Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.148
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Mulig jeg har nevnt det før, men her er lite eksempel på hvordan det kan gå hvis en "investerer" i et fond. Og glemmer det.
    Fikk en fondsandel til jul av min bror, er nok over 35 år siden (?). Pålydende 250,-
    Ifm selvangivelsen så fikk jeg nå den årlige oversikten. Den står nå i drøye 5 000,-
    Eller 20-ganger'n.
    Uten å gjøre en dritt...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.307
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Beste måten å gjøre det på. 8,9 % årlig avkastning i snitt om det var eksakt 35 år.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.148
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Beste måten å gjøre det på. 8,9 % årlig avkastning i snitt om det var eksakt 35 år.
    Usikker, kan nok ha vært nærmere 40 også.
    Men det spiller forsåvidt ikke så stor rolle.
    Som flere har nevnt, det smarteste en kunne gjøre for noen år siden var å investere i fond. Og så "glemme" det.

budda

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    203
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Hvor mye blir det om man regner inflasjonen med ?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.328
    Og så var de globale aksjeindeksene sånn ca tilbake til nivået før "liberation day" og annonsering av de latterlige tariffene. Man kan jo mene hva man vil om det, og personlig mener jeg det er tullete og amerikanske aksjer fortsatt er nær komisk dyre (om man kjøper USAs størse dølle selskap - WalMart nå så betaler man et sted rundt 40 ganger inntjening og 22 ganger cashflow) men markedet gjør hva markedet gjør. Hvor haren hopper fremover må foglarna veta og det smarteste er sannsyneligvis å ikke gjøre noe særlig. Det har vært mulig å tjene eller tape store prosenter den siste måneden på å hoppe ut og/eller inn men på en graf med månedsoppløsning så er det ikke allverdens som har skjedd.

Jeg mener at den forventede fremtidige avkastningen til amerikanske aksjer er (svært) dårlig fordi de er såpass dyre som de er. Jeg har ikke endret aksjeeksponeringen min dramatisk - jeg har siden januar gått fra et sted rundt 70% til 65%, jeg hadde 80% rundt medio 2023., I praksis har dette langt på vei vært gjort ved å kjøpe andre ting enn aksjer for penger til overs men så mye som aksjer har steget har det faktisk vært krevende å holde andelen nede uten å selge noe så har blitt "tvunget" til det. Eksponeringen mot USA spesifikt og aksjer generelt har blitt redusert ved å kjøpe fond som har "kun" 80% aksjeandel og dette fondet har også en aksjemiks som er noe mindre fokusert på USA.

Så et lite pro tip: På aksjesparekonto kan man kun eie fond som har aksjeandel 80% eller høyere, men på sin egen pensjonssparing kan man stort sett gjøre hva man vil uten at endringer / realiseringer har skattemessige implikasjoner. Så her er det mulig å redusere (eller øke) aksjeeksponeringen ganske mye uten at skattefuten skal ha noe. Det er også noe gustingere å eie rentefond på pensjonssparingen enn på privaten siden pensjonssparing er unnatt formueskattberegningen om man er i en slik situasjon.

lyko

Medlem
    Ble medlem
    25.04.2025
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Det mest anbefalte er vel å investere et fast beløp hver mnd i et globalt indeksfond, uansett hva. På lang lang lang sikt så har det historisk alltid gått bra. Fin lesning denne tråden for å lese hva folk tenkte når finanskrisen utløpte seg forrige gang.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.328
    Og så var den brede S&P-indeken høyere enn hva den var før den oransje kom med tarifftavla si. Nå er det fortsatt litt igjen av handledagen over there , men siden det er såpass mye opp, det er fredag og ikke lenge til det stenger så blir det nok en grønn dag i dag også. Dersom så skjer så er det 10. dag på rad med oppgang, det er lengste winning streak på over 20 år. Markets veier er uransaklige.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.013
    Sted
    Sunnmøre
    Markets veier er uransaklige.
    I kva grad er dette optimisme, og i kva grad handlar det om at det ikkje eigentleg finst andre marknader som kan reknast som trygge?

Litt keitete spørsmål, eg skjønar det, men at det ikkje er noko anna som er openbert tryggare og meir fornuftig?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.328
    I kva grad er dette optimisme, og i kva grad handlar det om at det ikkje eigentleg finst andre marknader som kan reknast som trygge?

Litt keitete spørsmål, eg skjønar det, men at det ikkje er noko anna som er openbert tryggare og meir fornuftig?
    Det er veldig mye som er tryggere enn amerikanske aksjer spesielt eller aksjer generelt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.013
    Sted
    Sunnmøre
    Det er veldig mye som er tryggere enn amerikanske aksjer spesielt eller aksjer generelt.
    Hm. Ja, eg skjønar jo det. Men kva er svaret, då? Kvifor kunne marknadene (i USA, men også andre stader sjølv om det går litt seinare) reagera såpass valdsamt og så veksa opptatt som om ingenting har skjedd?

Er det fordi dette eigentleg ikkje har nærma seg finanskrise (jf trådtittel), denne gongen?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når realverdiene krasjer er det krise. Når en oransje dust ombestemmer seg uten mål og mening er det høy beta. Usikkerhet.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.328
    Hm. Ja, eg skjønar jo det. Men kva er svaret, då? Kvifor kunne marknadene (i USA, men også andre stader sjølv om det går litt seinare) reagera såpass valdsamt og så veksa opptatt som om ingenting har skjedd?

Er det fordi dette eigentleg ikkje har nærma seg finanskrise (jf trådtittel), denne gongen?
    Tja, si det. Den mest brukte forklaringen der ute er en kombinasjon av antagelse om at tariff-o-Rama ikke blir allverdens av til slutt, kanskje krydret med en dæsj forventninger om rentekutt og litt FOMO. Det er jo som alltid ingen som faktisk vet hvorfor noe skjer når det skjer men det mangler ikke på folk som lever av å mene noe om det.

ethvert realt krakk i aksjemarkedene inneholder også ganske mange lokale perioder med betydelig oppgang til tross for at trenden over tid viste seg å være bratt nedover. Da dått kom boblen sprakk tok det nesten tre år før markedet nådde det som viste seg å være bunnen. Den siste finanskrisen tok det halvannet år, men der gikk det riktig nok fort når det først virkelig gikk unnabakke. Covid er vel raskeste ned- og opptur i historien mens fallet i 2022 gikk såpass rolig for seg at de fleste knappest fikk det med seg (magnificent 7 fallt 50% for eksemepel).

på mer generelt grunnlag er det stor forskjell på om realøkonomien går åt helhete (som i finanskrisen) eller om det primært er begrenset til finansmarkedet (som i dått kom). Det som skjer nå har åpenbart stort potensiale for å påvirke den faktiske økonomien med forsyningslinjer, inflasjon, varemangel og så burtetter. Jeg tror også at koblingen mellom den finansielle og reelle økonomien har blitt tettere siden det er mange som har blitt papirrike det siste tiåret og det er også langt flere som eier risikable investeringer enn før og man må jo anta at hva som skjer med papirverdien av disse påvirker viljen til konsum og generell vilje til å gjøre ting.

jeg liker jo selv å tro at jeg klarer å være rolig og rasjonell men merket at det klødde en smule da ting trynet etter liberation day. Ikke fordi det prosentuelle fallet var enormt men det ble jo litt i nominelle termer. Problemet med slike perioder er at det er lett å tenke at (finansiell) dommedag er på vei men som vi har sett kan ting snu veldig fort. Eller det kan gå åt helvete.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn