Finnes det noen her som ikke bryr seg om kabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    theStig

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Har hørt mange av platene fra disse såkalte audiofile selskapene. De er av og til gode, men ... jeg synes helt standard innspillinger fra f.eks Harmonia Mundi, ECM, Naivee, Philips, Simax osv er vel så gode (ofte bedre) også uten eksotiske kabler.... Det skal mer til enn bare kabler for å lage en god innspilling!

    Spør f.eks hva slags kabler Lindberg Lyd bruker, som er et "audiofilt" firma som driver med opptak av klassisk musikk i Norge (bla., først ute med DXD opptak). Og svaret er? Antagelig helt standard Belden, Klotz eller Mogami mic-kabler.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Nå finnes det vitterlig selskaper som gjør dette, feks Audioquest, Chesky, Analogue Production, eller hva med Opus 3. Hvis man ikke hører forskjell på utgivelsene fra disse selskapene og det meste av main-stream søppla, har det neppe noen hensikt å diskutere forskjeller mellom billige og dyre kabler.
    Spørsmålet er jo:
    HVis det er mulig å lage "referanseopptak" ved hjelp av kjent fysikk (og gode doser talent), hvordan rettferdiggjøres deres krav om at man må bruke fysikk hentet fra tegneserier??

    Hvordan er det i det hele tatt mulig å lage gode innspillinger med så mye "dårlige" kabler??

    -k
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Spørsmålet er jo:
    HVis det er mulig å lage "referanseopptak" ved hjelp av kjent fysikk (og gode doser talent), hvordan rettferdiggjøres deres krav om at man må bruke fysikk hentet fra tegneserier??

    Hvordan er det i det hele tatt mulig å lage gode innspillinger med så mye "dårlige" kabler??

    -k
    Fordi ingen vet hvordan de samme opptakene ville låte med bedre kabler?
     

    Vedlegg

    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Fordi ingen vet hvordan de samme opptakene ville låte med bedre kabler?
    Hvis det finnes produsenter som bruker dyre "hifikabler" og produsenter som ikke gjør det. Hvorfor kjøper ikke alle lyd-interesserte bare de som låter best, dvs de som er produsert med kevlar og teflon?

    Det jeg har hørt av slike "gullkabelinnspillinger" låt definitivt annerledes - men på grunn av at de er skrudd av og for en snever gruppe. Glatt polert lyd er ganske typisk. Jeg har ikke hørt at de gjennomsnittlig låter bedre enn andre gode innspillinger, og det har tydeligvis ikke majoriteten av oss gjort siden "gullkabelinnspillinger" stort sett er en nisje.

    -k
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Hvis det finnes produsenter som bruker dyre "hifikabler" og produsenter som ikke gjør det. Hvorfor kjøper ikke alle lyd-interesserte bare de som låter best, dvs de som er produsert med kevlar og teflon?

    Det jeg har hørt av slike "gullkabelinnspillinger" låt definitivt annerledes - men på grunn av at de er skrudd av og for en snever gruppe. Glatt polert lyd er ganske typisk. Jeg har ikke hørt at de gjennomsnittlig låter bedre enn andre gode innspillinger, og det har tydeligvis ikke majoriteten av oss gjort siden "gullkabelinnspillinger" stort sett er en nisje.

    -k
    Ro, ro til fiskeskjær med youghurtskje.
     

    Vedlegg

    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Anlegget ditt er ikke oppløst nok, blablabla, du mangler lytteerfaring, blablabla, du kan for mye fysikk, blablabla ;)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Anlegget ditt er ikke oppløst nok, blablabla, du mangler lytteerfaring, blablabla, du kan for mye fysikk, blablabla ;)
    Så du har virkelig begynt og skjønt det? ;)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Når man går fri for saklige argumenter...
    Jeg stilte et spørsmål til deg da du hadde en påstand, dette besvarte du ikke, men kom derimot med en masse kvasikommenterer. Så du gikk nok tom for argumenter først ;)
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg stilte et spørsmål til deg da du hadde en påstand, dette besvarte du ikke, men kom derimot med en masse kvasikommenterer. Så du gikk nok tom for argumenter først ;)
    Vi har følgende hypotese, fremsatt av ayaboh eller viking (jeg husker ikke helt, dere får ha meg unnskyldt):

    "Innspillinger vil/ville ved bruk av høykvalitetskabler låte bedre enn ved bruk av vanlige bespeco-kabler"

    For å støtte denne hypotesen ville det være naturlig å henvise til gode innspillinger hvor "gode" kabler er brukt, og dårlige innspillinger hvor "dårlige" kabler er brukt. Jeg tror det er nokså lett å finne eksempler på begge deler. Men så er det altså sånn at det finnes svært gode innspillinger hvor "dårlige" kabler er benyttet, og helt sikkert dårlige innspillinger med "gode kabler".

    Hvis alle gode innspillinger hadde benyttet gode kabler og alle dårlige hadde benyttet dårlige kabler, hadde vi hatt en veldig sterk 1:1-korrelasjon. Så lenge det ikke er 100% enighet om hva som er gode/dårlige innspillinger eller gode/dårlige kabler vil vi selvsagt aldri finne en slik sammenheng.

    Hvis vi bruker vanlig "teknolog"-tilnærming til kabler så burde det være slik at idealet er en transparent kabel, og bedre kabler ville progressivt nærme seg et slikt ideal. Da er det lett å se at en veldig dårlig kabel aldri ville kunne gi en god innspilling, den ville fungere som en begrensende faktor. På den annen side
    ville selvsagt aldri en kabel fungere som en "lydforbedrer" som endret dårlige musikere til topp-musikere. Derfor burde vi da se at det blant dårlige innspillinger ble brukt både dårlige og gode kabler, mens de aller beste innspillingene kun ble gjort med topp-kabler.

    Da er det naturlig å spørre seg hvorvidt innspillingen faktisk blir bedre av å bruke gode kabler. Jeg har heller ikke fått argumenter som sannsynliggjør at de beste innspillingene fra 50-tallet hadde blitt bedre ved bruk av audiofil-kabler. I min snevre verden er det da slik at empiri underbygger min (forutinntatte) holdning om at kabel-hysteriet er noe sprøyt :)

    mvh
    Knut
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    I min empiri så er kabler svært forskjellige og alle anlegg må matches med riktige kabler. Dette er gjort ved nærmere 100 blindtester. De er ikke skrevet ned da det er rett og slett sløsing med tid da noen ville kritisert det UANSETT om resultatene viste forskjeller på kaber. Det er merkelig, men for å få godkjent dette hos "skeptikerne" så må det vel komme 1000 rapporter og 200 doktorgradsavhandlinger, 100 forskjellige og uavhengige målinger og lyttepanel på 1000 mann som foretar 1000 tester ::)
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    I min empiri så er kabler svært forskjellige og alle anlegg må matches med riktige kabler. Dette er gjort ved nærmere 100 blindtester. De er ikke skrevet ned da det er rett og slett sløsing med tid da noen ville kritisert det UANSETT om resultatene viste forskjeller på kaber. Det er merkelig, men for å få godkjent dette hos "skeptikerne" så må det vel komme 1000 rapporter og 200 doktorgradsavhandlinger, 100 forskjellige og uavhengige målinger og lyttepanel på 1000 mann som foretar 1000 tester ::)
    Men trenger ikke 1000 rapporter. Gi meg bare den ene... ;)
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Kjøp av kabler er litt tilfeldigheter for min del, et godt tilbud når pengene brenner i lommeboka, litt sånn som med bil.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Nei :p.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    .... Det er merkelig, men for å få godkjent dette hos "skeptikerne" så må det vel komme 1000 rapporter og 200 doktorgradsavhandlinger, 100 forskjellige og uavhengige målinger og lyttepanel på 1000 mann som foretar 1000 tester ::)
    og visa versa. Det å komme med 1000 rapporter med identisk konklusjon om (u)betydningen av forskjellene ville ikke rikket en troende en millimeter. ;)

    Forskjellen er at det finnes vel 1000 eller flere rapporter fra skeptikerne, men ennå ingen tilsvarende vitenskapelig rapport fra de troende. Hva kommer det av tro?
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Når det gjelder kabler, så er jeg ganske pragmatisk i forhold til dem. Hører jeg at det gir gevinst å kjøpe nye kabler, så gjør jeg det ofte. Dog, så er jeg av den formening at kabler er heftig overpriset, og "tunet" fra produsentenes side til å gi de lydsignaturer vi mener å måtte høre...

    -ja det er forskjell på kabler, men det er med kabler som med golf-køller: noen er villig til å betale mer for dem til tross for at gevinsten er vanskelig å påvise. Men alle som spiller golf kjenner vel til hva slags køller som fungerer eller faller mer i smak enn andre....
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Når det gjelder kabler, så er jeg ganske pragmatisk i forhold til dem. Hører jeg at det gir gevinst å kjøpe nye kabler, så gjør jeg det ofte. Dog, så er jeg av den formening at kabler er heftig overpriset, og "tunet" fra produsentenes side til å gi de lydsignaturer vi mener å måtte høre...

    -ja det er forskjell på kabler, men det er med kabler som med golf-køller: noen er villig til å betale mer for dem til tross for at gevinsten er vanskelig å påvise. Men alle som spiller golf kjenner vel til hva slags køller som fungerer eller faller mer i smak enn andre....
    Golf er et godt eksempel. Jeg kjenner overhodet ikke til golf, men jeg har merket meg at man bruker eksotiske materialer som kevlar, carbonfiber og titanium. Og ganske så eksotiske priser.

    Det samme med fiskeutstyr, biler, og hifi. Fellesnevneren for disse? "Hobbyer" hvor den typiske utøveren er mann med pengebok =)

    Jeg tror det ligger veldig dypt begravd (for dypt til at vi kan se det på oss selv) behov for å hevde seg, for å ha en "god følelse" etc i alle disse aktivitetene. Hvis vi definerer fiske som en aktivitet hvor man skal ha mest mulig fisk tror jeg man kommer langt med veistikke og nylonsnøre. Men når det er en rekreasjonsaktivitet for slitne kontor-arbeidere, blir det plutselig viktig at ting ser godt ut, lukter godt, gir det rette "kneppet" når man trykker delene sammen.

    Det er ikke nødvendigvis noe galt med at det er sånn (hvis jeg har rett). Verden er som verden er. Men det er synd å prøve å danne en "vitenskap" eller flaske andre opp i samme tankesettet ukritisk.

    Vitenskap baserer seg på å torpedere ideer med kritikk, og la de ideene som holder best vann bli stående. Metodikken man bruker er bl.a. å hente kunnskap på tvers av fagfelt, matte/logikk (teoretisk), repeterbarhet (feltforsøk) og isolering av påvirkningsfaktorer. For hifi sin del så vil dette kunne være
    -dobbelt blindforsøk,
    -psykologi,
    -viten om andre sanser (som smak),
    -biologi,
    -elektronikk/akustikk/fysikk,
    -og også ubekreftede rapporter fra subjektivistene.

    Såvidt jeg kan se utmerker subjektivistenes metodikk seg ved å unngå alt det jeg nevner over, og i tillegg ha en "fiendtlig" holdning til alle som våger å stille spørsmålstegn ved keiserens nye klær.

    mvh
    Knut
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    hører du forskjell på loddinger og et par småkontakter spiser jeg hatten min!
    2cm bananaplugg burde isåfall kollapse anlegget ditt
    nei med 2-3meter kabel blir fletteteknikk, isolasjon og leder av vesentlig større betydning
    2 cm bananplugger gjør i hvertfall at jeg skrur kabelen direkte i terminalen (det var kanskje ikke verdens beste bananer, men lell). Tror ikke jeg kommer til å terminere med bananer med det første. Jeg har testet like kabler med og uten og det var ingen tvil i mine ører om hva som var best!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jesus GIKK PÅ VANNET, hører dere?!
    Og det er vel omtrent like vanskelig å bevise denne påstanden som å bevise at dyre kabler er bedre enn billige ;D
     

    Vedlegg

    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Og det er vel omtrent like vanskelig å bevise denne påstanden som å bevise at dyre kabler er bedre enn billige ;D
    Definisjonen av religion omfatter vel at den ikke lar seg bevise (eller motbevise) objektivt. Å "tro" på at jordskjelv er farlig er ingen religion fordi det beviselig skjer. Å tro på himmel og helvete er religion fordi ingen (såvidt vi vet) har kommet tilbake og fortalt om opplevelsen, derfor er det et tros-spørsmål hvorvidt man innretter sitt liv her på jorden ut fra at det er et liv etterpå eller ikke.

    På samme måte med enkelte fenomener innen hifi. At det er forskjell på høyttalere er bekreftet ved målinger og blindtester, så det hersker liten debatt rundt det. For kabler ser man at noen "tror" og noen "tror ikke". Og begge prøver å slå hverandre ihjel med mer eller mindre velfunderte argumenter, eller truer/mobber den andre siden. Er det rart det blir ufred i midtøsten?

    -k
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg vil bare minne om at til og med i dagens moderne medisin så er man klar over placebo effekten og hvor stor effekt den kan ha...
    Så selvfølgelig hvis du legger 10K++ i et sett nye høyttalerkabler - så klart du underbevist forventer å høre stor forskjell.
    Diskusjonen burde vel i så fall være hvor stor prosent er ønsketenkning/placebo og hvor stor prosent er faktiske forbedringer?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg vil bare minne om at til og med i dagens moderne medisin så er man klar over placebo effekten og hvor stor effekt den kan ha...
    Så selvfølgelig hvis du legger 10K++ i et sett nye høyttalerkabler - så klart du underbevist forventer å høre stor forskjell.
    Diskusjonen burde vel i så fall være hvor stor prosent er ønsketenkning/placebo og hvor stor prosent er faktiske forbedringer?
    Du har ikke lest at jeg har gjennomført BLINDTESTER? Og første gang jeg gjennomførte en slik test så var jeg overbevist om at det ikke var forskjeller ::) Men resultatet tilsa noe annet. Var jeg "infisert" av placebo, nei det var jeg ikke gitt, så du må nok finne noe mer gjennomtenkt enn placebo (et begrep mer utbrukt enn et par militære underbukser av 30 års "bruk").
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Ufred i Midtøsten. Ufred i hifiland.

    Poengtert sammenlikning det der, knutinh.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Du har ikke lest at jeg har gjennomført BLINDTESTER? Og første gang jeg gjennomførte en slik test så var jeg overbevist om at det ikke var forskjeller ::) Men resultatet tilsa noe annet. Var jeg "infisert" av placebo, nei det var jeg ikke gitt, så du må nok finne noe mer gjennomtenkt enn placebo (et begrep mer utbrukt enn et par militære underbukser av 30 års "bruk").
    Jeg vil bare påpeke at det er en logisk brist av deg å påstå at du "ikke er infisert av placebo".

    Placebo-effekten inntreffer bare når man selv ikke tror at den inntreffer, og da kan man selvfølgelig ikke være "sannhetsvitne" for at den ikke inntreffer :)

    Den logiske kortslutningen er like gal som når "realister" påstår at en blindtest som ikke påviser forskjell mellom kabler er et bevis for at det aldri er forskjell mellom kabler.

    mvh
    Knut
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Vi har følgende hypotese, fremsatt av ayaboh eller viking (jeg husker ikke helt, dere får ha meg unnskyldt):

    "Innspillinger vil/ville ved bruk av høykvalitetskabler låte bedre enn ved bruk av vanlige bespeco-kabler"
    .........

    Da er det naturlig å spørre seg hvorvidt innspillingen faktisk blir bedre av å bruke gode kabler. Jeg har heller ikke fått argumenter som sannsynliggjør at de beste innspillingene fra 50-tallet hadde blitt bedre ved bruk av audiofil-kabler. I min snevre verden er det da slik at empiri underbygger min (forutinntatte) holdning om at kabel-hysteriet er noe sprøyt :)

    mvh
    Knut
    Dette er vel å strekke det litt langt. Poenget var i grunnen at det med fordel kunne brukes audiofilkabler ved inspillingene. Dette hadde neppe medført noen stor ekstrakostnad totalt sett. Det som er merkelig er at så få produsenter faktisk er villig til å gjøre noe med dette.

    Nå er det helt sikkert en million andre ting som har større betydning for sluttresultatet enn et par kabelstumper, men det er jo dette med prinsippet da. Sånn sett lager man ikke et så godtlydende produkt som mulig, men heller et produkt som kan innkassere mest mulig profitt, noe som selfølgelig gjenspeiles i musikken som utgis på disse lablene.

    Nå er det vel ikke noe mer hysteri blant kabelkjøpere enn det er blant høyttalerkjøpere, DAC-kjøpere osv. Jeg har mer inntrykk av at det faktisk er dere skeptikere som forårsaker hysteriet.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    En underlig diskusjon for en uinvidd, dette.

    Det er bare to muligheter når det gjelder subjektive forskjeller mellom kabler, spør dere meg:

    A. Man synes at man hører, helt subjektivt vurdert, forskjell mellom to kabler. Løsning: Legg hodet i bløt, og kjøp den kabelen som du vurderer til å høres best ut i forhold til prisen.

    B. Man synes ikke at man hører, helt subjektivt vurdert, forskjell mellom to kabler. Løsning: Kjøp den kabelen som er billigst. Eller den som er penest, hvis det betyr noe.

    Og når det gjelder objektive kriterier, eller målbarhet, er det også bare to muligheter:

    C. Det er ingen målbare forskjeller mellom kablene på relevante og sammenlignbare parametre. Løsning: Avhengig av svaret på A. og B. ovenfor.

    D. Det er målbare forskjeller mellom kablene på relevante og sammenlignbare parametre. Løsning: Avhengig av svaret på A. og B. ovenfor.

    Går det an å bli så opprørt av dette, er det, som noen har vært inne på allerede, neimen ikke rart at det blir krig her i verden.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Dette er vel å strekke det litt langt. Poenget var i grunnen at det med fordel kunne brukes audiofilkabler ved inspillingene. Dette hadde neppe medført noen stor ekstrakostnad totalt sett. Det som er merkelig er at så få produsenter faktisk er villig til å gjøre noe med dette.

    Nå er det helt sikkert en million andre ting som har større betydning for sluttresultatet enn et par kabelstumper, men det er jo dette med prinsippet da. Sånn sett lager man ikke et så godtlydende produkt som mulig, men heller et produkt som kan innkassere mest mulig profitt, noe som selfølgelig gjenspeiles i musikken som utgis på disse lablene.

    Nå er det vel ikke noe mer hysteri blant kabelkjøpere enn det er blant høyttalerkjøpere, DAC-kjøpere osv. Jeg har mer inntrykk av at det faktisk er dere skeptikere som forårsaker hysteriet.
    Kanskje. Min overbevisning er at det er hørbar forskjell på høyttalere, men ikke kabler. At det er hørbar forskjell på høyttalere er bekreftet ved dobbeltblind testing så derom hersker ingen tvil. Hørbare forskjeller på kabler er aldri bekreftet så det hersker stor tvil rundt hvorvidt de beviselig har en hørbar effekt.

    Jeg forstår ikke hva du mener med å "strekke det langt". Enten ville innspillingene blitt bedre eller så ville de blitt kliss lik. Hvis innspillingene jevnt over hadde blitt bedre av å bruke kabler så er jeg enig i at det hadde vært en liten kostnad. Studio bruker jo også helt grei balansert signaloverføring til mikrofonsignaler fordi de må ha ganske lange strekk og er utsatt for innstrålt støy. Det er et behov basert på lett observerbare ulemper med ubalansert overføring.

    Men veldig mange av de som lever av å produsere lyd (og jeg tror ikke de jevnt over er så blasert og kommers som du vil ha det til) har funnet at pengene er bedre anvendt på en ny kompressor eller mikrofon enn på bedre kabler. Selvsagt finnes det unntak der også. Og hvis "verdens beste album" kan lages med bespeco-kabler så må man jo spørre seg om kablenes påståtte innvirkning er høyst overdrevet.

    mvh
    Knut
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Når det gjelder det å bruke ”værsting kabler” (les: dyre hi-fi kabler) ved plateinnspillinger så er det nok ikke ensbetydende for god lydgjengivelsen på platene. Spesielt ikke om det er musikk som mikses/eller ”pyntes på” av produsenten. Produsentens smak og lytteutstyr spiller vel også inn her.
    Om det derimot er snakk om musikk som blir spilt ”rett inn” uten noe form for miksing/manipulering så kan vel kabler ha mer å si?
    Slik jeg ser det så er kabler mine tonekontroller, jeg har ingen ”mikse mulighet” i mitt anlegg.
    Ja, jeg hører forskjell på kabler uansett hva andre måtte mene. Jeg vil også si at jeg har ett par dyrere høyttaler kabler enn de jeg bruker til vanlig, de dyreste er ikke ”best” i mitt anlegg.
    Men igjen, om man ikke hører forskjell på div. kabler i ett gitt anlegg så er det ingen forskjell.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg regner med at forumets vaktbikkjer og forsvarer av den "vanlige mann" mot dominante meningshavere om.s., Viking & Co slår hardt ned på dette forsøket på å mobbe folk til taushet, eller gjelder det bare når det samsvarer med egne meninger?

    -k
    Mobbes til taushet? jeg bryr meg om mine medmenneskers meninger jeg!, kablene deres og......

    Her forsøker man å sitte på sidelinjen og holde seg unna denne tråden, men man "mobbes" jo inn, kjeder du deg litt for tiden? ;)

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Placebo-effekten inntreffer bare når man selv ikke tror at den inntreffer, og da kan man selvfølgelig ikke være "sannhetsvitne" for at den ikke inntreffer :)

    mvh
    Knut
    Moment (catch) 22.

    mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    En underlig diskusjon for en uinvidd, dette.

    Det er bare to muligheter når det gjelder subjektive forskjeller mellom kabler, spør dere meg:

    A. Man synes at man hører, helt subjektivt vurdert, forskjell mellom to kabler. Løsning: Legg hodet i bløt, og kjøp den kabelen som du vurderer til å høres best ut i forhold til prisen.

    B. Man synes ikke at man hører, helt subjektivt vurdert, forskjell mellom to kabler. Løsning: Kjøp den kabelen som er billigst. Eller den som er penest, hvis det betyr noe.

    Og når det gjelder objektive kriterier, eller målbarhet, er det også bare to muligheter:

    C. Det er ingen målbare forskjeller mellom kablene på relevante og sammenlignbare parametre. Løsning: Avhengig av svaret på A. og B. ovenfor.

    D. Det er målbare forskjeller mellom kablene på relevante og sammenlignbare parametre. Løsning: Avhengig av svaret på A. og B. ovenfor.

    Går det an å bli så opprørt av dette, er det, som noen har vært inne på allerede, neimen ikke rart at det blir krig her i verden.
    Dette innlegget er nok det mest fornuftige som er postet under kabelhjørnet på lenge, kanskje noensinne? :) Veldig bra Oldboy! :D

    Som du kanskje har observert er det ingen av de etterfølgende innleggene som kommenterer dine betraktninger. Kan det hende de synes det er gøyere å kverulere ? ::)
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Når det gjelder kabler, så er jeg ganske pragmatisk i forhold til dem. Hører jeg at det gir gevinst å kjøpe nye kabler, så gjør jeg det ofte. Dog, så er jeg av den formening at kabler er heftig overpriset, og "tunet" fra produsentenes side til å gi de lydsignaturer vi mener å måtte høre...

    -ja det er forskjell på kabler, men det er med kabler som med golf-køller: noen er villig til å betale mer for dem til tross for at gevinsten er vanskelig å påvise. Men alle som spiller golf kjenner vel til hva slags køller som fungerer eller faller mer i smak enn andre....
    Ja kabler er vel som golfkøller. Kjøper man en billig drittkølle så lærer man seg å bruke den også - det tar sansynligvis ikke noe lenger tid å slå hole-in-one med en dritt kølle enn med en som koster 20k, og sansynligvis tar det ikke lenger tid å få bra lyd med en drittkabel enn med en til 20k.

    ;)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    En underlig diskusjon for en uinvidd, dette.

    Det er bare to muligheter når det gjelder subjektive forskjeller mellom kabler, spør dere meg:

    A. Man synes at man hører, helt subjektivt vurdert, forskjell mellom to kabler. Løsning: Legg hodet i bløt, og kjøp den kabelen som du vurderer til å høres best ut i forhold til prisen.

    B. Man synes ikke at man hører, helt subjektivt vurdert, forskjell mellom to kabler. Løsning: Kjøp den kabelen som er billigst. Eller den som er penest, hvis det betyr noe.

    Og når det gjelder objektive kriterier, eller målbarhet, er det også bare to muligheter:

    C. Det er ingen målbare forskjeller mellom kablene på relevante og sammenlignbare parametre. Løsning: Avhengig av svaret på A. og B. ovenfor.

    D. Det er målbare forskjeller mellom kablene på relevante og sammenlignbare parametre. Løsning: Avhengig av svaret på A. og B. ovenfor.

    Går det an å bli så opprørt av dette, er det, som noen har vært inne på allerede, neimen ikke rart at det blir krig her i verden.
    Jeg tar kjoenik's innlegg til etteretning og våger å kommentere innlegget ditt :)

    Problemet i punkt D, er at det aldri har blitt påvist forskjeller mellom kabler på relevante og sammenlignbare parametere - de er like for de hittil testede kabler - og det er ikke få - så lenge den indre motstanden er den samme.
    Det som er litt bak mål er at to kabler med samme indre motstand kan avvike i pris på 10kr - 50 000kr, men gir høyttaleren nøyaktig samme forutsetninger. Problemet er ikke at folk hører forskjell på kabler, men at man betaler så mye for noe som ikke endrer høyttalerens forutsetninger for å låte annerledes.
    Og videre er problemet at produsenten/leverandøren av de dyreste kablene ikke har argumenter eller dokumentasjon som er relevant innenfor frekvensene 0 - 100kHz.

    Vidar
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Dette innlegget er nok det mest fornuftige som er postet under kabelhjørnet på lenge, kanskje noensinne? :) Veldig bra Oldboy! :D

    Som du kanskje har observert er det ingen av de etterfølgende innleggene som kommenterer dine betraktninger. Kan det hende de synes det er gøyere å kverulere ? ::)
    Joda, jeg kunne godt ha kommentert dette, men med en gang jeg leser meg ned til punkt A sier OldBoy at jeg "synes" jeg hører forskjell på kabler, - altså jeg "tror" jeg hører forskjell. Denne problemstillingen har vi belyst i utallige innlegg allerede, og jeg regner med at OldBoys innstilling til dette passer din som hånd i hanske.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg forstår ikke hva du mener med å "strekke det langt".
    At jeg har fremsatt en hypotese.

    Hvis du sjekker et av innleggene mine lenger opp påpeker jeg at det er merkelig at de som produserer lyd ikke prøver alle tilgjengelige muligheter for å prøve å øke lydkvaliteten. Det kan forsåvidt være en mulighet at dette ikke har noen betydning ved innspilling av musikk, men dette vet jeg ikke så veldig mye om. Jeg tror heller gunnen er at de finner det uinteressant.

    Men veldig mange av de som lever av å produsere lyd (og jeg tror ikke de jevnt over er så blasert og kommers som du vil ha det til) har funnet at pengene er bedre anvendt på en ny kompressor eller mikrofon enn på bedre kabler. Selvsagt finnes det unntak der også. Og hvis "verdens beste album" kan lages med bespeco-kabler så må man jo spørre seg om kablenes påståtte innvirkning er høyst overdrevet.
    Selvfølgelig får man de største lydforskjellene ved å skfte til bedre elektronikk og høyttalere/rom. Er ikke sikker på hvilket album du refererer som verdens beste, er det sånn generelt?

    Jeg har litt erfaring med inspillinger fra bl.a. Audioquest, Analogue Productions, Chesky, Opus 3 og Reference Recordings. Alle disse benytter høykvalitets kabler (og elektronikk), og felles for alle er at innspillingene er langt over gjennomsnittet.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    det tar sansynligvis ikke noe lenger tid å slå hole-in-one med en dritt kølle enn med en som koster 20k, og sansynligvis tar det ikke lenger tid å få bra lyd med en drittkabel enn med en til 20k.

    ;)
    Og ikke tror jeg heller det tar så mye lengre tid før man blir dritt lei både den billige kølla og lyden fra den billige kabelen, og man vil ha noe ordentlig ;)

    mvh
     

    Vedlegg

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Hørbare forskjeller på kabler er aldri bekreftet så det hersker stor tvil rundt hvorvidt de beviselig har en hørbar effekt.

    mvh
    Knut
    Jeg har bekreftet dette, om.s har bekreftet dette, viking har bekreftet dette ................

    Trolig kan minst 50% av medlemmene her bekrefte dette. Det betyr selvfølgelig ikke at dette derfor er sannheten, men det er en ganske solid indikasjon.
     
    L

    Lydtekniker

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Trolig kan minst 50% av medlemmene her bekrefte dette. Det betyr selvfølgelig ikke at dette derfor er sannheten, men det er en ganske solid indikasjon.
    Vel, spør du på et UFO-forum hvor mange som har sett en UFO, tror jeg du finner et overveldende flertall (uten sammenligning forøvrig) ;)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Jeg har bekreftet dette, om.s har bekreftet dette, viking har bekreftet dette ................

    Trolig kan minst 50% av medlemmene her bekrefte dette. Det betyr selvfølgelig ikke at dette derfor er sannheten, men det er en ganske solid indikasjon.
    Vi er ingen her som har myndighet til å frata folk deres subjektive opplevelser, ei eller muligheter til å motbevise disse opplevelsene. Vi er derimot noen som kan verifisere hvor det mest sansynlig oppstår forskjeller.

    Vidar
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Re: Finnes det noen her som ikke bryr seg om kable

    Joda, jeg kunne godt ha kommentert dette, men med en gang jeg leser meg ned til punkt A sier OldBoy at jeg "synes" jeg hører forskjell på kabler, - altså jeg "tror" jeg hører forskjell. Denne problemstillingen har vi  belyst i utallige innlegg allerede, og jeg regner med at OldBoys innstilling til dette passer din som hånd i hanske.
    Dette blir fort veldig filosofisk (huleligningen etc).

    Spørsmålet om man virkelig kan vite noe som helst etc tror jeg vi kan ta en annen gang. Hvis du tar setningen i beste mening, altså "ayaboh rapporterer å høre følgende..." så får man fram at
    a) Det er din mening
    b) Det er ikke en "sannhet" på samme måte som at jorda er rund.

    Det er dokumentert, altså påvist at mennesket lar seg "lure" mhp sanser. Forventninger og andre sanseinntrykk gjør at vi kan dra konklusjoner enn de vi elles ville ha gjort.

    Betyr det at all lytting er bortkastet og vi alle skal setteos ned foran oscilloskoper? Nei, selvfølgelig ikke. Men det betyr at man ikke kan dra et likhetstegn mellom opplevd lyd og virkelig lyd. Det enkleste beviset på det er at to personer kan oppleve samme lyd som svært behagelig eller svært ubhagelig. Er rock n roll beviselig stygt fordi Olga i 4. etasje banker i gulvet med stokken, eller er det liflige toner fordi du er 16 og kliner med dama på sofaen til samme skiva?

    For begge erinnholdetdet samme (hvis vi ser bort fra større absorbsjon i gulv og vegger opp til 4. etasje), og en boks ville da rapportere mer eller mindre signal - hvis sure Olga kommer ned i døra i alle fall. Men kontekst og fortolkning er helt forskjellig. Og ingen avpartene ville sett med spesielt blide øyne på en rasjonalist som kom med tykke briller og måleutstyr og prøvde å overbevise dem om at begg tok feil :-D

    -k
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn