bambadoo skrev:
44 nummer og vært problemer med forsendelser/narvesen/logistikk etc. hver eneste gang.
Mye uheldige omstendigheter.
Jeg vet ikke helt hva du vil fortelle med dette innlegget, og har egentlig som mål å ligge unna disse trådene, men svarer litt likevel.
Problemer hver eneste gang. Ingen stor nyhet går jeg ut fra?
Poenget er hvilket servicenivå man skal legge seg på, og kan betale for.
Jeg tror ikke (har egentlig ikke peiling på detaljene rundt) at avtalen med Posten sier noe om garantert fremføringstid og 100% leveringspresisjon. Hadde man sendt alle blader som postpakker med full track'n'trace så hadde det muligens vært litt bedre.
Kanskje som rekommandert? Eller ideelt sett levert med kurér?
Nå vet jeg heller ikke hvor mange abonnenter bladet har (faen ikke mye jeg vet, når jeg tenker meg om..) men la oss si et tall på 3000 abonnenter for å gjøre matematikken enkel.
Dersom 9 av disse 3000 får bladet levert senere enn 5 dager etter det forlot Alfaset (Postens hovedterminal) så ville man hatt en leveringsgrad på 99,7 %.
Dette er nok i meste laget å forvente seg med brevtransporten til Posten, ekspress over natt hadde vært mer der kanskje...
Jeg vil tro at en leveringsgrad på ca 97% er det høyeste man optimistisk sett kan tenke på.
Da vil 90 abonnenter få bladet for sent levert. Av disse vil nok de aller fleste få bladet et par dager senere, mens noen vil oppleve reelle forsinkelser ut over det. Merkelapp som faller av, postmann som roter bort bladet i bilen... Mange ting som kan skje.
Vi (altså dagjobben) leverer ut ca 1500-2000 kolli pr uke fra sentrallager. Alt fra små postpakker til større partilaster.
Av disse skjer det alltid noen avvik, vår styrke er i så måte at vi har full track'n'trace og kan fortelle kundene når varene blir levert dersom de er forsinket. Dette koster selvsagt. Selv om vi sender betydelig mye mer utgående gods enn Fidelity, så er vår pris på en postpakke på ett kilo ikke så langt unna hva abonnentene betaler for ett nummer av Fidelity.
Dersom det er grunn til å tro at Fidelity leveres veldig mye saktere til mottaker enn Autofil, Hjemmet, Jeger, Hjemmekino ... så bør man kanskje gjøre noe. Nå er det påskeferie, og kanskje kunne man satse på å male påskeegg istedet for fanden på veggen?
Jeg elsker statistikk og målinger, så dersom noen har en god ide til hvordan måle leveringspresisjonen på Fidelitys distribusjonsnett så er jeg lutter øre.
Håper folk ellers trives med innholdet i bladet og ønsker alle en riktig god påske!
Mvh
Rolf