Fidelity nr. 48...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men du får ikke den gode lukta det er fra disse bladene. Om ikke IPADen har den funksjonen også?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Men du får ikke den gode lukta det er fra disse bladene. Om ikke IPADen har den funksjonen også?
Jeg er helt for digitale abonnementer. Jeg tegnet nylig et års digitalt abonnement på Stereophile for $9.37 og et års digitalt abonnement på The Absolute Sound for $14.

...Men ja, det er jo koseligere med papirmagasiner.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
595
Antall liker
733
Torget vurderinger
4
bambadoo skrev:
Men du får ikke den gode lukta det er fra disse bladene. Om ikke IPADen har den funksjonen også?
Det kommer sikkert luktgenerator til iPADen en eller gang. Ser Herr Redaktør argumenterer med flott trykk og kvalitetspapir for å forsvare prisen på den trykte utgaven. Blir litt vanskelig å argumentere med det med elektronisk versjon. ;)

Mvh Olav E
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Har Rognlien overgått seg selv denne gangen i beskrivelsen av Gryphon Diablo? Slike herlige skriblerier er det lenge siden jeg kan erindre å ha lest. Nærmest lyrisk! ;D
Takk for testen Rognlien selv om forsterkeren bare blir en drøm for min del.
Underholdende og svært engasjerende lesning.

Debussy testen har for mye fokus på tekniske begreper som ikke er enkelt forklart og forsøkt holdt så nøytralt i språkbruken at det nærmest blir kjedelig å lese. Ja, der er vanskelig å hoppe etter Wirkola ;)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Loevhagen skrev:
Hvilken EC er det test av i Fidelity nr. 48?
En kort omtale / lytteprøve av ECI-5 Mk. II. Jeg har lytta sjøl, heime. Den er skikkelig bra på det meste, men skaper ikke like stort rom som min gode, gamle DM-10. Men klarhet og autoritet har den nok meir av, ja... Det er ikke så lett å finne en integrert under 40K som er vesentlig bedre enn DM-10 på alt....

Tror jeg skal spare til "investering" i en Gryphon eller Plinius ;D

for meg med litt sånn integrert-fetish, var nr. 48 interessant lesing, men hvorfor i svarte §@£!!helv...var ikke Densen B150+ med???? Eller den nye B175?

Mvh. VilhelmW
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
lars_erik skrev:
sirant skrev:
Håper det kommer en skikkelig gruppetest av forforsterkere med ht-inngang i prisklassen rundt 20K engang
Mener det var det for rundt 4 år siden. Nummer 19,20 eller 21.
Det har skjedd MYE siden dengang, og iallefall hvis du tar nivået 20 til 35K.. ( og jeg nevner i fleng: Densen B150+, electrocompaniet ECI-5 Mk. II, Bladelius Thor III, Bryston, Hegel osv. osv...). Veldig mye interessant der, faktisk! Og kjøpanes for mange av oss...

mvh. VilhelmW
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
frans skrev:
Har Rognlien overgått seg selv denne gangen i beskrivelsen av Gryphon Diablo? Slike herlige skriblerier er det lenge siden jeg kan erindre å ha lest. Nærmest lyrisk! ;D
Takk for testen Rognlien selv om forsterkeren bare blir en drøm for min del.
Underholdende og svært engasjerende lesning.

Debussy testen har for mye fokus på tekniske begreper som ikke er enkelt forklart og forsøkt holdt så nøytralt i språkbruken at det nærmest blir kjedelig å lese. Ja, der er vanskelig å hoppe etter Wirkola ;)
Debussytesten var noe av det mest interessante som noen sinne har stått i Fidelity. Jeg har aldri vært klar over at bransjen har laget utstyr med så mye pre-ekko eller ikke-minimum-fase-filtere. Mer av dette! Det er tross alt en teknologisk hobby.
 

Lostx9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
98
Antall liker
15
Torget vurderinger
7
Synd at Fidellity ikke får med seg Coda's integrerte denne gangen heller.
Knallbra forsterkere.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Debussytesten var bra.

Jeg leser testen som at den oppleves nøytral og ufarget.

Hvordan beskriver man en nøytral gjengiver? Lyrikk kommer man ikke så fryktelig langt med... ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.648
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Damhaug rules ok.

Forøvrig er man 2/3 lineærfasefiltrert i heimen.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Damhaug...Informativt = ja... Spennende lesning som gjorde meg lysten til å teste produktet = tja...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Hvordan beskriver man en nøytral gjengiver? Lyrikk kommer man ikke så fryktelig langt med... ;)
I mange anlegg låter nøytrale komponenter slankt, sterilt, kjølig, for mye rett i fjeset osv. ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Zomby_Woof skrev:
Debussytesten var bra.

Jeg leser testen som at den oppleves nøytral og ufarget.

Hvordan beskriver man en nøytral gjengiver? Lyrikk kommer man ikke så fryktelig langt med... ;)
Nøytralt ifht hva da ?

Et blad fyllt kun med omtaler med lik den Damhaug serverer her ville ta livet av det... På den annen side kunne og graden av teknisk info vært økt, uten at jeg har tro på at dette skjer...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
HCS skrev:
Damhaug...Informativt  = ja... Spennende lesning som gjorde meg lysten til å teste produktet = tja...
Og dette er et stort problem. Jeg liker nøytral gjengivelse. Men av og til er det litt kjedelig å lese om dem...

Og ja. Det er nok ikke noe stort marked for nøkterne beskrivelser av nøytrale produkter, selv om det er nyttig forbrukerinformasjon.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Barbaresco skrev:
Debussytesten var noe av det mest interessante som noen sinne har stått i Fidelity. Jeg har aldri vært klar over at bransjen har laget utstyr med så mye pre-ekko eller ikke-minimum-fase-filtere. Mer av dette! Det er tross alt en teknologisk hobby.
Har stått endel om dette i Stereophile, meget spennende. Er ikke mange produsenter som har denne typen filtre, Ayre og Meridian har hatt det en stund og nå også dCS (var nettopp en "follow-up" om dette i Stereophile, oktober 2010).

Normalt digitalfilter med både pre- og post-ringing:


Sånn ser det ut med MP-filteret til Ayre:


Absolutt en forskjell.. ;)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.889
Antall liker
13.921
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
ceroxol skrev:
Barbaresco skrev:
Debussytesten var noe av det mest interessante som noen sinne har stått i Fidelity. Jeg har aldri vært klar over at bransjen har laget utstyr med så mye pre-ekko eller ikke-minimum-fase-filtere. Mer av dette! Det er tross alt en teknologisk hobby.
Har stått endel om dette i Stereophile, meget spennende. Er ikke mange produsenter som har denne typen filtre, Ayre og Meridian har hatt det en stund og nå også dCS (var nettopp en "follow-up" om dette i Stereophile, oktober 2010).

Normalt digitalfilter med både pre- og post-ringing:


Sånn ser det ut med MP-filteret til Ayre:


Absolutt en forskjell.. ;)

Her en gammel tråd jeg snublet over, angående filterne i min Marantz.
http://www.audioasylum.com/forums/hirez/messages/23/237499.html

Kanskje ikke så mye relevanse til dagens utstyr, men den viser forskjellene på filtrene i alle fall. :)

R
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Balance, filter og sånt er fullstendig bortkasta, og utgjør bare enda en feilkilde i signalveien..mener nå jeg. Stright ahead and steady as she goes, skal det være! ;D

mvh. VilhelmW - kjempeO.T. fra nr. 48, forøvrig.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
VilhelmW skrev:
Balance, filter og sånt er fullstendig bortkasta, og utgjør bare enda en feilkilde i signalveien..mener nå jeg. Stright ahead and steady as she goes, skal det være! ;D

mvh. VilhelmW - kjempeO.T. fra nr. 48, forøvrig.
Mener du at filterløst er greia med digitalt? Aliasfrekvenser? Sett noen kåbbåifilmer i det siste, hvor vognhjulene snurrer langsomt bakover?

Tror ikke det.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ser ikke kåbbåyfilmer. Bare "Dirty Harry" og/eller "Ringenes Herre" her i stua. Men jeg må vel tilføye at jeg tenkte mest på nondigitale forsterkerier... ;D

mvh. VilhelmW
 

Kriller

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2007
Innlegg
154
Antall liker
1
Vurderer å bytte ut min integrerte rørforsterker Ayon Triton, og Diablo kan absulutt være en kandidat.
Det skulle vel komme noen flere tester i neste nummer?
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
Synd de ikke hadde med et produkt fra Moon denne gangen. Mener at Fidelity en gang hadde vært i dialog med Acoustic Tuning angående Moon og at dette var produkter som var interessante for bladet. Krysser fingrene for fremtiden da....
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kriller skrev:
Vurderer å bytte ut min integrerte rørforsterker Ayon Triton, og Diablo kan absulutt være en kandidat.
Det skulle vel komme noen flere tester i neste nummer?
Jeg har sansen for skikkelige dual mono-konstruksjoner,og Diablo'n skulle jeg veldig gjerne fått lytta til! Synd den er så svinaktig dyr...

mvh. VilhelmW
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hadde gledet meg til en rolig kveld med nr. 48 på sofaen, men etter å ha vært i to ulike Narvesen i dag så måtte jeg trist innse at det ikke ble noe koselesing om bl.a Plinius Hiato. Ja, ja. Til uka kanskje... :)
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Loevhagen skrev:
Hadde gledet meg til en rolig kveld med nr. 48 på sofaen, men etter å ha vært i to ulike Narvesen i dag så måtte jeg trist innse at det ikke ble noe koselesing om bl.a Plinius Hiato. Ja, ja. Til uka kanskje... :)
Løsningen er enkel - bli abonnent!
 

Kriller

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2007
Innlegg
154
Antall liker
1
Kalle Klovn skrev:
Loevhagen skrev:
Hadde gledet meg til en rolig kveld med nr. 48 på sofaen, men etter å ha vært i to ulike Narvesen i dag så måtte jeg trist innse at det ikke ble noe koselesing om bl.a Plinius Hiato. Ja, ja. Til uka kanskje... :)
Løsningen er enkel - bli abonnent!
Fidelity er faktisk en av få som leverer bladet i postkassa før de kommer i butikken :)
 

Titleist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2008
Innlegg
136
Antall liker
0
fin fint magasin dette her, trivelig lesning.

singeltest med en dommer uten målinger bør fases ut.

gruppetester med stort lyttepanel er veien å gå! dere kan fint gå ned til 5 blader i året hvis det innebærer at dere får bedre tid til å samle relevante testobjekter til direkte sammenligning og bruker alle sidene i bladet til hardware.

mine tips til et bedre blad er; å være mer on point, ikke så diffus/diplomatisk, om de klangmessige egenskapene/forskjellene, ikke bruke spalteplass på å utbrodere om design og teknikk, (dog litt historie setter vi pris på) som ellers kommer fram av gode bilder og en spec-fakta-boks. gi gjerne konstruktør/importør mulighet til å kommentere det tekniske som ikke kommer fram i brosjyren.

målet må være å få med 4 høyttalere, 4 forsterkere og 4 dac-er i hvert blad + "hjemme hos" eller "på besøk hos forhandler" reportasje . har man plass/tid til overs kan man fylle bladet med: hjemmekino, vinyl, cd-spillere, kabler, akustikk, tweaks, annet tilbehør og evt. plate/konsert-anmeldelser.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Titleist skrev:
fin fint magasin dette her, trivelig lesning.

singeltest med en dommer uten målinger bør fases ut.

gruppetester med stort lyttepanel er veien å gå!
Ellers djupt uenig, men smaken er som kjent som baken..Fortsett for all del med omtaler OG meir djuptgående tester, gjerne sammenligningstester av "hardware". Jeg synes siste utgave var glimrende - men det ville ikke vært like givende for min del, om det var DAC'er det handla om. Et eller to temautgaver pr. år, kanskje?

Jeg supplerer med en del utenlandske hifi-magasiner, "Stereophile" ( pdf-abbo ), HiFi World og HiFi News, når det synes å være spennende ting som omtales. Tror redaksjonen kan snappe opp ideer derfra...

Musikk- og skiveomtaler, cd eller vinyl - ja takk! Fortsett for all del med det. Jeg er forøvrig 100% enig i omtalen av Clapton's siste. Den blir bare bedre og bedre jo fleir ganger den snurrer her..

Skal noe strykes, kan dere med fordel ta bort disse vandringene rundt på div. hifi-messer. Skal dere absolutt legitimere tilstedeværelsen, kan dere kanskje heller lage presentasjoner av nyheter og samtaler med mennesker som har betydning for hifi-verdenen? Flere siders bildekollasj har lite for seg, synes nå jeg..

Men jeg savner som sagt djuptgående vurderinger av Sugden, Bryston, Densen og mange fleir. I kategorien superforsterkere; hvorfor i all verden var ikke Burmeister sin store, integrerte med?

Antall utgivelser bør ikke under der hr. redaktøren er inne på. Men bedre med et par mindre, dersom sideantall og kvaliteten holdes som nå, d.v.s. stadig stigende!

For egen regning kan jeg nok allerede nå si at abbonementet blir forlenga når den tida kommer! Jeg har allerede begynt å glede meg til neste utgave, som jeg håper er oss abbonenter i hende klint oppi jula..Tenker det blir kaos i postgangen da... ;D

mvh. VilhelmW
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Jeg kan nå melde at nr. 48 er kjøpt hos Narvesen i Trondheim. Det bør vel bety at bladet er tilgjengelig all over.

Har bare bladd i det enda. Tviler vel på om jeg leser om alle disse (for meg stort sett litt for dyre) tunge forsterkerne, men skjønner at redaksjonen må prioritere hva de kan skrive om.

Gubbemusikken ser ut til å være veldig grei denne gangen - er helt naturlig at et hifi-blad nevner nyutgivelser av Lennon og Dylan. For meg personlig er David Sylvian et høydepunkt :)
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Kjøpte bladet i går på Narvesen i Bergen. Kjempe fint blad, med en super god test av Gryphon Diablo, ikke uventet akkurat ;). Har selv en Gryphon Callisto 2200 og er super fornøyd, det eneste det er fristende å bytte denne ut med er nettopp denne etterfølgeren Diablo. Gryphon kan virkelig integrerte forsterkere! Ekte High-End i en boks løsning.

Supert blad, stå på Fidelity ;)

Mvh
kjetil
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Anskaffet bladet går på Narvesen. Har bladd litt frem og tilbake og sett på forsterker testene. Fristende å lese de korteste artiklene først. Accuphase testen kunne ha vært litt mer utfyllende sammenlignet med Plinius. Nad M2 testen var utført med analog inngangene-vurdering digital input kommer neste gang . Fidelity gjorde det samme med en Lyngdorf. Det er en smule overkill med en Krell KPS 25 som driverk på en slik. M2 mangler digital sync inngang samt støtte for HDMI, ellers er den veldig bra utstyrt. Sony har digital klokke synkronisering og i-Link (HATS) istedet for HDMI på sin R modell, man har da to muligheter for jitter redusert overføring
 

Vedlegg

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.819
Antall liker
2.808
Torget vurderinger
1
Det er vel kanskje slik at de etterhvert gir ut to nummer med bilstoff i stedet for de to med hifi som det er litt vanskelig å få til... Aldri har vel henvisningene til bilverdenen vært flere enn i siste blad. Tror omtrent alle artiklene var overstrødd med Cadillac-duving langs landeveien, evt stålfjærer på grusvei, V-12er med uendelig kraft osv....

Ser fram til Jon Winding Sørensen som gjesteskribent....

:)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Kjempegøy å lese litt DIY stoff i Fidelity. Det gav meg nye ideer for neste diy prosjekt...
Sleiven
 
U

utgatt60135

Gjest
Storveis skryt for en flott og stor gruppetest :D. Sånt liker jeg ... Har ikke lest så mye annet foreløpig.
 
Topp Bunn