Zomby_Woof skrev:
Jeg må bare melde meg på blant de som er fullstendig uenig med Fidelity på dette området.
Høyttalere har åpenbart størst innvirkning på lyden, med mindre det er noe rablende galt med et annet komponent.
Jeg skjønner heller ikke dette med at 'skoesker' skal være mer enn nok....
ENIG.
Har ikke lest bladet selv, men stemmer de utsagnene som er nevnt her er det ganske oppsiktsvekkende. At folk som har
holdt på med hifi så lenge har så liten innsikt er rett og slett trist. Trist for nye hifiinteresserte som tror at det Fidelity skriver er veien å gå. Knut Vadseth er rett og slett utrolig irriterende. Hvor mange ganger har han kåret "verdens beste"?
Jeg har syslet med hifi i 15 år selv nå, og det er ganske klart for meg hva som har hatt størst innvirkning på lyden i de 4 lytterommene jeg har hatt disse årene.
Den største åpenbaringen var da jeg skaffet meg romkorreksjon. Jeg har byttet cd-spillere og forsterkere, prøvd forskjellige kabler, duppeditter under komponenter, lyttet mest på natta, fryst cd-plater og forsøkt andre tweaks og sikkert mye som jeg ikke husker. Jeg har aldri greid å få noen radikal og problemløsende forbedring bortett fra på disse punktene: Høyttalere og plassering av disse og romkorreksjon. Det jeg har hørt mest forskjell på utenom dette er forsterkere.
Etter 3 måneder og timer og atter timer med forsøk av forskjellige korreksjonskurver kombinert med forskjellige plasseringer av høyttalere har jeg nå en lyd som er så mye bedre enn ved noen annen forandring jeg har prøvd i annlegget. Inkludert bytte av DAC fra 10 til 60 tusen ( joda, jeg hørte forskjell og mener det er viktig med en bra DAC). Alt dette har lært meg mye om hvor utrolig viktig høyttalere og disses samspill med rommet er.
Det skal sies at jeg nå har et ekstremt utfordrende oppsett; meget lite rom og SVÆRE 3 veis høyttalere. Refleksjoner og stående bølger gjorde øvre diskant/nedre mellomtone helt ubrukelig til jeg begynte med romkorreksjon. Litt overraskende at det var i øvre del av frekvensområdet det var vanskeligst å få et tilfredstillende resultat, bassen var lett å korrigere. Vet ikke hvor interessant dette skulle være, men slik ville mine tips til nye hifi-interesserte være: 1. Glem hva Knut Vadseth sier. 2. Skal du sette sammen et seriøst annlegg første gang, bruk så mye som mulig på høyttalere, dernest forsterker og til slutt cd-spiller. IKKE hør på mange av selgerne i hifikjedene, og glem kabler, den eneste forskjellen de gjør er å stjele penger fra andre viktige ting i annlegget. Kjøp noen rimelige kabler beregnet til hifibruk. 3. Demping av rommet. Det er ikke mye vits med et bra system hvis du klasker det opp i et nakent rom og tror det skal spille hifi. Et passe dempet rom kan gjøre underverker. 4. Forsøk mange plasseringer av høyttalere.