksjondynamikkmyrderier kan sammenliknes med Polarlyden.

    Skrudd lyd kan være flott, men dagens trend er, også ved remaster, å la slipsnissene i markedsavdelingen bestemme hvordan sakene skal høres ut, dessverre. Jeg synes for eksempel at den siste Springsteenplata er digg, men den funker bra i bilen. Ørepropplyddings har jeg ikke. Antar at plata har "riktig" lyd der også. Regner med at Bob Ludwig ikke gidder annet enn å gi f. lenger.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Nå er det vel slik at det først var på 70 og 80 tallet at det ble alment utbredt å ha et nogenlunde godt stereoanlegg. Før dette var det neppe noen i den gemene hop som kunne avsløre dårlig lydhåndtverk.
    Og likevel finnes det produksjoner fra 1950 som audiofile trykker til sitt bryst den dag i dag.

    -k
     
    P

    propaganda

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Bruker man imidlertid kraftige skruterminaler og spade på kablene, gir dette omtrent samme effekten som å lodde kablene. Bananplugger holder ikke - rett og slett.

    Vidar
    du er ikke kjent med nordost sine plugger?
    kontaktflate langt overlegen spader
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg bryr meg såpass mye om kabler at jeg ikke gidder bruke tid og krefter på å lytte til dem. Musikk derimot...
    Hvis det er kabelen man lytter til, så er det åpenbart for meg iallefall at det er noe galt med den, men bevares alle må jo lytte så mye de vil til kabler.... ;)
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Og likevel finnes det produksjoner fra 1950 som audiofile trykker til sitt bryst den dag i dag.

    -k
    Det stemmer. Dette kan jo bero på både flaks og godt håndtverk. Den gangen hadde man ikke tilgang til alle de elektroniske duppe-dittene som ble populære på 70-tallet. Det betyr veldig "rene" innspillinger. Dette har jo vært et stort pluss blant audiofile til alle tider.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    du er ikke kjent med nordost sine plugger?
    kontaktflate langt overlegen spader
    Stemmer. Bananplugger er ikke hva det en gang var.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    du er ikke kjent med nordost sine plugger?
    kontaktflate langt overlegen spader
    Nordost er et skrekkens eksempel for min del. Har nettopp sett nærmere på både Heimdall signalkabler og Vishnu nettkabel, og makan til dårlige kontakter skal en se en stund etter. Vishnuen var vinglete og satt ikke skikkelig fast i kontakten, det samme gjaldt signalkablene. Et par ganger gled faktisk stømkabelen litt ut og mistet kontakten slik at strømmen ble brutt.

    Da er det jaggu bedre med en ok nettkabel til et par hundre kroner (hvis selv det er nødvendig). De sitter ihvertfall fast og gir strøm kontinuerlig.

    Og dette betaler en flere xxx tusen for? ???
     
    C

    cosmos

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    det kan like godt være kontakten i forsterkeren din.
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg gir meg ende over...

    Nå har jeg vært borte fra dette forumet ei god stund og skjønner enda ikke hva dere diskuterer. når dere vil finne hvilken kabel som er best? er fargen, designet, hvor lette de er å koble i til,  hvordan lengden er tilpasset avstanden fra effektforsterker til høyttaler eller hvordan den smaker hvis du stikker tunga di bort på?

    hva er det som avgjør om kabelen er best?

    Jeg jobber profesjonelt med lydteknikk til daglig og snakker med massevis av folk i bransjen. Og jeg må si at vi rister litt på hodet og trekker på smilebåndet når vi hører om folk som bruker titusen på en kabelstump på noen få meter...

    Jeg vil bare at dere skal tenke på at det sitter en haug med rike folk der ute i verden som ler av at dere kjøper det de produserer fordi de blir styrtrike på det... selvfølgelig er de som sitter øverst, godt utdannede mennesker som tilsynelatende vet masse om fysikk og elktronikk. dette gjør jo at folk tror på det de sier. Men jeg vil tro at dette er et lureri som har vart i mange år som har vokst å blitt en gigantisk ustoppelig melkeku som det renner penger av...

    Jeg trodde på dette selv noen år og det er utrolig hva du hører hvis du bare tror du hører noe annerledes med en kabel som koster noen tusen mer.

    Men noen bruker 5 millioner på en båt som de bruker 3 uker i året. noen bruker 12 millioner på en hytte som minner mer om et slott. noen bruker 3 millioner på en sportsbil her i norge! jaja, de skal få lov til å gjøre det i fred. dere skal få lov til å bruke titusner på noen kabler som det koster en brøkdel av hva dere betaler å produsere. sammenlignet med alt det andre j ramset opp her så er det ikke så ille egentlig...

    Men jeg lurer på om det finnes hifientusiaster her som delvis deler mitt syn på kabler?
    Dette må da være et stjerneeksempel på fattigmanns trøst. Trist lesing :(
    Hvor mange her på sentralen sitter på et anlegg til 250 - 300 000 kr og har kabler ifra Biltema eller Lampettledning ? Greit at disse kablene er ok i et anlegg til 5-10000 kr men ærlig talt. SKJERP DERE
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.810
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Bah.

    Jeg har vanskelig for å tro at denne tråden kommer til å bli særlig konstruktiv. OP var flamebait, og Viking hoppet i med hodet først. Gidder vi en runde til?

    :-X :-X :-X
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    det kan like godt være kontakten i forsterkeren din.
    Ikke så lenge samme kablene var akkurat likedann på samtlige produkter vi testet hos forhandleren også.... ;)
     
    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg gir meg ende over...
    Halla Sigmund! På tide å ta en pils sammen snart :)

    Trådstarter får heller sitte og le av sin overlegne kunnskap så kan vi audiofile lure på hvordan lydteknikerne klarer å ødelegge så mye før ei plate utgis.
    Koseklumpen min :-* Egentlig er den rette betegnelsen på oss lydteknikere "knottpøbler" eller "lydsabotører", siden vårt eneste mål i livet er at Viking og artsfrender ikke skal få full glede av ML'ene sine ;) Stadig flere lyd- og masteringsteknikere assimileres til vår onde lydsabotasje-sekt, så du kan like gjerne selge unna elektrostatene dine (jeg skal være så snill og kjøpe de av deg, dersom prisen er riktig) og gå til anskaffelse av Eltax først som sist ::)

    Dynamikkmyrding ser ut til å ha blitt masteringteknikernes hovedbeskjeftigelse.
    Tja, hva skal han si da, når han leverer fra seg en master med stor dynamikk, og får senere telefon fra produsenten/plateselskapet om at skiva må låte høyere. Måten å oppnå det på, er ved å komprimere dynamikken. Dersom man vil fortsette å få oppdrag og kunder, må man føye seg etter kundens ønske. Ingen teknikere i Norge idag er i posisjon til å komme med krav i så måte, da går man personlig bankerott. Loudness war er betegnelsen på dette - ingen liker det, men alle gjør det, ganske enkelt fordi man ikke har råd til å være idealist. Ber noen meg om å kline hele miksen deres i taket, så sier jeg naturligvis at det antageligvis ikke vil låte spesielt pent, men hvis det er slik de vil ha det, så er det slik de får det.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Men det forandrer ikke mitt syn på trådstarters intensjoner og mangel på andre aspekter ved innlegget ;) Han får, istedenfor å gjøre narr, heller belære oss med sin altoppslukende og overveldene overlegne kunnskap.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Dette må da være et stjerneeksempel på fattigmanns trøst. Trist lesing  :(
    Hvor mange her på sentralen sitter på et anlegg til 250 - 300 000 kr og har kabler ifra Biltema eller Lampettledning ? Greit at disse kablene er ok i et anlegg til 5-10000 kr men ærlig talt. SKJERP DERE
    Så du skal belære meg i hva jeg hører og ikke hører, og "mobbe" meg hvis jeger så heldig å ha et kostbart anlegg og velger å bruke rimelige kabler?

    Jeg trodde den nye forståelsen her var at vi skal ta ball før mann, og at enhver må få bruke sine ører uten å bli tredd andres mening edover øra?

    Jeg regner med at forumets vaktbikkjer og forsvarer av den "vanlige mann" mot dominante meningshavere om.s., Viking & Co slår hardt ned på dette forsøket på å mobbe folk til taushet, eller gjelder det bare når det samsvarer med egne meninger?

    -k
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Det stemmer. Dette kan jo bero på både flaks og godt håndtverk. Den gangen hadde man ikke tilgang til alle de elektroniske duppe-dittene som ble populære på 70-tallet. Det betyr veldig "rene" innspillinger. Dette har jo vært et stort pluss blant audiofile til alle tider.
    Så med flaks kan man produsere et album som låter livsdejavuende bra, enda alle 20 apparater som lyden er innom bruker vanlig NEMKO-godkjent nettledning? Skrekk og gru.... Betyr det at det også ermulig å lytte til den musikken med en ledning til 79,50?

    Er det bare meg som stusser på at man kan lage et album av ""referansekvalitet" der signalet går igjennom milevis av kabler av billigste kvalitet i miksepulter, kompressorer, equalizer, 2" spolebåndopptaker, etc, og så føre til en LP/CD somlåter "bedre enn alt laget i dag" men fremdeles være avhengig av nettledninger ikledd carbonfiberpyramider velsignet av en naken Mark Levinson mens 10 ville hifiasylanter danser rundt og messer "livsdejavuende", "soundstage" og "kropp"?

    Kom igjen, innrøm at det er vanskelig å forklare, uansett om man måtte mene at "det bare er sånn".

    mvh
    Knut
     
    N

    nb

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Så med flaks kan man produsere et album som låter livsdejavuende bra, enda alle 20 apparater som lyden er innom bruker vanlig NEMKO-godkjent nettledning? Skrekk og gru.... Betyr det at det også ermulig å lytte til den musikken med en ledning til 79,50?

    Er det bare meg som stusser på at man kan lage et album av ""referansekvalitet" der signalet går igjennom milevis av kabler av billigste kvalitet i miksepulter, kompressorer, equalizer, 2" spolebåndopptaker, etc, og så føre til en LP/CD somlåter "bedre enn alt laget i dag" men fremdeles være avhengig av nettledninger ikledd carbonfiberpyramider velsignet av en naken Mark Levinson mens 10 ville hifiasylanter danser rundt og messer "livsdejavuende", "soundstage" og "kropp"?

    Kom igjen, innrøm at det er vanskelig å forklare, uansett om man måtte mene at "det bare er sånn".

    mvh
    Knut
    Dette følger av HiFi-fysikkens fundamentalteorem: En komponent i kjeden har kun stor betydning når det på en enkel måte, dog ofte med mye penger som innsatsfaktor er mulig å bytte komponenten i kjeden.
     
    T

    timc

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Tja, hva skal han si da, når han leverer fra seg en master med stor dynamikk, og får senere telefon fra produsenten/plateselskapet om at skiva må låte høyere. Måten å oppnå det på, er ved å komprimere dynamikken. Dersom man vil fortsette å få oppdrag og kunder, må man føye seg etter kundens ønske. Ingen teknikere i Norge idag er i posisjon til å komme med krav i så måte, da går man personlig bankerott. Loudness war er betegnelsen på dette - ingen liker det, men alle gjør det, ganske enkelt fordi man ikke har råd til å være idealist. Ber noen meg om å kline hele miksen deres i taket, så sier jeg naturligvis at det antageligvis ikke vil låte spesielt pent, men hvis det er slik de vil ha det, så er det slik de får det.
    Hvorfor vil de at opptaket skal låte høyere? De fleste forsterkere, også minianlegg, vrenger jo lenge før volumet står på fullt. Skulle det ikke bare være å skru litt lenger på volumknotten? Er det noe jeg har misset her?

    Mvh
     
    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Hvorfor vil de at opptaket skal låte høyere? De fleste forsterkere, også minianlegg, vrenger jo lenge før volumet står på fullt. Skulle det ikke bare være å skru litt lenger på volumknotten? Er det noe jeg har misset her?

    Mvh
    Vel, de fleste produsenter innen pop/rock-genren ønsker at deres produkt skal skille seg ut fra mengden ved å ha mer punch/trøkk... innspillingen skal hvertfall ikke høres lavere ut enn den foregående, det er innstillingen. Det finnes en grense for hvor høye nivåer CD-mediet kan bære, og resultatet av dette blir at alle loudness-krigere smører produktet sitt så tett opp i dette teoretiske taket som overhodet mulig. Ved å komprimere dynamikken med kompressorer og ultramaximizere, får man et høyere gjennomsnittsnivå, og musikken høres høyere ut. Bakdelen er at transienter smøres utover og hele skiten høres masete ut hvis overdrevet. Hvis du spiller samme pop/rockmusikkstykket for Ola Nordmann/kvinne idag, én versjon uten masterkompresjon og én med, kan du banne på at vedkommende vil synes at den komprimerte låter "best".
     
    T

    timc

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    For en trist tid vi lever i :(

    Mvh
     

    Sigmund_B

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    140
    Antall liker
    28
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg bryr meg såpass mye om kabler at jeg ikke gidder bruke tid og krefter på å lytte til dem. Musikk derimot...

    Alle barna hørte på musikk, unntatt Lars og Abel, de satt og lytta på en kabel.. :eek: ;D ;D
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Men det forandrer ikke mitt syn på trådstarters intensjoner og mangel på andre aspekter ved innlegget ;) Han får, istedenfor å gjøre narr, heller belære oss med sin altoppslukende og overveldene overlegne kunnskap.
    Man trenger vel strengt talt ikke så mye kunnskap for å skjønne at trådstarter (Med eventuellt forbehold) har rett. Problemet ligger imidlertid ikke her, men i forholdet mellom subjektiv opplevelse og fysiske lover.

    Det er ingen her på forumet som har uforbeholdent rett, eller rettere sagt universalt rett, i alt de sier, inkl. trådstarter og meg selv, men det er viktig syns jeg å være presis i uttalelsen og fortelle i hvilket element i den store hifisammenhengen man gir en forklaring på.

    Ofte går slike uttalelser/forklaringer/beviser, om de er så presise de bare vil, i strid med hva lytteren selv opplever rent subjektivt. Og begge leire har faktisk rett, men forskjeller ligger i hvilken leir som har den tekniske sannheten og hvilken leir som har den subjektive sannheten. Her er det ofte et klart skille. Vi opplever ting forskjellig, uten at dette gir ulike forutsetninger for hvordan hifianlegget bearbeider lyden - forutsetningen er den samme uansett hvem som lytter på det samme hifianlegget, men altså at opplevelsen av dette anlegget er forskjellig fra person til person.

    Når vi snakker om menneskelige sanser, som f.eks. hørselen, er ikke disse sansene måleinstrumenter som måler tall og verdier, og som da har uforbeholdent rett i i hvordan anlegget bearbeider lyden, men uforbeholdent rett om opplevelsen.
    Samtidig har ikke måleinstrumenter sanser som gir rom for å bestemme en subjektiv verdi og uforbeholdent rett i om lyden er bra eller dårlig, men uforbeholdent rett i verdien av den.

    Vidar
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Så med flaks kan man produsere et album som låter livsdejavuende bra, enda alle 20 apparater som lyden er innom bruker vanlig NEMKO-godkjent nettledning? Skrekk og gru.... Betyr det at det også ermulig å lytte til den musikken med en ledning til 79,50?

    Er det bare meg som stusser på at man kan lage et album av ""referansekvalitet" der signalet går igjennom milevis av kabler av billigste kvalitet i miksepulter, kompressorer, equalizer, 2" spolebåndopptaker, etc, og så føre til en LP/CD somlåter "bedre enn alt laget i dag" men fremdeles være avhengig av nettledninger ikledd carbonfiberpyramider velsignet av en naken Mark Levinson mens 10 ville hifiasylanter danser rundt og messer "livsdejavuende", "soundstage" og "kropp"?

    Kom igjen, innrøm at det er vanskelig å forklare, uansett om man måtte mene at "det bare er sånn".

    mvh
    Knut
    Etter å ha lest mange av dine innlegg kunne det ha vært meget interessant å vite hva du har av utstyr, bare sånn vi vet hvor landet ligger.
    Hvis du lurer på hvorfor jeg spør om det, så er det for å få konstatert om det er anlegget eller ørene det er noe i veien med siden du har så store problem med å skille diverse kabler osv....

    mvh
     
    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Etter å ha lest mange av dine innlegg kunne det ha vært meget interessant å vite hva du har av utstyr, bare sånn vi vet hvor landet ligger.
    Hvis du lurer på hvorfor jeg spør om det, så er det for å få konstatert om det er anlegget eller ørene det er noe i veien med siden du har så store problem med å skille diverse kabler osv....

    mvh
    Ikke for å hijacke, men jeg jobber daglig på Genelec og Dynaudio aktive studiomonitorer, Apogee og Digidesign convertere (forholdsvis high-end studioutstyr), og jeg kan ikke spore noen forskjeller mellom normale, hensiktsmessig konstruerte signal- og høyttalerkabler.

    Dersom de påståtte forskjellene objektivt sett eksisterer, bør man publisere en vitenskapelig studie på det, og sannsynligvis vanker det en nobelpris i fysikk - for det betyr at man har avdekket en ny, tidligere ukjent dimensjon innen fysikken. Hvorfor er det ingen som gjør dette? Har de innerst inne (og muligens ubevisst) ikke helt troen på egne påstander?

    ...og dersom man kan dokumentere at digitale linjer kan utvise nyanseforskjeller som strammere bass, bedre romfølelse o.l parametre, betyr det at det faktisk eksisterer trolldom.

    Aldri si aldri, men jeg vil gjerne se noe håndfast først - inntil det, følger jeg min egen erfaring, og det er at høyttalerkabler/signalkabler skal være formålstjenlig konstruert og lange nok ;)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Så med flaks kan man produsere et album som låter livsdejavuende bra, enda alle 20 apparater som lyden er innom bruker vanlig NEMKO-godkjent nettledning? Skrekk og gru.... Betyr det at det også ermulig å lytte til den musikken med en ledning til 79,50?

    Er det bare meg som stusser på at man kan lage et album av ""referansekvalitet" der signalet går igjennom milevis av kabler av billigste kvalitet i miksepulter, kompressorer, equalizer, 2" spolebåndopptaker, etc, og så føre til en LP/CD somlåter "bedre enn alt laget i dag" men fremdeles være avhengig av nettledninger ikledd carbonfiberpyramider velsignet av en naken Mark Levinson mens 10 ville hifiasylanter danser rundt og messer "livsdejavuende", "soundstage" og "kropp"?

    Kom igjen, innrøm at det er vanskelig å forklare, uansett om man måtte mene at "det bare er sånn".

    mvh
    Knut
    Hva hadde skjedd hvis de laget disse "referanseopptakene" med gode kabler? Det vet vi ikke og de hadde lanskje overgått de opptakene du snakker om med kabler til 79,50? har noen testet dette? Hvorfor ikke? Er noen redde for at det kan eksistere forskjeller? ;)
     
    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Hva hadde skjedd hvis de laget disse "referanseopptakene" med gode kabler? Det vet vi ikke og de hadde lanskje overgått de opptakene du snakker om med kabler til 79,50? har noen testet dette? Hvorfor ikke? Er noen redde for at det kan eksistere forskjeller? ;)
    Det eksisterer studioer som bruker dyre kabler og esoteriske hifi-remedier. Ingen av disse har til dags dato gjort seg spesielt bemerket.

    De studioene som har gjort seg bemerket, har som regel noen fellesnevnere: dyktige teknikere, god akustikk, gode mikrofoner, gode preamper og gode convertere. For ikke å snakke om dyktige utøvere, selvsagt.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Ikke for å hijacke, men jeg jobber daglig på Genelec og Dynaudio aktive studiomonitorer, Apogee og Digidesign convertere (forholdsvis high-end studioutstyr), og jeg kan ikke spore noen forskjeller mellom normale, hensiktsmessig konstruerte signal- og høyttalerkabler.

    Dersom de påståtte forskjellene objektivt sett eksisterer, bør man publisere en vitenskapelig studie på det, og sannsynligvis vanker det en nobelpris i fysikk - for det betyr at man har avdekket en ny, tidligere ukjent dimensjon innen fysikken. Hvorfor er det ingen som gjør dette? Har de innerst inne (og muligens ubevisst) ikke helt troen på egne påstander?

    ...og dersom man kan dokumentere at digitale linjer kan utvise nyanseforskjeller som strammere bass, bedre romfølelse o.l parametre, betyr det at det faktisk eksisterer trolldom.

    Aldri si aldri, men jeg vil gjerne se noe håndfast først - inntil det, følger jeg min egen erfaring, og det er at høyttalerkabler/signalkabler skal være formålstjenlig konstruert og lange nok ;)
    Hvorfor må du ha dokumentasjon for å høre at det er en forskjell ?????

    Hører du ikke forskjell er jo saken grei. No problemo !!

    mvh
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Hvorfor må du ha dokumentasjon for å høre at det er en forskjell ?????

    Hører du ikke forskjell er jo saken grei. No problemo !!

    mvh
    Antageligvis fordi det ikke går an å kvantifisere og ut i fra det dokumentere enkeltpersoners subjektive oppfattelse av lyd. Det er her hele forskjellen ligger, og ikke på kabler.

    Og hører man ikke forskjell uansett så er jo saken grei ja. Tenk så mye tid og frustrasjon man sparer på det, he-he :D

    Vidar
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg støtter Roffe og Sigmund i denne diskusjonen. Så klart en kabel må møtte visse minimumskrav som f.eks godt tverrsnitt, god skjerm og ikke minst god terminering/plugger. Det betyr ikke nødvendigvis at kabelen trenger å være spesielt dyr. Når Nordost, Cardas, Transparent og de andre kabelpusherene står å forklarer i det vide og det brede om hvorfor akkurat deres kabler og produksjonsteknikk er best gliser jeg bare - tror de på det de sier selv? jeg får da inderlig ikke håpe det, det er vel bare meget sleipe kremmere...
    Kabelverden har jo ikke vert helt fri for skandaler. det har jo kommet frem en del pinlige fakta, bla. TaraLabs som kjøpte vanlig metervare kabel billig i Asia, satte på noen skinnende plugger og slang på logoen sin samt made in the USA. Transparent og Mit har jo heller ikke sluppet unna med sine vidunderbokser som stort sett bare består av en motstand og en god dose silikon eller annen fyllmasse.
    Dette er ikke unikt for hi-fi verdenen bare se på folk som driver med golf for eksempel - drivere til 20K! osv.
    Det er alltid et marked for det mest eksklusive.
    Jeg for min del kjøper hovedsaklig Klotz kabler som jeg terminerer selv. Klotz har ganske stor del av pro-lyd og studio markedet så de kan kabel.
    Kjøper også kabler brukt hvis jeg kan få de til god pris.
     

    Vedlegg

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Hva hadde skjedd hvis de laget disse "referanseopptakene" med gode kabler? Det vet vi ikke og de hadde lanskje overgått de opptakene du snakker om med kabler til 79,50? har noen testet dette? Hvorfor ikke? Er noen redde for at det kan eksistere forskjeller? ;)
    Nå finnes det vitterlig selskaper som gjør dette, feks Audioquest, Chesky, Analogue Production, eller hva med Opus 3. Hvis man ikke hører forskjell på utgivelsene fra disse selskapene og det meste av main-stream søppla, har det neppe noen hensikt å diskutere forskjeller mellom billige og dyre kabler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn