Hm. Ja, eg skjønar jo det. Men kva er svaret, då? Kvifor kunne marknadene (i USA, men også andre stader sjølv om det går litt seinare) reagera såpass valdsamt og så veksa opptatt som om ingenting har skjedd?
Er det fordi dette eigentleg ikkje har nærma seg finanskrise (jf trådtittel), denne gongen?
Tja, si det. Den mest brukte forklaringen der ute er en kombinasjon av antagelse om at tariff-o-Rama ikke blir allverdens av til slutt, kanskje krydret med en dæsj forventninger om rentekutt og litt FOMO. Det er jo som alltid ingen som faktisk vet hvorfor noe skjer når det skjer men det mangler ikke på folk som lever av å mene noe om det.
ethvert realt krakk i aksjemarkedene inneholder også ganske mange lokale perioder med betydelig oppgang til tross for at trenden over tid viste seg å være bratt nedover. Da dått kom boblen sprakk tok det nesten tre år før markedet nådde det som viste seg å være bunnen. Den siste finanskrisen tok det halvannet år, men der gikk det riktig nok fort når det først virkelig gikk unnabakke. Covid er vel raskeste ned- og opptur i historien mens fallet i 2022 gikk såpass rolig for seg at de fleste knappest fikk det med seg (magnificent 7 fallt 50% for eksemepel).
på mer generelt grunnlag er det stor forskjell på om realøkonomien går åt helhete (som i finanskrisen) eller om det primært er begrenset til finansmarkedet (som i dått kom). Det som skjer nå har åpenbart stort potensiale for å påvirke den faktiske økonomien med forsyningslinjer, inflasjon, varemangel og så burtetter. Jeg tror også at koblingen mellom den finansielle og reelle økonomien har blitt tettere siden det er mange som har blitt papirrike det siste tiåret og det er også langt flere som eier risikable investeringer enn før og man må jo anta at hva som skjer med papirverdien av disse påvirker viljen til konsum og generell vilje til å gjøre ting.
jeg liker jo selv å tro at jeg klarer å være rolig og rasjonell men merket at det klødde en smule da ting trynet etter liberation day. Ikke fordi det prosentuelle fallet var enormt men det ble jo litt i nominelle termer. Problemet med slike perioder er at det er lett å tenke at (finansiell) dommedag er på vei men som vi har sett kan ting snu veldig fort. Eller det kan gå åt helvete.