Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.649
    Antall liker
    32.612
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Lekkert Finn, nå snakker vi tenker jeg;)
    Blir mere kraft og styrke til dine Dynaudio Contour S1,4......

    gismo
    Du er inne på noe der, Gismo: Dynaudio'ene profiterer på masse effekt.
    Synes det spilte meget bra med en, men hadde egentlig innstilt meg på at det ble høyttalerbytte til høsten.
    Lyden var meget balansert og musikalsk med en, men mellomtonen var noe stor på bekostning på resten. Diskanten var oppløst men noe snill, litt avrundet aller øverst.
    Bassen hadde bra nivå, men var ullen og gikk ikke så dypt. Alt dette er ting som er greie å leve med, men som sagt....

    Jeg har prøvd med to Mc'er før, men kan ikke huske at det utgjorde så stor forskjell: Frekvensområdet ble mer lineært, mellomtonen er mer tilbaketrukket. Bassen går mye dypere og har mye mer punch. Og diskanten er ikke så snill, avrundingen er borte, det er mer luft og lys.

    Har som sagt kjørt med to Mc 275'er før, men føler nå at balansen er mye bedre. Det skyldes flere ting:

    - CD-spilleren er byttet fra Audio Aero til Lindemann. Rasultat: mer dynamikk, bassen går dypere og har mer vekt og diskanten er ikke så avrundet.
    - Kabler er byttet fra Transparent Ultra (XLR + høytt.) til Valhalla XLR og Audience Au24 høytt.kabler. Resultat: mer luft og lys.
    - Bytte fra Dali MS4 til Dynaudio Contour S1,4. Ikke så store forskjeller her faktisk, men det spiller noe annerledes, noe som er en fordel i seg selv etter 10 år med Dali.


    Anlegget i 2009:

    Vis vedlegget 180536


    Anlegget i dag:


    Vis vedlegget 180537

    Ps: Det eneste jeg ikke liker og som gir meg litt hodebry er TV'en som fungerer som reserve når de to yngste i familien vil se Top-Gear... Men et lite kompromiss må man bare godta når man skal dele huset med andre. Føler den kan virke som en refleksskjerm for bassen. alt som befinner seg mellom høyttalerne er jo negativt, til tross for at den befinner seg en meter bak høyttalerne....
    Hepp....

    To meget lekkre oppsett dette Finn. "Kjenner" det gamle oppsettet fra tidligere omtaler og beskrivelser i din flotte tråd, men det du har nå er spennende.
    Du nevner en del parametere som tydelig har ført deg mot en litt "lysere og kanskje mer oppløst" lydsignatur..??
    At også mere krefter (strøm) hjelper deg i denne retning er jo stas å høre. Vil vel også tro at dette bidrar med bedre "element kontrol"l ved litt høyere volum?
    Basselementer får nesten aldrig for mye strøm:p Merker dette godt på mine SF, der AMP1 sitter med 1,4 kVA;)

    TV mellom ht er fy, hadde dette før i mitt lytterom, den ble fjernet for 2 år siden og kommer aldrig inn igjen:)
    Men få kona til å sy en tilpasset pose av tykt dempende stoff (type bunadskjørt stoff), det er enkelt og kan fort settes på og fjernes.
    Dette hjelper noe;)
    Prekes!

    gismo
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med enda en kassiker Finn M. Har en sterk mistanke om at høytt dine krever mye strøm for virkelig å våkne til liv.
    Er ikke det vanlig med Dynaudio generellt da ? Nå tror jeg garantert at forskjellen siden jeg var hos deg sist er stor.

    Mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med enda en kassiker Finn M. Har en sterk mistanke om at høytt dine krever mye strøm for virkelig å våkne til liv.
    Er ikke det vanlig med Dynaudio generellt da ? Nå tror jeg garantert at forskjellen siden jeg var hos deg sist er stor.
    Mvh
    Jo, det er helt klart at Dynaudio krever mye effekt for å spille bra. Nå er vel Contour S1,4 langt ifra den verste jeg har hørt, de gamle modellene var mye verre, spesielt de gulvstående....
    Jo, det er stooore forskjeller siden du var her sist. Skulle bare mangle forresten....
    Det er bare å ta en tur om det skulle passe, greit med en second opinion.

    Ps: Kan jeg friste med et kveldsbilde? Som man ser så kan det være koselig med peis på en mørk vinterkveld.... :)

    mc13.jpg


    mc11.jpg
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig. Foto er noe du kan. Bare finn en dag som passer, så kommer jeg som ei kule ;D
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Inspirert av tråden til Gismo tar jeg opp hansken:
    Det viser seg nemlig når jeg tråler gjennom mine favorittartister at med svært få unntak så har de enten en kvinnelig vokalist eller så er det en dame som er hjernen bak det hele. Må si at jeg har fått hørt det mer enn en gang: Jasså, du sitter og hører på damene dine... :p:rolleyes::)
    Jeg tror også jeg kan innrømme en ting med en gang: Det er damestemmer som har fått meg til å velge rør. Det er ingenting som kan få frem overtonene på en så tiltalende måte....


    Følgende får 9 poeng av 10 mulige for kombinasjonen stemmeprakt og musikk:

    halftheperfectworld_peyroux.jpg

    - Madeleine Peyroux: avslappende jazz av beste sort. Lytt til plata: Half the perfect world:

    retro-vanlig_merchant.jpg

    - Natalie Merchant (ex vokalist og låtskriver i 10.000 Maniacs): har gitt ut mange gode plater, men den siste dobbel-CD'en var en stor skuff for meg.

    - Maria McKee (skulle egentlig hatt en 10'er hvis man bare vurderte stemme, men fikk aldri gitt ut den skikkelig gode plata).

    - Beth Hart (sylfersk nykommer i samlingen)

    1001268.jpg

    - Holly Cole (jazz): Jeg vil anbefale Temptation og Don't smoke in bed.

    1004930.jpg

    - Annie Lennox: Plata Diva er en gammel favoritt....

    1019641.jpg

    - Mary Black: Irsk dame som gav ut et par virkelig gode plater rundt 1990: jeg vil anbefale: "By the times it gets dark" og "Babes in the wood"

    parloravglas_ekdahl.jpg

    - Lisa Ekdahl: Gav ut tidlig på 2000-tallet de to knallsterke platene: Olyckssyster og Pærlor av glas.

    1052266.jpg

    - Sandy Denny: dame med en magisk stemme, men slo aldri igjennom og døde så alt for tidlig....



    Og så var det 10'erne, her kommer den første av 8 på min topp-liste:

    - Benedicte Narum Jenssen (Narum): Låten "Kolbu" er så vakkert utført at det er til å grine av....

    benedicte3-150x150.jpg
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Da er de siste finjusteringene gjort til du kommer innom i morgen Music':

    Gjorde en stor oppdagelse i går: Satt og spilte musikk og så begynte jeg å flytte litt på høyttalerne.
    Flyttet de først ca 10 cm mer ut fra bakvegg (høres ikke mye ut, men når lyteposisjon bare er 2,1 meter fra hver høyttaler så utgjør det faktisk mye....) noe som dempet den lille basshevningen man har i sweetspot (som er helt inntil bakvegg). Men viktigere er at lyden ble mer engasjerende. Men det førte til at jeg oppdaget et problem som har vært der hele tiden, det at tredimensjonaliteten ikke er 100%. Dermed flyttet jeg høyttalerene ca 15-20 cm nærmere hverandre. Samtidig ble de stående mer paralellt, altså vinklet svært lite inn. Bingo! Dermed satt lydbildet!

    Helt fantastisk, går nå rundt i en liten lykkerus, for summen av disse justeringene gjorde virkelig susen!
    Trodde egentlig at det ikke var mulig å få til såpass i mitt lille lytterom (bakvegg er ca 7 meter og sidevegger ca 3,8 meter).
    Høyttalerne står nå ca 1,4 meter ut fra bakvegg, ca 1,1 meter fra nærmeste sidevegg og 1,8 meter mellom hverandre (se skisse):

    skisse.jpg



    Så kan man spørre: hvorfor har jeg ikke oppdaget dette før? Jo, jeg har prøvd dette med de gulvstådende Dali som jeg hadde før men uten suksess. Men nå med mindre stativhøyttalere så ble resultatet et helt annet!

    Har dermed gjort to store oppdagelser siste uka:

    1. Contour S1,4 krever mye krefter for å spille optimalt. Får den bare nok, spiller den som en drøm:
    silkemykt men samtidig med klør... virkelig gode høyttalere!

    2. Høyttalerplassering er alfa og omega for god lyd.

    hifi 2013.jpg
     
    Sist redigert:

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei Finn!

    Har nettopp oppdaga tråden din. Veldig spennende, og en fantastisk musikksmak du har også. Dvs omtrent alle syngedamene du lister opp befinner seg blandt mine topper også.
    Spesielt spennende at du har med Olykssyster. Ei skive jeg har spilt masse. Desverre gikk mange lei denne sarte fuggeln på nittitallet pga hits , som blei spilt for mye.

    min interesse for Countur 1.4 har ikke dalt, etter å ha lest siste sidene her.
    Btw. Hva tenkte du event å bytte de i ?

    ha en musikalsk kveld!

    Mvh Huldra57
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hei Huldra!
    Der sa du det samme som jeg tenker: mange vil ikke oppdage hvor gode platene "Olyckssyster" og "Pärlor av glas" er fordi de forbinder henne med den søte ungjenta som sat med bena i kors tidlig på 90-tallet...:rolleyes:
    Jeg for min del tror at hvis Bob Dylan var kvinne, 30 år yngre og født i Sverige så ville det ha hørt ut omtrent slik....
    Ps: Jeg har en signert CD i hylla etter konserten med henne i Brattvågen(!) for tre år siden.... :cool:

    Etter å ha fått skikkelig fart på Contour så har jeg vel slått fra meg alle tanker om salg. Hadde planer om å høre på nye Marten Django X over sommeren, men slik som anlegget står nå så hører jeg at jeg må gå for stativhøyttalere. Og slik som det låter nå så er det helt greit for lommeboka også.... :)

    Hei Finn!

    Har nettopp oppdaga tråden din. Veldig spennende, og en fantastisk musikksmak du har også. Dvs omtrent alle syngedamene du lister opp befinner seg blandt mine topper også.
    Spesielt spennende at du har med Olykssyster. Ei skive jeg har spilt masse. Desverre gikk mange lei denne sarte fuggeln på nittitallet pga hits , som blei spilt for mye.

    min interesse for Countur 1.4 har ikke dalt, etter å ha lest siste sidene her.
    Btw. Hva tenkte du event å bytte de i ?

    ha en musikalsk kveld!

    Mvh Huldra57
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.649
    Antall liker
    32.612
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Inspirert av tråden til Gismo tar jeg opp hansken:
    Det viser seg nemlig når jeg tråler gjennom mine favorittartister at med svært få unntak så har de enten en kvinnelig vokalist eller så er det en dame som er hjernen bak det hele. Må si at jeg har fått hørt det mer enn en gang: Jasså, du sitter og hører på damene dine... :p:rolleyes::)
    Jeg tror også jeg kan innrømme en ting med en gang: Det er damestemmer som har fått meg til å velge rør. Det er ingenting som kan få frem overtonene på en så tiltalende måte....


    Følgende får 9 poeng av 10 mulige for kombinasjonen stemmeprakt og musikk:

    Vis vedlegget 180943
    - Madeleine Peyroux: avslappende jazz av beste sort. Lytt til plata: Half the perfect world:

    Vis vedlegget 180946
    - Natalie Merchant (ex vokalist og låtskriver i 10.000 Maniacs): har gitt ut mange gode plater, men den siste dobbel-CD'en var en stor skuff for meg.

    - Maria McKee (skulle egentlig hatt en 10'er hvis man bare vurderte stemme, men fikk aldri gitt ut den skikkelig gode plata).

    - Beth Hart (sylfersk nykommer i samlingen)

    Vis vedlegget 180950
    - Holly Cole (jazz): Jeg vil anbefale Temptation og Don't smoke in bed.

    Vis vedlegget 180949
    - Annie Lennox: Plata Diva er en gammel favoritt....

    Vis vedlegget 180948
    - Mary Black: Irsk dame som gav ut et par virkelig gode plater rundt 1990: jeg vil anbefale: "By the times it gets dark" og "Babes in the wood"

    Vis vedlegget 180944
    - Lisa Ekdahl: Gav ut tidlig på 2000-tallet de to knallsterke platene: Olyckssyster og Pærlor av glas.

    Vis vedlegget 180947
    - Sandy Denny: dame med en magisk stemme, men slo aldri igjennom og døde så alt for tidlig....



    Og så var det 10'erne, her kommer den første av 8 på min topp-liste:

    - Benedicte Narum Jenssen (Narum): Låten "Kolbu" er så vakkert utført at det er til å grine av....

    Vis vedlegget 180939

    Mye bra på 9`er lista di Finn, ikke helt uenig i mange der:)
    Men nå er jeg fryktelig spent på de 7 andre på din 10`er liste...;)

    gismo
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei igjen Finn!

    Veldig artig med plate fra "kufjorden", som det hete på Ålesundsk ;)

    Har ikke hørt så mye på Pærlor av glas, da jeg fikk de to samtidig, og Olyckssyster blei stående på repeat. Skikkelig god innspilling også, som virkelig skiller et godt anlegg fra et middels. ( mange populære demoer låter jo bra på alt)

    Har forresten en kompis, som bare hører på kvinnelige artister. Unntaket er Dylan, Vreeswiik, og Fred Åkersstrøm, sånn ca....

    Sandy Denny var jo btw en verdensstjerne, men da som vokalist og låtskriver i Fairport Convention. Men som du skriver, døde alt for tidelig.

    Hovedoppsettet mitt står ellers ikke helt ulikt ditt, men med litt større avstander, slk at sweetspot er litt foran veggen.
    Har du en åpning til venstre for peisen ? I tilfellet er jo rommet ditt svært.....

    Hadde selv engelske gulvstående, men det blei veeldig mye dypbass, og oppblåst mellombass, som disse og mange stativht jo har.
    Har hatt stativere, som har passa mye dårligere enn Divaene ( de måler spik flatt i bassen).

    1.4 går vel like dypt i bassen, som mange gulvstående. Men dog spennende at du ikke savner bass fra Euphonia, en ht som imponerte meg veldig på demo i klubben. Hadde du samme oppstilling på Daliene ?

    mvh Huldra
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nok power er alfa og omega. Gjelder ikke bare ut til høyttalere. Har fått ett par aha-opplevelser i så måte siste tiden. Kommer mellom 18-19 i morra Finn M.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da er det bare å slå fast Finn, 2 stk Mc 275 er MYE bedre enn 1 stk på Dynaudio Nå kan du virkelig kose deg med syngedamene dine. Du har også fått til en balansert og behagelig lyd med god 3D gjengivelse. Nå gjenstår bare siste finpussen. Tenker da på å bytte av KT 88 og 12 at7.

    Snakkes :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hovedoppsettet mitt står ellers ikke helt ulikt ditt, men med litt større avstander, slk at sweetspot er litt foran veggen.
    Har du en åpning til venstre for peisen ? I tilfellet er jo rommet ditt svært.....

    Hadde selv engelske gulvstående, men det blei veeldig mye dypbass, og oppblåst mellombass, som disse og mange stativht jo har.
    Har hatt stativere, som har passa mye dårligere enn Divaene ( de måler spik flatt i bassen).

    1.4 går vel like dypt i bassen, som mange gulvstående. Men dog spennende at du ikke savner bass fra Euphonia, en ht som imponerte meg veldig på demo i klubben. Hadde du samme oppstilling på Daliene ?

    mvh Huldra
    Jo, jeg har en åpning ned til venstre på bildet, så rommet er i og for seg svært.... over 60m2, men jeg sitter bare litt over 2 meter fra høyttalerne og bassen får en økning som følge av for- og bakvegg som det bare er 3,8 m mellom (gir en bassøkning rundt 50Hz). Det er dette som er viktig i forhold til valg av høyttalere.

    Fordi Dynaudio er stativhøyttalere får jeg mye bedre romfølelse enn med Dali'ene. Euphonia gav en strammere bass under 80-100Hz men Dynaudio gir minst like kraftig bass faktisk. Men dypbassen er det eneste punktet som var bedre på Dali Euphonia.
    Var faktisk innom HifiKlubben og hørte på den nye utgaven av MS4. Selv om den har fått nytt navn og var koblet opp på et helt annet anlegg så var lyden lett å kjenne igjen...
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Da er det bare å slå fast Finn, 2 stk Mc 275 er MYE bedre enn 1 stk på Dynaudio Nå kan du virkelig kose deg med syngedamene dine. Du har også fått til en balansert og behagelig lyd med god 3D gjengivelse. Nå gjenstår bare siste finpussen. Tenker da på å bytte av KT 88 og 12 at7.

    Snakkes :)
    Takker så mye for besøket, Tommy! Jo, det er nesten utrolig å få til dybden i rommet slik jeg har fått nå. Jeg trodde faktisk at det ikke var mulig, at det var rommet det var noe i veien med...

    Ja, to stk Mc275 (2x150 rørwatt) er en helt ny verden på Contour S1,4. På Dali Euphonia var det ikke så store forskjeller. Jo, selvsagt var også da lyden mer dynamisk og mindre avrundet øverst og nederst, men med Contour ligger ikke problemene bare der: Med bare et effekttrinn har man faktisk en litt kilen øvre mellomtone, noe som minner om de problemene som Dynaudio hadde på 90-tallet (de var da mye mer tungdrevne, spesielt de gulvstående utgavene).
    Det var nok for lite effekt med dertil hørende problem i overgangen mellom diskant- og mellomtone/bass-elementene, som skapte problem når jeg testet både Hegel P30 + Mc275 og også Hegel H20 + P30. Selv om H20 har 2x200 watt så var det ikke nok. Ikke det at det ikke låt bra, men man fikk høre det på dårlige innspillinger.
    Konklusjonen er ihvertfall at Contour S1,4 med nok effekt spiller så silkemykt og avslappet, men samtidig oppløst og dynamisk at det er en fryd! :cool:


    Får ta meg en tur jeg også og høre på superanlegget ditt. Det blir spennende, så bra som det var sist så skal det mye til for å bedre lyden jeg hørte sist. Men du har vel kontroll tenker jeg! :)

    Ps: 8 stk 12AT7 skal bestilles med det første. Den svake susen/sprakingen vi hørte i ene høyttaleren stammet fra disse rørene som var originale McIntosh. Tok rørene ut og satte de inn igjen og nå er lyden borte, men....
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hovedoppsettet mitt står ellers ikke helt ulikt ditt, men med litt større avstander, slk at sweetspot er litt foran veggen.
    Har du en åpning til venstre for peisen ? I tilfellet er jo rommet ditt svært.....

    Hadde selv engelske gulvstående, men det blei veeldig mye dypbass, og oppblåst mellombass, som disse og mange stativht jo har.
    Har hatt stativere, som har passa mye dårligere enn Divaene ( de måler spik flatt i bassen).

    1.4 går vel like dypt i bassen, som mange gulvstående. Men dog spennende at du ikke savner bass fra Euphonia, en ht som imponerte meg veldig på demo i klubben. Hadde du samme oppstilling på Daliene ?

    mvh Huldra
    Jo, jeg har en åpning ned til venstre på bildet, så rommet er i og for seg svært.... over 60m2, men jeg sitter bare litt over 2 meter fra høyttalerne og bassen får en økning som følge av for- og bakvegg som det bare er 3,8 m mellom (gir en bassøkning rundt 50Hz). Det er dette som er viktig i forhold til valg av høyttalere.

    Fordi Dynaudio er stativhøyttalere får jeg mye bedre romfølelse enn med Dali'ene. Euphonia gav en strammere bass under 80-100Hz men Dynaudio gir minst like kraftig bass faktisk. Men dypbassen er det eneste punktet som var bedre på Dali Euphonia.
    Var faktisk innom HifiKlubben og hørte på den nye utgaven av MS4. Selv om den har fått nytt navn og var koblet opp på et helt annet anlegg så var lyden lett å kjenne igjen...
    Hei igjen, og takker for svar Finn!

    Interessant tema, og har noen tanker om det, men har begått " en Donald Duck", og velta ei tung lampe i min harde skalle.... En liten hjernerystelse er utfallet, så tar det med ro .....

    Tenkte gi deg et tips eller to på syngedamer, om du ikke har hørt de.

    Mary Coughland, ei voksen hardbarka irsk dame, som selv whiskey slutta å virke på for 20 år siden
    Love me or leave me, the best of.... Fra 1994 anbefales. Eller bare trykk på mest populære låter på Spotify.

    Allison Krauss, blei jo kjent m Raising Sand m mr Zeppelin ( var i Spectrum på konserten)
    Musikalsk foretrekker jeg dog hennes solo plater eller m Bluegrassbandet sitt. Enkelte låter er litt gira, men eminente musikere.
    Har hatt fast følge m dama i ca 20 år ;)

    mvh Huldra
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Har fått et par meldinger ang. CD-skapet (bakerst til høyre på bildet) og stereo-benken.
    Har vel ikke sagt noe om det i tråden før, derfor legger jeg ut svar også her:

    CD-skapet ble laget etter mål hos Draken Treskjærerverksted. De hadde en annonse i gamle Audio for en 12-15 år siden, holdt til rundt Gardermoen et sted... men har desverre lagt ned. Synd.

    Benken heter Level-Plus og er fra det tyske firmaet Finite-Elemente. Audiofreaks i Bergen er forhandler.
    Sjekk hjemmesida: finite elemente: audio furniture, brilon, germany, deutschland, designermöbel, racks, hifi-racks, hifi-rack, hifi rack, audio-rack, audio rack, pagode master reference, signature, spider, level plus, cerabase, cerapuc, ceraball
    Men: det er ca 6-7 år siden den ble kjøpt så det kan hende den har gått ut.....

    hifi 2013.jpg
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Mary Coughlan er en kjent dame, ja. Kjøpte et par-tre plater med henne tidlig på 90-tallet den tida jeg var skikkelig hekta på Irsk musikk.

    Allison Krauss er også en kjent dame i samlingen. I tillegg til plata du nevnte så har jeg to stk der hun synger sammen med blue-grass-bandet Union Station. Leste om henne første gang i Stereophile der plata New favourite fikk pris for beste country-plate. Meget bra lyd forresten! Tittelsporet pluss The lucky one er to favoritter. Fantastisk klokkeklar røst på dama, men mesteparten av platene hennes bikker for mye over i country/blue-grass land for meg....

    1063325.jpg


    Hei igjen, og takker for svar Finn!

    Interessant tema, og har noen tanker om det, men har begått " en Donald Duck", og velta ei tung lampe i min harde skalle.... En liten hjernerystelse er utfallet, så tar det med ro .....

    Tenkte gi deg et tips eller to på syngedamer, om du ikke har hørt de.

    Mary Coughland, ei voksen hardbarka irsk dame, som selv whiskey slutta å virke på for 20 år siden
    Love me or leave me, the best of.... Fra 1994 anbefales. Eller bare trykk på mest populære låter på Spotify.

    Allison Krauss, blei jo kjent m Raising Sand m mr Zeppelin ( var i Spectrum på konserten)
    Musikalsk foretrekker jeg dog hennes solo plater eller m Bluegrassbandet sitt. Enkelte låter er litt gira, men eminente musikere.
    Har hatt fast følge m dama i ca 20 år ;)

    mvh Huldra
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Joda. Foretrekker Allison på cd. Det blir litt som m Chris og Carla, eller Walkabouts... Skipper de spora som bikker over. Og Chris.
    åsså går det ann å roe ned med Mary Chapin Carpenter etterpå....

    Men damene ser det ut som du har full kontroll på... ;)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Denne har snurret en del på CD-spilleren i dag (nyinnkjøpt på anbefaling av Gismo). Anbefales!


    Beth Hart: My California

    M7325_3001.jpg
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Mye bra på 9`er lista di Finn, ikke helt uenig i mange der:)
    Men nå er jeg fryktelig spent på de 7 andre på din 10`er liste...;)

    gismo
    Okei, Gismo. Her er de med 10 av 10 mulige på terningen:

    Finn M's TPTVK - liste:
    (ti-på-topp-vakre-kvinnestemmer-liste). Alle disse oppnår ti av ti mulige poeng:


    - Benedicte Narum Jenssen (Narum): Stemme med særpreg som i tillegg synger på Totensk. Bla låtene "Sjå ut" og "Kolbu" er så vakkert utført at det er til å grine av....

    MarcelLelienhof-11-1024x682.jpg



    - Ingeborg Magerøy (Dronning Mauds Land): Fortjener 10 poeng for sin innsats på platene "Noe som har hendt" og "Tiden kler seg naken" som begge er to av de ypperste pop-platene (hvis man kan kalle det for det) som er utgitt i Norge noensinne etter min mening. Begge er litt ujevne, men høydepunktene er virkelig store høydepunkt, vil spesielt nevne: Ikke sett noen spor der Lars Saabye Christensen har levert en fantastisk tekst. Bandet hadde med seg en gjeng med kremmusikere, jeg nevner i fleng: Bodil Niska, Eivind Aarset, Børge Petersen-Øverleir, Nils Petter Molvær og Gisle Børge Styve har alle bidratt på platene.

    tidenklersegnaken_dml.jpg
    noesomharhendt_dronning.jpg






    - Kirsti Huke: er nevnt i tråden før for platene Deloo og Kirsti Huke.
    Vil spesielt nevne hennes versjoner av Bob Dylans: Not Dark yet og Pink Floyds: Wish you were here. I tillegg er Song of gold en høydare.
    Stooor musikk!

    Kirsti.jpg



    - Vi fortsetter med norsk musikk og Solveig Slettahjell. Hadde en fantastisk konsertopplevelse på Parken i Ålesund der hun hadde med seg Morten Quenlid på tangenter + computer. Vil anbefale plata Anthoogie. I tillegg kan plata silver kjøpes bare på grunn av 1. spor: Take it with me

    Solveig_Slettahjell_Cover.jpg



    Og da står vi tilbake med topp 3. Tre artister som betyr noe halt spesielt for meg:

    1. Margo Timmins, vokalist i Cowboy Junkies som blir ledet av gitarist og låtskriver og bror Michael Timmins. Meget spesiell melankolsk stemme. Musikken spenner vidt, fra blues til amerikansk roots og rock. Dette bandet har fulgt meg i snart 20 år nå, og har grodd sakte inn i sjelen. De har gitt ut mye og det er vanskelig å gi bare en anbefaling, men det hele startet opp med plata Trinity Sessions. Start med denne, den har meget god lyd, spilt inn i en tom Trinity Church i Toronto live med bare en DAT-spiller med en mikrofon i løpet av 24 timer.
    Men: Egentlig vil jeg heller anbefale Live-dobbel-CD'en 200 More Miles eller den lavmælte Caution horses som også er Margos egen favoritt, det har hun sagt til meg... :rolleyes:

    1039297.jpg


    1071091.jpg



    (fortsettelse følger!)
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.649
    Antall liker
    32.612
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Mye bra på 9`er lista di Finn, ikke helt uenig i mange der:)
    Men nå er jeg fryktelig spent på de 7 andre på din 10`er liste...;)

    gismo
    Okei, Gismo. Her er de med 10 av 10 mulige på terningen:

    Finn M's TPTVK - liste:
    (ti-på-topp-vakre-kvinnestemmer-liste). Alle disse oppnår ti av ti mulige poeng:


    - Benedicte Narum Jenssen (Narum): Stemme med særpreg som i tillegg synger på Totensk. Bla låtene "Sjå ut" og "Kolbu" er så vakkert utført at det er til å grine av....

    Vis vedlegget 180939


    - Ingeborg Magerøy (Dronning Mauds Land): Fortjener 10 poeng for sin innsats på platene "Noe som har hendt" og "Tiden kler seg naken" som begge er to av de ypperste pop-platene (hvis man kan kalle det for det) som er utgitt i Norge noensinne etter min mening. Begge er litt ujevne, men høydepunktene er virkelig store høydepunkt, vil spesielt nevne: Ikke sett noen spor (tekst av lars Saabye Christensen), Verdens ende, Det går over.

    Vis vedlegget 182111


    - Kirsti Huke: er nevnt i tråden før for platene Deloo og Kirsti Huke.
    Vil spesielt nevne hennes versjoner av Bob Dylans: Not Dark yet og Pink Floyds: Wish you were here. I tillegg er Song of gold en høydare.
    Stooor musikk!

    Vis vedlegget 182112


    - Vi fortsetter med norsk musikk og Solveig Slettahjell. Hadde en fantastisk konsertopplevelse på Parken i Ålesund der hun hadde med seg Morten Quenlid på tangenter + computer. Vil anbefale plata Anthoogie. I tillegg kan plata silver kjøpes bare på grunn av 1. spor: Take it with me

    Vis vedlegget 182113


    Og da står vi tilbake med topp 3. Tre artister som betyr noe halt spesielt for meg:

    1. Margo Timmins, vokalist i Cowboy Junkies som blir ledet av gitarist og låtskriver og bror Michael Timmins. Meget spesiell melankolsk stemme. Musikken spenner vidt, fra blues til amerikansk roots og rock. Dette bandet har fulgt meg i snart 20 år nå, og har grodd sakte inn i sjelen. De har gitt ut mye og det er vanskelig å gi bare en anbefaling, men det hele startet opp med plata Trinity Sessions. Start med denne, den har meget god lyd, spilt inn i en tom Trinity Church i Toronto live med bare en DAT-spiller med en mikrofon i løpet av 24 timer.
    Men: Egentlig vil jeg heller anbefale Live-dobbel-CD'en 200 More Miles eller den lavmælte Cautio horses som også er Margos egen favoritt, det har hun sagt til meg... :rolleyes:

    Vis vedlegget 182114

    Vis vedlegget 182115

    (fortsettelse følger!)
    Fire norske jenter så langt...flott;)

    gismo
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Finn M ; hva var det den trompetdama vi spillte het ? Må ha, bare må ha den,,,,,:cool:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ...ikke glem KD Lang som du tipset meg om.
    Hennes "a case of you" er vakkerskjønn :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    ...ikke glem KD Lang som du tipset meg om.
    Hennes "a case of you" er vakkerskjønn :)
    Enig med deg der RoDa. Med plata Hymn of the 49 parallel er kvalifisert til 9'er lista mi.
    Å si hva som er beste versjon av Joni Mitchells "A case of you" går ikke. K D Lang og Diana Krall leverer to glimrende og helt forskjellige versjoner.
    Men det er flere godsaker på denne plata. Bla Cohens "Halleluja" og Neil Youngs "Helpless".
    large_aqgakm640h09.jpg
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Inspirert av tråden til Gismo tar jeg opp hansken:
    Det viser seg nemlig når jeg tråler gjennom mine favorittartister at med svært få unntak så har de enten en kvinnelig vokalist eller så er det en dame som er hjernen bak det hele. Må si at jeg har fått hørt det mer enn en gang: Jasså, du sitter og hører på damene dine... :p:rolleyes::)
    Jeg tror også jeg kan innrømme en ting med en gang: Det er damestemmer som har fått meg til å velge rør. Det er ingenting som kan få frem overtonene på en så tiltalende måte....


    Følgende får 9 poeng av 10 mulige for kombinasjonen stemmeprakt og musikk:

    Vis vedlegget 180943
    - Madeleine Peyroux: avslappende jazz av beste sort. Lytt til plata: Half the perfect world:

    Vis vedlegget 180946
    - Natalie Merchant (ex vokalist og låtskriver i 10.000 Maniacs): har gitt ut mange gode plater, men den siste dobbel-CD'en var en stor skuff for meg.

    - Maria McKee (skulle egentlig hatt en 10'er hvis man bare vurderte stemme, men fikk aldri gitt ut den skikkelig gode plata).

    - Beth Hart (sylfersk nykommer i samlingen)

    Vis vedlegget 180950
    - Holly Cole (jazz): Jeg vil anbefale Temptation og Don't smoke in bed.

    Vis vedlegget 180949
    - Annie Lennox: Plata Diva er en gammel favoritt....

    Vis vedlegget 180948
    - Mary Black: Irsk dame som gav ut et par virkelig gode plater rundt 1990: jeg vil anbefale: "By the times it gets dark" og "Babes in the wood"

    Vis vedlegget 180944
    - Lisa Ekdahl: Gav ut tidlig på 2000-tallet de to knallsterke platene: Olyckssyster og Pærlor av glas.

    Vis vedlegget 180947
    - Sandy Denny: dame med en magisk stemme, men slo aldri igjennom og døde så alt for tidlig....



    Og så var det 10'erne, her kommer den første av 8 på min topp-liste:

    - Benedicte Narum Jenssen (Narum): Låten "Kolbu" er så vakkert utført at det er til å grine av....

    Vis vedlegget 180939
    Kjenner ikke til det som Benedicte Narum Jenssen gjør på egenhand, eller siste utgivelsen til Narum, men jeg har "samma hen du fær" og "Ælt som var søkk borte" av Narum og dette er komprimert på samme nivå som Britney Spears og er dermed nesten uspillelig.... Helt ufattelig, men slik er det i dag med døve teknikkere og musikere som gir fletta.... Dette er ment som en advarsel så ikke flere kaster bort pengene sine...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.908
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kjenner ikke til det som Benedicte Narum Jenssen gjør på egenhand, eller siste utgivelsen til Narum, men jeg har "samma hen du fær" og "Ælt som var søkk borte" av Narum og dette er komprimert på samme nivå som Britney Spears og er dermed nesten uspillelig.... Helt ufattelig, men slik er det i dag med døve teknikkere og musikere som gir fletta.... Dette er ment som en advarsel så ikke flere kaster bort pengene sine...
    Jeg også har de to, og du har helt rett i at de er herpa av teknikerne. De er dratt ned ca 8dB i ReplayGain på dB Poweramp rippingen.
    Men det er fin musikk og dama synger flott, så det er helt greit å spille dem. Bare skru ned volumet litt. :)
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Jeg tror også jeg kan innrømme en ting med en gang: Det er damestemmer som har fått meg til å velge (EXI)mus. Det er ingenting som kan få frem undertonene på en så tiltalende måte....
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Kjenner ikke til det som Benedicte Narum Jenssen gjør på egenhand, eller siste utgivelsen til Narum, men jeg har "samma hen du fær" og "Ælt som var søkk borte" av Narum og dette er komprimert på samme nivå som Britney Spears og er dermed nesten uspillelig.... Helt ufattelig, men slik er det i dag med døve teknikkere og musikere som gir fletta.... Dette er ment som en advarsel så ikke flere kaster bort pengene sine...

    Jeg må innrømme at jeg aldri har vært plaget av dårlig lyd på Narum sine plater. Heller ikke på siste Kari Bremnes som enkelte andre her på Sentralen skriker opp om.
    Hvis man skulle velge din innfallsvinkel så måtte man jo først og fremst kaste samtlige plater i samlingen som ble utgitt før 1980. Pop/rock på -60 og -70 tallet manglet jo fullstandig dypbass. Det var jo ingen som hadde anlegg dengang som kunne gjengi slikt. Dårlig produsert var de også, der kan man virkelig begynne å snakke om mangel på dynamikk.

    Jeg husker godt første gang jeg virkelig fikk en musikkopplevelse. Det var på Grønland (Oslo) i 1969. Jeg var 5 år gammel og var på tivoli sammen med mor og far. Plutselig kom Simon&Garfunkels: "El condor pasa" over høyttalerne. Dette var langt ifra noen audiofile høyttalere, men likevel begynte tårene og trille på kinnene mine fordi det var så vakkert....
    I 1972 fikk jeg meg en reiseradio med kassettspiller, kjøpt på Playa Del Ingles for kr 170. Den gav meg mange gode musikkopplevelser.

    Musikken er det som er viktig. Anlegget er bare noen bokser jeg har for at min favorittmusikk skal presenteres på en enda mest mulig tiltalende måte. Og da har etterhvert hifi-termer som oppløsning, dynamikk, romfølelse og detaljer kommet inn i bildet. Men man må være meget påpasselig med at det aldri bikker over og blir analytisk. Og en fin kontroll på det er å spille dårlige innspillinger fra 70-tallet og høre om de høres bedre ut enn på bilstereoen. Er de ikke det er man virkelig ille ute, da bør alamklokkene har ringt for lenge siden.

    Cluet er at det er musikken som må være hovedfokus, det å få favorittmusikken presentert så vakkert som mulig og samtidig med så høy grad av oppløsning som mulig uten at det bikker over og blir analytisk. Det er den gyldne middelvei som er tingen, ikke ekstremisme!
    Jeg vil si det sånn at man har lykkes med anlegget når man bare sitter og tramper takten og glemmer å analysere lyden og høre etter eventuelle feil.


    Jeg tror rett og slett at noen er kommet på ville veier. Jeg tror at noen i jaget etter høy oppløsning/detaljer kommer inn på feil spor og får et avslørende anlegg i steden. På samme måte som mange uerfarne amatørfotografer skarper opp et bilde for mye i bildebehandleren og får et bilde som har masse tydelige og flotte små detaljer men som samtidig ser unaturlig ut når man betrakter bildet som et hele. Det er jo ikke slik det ser ut i virkeligheten.

    Får man et avslørende anlegg så blir man sittende å høre på bare et fåtall superinnspillinger. kanskje ikke hele platea engang, men bare deler av et kutt. Man velger altså musikk som passer til anlegget. Man burde jo vare opptatt av det motsatte?
    Dette er sært. Og det er riv ruskende galt! Hvorfor hører man i det hele tatt på musikk!?

    Nei, egentlig så forstår jeg det ikke. At enkelte først bruker flere hundre tusen på hifi for så å måtte legge vekk brorparten av det som finnes av god musikk fordi det plutselig låter dårlig! Men kanskje man i utgangspunktet ikke hadde noe særlig musikk eller interesse for musikk, men kom inn i denne hobbyen av andre årsaker?
    Jeg må si at det finnes skremmende mange med skikkelig dyr hifi som ikke har den minste greie på musikk! Man kan også lese om det i media. Vi Hifi-nerder blir latterliggjort stadig vekk. Nå sist var det vel Dagbladet som var på HiFi messa i Horten og skrev et skikkelig slakt ang musikken som ble spilt der. Svært lite variasjon: Kari Bremnes strømmet ut fra alle rom (stakkers henne, det er ikke hennes feil at innspillingene hennes er gode...). Var ikke HiFi-nerder interessert i musikk i det hele tatt?

    Men det som er enda verre er at personer med lite interesse for musikk og tilhørende avslørende oppsett (disse to tingene tror jeg hører sammen) samles på nettet og innbiller hverandre at det er sånn det skal være.
    Så er det noen som drar det enda lenger: sprer sin sinne mot dagens plateindustri og forteller andre at de spiller musikk med dårlig lyd, noe de bør slutte med fordi den er "bortimot uspillelig".

    Det er ikke første gang du er innom min tråd og vil ha folk til å slutte å kjøpe musikk som du mener er "nesten uspillelig".
    Sist gang gjaldt det Natalie Merchant.
    Min tråd er et samlingspunkt for de som er genuint musikkinteresert og vil spre sin entusiasme ang dette tema. Altså tips om ny god musikk, og hvordan man kan få musikken til å låte best mulig. Godt humør er et stikkord, jeg gidder ikke å bruke min dyrebare tid (jeg har passert 50 nettopp) på å sitte på nettet og spre negativ energi. Positivitet derimot sprer glede, mens negativitet dreper glede svært så effektivt.

    Dette var et sidesprang. Nå får vi holde oss til det som tema. Tips til god musikk mottas! :)


    mvh
    Finn M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Leser tråden din med intr Finn. Mye kloke ord her. Et lite tips er den nederlanske damen Trintje Oosterhuis. For meg har hun vært et friskt pust ifht mye av det som er syngedamer av idag... :)... Legger ved et lite klipp på nederlandsk.. Vi må jo unne oss å være litt internasjonale i steinrøysa her... :cool:


     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror også jeg kan innrømme en ting med en gang: Det er damestemmer som har fått meg til å velge (EXI)mus. Det er ingenting som kan få frem undertonene på en så tiltalende måte....
    Ja, skal jeg forenkle litt så er det vel slik jeg har gjort det jeg også: tunet anlegget i forhold til at damestemmer (øvre mellomtone/nedre diskant) og cello (nedre mellomtone/øvre bass) skal låte optimalt. :)

    01bE47x2gJ1oE.jpg
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hei FinnM!
    Vi hadde en knapp som her Takker, for innlegget, eller noe slikt. Den savna jeg veldig akkurat nå!

    jeg kom på hva sjefen på HiFiHuset i Bærum sa til meg da jeg var der for å høre Focal og andre merker ht.
    "Du vet ikke om ht er gode , før du har sjekka om de takler dårlige innspillinger " ( Han solgte ht fra noen hundrelapper til en mill.)

    Takk for innlegget!

    btw Natalie Merchant låter så nydelig her, at det hender jeg sitter med ei tåre i øyekroken...

    mvh Huldra

    edit; gjelder#430
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Regelbrudd ? Hva mener du med det Huldra ? Problemet med synet eller bare sur idag ?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Har ingen sperrer mot Nederlandsk musikk jeg, HCS. Uten å sjekke google tipper jeg at tittelen er noe slikt som : Fly med, med meg. :)

    Leser tråden din med intr Finn. Mye kloke ord her. Et lite tips er den nederlanske damen Trintje Oosterhuis. For meg har hun vært et friskt pust ifht mye av det som er syngedamer av idag... :)... Legger ved et lite klipp på nederlandsk.. Vi må jo unne oss å være litt internasjonale i steinrøysa her... :cool:


     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Men nå er det vel noen som har fått nok av damer for en stund, eller?
    Uansett så balanserer jeg det litt opp med min store favoritt fra Irland: Mike Scott. Hjernen i Waterboys som har gitt ut veldig mye bra de siste 20 årene.
    Han troner oppe på topp 5 sammen med Over The Rhine, Cowboy Junkies, Loreena McKennitt og Kari Bremnes.
    Det siste året har jeg kjøpt rubbel og bit av det han har gitt ut.

    Skal jeg anbefale en plate må det bli LIVE-plata: "Karma to Burn" fra 2006:
    karmatoburn.jpg



    Her er et vakkert kutt:

    Men det går ikke an å bare legge ut et, her er den fantastiske "Saints and Angels" fremført sammen med Sharon Shannon:
    (ikke bli skremt av åpningen av denne videoen...) ;)


    Og så mååå jeg ha med "Piece of Iona" også som man finner på nevnte "Karma to Burn". Litt mer i gammel Waterboys-stil denne:

     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tipper du har helt rett i det Finn :)..Fly med meg...Notert meg noen titler her, skal testes ut, takk.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Når noe låter for jævlig huggorm, kan det være lurt å huske på at det finnes langt flere dårlige avspillinger enn det finnes dårlige innspillinger.

    Når man foretar virkelig betydningsfulle oppgraderinger, er det ofte at ting som ikke var til å holde ut , plutselig låter virkelig bra, så låter ting for jævlig, kan man jo gå i seg sjæl eller anlegget sitt......
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Regelbrudd ? Hva mener du med det Huldra ? Problemet med synet eller bare sur idag ?

    hadde litt problemer med å skjønne denne...

    Dette sto på mail fra Hfs , undertegnet HCS : Regelbrudd ? Hva mener du med det uglefar ?

    Så jeg skulle akkurat til å takke for hederstittelen Uglefar :)

    men så er det visst forandra....

    Som vi begge vet er det jo enkelte blide ungdommer, som har litt problemer med å holde seg i skinnet, så tittelen var litt skuffende å ha blitt fratatt på så kort tid .

    Ellers er det bare å beklage at vi er endel ( tilårskomne) medlemmer, som har såpass mosegrodde klør at vi sliter både med liker og regelbrudd på våre mobile peke-enheter. Mer om dette finnes i egen tråd på forum.

    Mvh Huldra
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn