Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Supertramp

Gjest
    Espen R skrev:
    Hvor skal alle pengene komme fra, spør Knut Anton Mork i Handelsbanken.
    Det er jo ingen som tar tap. Bankene blir reddet av staten, staten blir reddet av andre stater. Det man nå gjør er bare å skyve problemene foran seg og håper på at noe heldig skjer, sier Mork. (dn.no)

"- Jeg har følelsen av at forslagene som kommer er forslag der man forsøker å komme seg unna problemene. Men stadig er det ingen som tar noen tap. Det er ikke kommet noen restrukturering. Til og med bankobligasjonseierne er blitt skadesløse. Og det ser ut som de som i spekulasjon har kjøpt opp greske obligasjoner skal få pengene sine. Men hvor skal alle disse pengene komme fra, spør Mork."

Ja, man kan jo spørge... :p
    Sikkert mange faktafeil, men noe er det i det:

http://vimeo.com/13770061

V

vredensgnag

Gjest
    Knock-knock.

Christopher Marconi was in the shower when he heard a loud banging on his door. By the time he grabbed a towel and hustled to his front step, a U.S. marshal's sedan was peeling out of his driveway. Nailed to Marconi's front door was a foreclosure summons from Wells Fargo, naming him as a defendant. But the notice was for a house Marconi had never seen — on a mortgage he never had.
    Tom Williams was in his kitchen thumbing through the mail when he opened a letter from GMAC. It informed him that the bank would confiscate his house unless he immediately paid off his mortgage balance of $276,000. But Williams had never missed a mortgage payment. And his loan wasn't due to mature until 2032.
    Warren Nyerges opened his front door in Naples, Fla., to find a scraggly-haired summons server standing on his stoop. He plopped a foreclosure notice from Bank of America in Nyerges' hands. But Nyerges had paid for his house in cash. And he'd never had a checking account, much less a mortgage, with Bank of America.

http://news.yahoo.com/s/ap/20101208/ap_on_bi_ge/us_foreclosure_wrong_people

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jøss - gjøres det slike feil i et land som kun har 310 000 000 innbyggere....

Nei, dommedag er på vei...selg alt dere har og flytt til skogs!

Mvh
    OMF

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Og dette er vestlig økonomi bygget på.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Korrekt, B.T. Du er lærenem. For å virkelig forstå hvorfor anbefaler jeg en kikk her:
    http://www.ritholtz.com/blog/2010/10/why-foreclosure-fraud-is-so-dangerous-to-property-rights/

As we noted previously, esteemed economists such as Hernando de Soto have identified that the respect for title, proper documentation, contract law and private property rights are the underlying reason capitalism works in Western nations, but seems to flounder elsewhere.

We cannot have free market capitalism without this process. So what does it mean if banks have been systemically, fraudulently and illegally undermining this process?

Titusener av tilfeller, OEM. Faktisk påstås det at Chain of Title er blitt uoverskuelig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    BT skrev:
    Korrekt, B.T. Du er lærenem. For å virkelig forstå hvorfor anbefaler jeg en kikk her:
    http://www.ritholtz.com/blog/2010/10/why-foreclosure-fraud-is-so-dangerous-to-property-rights/

As we noted previously, esteemed economists such as Hernando de Soto have identified that the respect for title, proper documentation, contract law and private property rights are the underlying reason capitalism works in Western nations, but seems to flounder elsewhere.

We cannot have free market capitalism without this process. So what does it mean if banks have been systemically, fraudulently and illegally undermining this process?

Titusener av tilfeller, OEM. Faktisk påstås det at Chain of Title er blitt uoverskuelig.
    Det hender jeg slår til.
    Dog har jeg fremdeles en liten mistanke om at vestlig økonomi har flere ben å stå på.
    Samtidig er jeg litt forundret over hvordan amerikanske banker har drevet risikohåndtering.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Korrekt, B.T. Du er lærenem.
    Bra.
    Slik raushet må vi få mer av her på sentralen. Da blir det mye hyggeligere å være her. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg tror vi i Vesten blir nødt til å mobilisere industri og andre bærebjelker i årene fremover, men det kan være vi har godt av utfordringen.
    ;)

Og jeg er enig når det gjelder amerikanske finanskretsers holdning til risiko og ansvar. Elizabeth Warren var meget tydelig på hva hun mente om bankenes fremgangsmåte:

Banking is based on trust. The banks get our paychecks and hold our savings; they know where we spend our money and they keep it private. If we don't trust them, the whole system breaks down. Yet for years, Wall Street CEOs have thrown away customer trust like so much worthless trash.

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703630404575053514188773400.html

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Bra.
    Slik raushet må vi få mer av her på sentralen. Da blir det mye hyggeligere å være her. ;)
    B.T. og jeg har en liten forhistorie på akkurat den replikken ... ;)
    Jeg skjønte det. Jeg er i det humoristiske hjørnet i dag siden jeg nå snart styrer mine skritt mot en ølkran nær meg.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Bra.
    B.T. og jeg har en liten forhistorie på akkurat den replikken ... ;)
    Jeg skjønte det. Jeg er i det humoristiske hjørnet i dag siden jeg nå snart styrer mine skritt mot en ølkran nær meg.
    Noen som har det - jeg styrer mine mot en barnehage et stykke unna meg.

V

vredensgnag

Gjest
    Om 20 minutter begynner London Chess Classic, dag 2, og jeg har rigget meg til med sjakkbrett, datamaskin for å følge live analyser, og en god whisky.

Etterhvert som spillet tar til i komplikasjoner vil min hjerne døyves i sin evne til å vurdere disse. En god balanse.

Nettstedet kalibrerer akkurat nå, men om noen minutter er det oppe:

http://www.londonchessclassic.com/live/live_games.htm

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er mye å rydde opp i, og det er en milliard kinesere som gjerne vil overta hvis vi blir for fete og late til å gjøre annet enn å selge "get-rich-quick"-komplotter til hverandre. Likevel, siden jeg har postet denne grafen et par ganger tidligere, synes jeg det er på sin plass med en liten oppdatering:

Jeg postet den første gang i desember 2008. Børsen har fulgt samme stigningsrate ut fra dette krakket som fra tidligere krakk. Den som eventuelt lånte en million på huset og kjøpte indeksfond for pengene da OSEBX sto i 200 ville ha doblet pengene sine og vel så det på disse to årene, mens lånerentene har vært så lave at lånet har vært tilnærmet gratis. 42 % årlig avkastning er ikke så ille.

Jeg står fortsatt ved "spådommen" min om at vi går ut av dette året et sted rundt 420-430 på børsen, men det begynner å se ut til at vi kanskje går litt høyere enn det også. Hvis ikke noe spesielt uforutsett skjer, burde vi være tilbake på trendlinjen rundt 450 en gang tidlig i 2011, og 500+ ved utgangen av 2011 ser ikke helt usannsynlig ut, det heller. Det vil nesten være litt merkelig om vi ikke har nådd "all time high" (524,37) en gang eller to tidlig i 2012. Mot slutten av 2012 er det kanskje på tide å avsikre katapultsetet og sjekke at fallskjermen sitter som den skal.

Og det er med all ugagn som disse finanskrabatene har stelt i stand, som generasjoner av jobbere og japper før dem.

Vedlegg

P

PKG

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Morpheus skrev:
    hyggelig å se at du har fått øynene opp for RP, Deph! Men husker du hadde en annen favoritt under presidentvalgkampen.. Uansett et bra klipp du linket der :).
    Har alltid hatt sansen for RP. Men presidentvalgkampen sto jo mellom oldingen & den åndssvake Palin på den ene siden og Obama på den andre. Ikke vanskelig å velge riktig side da.

Republikanerne er fylt til randen av ravende galinger. RP hadde aldri noen sjanse til å nå frem som deres kandidat. Men kanskje det forandrer seg med tiden. Teposegjengen & Fox trekker jo til seg det verste bunnrasket, så hvis det kommer en motreaksjon og den mer liberalistiske siden kommer sterkere tilbake så hvem vet, en gang.. holder ikke pusten. :-\
    Finner det merkelig at en som forakter FrP`s økonomiske politikk til de grader kan ha sansen for Ron Paul. FrP fremstår som et semi-kommunistisk parti i forhold. Går ikke under kallenavnet Dr. No av ingenting...

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Glimrende artikkel av Jon Hustad i Dag og Tid. Anbefales.

«I det lange løp er vi alle døde», sa John Maynard Keynes om alle desse som i mellomkrigstida åtvara mot at auka offentleg pengebruk gjorde alle fattigare på sikt. I det lange løp kjem Noreg til å få dobla folketalet. I det lange løp kjem historikarane til å undra seg over at nordmenn betalte utlendingar for å arbeida for seg, og det samstundes som dei betalte andre nordmenn for ikkje å arbeida.

http://www.dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=1910

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det fortsatt er noen som lurer på hvorfor finans-"rådgivere" har troverdighet på nivå med italienske lommetyver og greske selvangivelser:

Storebrand nektet et eldre ektepar 30.000-50.000 kroner i lån til husoppussing på grunn av dårlig økonomi. I stedet ble pensjonistene overtalt til å låne én million kroner for å investere i fond og rentepapirer, skriver Dagens Næringsliv.
    http://www.dn.no/privatokonomi/article2046177.ece

Jeg tror knapt jeg har sett en hel næring grave sin egen grav på den måten som finansbransjen har gjort de siste årene. For en næring som lever av tillit, er dette like dødelig som når kinesiske produsenter av morsmelkerstatning tynner ut produktet med melamin.

V

vredensgnag

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Hvis det fortsatt er noen som lurer på hvorfor finans-"rådgivere" har troverdighet på nivå med italienske lommetyver og greske selvangivelser:

Storebrand nektet et eldre ektepar 30.000-50.000 kroner i lån til husoppussing på grunn av dårlig økonomi. I stedet ble pensjonistene overtalt til å låne én million kroner for å investere i fond og rentepapirer, skriver Dagens Næringsliv.
    http://www.dn.no/privatokonomi/article2046177.ece

Jeg tror knapt jeg har sett en hel næring grave sin egen grav på den måten som finansbransjen har gjort de siste årene. For en næring som lever av tillit, er dette like dødelig som når kinesiske produsenter av morsmelkerstatning tynner ut produktet med melamin.
    Ah, men her har rådgiverne opplagt motivasjon - de får nemlig betydelige provisjoner av disse spekulasjonslånene, mens de ikke får noe ved å yte lån til enkel oppussing.

Slik fungerer finans"næringen" - det er det bare å erkjenne. Den er til gode for noen slu operatører, som ser på enhver kunde som et bytte - det er det bare å erkjenne.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er ganske opplagt. Når bonusene dessuten beregnes og utbetales månedsvis eller kvartalsvis, og kan bli avsindig store hvis man bare råselger mange nok "spareprodukter" eller gjennomfører smarte nok "dealer", så er det ikke rart at folk prøver å grafse til seg så mye at de kan pensjonere seg fra rotteracet før ekskrementene treffer takviften. Etter oss kommer syndfloden.

Derfor:
    http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2045628.ece

Stakkars.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg inviterer til de sedvanlige unnskyldningene fra enkelte HFSere om at slikt er unntakstilfeller - men påpeker at i dette tilfellet tok Bank of America ikke en gang kontakt med eier. Hadde dette skjedd meg ville jeg dratt ned til banken og banket opp banksjefen. Etter å ha rundstjålet hans eget hus for et beløp som tilsvarer hva de tømte min bolig for ... just to make a point. (Jeg undres også hva banken fikk for å selge den avdøde ektemannens aske ...)

TRUCKEE, Calif. — When Mimi Ash arrived at her mountain chalet here for a weekend ski trip, she discovered that someone had broken into the home and changed the locks.

When she finally got into the house, it was empty. All of her possessions were gone: furniture, her son’s ski medals, winter clothes and family photos. Also missing was a wooden box, its top inscribed with the words “Together Forever,” that contained the ashes of her late husband, Robert.

The culprit, Ms. Ash soon learned, was not a burglar but her bank. According to a federal lawsuit filed in October by Ms. Ash, Bank of America had wrongfully foreclosed on her house and thrown out her belongings, without alerting Ms. Ash beforehand.

In an era when millions of homes have received foreclosure notices nationwide, lawsuits detailing bank break-ins like the one at Ms. Ash’s house keep surfacing. And in the wake of the scandal involving shoddy, sometimes illegal paperwork that has buffeted the nation’s biggest banks in recent months, critics say these situations reinforce their claims that the foreclosure process is fundamentally flawed.

http://www.nytimes.com/2010/12/22/business/22lockout.html?_r=1&hp

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det står jo litt i artikkelen da.....

A clause in most mortgages allows banks that service the loan to enter a home and secure it if it is in default, meaning if the mortgage payment is 45 to 60 days late, and if the house has been abandoned, authorities said.

The clearing out of Ms. Ash’s Truckee home, on Ski Slope Way high above Lake Tahoe, came after several horrific years of personal and professional hardships.

She intended to assume the mortgage on the house, which landed in probate court after her husband’s death. The bank required that she catch up on payments and taxes, so she sent a check for $15,000.

Hearing nothing from the bank for many months and not having ownership of the house, she made no more payments, she said. By the time Countrywide reached Ms. Ash, the real estate market was collapsing, so she sought a loan modification.

the bank conducted a foreclosure sale on the property in May 2008.

Near Halloween 2008, work crews broke in and cleaned out the place,

Although the original foreclosure was rescinded, as promised, Ms. Ash, who discovered the break-in in January 2009, says it is hard for her to visit the house anymore and she will probably let it lapse into foreclosure.

Mvh
    OMF

V

vredensgnag

Gjest
    Kreativ bruk av indre selskap i ML.
    http://www.propublica.org/article/t...l-lynch-traders-helped-blow-up-their-own-firm

Two years before the financial crisis hit, Merrill Lynch confronted a serious problem. No one, not even the bank’s own traders, wanted to buy the supposedly safe portions of the mortgage-backed securities Merrill was creating.

Bank executives came up with a fix that had short-term benefits and long-term consequences. They formed a new group within Merrill, which took on the bank’s money-losing securities. But how to get the group to accept deals that were otherwise unprofitable? They paid them. The division creating the securities passed portions of their bonuses to the new group, according to two former Merrill executives with detailed knowledge of the arrangement.

The executives said this group, which earned millions in bonuses, played a crucial role in keeping the money machine moving long after it should have ground to a halt.

“It was uneconomic for the traders”—that is, buyers at Merrill—“to take these things,” says one former Merrill executive with knowledge of how it worked.

Within Merrill Lynch, some traders called it a “million for a billion”—meaning a million dollars in bonus money for every billion taken on in Merrill mortgage securities. Others referred to it as “the subsidy.” One former executive called it bribery. The group was being compensated for how much it took, not whether it made money.

The group, created in 2006, accepted tens of billions of dollars of Merrill’s Triple A-rated mortgage-backed assets, with disastrous results. The value of the securities fell to pennies on the dollar and helped to sink the iconic firm. Merrill was sold to Bank of America, which was in turn bailed out by taxpayers.

What became of the bankers who created this arrangement and the traders who took the now-toxic assets? They walked away with millions. Some still hold senior positions at prominent financial firms.

V

vredensgnag

Gjest
    Det viktige er å distrahere folk - skap en trussel som de fokuserer på, mens det som virkelig foregår tillates å herje fritt. Denne tråden om Finanskrisen detter fort ned et par sider, mens det flittig og over flere tråder diskuteres hvilke fæle konsekvenser "migrasjon" vil medføre, for eksempel. Noen lømler med dårlig skjeggpryd og begrenset teknisk innsikt utgjør for mange en sivilisasjonstrussel, mens den virkelige trusselen overses.

Matt Taibi skriver for Rolling Stone, han har vært på ballen så det holder når det gjelder det store spillet som foregår, spillet om økonomien og eiendomsretten - spillet om avvikling av velferdsstaten. Hans seneste bok anbefales sterkt:

GRIFTOPIA - Bubble Machines, Vampire Squids and The Long Con that is Breaking America

http://www.amazon.com/Griftopia-Machines-Vampire-Breaking-America/dp/0385529953

Taibi skriver, og dette er viktig:

“If American Politics made any sense at all, we wouldn’t have two giant poltical parties of roughly equal size perpetually fighting over the same 5-10 percent swatch of undecided voters, blues versus reds. Instead the parties should be broken down into haves and have-nots - a couple of obnoxious bankers on the Upper East Side running for office against 280 million pissed-off credit card and mortgage customers.”
    Derfor har vi fått No Labels og Tea Party Movement. Samtidig som det er seriøse bevegelser på gang på amerikansk venstreside omkring det å ta opp kampen mot den demokratiske partimaskinen, som venstresiden ser er i fanget på kapitalen, mot folket. Valget av Obama har ironisk nok bekreftet dette bedre enn noe. For den som ikke følger med på amerikansk politikk vil venstresidens sinne og frustrasjon over Obamas administrasjon kunne komme som en overraskelse.

Matt Taibi utnevner i boken Alan Greenspan til "Asshole of the Universe," og bruker en del tid på å grunngi dette. Han mener Greenspans ulike "Atlas Shrugged" inspirerte mantraer ligger til grunn for mannens økonomiske strategier - som kjent var Greenspan en disippel av Ayn Rand på meget direkte vis. Jeg minner om at Greenspan styrte Federal Reserve fra 1987-2006 - den tiden det tok å ødelegge USAs velferdsmodell.

Greenspan skrev som følger da han som ung disippel av bokens budskap ønsket å oppsummere det:

Atlas Shrugged’ is a celebration of life and happiness. Justice is unrelenting. Creative individuals and undeviating purpose and rationality achieve joy and fulfillment. Parasites who persistently avoid either purpose or reason perish as they should.
    (Joda, Greenspan skrev dette: http://www.nytimes.com/2007/09/15/business/15atlas.html?_r=1&pagewanted=2 )

Og Taibi minner oss om hvordan "Atlas Shrugged" slutter. Det er 47 år siden jeg leste den boken, og jeg hadde glemt slutten. Husker du den? Her på HFS har vi folk som linker til et nettsted som heter "Atlas Shrugs" når de skal levere argumenter for sine standpunkter, husker de slutten på boken?

Jeg mener velferdsstaten er menneskehetens største visjon - "vi har ikke råd til den" nikkes det til her inne, når jeg henviser til hva Churchill sa om velferdsstaten som hans etterfølger Attlee skapte.

Distrahér folk. Få dem til å ikke forstå hva som egentlig foregår. For dem den rammer er det en "finanskrise," mens for andre er den et verktøy.
    Slik slutter "Atlas Shrugged," manifestet til den mannen som har styrt dereguleringen av amerikansk finans i to tiår:

Bokens helter, menneskene Rand kalte "gigantene," trekker avsted til skjulestedet de har skapt seg mens strømforsyningen svikter i New York, og USA henfaller i anarki. Etter at millioner har omkommet etter omfattende vold, sult og kaos kommer gigantene på banen igjen - nå har de klart å bli kvitt alle som holdt dem tilbake.

Howard Roark - mesterarkitekten i Rands bok "Atlas Shrugged" - leverer et angrep med alt som skyte kan mot grunntanken i velferdsstaten - altruismen - og kaller dem som arbeider for velferd for flertallet parasitter.
    Så husk det neste gang dere ser linker til "Atlas Shruggs" her inne, linker som skal støtte standpunkt i en debatt.

Howard Roark - om hvorfor medynk, empati, altruisme, velferd og det å arbeide for andre er latterlig og naturstridig. Denne filosofien er det amerikansk finans arbeider etter i dag.

“Nothing is given to man on earth. Everything he needs has to be produced. And here man faces his basic alternative: he can survive in only one of two ways — by the independent work of his own mind or as a parasite fed by the minds of others. The creator originates. The parasite borrows. The creator faces nature alone. The parasite faces nature through an intermediary.

“The creator’s concern is the conquest of nature. The parasite’s concern is the conquest of men.

“The creator lives for his work. He needs no other men. His primary goal is within himself. The parasite lives second-hand. He needs others. Others become his prime motive.

“The basic need of the creator is independence. The reasoning mind cannot work under any form of compulsion. It cannot be curbed, sacrificed or subordinated to any consideration whatsoever. It demands total independence in function and in motive. To a creator, all relations with men are secondary.

“The basic need of the second-hander is to secure his ties with men in order to be fed. He places relations first. He declares that man exists in order to serve others. He preaches altruism.

“Altruism is the doctrine which demands that man live for others and place others above self.

“No man can live for another. He cannot share his spirit just as he cannot share his body. But the second-hander has used altruism as a weapon of exploitation and reversed the base of mankind’s moral principles. Men have been taught every precept that destroys the creator. Men have been taught dependence as a virtue.

“The man who attempts to live for others is a dependent. He is a parasite in motive and makes parasites of those he serves. The relationship produces nothing but mutual corruption. It is impossible in concept. The nearest approach to it in reality — the man who lives to serve others — is the slave. If physical slavery is repulsive, how much more repulsive is the concept of servility of the spirit? The conquered slave has a vestige of honor. He has the merit of having resisted and of considering his condition evil. But the man who enslaves himself voluntarily in the name of love is the basest of creatures. He degrades the dignity of man and he degrades the conception of love. But this is the essence of altruism.

Publishers' Weekly skriver slik om Taibis Griftopia:

Deftly delving deeply into complicated financial history and lingo, Taibbi deftly lays the subject bare, rendering heretofore-dense subject matter simple without being simplistic. Blame for the recent mortgage collapse, commodities bubble, and tech bubble are laid at the feet of a relatively small number of bankers and traders who, in the author's opinion, act without fear of reciprocity from a U.S. government no longer representative of the American people. He begins by awarding the title "Biggest Asshole In The Universe" to former-Fed Chief Alan Greenspan, taking him to task for willfully or stupidly disemboweling what little regulation the financial markets may have had before his tenure. This theme resounds throughout, and Taibbi asserts that the collusion between Wall Street and the White House has effectively turned the United States into a massive casino, in which working Americans are regularly bilked out of their savings and homes while the wealthy are repeatedly rewarded for their graft. It's an important and worthy read, but not for the Randian disciple or Goldman-Sachs alum.

V

vredensgnag

Gjest
    Finans er så nobelt og moralsk og fint. Der er det lov å stjele penger fra folk, og i tillegg får du betalt kjempebonus når du gjør det, og om du stjeler pengene to ganger får du ekstra bonus!!!

http://www.theatlantic.com/business...tearns-cheated-clients-out-of-billions/70128/

Former Bear Stearns mortgage executives who now run mortgage divisions of Goldman Sachs, Bank of America, and Ally Financial have been accused of cheating and defrauding investors through the mortgage securities they created and sold while at Bear. According to e-mails and internal audits, JPMorgan had known about this fraud since the spring of 2008, but hid it from the public eye through legal maneuvering. Last week a lawsuit filed in 2008 by mortgage insurer Ambac Assurance Corp against Bear Stearns and JPMorgan was unsealed. The lawsuit's supporting e-mails, going back as far as 2005, highlight Bear traders telling their superiors they were selling investors like Ambac a "sack of shit."
    ...

The traders were essentially double-dipping -- getting paid twice on the deal. How was this possible? Once the security was sold, they didn't have a legal claim to get cash back from the bad loans -- that claim belonged to bond investors -- but they did so anyway and kept the money. Thus, Bear was cheating the investors they promised to have sold a safe product out of their cash. According to former Bear Stearns and EMC traders and analysts who spoke with The Atlantic, Nierenberg and Verschleiser were the decision-makers for the double dipping scheme, and thus, are named as individual defendants in the suit.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.837
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde egentlig trodd at steder som Årdal osv. ville forsvinne med tiden og aluminiums-produksjon kun ville være et historisk fornminne i Norge om noen år, etter at Kina seiler opp som den store lavkost-produsenten. Mye industri i Norge er blitt borte, og har endret mange lokalsamfunn fullstendig.

Men, så ser jeg til min overraskelse at det finnes investorer som ønsker å satse igjen på norsk aluminiums-produksjon: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7476784

-dessverre ligger det en liten verkebyll i dette: gasskraft...

N

nb

Gjest
    bjornh skrev:
    Jeg hadde egentlig trodd at steder som Årdal osv. ville forsvinne med tiden og aluminiums-produksjon kun ville være et historisk fornminne i Norge om noen år, etter at Kina seiler opp som den store lavkost-produsenten. Mye industri i Norge er blitt borte, og har endret mange lokalsamfunn fullstendig.
    Produksjon av aluminium handler vel ikke om billig arbeidskraft men først og fremst om billig strøm.

Når Alcoa skal invistere 15 milliarder kroner og det gir 500 arbeidsplasser så sier det seg selv at det ikke er veldig arbeidskraftintensiv virksomhet.

P

Parelius

Gjest
    Morpheus skrev:
    Jeg har hele tiden hatt en sterk formening om at finanskrisen var en styrt og kontrollert "event".

http://e24.no/makro-og-politikk/article4009056.ece

I rest my case!

Husk også at "The Fed" er privateid......
    Det viktigste var dog følgende:

«Dette har resultert i at det har blitt gjort alvorlige og systematiske feil. Det er ikke snakk om enkelte, separate feilsteg, tordner finanskrisekommisjonen.»

Med et slikt utgangspunkt slipper en å snakke om nyrer og motivasjon. Oppbyggelig tale om ditten og datten er fåfengt. En trenger bare sett rammer for egeninteressen, og ikke tro at familien gjør folk til gangs mennesker.

Det eneste som duger i en verden hvor subjektiviteten er satt fri er institusjonelle rammer.

Det er ikke for ingenting at dygder er blitt fortrengt til fordel for normer/lover og kontrakter. Det frie marked er parasitært på en underliggende «sittlichkeit». Forsvinner den, og den er på tilbakegang, så gjenstår bare kontrollen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Morpheus skrev:
    Jeg har hele tiden hatt en sterk formening om at finanskrisen var en styrt og kontrollert "event".

http://e24.no/makro-og-politikk/article4009056.ece

I rest my case!

At krisen kunne (og burde) vært unngått betyr ikke det samme som at den var villet, styrt og kontrollert. De fleste trafikkulykker er også unngåelige, men de færreste ønsker å være med i en ulykke. Problemet var snarere manglende styring og kontroll, kombinert med den vanlige blandingen av grådighet, naïvitet og kortsiktighet.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Nå skal jeg ikke late som jeg kunne forutse at det skulle smelle så J@#li kraftig som det gjorde. Jeg, som de fleste andre, så på Goldman Sachs og UBS som nærmest ufeilbarlige orakler i finansverdenen. Men allerede like etter dot-com boblen sprakk begynte Economist å påpeke at de (meget kostbare) tiltakene som ble satt i verk for å unngå en hard landing, måtte etterhvert trekkes tilbake slik at økonomien kunne balansere seg. De hadde regelmessige rapporter om disse ubalansene i den amerikanske økonomien mens Bush-administrasjonens bare brukte mer og ga mer skattelette. Dem som husker disse glade dagene vil og huske at store deler av finansmiljøet hadde dannet seg en formening om at disse ubalansene var irrelevante. Den moderne amerikanske økonomien var så robust og The Fed var såpass kompetente at økonomiske kriser var ikke lenger mulige. Og nesten hver uke hadde Economist artikler som forsøkte å vise hvordan dette ikke stemte.

Denne nye måten å tenke økonomi på ble og kalt Greenspanomania, en klokketro på at Alan Greenspan hadde full kontroll uansett. Så hva ville skje når Greenspan gikk av?
    Greenspan hadde på sin side, lik Economist, advart om at økonomien måtte balanseres. Bush-administrasjonen hevdet Greenspan hadde godkjent de omfattende skattelettene og måtte stå for dem. Ifølge Greenspan hadde han gitt klart uttrykk for at det bare gjaldt til man kom seg ut av dot-com/11.september resesjonen. Greenspan og Bernanke ble og anklaget for å gjøre situasjonen værre ved å manipulere valuta og senke renten. Hvorfor ikke bare la boligboblen sprekke? Eller kanskje heve renten og tvinge den til å sprekke? Svaret var enkelt: Feds jobb var ikke å skape økonomiske kriser.

Nå sprakk den til slutt så det sang. Selv ikke Alan Greenspan hadde klart å se hvor himla skumle Sub-Prime lånene var. Plutselig ble et hav med "giftige" lån realisert, og Bush-administrasjonen hadde brukt alle pengene, som på sin side hadde ført til at The Fed allerede hadde senket rentene og devaluert Dollaren. Kort sagt: They were up shit-creek with no paddle. Under 9/11-resesjonen hadde Bush-administrasjonen et budsjettoverskudd på nesten 250 milliarder dollar som Clinton hadde klart å spare opp etter Bush Sr. hadde kjørt økonomien i grøfta 10 år tidligere. Denne gange satt USA med verdenshistoriens største utenlandsgjeld noensinne. At de ikke hadde penger var en ting, men at gjelden var så enorm gjorde at investorer, og viktigst av alt: bankene, ikke turde satse på at myndighetene skulle sprøyte penger de ikke hadde inn i økonomien. Følgelig stanset pengestrømmen, og plutselig var resten av verden up shit-creek.

Det høres kanskje noe overforenklet å si at Bush-administrasjonen er roten til alt vondt, men det er vanskelig å se det på noe annet vis. Fluktuasjoner i økonomien vil man få uansett, og da må man ha verktøyene klare for å minimere skadeomfanget. Men det er jo bra at denne kommisjonen setter fingeren på de rustne hjulene i systemet.

N

nb

Gjest
    Morpheus skrev:
    "Alt" overskuddet derfra går til staten (noe også til eierbankene, men det er ikke allverden)

The Fed var i 2009 verdens suverent mest lønnsomme "bank". Fed tjente mer enn Goldman Sachs, JP Morgan og Bank of America til sammen. Det ble totalt overført 45 milliarder dollar fra Fed til staten i 2009.

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/01/11/AR2010011103892.html

Fra Wiki vedr eierstrukturen:

A member bank is a private institution and owns stock in its regional Federal Reserve Bank. All nationally chartered banks hold stock in one of the Federal Reserve Banks. State chartered banks may choose to be members (and hold stock in their regional Federal Reserve bank), upon meeting certain standards. About 38% of U.S. banks are members of part of the system.[69] The amount of stock a member bank must own is equal to 3% of its combined capital and surplus.[70] Holding stock in a Federal Reserve bank is not, however, like owning the stock of a publicly traded company, because it cannot be sold or traded.[71] From the profits of the Regional Banks, each member bank receives a dividend equal to 6% of the stock it owns in the regional Reserve Bank to which it is a member.[60] The remainder of the regional Federal Reserve Banks' profits is given to the United States Treasury Department. In 2009, the Federal Reserve Banks distributed $1.4 billion in dividends to member banks and returned $47 billion to the U.S. Treasury.[72]

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns gutta på Bear Stearns var orntli' kule.

Tenk å selge boliglån videre, men likevel fortsette å kreve inn renter og avdrag! Samtidig som de cashet inn på lånepakken de hadde laget!!! Og gi faen i å tracke eiendomssits på eiendommene de lagde finanspakker rundt!!!!! Men likevel selge videre fremtidig inntjening av renter og avdrag på boliglån de ikke lenger eide!!!!!

Stilig.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    vredensgnag skrev:
    Jeg syns gutta på Bear Stearns var orntli' kule.

Tenk å selge boliglån videre, men likevel fortsette å kreve inn renter og avdrag! Samtidig som de cashet inn på lånepakken de hadde laget!!! Og gi faen i å tracke eiendomssits på eiendommene de lagde finanspakker rundt!!!!! Men likevel selge videre fremtidig inntjening av renter og avdrag på boliglån de ikke lenger eide!!!!!

Stilig.
    For ikke å tenke på de tusener av investorer som drev short-sale på aksjer de ikke hadde hånd om.

N

nb

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    For ikke å tenke på de tusener av investorer som drev short-sale på aksjer de ikke hadde hånd om.
    Det er vel hele poenget med short-selling, er det ikke? Vanskelig å selge short noe du eier.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    nb skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Det er vel hele poenget med short-selling, er det ikke? Vanskelig å selge short noe du eier.
    Det du gjør er å låne aksjene, selger dem, for så å kjøpe dem tilbake til dem du har lånt hos. Dersom du verken har lånt eller er garantert at du får låne aksjene (mao. har hånd om) blir det straks problematisk.

N

nb

Gjest
    FatmanFlump skrev:
    Det du gjør er å låne aksjene, selger dem, for så å kjøpe dem tilbake til dem du har lånt hos. Dersom du verken har lånt eller er garantert at du får låne aksjene (mao. har hånd om) blir det straks problematisk.
    Og problemet består i?

Jeg vet da hva både dekket og nakent short-salg er. Det som skjer i tilfellet du skisserer er at kursen på underliggende instrument går opp dersom mange nok må dekke seg samtidig. En short squeeze, om du vil. Jeg ser imidlertid ikke hvilken relevans det har i denne finanskrise-diskusjonen utover det kuriosa at Volkswagen en formiddag var det mest verdifulle selskapet i verden da folket fant ut at summen av shortposisjoner i aksjen var større en antall aksjer fritt omsettbart.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    nb skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Og problemet består i?

Jeg vet da hva både dekket og nakent short-salg er. Det som skjer i tilfellet du skisserer er at kursen på underliggende instrument går opp dersom mange nok må dekke seg samtidig. En short squeeze, om du vil. Jeg ser imidlertid ikke hvilken relevans det har i denne finanskrise-diskusjonen utover det kuriosa at Volkswagen en formiddag var det mest verdifulle selskapet i verden da folket fant ut at summen av shortposisjoner i aksjen var større en antall aksjer fritt omsettbart.
    Og man hadde en rekke situasjoner hvor store og små selskaper ble angrepet av spekulanter som drev aksjeprisene såpass mye ned gjennom nakent short-salg at selskapene slet med å holde seg på beina. USA ble nødt til å stramme inn på short-salg av denne grunn. Jeg er ikke mot short-salg, men dette var midt i finanskrisen og lite hjelpsomt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Shortsalg var en fjert i stormen. Joda, en del spekulanter tok stor risiko og det kan ha økt volatiliteten i markedene på et tidspunkt da det ikke akkurat forbedret situasjonen, men årsakene ligger andre steder. Som Willoch sa en gang etter den norske bankkrisen tidlig på 90-tallet: "Vi trodde at banksjefene selv var de som var best i stand til å vurdere risikoen de tok. Det viste seg å være feil." (sitert etter hukommelsen). Innstrammingene mot shortsalg under finanskrisen var mest for at politikere og reguleringsmyndigheter som hadde sovet i timen skulle vise at de "gjorde noe". Det var også et element av å peke ut en syndebukk i dette, ettersom det er få som har noe særlig sympati for spekulanter som tar så stor risiko som dette.

Husk også at et slikt veddemål kan slå begge veier: På vei ned kan "naked shorts" forsterke salgspresset, ikke minst ved at de som tar sånne posisjoner også vil bruke enhver anledning til å snakke ned de aksjene det gjelder, men det kan også forsterke en liten prisrekyl oppover til den reneste måneraketten (som i VW-eksemplet). Volatiliteten øker, men det er ikke opplagt at det fører til reelle endringer i aksjekursene på tidshorisonter utover noen få dager. Det skaper sjelden store problemer for selskapene, med mindre de har belånt seg til pipa og kommer i konflikt med lånebetingelsene ved plutselige utslag i aksjekursene. Da er det den risikoen disse selskapene har tatt som er problemet, ikke shortsalget, enten det er nakent eller påkledd.

FatmanFlump

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Antall liker
    3
    Asbjørn skrev:
    Shortsalg var en fjert i stormen. Joda, en del spekulanter tok stor risiko og det kan ha økt volatiliteten i markedene på et tidspunkt da det ikke akkurat forbedret situasjonen, men årsakene ligger andre steder. Som Willoch sa en gang etter den norske bankkrisen tidlig på 90-tallet: "Vi trodde at banksjefene selv var de som var best i stand til å vurdere risikoen de tok. Det viste seg å være feil." (sitert etter hukommelsen).
    Er forsåvidt ikke veldig uenig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn