Finnes det noen her som ikke bryr seg om kabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    OldBoy's innlegg inneholder alle variabler, og vil gi det riktige svaret, for deg personlig vel og merke, uansett hva du måtte mene om kabler.

    Prøv å lese innlegget hans noen ganger til  :)

    Nå må jeg nesten le. Dette er urkomisk, og jeg er verken full eller stein(selv om jeg skulle ønske jeg var begge deler. det vill nok løftet denne tråden opp på et intergalaktiske nivå!). Håper det er flere enn meg som observerer hvor mange herlige misforståelser og misfortolkninger som flagrer omkring i denne tråden (og andre).  :D
    Det er vel ikke bare jeg og OldBoy som forstår hans innlegg på samme måte? ::)
     
    H

    hobby

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg vil bare minne om at til og med i dagens moderne medisin så er man klar over placebo effekten og hvor stor effekt den kan ha...
    Så selvfølgelig hvis du legger 10K++ i et sett nye høyttalerkabler - så klart du underbevist forventer å høre stor forskjell.
    Diskusjonen burde vel i så fall være hvor stor prosent er ønsketenkning/placebo og hvor stor prosent er faktiske forbedringer?
    Nei, stemmer ikke for min del. Jeg forventer ikke at en dyr kabel nødvendigvis er bedre, men har i lengden erfart det likevel ;)
     
    H

    hobby

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg gir meg ende over...

    Nå har jeg vært borte fra dette forumet ei god stund og skjønner enda ikke hva dere diskuterer. når dere vil finne hvilken kabel som er best? er fargen, designet, hvor lette de er å koble i til, hvordan lengden er tilpasset avstanden fra effektforsterker til høyttaler eller hvordan den smaker hvis du stikker tunga di bort på?

    hva er det som avgjør om kabelen er best?

    Jeg jobber profesjonelt med lydteknikk til daglig og snakker med massevis av folk i bransjen. Og jeg må si at vi rister litt på hodet og trekker på smilebåndet når vi hører om folk som bruker titusen på en kabelstump på noen få meter...

    Jeg vil bare at dere skal tenke på at det sitter en haug med rike folk der ute i verden som ler av at dere kjøper det de produserer fordi de blir styrtrike på det... selvfølgelig er de som sitter øverst, godt utdannede mennesker som tilsynelatende vet masse om fysikk og elktronikk. dette gjør jo at folk tror på det de sier. Men jeg vil tro at dette er et lureri som har vart i mange år som har vokst å blitt en gigantisk ustoppelig melkeku som det renner penger av...

    Jeg trodde på dette selv noen år og det er utrolig hva du hører hvis du bare tror du hører noe annerledes med en kabel som koster noen tusen mer.

    Men noen bruker 5 millioner på en båt som de bruker 3 uker i året. noen bruker 12 millioner på en hytte som minner mer om et slott. noen bruker 3 millioner på en sportsbil her i norge! jaja, de skal få lov til å gjøre det i fred. dere skal få lov til å bruke titusner på noen kabler som det koster en brøkdel av hva dere betaler å produsere. sammenlignet med alt det andre j ramset opp her så er det ikke så ille egentlig...

    Men jeg lurer på om det finnes hifientusiaster her som delvis deler mitt syn på kabler?
    Og jeg ler med deg, eller snarere AV deg...!

    Hva har du f.eks. å si til dette:
    Har f.eks. utført eksperiment med kabelskifte uten at kona har visst om det. Har f.eks. byttet fra WireWorld GOLD til 30 lapper til vanlig kobber-tråd til kr 5. Det låt kjipt i mine ører - all dynamikk og liv forsvant som dugg for solen!

    MEN det var jo da litt kult når jeg hørte kona - som ikke visste noen ting (kablene var også skjult!) - spontant utbrøt: "Hva er galt med stereon? Hva har du gjort nå da?"

    Har senere gjort samme eksperiment med kabler som lå langt nærmere hverandre i pris med fra forskjellig produsent, med samme resultat!

    Tror min kone har gode ører :D Hun er i hvert fall veldig musikalsk!

    Kom med vitenskapen din du...
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Og jeg ler med deg, eller snarere AV deg...!

    Hva har du f.eks. å si til dette:
    Har f.eks. utført eksperiment med kabelskifte uten at kona har visst om det. Har f.eks. byttet fra WireWorld GOLD til 30 lapper til vanlig kobber-tråd til kr 5. Det låt kjipt i mine ører - all dynamikk og liv forsvant som dugg for solen!

    MEN det var jo da litt kult når jeg hørte kona - som ikke visste noen ting (kablene var også skjult!) - spontant utbrøt: "Hva er galt med stereon? Hva har du gjort nå da?"

    Har senere gjort samme eksperiment med kabler som lå langt nærmere hverandre i pris med fra forskjellig produsent, med samme resultat!

    Tror min kone har gode ører :D Hun er i hvert fall veldig musikalsk!

    Kom med vitenskapen din du...  
    Kan du låne meg disse GOLD kablene, så kan jeg ta en sjekk ;D

    Det kunne jo hende at du i villfarelse byttet om polariteten på den ene siden? Da forsvinner dynamikken, bassen, mellomtonen blir rotete, diskanten vet du ikke lenger hvor kommer fra. All dybde i lydbilde bli flatt som et frimerke - er du sikker på at du koblet riktig?
    Egentlig litt ment som en spøk, men det hender jo folk kobler feil innimellom, og, uten å sjekke, konstanterer at det er noe feil andre plasser...

    Vidar
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Og jeg ler med deg, eller snarere AV deg...!

    Hva har du f.eks. å si til dette:
    Har f.eks. utført eksperiment med kabelskifte uten at kona har visst om det. Har f.eks. byttet fra WireWorld GOLD til 30 lapper til vanlig kobber-tråd til kr 5. Det låt kjipt i mine ører - all dynamikk og liv forsvant som dugg for solen!

    MEN det var jo da litt kult når jeg hørte kona - som ikke visste noen ting (kablene var også skjult!) - spontant utbrøt: "Hva er galt med stereon? Hva har du gjort nå da?"

    Har senere gjort samme eksperiment med kabler som lå langt nærmere hverandre i pris med fra forskjellig produsent, med samme resultat!

    Tror min kone har gode ører :D Hun er i hvert fall veldig musikalsk!

    Kom med vitenskapen din du...  

    Brukt som høyttalerkabling spiller en helt vanlig 4-6kv (x2) massiv kobberleder fra el-installatør ringer rundt såvel WW Gold som samtlige andre "toppkabler". Vær dog oppmerksom på at kobberet krever litt innspilling; ved "litt trøkk" ca. en snau time. Test kona på den du!
    Roen du da hører er ikke tapt dynamikk, men fravær av forvregning ;)


    Mvh. RS
     

    Vedlegg

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg har bekreftet dette, om.s har bekreftet dette, viking har bekreftet dette ................

    Trolig kan minst 50% av medlemmene her bekrefte dette. Det betyr selvfølgelig ikke at dette derfor er sannheten, men det er en ganske solid indikasjon.
    50%? Jaja, jeg kan jo kaste kron og mynt å få samme resultatet...
     
    O

    om.s

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    50%? Jaja, jeg kan jo kaste kron og mynt å få samme resultatet...
    Da synes jeg du skal gjöre det, og spare deg selv og andre for en masse unödig "krangling" mener jeg  ;)

    mvh
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg har aldri skjønt dette med innspilling av kabler. Hva er det som bør forventes av den etter innspilling? Og ikke minst: Bør det være målbart?
    Jeg må inrømme at jeg aldri har gjort måleforsøk på en innspilt og uinspilt kabel.

    Vidar
     

    Ola_S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2004
    Innlegg
    376
    Antall liker
    0
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Om kablar ändrar sig så mycket fysikaliskt, då en ström flyter genom dem under en tid, att det blir hörbart borde man ju får extrema problem i alla sammanhan när man skickar datasignaler via kablar. Jag har bara hört ett fall där kabeln ändrat sig så pass mycket att det hände (berodde dock inte på "inspelning") och det var en kabel som gick över hela USA (ca 500mil=5000000m). Man tappade här syncen varje dag då solen gick upp, tydligen ändrades kabelns egenskaper lite när den värmdes upp av solljuset.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Alltid hyggelig når det man har brukt litt tid på å få på prent, blir lest og lagt merke til. Men det var faktisk ikke meningen at det skulle oppfattes som SÅ sensasjonelt og banebrytende, men heller som en litt "dum" refleksjon fra en som står litt passivt på sidelinjen.

    Jeg hører til dem som av og til synes at jeg hører, riktignok marginale, forskjeller mellom kabler, men som har begynt å innse at ikke alle hører eller bryr seg om disse forskjellene. Jeg har rett som det er venner på besøk som sier at de IKKE hører forskjeller når vi prøver oss litt med greier jeg har liggende, og det hender faktisk at jeg må si meg enig. Selv om jeg har kunnet sverge på at jeg har hørt forskjell før vennene kom. Men i det store og hele går det år og dag mellom hver gang jeg for alvor tenker på å bytte kabler. Høyttalere og forsterkere, derimot.....

    På den annen side er jeg faglig nysgjerrig på betydningen av det som er målbart. Om man gyver løs på forskjellige kabler med de fineste måleinstrumenter og greier å måle en eller annen forskjell på 0,000000....x% i en eller annen parameter, vel så ER det tross alt en målbar forskjell. 0,000000....x% er ikke 0%.

    Det er klart at det KAN være faglig interessant å få klarhet i om slike marginaliteter i det målbare, betyr noe for den opplevde lyden, ikke minst for kabelprodusenter og DIY'ere, som dermed kan få innspill til å lage bedre og mer realistisk prisede (les: billigere) kabler.

    Men det jeg prøvde å få frem i mitt forrige innlegg i denne tråden, er at uansett måledata og objektiv kunnskap om kabler, er det hver enkelts egne ører som er den endelige og subjektive dommeren med hensyn til om kabler låter forskjellig eller ei.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    På den annen side er jeg faglig nysgjerrig på betydningen av det som er målbart. Om man gyver løs på forskjellige kabler med de fineste måleinstrumenter og greier å måle en eller annen forskjell på 0,000000....x% i en eller annen parameter, vel så ER det tross alt en målbar forskjell. 0,000000....x% er ikke 0%.
    Om du måler samme kabel to ganger vil du få litt forskjellig måleresultat. Når realistene sier "ingen målbar forskjell" så mener de altså egentlig "ingen signifikant målbar forskjell". Altså må man ta høyde for naturlig variasjon i målinger, og kunnskap om hørselen som kanskje ved blindtester viser seg å ha en følsomhet som er flere tierpotenser lavere enn differansene man måler.

    Jeg tror ikke målinger viser andre forskjeller enn de man kan forvente ved å modellere kabler som R, L og C, evt distribuerte RLC nettverk, evt fulle geometriske simuleringer av vilkårlige pådrag. Når elektrofolk karakteriserer kabler med R, L og C så er det vel med en viss erfaring for at den komplekse virkeligheten kan karakteriseres tilstrekkelig med disse 3 talla. Det er altså mulig å modellere med nesten vilkårlighet men hvis karakteristikken blir nært den samme, og dette bekreftes av målinger så er det jo ikke noe poeng i å gjøre ting unødig komplisert.

    -k
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg har aldri skjønt dette med innspilling av kabler. Hva er det som bør forventes av den etter innspilling? Og ikke minst: Bør det være målbart?


    Vidar
    Dette hadde det vært interesant å høre mer om
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Dette blir fort veldig filosofisk (huleligningen etc).

    Spørsmålet om man virkelig kan vite noe som helst etc tror jeg vi kan ta en annen gang. Hvis du tar setningen i beste mening, altså "ayaboh rapporterer å høre følgende..." så får man fram at
    a) Det er din mening
    b) Det er ikke en "sannhet" på samme måte som at jorda er rund.

    Det er dokumentert, altså påvist at mennesket lar seg "lure" mhp sanser. Forventninger og andre sanseinntrykk gjør at vi kan dra konklusjoner enn de vi elles ville ha gjort.

    Betyr det at all lytting er bortkastet og vi alle skal setteos ned foran oscilloskoper? Nei, selvfølgelig ikke. Men det betyr at man ikke kan dra et likhetstegn mellom opplevd lyd og virkelig lyd. Det enkleste beviset på det er at to personer kan oppleve samme lyd som svært behagelig eller svært ubhagelig. Er rock n roll beviselig stygt fordi Olga i 4. etasje banker i gulvet med stokken, eller er det liflige toner fordi du er 16 og kliner med dama på sofaen til samme skiva?

    For begge erinnholdetdet samme (hvis vi ser bort fra større absorbsjon i gulv og vegger opp til 4. etasje), og en boks ville da rapportere mer eller mindre signal - hvis sure Olga kommer ned i døra i alle fall. Men kontekst og fortolkning er helt forskjellig. Og ingen avpartene ville sett med spesielt blide øyne på en rasjonalist som kom med tykke briller og måleutstyr og prøvde å overbevise dem om at begg tok feil :-D

    -k
    Litt filosofisk i dag du også knutinh, flere hulelingninger?

    Punkt A er korrekt. Punk B er forsåvidt også riktig, så jeg tror ikke jeg skal kverulere noe med dette, men det er mer en sannhet på samme måte som at hver gang jeg setter meg i bilen for å kjøre en tur vil den ikke kjøre utfor veien av seg selv.

    Hva som derimot er feil, er at utgangspunktet ditt sammenligner hvordan to helt forskjellige mennesker opplever to forskjellige ting, mens jeg snakker om hvordan ett menneske (meg) opplever forskjell på to forskjellige ting. Dette er ikke sammenlignbart! Det blir som om jeg forteller at jeg liker smaken av eple bedre enn appelsin, og at du er uenig.

    Forskjeller på kabler er ikke bare smak og behag (noen ganger er det det). Enkelte kombinasjoner elektronikk, ht og rom favoriserer enkelte kabler mer enn andre. Dette er noe jeg opplever hver gang jeg skifter ut en komponent i anlegget. Før du trekker frem placebo som forklaring igjen her, må jeg få legge til at jeg har såpass mange kabler å velge mellom at jeg sikkert ikke trenger å kjøpe noen. Dette betyr at pris og utseende ikke har noen betydning.

    Forskjellen mellom opplevd lyd og virkelig lyd må du forklare meg. Denne var dyyyyp!
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Litt filosofisk i dag du også knutinh, flere hulelingninger?

    Punkt A er korrekt. Punk B er forsåvidt også riktig, så jeg tror ikke jeg skal kverulere noe med dette, men det er mer en sannhet på samme måte som at hver gang jeg setter meg i bilen for å kjøre en tur vil den ikke kjøre utfor veien av seg selv.

    Hva som derimot er feil, er at utgangspunktet ditt sammenligner hvordan to helt forskjellige mennesker opplever to forskjellige ting, mens jeg snakker om hvordan ett menneske (meg) opplever forskjell på to forskjellige ting. Dette er ikke sammenlignbart! Det blir som om jeg forteller at jeg liker smaken av eple bedre enn appelsin, og at du er uenig.

    Forskjeller på kabler er ikke bare smak og behag (noen ganger er det det). Enkelte kombinasjoner elektronikk, ht og rom favoriserer enkelte kabler mer enn andre. Dette er noe jeg opplever hver gang jeg skifter ut en komponent i anlegget. Før du trekker frem placebo som forklaring igjen her, må jeg få legge til at jeg har såpass mange kabler å velge mellom at jeg sikkert ikke trenger å kjøpe noen. Dette betyr at pris og utseende ikke har noen betydning.

    Forskjellen mellom opplevd lyd og virkelig lyd må du forklare meg. Denne var dyyyyp!
    Hvis du tror du får høre en rådyr høyttaler og en stygg 70-talls høyttaler men i virkeligheten får samme lyd så vil du, statistisk sett karakterisere den rådyre som best. Dette har ingenting å gjøre med deg personlig, men er resultatet av blindtesting gjort på store testpaneler.

    For meg falsifiserer det subjektiv lytting som sannhet en gang for alle. Interesserte personer som man har selektert ut fordi de gir konsistente resultater i blindtester (altså har de "god" hørsel) greier altså ikke å eliminere forventning som en faktor i sin bedømning av lyd.

    Betyr det at all lytting er "ødelagt" av forventning? Nei, selvsagt ikke. Men som argument i en debatt om kablers påvirkning er det et svakt argument.

    Hvis poenget ditt er å overbevise rasjonalister og andre om at kabler har betydning så kan du ramse opp slike opplevelser til du blir blå uten at det har noen virkning. Lag EN skikkelig blindtest og du vinner evig ære og berømmelse i hifikretser verden over. Kom igjen...

    -k
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Hvis du tror du får høre en rådyr høyttaler og en stygg 70-talls høyttaler men i virkeligheten får samme lyd så vil du, statistisk sett karakterisere den rådyre som best. Dette har ingenting å gjøre med deg personlig, men er resultatet av blindtesting gjort på store testpaneler.

    For meg falsifiserer det subjektiv lytting som sannhet en gang for alle. Interesserte personer som man har selektert ut fordi de gir konsistente resultater i blindtester (altså har de "god" hørsel) greier altså ikke å eliminere forventning som en faktor i sin bedømning av lyd.

    Betyr det at all lytting er "ødelagt" av forventning? Nei, selvsagt ikke. Men som argument i en debatt om kablers påvirkning er det et svakt argument.

    Hvis poenget ditt er å overbevise rasjonalister og andre om at kabler har betydning så kan du ramse opp slike opplevelser til du blir blå uten at det har noen virkning. Lag EN skikkelig blindtest og du vinner evig ære og berømmelse i hifikretser verden over. Kom igjen...

    -k
    Amen to that!

    Faktum er at Kabelpridusentenes vitenskapelige forklaringer om deres kabler og plugger er omtrent like vitenskapelige som bevisene for at shakti steiner, Nordost eco 3 og energi transformers har positiv innvirkning eller noen innvirkning i det hele tatt.

    Det er mye mulig at det er små forskjeller på høyttaler og signal kabler, de bruker tross alt forskjellige ledere, skjerm og kontakter. Det JEG vil frem til er at den eventuelle forbedringen du får står ikke i stil til de vanvittige prisene som forlanges av "high-end" kabelprodusentene.

    Jeg vil selvfølgelig at anlegget som en helhet skal se pent ut og har investert i ölflex strømkabler og diverse andre kabler fra QED, Audioquest og realcable, men jeg har kjøpt mye brukt eller kjøpt kabler i økonomiklassen.

    Å betale i dyre dommer fordi Acrolink som eies av mitsubishi og leverer kabler til det Japanske romprogrammet - og derfor hevder å ha funnet opp kabelen på nytt eller til Nordost som sikkert har det høyste markedsføringsbudsjettet av alle kabelprodusenter, hvis man skal dømme ut fra antall annonser er bare tull. hvis alle kabelprodusentene hadde kjørt en ærlig og vitenskapelig fornuftig linje så hadde heller ikke skepsisen vert så stor, men slik den er i dag med heksedoktor tendenser så ber de om å bli ledd av.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Det er mye mulig at det er små forskjeller på høyttaler og signal kabler, de bruker tross alt forskjellige ledere, skjerm og kontakter. Det JEG vil frem til er at den eventuelle forbedringen du får står ikke i stil til de vanvittige prisene som forlanges av "high-end" kabelprodusentene.


    hvis alle kabelprodusentene hadde kjørt en ærlig og vitenskapelig fornuftig linje så hadde heller ikke skepsisen vert så stor, men slik den er i dag med heksedoktor tendenser så ber de om å bli ledd av.
    Og det er selvsagt i den allmennes interesse du bare MÅ gå ut med disse advarslene om hvor forferdelige du synes denne kabelbransjen er! du föler deg sikkert tvunget og presset til å handle noe du ikke vil fra disse forferdelige og ublu menneskene, du er jammen en grepa og omtenksom kar med alles beste i tankene, som slettes ikke vil at dine HiFi-brödre skal bli ledd av og gjöre seg bort ved å bli innblandet i det du oppfatter som svartekunster på nivå med det heksedoktorer praktiserer, det er jammen godt at alle vi som ikke er like velsignet med en egen fri vilje og smak har slike som deg som vår forsvarer og talsmann mot disse korrumperende kabel produsentene, nå kan jeg endelig sove godt og trygt, i god forvissning om at mine musikalske opplevelser/interesser er godt ivaretatt av noen som finner det nesten, like meningsfyllt å kaste kron og mynt for å tippe lydmessige forskjeller, noe som sikkert relativt mange av forumets normalt oppegående og musikalskt interesserte medlemmer kunne ha konstatert og kommentert bare ved selvlytting, om de hadde giddet, men faren for å bli sablet ned og nesten idiotforklart for sin manglende evne/interesse til å anvende de rette tekniske termene slik at selvpålagte "vi vet sannheten guruéne" skal föle seg fornöyde.
    Dette föles jo riktig så betryggende  :-/


    Dette bör leses som ett generellt, og ikke som ett personlig innlegg mot deg, selv om ett par av kommentarene henspeiler til noen av dine tidligere uttalelser...


    mvh
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Og det er selvsagt i den allmennes interesse du bare MÅ gå ut med disse advarslene om hvor forferdelige du synes denne kabelbransjen er! du föler deg sikkert tvunget og presset til å handle noe du ikke vil fra disse forferdelige og ublu menneskene, du er jammen en grepa og omtenksom kar med alles beste i tankene, som slettes ikke vil at dine HiFi-brödre skal bli ledd av og gjöre seg bort ved å bli innblandet i det du oppfatter som svartekunster på nivå med det heksedoktorer praktiserer, det er jammen godt at alle vi som ikke er like velsignet med en egen fri vilje og smak har slike som deg som vår forsvarer og talsmann mot disse korrumperende kabel produsentene, nå kan jeg endelig sove godt og trygt, i god forvissning om at mine musikalske opplevelser/interesser er godt ivaretatt av noen som finner det nesten, like meningsfyllt å kaste kron og mynt for å tippe lydmessige forskjeller, noe som sikkert relativt mange av forumets normalt oppegående og musikalskt interesserte medlemmer kunne ha konstatert og kommentert bare ved selvlytting, om de hadde giddet, men faren for å bli sablet ned og nesten idiotforklart for sin manglende evne/interesse til å anvende de rette tekniske termene slik at selvpålagte "vi vet sannheten guruéne" skal föle seg fornöyde.
    Dette föles jo riktig så betryggende  :-/


    Dette bör leses som ett generellt, og ikke som ett personlig innlegg mot deg, selv om ett par av kommentarene henspeiler til noen av dine tidligere uttalelser...


    mvh
    Jeg har da aldri hevdet at jeg er noen guru og har vel aldri heller vært spessielt uhøfflig i en slik debatt, men jag har påpekt at en del kabel produsenter tar ublu priser for produktet sitt og forsvarer det med kvasi vitenskap. jeg sier også at pris, utseende, merke og omtale av en kabel gjør det vanskelig å forholde seg objektiv - det er da placebo effekten melder sin ankomst, jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig å innrømme - vi er da tross alt mennesker med følelser - selv for kabler ;)
    Jeg har selvfølgelig også lekt meg med kabeltester på mitt anlegg og jeg har ikke fått noen aha opplevelser av en kabelstump, slik jeg har ved bytte av processor, effektforsterker, dvdspiller eller høyttalere, så forskjellene mellom de kablene jeg testet må ha vært marginale til tross for at det var kabler fra tre forskjellige produsenter.

    Min komentar om mynkasting tror jeg kanskje du missforsto. det jeg prøvde å si; er at i de seriøse blindtester jeg har lest så har aldri riktighetene i svarene oversteget noe særlig mer enn 50% riktige svar. med andre ord kun gjetting eller kron og mynt om du vil. For at man skal kunne utrope en "vinner" i en blindtest så bør jo riktigheten på svarene ligge nærmere 100% enn 50% det må vel du også være enig i?
    Det morsomste i slike tester er jo selvfølgelig når man bare later som om man bytter kabler og testpersonen likevel hører forskjell, noe som er ganske vanlig. hvordan forklarer du det?

    Jeg har ganske god kjennskap til vin og har deltatt på mange vinsmakinger og hvis jeg skal prøve å bruke de samme premissene for en vinsmaking som for en kablehøring så får jeg det ikke til, det kan jo selvfølgelig være mangel på trening og vokabular, eller kanske forskjellene rett og slett er veldig små?

    Jeg dømmer ingen som kjøper kabler til serdeles høye priser, akkurat slik som jeg ikke dømmer folk som bruker 2 millioner på en bil eller 10 millioner på en båt, jeg bare sier at de som bruker slike summer på kabler muligens er litt blendet av kabelmerkets prestisje og stolhet over endelig å eie en slik kabel (som de kanskje har spart til i lang tid)
    Klart man er kry når man har fått seg et nytt leketøy, når jeg var liten ble jeg så glad for hockey skøytene mine at jeg hadde de på meg mens jeg sov...
    Den dag idag når jeg gjør en nyanskaffelse er jeg småeuforisk i flere dager etterpå, det er vel ikke noe flaut å inrømme det?
    Eller er alle her inne så seriøse og følelsesløse?
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg har da aldri hevdet at jeg er noen guru og har vel aldri heller vært spessielt uhøfflig i en slik debatt, men jag har påpekt at en del kabel produsenter tar ublu priser for produktet sitt og forsvarer det med kvasi vitenskap. jeg sier også at pris, utseende, merke og omtale av en kabel gjør det vanskelig å forholde seg objektiv - det er da placebo effekten melder sin ankomst, jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig å innrømme - vi er da tross alt mennesker med følelser - selv for kabler ;)
    Hvordan forklarer du dette hvis jeg har lagd kablene selv, og fremdeles hører forskjell på dem?

    Min komentar om mynkasting tror jeg kanskje du missforsto. det jeg prøvde å si; er at i de seriøse blindtester jeg har lest så har aldri riktighetene i svarene oversteget noe særlig mer enn 50% riktige svar. med andre ord kun gjetting eller kron og mynt om du vil. For at man skal kunne utrope en "vinner" i en blindtest så bør jo riktigheten på svarene ligge nærmere 100% enn 50% det må vel du også være enig i?
    Det morsomste i slike tester er jo selvfølgelig når man bare later som om man bytter kabler og testpersonen likevel hører forskjell, noe som er ganske vanlig. hvordan forklarer du det?
    Akkurat det samme kan sies om blindtester av cd-spillere, forforsterkere, sluttforsterkere, DACer osv. Konklusjonen må derfor være at det heller ikke er forskjell på disse.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Hvordan forklarer du dette hvis jeg har lagd kablene selv, og fremdeles hører forskjell på dem?
    Har du sett siste nummer av scientific american?

    Det er bevist at mennesker som er utpreget liberale i menneskesyn likevel preges av "rasistiske" trekk når man tester dem på en spesiell måte. Jeg ser på meg selv som ikke-diskriminerende. Altså mener jeg at en sort eller hvit eller gul person er verdt like mye og kan gjøre jobben like bra. I følge den psykologiske testen ville jeg sannsynligvis likevel assosiere "kriminell" og andre negative ord med afrikanske ansikter hvis jeg får dem flashet på en skjerm foran meg. Og hjemlige hvite ansikter har tilsvarende positive assosiasjoner.

    Hvor jeg vil hen? Vi greier ikke å koble intellektet mot underbevisstheten, uansett hvor hardt vi prøver og tror at vi greier det. Og når de to er uenige er det ofte underbevisstheten som kommer seirende ut. Underbevisstheten er det som gjør at vi vinner en slåsskamp eller kaprer den søteste jenta - kjekke egenskaper å ha i steinalderen.

    Når vi diskuterer teknologi eller været så er det intellektet som (for de fleste) er innkoblet. Vi greier å være kjølige og resonnerende. Når vi diskuterer andre ting, f.eks kabler, så greier vi ikke det samme, og noen lar følelsene ta helt overhånd. Analogien er fyren i bilkøen som blir rasende og banker opp fyren i bilen foran. Det er ikek akkurat rasjonelle tanker som ligger til grunn da.
    Akkurat det samme kan sies om blindtester av cd-spillere, forforsterkere, sluttforsterkere, DACer osv. Konklusjonen må derfor være at det heller ikke er forskjell på disse.
    Blindtester understreker vel det målinger viser, at rommet og høyttalerne har størst betydning. At det kommer som en overraskelse på hifi-menigheten viser jo hvor langt fra vitenskapen man beveger seg.

    -k
     
    T

    theStig

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Når vi diskuterer andre ting, f.eks kabler, så greier vi ikke det samme, og noen lar følelsene ta helt overhånd.
    Det kan du si.. har akkurat fått en syrlig PM fra et medlem her etter innlegg i en kabeldebatt.... Kan hende jeg fikk som fortjent, men likevel...
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Og ikke tror jeg heller det tar så mye lengre tid før man blir dritt lei både den billige kølla og lyden fra den billige kabelen, og man vil ha noe ordentlig ;)
    mvh
    Og hva er en ordentlig kabel, og hvordan spesifiserer man den? En diskusjon ingen kan vinne :)

    Mvh
    Bjørn
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Blindtester understreker vel det målinger viser, at rommet og høyttalerne har størst betydning. At det kommer som en overraskelse på hifi-menigheten viser jo hvor langt fra vitenskapen man beveger seg.
    -
     
    O

    om.s

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Og hva er en ordentlig kabel, og hvordan spesifiserer man den? En diskusjon ingen kan vinne  :)

    Mvh
    Bjørn
    Hva du oppfatter som en ordentlig kabel vet jeg ikke, men jeg har det relativt klart for meg hva jeg mener med en!, og det går på prestanda og ikke pris, om det var det du ville gjøre ett poeng av ;)

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Det kan du si.. har akkurat fått en syrlig PM fra et medlem her etter innlegg i en kabeldebatt.... Kan hende jeg fikk som fortjent, men likevel...
    Ja du, dette med PM er jo også litt interessant, fikk selv for en tid tilbake en rekke slike fordi jeg var uenig med en realist, det måtte visst iht ham, være fordi mine innlegg var personlig relaterte, hvilket de ikke var, så dette med følelser rundt disse debattene kan tydeligvis slå litt begge veier.....

    mvh
     

    quantum_leap

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg gir meg ende over...

    Jeg vil bare at dere skal tenke på at det sitter en haug med rike folk der ute i verden som ler av at dere kjøper det de produserer fordi de blir styrtrike på det...
    Har enda ikke hørt om noen som ler av kundene fordi de kjøper produktet de selger. Du vet kanskje om noen?

    Enkelte har jo så mye penger at de gir det bort til veldedige formål så som f.eks. Bill Gates. Mens mange også går konkurs eller blir kjøpt opp. De som ler eller gjør narr av kundene sine hører nok til konkurs- eller oppkjøpskandidatene.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Ja du, dette med PM er jo også litt interessant, fikk selv for en tid tilbake en rekke slike fordi jeg var uenig med en realist, det måtte visst iht ham, være fordi mine innlegg var personlig relaterte, hvilket de ikke var/er, så dette med følelser rundt disse debattene kan tydeligvis slå begge veier.....

    mvh
    Jeg har ikke fått slike enda, men har vel fått min dose med kjeft og mistenkeliggjøring. Dessuten er det vel alment akseptert på dette forum at jeg hører dårlig, ikke har oppløst anlegg og at jeg ikke lytter til musikk, kun kobler opp oscilloskop.

    Det er rart hvordan man mobiliserer tilsynelatende "hat" ovenfor annerledestenkende.

    Det er også rart at man mobiliserer en enorm sympati ovenfor stakkarer som blir mobbet. Så lenge man er enige med mobbeofferet. Hvis man er uenig med mobbeofferet lar man det stå på =)

    -k
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Har enda ikke hørt om noen som ler av kundene fordi de kjøper produktet de selger. Du vet kanskje om noen?
    Jeg har stått i butikk, solgt kabler til 1000,- ++ og .... jeg vet ikke om jeg lo, men jeg hadde veldig vanskelig for å holde meg alvorlig når de la ut om de lydmessige fordelene og spurte meg om råd. Jeg kunne bare si "mange av våre kunder liker denne" med æren i behold.

    -k
     

    Vedlegg

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Det kan du si.. har akkurat fått en syrlig PM fra et medlem her etter innlegg i en kabeldebatt.... Kan hende jeg fikk som fortjent, men likevel...
    Ja da er vi to :) mon tro om det er fra samme medlem?
     
    T

    theStig

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Det verste var at vedkommende beskylte meg for personangrep på seg, enda jeg vel aldri har svart på et eneste innlegg fra han... dessuten ble jeg kategorisert som en av disse "realistene"... der befinner jeg meg ikke akkurat. Har aldri vært innesperret på NTNU, så jeg har fortsatt fornuften på plass og perspektiv på tingene.... ;D
     

    Vedlegg

    O

    om.s

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg har ikke fått slike enda, men har vel fått min dose med kjeft og mistenkeliggjøring. Dessuten er det vel alment akseptert på dette forum at jeg hører dårlig, ikke har oppløst anlegg og at jeg ikke lytter til musikk, kun kobler opp oscilloskop.

    Det er rart hvordan man mobiliserer tilsynelatende "hat" ovenfor annerledestenkende.

    Det er også rart at man mobiliserer en enorm sympati ovenfor stakkarer som blir mobbet. Så lenge man er enige med mobbeofferet. Hvis man er uenig med mobbeofferet lar man det stå på =)

    -k
    Du verden!, du og jeg og vi to, seiler tydeligvis ofte i samme båt?

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg har ikke fått slike enda, men har vel fått min dose med kjeft og mistenkeliggjøring. Dessuten er det vel alment akseptert på dette forum at jeg hører dårlig, ikke har oppløst anlegg og at jeg ikke lytter til musikk, kun kobler opp oscilloskop.

    Det er rart hvordan man mobiliserer tilsynelatende "hat" ovenfor annerledestenkende.

    Det er også rart at man mobiliserer en enorm sympati ovenfor stakkarer som blir mobbet. Så lenge man er enige med mobbeofferet. Hvis man er uenig med mobbeofferet lar man det stå på =)

    -k
    Du verden!, du og jeg og vi to, seiler tydeligvis ofte i samme båt?

    mvh
     

    quantum_leap

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    De studioene som har gjort seg bemerket, har som regel noen fellesnevnere: dyktige teknikere, god akustikk, gode mikrofoner, gode preamper og gode convertere. For ikke å snakke om dyktige utøvere, selvsagt.
    Alt som er, er selvsagt. Ingen fisk oppdager vann.

    Kabler kan selvsagt ikke kompensere for dårlige komponenter eller inkompetente teknikere. Det er heller ikke formålet med kabler.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Ja da er vi to  :) mon tro om det er fra samme medlem?
    Da vil jeg bare avkrefte at det var meg ;D

    mvh
     
    T

    theStig

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Nei, det var ikke fra deg. Hvem skal ingen få vite heller.
     

    quantum_leap

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Dog, så er jeg av den formening at kabler er heftig overpriset, og "tunet" fra produsentenes side til å gi de lydsignaturer vi mener å måtte høre...
    Dette kan du da ikke mene på generelt basis da det finnes kabler i alle prisklasser?
     

    quantum_leap

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    En underlig diskusjon for en uinvidd, dette.

    Det er bare to muligheter når det gjelder subjektive forskjeller mellom kabler, spør dere meg:

    A. Man synes at man hører, helt subjektivt vurdert, forskjell mellom to kabler. Løsning: Legg hodet i bløt, og kjøp den kabelen som du vurderer til å høres best ut i forhold til prisen.

    B. Man synes ikke at man hører, helt subjektivt vurdert, forskjell mellom to kabler. Løsning: Kjøp den kabelen som er billigst. Eller den som er penest, hvis det betyr noe.

    Går det an å bli så opprørt av dette, er det, som noen har vært inne på allerede, neimen ikke rart at det blir krig her i verden.
    Jovisst kan man bli opprørt så fremt prisen blandes inn i kabeldiskusjonene. Punkt A bør endres til:

    A. Man synes at man hører, helt subjektivt vurdert, forskjell mellom to kabler. Løsning: Legg hodet i bløt, og kjøp den kabelen som du vurderer til å høres best.
     

    quantum_leap

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg har aldri skjønt dette med innspilling av kabler. Hva er det som bør forventes av den etter innspilling? Og ikke minst: Bør det være målbart?
    Jeg må inrømme at jeg aldri har gjort måleforsøk på en innspilt og uinspilt kabel.

    Vidar
    Kan kanskje dra en sammenligning til kasettbånd. Lyden på kasettbånd blir dårligere selv om de ikke brukes. Det skal visstnok skyldes at atomene (eller hva det nå er?) retter seg opp til slik de var før innspilling. Det går mest hørbart utover diskantområdet.

    I teorien skulle det kanskje ikke være mulig, men hørbart (og målbart?) er det.
     

    Vedlegg

    T

    theStig

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Et kassettbånd lagrer et magnetisk signal, og dette svekkes over tid. En kabel lagrer ikke noe som helst, så sammenligningen er kanskje ikke så relevant.
     

    Vedlegg

    quantum_leap

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg har ganske god kjennskap til vin og har deltatt på mange vinsmakinger og hvis jeg skal prøve å bruke de samme premissene for en vinsmaking som for en kablehøring  så får jeg det ikke til, det kan jo selvfølgelig være mangel på trening og vokabular, eller kanske forskjellene rett og slett er veldig små?
    Så et program med John Cleese her om dagen hvor han hadde en blindtest på rødvin og hvitvin. Vinen ble servert i sportsflasker. Halvparten trodde de drakk rødvin mens den andre halvparten trodde de trakk hvitvin.

    Vitenskaplig sett skulle konklusjonen ha blitt at "folk ikke smaker forskjell på hvitvin og rødvin".

    For de som reellt smaker forskjell, vil ikke en slik vitenskaplig konklusjon holde mål. En slik konklusjon tar nemlig ikke hensyn til de som rent faktisk smaker forskjell - akkurat på samme måte på de som rent faktisk hører forskjell på kabler.
     

    Vedlegg

    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Så et program med John Cleese her om dagen hvor han hadde en blindtest på rødvin og hvitvin. Vinen ble servert i sportsflasker. Halvparten trodde de drakk rødvin mens den andre halvparten trodde de trakk hvitvin.

    Vitenskaplig sett skulle konklusjonen ha blitt at "folk ikke smaker forskjell på hvitvin og rødvin".

    For de som reellt smaker forskjell, vil ikke en slik vitenskaplig konklusjon holde mål. En slik konklusjon tar nemlig ikke hensyn til de som rent faktisk smaker forskjell - akkurat på samme måte på de som rent faktisk hører forskjell på kabler.
    Vitenskaplig sett så besvarer testen ingenting. Men hvis den var rett gjennomført så er konklusjonen at "testpersonene greide ikke å bekrefte at de kjente forskjell på rødvin og hvitvin".

    Å ekstrapolere dette til at det gjelder alle verdens personer er selvsagt feil.

    Å snu hypotesen til at det at de "ikke kunne bekrefte forskjellen" til at "de kunne bekrefte at det ikke var noen forskjell" er også feil.

    Forøvrig brukes blindtester av proffe vin-folk på lik linje med proffe lyd-designere. Det er bare ufaglærte hifi-synsere som kategorisk avviser blindtesting på en prinsippielt grunnlag.

    -k
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn