Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Og mens vi venter så gjorde jeg et impulskjøp her om dagen. Jeg har nemlig planer om et anlegg nr to, et billigere oppsett for å få litt bedre lyd på LED-TV'en på hytta (jeg får kalle det hytta selv om jeg bor der 5 måneder i sommerhalvåret). De nye LED-TV'ene er jo så slanke at det faktisk kan være vanskelig å høre hva nyhetsoppleserne sier på Dagsrevyen.

    Her et et bilde fra en ukes tid siden da Dali'ene fortsatt stod i stua. Men ved siden av er det kommet et par hvite nykommere, nemlig Dynaudio Xeo 3. Høyttalerne er aktive (innebygd forsterker) og er trådløse.
    Har planer om å koble til IPOD'en når det skal spilles litt musikk på hytta i sommer.
    Så får heller CD-spilleren og Valhalla kablene vente litt til å partnere, jeg skal jo ikke bruke anlegget her hjemme før til høsten igjen.

    hifi2012.jpg


    Koblet de opp til CD-spilleren via et par Heimdall RCA-kabler bare for å teste ut hjemme også.
    Lindemann SACD-spiller er litt overkill selvsagt, men jeg ble faktisk meget positivt overrasket, spesielt over rommet som disse små stativhøyttalerne kunne oppdrive, det var faktisk på enkelte områder bedre enn de gulvstående Dali i mitt rom. Når man da tenker på prisen som bare er litt over 12 tusen inkl forsterkere(!) så vil jeg si det er et meget godt kjøp. :rolleyes:

    Disse høyttalerne minner meg faktisk om Dynaudio Contour 1,1 som jeg hadde stor glede av på 90-tallet: samme størrelse både på kasse og basselement.
    Nei, det var kjekt å få Dynaudio i hus igjen. Dette gav mersmak...

    hifi2012-2.jpg
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja, har du fått dilla på hvitt , Finn M ?

    Er sikker på at de er usynlige i lydbildet og har god holografi. Flotte og riktig så nusselige :cool:

    Mvh
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Pene høyttalere :)

    Hvilke type/merke stativer står de på?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Pene høyttalere :)

    Hvilke type/merke stativer står de på?
    Dette ser spennende ut, om menn provisorisk ;)
    Jeg også lurer på de stativene - er ute etter noe lignende. Ser solide ut, tross sin spinkle fremtoning.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hvitt er ikke så gærrnt det, Music'.....
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Johna:
    Hvis du mener hovedanlegget så er det nok nede for telling, minst slik som katta vår på bildet:

    saradrunk.jpg


    Når det gjelder stativene så var dette noe jeg fikk lånt på soundgarden i Ålesund, bare for å få prøve ut.
    Her er bilde av stativene (Dynaudio Stand 3) som jeg kjøpte med høyttalerne:
    dynaudio.jpg


    Ps: Når det gjelder den tynne kabelen som henger ned på baksiden så vil jeg ikke bli tatt for å bruke så pinglete høyttalerkabler... det er faktisk en strømkabel, høyttalerne er som sagt trådløse....:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    248
    Antall liker
    5
    Hedres den som hedres bør.. Den godeste Hr. Jeppesen, mr Jukebox i Ålesund, bør snart få medalje fra kongen.
    Liker forresten tankegangen din Finn. Forandring fryder:) Dessuten så tror jeg mange musikk/lyd-interesserte finner veien like givende som målet i seg selv...
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    På tide med en oppdatering?

    Har ikke oppdatert tråden på et halvt år så da er det vel på tide... Får starte med å legge inn et bilde fra en tur i skogen nå i ettermiddag. Høstfargene er ikke helt borte her i Ålesund ennå.....
    20121108_5643.jpg
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Men nok om det, til saken, til anlegget:
    Anlegget var som sagt nede for telling, minst like mye som katta på bildet:
    (katta heter forresten Siri og har det forresten strålende, har fått fire kattunger siden sist....)
    Transparent kabler, Rogue M180 monoblokker, ARC Reference 3 preamp og Dali Euphonia MS4 høyttalere ble solgt i vår.... :confused:

    135135d1336148887-finn-ms-hifidagbok-mk-ii-saradrunk.jpg
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Okei Tommy... :)

    For nye lesarar så hadde jeg altså bare SACD-spilleren stående igjen i stua, en spiller jeg aldri kommer til å kvitte meg med!

    Lindemann 822 SACD-spiller:

    81476d1335554838-finn-ms-hifidagbok-mk-ii-20110119_1098.jpg



    Målet var todelt:
    1) Å kunne finne noen mindre høyttalere som både passet bedre med den korte lytteavstanden (på ca 2,5 meter) og samtidig hadde høyere WAF. Stua skulle også brukes av andre....
    2) Å kunne gå ned til halvparten av prisen og samtidig få minst like god lyd. Dette kunne bli en utfordring.... :confused:


    Jeg startet derfor først med høyttalerne. Har alltid hatt gode minner om de Dynaudio Contour 1.1 som jeg solgte for snart 15 år siden.
    Valget falt derfor ganske lett på:

    Dynaudio Contour 1.4S

    dynaudio.jpg


    Dette skal jo være en bildetråd så da pøser jeg på:

    dynaudio2.jpg


    Ganske så lekre, ikke sant?

    dynaudio3.jpg

     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    På tide med en liten oppdatering....?

    NEDTUREN for anlegget i stua......



    Det siste året har anlegget i stua blitt svært lite brukt. Grunnen til det er flere:

    1. Har fått ny bil med et meget ok anlegg. Når jeg samtidig har kopiert inn de 2000 beste låtene fra de 650 Cd'ene jeg har i samlingen inn på IPOD, opprettet diverse temalister, satt karakter på hver låt... Dette er jo noe jeg liker, har ikke jobbet med data i 15 år uten grunn. IPOD er en grei liten sak... Tror ikke jeg har spilt så mye musikk på lenge, faktisk!

    2. Hver gang jeg får kjøpt en ny god Cd, får spillingen på anlegget i stua en vitamininnsprøytning. Jeg er ikke av de som sitter og tester ut lyd og hører på super-innspillinger lenger, har vært med i gamet i over 20 år så det er jeg ferdig med. Jeg hører på musikk fordi jeg er musikkinteressert. Men siden det blir mindre og mindre nye Cd'er å få kjøpt, så...

    3. Nå i ettertid ser jeg likevel at hovedgrunnen til at anlegget har fått stå i fred er at lyden ikke har vært god nok (jo, jeg er tross alt en perfeksjonist innerst inne selv om musikken står i sentrum...). Litt om det:
    Etter at lyden gjennom hele 2011 var fantastisk, skjedde det noe i fjor vinter: Lyden ble mørk og udynamisk.
    Grunnen ser jeg nå: Sovtec 6550c effektrøret på min ARC Reference 3 preamp skulle ha vært skiftet ut for lengst, og plutselig ble det for mye av det gode: forsterkeren mistet livet og dynamikken. Når samtidig både kablene fra Transparent hellet mot det mørke, og Dali Euphonia MS4 høyttalere heller mot det behagelige og mørke, tippet det over.
    Samtidig hadde jeg hatt Dali høytalerne i over ti år, tiden var derfor moden for noe annet.

    Noe annet ble i fjor vår å selge hele anlegget, jeg satt igjen bare med CD-spilleren. Målet var å gå ned i pris (jo, jeg fikk den glupe ideen, at jeg skulle finne noe til en mye lavere pris som gav samme musikkgleden...), derfor ble følgende komponenter kjøpt inn:

    - Hegel P30 preamp
    - Dynaudio Contour S1,4
    - Valhalla XLR kabler
    - Au24 høyttalerkabler
    - McIntosh 275R røreffekt

    Nå tippet det imidlertid over til å bli noe analytisk. Det var noe som var riv ruskende galt. Dårlige innspillinger ble ikke til å høre på. Dette er noe jeg er direkte allergisk mot, dermed ble anlegget parkert i noen måneder. Jeg måtte ha en tenkepause... (fortsettelse følger....)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    OPPTUREN......

    Det var flere muligheter for å prøve å vri anlegget til å bli mindre analytisk. Men ville jeg komme i mål? Anlegget fungerte jo bra på gode innspillinger og balansen lys/mørk var bra, det var MÅTEN det ble spilt på som ikke var 100%. Ok, det var flere muligheter:

    - bytte fra Valhalla til Transparent XLR kabler
    - bytte ut Dynaudio høyttalerne
    - bytte ut Hegel P30 mot ARC Reference 3 preamp

    Jeg valgte det siste. Hegel ble solgt og i dag kom en kjent sak inn døra med ekspressbud:

    ARC Reference 3:
    arc3.jpg

    Joda, det ER min gamle preamp som har vært på "utlån" i 12 måneder. Nå er den tilbake, denne gang med helt nye rør. 6550 effektrøret er skiftet fra et dafft Sovtec til SED WING C. 6H30 rørene er skiftet til 5 stk meget musikalske 6H30Pi rør fra Electro-Harmonix.

    Resultat? Som natt og dag! Godlyden er tilbake! Må spille litt mer før jeg kan gi en skikkelig tilbakemelding, CD-spilleren må også få minst 24 timer (husker fra før at den faktisk må ha 3 dager før den spiller 100% etter å ha vært avslått). Gi meg et par dager! :)


    Men til de som ikke har vært innom tråden før, her er de andre komponentene som nå står i stua:


    McIntosh 275R
    mc 275r.jpg



    Dynaudio Contour S1,4
    dynaudio2.jpg



    Nordost Valhalla XLR
    valhalla.jpg



    Lindemann SACD-spiller
    Lindemann.jpg
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For en "opptur" Finn!
    Jeg gleder meg på dine vegne.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Takker så mye! Og det er ikke slutt med dette, musikkgleden er nemlig nå tilbake! :cool:
    Vet ikke hvordan det er med dere, men med meg går det i bølger.
    Jeg er såkallt serie-monogam som Jan Eggum så fint kaller det; meeget trofast mot en hobby av gangen... ;)
    Og når jeg først er trofast, så kan jeg dykke skikkelig dypt ned i materien... Men jeg er ikke alene om dette, det er bare å surfe litt her på Sentralen så ser man det....
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja du Finn du Finn,,,kjekt at du er "på" igjen. Stikk innom en tur når det passer så skal du få påfyll av enda mer golyd :cool:

    Snakkes
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En liten "omvei" som ga deg klare svar, artig:)
    Holdt på å si noen om pre litt tidligere her, men heldigvis slapp jeg, du fant ut av det selv...:cool:
    Lekkert oppsett igjen !!

    gismo
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    :rolleyes:
    Ja, Gismo: Selv yngstemann på 14 kom med følgende uttalelse da ARC Ref.3 var på plass i igjen: Ååå ja! Den har jeg savna! :)

    Hegel P30 er i forhold til prisen en meget bra sak, ingen tvil om det. men den er lysere i klangen, noe som i første omgang lett kan mistolkes for mer detaljer.
    I mitt oppsett ble det for lyst og for direkte, en regelrett mismatch, spesielt nå da jeg har byttet ut de tilgivende og mørke Dali'ene og samtidig skiftet til Valhalla kabler.
    Cluet er at ARC Ref.3, i mitt oppsett ihvertfall, er mer organisk og gir en mer naturlig fremstilling av akustiske instrument spesielt.
    Vel å merke gjelder dette når den har nye rør. Det er også ei bra oppgradering å bytte fra standard Sovtec til 6550 Wing C rør + EH 6H30 rør.
    Men jeg er ikke i mål. dette er bare starten...:rolleyes:

    En liten "omvei" som ga deg klare svar, artig:)
    Holdt på å si noen om pre litt tidligere her, men heldigvis slapp jeg, du fant ut av det selv...:cool:
    Lekkert oppsett igjen !!

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tror yngste mann har gener og potensialet je gett;)
    Enig med du/og yngstemann, har ikke hørt dette, men syns je "hørte" lyden ut fra bildene.....:cool:
    Sitter også med en følelse at du itte er helt ferdig....spennende:)

    gismo

    :rolleyes:
    Ja, Gismo: Selv yngstemann på 14 kom med følgende uttalelse da ARC Ref.3 var på plass i igjen: Ååå ja! Den har jeg savna! :)

    Hegel P30 er i forhold til prisen en meget bra sak, ingen tvil om det. men den er lysere i klangen, noe som i første omgang lett kan mistolkes for mer detaljer.
    I mitt oppsett ble det for lyst og for direkte, en regelrett mismatch, spesielt nå da jeg har byttet ut de tilgivende og mørke Dali'ene og samtidig skiftet til Valhalla kabler.
    Cluet er at ARC Ref.3, i mitt oppsett ihvertfall, er mer organisk og gir en mer naturlig fremstilling av akustiske instrument spesielt.
    Vel å merke gjelder dette når den har nye rør. Det er også ei bra oppgradering å bytte fra standard Sovtec til 6550 Wing C rør + EH 6H30 rør.
    Men jeg er ikke i mål. dette er bare starten...:rolleyes:

    En liten "omvei" som ga deg klare svar, artig:)
    Holdt på å si noen om pre litt tidligere her, men heldigvis slapp jeg, du fant ut av det selv...:cool:
    Lekkert oppsett igjen !!

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    13.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sitter også med en følelse at du itte er helt ferdig....spennende:)
    Samme her, han lister jo ikke opp høyttalerne i signaturen så....... :D

    Mvh
    RoDa-som snurrer 'ripples' jevnlig etter den ble kjøpt grunnet tips fra FMG
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hei RoDa!
    Du er en oppvakt kar, det med høyttalerne hadde jeg faktisk ikke fått med meg... Nå er det rettet opp!
    MEN: Det kan ha vært noe i underbevisstheten, for høyttalerne vil etterhvert ligge tynt an. Men jeg har lovet kona at de foreløpig er fredet, i hvertfall frem til sommeren... :rolleyes:
    Får se når det andre er på plass....

    Ps: Du (dere) trenger ikke kalle meg FMG lenger. Samtidig som jeg rettet opp det med høyttalerne, skiftet jeg tilbake til mitt gamle nick FinnM
    :)
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ja du Finn du Finn,,,kjekt at du er "på" igjen. Stikk innom en tur når det passer så skal du få påfyll av enda mer golyd :cool:

    Snakkes
    Det gjør jeg nok om ikke så lenge Music, men først må jeg spille litt her hjemme. :)

    Mens jeg venter på en pakke som skal komme ut i neste uke så prøvde jeg meg i dag med å bytte tilbake til standard Sovtec rør på Audio Research Reference 3. Bare for å få bekreftet det jeg trodde jeg hørte utifra hukommelsen. Byttet da bare småsignalrørene, lot Wing C 6550 effektrør stå i.

    Den lyden som kom med Sovtec var gammel og velkjent, ingen tvil. Det ble liksom en anelse mattere og gråere. Uten at det langt ifra er dårlig, det er bare at med nyrørene så er det enda bedre:
    Det å bytte til Electro Harmonix 6H30 småsignalrør gav altså en liten men meget viktig forbedring av lyden: Klangbalansen er den samme, men alt virker mer ekte, naturlig og glattere, og med en anelse mer dynamikk, spesielt i bassen. Må derfor si meget meget fornøyd: nyrørene gnistrer og funkler det så utrolig bra!
    Dette må være den beste enkeltkomponenten som har stått i min stue, kan absolutt anbefales! :cool:


    Et bilde av innmaten med Sovtec rørene i:

    arc2.jpg
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hei RoDa!
    Du er en oppvakt kar, det med høyttalerne hadde jeg faktisk ikke fått med meg... Nå er det rettet opp!
    MEN: Det kan ha vært noe i underbevisstheten, for høyttalerne vil etterhvert ligge tynt an. Men jeg har lovet kona at de foreløpig er fredet, i hvertfall frem til sommeren... :rolleyes:
    Får se når det andre er på plass....

    Ps: Du (dere) trenger ikke kalle meg FMG lenger. Samtidig som jeg rettet opp det med høyttalerne, skiftet jeg tilbake til mitt gamle nick FinnM
    :)
    Da er det notert Finn;)
    Innmats bilder er spennede på HiFi, ikke på mye annet...:cool:
    AR er flott Finn, nå også med Dynaudio ht....!

    gismo
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Hei FinnM
    Jeg har fulgt med deg i alle år her på sentralen, og har nok lært mye av det innbiller jeg meg...
    Angående preamp bytte...jeg gjorde meg lignende erfaringer i fjor...fikk inn en Kora pre...flott amp, men passet ikke inn hos meg. Inn igjen med den gamle CJ oh yes!! der var lyden på plass igjen.

    Gleder meg til fortsettelsen...spennende :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Da var det på tide å bestemme seg for høyttalerkabler.
    I helgen har jeg mine gamle kabler innom, nemlig: Transparent Ultra MM2
    Disse kablene er gammel erfaring fantastisk gode. Har levd lykkelig med Transparent høyttalerkabler i ulike utgaver i over 10 år.

    transparent.jpg


    Disse fikk kjørt seg opp imot Audience Au24
    Hvis man legger de sammen så er det fysisk litt forskjell på størrelsen: :)

    au24-2.jpg


    Men størrelsen er nå engang ikke alt, selv om fordommene allerede i utgangspunktet sier at Au24 måtte være lette i bassen. Noe som viste seg å være helt ubegrunnet!

    Men det er tid for å lytte... Ganske raskt etter å ha koblet opp Transparent blir man fascinert over roen, størrelsen og tyngden i lydbildet. Satte på Lisa Ekdal: "Olyckssyster", en plate som er fin å teste øvre mellomtone på: her får man nemlig høre det om noe er feil. Her må man vel bare gi 6 på terningen, Transparent gjennomfører med glans. Fantastisk finkornet; det akkurat som alt av småfnidder og støy er fjernet. Musikken er preget av å ro og helhet. Samtidig er noe av fokus fjernet fra nettopp den vanskelige mellomtonen på denne innspillingen. Vanskelig valg, men akkurat her foretrekker jeg Transparent.

    Så er det Loreena McKennitt sin tur, spiller en del kutt fra Live-platen "The Mediterranean Oddysey". En meget flott innspilling. lar bare platen stå og snurre.... Bytter så fra Transparent til Audience Au24. Egentlig så er disse kablene mye lik og meget gode begge to, kunne levd lykkelig med begge. Begge presenterer finkornet og glatt lyd av ypperste merke. I mitt oppsett hører jeg ikke forskjell i bassen engang (selv om mine fordommer prøver å si meg noe annet). (Dette er vel et godt eksempel på at blindtesting bare er noe tull: selv ikke mine fordommer får meg til å tro noe annet her.)

    Det KAN hende at Transparent graver enda dypere i detaljene, dette til tross for at disse kablenes styrke er at de fokuserer på helheten om ikke detaljene. Men dette siste gjelder også Au24.
    Den store forskjellen blir avslørt etter lengre tids lytting på Loreena og er følgende: Øvre mellomtone er en smule dempet hos Transparent, mens hos Audience skinner og funkler detaljene i større grad. Men uten at det på noen måte blir analytisk: Au24 presenterer detaljene med en glatthet som jeg har begynt å sette stor pris på. Nå er det ingen tvil: det blir Audience Au24 på meg!

    Men i et annet oppsett med en litt lysere klangbalanse ville kanskje resultatet vært motsatt.
    For til Transparent sitt forsvar må man stille et aldri så lite spørsmålstegn: Transparents innebygde filter har som oppgave å fjerne høyfrekvent RF-støy. Dette er støy fra mobiltelefoner, radio/TV-signal osv, støy som befinner seg langt utenfor hørbart område for våre ører. I følge Transparent påvirker denne høyfrekvente støyen også det som for våre ører er hørbare frekvenser. Altså: ved å fjerne svært høyfrekvent støy, fjerner man også støy i det hørbare området: man får renere lyd. Dette mener jeg er hørbart langt ned i mellomtonen for Transparent sin del.
    Det at lyden virker mørkere, altså at øvre mellomtone ikke gjør så stort vesen av seg; er det egentlig bare et resultat av mindre støy?

    For min del kunne det vært morsomt å ha prøvd de dyrere Transparent Reference som finnes i en Valve-versjon som er tunet mot rør-utstyr impedansemessig. Kanskje jeg da hadde fått både i pose og sekk? Men kabler som koster over 50 kilokroner blir over mitt budsjett. Og imens lever jeg meget lykkelig med de beste kablene jeg noengang har prøvd: Audienca Au24. Nordost Valhalla høyttalerkabler er ingen konkurranse. De har jeg eid og i motsetning til signalkablene så var ikke de noen stor suksess for min del...

    Dette resultatet er også min lommebok meget fornøyd med! :)

    au24.jpg
     
    Sist redigert:

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Artig å lese at interessen har tatt seg opp igjen,og at dyrest ikkje alltid er "best",mtp kabler.
    Veit du om det kun er 6h30 rør du kan bruke i din preamp?

    Husker eg hadde Cj premier 140,der blei det brukt 2stk av samme rørtype.
    Da blei eg fortalt at eg kunne bruke 6922 rør,men da hadde eg nettop solgt forsterkeren.

    Ein Mail til AR,så får du sikkert svar på det,hvis det skulle vere intresannt da.
    Da blir det isåfall langt meir å velge i av rør:)

    Loreena Mckennit er flott musikk,opptrer ho i Norge tru?

    Mvh.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Det har e ikke hørt før at man kan bruke 6922 og 6H30 om hverandre. Et greit tips å ta med seg, men føler at jeg foreløpig ihvertfall har kommet i mål der.

    Lorreena McKennitt er en av favorittene, ja! Ho er fra Canada (som mange av mine favorittartister, faktisk). Desverre og derfor lang vei... Men ho var på turne i Europa i mars/april i fjor. Vurderte veldig sterkt å bestille flybillett til Berlin, men fikk ingen med meg... neste gang reiser jeg alene! :mad:

    I følge hennes web side er det foreløpig ingen planer om nye konserter: Quinlan Road
    Det ultimate var for noen år siden da jeg fikk email-invitasjon til å være publikum på konsert i Alhambra-palasset i Spania... Det hadde vært den store drømmen!
    Men DVD'en fra konserten har jeg, den kan kjøpes fra hennes hjemmeside. Anbefales!

    Artig å lese at interessen har tatt seg opp igjen,og at dyrest ikkje alltid er "best",mtp kabler.
    Veit du om det kun er 6h30 rør du kan bruke i din preamp?

    Husker eg hadde Cj premier 140,der blei det brukt 2stk av samme rørtype.
    Da blei eg fortalt at eg kunne bruke 6922 rør,men da hadde eg nettop solgt forsterkeren.

    Ein Mail til AR,så får du sikkert svar på det,hvis det skulle vere intresannt da.
    Da blir det isåfall langt meir å velge i av rør:)

    Loreena Mckennit er flott musikk,opptrer ho i Norge tru?

    Mvh.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for linken til LM,må kjøpe dvden om ikkje annet da.

    Uttrykte meg litt utydelig ang 6922 røret,ikkje sikkert det går på din AR,mtp strømtrekk el.
    Derfor meinte eg at før du skulle bli frista å prøve,må du maile AR om det lar seg gjøre på din pre.(med litt flaks går det:)

    Mvh.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Ang rørene: 6922 og 6h30 er muligens pinnekompatible, men det er sikkert minst en god grunn til at 6h30 er valgt.
    På BAT pre-ene brukes jo også 6h30, der er det IKKE anbefalt å benytte 6922 pga at pre-ene kjøres med så høye spenninger at 6922 i det minste hadde fått svært kort levetid!

    Ang konserten i Alhambra: Plata fra konserten er kjempeflott, en klar favoritt her i heimen.

    OP

    Det har e ikke hørt før at man kan bruke 6922 og 6H30 om hverandre. Et greit tips å ta med seg, men føler at jeg foreløpig ihvertfall har kommet i mål der.

    Lorreena McKennitt er en av favorittene, ja! Ho er fra Canada (som mange av mine favorittartister, faktisk). Desverre og derfor lang vei... Men ho var på turne i Europa i mars/april i fjor. Vurderte veldig sterkt å bestille flybillett til Berlin, men fikk ingen med meg... neste gang reiser jeg alene! :mad:

    I følge hennes web side er det foreløpig ingen planer om nye konserter: Quinlan Road
    Det ultimate var for noen år siden da jeg fikk email-invitasjon til å være publikum på konsert i Alhambra-palasset i Spania... Det hadde vært den store drømmen!
    Men DVD'en fra konserten har jeg, den kan kjøpes fra hennes hjemmeside. Anbefales!

    Artig å lese at interessen har tatt seg opp igjen,og at dyrest ikkje alltid er "best",mtp kabler.
    Veit du om det kun er 6h30 rør du kan bruke i din preamp?

    Husker eg hadde Cj premier 140,der blei det brukt 2stk av samme rørtype.
    Da blei eg fortalt at eg kunne bruke 6922 rør,men da hadde eg nettop solgt forsterkeren.

    Ein Mail til AR,så får du sikkert svar på det,hvis det skulle vere intresannt da.
    Da blir det isåfall langt meir å velge i av rør:)

    Loreena Mckennit er flott musikk,opptrer ho i Norge tru?

    Mvh.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Som deg Finn er den dama en favoritt.
    Den konserten skulle du ha vært på, noe av det bedre syns jeg:)
    Men koser meg veldig med denne utgivelsen av konserten, både musikk og DVD.

    Folder.jpg

    flac

    Ser forøverig at arkivet mitt inneholder 19 mapper av den dama nå:cool:

    gismo

    Det har e ikke hørt før at man kan bruke 6922 og 6H30 om hverandre. Et greit tips å ta med seg, men føler at jeg foreløpig ihvertfall har kommet i mål der.

    Lorreena McKennitt er en av favorittene, ja! Ho er fra Canada (som mange av mine favorittartister, faktisk). Desverre og derfor lang vei... Men ho var på turne i Europa i mars/april i fjor. Vurderte veldig sterkt å bestille flybillett til Berlin, men fikk ingen med meg... neste gang reiser jeg alene! :mad:

    I følge hennes web side er det foreløpig ingen planer om nye konserter: Quinlan Road
    Det ultimate var for noen år siden da jeg fikk email-invitasjon til å være publikum på konsert i Alhambra-palasset i Spania... Det hadde vært den store drømmen!
    Men DVD'en fra konserten har jeg, den kan kjøpes fra hennes hjemmeside. Anbefales!

    Artig å lese at interessen har tatt seg opp igjen,og at dyrest ikkje alltid er "best",mtp kabler.
    Veit du om det kun er 6h30 rør du kan bruke i din preamp?

    Husker eg hadde Cj premier 140,der blei det brukt 2stk av samme rørtype.
    Da blei eg fortalt at eg kunne bruke 6922 rør,men da hadde eg nettop solgt forsterkeren.

    Ein Mail til AR,så får du sikkert svar på det,hvis det skulle vere intresannt da.
    Da blir det isåfall langt meir å velge i av rør:)

    Loreena Mckennit er flott musikk,opptrer ho i Norge tru?

    Mvh.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Da vil vil jeg anbefale at du skaffer deg "A Mediterranean Odyssey" også. Den er kanskje enda bedre. Den er innspilt på konsertturneen som hun hadde rundt Middelhavet for to år siden. Og som jeg har sagt til det kjedsommelige mange ganger før: Den kjøpes best på hennes hjemmeside: Quinlan Road - Shopping
    Da går pengene direkte til den som fortjener de. Husk: prisene er i Canadiske $ (som er mye lavere enn US $). Kjøp for under kr 200 ex frakt så slipper man gebyrer i tollen. Leveringstid er ca 7-10 dager.

    AMO-header.jpg

    AMO-LE-Small-Pack.jpg


    Ang konserten i Alhambra: Plata fra konserten er kjempeflott, en klar favoritt her i heimen.

    OP
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Er det sant Gismo!? Var du på den konserten?! Den står for meg som den ultimate konsertopplevelsen, helt på linje med det å ha fått oppleve Genesis i 1975 før Peter Gabriel og Steve Hackett forlot gruppa.
    Nei, dette ble jo trivelig, rene LM-fanclub'en! :cool:

    Som deg Finn er den dama en favoritt.
    Den konserten skulle du ha vært på, noe av det bedre syns jeg:)
    Men koser meg veldig med denne utgivelsen av konserten, både musikk og DVD.

    Vis vedlegget 179941
    flac

    Ser forøverig at arkivet mitt inneholder 19 mapper av den dama nå:cool:

    gismo
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Da kom endelig kassa i Posten...!
    Og hva skjuler seg i den? Jo, det er min gamle McIntosh 275R som har stått lagret uutpakket på Østlandet i 2 år(!)
    Da er det bedre å få den hjem! :)

    Ok: først til montering av rør:
    Pkt. er å sette inn 4 stk McIntosh KT88 powerrør. Enkelt og greit med McIntosh, like lett som å skifte ei lyspære:

    mc3.jpg

    mc2.jpg


    Så var det småsignalrørene som består av 4 stk McIntosh 12AT7 og 3 stk Golden Dragon ECC83T. Disse Golden Dragon T-rørene er meget gode saker, en fin oppgradering fra Standard Golden Dragon som jeg har liggende fra før, som igjen leverer flere hakk over McIntosh 12AX7A som blir levert som standard med forsterkeren når den er ny. Tusen takk til Musicman! :)

    mc5.jpg


    Dette er jo en bildetråd, da må vi har mer bilder:

    mc4.jpg

    mc6.jpg




    Omkobling til monoblokker:


    De mest observante av dere husker vel at jeg har en Mc 275 fra før..... Planen er altså å kjøre de som monoblokker.
    Det gjøres enkelt ved å slå om en bryter fra Stereo til Mono og deretter kortslutte høyttalerterminalene som vist på bildet:

    20091124-IMG_2824.jpg


    Deretter kobler man selvsagt en signalkabel til hver av monoblokkene. Husk å koble de til den høyre tilkoblingen, ellers kommer det ikke lyd.... :rolleyes:
    Resultat? 2x 150 rørwatt! Så nå er det tid for musikk! :cool:
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hei.
    Da har jeg nok dessverre vært litt uklar i formuleringa mi, var ikke der men som deg skulle ønske jeg hadde vært der;)
    Mener du var jo ennå nærmere som tross alt fikk invitasjon:cool:
    Men gud...der skulle vi ha vøri Finn......:)
    Dette er en LM-fanclub dette her...:p

    gismo

    Er det sant Gismo!? Var du på den konserten?! Den står for meg som den ultimate konsertopplevelsen, helt på linje med det å ha fått oppleve Genesis i 1975 før Peter Gabriel og Steve Hackett forlot gruppa.
    Nei, dette ble jo trivelig, rene LM-fanclub'en! :cool:

    Som deg Finn er den dama en favoritt.
    Den konserten skulle du ha vært på, noe av det bedre syns jeg:)
    Men koser meg veldig med denne utgivelsen av konserten, både musikk og DVD.

    Vis vedlegget 179941
    flac

    Ser forøverig at arkivet mitt inneholder 19 mapper av den dama nå:cool:

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Mono 275

    Lekkert Finn, nå snakker vi tenker jeg;)
    Blir mere kraft og styrke til dine Dynaudio Contour S1,4......

    gismo
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Lekkert Finn, nå snakker vi tenker jeg;)
    Blir mere kraft og styrke til dine Dynaudio Contour S1,4......

    gismo
    Du er inne på noe der, Gismo: Dynaudio'ene profiterer på masse effekt.
    Synes det spilte meget bra med en, men hadde egentlig innstilt meg på at det ble høyttalerbytte til høsten.
    Lyden var meget balansert og musikalsk med en, men mellomtonen var noe stor på bekostning på resten. Diskanten var oppløst men noe snill, litt avrundet aller øverst.
    Bassen hadde bra nivå, men var ullen og gikk ikke så dypt. Alt dette er ting som er greie å leve med, men som sagt....

    Jeg har prøvd med to Mc'er før, men kan ikke huske at det utgjorde så stor forskjell: Frekvensområdet ble mer lineært, mellomtonen er mer tilbaketrukket. Bassen går mye dypere og har mye mer punch. Og diskanten er ikke så snill, avrundingen er borte, det er mer luft og lys.

    Har som sagt kjørt med to Mc 275'er før, men føler nå at balansen er mye bedre. Det skyldes flere ting:

    - CD-spilleren er byttet fra Audio Aero til Lindemann. Rasultat: mer dynamikk, bassen går dypere og har mer vekt og diskanten er ikke så avrundet.
    - Kabler er byttet fra Transparent Ultra (XLR + høytt.) til Valhalla XLR og Audience Au24 høytt.kabler. Resultat: mer luft og lys.
    - Bytte fra Dali MS4 til Dynaudio Contour S1,4. Ikke så store forskjeller her faktisk, men det spiller noe annerledes, noe som er en fordel i seg selv etter 10 år med Dali.


    Anlegget i 2009:

    2xmcintosh.jpg



    Anlegget i dag:


    anlegget 2013.jpg


    Ps: Det eneste jeg ikke liker og som gir meg litt hodebry er TV'en som fungerer som reserve når de to yngste i familien vil se Top-Gear... Men et lite kompromiss må man bare godta når man skal dele huset med andre. Føler den kan virke som en refleksskjerm for bassen. alt som befinner seg mellom høyttalerne er jo negativt, til tross for at den befinner seg en meter bak høyttalerne....
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn