Jeg skummet igjennom det i går på Narvesen på Karl Johan ved Stortinget. Jeg konkluderte kjapt med at reklamen om blindtester ikke levde opp til mine forventninger om temaet.el_mariachi skrev:Er bladet observert hos Narvesen enda?
mvh
KJ
Jeg skummet igjennom det i går på Narvesen på Karl Johan ved Stortinget. Jeg konkluderte kjapt med at reklamen om blindtester ikke levde opp til mine forventninger om temaet.el_mariachi skrev:Er bladet observert hos Narvesen enda?
Mitt utgangspunkt er at Fidelity hevder å ha gjort en blindtest, og jeg vil vurdere den som en sådan.Roysen skrev:Jeg synes skeptikerne her har feil utgangspunkt. Deres utgangspunkt synes å være at Fidelity og dets lesere skal se på innholdet i magasinet som vitenskapelig etterprøvbart materiale og som en bevisføring for egne subjektive opplevelser.
Alle står selvsagt til å gjøre hvilke tester de vil, og skrive (nesten) hva de vil. Så lenge hverken de eller noen her inne blir fra seg over at noen velger å kritisere dem for dårlige tester så ser jeg ingen problemer.I så måte blir kritikken av Fidelitys mangel på vitenskapelig korrekt gjennomføringsmetode noe naiv fordi Fidelity gjør akkurat som de vil så lenge vi betaler for innholdet. De har ingen krav på seg om å følge vitenskapelig korrekt metode.
Musicus - dersom anekdoten på s. 16 om Magnepan i München medfører riktighet - at det oppstod en "fantastisk forbedring!" ved bytte fra anerkjent internasjonalt kabelmerke til Bertram - så er kjøp av komponenter utenom kabler fullstendig vilkårlig.musicus skrev:Du verden, å forskjellig man kan lese slike uttalelser. Selv ser jeg bare en kabel som noe som kan ta bort noe fra lyden, i seg selv, og jo mindre jo bedre for elektronikken, undergrave? tvertom heller, en god kabel er med å yte elektronikken mer rettferdighet.KindOfBlue skrev:Hvilket betyr at kabelmytene nå er gått så langt at de undergraver komponentmarkedet. Men det skjønner ikke Kabelkrinsen, tydeligvis.
Om pris/prestanda derimot alltid henger sammen, er en annen diskusjon, sier jeg som har nedgradert meg prismessig, men oppgradert meg lydmessig, hva kablene mine angår ...
mvh
Ikke her i postkassen min i Akershus heller.bambadoo skrev:Bladet er ikke kommet til Vestlandet der jeg bor. Har Narvesen fått kloa i det før abbonnementene NOK EN GANG?
Da burde jo i tilfelle høyttalere bli solgt med en klar kabelanbefaling fra produsenten, det har jeg ennå ikke sett. At HT-produsenter gir sånn passe blanke i kabelgreiene tror jeg er en mer nærliggende forklaring.Roysen skrev:Må ikke høytalerprodusentene forholde seg til kablenes innflytelse enten dette måtte være av stor eller liten påvirkning på lyden?
Mvh
Roysen
Roysen, du må slutte å tillegge meg tanker, ord eller motiver. Og klyp deg gjerne hvor du vil.Roysen skrev:KoB,
Jeg må nesten klype meg i armen når jeg leser det du skriver.
På den ene siden er du skeptisk til Fidelitys blindtest fordi metoden de benyttet ikke var godt nok beskrevet.
På den andre siden er du overbevist om at de markante forbedringene rapportert ved å bytte kabler på Magnepan ikke kan skyldes kablene. Denne konklusjonen kommer du frem til fordi det da ville være vanskelig å bedrive pålitelig produktutvikling av høytalere ???
Er dette et vitenskapelig etterprøvbart ressonement synes du?
Må ikke høytalerprodusentene forholde seg til kablenes innflytelse enten dette måtte være av stor eller liten påvirkning på lyden?
Mvh
Roysen
Ett gammelt problem dessverre, og det skyldes alltid på det samme, dette er vel også grunnen til at jeg kommer la mitt abonnement gå ut når den tiden kommer, klarer man å få ett blad fra usa til prenumerantene en måned før det er i butikk, så burde det samme kunne klares i skandinavia, om man vil. Dårlig!lyden skrev:ja enig , å få bladet før det kommer i butikkhyllene burde være en selvfølge for oss som abonerer , men det virker ikke som vi er prioriterte , ref tidligere disk,...........
mvh
nb - vi har vel i forbindelse med innmat-tråden sett at produsentene gir blankt faen i kablene som ligger straks på innsiden av chassis, og vi vet at det er slik det også forholder seg når det gjelder høyttalere.nb skrev:Da burde jo i tilfelle høyttalere bli solgt med en klar kabelanbefaling fra produsenten, det har jeg ennå ikke sett. At HT-produsenter gir sånn passe blanke i kabelgreiene tror jeg er en mer nærliggende forklaring.Roysen skrev:Må ikke høytalerprodusentene forholde seg til kablenes innflytelse enten dette måtte være av stor eller liten påvirkning på lyden?
Mvh
Roysen
Akkurat det er har jo vært tema så lenge bladet har eksistert! Derfor sluttet jeg med abb, og kjøper selv istedet.lyden skrev:ja enig , å få bladet før det kommer i butikkhyllene burde være en selvfølge for oss som abonerer , men det virker ikke som vi er prioriterte , ref tidligere disk,...........
mvh
Er det ikke - i denne sammenheng - mer enn nok at en forholder seg til en slags hverdagslig normalfornuft?Roysen skrev:KoB,
På den ene siden er du skeptisk til Fidelitys blindtest fordi metoden de benyttet ikke var godt nok beskrevet.
På den andre siden er du overbevist om at de markante forbedringene rapportert ved å bytte kabler på Magnepan ikke kan skyldes kablene. Denne konklusjonen kommer du frem til fordi det da ville være vanskelig å bedrive pålitelig produktutvikling av høytalere ???
Hvilket nummer? Tilgjengelig som PDF?KindOfBlue skrev:...de følger sin blindtestmetode, og den er beskrevet i tidligere utgaver av bladet.
Nå kan du lese det hvis du stikker innom Narvesen på Stange.Valentino skrev:Med forbehold om at jeg ikke har lest bladet:
Om de ikke har beskrevet metode er ikke blindtestene de har gjort særlig interressante for meg.
Kan ikke si jeg har hørt om det tidligere.KindOfBlue skrev:har KV på lederplass bemerket at de følger sin blindtestmetode, og den er beskrevet i tidligere utgaver av bladet.
Noen få nummer tilbake, tror ikke det er pdf ennå. De hadde blindtester i nr. 29, og da beskrev de hva de mener er en blindtest, og den metoden følger de tydeligvis fortsatt.Valentino skrev:Hvilket nummer? Tilgjengelig som PDF?KindOfBlue skrev:...de følger sin blindtestmetode, og den er beskrevet i tidligere utgaver av bladet.
Jeg siterer direkte fra bladet:Parelius skrev:Er det ikke - i denne sammenheng - mer enn nok at en forholder seg til en slags hverdagslig normalfornuft?Roysen skrev:KoB,
Som KoB har prøvd å anskueliggjøre; hvis det Fidelity her presenterer (baserer meg på KoBs gjengivelse her), så er enhver omtale av komponenter henimot meningsløsheten, om ikke DE RIKTIGE kabler er benyttet. Og når er disse benyttet, unntatt i slik kabelfantasier? Når vet vi om det er DE RIKTIGE kabler som er benyttet, om de ikke samtidig foretar en kabeltest ved test av enhver komponent?
Hverdagsfornuften forteller meg; der er ingen ende på ufornuften.
Du skylder meg et tastatur. Faen, jeg sitter og drikker vin, eller prøvde, ihvertfall.realist skrev:Sakset fra en kabeltest i svenske hifi og musikk nylig... ;D
"Om man lyssnar blint på kablar så försvinner helt plötsligt alla skillnader i ljukaraktär & det visar hur lömskt det är att blindtesta,bättre att lyssna öppet & därmed höra skillnaderna".
Ja disse hifijournalistene.....slik holder de vel på til dommedag.
For hverdagsfornuften så blir jo dette den uunngåelige konklusjon.KindOfBlue skrev:Jeg siterer direkte fra bladet:Parelius skrev:Er det ikke - i denne sammenheng - mer enn nok at en forholder seg til en slags hverdagslig normalfornuft?Roysen skrev:KoB,
Som KoB har prøvd å anskueliggjøre; hvis det Fidelity her presenterer (baserer meg på KoBs gjengivelse her), så er enhver omtale av komponenter henimot meningsløsheten, om ikke DE RIKTIGE kabler er benyttet. Og når er disse benyttet, unntatt i slik kabelfantasier? Når vet vi om det er DE RIKTIGE kabler som er benyttet, om de ikke samtidig foretar en kabeltest ved test av enhver komponent?
FIDELITY, #34/s.16 - Et musikalsk smykke - av KV (Om Bertram kabler)
Og allerede på high-end messen i Munchen fikk jeg en forsmak før jeg fikk koblet de opp i eget referanseanlegg. For der hadde Europadistributøren Audionord en stand med Magnepan høyttalere som de også distribuerer. Men det låt bare sånn der med et internasjonalt kjent kabelmerke. Dagen etter hadde man skiftet til Bertram sølv. For en fantastisk forbedring! Det var selvsagt en heldig match. Men ikke bare det. For her opplevde vi en helt ny dimensjon i musikkpresentasjonen, noe vi skulle oppleve også i eget referanseanlegg.
Står dette ved lag, så står hifi-blad uten egentlig eksistensgrunnlag heretter. Alle deres lytteerfaringer blir uinteressante, såfremt man ikke totalstandardiserer kabelbruk, både i blad og hjemme. (Parelius' uth.)
Hva er det som er så oppsiktsvekkende med dette? at det brukes store ord for å beskrive, relativt små forskjeller, er vel noe de fleste som driver med hifi har oppdaget, eller burde ha fått med seg.KindOfBlue skrev:Jeg siterer direkte fra bladet:Parelius skrev:Er det ikke - i denne sammenheng - mer enn nok at en forholder seg til en slags hverdagslig normalfornuft?Roysen skrev:KoB,
FIDELITY, #34/s.16 - Et musikalsk smykke - av KV (Om Bertram kabler)
Og allerede på high-end messen i Munchen fikk jeg en forsmak før jeg fikk koblet de opp i eget referanseanlegg. For der hadde Europadistributøren Audionord en stand med Magnepan høyttalere som de også distribuerer. Men det låt bare sånn der med et internasjonalt kjent kabelmerke. Dagen etter hadde man skiftet til Bertram sølv. For en fantastisk forbedring! Det var selvsagt en heldig match. Men ikke bare det. For her opplevde vi en helt ny dimensjon i musikkpresentasjonen, noe vi skulle oppleve også i eget referanseanlegg.
Står dette ved lag, så står hifi-blad uten egentlig eksistensgrunnlag heretter. Alle deres lytteerfaringer blir uinteressante, såfremt man ikke totalstandardiserer kabelbruk, både i blad og hjemme.
Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.Karma skrev:Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
Jeg opplever overhodet ingen lesertvang, og er helt enig i at det er meget underholdende. Og samtidig noe jeg ikke tar så fryktelig alvorlig - nå har ihvertfall Valhalla blitt parkert, så grensen opp til godlyd i en signalkabel stanger ved 48.000, det er da noe. Etterhvert skal du se det blir ganske overkommelig også for dem som nettopp starter med hobbyen å FØLE seg sikre på at de har godlyden hjemme.musicus skrev:Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.Karma skrev:Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
mvh
Her er vi iaf enige ....KindOfBlue skrev:..og er helt enig i at det er meget underholdende. Og samtidig noe jeg ikke tar så fryktelig alvorlig ....musicus skrev:Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.Karma skrev:Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
mvh
Jeg leser Fidelity fordi jeg foreløpig ikke vil gi opp håpet om å bli korrekt informert.musicus skrev:Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.Karma skrev:Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
mvh
Jeg siterte det jeg oppfattet som en slags konklusjon fra deg, ellers må jeg vel si at du burde ha oppdaget profilen til Fidelity lenge för du kom til #34...Karma skrev:Jeg leser Fidelity fordi jeg foreløpig ikke vil gi opp håpet om å bli korrekt informert.musicus skrev:Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.Karma skrev:Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
mvh
Du siterte ellers bare min siste setning. Har du en annen logisk forklaring enn meg?
Siden du er uenig i min konklusjon, så må jeg moderere meg. Fidelity har IKKE undervurdert DIN intelligens.. :musicus skrev:Jeg siterte det jeg oppfattet som en slags konklusjon fra deg, ellers må jeg vel si at du burde ha oppdaget profilen til Fidelity lenge för du kom til #34...Karma skrev:Jeg leser Fidelity fordi jeg foreløpig ikke vil gi opp håpet om å bli korrekt informert.musicus skrev:Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.Karma skrev:Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
mvh
Du siterte ellers bare min siste setning. Har du en annen logisk forklaring enn meg?
mvh
Som du her skisserer det så lurer jeg virkelig på om "problemet" er riktig adressert til Fidelity, noe burde du jo selv ha oppdaget underveis, at du kaster bort pengene dine gang på gang på noe du opplever som svada, kan vel ikke skyldes så veldig mange andre enn en selv?lark skrev:Jeg kjøper Fidelity sporadisk, og blir like skuffet hver gang. Omtalene av utstyr sier meg omtrent ingenting. Det blir brukt spalte opp og spalte ned på blomstrende fargerik svada. Det mest interessante er musikkstoffet, og selvfølgelig de flotte bildene.
Jeg tegnet faktisk abb. til dette nummeret, men hvis dette er regelen og ikke unntaket om et år kan de se bort fra fonyelse. Jeg ville jo tro at de tjener bedre på abb. enn løssalg med provisjon til Narvesen, men det virker definitivt ikke som de tillegger det noe vekt.FallenA skrev:Akkurat det er har jo vært tema så lenge bladet har eksistert! Derfor sluttet jeg med abb, og kjøper selv istedet.lyden skrev:ja enig , å få bladet før det kommer i butikkhyllene burde være en selvfølge for oss som abonerer , men det virker ikke som vi er prioriterte , ref tidligere disk,...........
mvh
Vel, som jeg nevnte litt tidligere her så er det ikke alltid at pris og prestanda er det samme, selv har jeg nedgradert prisen på kablene mine, og oppgradert prestandaen, uavhengig av hva F skriver, det er som nevnt lest fra min side som hyggelig og god underholdning og ikke annet, ikke blir jeg fornärmet av at de skriver noe jeg er uenig i heller, men det er bare meg ...Karma skrev:Siden du er uenig i min konklusjon, så må jeg moderere meg. Fidelity har IKKE undervurdert DIN intelligens.. :musicus skrev:Jeg siterte det jeg oppfattet som en slags konklusjon fra deg, ellers må jeg vel si at du burde ha oppdaget profilen til Fidelity lenge för du kom til #34...Karma skrev:Jeg leser Fidelity fordi jeg foreløpig ikke vil gi opp håpet om å bli korrekt informert.musicus skrev:Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.Karma skrev:Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
mvh
mvh
Jo, du kan nok ha rett i det ;D Jeg synes forøvrig også at det meste av Bibelen er svada.musicus skrev:Som du her skisserer det så lurer jeg virkelig på om "problemet" er riktig adressert til Fidelity, noe burde du jo selv ha oppdaget underveis, at du kaster bort pengene dine gang på gang på noe du opplever som svada, kan vel ikke skyldes så veldig mange andre enn en selv?lark skrev:Jeg kjøper Fidelity sporadisk, og blir like skuffet hver gang. Omtalene av utstyr sier meg omtrent ingenting. Det blir brukt spalte opp og spalte ned på blomstrende fargerik svada. Det mest interessante er musikkstoffet, og selvfølgelig de flotte bildene.
mvh
Logikken er konge? Det er vel rimelig tydelig hvordan Fidelity blindtester?Karma skrev:Det er bare en eneste logisk forklaring på hvorfor Fidelity ikke vil publisere metoden bak sine blindtester: De vet at den ikke er god nok.
Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.