Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Å dæven - nå snakker vi musikk Finn!!!!

    Lindemann har vært flinke til å ta hensyn til å stabilisere vibrasjoner i konstruksjonene sine på en enkel og fiks måte.
    -Det er jo så deilig å kjenne en cd-spiller som veier mer enn bøtta med vann. GRATULERER!
    Du får følge opp med etpar sider i tråden så snart Hr. Lindemann er har tinet. ;D

    Mvh
    Jan P.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Lækker sak Finn. :D
    Trur eg må mase meg til eit besøk om et par tre veker - når tyskeren har fått
    tina og varma skrotten ei stund. :) :)
    Grattis
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Takker for responsen alle sammen! :)

    Overraske Tommy? Jo, denne gangen tror jeg at jeg overrasket meg selv også! ;D
    Både du og Fredd er selvsagt velkommen innom!

    Tror jeg må vente før jeg sier noe om lyden. Ikke bare må spilleren få tid, men ørene og hjernen min må det også. For aldri om jeg trodde at det kunne være så stor forskjell på CD-spillere! :eek:

    Her er et bilde til, gismo. Og tro nå endelig ikke at jeg kjøpte den på grunn av utseendet. Selv om den matcher resten av anlegget så vil jeg bli trodd på at det var en tilfeldighet.... :)

    Nei, det kommer mye bra fra Tyskland. Ikke bare Audi, BMW og Mercedes, hyggelige campinggjester og bratwürst (ja, jeg får ny forsendelse hver vår. Har man først satt tenna i en så bleikner den norske grillpølsa fullstendig! ;D). Men altså god hifi også...

    Bilde av oppsettet anno 2011 altså. TV, blueray og Ipod-docking har gjort sitt inntog. Må vel gi familien skyld i det meste av dette... ;)
    Men så lenge det ikke ødelegger for godlyden og jeg har fått et par nye bokser så er alt i orden. Og nå er topplata ryddet og klar for vinyl!
     

    Vedlegg

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Lækkert, Berri lækkert Finn Magne..
    Tommy får si i fra når han har tenkt seg på vitjing
    passar det så kjem me i lag... :D

    mvh :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Der kom bildet med godsaken på plass i racket, og den gjør seg godt der (uansett utseende eller ikke ;D).
    Henger meg lett på Grumpy sin kommentar om at dette er "tungfi" ;) der de tar gode tyske kvalitetsgrep og eliminerer vibrasjoner osv. (har en tysk sak sjøl på 22kg som er rå på nettopp dette).
    Dette blir artig å høre mere om Finn M :D

    gismo
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Finn M :)
    Lindemann har jeg aldri hørt. Fine komponenter.
    Håper det byr seg en anledning til å få komme på besøk når jeg er på hjemlige trakter.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Grumpy skrev:
    Å dæven - nå snakker vi musikk Finn!!!!

    Mvh
    Jan P.
    Lytteinntrykk Lindemann 822 SACD

    Her måtte det litt jobbing til: Lydbildet/3-dimensjonaliteten har nemlig ikke vært 100% siden jeg satte TV'en i rack'et for et par uker siden.
    Når jeg nå byttet CD-spiller ble jeg enda mer klar over at noe var feil. Capitole'en var en mer tilgivende spiller, men med Lindemann skjønte jeg at noe måtte gjøres. Stereorack'et ble flyttet noen cm sidelengs slik at TV'en nå kom midt mellom bak høyttalerne. Tror symmetri bak høyttalerne er meget viktig for romfølelse/akustikken.
    Fikk også ryddet opp i kablene bak racket: høyspent for seg og lavspent for seg.
    I tillegg ble høyttalerne dratt fremover på gulvet. Til mer jeg flyttet til bedre ble romfølelsen. Jeg endte opp ca en halvmeter lenger ut fra bakvegg. Og dermed var 3-dimensjonaliteten i boks igjen!

    Så etter et par dager med innspilling og jobbing kom jeg til samme konklusjon som deg Jan! :)
    Som sagt er AA Capitole Classic en mer tilgivende spiller med en glattere gjengivelse. Det fører til at det aller meste er pent og vakkert. Noe som ikke er så dumt i seg selv. Men i sammenligning med Lindemann 822 SACD hører man at det blir rundet litt av: bassen kan være en anelse lett og ikke så kjellerdyp, det mangler en noe luft aller øverst og det er ikke så brutalt, dynamisk og maktfullt. Foreløpig synes jeg Lindemann gir en anelse for mye luft i toppen i mitt oppsett, men ikke mer enn at jeg satte på frontstykkene på høyttalerne og dermed ble dette justert mer enn godt nok.
    Føler altså at jeg har gått opp minst en klasse, kanskje to. Var lyden en anelse safe så er den ikke det lenger. Trodde faktisk ikke at det kunne være så stor forskjell på CD-spillere! Men som man skjønner må resten av anlegget være på høyden, her kjører man nemlig uten sikkerhetsbelter. Er noe feil i resten av oppsettet så vil man helt garantert få høre det. For nå er oppløsningen helt på topp!Og med høyere oppløsning blir også romgjengivelsen bedre. :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    emotikon skrev:
    Gratulerer Finn M :)
    Lindemann har jeg aldri hørt. Fine komponenter.
    Håper det byr seg en anledning til å få komme på besøk når jeg er på hjemlige trakter.
    Det er bare å si ifra. :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ser dine erfaringer vedrørende spiller hos deg Finn M, ikke at jeg skal hevnde at min ART G2 er bedre eller på høyde men din nye Lindemann men noe av det samme opplevde jeg hjemme hos meg da jeg fikk min ART G2. Og ennå værre ble det da den eksterne EPS kom på plass i ettertid. Dette blev høyoppløst (ja av det aller beste/verste jeg hadde opplevd ;)) men gud for noen muligheter som ligger der tenkte jeg, Som hos deg blev det en del utfordringer med plassering, rom, og utrolige detaljer, men da da de fleste ting var på plass (mangler sikkert noe ennå ::)) så herre gud, her finnes jo skjulte hemligheter og microdetaljer som også kan nytes i fullmonn og som gir deg ennå en grad av musikk du ikke har fått oppleve før.
    En herlig følelse som jeg er sikker på du opplever i disse dager ;D

    gismo
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    gismo skrev:
    Ser dine erfaringer vedrørende spiller hos deg Finn M, ikke at jeg skal hevnde at min ART G2 er bedre eller på høyde men din nye Lindemann men noe av det samme opplevde jeg hjemme hos meg da jeg fikk min ART G2. Og ennå værre ble det da den eksterne EPS kom på plass i ettertid. Dette blev høyoppløst (ja av det aller beste/verste jeg hadde opplevd ;)) men gud for noen muligheter som ligger der tenkte jeg, Som hos deg blev det en del utfordringer med plassering, rom, og utrolige detaljer, men da da de fleste ting var på plass (mangler sikkert noe ennå ::)) så herre gud, her finnes jo skjulte hemligheter og microdetaljer som også kan nytes i fullmonn og som gir deg ennå en grad av musikk du ikke har fått oppleve før.
    En herlig følelse som jeg er sikker på du opplever i disse dager ;D

    gismo
    Høres ut som om vi har vært igjennom noe det samme, ja. :)


    Oppdatering lytteinntrykk Lindemann 822 SACD:
    Spilleren har fått et par dager til og Transparent Reference kablene har fått tatt seg inn igjen, de liker nemlig ikke å bli rørt på, lyden blir da litt hardere. Så her ligger nok hunden begravet…. ;)
    Det er fortsatt noe mer luft i toppen på Lindemann enn det jeg opplevde på Capitole, men nå er det bare positivt! Dermed er frontstoffet på høyttalerne av igjen, og alt er bare fryd og gammen! :)
     

    hebri

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.07.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0
    Du har et fantastisk anlæg Finn.

    Hvordan med din pladespiller? Er den faldet til eller er den stadig ikke helt som du havde håbet?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    hebri skrev:
    Du har et fantastisk anlæg Finn.

    Hvordan med din pladespiller? Er den faldet til eller er den stadig ikke helt som du havde håbet?
    Har ikke vært langt fra fornøyd. Lyden høres forsåvidt ok ut, men setter man så på en CD så er lyden fra sølvplater bare så mye bedre. Lyden fra LP mangler dynamikk og sting, det blir liksom for snilt og rundt og varmt.
    Dermed har Avid ikke fått så mye spilletid, har vel ikke spilt mer enn en ca 40 timer.
    Viktig her er at den dermed ikke er innspilt, forhandler sier nemlig at picupen bør ha en minst 100 timer før det løsner..... ::)
    Men for en ukes tid siden fikk jeg låne en Heimdall RCA-kabel som gav meg en stor overraskelse. Nå ble det nemlig noe helt annet!
    Skjønner nå at det er kablene som er problemet. De er dermed lagt ut for salg.
    Fortsettelse følger.... ;)
     

    hebri

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.07.2009
    Innlegg
    63
    Antall liker
    0
    Finn M skrev:
    hebri skrev:
    Du har et fantastisk anlæg Finn.

    Hvordan med din pladespiller? Er den faldet til eller er den stadig ikke helt som du havde håbet?
    Har ikke vært langt fra fornøyd. Lyden høres forsåvidt ok ut, men setter man så på en CD så er lyden fra sølvplater bare så mye bedre. Lyden fra LP mangler dynamikk og sting, det blir liksom for snilt og rundt og varmt.
    Dermed har Avid ikke fått så mye spilletid, har vel ikke spilt mer enn en ca 40 timer.
    Viktig her er at den dermed ikke er innspilt, forhandler sier nemlig at picupen bør ha en minst 100 timer før det løsner..... ::)
    Men for en ukes tid siden fikk jeg låne en Heimdall RCA-kabel som gav meg en stor overraskelse. Nå ble det nemlig noe helt annet!
    Skjønner nå at det er kablene som er problemet. De er dermed lagt ut for salg.
    Fortsettelse følger.... ;)
    Spændende.... ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Finn M skrev:
    emotikon skrev:
    Gratulerer Finn M :)
    Lindemann har jeg aldri hørt. Fine komponenter.
    Håper det byr seg en anledning til å få komme på besøk når jeg er på hjemlige trakter.
    Det er bare å si ifra. :)
    Takker :)

    Må også en tur innom musicman for å sjekke Mac`ene i oppsettet der.
    Mulig jeg kommer nedover i uke 8. Jeg melder når det nærmer seg.

    Lykke til med justering og ikke minst tilvenning. Dette er jo "halve moroa" ved innkjøp av nye komponenter i et oppsett.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lekkert lekkert lekkert!
    Mulig det blir en tur til byen din i løpet av mars, jeg gir deg en lyd om det blir noen timer ledig.

    Mvh
    Rolf
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Det er bare å sende en PM det, emotikon og RoDa. :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Oppdatering lytteinntrykk fra en nå innspilt Lindemann 822 SACD

    Fytterakkern! :eek: :eek: :eek:
    Glem alt jeg har skrevet før ang lyden på denne CD-spilleren!
    Hvis man leser det første jeg skrev så kunne man få inntrykk av at spilleren var lite tilgivende - altså litt analytisk med en lys diskant og avslørende spillestil. Dette var riktig de første dagene grunnet manglende innspilling, men nå stemmer det ikke lenger i det hele tatt!
    Det er som å ha fått HD-lyd i stua, en enorm oppløsning og dynamikk. Men samtidig er lyden like behagelig og vakker som hos min gamle Capitole-spiller.
    Satte meg ned i går kveld etter at familien hadde lagt seg, slokket lyset og lot Tom Waits fylle rommet med Jersey Girl. Opplevde da også noe jeg aldri har gjort før i eget anlegg: et skikkelig bass-trøkk i brystet! Lindemann har altså et utrolig trøkk og tyngde nederst. Fantastisk moro og deilig!

    Har de siste månedene fått ryddet skikkelig opp i starten på kjeden: ny CD-spiller, nye monoblokker og ny signalkabel. Ikke godt å si hvem av de som har gitt størst positiv effekt, for det var først når jeg tok siste skritt med CD-spilleren og oppløsningen ble topp i hele kjeden at løftet ble størst. Så her handler det selvsagt også om matching - og en dose flaks... ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flott spiller Finn M :)
    Utviklingen du beskriver av lydbilde fra denne spilleren er meget artig og intr lesing.

    gismo
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synd du ikke har Aero'n å sammenligne med etter litt tid. Da blir gjerne forskjellene klarere. Økt oppløsning er ikke allltid ett gode, men for de fleste av oss tar vi ikke skade av det... :)...

    Takk for at du deler dine inntrykk. Det settes stor pris på :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    HCS skrev:
    Synd du ikke har Aero'n å sammenligne med etter litt tid. Da blir gjerne forskjellene klarere. Økt oppløsning er ikke allltid ett gode, men for de fleste av oss tar vi ikke skade av det... :)...

    Takk for at du deler dine inntrykk. Det settes stor pris på :)
    Takker!

    Når det gjelder Aero'en så har jeg de siste 12 årene hatt tre forskjellige Aero spillere. Lydsignaturen sitter derfor i ryggmargen, det trenger du ikke å være redd for. :)
    Når det gjelder oppløsning så er jeg helt enig i at det ikke nødvendigvis trenger å bare være et gode. Ofte spesielt i billigere oppsett, må man inngå et kompromiss der oppløsning går ut over musikaliteten. Altså at enkelte innspillinger, gjerne de man tror er mindre bra (og til dels er det), ikke blir noe særlig å høre på. Så går man rundt og gliser og lever i den villfarelse at anlegget nå er blitt så bra at man avslører dårlige innspillinger. Men det blir etter min mening litt dumt, for det er jo musikken som bør stå i høysetet og ikke anlegget.
    Føler her i mitt tilfelle at jeg har fått til det som ihvertfall for meg er en grei balanse uten noen særlige kompromiss. Oppløsningen og dynamikken er av høy klasse. Samtidig har jeg ennå ikke opplevd en innspilling som høres mindre vakker ut enn med Aero'en.
    Men hvor man trekker denne grensen vil selvsagt til dels være en subjektiv sak.

    Om der er ting som kunne vært enda bedre? Jo, selvsagt kunne dypbassen vært ennå mer dynamisk. Det ville man oppnådd med en sub i kombinasjon med et større rom slik som jeg f.eks har hørt hos Musicman som bare bor noen steinkast unna. Men med mitt roms begrensninger har jeg ingen problem med å være fornøyd også på dette området. :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Om der er ting som kunne vært enda bedre? Jo, selvsagt kunne dypbassen vært ennå mer dynamisk. Det ville man oppnådd med en sub i kombinasjon med et større rom slik som jeg f.eks har hørt hos Musicman som bare bor noen steinkast unna. Men med mitt roms begrensninger har jeg ingen problem med å være fornøyd også på dette området.
    Etter det jeg har hørt hos deg Finn, så trenger ikke du å bekymre deg nevneverdig om bassen. Og det var FØR du fikk Lindemann i hus. ;)

    mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Etter et års stillhet fra meg her på Sentralen og etter å nå ikke å ha fornyet abonnementet på Fidelity har jeg måttet gå litt i meg selv: hva er det som skjer?
    Jo, det har nok sammenheng med at jeg har funnet det vanskelig å finne ny og god musikk: i 2010 ble den siste platesjappa nedlagt her i Ålesund. Dette skjer samtidig som Fidelity stadig skriver om CD-mediet som er dødt.

    Jeg har funnet ut at jeg først og fremst er musikkelsker og musikksamler: det å kunne bla i et bibliotek som innehar samtlige utgitte plater til mine favorittartister. Krydret med et par signerte... Det er det det som er kjernen for meg. 8)
    Men det blir utgitt mindre og mindre ny musikk av høy kvalitet. (I hvertfall innenfor pop/rock, innen jazz er det vel mer uendret). For meg blir det liksom ingen vits i et bra anlegg når det blir vanskeligere og vanskeligere å få kjøpt god musikk. Egentlig. Og hvorfor er det jo alle som vet: folk laster ned og kopierer fra andre. Det er blitt en akseptert oppfatning at musikk er ikke noe man betaler for.

    Jeg for min del mener det er direkte meningsløst å sitte med et anlegg til mange hundre tusen og samtidig ikke ha råd til å gi noe igjen til kunsterene/musikerne som har slitt for å lage musikken. Det synes jeg flere burde tenke over, at de på denne måten kutter greina som de selv sitter på: dersom musikerne ikke finner det bryet verdt å gi ut plater lenger fordi det ikke lønner seg; hva skal man bruke anlegget til da? Leve på gammel nostalgi? Målemafiaen gir vel blaffen uansett: de skal jo bare ha noe å måle på.... ::)

    Er jeg blitt gammeldags? Nei, ikke helt. Jeg har Ipod til bilen og har lastet ned en del musikk til den via Itunes. Men det er ikke det samme, musikken mangler sjel når man bare skal kjøpe enkeltmelodier uten å få helheten: coveret med beskrivelse om hvordan og med hvem platen ble laget.
    Da jeg fikk meg bil med anlegg rundt 1980 hadde jeg masser av kassetter overført fra mine LP-er. Laget bla et par samlekassetter: 90 minutter med det som skulle være det aller beste. Opplevde da at jeg aldri ble 100% fornøyd med disse: Det var som å skrelle en løk for å finne kjernen: den fantes ikke!
    Det er som med konseptalbumene som det fantes flust av på 70-tallet: Si meg f.eks navnet på en god melodi med Genesis fra denne perioden. Det blir ihvertfall for meg vanskelig. Men derimot finnes masse gode Genesis-plater! Hvorfor? Jo, fordi det er helheten som teller, det er stemningen som bygger seg opp og melodiene samlet gjør hverandre gode! Man kan sammenligne med Beatles: ingen av enkeltmedlemmene var geniale, men sammen viste de at 1+1+1+1 var mye mer enn 4....
    Poenget mitt? Å laste ned enkeltmelodier er tragisk. Man må ha hele plata. Men selv da mangler coveret, historiene; selve sjelen.



    Men i går skjedde det endelig noe gledelig: jeg fikk tak i Solveig Slettahjells siste. En fantastisk plate! 8)
    Jeg kjøpte den på Jukebox i Ålesund, den lokale musikksjappa som har dukket opp som en Fugl Fønix av asken: En butikk som også har masse LP'er og god service. Jeg vil derfor oppfordre alle sunnmøringer om å støtte denne. (Selv om det koster litt mer.)
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Støtter Jukebox jevnlig, vi er en gjeng som bruker å ta turen fra Molde for å handle både brukt og nytt der ;D

    Morten
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    scaniagutten skrev:
    Støtter Jukebox jevnlig, vi er en gjeng som bruker å ta turen fra Molde for å handle både brukt og nytt der ;D

    Morten
    :) Sånn skal det låte.


    I dag fikk jeg forresten en annen gledelig overraskelse:
    Loreena McKennitt gir ut ny plate! 8)
    http://www.quinlanroad.com/newsandviews/currentupdates.asp?id=941


    Dette blir en live-plate, men i motsetning til de foregående live-platene der hun boltrer seg sammen med en 10-12 musikere blir dette en mer intim unplugged plate som ikke bare vil være snadder for de som liker god musikk men også audiofile sjeler.
    Den kan bestilles fra Loreena hjemmeside den 27.februar.
    http://www.quinlanroad.com[/url
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Viktige ting du tar opp, Finn. Jeg gikk tilbake til vinyl og spolebånd fordi jeg ønsket å "disiplinere" meg til å lytte til hele verk igjen - gikk trett av bruddstykkesurfing på harddisken.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Vil anbefale følgende plate. Utrolig at ikke denne dama har blitt mere kjent:




    Ellers noe nytt på hifi-fronten?
    Ja... disse XLR-kablene har gjort sitt inntog som erstatning for Transparent Ultra MM2:
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hei
    Helt enig med deg at Kirsti Huke er en liten juvel som flere bør finne.

    Valhalla? Ble det en bedre match hos deg enn med TA?

    Mvh
    RBN
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Finn: var det ditt besøk hos meg som trigget kabelbytte? Bare lurer, siden Valhalla etter sigende er lik mine xlr kabler.

    Transparent ble ikke noen bra match hos meg som du hørte.

    Mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Finn M skrev:
    Ellers noe nytt på hifi-fronten?
    Ja... disse XLR-kablene har gjort sitt inntog som erstatning for Transparent Ultra MM2:
    Hva syns du? Til meg gjorde de underverker.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Det var vel lytten hos deg som trigget det ja Music.... ;)
    Så var det kanskje også denne uhelbredelige audiofilien som krevde en endring i anlegget.
    Kablene ble puttet inn der de i utgangspunktet skal utgjøre minst forskjell dvs mellom pre og monoblokkene. "Gromkablene" mine Transparent Reference må være koblet mellom CD og pre da de er justert av fabrikken i USA impedansemessig til å passe nettopp mellom Lindemann og ARC Ref.3.

    I påvente av nye kabler har jeg den siste uka hatt et par Heimdall RCA kabler tilkoblet noe som ikke har fungert i det hele tatt. Men noe annet kan man selvsagt ikke vente heller. Flat lyd med manglende dynamikk osv. Anlegget absolutt krever balanserte kabler.
    Men Heimdall har også vært svært følsomme for støy: kablene er svært tynne noe som sikkert er grunnen til at jeg et par ganger har opplevd susing i høyttalerne. Noe som bedret seg ved å holde de godt unna strømkablene.

    Fikk koblet Valhalla til og spilt litt i går kveld og forskjell, ja det ble det! Lyden ble mer direkte og bassen med en anelse mer vekt. Jeg tror at Ultra XLR er noe lettere i bassen enn både Reference og Valhalla. Følte derfor at lyden var meget god i går kveld og at en miks av Valhalla og Transparent gir en fin balanse. Syntes faktisk at romfølelsen og fokuset på artistene i rommet bedret seg en god del også? 8)
    Men ble på slutten oppmerksom på et mulig problem: lyden kunne føles som mindre glatt som om det var mikroskopiske piggtråder (støy?) på lyden i øvre mellomtone. Dette må forskes mer på. Men det må også sies at kablene må spilles inn da de i praksis er å regne som nye. Så vi får se. Men uansett føler jeg at dette er en suksess! :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Bra det ser ut til å fungere for deg Finn. Det er jo så mange veier til Rom, gjelder å finne den korteste. Eller kanskje den lengste,, hvis en har god tid. Da lærer en mye underveis ;D


    Mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ja, da har det skjedd forskjellig siden sist. Årsaken til det hele er at jeg føler at anlegget har beveget seg mot det mørkere lydmessig. Det kan skyldes at først nå er Rogue monoblokkene skikkelig innspilt.

    Følte derfor at jeg manglet litt lys og luft. Første skritt på veien var å bytte ut Transparent Ultra XLR med Valhalla mellom pre og power. Men faktisk så utgjorde dette ikke den store forskjellen klangmessig, lyden ble bare mer direkte, noe som likevel passet i anlegget slik det var nå. Men det var altså ikke nok.

    Til tross for å ha et anlegg som ikke er av de billigste, må jeg innrømme at jeg likevel er opptatt av valuta for pengene. ;) Jeg prøvde derfor for noen uker siden å legge ut preampen ARC Ref.3 for salg. For å lodde stemningen. Samtidig fikk jeg mulighet til å sammenligne ARC med Musicman sin nyanskaffelse: Hegel P30. Norske forforsterkere har jeg aldri hatt sansen for, det samme gjelder transistorbaserte, men her skulle det vise seg at fordommer stod for fall: I Music sitt anlegg låt Hegel minst like bra! Nå kjørte han med et helt annet oppsett men her fikk jeg virkelig noe å tenke på.

    Så skjedde to ting i rask rekkefølge: jeg fikk et meget godt bud på Ref.3. :eek: Ops!
    Samtidig dukket en Hegel P30 for salg på Bruktbørsen. Her kunne jeg kanskje slå to fluer i en smekk: få tilbake en del kkroner og samtidig vri lyden dit jeg ville.
    Music var velvilligheten selv og lånte meg ut sin pre en hel søndag. Fint vær var det også men jeg ble altså sittende inne hele søndagen og lytte til bokser og kabler. ::) ;D

    Resultatet var følgende:
    Jeg byttet mellom ARC Ref.3 og Hegel P30, for anledningen brukte jeg Music sine Heimdall XLR-kabler mellom CD og pre, Valhalla satt mellom pre og effekt. Jeg opplevde omtrent samme forskjeller som i Music sitt anlegg: mer lys og luft med Hegel, lyden ble kanskje også mer direkte og lydbildet kom nærmere. Med ARC satt jeg på en måte lenger bak i salen. Ikke det minste slør eller farging, ingenting kom i veien for lyden med noen av dem. Dette er meget viktig: med de aller fleste forforsterkere blir lyden farget, det tilsetter en egensignatur, man hører at det er kommet noe i mellom deg og musikken. Men altså ikke med hverken ARC eller Hegel. Jeg ville i valget mellom disse to velge Hegel P30 fordi klangen er noe lysere og luftigere og passer nå bedre inn i mitt anlegg slik det er i dag.

    Så byttet jeg ut Heimdall med Transparent Reference. Og nå kom en overraskelse: Med Hegel ble nå lyden mindre bra faktisk: mer oppløst men også mindre musikalsk da enkelte innspillinger ikke låt så bra lenger! Switch over til ARC Ref.3 og da falt alt på plass igjen. Her utklasset Transparent Ref. den mye billigere Heimdall (noe som egentlig er naturlig). Kombinasjonen ARC og Transparent avslørte nå en bedre romfølelse med mye mer dybde i lydbildet presentert på en sortere bakgrunn. Til dels følte jeg også at akustiske instrumenter på enkelte innspillinger låt mer naturlig(?) Dette siste er jeg noe usikker på, men hadde en følelse.... Og så var det det store spørsmålet: var det verdt prisforskjellen? Helgel og Heimdall var jo mye billigere enn ARC og Transparent Ref.

    Etter denne dagstesten var jeg svært i tvil. Vet fra før at det at lyden har blitt lysere tilsynelatende høres bedre ut med det samme, men at dette noen ganger bare var en illusjon? Derfor ville jeg ikke me den gang ta inn over meg at Hegel gjorde en fantastisk god jobb i kamp mot en av verdens beste forforsterkere.

    Etter et par dagers tenking bestemte jeg meg likevel for å bytte til Hegel og samtidig prøve å selge Transparent Reference XLR (siden de var en mismatch med Hegel). Her ble det jo en del kroner i kassa siden jeg fikk en god pris for ARC.
    Etter en rask og noenlunde smertefri tur til Oslo stod vidunderet i stua.

    Men så gjorde jeg det geniale: Jeg byttet om signalkablene. Transparent Ref er fra fabrikken impedansematchet til å tilkobles inngangen på rørutstyr. Dermed ble disse flyttet inn for å spille inn i Rogue monoblokkene mens Valhalla fikk øren av å sitte mellom CD og pre. Suksess, ingen mismatch lenger!Har i kveld spilt lange og vel og hører store forskjeller i forhold til ARC. Men det er stort sett bare til det bedre. Lyden er stor, luftig og dynamisk, mer direkte enn før og med masser av klangfarger. Og da kan jeg ikke si annet enn at jeg er FORNØYD! :)
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye Finn M :)

    Hegel P 30 er og blir en kanonbra preamp. Det er nok mange som ikke vurderer den engang fordi den helt sikkert lider under sine tidligere brødre sin noe kliniske lyd. Dette er overhode ikke tilfelle hos P 30.

    Har fundert litt over P 30 og kommet til at det er en pre som passer som hånd i hanske mot mine Mc 275 rør amper. Fordi den er utrolig oppløst og nøytral. Ingenting stikker av, veldig homogen og med en tight og korrekt gjengivelse av de nedre frekvenser. Stereoperspektivet er meget ryddig og det er lett å plassere de forskjellige instrumenter i ett orkester.

    Kostbar ? Tja, egentlig ikke. Den holder følge med de beste der ute og de koster laaaangt mer.

    De som måtte gå i tanker om ny pre, må bare sjekke ut P 30 før kjøp. Anbefales på det varmeste :)

    (Når det måtte passe må du ta deg en tur innom Finn M. Skjedd litt siden sist )


    Mvh
     

    Nemomann

    Medlem
    Ble medlem
    07.09.2009
    Innlegg
    46
    Antall liker
    1
    Hei Finn M , ser du he fått p30 , må sei at min P10 og nemoane gjorde susen i sammen , får berre håpe at P30 ikkje e veldig mykje bedre... Og med DD 18 i tilegg til høgtalarane , så må eg sei at eg e fornøgd ...foreløpig. ..må ha en skikkelig riaa ettter kvart...osv... :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Og så til det viktigste: musikk!

    Et par nyanskaffelser siste uke som absolutt kan anbefales:

    Loreena McKennitt: Troubadours of the Rhine
    Skulle egentlig tatt Norwegian til Berlin denne uka for å oppleve dama live. Det hadde garantert blitt en av de virkelig store konsertopplevelsene.
    Skjønner ikke hvorfor jeg somlet så lenge med å bestille billetter? ???


    Vil også anbefale Trod Gustavsen: the well. Som etter min mening også er hans beste.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    En stund siden sist denne tråden er oppdatert. Og som noen av dere vet er det ganske så stille på hifi-fronten i sommerhalvåret fra min side.

    Men noe har skjedd: jeg har nemlig solgt rubbel og bit... ::)
    - Rogue M180 monoblokkene er solgt...
    - Hegel P30 er solgt....
    - Dali MS4 høyttalerne er solgt
    - Transparent XLR og høyttalernkablene er også borte....

    Så noen av dere vil vel lure på om det har svartnet fullstendig for meg....? ???
     

    Vedlegg

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Nei, så ille er det ikke. Jeg har nemlig en plan..... ;)
    Jeg vil bygge opp et nytt anlegg helt fra bunnen. Har levd nå med Dali høyttalere siden 2004, på tide å prøve noe nytt.
    Og jeg har jo noe å starte med, nemlig en meter Valhalla XLR: ;D
     

    Vedlegg

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Og selvsagt: platesamlingen med nesten 700 CD-er og SACD-spilleren fra Lindemann.

    Kommer til å bruke tiden frem til september med å pønske ut hva som nå skal inn i stua.
    So: stay tuned! :)

    Ps: Ville rykter sier at jeg allerede har kjøpt meg nye høyttalere!? Javel? Hva skulle det være mon tro? Måtte i tilfelle være stativhøyttalere, tror det ville passe best i min stue, faktisk. ;)
     

    Vedlegg

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    En god start Finn :) Spent på hva resten av anlegget blir!

    OU812
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn