Fidelity 34

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

KindOfBlue

Gjest
    musicus skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Det er gøy å bli forført! Også av musikk.
    Jepp!! ;D

mvh
    Dette får meg i tanker om noe.

Jeg er i to modus når det gjelder musikk via et anlegg.
    I det ene søker jeg å bli forført. Jeg senker gjerne lyset litt, henter en rødvin eller noe sterkere. Setter meg godt til rette og lar det stå til. Her er vi like, subjektivistene og objektivistene.

I det andre moduset søker jeg å forstå hva som lå bak forførelsen, og for den saks skyld hva som skal til for at den skal bli sterkest mulig. Det er her vi begynner å krangle.

Selv er jeg predestinert til å søke en "tørr og trist" vei til svaret. ;D Har lagt inn et bilde gjennom linken i signaturen som kanskje forklarer hvorfor ...
    Det at vi søker ulike veier til svaret fortjener respekt, likeså at det er visse verktøy som gir mer allmenngyldige svar enn andre.

Men nå skal jeg lytte til musikk, og i kveld skal jeg på premieren på Don Carlo - blir første gang jeg hører René Pape live!

I

ijustpop

Gjest
    lark skrev:
    Det som irriterer meg med Fidelity og stort sett hele bransjen er at det skinner igjennom at det er greit at en kabel koster f.eks 50 000,-
    Hvorfor gidder du irritere deg over dette?
    Irriterer du deg like mye over alle andre bransjer hvor utviklings- og materialkostnadene ikke speiler prisen på produktene?
    Skulle landets moteredaksjoners verden over boikotte Prada og LV fordi utviklings- og materialkostnadene ikke speiler prisen på produktene?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.825
    Torget vurderinger
    12
    lark skrev:
    Trondmeg skrev:
    lark skrev:
    Det som irriterer meg med Fidelity og stort sett hele bransjen er at det skinner igjennom at det er greit at en kabel koster f.eks 50 000,-
    Hvorfor irriterer det deg egentlig?
    Fordi det er med på å holde prisene på det avsindige nivået, og attpåtil bane vei for enda høyere priser.
    Merkedet bestemmer dette. Er det ikke salgbart forsvinner det. Men det er visst salgbart. Jeg skuller også gjerne hatt mye mere penger, men sånn er verden.

flinkjente

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Antall liker
    1
    Så klart en kabel til 50.000.- selger "bra", som de fleste vet så er alle som bor nedenfor Sinsenkrysset millionærer ;D

Sitter ennå og venter på skatteletten på 33.000.- som P. K. Foss lovte i 2005!

U

utgatt19288

Gjest
    Wergeland skrev:
    lark skrev:
    Hvorfor gidder du irritere deg over dette?
    Irriterer du deg like mye over alle andre bransjer hvor utviklings- og materialkostnadene ikke speiler prisen på produktene?
    Skulle landets moteredaksjoners verden over boikotte Prada og LV fordi utviklings- og materialkostnadene ikke speiler prisen på produktene?
    Det kunne vært en god samenligning, men for Prada og LV er det flere hender i arbeid fra råstoff til butikk. Det er mange ledd i kjeden som skal tjene (uforskammet) godt. I motsettning til dette så sitter det 1 mann i en garasje i Sverge/Danmark og lager kabler til 100k meteren. Og ingen er særlig opptatt hva som puttes inn i en glinsende plastikk strømpe så lenge det lyder bra.

Synes det er en himmelvid forskjell på den eksklusive delen av mote bransjen og type kabel som vi her snakker om. Det kan godt være at kablene framstilles fra noen meget krevende prosesser - men få det fram i lyset!

L

lark

Gjest
    For meg virker det som om to kriterier MÅ være oppfylt for at en kabel skal gi god lyd.
    1. Høy pris
    2. Feiende flott utseende

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    For meg virker det som om to kriterier MÅ være oppfylt for at en kabel skal gi god lyd.
    1. Høy pris
    Dette vet vi ikke alltid stemmer. Det er mye bra med rimelige kabler også. Det går godt an og bruke en rimelig kabel uten og miste godlyd. Fine og se på kan de være også. (om det har noen betydning).

Men når Fidelity tester et knippe dyre kabler, kan det vel ikke være feil at de kommer med det de mener er forskjellene på disse kablene, og hvilke kabler de syns er best.

Du må la være og lese disse testene som en kjøpeguide.

M

musicus

Gjest
    lark skrev:
    1. Høy pris
    Det tror jeg ikke du tror fullt og helt på selv engang.
    1. Tull, den beste signal kabelen jeg har hört er nesten den billigste (den som leter skal finne, osv)
    2. Helt ok at det ser bra ut også vel, ingen handler vel kabler basert på utelukkende utseende.
    Men igjen, pris/prestanda henger ikke alltid sammen, noe de fleste er meget klar over.

mvh

L

lark

Gjest
    musicus skrev:
    lark skrev:
    1. Høy pris
    Det tror jeg ikke du tror fullt og helt på selv engang.
    Selvfølgelig tror jeg ikke på det. Men det virker som om den oppfatningen er temmelig utbredt.

U

utgatt19288

Gjest
    Pris og utseende er underordnet - det er mangel på åpenhet fra produsent og bransje som skuffende.

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    17
    Hmm.. Synes uansett at en slik kabeltest nærmest er verdiløs,så lenge at det ikke også ble gjort sammenligninger med budsjettkabler,installasjonskabler ol.Dvs mye av det som folk faktisk benytter.Tror knapt det er direkte vanlig med kabler til 50 000,selv om det KAN se sånn ut ved å forlese seg på Fidelity.. ;)
    Mvh Rune :)

L

lark

Gjest
    Fidelity 34 side 14. sitat: "Men himmel og hav, det må da bety at den typiske billigkabelen gjør forbløffende mye gæærnt med lyden?"

Side 16, sitat: "... så betyr det faktisk at at de sedvanlige kablene er en større musikalsk rottefelle enn vi har ant. De simpelthen kaldkveler favorittmusikken din!"

Når så hr. Vadseth omtaler kabler i denne testen som koster 8000 - 10 000 som rimelige, og en kabel til 20 000 som "budsjettkabel" (jada, riktignok i hermetegn) kan man fristes til å konkludere med at en kabel til 2- 3000 kroner er en typisk "billigkabel som kaldkveler favorittmusikken din". Hallo? Er det noen som har mistet bakkekontakten her?

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    309
    Hallo? Er det noen som har mistet bakkekontakten her?

Jada, bakkekontakten har de mistet for lenge siden... høyt der oppe hvor oksygengehalten er på et minimum er faren for hallusinasjoner overhengene.

Bakkekontakt er lik installasjonskabler og lignende i pris og prestasjoner, oppe i stratosfæren (den økonomiske ikke minst) er det lover som ikke gjelder her på landjorden.

SERIØSE BLINDTESTER, HALLO!!?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dere som synes kabler er altfor dyrt for lommeboka, og krever andres nærvitenskapelige dokumentasjon på lydresultat ved evt kabelskifte; kan dere ikke bare høre selv da? Er det verdt det så kjøp, om ikke så la være? Evt bare la være i det hele tatt dersom du føler at det er galskap i utgangspunktet, og la "tullingene" holde på om de vil?

Det er da virkelig ingen grunn til å kritisere Fidelity for å "høre selv"?

Forøvrig så fins det langt billigere hobbyer enn hifi, selv om hifi er en billig hobby vs mange andre tildels vanlige hobbyer. Fluebinding, modellfly, urtehage, treskjæring, keramikk, amatørradio, gitarspill etc er eksempler på kreative hobbyer som allikevel har en viss dingsefaktor men med minimal økonomisk minsteinnsats, og hvor man er forskånet fra mye av problematikken rundt hifisubjektivisme.

Noen synes ikke at det å betale noen tusen, eller titusen for den del, ekstra for en kabel eller en hvilken som helst hifiting er noe merkbart økonomisk løft, og følgelig ei heller "galskap". Men sjelden har jeg sett noen av de dusteforklare de som er økonomisk kompromitterte og ikke har råd til samme utlegg. Samme grad av fintfølenhet og hensynstakende andre veien, fra de som ikke har råd altså, hadde vært hyggelig å registrere.

Mvh Vidar P

T

Thomas1

Gjest
    jeg skal gladelig innrømme at jeg synes å bruke 10 tusener på kabler er kanskje en smule galskap, men jeg holder det for meg selv istedenfor å dusteforklare alle som er villige til å betale tildels store summer ( i mine øyne ) for kabler. Jeg tar selvsagt utgangspunkt i mitt eget anlegg når jeg skriver dette. Hadde jeg hatt et anlegg som man opplever tildels store forskjeller på kabler blir ståa en helt annen.

Kabler er et komponent det også. Det er greit å ikke glemme det.

Deler syn m Vidar P her, men har ikke spist like mye bokstavkjeks og greier ikke å skrive mer nyansert enn det jeg har gjort. :)

P.s Jeg synes alle i Fidelity skrev ganske reflektert rundt emnet! Og er fornøyd med denne mnd utgave ( når jeg først fikk det )

Pps Er ikke glad i technobabbel som idiotforklarer kabler heller.

M

musicus

Gjest
    Thomas1 skrev:
    jeg skal gladelig innrømme at jeg synes å bruke 10 tusener på kabler er kanskje en smule galskap, men jeg holder det for meg selv istedenfor å dusteforklare alle som er villige til å betale tildels store summer ( i mine øyne ) for kabler. Jeg tar selvsagt utgangspunkt i mitt eget anlegg når jeg skriver dette. Hadde jeg hatt et anlegg som man opplever tildels store forskjeller på kabler blir ståa en helt annen.

Kabler er et komponent det også. Det er greit å ikke glemme det.

Deler syn m Vidar P her, men har ikke spist like mye bokstavkjeks og greier ikke å skrive mer nyansert enn det jeg har gjort. :)

P.s Jeg synes alle i Fidelity skrev ganske reflektert rundt emnet! Og er fornøyd med denne mnd utgave ( når jeg først fikk det )

Pps Er ikke glad i technobabbel som idiotforklarer kabler heller.
    Enig med Thomas1, som er enig med Vidar P, spot on for dere begge, imho....

mvh
    musicus, som kunne ønske han hadde spist like mye bokstavkjeks som visse andre når han var liten.

S

Storebror

Gjest
    Veldig bra skrevet VidarP, og et poeng som har blitt uteglemt.

"Dyrkabelgutta" messer ikke på og forteller om hvor dumme de kapitalbegrensede er som ikke kjøper kabler til 10 tusen kroner.

Men andre veien........

Har selv ikke erfaring med virkelig kostbare kabler, det er vel også et ganske så ferskt område? Var ikke Valhalla rådyre for bare litt siden?
    Jeg har høyttalerkabler som kostet ca 15k, og kan ikke si at det var himmel og hav forskjell fra mine forrige til 1,5k fra Eichmann.
    Men bedre i mine ører, ja.
    Singalkablene kostet små (i underkant av) 3k, og gjør jobben godt.

Her kommer det som skiller oss kanskje? Jeg lar ikke muligheten for at mine kabler ikke ville rettferdiggjøre sin plass i et mer kostbart oppsett, bli til en rød klut. Om noen forteller meg at kablene mine sikkert er gode nok til mitt rimelige oppsett, men at de ville falle igjennom på et bedre / mer kostbart anlegg, så er jeg åpen for at det er korrekt.

Produksjonskost kontra salgspris på et sett f.eks Odin? Sannsynligvis helt vilt, men når det finnes noen som vil betale for det.....

Blir jeg forbannet og arg når jeg setter meg ned i min 900-kroners sofa fra Skeidar (på salg riktignok) fordi jeg vet det er noen som betaler 40 tusen for "det samme"? Nope.
    Haha!! Bedre sofa liksom? Det er tilsvarende stoff, like mange seter, kan vedde på at de ikke hadde vært til å skille i en blindtest!!
    Det skal faen ikke være vanlig tullballblindtest heller, men ekte abx!!
    Opp i sofa A, opp i sofa B, så i sofa X. Dette gjentas 15 ganger. ;)

God søndag :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.487
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er så enig med de fire siste. Trenger ikke si mer om det. Applaus.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Applaus fra denne kanten også !

Og for dere herrer som ikke fikk i dere tilstrekkelig med bokstavkjeks i barndommen, ikke fortvil. Den er i salg igjen. Sogar med spelt! Men husk, trikset er å ikke tygge dem. Gjør man det, hjelper det nemlig ikke! ;D

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    17
    Jeg vil så absolutt ikke stille meg bak de som betegner det som galskap å kjøpe kabler til 50 000,eller 200 000 for den saks skyld.Hører du forskjell,vel-da er det forskjell.-Og det er ikke tvil i min sjel om at det finnes variasjoner,for de som er ute etter å høre dem.De økonomiske aspektene i dette,har i prinsippet ingenting å si.Å drite ut de med svært dyre anlegg,(hva nå det skulle være),er også hinsides min intensjon.Alle får prioritere sin hobby så mye de selv evner.
    -Men jeg tolker underforstått Fidelity dithen at med svært dyre kabler er det snakk om variasjoner innenfor segmentet "høy kabelpåvirket lydkvalitet",mens det borti mot sies i klartekst at billigkabler (og starter på rundt 3000.-!?) representrerer "lav kabelpåvirket lydkvalitet". Etter svært mange år med forskjellige,både anlegg og kabeleksperimenter,er jeg etterhvert overbevist at grensene for hvor god en kabel er,er adskillig mer flytende i alle prisleier,enn bladet vil ha det til.
    Parameterene for hvor god en kabel regnes for å være (og hva som ev.gjør den god) er jeg vel også ganske skeptisk til i utgangspunktet,men akkurat det orker jeg rett og slett ikke å dra inn i diskusjonen.Kabeldebatter er stort sett fåfengte åkkesom... ;)
    Fidelity er et blad for "high-end" lyd,hva nå det kan være,og derfor ser jeg ingen grunn til å kritisere testen deres innenfor det nivået de ønsker å legge seg på.Det er bare det litt for store fokuset (likhetstegnet) mellom pris/lyd jeg stiller meg noe undrende til.I svært mange tilfeller henger lyd / pris tett sammen.Det er noe vi alle bør innrømme,men de mange positive unntakene bør også nevnes i større grad.-Men selvfølgelig,vi hører forskjellig,alle som en!
    Mvh Rune :)

T

Thomas1

Gjest
    impulse skrev:
    Applaus fra denne kanten også !

Og for dere herrer som ikke fikk i dere tilstrekkelig med bokstavkjeks i barndommen, ikke fortvil. Den er i salg igjen. Sogar med spelt! Men husk, trikset er å ikke tygge dem. Gjør man det, hjelper det nemlig ikke! ;D
    Da vil jeg anbefale å unngå bokstaven M. Den har en lei tendens til å kile seg fast i begge rørene samtidig.

maiden

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Antall liker
    0
    Noen kritiserer at man prioriterer kilde fremfor høyttalere og omvendt.
    Noen kritiseres for valg av forsterkerteknologi.
    Noen kritiseres for valg av høyttaler til ett gitt rom. osv, osv, osv...

Selvfølgelig skal det være lov å mene noe om hva folk legger i kabler. Jeg synes det er galskap, ut ifra min erfaring, hva enkelte legger i kabler. Og dere må gjerne få uttrykke akkurat hva dere mener om hva jeg legger i kabel.

Nå var vel noe av topic hva gutta i Fidelity skriver om kabel. Jeg vil synes det er noe merkverdig hvis vi ikke skal kunne kritisere når de legger ut på noen av sine himmelstormende bejublinger, prioriteringer e.l.

mvh

M

musicus

Gjest
    Øyvind H skrev:
    Nå var vel noe av topic hva gutta i Fidelity skriver om kabel. Jeg vil synes det er noe merkverdig hvis vi ikke skal kunne kritisere når de legger ut på noen av sine himmelstormende bejublinger, prioriteringer e.l.

mvh
    Selvsagt kan man mene noe om mangt, men å legge egne premisser (ofte begrensede og uten relevant erfaring med samme utstyret i klassen som disse kablene brukes sammen med) til grunn for å kritisere andres valg og opplevelser/erfaringer (for det er F skriver om) fortoner seg ofte (ikke alltid) mer som gnell og sure oppstöt enn sakelig kritikk.
    Vi har alle forskjellig utgangspunkt, både ökonomisk og erfaringsmessig til å kunne dömme noen på den måten man ofte ser her inne bare ordet kabel nevnes. Noe mer vidsyn burde väre mulig å oppdrive, selv om man ikke er enig i alle konklusjoner.

mvh

P

Parelius

Gjest
    Hvilken rørende enighet, og hvilken glede jeg gir meg å kunne si meg uenig, nøkternt opplysningsmenneske som jeg er.

Hva angår kritikk og utskjelling; at den liksom bare går den ene veien. Det er nok helt rett hva angår kritikken, men utskjellingen derimot… Bare nok et eksempel på menneskets hang til å gjøre unntak for seg selv.

La nå folk bruke pengene sine til det de vil. Men når kabler og annet dill til 5.000 blir til billigsaker, så er nok den fartsblindheten ikke uavhengig av idiotprisene til Odiner, Valhallaer og deres søsken. Og når mye av det samme nesten fører noen til å se på vitenskap som en irriterende aktivitet, og voodoo som erstatningsrasjonalitet, så vet jeg ikke hvor langt denne privatsaken går, opplysningsmenneske som jeg er.

Og kanskje har en i et lyst øyeblikk hørt noen nevne det forløsende ord "marked" for å la de elleville transaksjonene få en slags legitimitet, men siden nå også markeder avhenger av aktører, så er det jo ingen grunn til å se bort fra deres mulige rasjonalitet, og ikke bare se på dem som mennesker med kronisk tunnelsyn (som de f.eks. fremviste i det markedet som nå bringer banker til fall). Det er da ingen forbrytelse å tenke selv også, ut over å lytte selv, tenker jeg, opplysningsmenneske som jeg er.

Spis mer bokstavkjeks! Ingen grunn til å degradere vår hobby til ren fashion on the Edge of stupidity.

M

musicus

Gjest
    Parelius skrev:
    Hvilken rørende enighet, og hvilken glede jeg gir meg å kunne si meg uenig, nøkternt opplysningsmenneske som jeg er.

Hva angår kritikk og utskjelling; at den liksom bare går den ene veien. Det er nok helt rett hva angår kritikken, men utskjellingen derimot… Bare nok et eksempel på menneskets hang til å gjøre unntak for seg selv.

La nå folk bruke pengene sine til det de vil. Men når kabler og annet dill til 5.000 blir til billigsaker, så er nok den fartsblindheten ikke uavhengig av idiotprisene til Odiner, Valhallaer og deres søsken. Og når mye av det samme nesten fører noen til å se på vitenskap som en irriterende aktivitet, og voodoo som erstatningsrasjonalitet, så vet jeg ikke hvor langt denne privatsaken går, opplysningsmenneske som jeg er.

Og kanskje har en i et lyst øyeblikk hørt noen nevne det forløsende ord "marked" for å la de elleville transaksjonene få en slags legitimitet, men siden nå også markeder avhenger av aktører, så er det jo ingen grunn til å se bort fra deres mulige rasjonalitet, og ikke bare se på dem som mennesker med kronisk tunnelsyn (som de f.eks. fremviste i det markedet som nå bringer banker til fall). Det er da ingen forbrytelse å tenke selv også, ut over å lytte selv, tenker jeg, opplysningsmenneske som jeg er.

Spis mer bokstavkjeks! Ingen grunn til å degradere vår hobby til ren fashion on the Edge of stupidity.
    Når jeg leser slik lyrikk er jeg nesten glad jeg ikke spiste fler enn jeg gjorde, mer blanding av hummer og kanari er det vel lenge siden jeg har lest, for hva har Fidelity med bl.a bankers fall å gjöre?

mvh

flinkjente

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Antall liker
    1
    Skulle gjerne ha prøvd Vallhalla Odin hjemme, men depositumet hos O.H.F. var for høyt!

Har hørt de i butikken, og kremt, host, hark et par glimrende lednings stumper er det ;)

Det er vel ingen ting i HIFI verden som fremkaller så mye vrede som et par kabler, det være seg høytaler, digitale eller signalkabler.

Har fjernet en del innlegg i tråden, da man er enig at private "tester" i denne tråden ikke hører hjemme! (lager en ny tråd senere).

Her kan virkelig kverulantene/skeptikerne boltre seg, men har de tatt seg tid til å høre på mange forskjellige kabler, og det i andre typer anlegg enn sitt eget?

Har man et anlegg til (la oss si) ca. 25.000.-, så kan faktisk dyrere kabler gjøre vondt verre.

Stoler på ørene til Fidelity gutta, men de har nok operert i den litt dyrere enden av hva vi normale er villige til å bevege oss 8).

S

slowmotion4

Gjest
    f skrev:
    Det er vel ingen ting i HIFI verden som fremkaller så mye vrede som et par kabler, det være seg høytaler, digitale eller signalkabler.
    Komikk, mener du? ;D

;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.825
    Torget vurderinger
    12
    Jeg setter pris på tenkende mennesker. Jeg er usikker på om mennesker som av ulike årsaker skal idiotforklare alle som har og ønsker å benytte sine egne midler til å kjøpe kostbare produkter, framstår som spesielt reflekterte eller respekterende. Men jeg kan selvfølgelig ta feil igjen. Kabelprodusenter melker ikke markedet mer enn mange andre typer produsenter. Noen som f.eks. kjøper klær og sko her og er klar over hva dette koster å produsere ift utsalgspris? Luksusprodukter vil alltid ha sitt marked og det kan man godt mislike, men hvorfor bruke tid og ressurs på å fortelle hele verden hva man mener om dette? Bare ignorer det.

M

musicus

Gjest
    f skrev:
    Her kan virkelig kverulantene/skeptikerne boltre seg, men har de tatt seg tid til å høre på mange forskjellige kabler, og det i andre typer anlegg enn sitt eget?
    Behöver man det da? når man har lest seg til på hfs at det ikke er forskjeller mener jeg, spiller ingen rolle da at F formidler slike forskjeller de gjör.
    Forövrig enig med deg at det ofte er too much up scale prices på kablene de tester, men ta det igjen for hva det er, underholdning...

mvh

M

musicus

Gjest
    Trondmeg skrev:
    Jeg setter pris på tenkende mennesker. Jeg er usikker på om mennesker som av ulike årsaker skal idiotforklare alle som har og ønsker å benytte sine egne midler til å kjøpe kostbare produkter, framstår som spesielt reflekterte eller respekterende. Men jeg kan selvfølgelig ta feil igjen. Kabelprodusenter melker ikke markedet mer enn mange andre typer produsenter. Noen som f.eks. kjøper klær og sko her og er klar over hva dette koster å produsere ift utsalgspris? Luksusprodukter vil alltid ha sitt marked og det kan man godt mislike, men hvorfor bruke tid og ressurs på å fortelle hele verden hva man mener om dette? Bare ignorer det.
    Man kan tydeligvis snobbe med när sagt hva som helst, bare ikke kabler (ta ikke dette til inntekt for at jeg forsvarer prisene på alle kabler) det er "hifipolitisk" ukorrekt.

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ville bladet vært like intr. for lesene om de hadde testet Clas, lampett ledninger og andre kabler som kan kalles billige , hva enn nå enn skal legge i det begrepet ? Er ikke noe av ideen til Fidelity å fortelle om opplevelsen, om drømmer som kanskje mange har... Drømmer om komponenter vi IKKE har har råd til , eller tar oss råd til..? Kan en gå utifra at de fleste her inne har oppgradert noe i sitt anlegg...Var det ikke pga av ønsket/ drømmen om lyd som vi fant "riktigre" enn det vi hadde...

Og da er spørsmålet...Hvorfor leser en dette bladet ? Er det for å la seg begeistre over de mange, og dyre , mulighetene som finnes innen kabler eller annet ? Eller leser en det for så å kunne surmaget slå oppover på de som faktisk bruker surt opptjente penger og har tro på at dette har noe for seg ?? Jeg bare spørr... :)

P

Parelius

Gjest
    Trondmeg skrev:
    (…)Jeg er usikker på om mennesker som av ulike årsaker skal idiotforklare alle som har og ønsker å benytte sine egne midler til å kjøpe kostbare produkter,(…)
    Frage: Er det å kritisere en type virksomhet det samme som å idiotforklare de som deltar i en slik type virksomhet?

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Parelius skrev:
    Frage: Er det å kritisere en type virksomhet det samme som å idiotforklare de som deltar i en slik type virksomhet?
    Tydeligvis... På samme måte som det at man i det hele tatt stiller spørsmålet er det samme som å høre dårlig, ha billig anlegg, hørt lite HiFi, mene at alt låter likt osv... ::)

L

lark

Gjest
    Etter å ha lest gjennom kabeltesten i nr. 34, finner jeg ingen motforestillinger fra skribenten mot de avsindige prisene på enkelte av testproduktene. Tvert i mot så virker det som om kablene omtales med større andektighet og respekt jo høyere prisen er. Transparentkabelen til kr. 20400,- omtales jo som "folkemodellen" (jada, riktignok i hermetegn). Lytteinntrykkene blant paneldeltakerene er i mye større grad sprikende en sammenfallende. Det hevdes også at forskjellen mellom noen av de billigste kablene og de dyreste er marginal. Likevel rapporteres det om "hakeslipp" i testen av den desidert dyreste kandidaten. Forstå det den som kan! Men på den andre side: Det er jo fullt mulig at jeg ikke har det som skal til for å forstå noe av dette her ;D

T

Tølper

Gjest
    lark skrev:
    Etter å ha lest gjennom kabeltesten i nr. 34, finner jeg ingen motforestillinger fra skribenten mot de avsindige prisene på enkelte av testproduktene. Tvert i mot så virker det som om kablene omtales med større andektighet og respekt jo høyere prisen er. Transparentkabelen til kr. 20400,- omtales jo som "folkemodellen" (jada, riktignok i hermetegn). Lytteinntrykkene blant paneldeltakerene er i mye større grad sprikende en sammenfallende. Det hevdes også at forskjellen mellom noen av de billigste kablene og de dyreste er marginal. Likevel rapporteres det om "hakeslipp" i testen av den desidert dyreste kandidaten. Forstå det den som kan! Men på den andre side: Det er jo fullt mulig at jeg ikke har det som skal til for å forstå noe av dette her ;D
    Annonsører?

Mvh
    Atle K

P.S. det måtte komme.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    lark skrev:
    Det støttes,.....og det er veldig lite kritikk av Fidelity for, mild sagt, "hysteriske" priser de testede kablene har. Som at det er helt normalt at en kabel koster 100 000++++ kroner. Dette er uansvarlig av Fidelity.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.825
    Torget vurderinger
    12
    Parelius skrev:
    Trondmeg skrev:
    (…)Jeg er usikker på om mennesker som av ulike årsaker skal idiotforklare alle som har og ønsker å benytte sine egne midler til å kjøpe kostbare produkter,(…)
    Dette er vel et retorisk spørsmål som du har svart på selv? Svaret er selvfølgelig "selvfølgelig ikke". Du trodde vel ikke det? Jeg snakket om tenkende mennesker jo. Ikke alle som er uenige i om det er greit å bruke mye penger på kabler. Det respekterer jeg selvfølgelig. Jeg snakker om de som av ulike årsaker finner kabler tøysete å bruke penger på, og som gjennom denne holdningen skal fortelle de som finner nytten av kabelinvesteringer hva de er. Det lukter kart.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.762
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Ville bladet vært like intr. for lesene om de hadde testet Clas, lampett ledninger og andre kabler som kan kalles billige , hva enn nå enn skal legge i det begrepet ? Er ikke noe av ideen til Fidelity å fortelle om opplevelsen, om drømmer som kanskje mange har... Drømmer om komponenter vi IKKE har har råd til , eller tar oss råd til..? Kan en gå utifra at de fleste her inne har oppgradert noe i sitt anlegg...Var det ikke pga av ønsket/ drømmen om lyd som vi fant "riktigre" enn det vi hadde...

Og da er spørsmålet...Hvorfor leser en dette bladet ? Er det for å la seg begeistre over de mange, og dyre , mulighetene som finnes innen kabler eller annet ? Eller leser en det for så å kunne surmaget slå oppover på de som faktisk bruker surt opptjente penger og har tro på at dette har noe for seg ?? Jeg bare spørr... :)

Kan det være at mange leser bladet på tross av all svadaen som blir presentert.
    Min kritikk går på totalt fravær av realisme når det kommer til testing av ting som høyst kan ha marginale forskjeller, deriblant kabler.

Jeg synes surt tjente penger skal brukes mest mulig effektivt, ikke sløses vekk på keiserens nye klær.

Her er noen kurver der høyttalerne er flyttet rund i et område på 80x100cm, tilsvarende målinger med bytte av alle kabler viser ingen endringer som jeg kan se.

Men anlegget mitt holder vel ikke mål og i tillegg var det ikke dyre nok kabler

Ting som kunne ha gjort Fidelity interessant å lese:
    Tester som sier noe om produktet gjerne med kalde fakta
    Hjemmebesøk
    Musikkanmeldelser….her er de bra
    Realistiske artikler om hvordan få best mulig lyd ut av hver krone.
    Se på fordeler/ulemper med de forskjellige løsningene på å spleise lyd og rom.

Mvh Roald

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.825
    Torget vurderinger
    12
    Roald skrev:
    .....
    Her er noen kurver der høyttalerne er flyttet rund i et område på 80x100cm, tilsvarende målinger med bytte av alle kabler viser ingen endringer som jeg kan se.
    .....
    Lytt! Ikke se.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn