Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    50 timers test! Rogue M180
    Tilbake til Rogue monoblokkene som har fått kjørt seg den siste uka, og inntrykket har begynt å feste seg nå. Den store entusiasmen fra førsteinntrykket har faktisk ikke falmet. Dette er nemlig svinaktig gode saker! :) Det man først legger merke til er at denne forsterkeren graver ennå dypere: det gjelder både den store dynamikken og den økte oppløsningen, ikke bare i bassen men i hele frekvensområdet. Satte på "Pie Jesu" med det nye stjerneskuddet Anna Nebreko i går kveld. Her var det hjerte og smerte slik at det var umulig å ikke bli revet med, men samtidig masser av detaljer og dynamikk i begge solistenes fremføringer, masser av slør var blitt fjernet, de to solistene stod mye bedre frem i rommet med luft imellom; det ble skikkelig Live! Det som er litt morsomt nå er at personer som ikke har noe forhold til hifi nå får hakeslepp når de mer eller mindre motvillig blir satt i sweetspot! ;D
    Når det gjelder klangbalanse så er den ganske lik slik det var før med 2x McIntosh 275r. Men bassen har mye mer autoritet med saftigere dynamikk. Og så går den lenger ned: for første gang i eget anlegg kan jeg kjenne trøkket i brystet fra dypbassen. Og det på normale lyttenivå uten å måtte skru opp. Har vel egentlig aldri sett på dette som et must, men må likevel innrømme at det ikke er så dumt faktisk.... :D
    Var veldig glad i Mc'ene og grunnen til det var at de gjengav musikken på en meget tiltalende måte: det var oppløsning men samtidig med en glatthet i mikrodetaljene som var veldig tiltalende. Med Rogue er oppløsningen og dynamikken skrudd et par knepp til opp. Lyden kan i enkelte opptak oppleves som noe tørrere (et ord for meg som til nå har vært negativt ladet), men føler at Rogue klarer den fine balansegangen uten at det bikker over. Dette fungerer altså flott også på dårlige opptak, mens gode live-opptak blir live med virkelig stor L! 8)

    Jeg kan altså ikke si annet enn at disse blokkene anbefales.

    Til dette med oppløsning og tørr og glatt lyd vil jeg dra en analogi som gjør det lettere å forklare hva jeg mener:
    Oppløsning i foto og hifi kan fint sammenlignes. Til de som har prøvd å skarpe opp bilder som er tatt i RAW-format vet at dette må gjøres, ellers ser bildene uskarpe ut. Men hvor mye oppskarping som er passe er en fin balansegang og litt en smaksak, men personer med lite erfaring har likevel en tendens til å skarpe opp for mye, noe som fører til at bildene ser unaturlige ut: overgangene i gråtoneskalaen blir overdrevet. Dette kan sammenlignes med hifi og det som jeg kaller tørr lyd, noe som i verste fall fører til analytisk lyd.
     

    Vedlegg

    B

    BTS

    Gjest
    Du har ett spännande anlegg Finn M, synd du bor så långt bort... :)
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei Finn M
    Kjekt å sjå at ting går seg til med Rogue blokkene og at førsteinntrykket holler seg oppe og jamvel vert forsterka.

    Kva plate med Anna Netrebko er det du har og refererer til??
    Eg har denne

    Souvenirs
    Deutche Grammophon 2008

    Ei fantastisk plate som det var en stund siden jeg hadde hatt i dCS'en.
    Da eg las din omtale og Anna var nemnt måtte jeg sporenstreks hente den frem og spille den.
    Den står faktisk på nå og huset fylles med nyyyyyydeleg og fantastisk vellyd.

    Sporet Pie Jusu var det første som ble spilt - måtte samenligne det jeg hørte på mitt anlegg med det du beskrev.
    Du Finn denne setningen sitat: ".....Satte på "Pie Jesu" med det nye stjerneskuddet Anna Nebreko i går kveld. Her var det hjerte og smerte slik at det var umulig å ikke bli revet med, men samtidig masser av detaljer og dynamikk i begge solistenes fremføringer,
    er som jeg skulle ha skrevet det selv etter min lytting.
    Nakkehårene reiser seg og en tåre kom fram i augekroken gitt... Gåsehudfaktoren er høg..
    I tillegg så er jo "jenta" ein fryd på netthinnene også... ;D 8)

    Dumt du ikkje kunne kome på torsdagen, men eg forstår kvifor. Eg var i eit nødvendig ærend i "bya" tidlegere på torsdagen og føret på veg heim var nærvepirrende med 15 cm tørr snøv oppå våt snøv, ikkje brøytt og med 245/40-18piggfritt vart det ei nærvepirrende oppleving i snøkaven. Biler foran meg kjørte av vegen og i grøfta. MB'en overraska meg positivt egentlig, men eg kunne klart meg opplevinga for utan. Og du; det skal på (myyykje) smalere piggdekk etterkvart.. ;D

    Vi tre som var samla torsdagkvelden hadde det kjekt og med herlege musikkopplevingar... :D
    Me tar dette att seinare - i november - Finn

    Trur eg kjem til å tinge på ein kveld med lytting på anlegget ditt i nær framtid Finn..
    Syns det ser spennande ut.
    Kjenner HT og delvis cd-spelaren din fra JMolnes så det skal bli interesant og høre "rein"? rørlyd gjengitt på Daliane.??
    Oppsettet er flott å sjå på også Finn...

    snakkast..

    Mvh :)
     

    Vedlegg

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Det var nok Souvenirs med Anna Nebtreko, ja....
    Er ikke så god på klassisk, derfor hjelper det med et pent cover når man skal velge plate. Men stemma er faktisk minst like god som utseendet..... ;)

    Trur du skal finne noe smalere enn 40 i lavprofildekk på Mersjen din ja. Greit nok på sommerføre men ikke på skikkelig slapseføre. La om til 225/70-16 piggdekk på Suzuki Grand Vitaraen dagen etter at jeg skulle ha vært i Volda. Med høge og smale 70-profildekk, 4-hjulstrekk med lavggir og diff.sperre så skulle e være godt forberedt om brøytebilden skulle kjøre seg fast.... ;D

    Synd med Voldaturen men det kommer vel nye muligheter. Uansett så er du/dere velkommen innom her også. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Veldig fin tråd og kjekt å lese inntrykkene dine Finn M.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Virkelig lekkert dette oppsettet! Høres ut som du har kommet nært mål også. 8)
    Er dette samme huset som du i hine hårde dager hadde Avalon i også? (Ser litt annerledes ut, derfor jeg spør)

    Hvordan går det med vinylen? Har den kommet opp på nivå med cd'ene?

    Mvh
    Rolf
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    RoDa skrev:
    Virkelig lekkert dette oppsettet! Høres ut som du har kommet nært mål også. 8)
    Er dette samme huset som du i hine hårde dager hadde Avalon i også? (Ser litt annerledes ut, derfor jeg spør)

    Hvordan går det med vinylen? Har den kommet opp på nivå med cd'ene?

    Mvh
    Rolf
    Samme hus og samme rom, men har anlegget i andre enden av rommet. Det fungerer bedre, var plaget med for lite bass og analytisk diskant i andre enden (skyldes mye vindusflater men kanskje også ting i anlegget...?). Nå er situasjonen motsatt, er helt på kanten til at bassen blir for mektig, men jeg liker det sånn... :)

    Den største begrensningen ligger vel likevel nå i rommet. Skulle gjerne hatt litt mer plass (større stue), hadde vel fått enda bedre romvirkning da. Stua er 4x7 meter og anlegget er plassert langs den ene langveggen nært det ene hjørnet. Men føler at det fungerer greit. Høyre høyttaler står ca 1,5 meter fra nærmeste sidevegg, har planer om å få opp et stort bilde og bruke det som diffusor. Vi får se... :)

    Vinylen? Den har vel til nå bare fått en 20-25 timer på seg ennå. Den var meget dårlig de første 4-5 timene, men er nå mye bedre. Likevel er det ennå et stykke igjen til at den kan konkurrere med CD-spilleren. Romfølelsen og bass har kommet seg betraktelig, men vinylen ruller litt av i topp of bunn og har ikke samme dynamikk og oppløsning som CD. Men kanskje jeg venter meg for mye....? Platespilleren kostet jo ikke mer enn det halve av CD-spilleren... Noen meninger om dette?
     

    Vedlegg

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så bra å høre at Rogue'ne har løftet deg opp en fjelltopp til. Der tror jeg at du får uhorvelig mye potent high-end lyd for "lite" penger. Det er inspirerende å se bilder fra slike ryddige oppsett som du har. -Ei heller er det noen ulempe at du headbanger etter Genesis - våre store helter fra et stykke bakovertid  8).
    Honest, vil det overraske meg om Diva II krabber opp til tinden der Aero Capitole sitter, men du får prøve å være tolmodig og kose deg med hva den måtte komme til å yte, så kanskje? For egen del fant jeg desverre aldri det punchet og stinget som denne spilleren etter sigende skulle gi. Du får krabbe oppover AVID-stigen, så vil du nok oppleve å få likeverdige kilder og kanskje litt til  ;D.

    Mvh
    Jan P.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.649
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Må få berømme oppsettet ditt Finn M, dette er utrolig lekkert, ryddig og fullt av meget gode komponenter :)
    Tror at du nå er godt besatt på pre/effekt siden og ikke minst kilden for sølvplater.
    Hva den nye vinyl-saker vil gi, får vel du erfare selv fremover tenker jeg, men henger meg litt på tidligere nevnte utsagn her, om at det er ikke så lett å klatre høyere enn der du alt er ;D
    Utrolig flott det du har nå syns jeg :)

    gismo
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Takker Grumpy og gismo, greit å kunne få tilbakemeldinger fra dere som nok har mye mer erfaring med vinylmediet enn jeg. Greit nok, jeg hadde en JVC helautomatisk beltedrevet spiller med Ortofon Concorde 10 pickup i 12 år, men har altså lite erfaring med spillere i high end klassen i eget oppsett.

    Jeg hat en sterk mistanke om at dere har rett. Spilleren vil sansynligvis heve seg en del til etterhvert som den er innspilt, men det blir nok fortsatt CD som vil bli mest brukt i tiden fremover. Saken er vel den at det er Audio Aero som er en svinaktig god spiller, det er ikke Diva som er dårlig!
    Hadde vel kanskje også regnet med at resultatet ville bli slik, tok vel valget da jeg gikk for Diva istedet for VPI Classic som ville koste over dobbelt så mye. Jeg har jo tre ganger så mye sølvplater som Lp'er så derfor.... Spilleren vil bli brukt til nostalgitripper tilbake til 70-tallet innimellom og det er jo helt klart at den jobben vil den klare meget bra. Og den spiller jo på en meget engasjerende måte, den prioriterer det som er viktigst. Men man bør ikke koble rett over på samme plate på CD....

    Så jeg får la den spille seg inn først. Men det surrer jo en tanke i bakhodet... hva som skulle til for å heve lyden enda en smule: ville f.eks et bedre riiaa-trinn hjelpe.... eller en dyrere pick-up.... Men jeg får vel sette kroken på pengeboka nå tror jeg. Til langt ut i neste år ihvertfall... ;)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    BTS skrev:
    Du har ett spännande anlegg Finn M, synd du bor så långt bort... :)
    Takker! Ja, det er bakdelen ved å bo utenom Oslogryta. Lengre avstander. Fordelene er derimot åpenbare ikke sant....? ;)

    Nei, jeg må slenge på en plateanbefaling nå på søndagskvelden, en av mine favorittplater:
    Mojave 3 med plata "Out of tune" fra 1998

    Kan egentlig ikke beskrives, må bare høres, men kan si så mye at det er hvit musikk fra USA uten at det har noe som helst med country å gjøre. Fantastisk.... 8)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for anbefaling, skal sjekke den ut.
    Pleier å treffe veldig godt hos meg de anbefalingene dine. :)

    Kommer med en selv også, nikoser meg med den nå.

    Ray LaMontagne and The Pariah Dogs - God Willin' & the Creek Don't Rise



    Start gjerne med spor 6, utrolig vakkert!

    Mvh
    Rolf
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Finn M skrev:
    Men det surrer jo en tanke i bakhodet... hva som skulle til for å heve lyden enda en smule: ville f.eks et bedre riiaa-trinn hjelpe.... eller en dyrere pick-up....
    Kjenner ikke til komponentene, men har en følelse at du har investert litt feil for å få max ut av mediet. Ikke akurat "source first" når vi ser på komponentene som kommer bak i kjeden din.
    Sikkert ikke det rådet du ønsker å få, siden du nettopp har handlet, men jeg ville investert i et bedre drivverk og en bedre arm. PU'en er sikkert ganske grei, selv om jeg ikke vet om den matcher armen din optimalt. Kjenner heller ikke til RIAA'en, men uansett, det matcher ikke resten av komponentene som er i "high end" klassen og det er definitivt ikke platespilleren..........
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    RoDa skrev:
    Takk for anbefaling, skal sjekke den ut.
    Pleier å treffe veldig godt hos meg de anbefalingene dine. :)

    Kommer med en selv også, nikoser meg med den nå.

    Ray LaMontagne and The Pariah Dogs - God Willin' & the Creek Don't Rise
    Start gjerne med spor 6, utrolig vakkert!

    Mvh
    Rolf
    Takker for tips, Roda! Plata spilles på Spotify nå mens jeg skriver. :)

    Ser at jeg ennå ikke har nevnt en av mine store favoritter i samme sjanger, nemlig Over the Rhine
    Ble først klar over gruppa da under en konsert i Oslo i 2002 da de stilte opp som oppvarmingsband for Cowboy Junkies.
    Forresten - ikke bare oppvarmingsband, de ble en del av bandet under resten av konserten...

    Bare noen eksempler på Youtube fra kanskje deres beste plate, nemlig Films for radio:



    Vil også nevne platene Ohio og Good dog, bad dog blant deres beste.
    Platene kan bestilles fra deres hjemmeside: http://www.overtherhine.portmerch.com/stores/home.php?cat=103
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Har jeg takket deg tidligere for spennende musikk anbefalinger.
    Over the Rhine fikk jeg lyst til å høre mer av.

    Takk takk.

    Mvh. jonlam
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    60
    Antall liker
    61
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    Hei
    Velkommen etter med valg av Rogue forsterker Håper du støtter vår Rogue familie her inne?, Har hatt M-150 og Magnum 99 i fem år, var faktisk den første som kjøpte disse M-150 monoblokene av Håvard, og hadde en hjemme hos reportasje i Fidelity av Vidar Mørch. :)
    M-180 er en meget god effektforsterker og god etterfølger av M-150. Jeg har lånt et par av Håvard for å teste disse, versus mine M-150 med Telefunken 12ax7, Raytheon 12AU7 og EH KT88. Det høres forskjell så å si med engang, de jeg fikk var ikke innspillt ( 2uker siden) og måtte vente et døgn før avspilling. Så åpnet det seg et lydbilde som var så mye bedre. M-180 har med KT90 rør en dypere bass, mer oppløsning og lydbildet er bredere og luftigere.Bassen ikke så svulstig som du opplever med KT88 rørene Etter å hatt besøk av 2-3 andre audiofile sier de det samme. En oppgradering som betaler seg. Å prøve å bytte rør til KT90 på M-150 gav litt mer, men ikke på langt nær nok Savnet mest den dype bassen og det åpne lydbildet. M-150 må oppgraderes med bedre komponenter internt for å komme på samme høyde. Og er vel der nå med å starte prosessen. Å levere tilbake de M-150 var et dypt hjertesukk.
    Så du har gjort et godt valg...
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ubegripelig flott låta,when i go.
    Skal kjøpes+ei plate til med Natalie Mercant.
    Har Motherland,hvilken vil du tipse om?

    Gratulerer med nye forst også,nydelig oppsett.

    Har du musikk av Charlotte & the co-stars?
    Win love win,er ei knallbra plate.

    Mvh.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Lier'n skrev:
    Hei
    Velkommen etter med valg av Rogue forsterker Håper du støtter vår Rogue familie her inne?, Har hatt M-150 og Magnum 99 i fem år, var faktisk den første som kjøpte disse M-150 monoblokene av Håvard, og hadde en hjemme hos reportasje i Fidelity av Vidar Mørch. :)
    M-180 er en meget god effektforsterker og god etterfølger av M-150. Jeg har lånt et par av Håvard for å teste disse, versus mine M-150 med Telefunken 12ax7, Raytheon 12AU7 og EH KT88. Det høres forskjell så å si med engang, de jeg fikk var ikke innspillt ( 2uker siden) og måtte vente et døgn før avspilling. Så åpnet det seg et lydbilde som var så mye bedre. M-180 har med KT90 rør en dypere bass, mer oppløsning og lydbildet er bredere og luftigere.Bassen ikke så svulstig som du opplever med KT88 rørene Etter å hatt besøk av 2-3 andre audiofile sier de det samme. En oppgradering som betaler seg. Å prøve å bytte rør til KT90 på M-150 gav litt mer, men ikke på langt nær nok Savnet mest den dype bassen og det åpne lydbildet. M-150 må oppgraderes med bedre komponenter internt for å komme på samme høyde. Og er vel der nå med å starte prosessen. Å levere tilbake de M-150 var et dypt hjertesukk.
    Så du har gjort et godt valg...
    Hei!

    Når det gjelder rør så har jeg standardrørene som fulgte med Rogue M180. Disse er etter det jeg leser på nettet dyrere og bedre enn de som er standard til Rogue M150. Måtte dobbeltsjekke, men det er KT90 rør jeg har. De er som sagt standard, i motsetning til M150 der det ble brukt KT88.

    Synes du treffer blink med beskrivelsene dine av lydsignaturen til Rogue M-180 når du skriver, sitat:
    "en dypere bass, mer oppløsning og lydbildet er bredere og luftigere. Bassen ikke så svulstig som med KT88 rørene..."
    Så joda, jeg skal nok melde meg inn i Rogue's venner her på Sentralen etterhvert, vær trygg! :)

    mvh
    Finn M
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Er det Electro-Harmonix KT90'ene?
     

    Liern 61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    60
    Antall liker
    61
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    27
    Hei Igjen
    Det er Electro Harmonix rørene som er riktig som følger med M-180 :) De er det beste ( og eneste?) KT90 rørene som serieproduseres i dag etter at EI forsvant for en del år siden( jugoslavisk fabrikk som ble bombet under krigen) EI er visstnok de beste KT 90 men svært vanskelig å finne, markedet er støvsugd for disse men du kan være heldig å komme over et par. Dyre og spørsmål om de er vært prisen. Når det gjelder KT88 er det flere gode rør å velge i , her er vel EH et bra og robust rør men litt fetere bassen. Svetlana Winged C er et av de bedre

    Mvh
    Liern
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    samlanes skrev:
    Ubegripelig flott låta,when i go.
    Skal kjøpes+ei plate til med Natalie Mercant.
    Har Motherland,hvilken vil du tipse om?

    Gratulerer med nye forst også,nydelig oppsett.

    Har du musikk av Charlotte & the co-stars?
    Win love win,er ei knallbra plate.

    Mvh.
    Hei!
    Når det gjelder Natalie er det fire plater jeg vil anbefale som en start:

    1. Retrospective (1995-2005)
    En fin samleplate, men som vanlig mangler et par av de beste på denne...


    2. Ophelia var hennes andre solo-album etter at 10.000 Maniacs ble oppløst og er kanskje hennes beste.

    Mange gode låter, den inneholder bla den fantastiske King of May:

    3. Live in concert (1999)
    Inneholder bla en flott versjon av Gun shy


    4. The house of carpenter's daughter (2003)
    På 2000-tallet har Natalie gått sine egne veier. Hun har faktisk bare utgitt to studioalbum da hun sikkert har vært opptatt på andre fronter. Det beviste plata som kom ut nå i år: en samling med gamle vuggesanger(!) Litt skuff for min del... Den forrige plata derimot som kom i 2003, en samling med "traditional and contermporary folk music" kan imidlertid anbefales.
    En litt ujevn plate, men med to av hennes aller beste sanger, perler som gjør plata verdt alene. Den ene er "Owensboro" og den andre er "Crazy man Michael" skrevet av Richard Thompson og fremført av Fairport Convention med Sandy Denny på tidlig 70-tall. Natalies tolkning er brilliant og 10 ganger bedre enn orginalen, et must! 8)



    Ps: Ellers er hennes mest kjente plate "Tigerlilly" fra 1995. Den har jeg som gull-CD utgitt av Mobile Fidelity. Den er imidlertid noe tørr i lyden med en litt hard øvre mellomtone som gjør det vondt når man skrur opp høyt. Nå er ikke platene med Natalie Merchant kjent for å ha spesielt god lyd, det er ikke derfor man kjøper de for å si det sånn, men denne Mobile-versjonen ble altså en liten skuff. Den fungerte ikke noe særlig på McIntosh 275r heller så da kan man ikke skylde på anlegget... Kommer til å bestille tilbake original-plata for den var bedre. Pussig, men dette er første gangen jeg skrur av ei plate fordi den har dårlig lyd siden jeg fikk Rogue i hus. :-[
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hurra! Jeg har 500 innlegg!!!! 8) 8) 8) 8)

    Oppsss!!! :eek: :eek: :-X :-\ ::) :p :p
    Og dermed husker jeg på hvorfor jeg har slettet mitt gamle nick og begynt på nytt tre ganger før:
    Jeg hater å bli kalt for en Overivrig entusiast :p :p :p ;D
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.649
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Finn M skrev:
    Hurra! Jeg har 500 innlegg!!!! 8) 8) 8) 8)

    Oppsss!!! :eek: :eek: :-X :-\ ::) :p :p
    Og dermed husker jeg på hvorfor jeg har slettet mitt gamle nick og begynt på nytt tre ganger før:
    Jeg hater å bli kalt for en Overivrig entusiast :p :p :p ;D
    Grattis med 500+ ;D ;D

    gismo
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takker for anbefaling av Natalieplater.

    Enkelt å finne igjen i tråden din,når det blir kjøp.

    Mvh.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Heisann.. :)

    Da er denne bestilllt - på din anbefaling Finn :)


    Håper jeg blir like fornøyd som det du er med dama.. :D ;)

    mvh :)
     

    Vedlegg

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Vi får håpe det Fredd. :)

    Ellers har jeg vært i et ikke så lite vakum i dag, kjøpte i fjor et par live-plater med Over the Rhine som jeg av en eller annen grunn rett og slet hadde glemt...
    Nevnte så vidt denne gruppa før i tåden (side 13) men disse to platene er rett og slett gruppas beste! 8)
    Utrolig god live lyd kombinert med minst like god musikk (eller omvendt). Dette må bare skrus høyt opp!
    Platene det er snakk om er:

    Live from Nowhere, Volum 4
    Dette er en dobbel CD fra en konsert i desember 2008 der de feiret sitt 20 års jubileum som artister med å spille noen av de beste fra de første ti årene av karrieren.


    Live from Nowhere, Volum 3

    En smakebit? Hva med Drunkyards prayer (edit: fant ikke det rette konsertopptaket, men...):
    [video]http://www.youtube.com/watch_popup?v=va31RZsOIuQ&vq=hd720#t=14[/video]

    Skal nå rett inn på gruppas hjemmeside for å bestille volum 1 og 2 også, det er kun de platene jeg nå mangler.... ;)
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei igjen..
    Over The Rhine - de hadde jeg aldrig hørt om før.
    Hørte på Youtube-snutten du la ut og var nygjerrig..
    og fant denne..
    Denne likte jeg nesten bedre Finn - kanskje fordi det
    var betydelig mindre bråk fra et nokså støyende publikum på snutten du la ut :)

    Dette er herleg musikk og gruppa skal inn på min Ønskeliste -
    ver du sikker.
    Dette er/var en høydare... :)

    Elles så ser det ut til at det lage seg til til en guttekveld 8) mellom den 15 og 20 november Finn.. :D

    mvh
    Fredd :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Fredd: Den snutten jeg la ut har ikke noe med platene jeg anbefalte å gjøre, skal man høre de så må man kjøpe de via Over the Rhines hjemmeside. ;)
    Drunkyards Prayer? Jo, det er ei plate som absolutt kan anbefales! :)
    I morgen (1/11-11) kommer gruppa forresten ut med ei ny plate. Kommer da til å bestille den sammen med de jeg mangler ellers.
    http://www.overtherhine.portmerch.com/stores/home.php?cat=103
    Som før sagt: ved å bestille fra deres hjemmeside går alle pengene til gruppa (og ikke til Sony eller noen annen) noe som er den beste forsikring på at vi vil få nye plater i fremtiden! Dette er faktisk noe jeg brenner ikke så lite for i disse tider. Ps: platene kan ikke bare bestilles på CD men også lastes ned. Cd'ene koster ca kr 90 pr stk og kjøper man ikke mer enn to i gangen så slipper man moms ved innførsel til Norge. Kommer da bare porto i tillegg.

    Litt pussig dette.... som jeg fortalte så var jeg på konsert med Cowboy Junkies i Oslo rundt år 2000. Som oppvarmingsband stilte da et helt ukjent band som kalte seg Over the Rhine. Eller band og band.... det var to personer: Karin Bergquist på vokal og gitar og Linford Detweiler på keyboard. Som sagt: helt ukjent musikk... ganske bra faktisk.... og da den siste oppvarmingslåten ble spilt kom en cool Michael Timmins (Cowboy Junkies) inn, satte seg ned på en krakk, lente seg over gitaren og spilte sin gitarsolo.... 8)
    Kan høres på dette klippet:
    Som sagt litt pussig... for etter ti år så har de to bandene for meg skiftet rekkefølge (den satt langt inne....). :)

    Samling i midten av november Fredd? Jo, det burde jo gå an! :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    samlanes skrev:
    Takker for anbefaling av Natalieplater.

    Enkelt å finne igjen i tråden din,når det blir kjøp.

    Mvh.
    :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Godt gutta har oppdaget OTH. Fantastisk musikk, har hyllene fulle med skiver her - stor fan i mange år, ny plate kommer snart... ;D
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Finn M skrev:
    I morgen (1/11-11) kommer gruppa forresten ut med ei ny plate. Kommer da til å bestille den sammen med de jeg mangler ellers.
    Her bommet jeg med sånn ca et år!!! Trodde det stod 1/11-10..... :p
    Men nå demrer det: Over The Rhine reklamerte på sin hjemmeside for en tid siden med tilbud om å bidra til gruppas innspilling av ny plate: Det var forskjellige beløper, alt fra noen hundre kr helt opp til et femsifret beløp. For sistnevnte sum fikk man være med i studio under innspillingen! 8)
    Alle som nå har bidratt står nå opplistet med navn på deres hjemmeside: http://www.overtherhine.com/
    Disse får nå plata lenge før alle oss andre som må vente til 1. november 2011. Til pass for oss. :-[

    Men kanskje dette er eneste utvei i disse tider der en hel generasjon tror at musikk skal være gratis? Musikere vil jo gjerne få dekt inn utgiftene en plateinnspilling fører med seg, ikke sant?
    Angrer ihvertfall nå på at jeg ikke bidro.... kunne snart sittet med en rykende fersk plate i hånden.... Imens er eneste mulighet å dra over til Ohio for å oppleve gruppa live.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.649
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Kommer noe spennende fra den kanten nå ser jeg 8)

    "Port Merchandise has sent you a package"

    Blir artig med mere musikk fra denne flotte gruppa og en kledelig T-shirt ;D ;D

    gismo
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Oppss! Postmannen ringer på!? Pakke til meg med LP'er langveisfra!! :)
    Når man ser disse coverne så skulle man tro at jeg kjøpte musikk utifra bildene. ;D
    Coverene til Diana Krall og Madeleine Peyroux er noe så utrolig gode bilder!! 8)
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke selv, men har lånt den Kill to get Crimson, synes det er veldig kledelig og god lyd i den!

    Mvh
    Rolf
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Lier'n skrev:
    Hei Igjen
    Det er Electro Harmonix rørene som er riktig som følger med M-180 :) De er det beste ( og eneste?) KT90 rørene som serieproduseres i dag etter at EI forsvant for en del år siden( jugoslavisk fabrikk som ble bombet under krigen) EI er visstnok de beste KT 90 men svært vanskelig å finne, markedet er støvsugd for disse men du kan være heldig å komme over et par. Dyre og spørsmål om de er vært prisen. Når det gjelder KT88 er det flere gode rør å velge i , her er vel EH et bra og robust rør men litt fetere bassen. Svetlana Winged C er et av de bedre

    Mvh
    Liern
    Det er vel litt mer Power i KT 90-rørene så langt jeg har forstått. I og for seg ikke dårlige rør, heller. Men det går jo kanskje an å bruke KT 88 om man ønsker det?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Konsert med Kari Bremnes
    Kulturhuset i Ålesund, torsdag 4. november

    Ja, hva skal man si?
    Kari Bremnes er bare en stor kunstner. Finnes ikke maken hverken i Norge eller i resten av verden for den del. Dette er tredje gangen jeg har fått være så heldig å oppleve henne live. Første gang var i Molde i 1996 under Erindring-turneen. Andre gang var i Trondheim, på Dokkhuset i 2008. Og nå altså på torsdag kveld i Ålesund.
    På disse årene har hun utviklet seg mye i positiv retning. Ikke for det, husker at jeg i -96 rangerte konserten den gang som den beste jeg noensinne hadde vært med på. Men likevel: de to siste konsertene tar kaka.

    Hvilke inntrykk som sitter best fra sweetspot midt på 4. rad (billettene ble bestilt tidlig i august...)?
    "Skrik" var en sterk opplevelse. Munchs bilde ble malt frem i ord og toner til de grader. På slutten var det som hele verden skulle revne og all verdens galskap skulle komme veltende ut. For så å gå rett over på den lille vare "Grågåsa"... Ja, da satt tårene i øyekroken. 8)
    “Fyret i Tornehavn” er en av hennes beste. Med historien om Svarta Bjørn og rallarene, Tornetresk og Victoriahavn. Ja, Narvik het før Victoriahavn. Tenk at en by med et så vakkert navn skulle finne på å skifte over til Narvik… Idiotisk. Enig med Kari der…
    Ellers sitter trommesoloen til Helge Norbakken ennå både i hodet og ryggmargen. Keybordist Bengt Hanssen gjorde også en meget hederlig innsats. Det samme må også sies om bassist Sondre Meisfjord som viste seg å være mer svensk enn Rikard Wolff…. ;D

    Litt vemodig er det. Konserten er over. Men borte på hylla ligger en signert Kari Bremnes LP som plaster på såret. Den skal fra nå av få hedersplassen! 8)

     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.649
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En flott artist (av de beste) du har vært å sett på Finn M ;)
    Ser du fikk gode minner og signert plate, stas det der ja :D

    gismo
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Julepakke!? Til meg?

    Konserten med Kari B gjorde at jeg fikk noe å tenke på; Hva hobbyen egentlig handler om.
    Har derfor ikke vært så mye innom Sentralen i det siste, derimot spilt desto mye mer MUSIKK. For nå låter det virkelig LIVE hjemme! 8)
    Mer om det en annen gang, men først det som er viktig: Jeg fikk nemlig en litt tidlig julepakke fra Canada i dag, med julekort fra selveste Loreena McKennitt!
    Hadde nemlig forhåndsbestilt hennes nye studioalbum på LP og CD.

    Har såvidt fått tid til en rask gjennomlytt. Med "The wind that shakes the barley" er hun tilbake der hun startet: til de irske røttene.
    Denne gang er ikke selvkomponert materiale hun prsenterer, derimot irsk tradisjonsmusikk som hun har satt sitt eget preg på. Karakter? Som vanlig fra henne meget bra! 8)

    Platene evt med lydfiler kan bestilles fra http://www.quinlanroad.com/
    Tror ikke jeg betalte mer enn en 200 kr for CD + LP. Og det inkl frakt!

    Ps: LP'en er trykt opp i kun 5000 eksemplar worldwide så dersom man er interessert bør man få ut fingeren! ;)

    Pps: Klikk på bildet for å lese kortet! Da får man også en ide om hva plata handler om...
     

    Vedlegg

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Koselig å høre at det låter "Live" hjemme hos deg Finn, samtidig er det flott at du stikker innom og oppdaterer tråden din. Jeg kjenner meg godt igjen i mye av det du skriver. For egen del synes jeg spennet i "god musikk" er stort, og ikke minst tilgjengeligheten. Vi har det godt som kan vasse i ulike sjangre og artister, bare kvelden avsluttes med en jazzperle, påstår nå jeg ...for egen regning, sett i et musikkperspektiv. "Over the Rhine" var et nytt bekjentskap for meg inntil jeg leste tråden din. Nå har jeg fått i hus de fleste av titlene som fremdeles ikke er out of stock. Du får fortsette Finn med å stikke nesen din innom her - for du har mye flott å bidra med :D God jul forresten.

    Mvh
    Jan P.

    PS! Jeg venter også på en pakke fra Loreena, men har begrenset meg kun til vinylen selvom hun låter sikkert fortreffelig på sølvskiva også. Sakset fra quinlanroad.com:
    While CDs and downloads have reduced resolutions, vinyl can reproduce some aspects of the music best of all because it’s mastered from the full-range, high-resolution digital master, not a digitally-reduced CD. “Vinyl gives you a wonderful warm sound and compared to a CD, even played on a good system, the sound of Lorenna’s vinyl is slightly wider because it comes from a better source,” explains Bob Ludwig the Mastering Engineer for The Wind That Shakes the Barley, adding that vinyl is also able to capture an entire octave of high frequencies that CDs can’t.

    Bob masters a lot of rock and pop music, but working on Loreena’s latest album was special. “Working on a project like this is like getting your ears cleaned,” he says. “The Wind that Shakes the Barley is acoustic and it’s gorgeously performed, recorded in a great acoustic location by a great engineer Jeff Wolpert. It’s just a fantastic listen from an audiophile’s perspective.”
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn