Fidelity 22

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Beste nummer hittil!

KV; besøket i Danmark: Hvilke Lyngdorf-produkter konkret ble det lyttet til? Kommer det en test av TDA2200 i bladet? Du gir tomlen opp (svar på et leserspørsmål) knyttet til TDA2200... ...nå ble jeg nysgjerrig; hvilken egenerfaring har du med boksen?

Som sagt; beste utgave hittil? Nå venter jeg spent på test av TDA2200... ...og av Gallo 3.1...

:)
Syns at de to siste bladene har holdt svært høy kvalitet ;D
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Plukket det opp på Flesland igår ettermiddag, fikk lest testen av dCS - når kommer slikt på bruktmarkedet, tro? 8)
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Den nevnte dCS har allerede vært på bruktmarkedet, så det lønner seg å følge med! ;)
 

KV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2003
Innlegg
104
Antall liker
90
Hei!
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Artig om noen kunne si HVORFOR man opplever de siste bladene som særlig brukbare. Og om alle er enige i det. Jeg er uansett VELDIG glad for at man ikke mener at det går stadig nedover....Selv har jeg ikke noe rasjonelt forhold til et nytt Fidelity før det har gått laaaang tid, :p

Det var et komplett forsterkersystem pluss hjørnebasser og prototype på en flunk ny romkorreksjon som Petter Lyngdorf demonstrerte for oss i København med meget overbevisende resultat. Han lovet å komme hjem til Fidelity med greiene sine om kort tid. (Nå tester vi forøvrig hans CD-spiller til neste blad.)

Minner forøvrig om at vi har noen spennende signalkabler (RCA-fono) med gammel og ny type plugg som vi gratis låner ut til de først påmeldte til "verdens største" Fidelity testpanel. ALLE inntrykk-såsant de ikke blir rammet av norsk lovgivning- blir publisert med fullt navn i bladet. Se også "Neste nummer" av nr.22.

Ha en fin dag!
Knut V. red. av Fidelity
;D
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Interessant at endelig OHC nå også låner ut produkter til test...
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Beste norske blad siden Beat.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Kjempebra nummer. Nå begynner det jaggu å ligne på noe. Eneste var Hauk. Han var ikke like bra som han pleier, men 1 av 22 er jaggu ikke verst.
Rolf sine skriblerier har bidratt sterkt til å løfte bladet. Han gjør en sjefsbra jobb.
Bra jobba jenter ;D
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Interessant dette med synspunktene på Bladet Fidelity
Hva er det som får Leserne til å synes bladet er Bra.

Har det med at riktig utstyr er testet feks noe utstyr du kjenner og resultatet blir Positiv annmeldelse.
Jeg er imponert over hvilken stor tillit dette Bladet har i Dette Forumet ,ja jeg ser kritikk men den er i høyeste grad i mindretall , Det må være en utrolig vanskelig oppgave og være Skribent i et slikt Blad med så stor markedsmakt ,Jeg er også imponert over hvilken god hørsel de har til og høre nyanser i Lyden (eks hørbar overgang imellom Diskant og Mellomtone etc ) .
Jeg bøyer meg i støvet for disse skribentene med gullører. PS jeg greier ikke å la dette bladet bare stå i butikkhyllene . ;D Hva som lokker meg til og Kjøpe er nok (bare må ha det ,bare må ha det) Fine bilder men ha en smule sunn skepsis når du leser ,Skribenter er bare mennesker de også . ;D Påvirkning Ja ,jeg løp som F til Butikken for og høre Hegel H200 ;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.724
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ta deg en pille, kvasar! Eller, enda bedre, la være å lese det! Lat som om Fidelity ikke eksisterer, spar deg selv for ergrelse og frustrasjon, og oss andre for flere innlegg!
Fidelity skal, som alle andre blader i samme sjangeren, underholde og informere, og, ja, kanskje gjøre oss nysgjerrige. Nr 22 ble, såvidt jeg vet, ikke funnet hugget i stein under en brennende busk i ørkenen...
mvh
 
K

kbwh

Gjest
Bør man kanskje lese hifiblader slik Fanden leser Bibelen?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Ta  deg en pille, kvasar! Eller, enda bedre, la være å lese det! Lat som om Fidelity ikke eksisterer, spar deg selv for ergrelse og frustrasjon, og oss andre for flere innlegg!
Fidelity skal, som alle andre blader i samme sjangeren, underholde og informere, og, ja, kanskje gjøre oss nysgjerrige. Nr 22 ble, såvidt jeg vet, ikke funnet hugget i stein under en brennende busk i ørkenen...
                                 mvh

     
Men i alle dager dette var da en sterk reaksjon. Kan ikke se at Kvasar har fornærma noen med de to innlegga han har hatt i denne tråden.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.724
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Bør man kanskje lese hifiblader slik Fanden leser Bibelen?
Ja, jeg tror iallfall at man skal lese ethvert hobbyblad med den tanken i bakhodet at alle disse blir skrevet og utgitt for å tjene penger, noe som jeg synes er en helt grei og aktverdig motivasjon.
Men, jeg synes det er tøvete å tro at alle skribenter skal være kjøpt og betalt av produsenter og importører av utstyr.
Det finnes nok noen i begge grupper som er flinkere enn andre til å "pushe" sitt utstyr. På norsk heter det god markedsføring.
På den annen side tror jeg også at en skribent som bare fungerer som mikrofonstativ for produsent/importør av et bestemt merke fort vil miste enhver troverdighet, og dermed også sin inntektskilde..
mvh
 
K

kbwh

Gjest
Kloke ord.
Men noen av oss (les undertegnede) gror både horn og hale av å lese dette bladet (og mange andre hifiblader som ikke måler på produktene de skriver om). Men det skjer det samme med meg når jeg leser (ser på) Vi Menn. Kanskje jeg ikke er i målgruppen?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.724
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Store ømme tær er vanskelige å se på nettforum gitt.
Blir bare så lei av å lese " Alle hifiblader er korrupte fra ende til annen og skal bare pushe dyrt utstyr. Dessuten har de ikke god nok hørsel til å skille Beethoven fra Bon Jovi og bløffer uavbrutt" i en eller annen form i blad etter blad og tråd etter tråd.

Kan hende det er riktig. Isåfall er det jo enkelt. La være å lese det.
mvh
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Blir bare så lei av å lese " Alle hifiblader er korrupte fra ende til annen og skal bare pushe dyrt utstyr. Dessuten har de ikke god nok hørsel til å skille Beethoven fra Bon Jovi og bløffer uavbrutt" i en eller annen form i blad etter blad og tråd etter tråd.
                                             
Kan hende det er riktig. Isåfall er det jo enkelt. La være å lese det.
                          mvh
Jeg greide faktisk det jeg var ute etter,få frem de menneskene som leser bladet som Sterkt troende Bibel lesere :reaksjon på et innlegge er faktisk en fornøyelse . ;D
Jeg kjøper Bladet jeg også ,faktisk frivillig . ;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.724
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg greide faktisk det jeg var ute etter,få frem de menneskene som leser bladet som  Sterkt troende  Bibel lesere  :reaksjon på et innlegge er faktisk en fornøyelse .  ;D
Jeg kjøper Bladet jeg også ,faktisk frivillig . ;)

Jeg er ikke abonnent, hvordan jeg leser hifiblader går frem av min 2. posting i denne tråden, og jeg har fremdeles hverken kjøpt eller lest Fidelity nr 22.
mvh.
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Men, jeg synes det er tøvete å tro at alle skribenter skal være kjøpt og betalt av produsenter og importører av utstyr.
                                        mvh
Nei det tror ikke jeg heller men påvirket JA !!
;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes siste Fidelity var sånn som jeg er vant til.

Realt, ærlig, og entusiastisk.

Jeg leser drøyt mange av disse blekkene, og ingen andre sier fra så utvetydig om ting som ikke er i orden.

Enig med Thomand om at Hauk ikke var i toppform denne gangen.

Jeg likte temaet for artikkelen til OMF, og ser gjerne mer av den sorten. Jeg kunne gost tenkt meg en litt mer inngående beskrivelse av effekten av å jorde elementene, bruk av BASE osv. Mulig jeg får ut mer info når jeg leser en gang til.

Gunnars sak om tweaking av Cayin var meget spennende.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.724
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nei det tror ikke jeg heller men påvirket JA !!
;)
Selvsagt. På samme måte som de blir påvirket av andre blader, kontakt med andre i miljøet, og t o. m. av hva som måtte stå på dette forum. De jobbber ikke i et vakum.
Mitt poeng er og var at man nettopp i k k e skal lese Fidelity, eller for den saks skyld HFNRR, Stereophile, TAS et al. uten å filtrere info gjennom egen hjerne....og ører.
Ta alle disse bladene for det de er - infotainment!
Da blir det en helt fåfengt øvelse å hisse seg opp over hvem som er i lomma på hvem, osv.
mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hør hør!

Dette er den eneste fornuftige tilnærmingen, tkr.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Hver eneste gang Fidelity kommer med nytt nummer så blir det en diskusjon om mulig korrupsjon, klaging på at testene ikke er godt nok eller riktig utført m.m.

Test utført av en skribent er en subjektiv mening om et gitt produkt, og det som står i Fidelity er ikke nødvendigvis den absolutte sannhet, det påstår de heller ikke at det er. En god test vil ofte være en god pekepinn på et produkt det kan være verdt å bli bedre kjent med, og det vil til syvende og sist være opp til deg som bruker å avgjøre om et gitt produkt passer for deg eller ikke.

Selv om en ikke alltid er enig med konklusjonene til en skribent, så er det ikke noe bevis for korrupsjon e.l. Ulikt hifi-utstyr kan spille veldig forskjellig i ulike oppsett, rom osv, og nettopp derfor er det viktig å teste utstyret i eget oppsett.

Hyggelig om vi kan diskutere videre uten at dette behøver å bli en ny "korrupsjons-tråd", det har vi vært gjennom så mange ganger tidligere.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Jeg er ikke uenig i det. Men jeg synes det er et sunnhetstegn at disse diskusjonene dukker opp med mellomrom. Det viser bare at forumets medlemmer engasjerer seg - ikke bare i selve utstyret men også i måten utstyr blir vurdert og presentert på. Dette er igjen med på å holde skribentene i øra. Det er tross alt forskjeller på skribenter. Jeg vil tro at skribentene selv synes det fint med tilbakemeldinger også, inkl. på et såpass fritt forum som dette. Om man synes det er kjedelig å lese disse trådene så er det jo bare å la vær.. :)
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Hver eneste gang Fidelity kommer med nytt nummer så blir det en diskusjon om mulig korrupsjon, klaging på at testene ikke er godt nok eller riktig utført m.m.

Test utført av en skribent er en subjektiv mening om et gitt produkt, og det som står i Fidelity er ikke nødvendigvis den absolutte sannhet, det påstår de heller ikke at det er. En god test vil ofte være en god pekepinn på et produkt det kan være verdt å bli bedre kjent med, og det vil til syvende og sist være opp til deg som bruker å avgjøre om et gitt produkt passer for deg eller ikke.

Selv om en ikke alltid er enig med konklusjonene til en skribent, så er det ikke noe bevis for korrupsjon e.l. Ulikt hifi-utstyr kan spille veldig forskjellig i ulike oppsett, rom osv, og nettopp derfor er det viktig å teste utstyret i eget oppsett.

Hyggelig om vi kan diskutere videre uten at dette behøver å bli en ny "korrupsjons-tråd", det har vi vært gjennom så mange ganger tidligere.
Hvis det var mitt innlegg som skapte en korrupsjonstråd må jeg si at dette ikke var meningen-Jeg mener at vi må kunne diskutere dette med påvirkning fra et tidskrift som har stor tiltro i Markedet,å få tilskrevet holdninger som om jeg snakker om Korrupsjon :Beklager , Skal dempe meg og ikke være så Kritisk mot dette Tidskriftet ."Hvis det oppfattes slik" Høvding
 
A

Antonx

Gjest
hmm.. har lest igjennom tråden og kan bare si meg enig med alle innlegg faktisk :D

De var ganske så beskjedent uttalt uansett synes jeg.
Såpass rom bør det være, ikke sant?

Det er mange måter å skrive på - og jeg hadde nok ikke skrevet så direkte i et HiFi blad som jeg gjør på et forum med tanke på de som er så snille å låne ut utstyr.

Jeg fikk nettopp en bunke med 10 gamle nummer og koser meg ordentlig. Synes Fidelity er kjempeflinke... :D

Men å lese det som fakta skjønner vel alle blir litt drøyt. Morsom og interesant lesing som gir en pekepinn på hva vi har lyst til å teste ut selv. Personlig tar jeg uttalelser fra norske produkter med en liten klype salt.
Men vær så snill og ikke ta dette som synonymt med det fæle ordet korr.. hehe.
 
B

Back_Door

Gjest
Fidelity er et blad skrevet av og for entusiaster. Likevel er en del som skurrer. Det blir for mye følelser og fantastiske formuleringer, og litt for lite vitenskap. For mange subjektive personlige meninger, og for lite objektive målinger og fakta. For stor forutinntatthet med alt for slavisk forhold mellom pris og kvalitet. Når jeg leser et så pass kostbart blad, forventer jeg litt mer målbare fakta og litt mindre synsing.
Men for all del: Ikke enten eller, men i større grad både og ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Et par kommentarer fra meg ang. siste Fidelity.
Den siste av de faste skribentene er Rolf-Inge Danielsen. Syns han gjør en glimrende jobb. Han har et relativt "stramt" og informativt språk som på en glimrende måte balanserer mot det uformelle. Det jeg verdsetter ved en produkttest er om skribenten klarer å formidle hvorvidt produktet klarer å involvere lytteren på det emosjonelle plan. Kort og godt, om det spiller musikk! Her syns jeg Rolf i så henseende er en god formidler (jfr. Sugden A21a testen).


Til Rognlien:
Er det ikke snart på tide å kvitte seg med krell KAV 400i forsterkeren som et referansepunkt? Det er greit med et referansepunkt, men av og til blir det feil. F.eks. i second Opinion" ang. DCS P8i. Skjønner godt at ikke det kan bli en god match, fordi KAV 400i sannsynligvis spiller "HiFi", og DCS produktene tenderer svakt mot en analytisk spillestil, og da blir det feil. Har ikke hørt KAV 400, men forgjengeren. Men har oppfattet at de fleste som har hørt, syns Hegel H200 forsterkeren er bedre enn KAV 400. Vel...H200 er en forsterker som, i mine ører, definitivt spiller "HiFi".

Dessuten..for hver gang du trekker frem disse AN produktene som et slags referansepunkt, sitter jeg igjen med en underliggende følelse av at:"..nå får vi se om produktet kan spille opp mot Audio Note nivå..". Så kan du jo tolke det dit du vil.  ;)

Mvh

Espen
 
A

Antonx

Gjest
Det jeg ofte savner er en beskrivelse av klangen. Det er det første jeg hører etter med et produkt. Da hører jeg klangstrukturen på vokalene. Det er ikke så lett å finne riktige ord men å låne litt på vinbeskrivelse kanskje. Men da kan det fort bli noen negative ord og det vil sikkert skribentene være forsiktige med.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Dette blir som å velge seg et politisk parti og så klage på at de fører feil politikk.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Takk og pris for at vi har Fidelity her i landet, bare spør svenskene og etterhvert flere og flere dansker.

Det er jo en selvfølge at testene blir subjektive, og takk for dèt. Smaken er jo så forskjellig, og vi har jo forskjellige ståsted ang preferanser når det gjelder lyd og musikk. Det som er lurt er jo å finne den skribenten som du har funnet samsvarer med din smak. Både når det gjelder utstyr og musikkanmeldelser.

Vidar Mørk og Gunnar Brekke beskriver utstyr på en måte som samsvarer med mye av det jeg selv har erfart. For all del de er ikke vekke resten av gjengen heller. Myrvoll med sine akrobatiske formuleringer som får meg til å trekke på smilebåndet gang på gang. Vadset med sin enorme entusiasme, osv...

Stå på videre gutter, vi trenger dere i en ellers til tider grå hverdag.
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Har bare fått bladd raskt imellom,men det så ganske lovende ut denne gangen også :)
Ikke minst hva som kommer i neste nr ;)
Bryston....er spent på denne testen.
Sitter bare å håper at det kan bli en ATC 40 med på testen også ;D
 

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
2
Hei..
Jeg mener at litt av greien,er over tid, å bli kjent med anmeldernes preferanser,måte og formidle på og personlighet.Etter hvert får en jo hørt på endel av produktene som er testet,i sitt eget opsett.Da gjør en seg opp egne meninger og kan etter hvert lese tester med anmelderens subjektive lydpreferanser i bakhodet.Dette gjelder både norske og utenlandske magasiner.Man kan jo ikke plukke opp et ukjent hifi blad,lese en supertest,og løpe til butikken.
Det blir som et ekteskap,man blir bedre kjent drar med seg det positive og bærer over med resten,nesten.
Mitt utgangspunkt når jeg leser Fidelity og andre blader,er at dette er skrevet av entusiaster som vil meg og hifien min det beste.Mulig jeg tar feil,men jeg blir sjelden skuffet.
MVH
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Til Rognlien:
Er det ikke snart på tide å kvitte seg med krell KAV 400i forsterkeren som et referansepunkt? Det er greit med et referansepunkt, men av og til blir det feil. F.eks. i second Opinion" ang. DCS P8i. Skjønner godt at ikke det kan bli en god match, fordi KAV 400i sannsynligvis spiller "HiFi", og DCS produktene tenderer svakt mot en analytisk spillestil, og da blir det feil. Har ikke hørt KAV 400, men forgjengeren. Men har oppfattet at de fleste som har hørt, syns Hegel H200 forsterkeren er bedre enn KAV 400. Vel...H200 er en forsterker som, i mine ører, definitivt spiller "HiFi".

Krellen blir nok byttet ut etter hvert, men jeg ser jo ut i fra det du skriver at den virket og fikk frem nettopp det den skulle i denne sammenhengen. Videre fikk jeg formidlet det. Poenget med å ha så forskjelleige referanser som f.eks Aduio Note rør og Krell transistor er jo akkurat det å sette fingeren på slike poenger. Så rent prinsippielt ser jeg ingen gode grunner for å bytte ut Krell'en. Har du en god grunn?

Dessuten..for hver gang du trekker frem disse AN produktene som et slags referansepunkt, sitter jeg igjen med en underliggende følelse av at:"..nå får vi se om produktet kan spille opp mot Audio Note nivå..". Så kan du jo tolke det dit du vil.  ;)

Audio Note lager en meget konsistent signatur på sine produkter, og tilfeldigvis tangerer de mine preferanser på det aller meste. Ergo er ikke den ovenstående antakelsen så veldig feil. Og legg merke til at mange produkter faktisk er like gode eller bedre enn mitt referansepunkt. Jeg etterstreber også å få fram hvorfor de aktuelle testobjekter er bedre/like gode/dårligere enn referansen. Uten et referansepunkt blir det meget vanskelig å finne ut hvor bra en komponent egentlig er. Det må alltid relateres til et eller annet, om ikke annet et prisområde og vår generelle kunnskap.

Mvh
Håkon


Mvh

Espen
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Har ikke lest alt i denne tråden, MEN EC forann CJ, jeg tror jeg må finne et mer seriøst blad............markedskreftene og nasjonalismen rår 8)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
...MEN EC forann CJ, jeg tror jeg må finne et mer seriøst blad............markedskreftene og nasjonalismen rår  8)
Har du hørt 4,9?

En annen ting er at man neppe kan si at EC-en ble kåret til noen vinner.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå har jeg forresten nylest artikkelen til OMF. Dette er glimrende stoff!

Entusiaster med mye erfaring som forteller om sine valg og skuer tilbake på tidligere utstyr.. Det er både underholdende og nyttig.

Et forslag: HFN har en fast sak de kaller HiFi-doctor, hvor de i samarbeid med forhandlere kommer hjem til entusiaster og hjelper til å løse problemer hos folk. Kunne man fått til noe lignende her?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Har ikke lest alt i denne tråden, MEN EC forann CJ, jeg tror jeg må finne et mer seriøst blad............markedskreftene og nasjonalismen rår  8)
Med respekt å melde, janhella, dette er skivebom. Undertegnede og Myrvold foretrakk CJ, redaktøren foretrakk EC, vi har også redegjort i bladet for hvorfor. Dette er den beste pre-amp EC har laget til dato, og slik jeg ser det er problemet her og nå mer jante enn nasjonalstolthet.

Mvh
Håkon Rognlien
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
er da veldig til kritisering her da ?! hvorfor handler dere bladet om dere ikke tror hva som står der?! skjønner liksom ikke helt greia med det jeg. Og ja, les hele testene før dere uttaler dere. Syns Fidelity skriver temmelig rett ifra levra.
 
Topp Bunn