Fidelity 34

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

KindOfBlue

Gjest
    Sammenligningen mellom en Lamborghini og en Golf blir da helt feil.

Så lenge folk ikke er i stand til å høre forskjell på kabler slik at de klarer å identifisere kablene, så er det ikke forskjell på kabler.
    Dette har Fidelity underslått i denne "blindtesten" - siden panelet ikke identifiserer kabler ved lytting, men markerer karakteristika man mener kablene man lytter til har.

Det jeg fant interessant var at det var såpass stor enighet omkring foretrukken kabel og nummer 2.

MEN - når man i utallige kabeltester, med skikkelig ABX, ikke har klart å høre forskjell på kabler man mener det er himmelvid forskjell mellom -- så blir ditt bileksempel kun riktig om du f.eks. skulle høre forskjell på to Lamborghini Gallardo, den ene sort og den andre rød.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    KindOfBlue skrev:
    Sammenligningen mellom en Lamborghini og en Golf blir da helt feil.

Så lenge folk ikke er i stand til å høre forskjell på kabler slik at de klarer å identifisere kablene, så er det ikke forskjell på kabler.
    Dette har Fidelity underslått i denne "blindtesten" - siden panelet ikke identifiserer kabler ved lytting, men markerer karakteristika man mener kablene man lytter til har.

Det jeg fant interessant var at det var såpass stor enighet omkring foretrukken kabel og nummer 2.

MEN - når man i utallige kabeltester, med skikkelig ABX, ikke har klart å høre forskjell på kabler man mener det er himmelvid forskjell mellom -- så blir ditt bileksempel kun riktig om du f.eks. skulle høre forskjell på to Lamborghini Gallardo, den ene sort og den andre rød.
    @KOB…

Les analogi'n en gang til så kanskje du ser symbolikken. Analogien er basert på hva ’’Bildekk’’ altså kabler kan tilføre i et system(Bilene). ;)

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    1.Lyden. Lyden er i evig forandring. Man kan ikke høre den samme lyden to ganger. (det kan da ikke være at jeg er den eneste i verden som har innsett dette?!)

2. Stringens. Siden det ikke er forskjell på to kopperledninger av normalt tversnitt, må reelle -formodenlig sjeldne og subtile- forskjeller ligge i pluggene. Sjekk forbindelsesflatene på disse med et elektronmikroskop. Det er bare vi som synes det ser rent ut! De store strømmene fra en forsterker må brøyte seg frem gjennom hauger av oksyder, animalsk fett, løsrevne metallpartikler og øvrig dritt, som ser ut som det er pløyet opp av en bulldozer.
    Kabelsammenligninger er bare relevante om alle ender er loddet fast til det øverige utstyr.

3. Men de er likevel meningsløse.

No

K

KindOfBlue

Gjest
    Joda, jeg mener jeg fikk det med meg når det gjelder dekkene -- men problemstillingen blir enda mer legitimert enn den fortjener syns jeg. To like biler, og så bytte dekk ...

M

musicus

Gjest
    Nu har man endelig fått lest bladet selv, og ærlig talt så skjønner jeg ikke all kritikken som er reist her, det oppfordres jo til å tenke/teste selv allerede i lederen hva kabler angår, men vil man finne noe kritisk, så gjør man det, uansett berettigelse eller ikke.

Selv fikk jeg iaf bekreftet forskjellen mellom to signalkabler, det tok meg knapt tre sekunder med øya åpne, nu i helgen, hjemme, i eget anlegg, men det er bare meg og mine opplevelser igjen...

mvh

T

Thomas1

Gjest
    Ringte Fidelity på Onsdags formiddag og etterlyste bladet. Har fremdeles ikke fått noe blad, så da vet kanskje redaksjonen hvor de kan stappe mitt abo! ( Da mener jeg selvsagt ikke stappe det i postkassen, men et sted med enda mindre dagslys )

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Mitt abo.nummer har heller ikke kommet og nå tror jeg nok det ikke kommer heller.
    Ser ikke bort i fra at det finnes noen utro tjenere i Posten.
    Har som nevnt likevel nr.34 takket være Impulse.

Mvh.KW

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    musicus skrev:
    Nu har man endelig fått lest bladet selv, og ærlig talt så skjønner jeg ikke all kritikken som er reist her, det oppfordres jo til å tenke/teste selv allerede i lederen hva kabler angår, men vil man finne noe kritisk, så gjør man det, uansett berettigelse eller ikke.

Selv fikk jeg iaf bekreftet forskjellen mellom to signalkabler, det tok meg knapt tre sekunder med øya åpne, nu i helgen, hjemme, i eget anlegg, men det er bare meg og mine opplevelser igjen...

mvh

Da er vi i hvertfall tre stykker, som hører forskjeller på kabler!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Også jeg hører forskjell på to forskjellige anlegg med to forskjellige kabelmerker i to forskjellige rom.
    Det var det du klarte, var det ikke, flink?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.885
    Valentino skrev:
    Også jeg hører forskjell på to forskjellige anlegg med to forskjellige kabelmerker i to forskjellige rom.
    Bare skryt som vanlig.

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    f skrev:
    Da er vi i hvertfall tre stykker, som hører forskjeller på kabler!

Vi er ihvertfall 6,721 milliarder stykker som ser forskjell her. (A og B er i virkeligheten like lyse. Det er ikke direkte sammenlignbart, men sansene er uansett ikke alltid å stole på. Vi ser og hører det vi vil se og høre, og det kan gi voldsomme utslag). No

PS
    sorry for å komme drassende med den her gamle greia, men det kan jo være en eller to stykker som ikke har sett den.

Vedlegg

T

Thomas1

Gjest
    Snart nye kabler (høytaler) her, og det skal bli spennende å se/høre hva som skjer! Tenk hvis lyden blir dårligere Skrekk og gru!
    Da lar du rett og slett være å kjøpe de! Hvis kabler har en stor signifikans i anlegget ditt kjøper du vel ikke kabler uhørt?

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Så klart ikke! Det var bare en fleip ;D

De skal jo høres på, og det skal byttes eks. antall ganger mellom de nye og de gamle.

Riktig nok en dårlig sammenligning, men en kald Coca Cola, smaker så veldig mye bedre enn en varm 8)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.781
    Torget vurderinger
    1
    f skrev:
    ...
    Fra den dårligste til den beste høytalerkabelen, var det som å fjerne et tykkt teppe foran høytalerne.
    Startet dere med den billigste og gikk gradvis opp til den dyreste?

mvh
    KJ

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    6.698
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Ser att de även finns prenumeranter även i Norge som fått Nr:34 i sin postkasse. Känns lite frustrerande att den finns i kiosken tidigare än hos mig. :-X

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.781
    Torget vurderinger
    1
    f skrev:
    ...
    De tre billigste først, så de tre dyreste, og til sist de fire i midten.

Så de fire i midten først, så de fire billigste i midten, og til sist de dyreste.

Til slutt de tre dyreste først, de i midten midterst, og de billigste sist.
    ...
    Ok, hva med musikkutvalget - den samme snutten på repeat på alle kablene eller varierende musikk?

..
    Det er litt rart at kabel skeptikerne tviholder på sin rett, for som sagt tidligere, det er forskjeller/nyanser på kabler. Det være seg signal eller høytalerkabler.
    ...
    Tviholder og tviholder, jeg har tilgode å se/høre en test som evt skal få meg til å snu en gang til i dette spm. Det er lenge siden jeg gravla min egen forestilling om «betydelige» og systematiske forskjeller mellom kabler som handler om noe annet enn LCR evt + skjerm og ekskl. dårlig kontaktering/terminering. Selv for «dominante» parametre som LCR er det «vanskelig» å finne «betydelige» lydlige forskjeller så lenge vi ikke snakker om regelrett missmatch.

...
    Men det er nok større forskjeller på en god og dårlig innspilling!
    «Forhåpentlig» er det større forskjeller mellom innspillinger, også mellom gode og gode innspillinger (eller rettere sagt pressinger, i det minste i den analoge verden), til og med mellom ulike gjennutgivelser, enn det er mellom kabler. For min egen del er det større forskjell mellom mine egne ørers prestasjoner (inkl. evt prestasjon for mellomrommet mellom øra) fra den ene til den andre gjennomlyttingen (etc.), enn det er mellom mye annet likt og ulikt.

mvh
    KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.781
    Torget vurderinger
    1
    f skrev:
    ...
    Alle CD,ene ble spillt helt ut, men hoppet noe tilbake på enkelte temaer!
    ...
    På alle kabelkombinasjonene?

...
    Som du ser, så ble alt avspillt med CD mediumet, og kanskje det hadde blitt noe annerledes hvis en platespiller hadde blitt benyttet. Ser at du forsatt satser på platespiller, og skulle ønske det var meg, men å kjøpe opp alle LP platene igjen, er uaktuellt.
    ...
    Som for de fleste platesamelinger (og mye annet for den saks skyld); det er ikke snakk om alt eller ingen ting, heller ikke dobbelt opp av alt, men å starte et sted og underveis kjøpe det man vil ha. Edit: med rundt omkring 1K skiver i hylla så er det litt vanskelig å slutte med vinylen, dessuten så er vinyl bra for akustikken 8)

...
    Prøv selv enn del forskjellige kabler, og du vil nok bli positivt overrasket. Men som du så rett påpeker. DET SKAL VÆRE BALANSE I ANLEGGET, OG DÅRLIG MATCH KAN VISE/HØRE RARE RESULTATER. HAR BOMMET GROVT PÅ EN DEL KIMBER KABLER PÅ E. C. UTSTYR TIDLIGERE, OG ANBEFALER DERFOR ANNET UTSTYR PÅ DE DYRESTE KIMBER KABLENE (SE TIDLIGERE I TRÅDEN), MEN HER HJEMME VAR DE FAKTISK GLIMRENDE!
    Som antydet så har jeg sluttet med det der ... ;)

mvh
    KJ

K

KindOfBlue

Gjest
    f skrev:
    Det ble spillt på bl.a. A. Parson: I Robot (CD fra 2007), Pink Floyd: Dark side of the moon (CD fra 2003), The Fixx: Phantoms (CD 2001), Propoganda: A secret Wish (CD 2005), og Simply Red: Stars (Collectors choice fra 2008 også dette på CD).

Som du ser, så ble alt avspillt med CD mediumet, og kanskje det hadde blitt noe annerledes hvis en platespiller hadde blitt benyttet. Ser at du forsatt satser på platespiller, og skulle ønske det var meg, men å kjøpe opp alle LP platene igjen, er uaktuellt.

Prøv selv enn del forskjellige kabler, og du vil nok bli positivt overrasket. Men som du så rett påpeker. DET SKAL VÆRE BALANSE I ANLEGGET, OG DÅRLIG MATCH KAN VISE/HØRE RARE RESULTATER. HAR BOMMET GROVT PÅ EN DEL KIMBER KABLER PÅ E. C. UTSTYR TIDLIGERE, OG ANBEFALER DERFOR ANNET UTSTYR PÅ DE DYRESTE KIMBER KABLENE (SE TIDLIGERE I TRÅDEN), MEN HER HJEMME VAR DE FAKTISK GLIMRENDE!
    Flinkgutt,

Er dette kabeltesten du gjennomførte en kveld og rapporterte her inne? Har du linken?

Og visste du hva du lyttet til?

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    f skrev:
    Det ble spillt på bl.a. A. Parson: I Robot (CD fra 2007), Pink Floyd: Dark side of the moon (CD fra 2003), The Fixx: Phantoms (CD 2001), Propoganda: A secret Wish (CD 2005), og Simply Red: Stars (Collectors choice fra 2008 også dette på CD).

Kanskje du kan forklare testmetodikken litt nærmere? Denne spillelisten * 12 virker litt i overkant på en kveld?

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Greven skrev:
    f skrev:

Kanskje du kan forklare testmetodikken litt nærmere? Denne spillelisten * 12 virker litt i overkant på en kveld?

Les linje to en gang til. Der står det at "testen" er foretatt over flere dager, men kun av en person, og mener faktisk da at testen egentlig ikke har noe relevans. Men lytte inntrykkene er uansett de samme. Det er forskjeller på kabler!

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    f skrev:
    Greven skrev:
    f skrev:

Les linje to en gang til. Der står det at "testen" er foretatt over flere dager, men kun av en person, og mener faktisk da at testen egentlig ikke har noe relevans. Men lytte inntrykkene er uansett de samme. Det er forskjeller på kabler!
    Jeg blir veldig i tvil om du snakker om en eller flere tester? Og merner du at testen ikke har noe relevans? I så fall: hvorfor ikke?

Hva med dette?
    f skrev:
    De tre billigste først, så de tre dyreste, og til sist de fire i midten.

Så de fire i midten først, så de fire billigste i midten, og til sist de dyreste.

Til slutt de tre dyreste først, de i midten midterst, og de billigste sist.
    Og ble dette spilt etter angivlige spilleliste, synes jeg dere har overnaturlige evner ettersom dere klarer å høre store forskjeller og skille hele 12 forskjellige kabler.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Er det bare meg, eller er det seriøst O.T å dra inn privat utførte kabeltester i en tråd som tross alt handler om siste nummer av Fidelity......?

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    I forhold til innholdet i denne tråden, er det kun en ting som er OT: Trådens tittel. ;) ;D

spurv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    2
    Forundra over hvor mange kabel skeptikere som leser Fidelity. Tydeligvis helt forskjellige syn på ting.

Blir nesten som at et muslim leser bibelen detta :p.

For min del er kabeltesting/lesing veldig spennende, siden det ofte kan være rosinen i pølsa i dyrere anlegg.

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Jeg har lyst til å gi, Knut Vadseth, 10 poeng av 10 mulige, for det som han skrev på side 14 i Fidelity 34.!
    Det er så sant som det er sagt.!
    Jeg har ikke alltid vært helt enig, Knut, sine påstander om mye rart, men når det gjelder kabler så har han veldig mange fornuftige poenger..

Når det gjelder smak og behag så har vi kanskje ikke samma syn på ting, men jeg syns det er flott at vi alle ikke er like og har samma smak..
    Jeg har fremdeles egne erfaringer og syn på ting, selv om jeg syns at, Knut, kom med mye fornuftig i det innlegget..

Kabler er like viktig som alle andre komponenter i et anlegg, hørt med mine ører..
    Så jeg håper at det er fler som prøver seg på kabler, selv om sjansen er stor for at de tømmer kontoen på forsøket ;D
    Å avfeie kabler totalt og lytte til de som påstår at det ikke er forskjell på kabler, det er lite lurt i mine ører.!
    Men det er ikke mine penger, så for meg spiller det ingen rolle..
    Ikke er det jeg som skal leve med dems anlegg heller, og det er jeg veldig glad for 8)

L

lark

Gjest
    Det er ikke snakk om hverken å avfeie kabler totalt eller å hevde at det ikke er forskjell på kabler. Det er helt klart forskjell på kabler, i enkelte tilfeller urovekkende store forskjeller. Men hvorfor i helsike skal en stump ledning koste så avsindigt mye som enkelte merker gjør? Det er det jeg nekter å akseptere.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    Det er ikke snakk om hverken å avfeie kabler totalt eller å hevde at det ikke er forskjell på kabler. Det er helt klart forskjell på kabler, i enkelte tilfeller urovekkende store forskjeller. Men hvorfor i helsike skal en stump ledning koste så avsindigt mye som enkelte merker gjør? Det er det jeg nekter å akseptere.
    Når noe er så dyrt at jeg ikke vil aksptere det, da kjøper jeg noe jeg har råd til i stedet. Og det er veldig mye der ute som jeg syns er over hva jeg er villig til å betale.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.781
    Torget vurderinger
    1
    spurv skrev:
    ...
    ...
    «Rett-troende» muslimer leser bibelen, både det gamle og det nye testamentet.

mvh
    KJ

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    KJ skrev:
    spurv skrev:
    ...
    ...

mvh
    KJ
    De leser den, men om de blir "troende" i den jødiske/kristne Gudsforståelse betviles... Dvs en blir ikke nødvendigvis tilhenger av kabler ved å lese Fidelity :)

M

musicus

Gjest
    HCS skrev:
    KJ skrev:
    spurv skrev:
    ...
    ...

mvh
    KJ
    De leser den, men om de blir "troende" i den jødiske/kristne Gudsforståelse betviles... Dvs en blir ikke nødvendigvis tilhenger av kabler ved å lese Fidelity :)
    Det jeg synes er bra med Fidelity i kabel sammenheng, men som tydeligvis er stor irritasjon for andre igjen, er vel mer at de peker på helheten i anlegget, og hva rett kabel der kan gjøre for go lyden, ikke minst har jeg under den siste tiden fått muligheter å teste litt med både signal og høyttalerkabler i ett eget oppsett som for meg iaf, mer enn indikerer at det er både gode og dårlige forskjeller på kabler, uavhengig av prisen....

mvh

L

lark

Gjest
    Det som irriterer meg med Fidelity og stort sett hele bransjen er at det skinner igjennom at det er greit at en kabel koster f.eks 50 000,-

S

slowmotion4

Gjest
    Jeg leser ikke Fidelity, så derfor slipper jeg å irritere meg. Mye morsommere å lese denne tråden. ;D

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.825
    Torget vurderinger
    12
    lark skrev:
    Det som irriterer meg med Fidelity og stort sett hele bransjen er at det skinner igjennom at det er greit at en kabel koster f.eks 50 000,-
    Hvorfor irriterer det deg egentlig?

L

lark

Gjest
    Trondmeg skrev:
    lark skrev:
    Hvorfor irriterer det deg egentlig?
    Fordi det er med på å holde prisene på det avsindige nivået, og attpåtil bane vei for enda høyere priser.

M

musicus

Gjest
    lark skrev:
    Det er deg og Don Quiote, du mot kablene og han mot vindmöllene ;) :) ....

mvh

L

lark

Gjest
    musicus skrev:
    lark skrev:

mvh
    Da er jeg i godt selskap ;D

K

KindOfBlue

Gjest
    musicus skrev:
    lark skrev:

mvh
    Det er en litt uheldig sammenligning.
    Don Quixote led av vrangforestillinger -- og innbilte seg at vindmøllene var farlige kjemper.

Personlig syns jeg det er spennende med vrangforestillinger, og har studert det.
    For eksempel er alt en magiker foretar seg på scenen juks, men likevel betaler folk dyrt for å oppleve det, gjentatte ganger. Vi liker faktisk å bli lurt!

M

musicus

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    musicus skrev:
    lark skrev:

mvh
    Det er en litt uheldig sammenligning.
    Don Quixote led av vrangforestillinger -- og innbilte seg at vindmøllene var farlige kjemper.

Personlig syns jeg det er spennende med vrangforestillinger, og har studert det.
    For eksempel er alt en magiker foretar seg på scenen juks, men likevel betaler folk dyrt for å oppleve det, gjentatte ganger. Vi liker faktisk å bli lurt!
    Det var vel egentlig ikke tanken min her med å trekke han frem, men mer hvorfor bruke tid og energi på noe man alikevel ikke ikke kan "bekjempe", man behöver selvsagt ikke like det, men det er "waste of time and energy" å irritere seg på en hel bransjes agerende, man tar heller sine relevante forholdsregler ifht det hele.

Og ingen liker vel å bli lurt? men jeg liker å bli forfört, for meg er det en stor forskjell, og mye av det hifi handler om, å bli musikalsk forfört av ett godt anlegg, der kablene inngår som endel av kjeden og tilförer mer eller mindre sine marginer til helheten...

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn