På tide med en oppdatering…
Dette er litt for prepper-gutta.
På den forannevnte hytta har vi et solcelleanlegg, basert på en SNRE solcellekontroller, med et 275W panel og 4stk 140Ah AGM-batterier. Dette er supplert med en 600W sinus-inverter og en 25A smartlader fra Biltema.
Til å lade når panelet ikke gir effekt, samt mindre ting, så har vi et 2000VA inverteraggregat, og et 12 år gammelt Stanley 5500 synkronaggregat, som stort sett bare brukes til kappsag og klyver.
På første turen opp på nyåret, opplevde vi at batteriene mistet temmelig fort futten. Det er normalt at de trenger lading, når vi kommer opp den første turen på nyåret, men at de trenger lading hver dag tyder på problemer. Jeg ladet opp til 85% på ettermiddagen, og etter lysbruk på ettermiddagen/kvelden (ca 35w effekt) samt kjøring av Cpap på inverteren på natta, så var de nede på 47% på morgenen.
Jeg ordnet meg en batteritester og dro opp neste helg, og det så ikke videre bra ut.
Ett av batteriene er helt gåent, og de andre tre er på 7, 10 og 12% helse.
Her er det ikke noe å berge på - å kjøre aggregat 3-4 tiner i døgnet blir lite rasjonelt.
Litt sjekking av priser konkluderer med at nye batterier med tilsvarende kapasitet vil komme seg på om lag 11-12000kr for AGM og 12-15000kr for lithium.
Jeg har vært litt i tenkeboksen på solcelleanlegget i forhold til oppgraderinger, siden laderen i utgangspunkter er for liten for en såpass stor batteribank, og inverteren godt kunne vært større.
Jeg satte meg ned og så på litt forskjellige alternativer, og ut fra prisene der og da, så fant jeg ut at den mest kostnadseffektive løsningen var en Ecoflow Delta Pro portabel kraftpakke.
Denne inneholder 3600Wh batteripakke, 3600W inverter, kraftig lader og solcelleregulator i ett apparat. Prisen på 17600kr var helt innafor, så bestillingen ble lagt inn umiddelbart. En uke etterpå, var prisen gått opp med 2000kr.
Pakke ankom mens jeg var på jobb
Lader opp enheten
Tester belastning
Dette ser bra ut så langt…
Johan-Kr