FantOrang Divorced byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har hørt disse opp mot originale 0/96 og som evt kan si noe om forskjeller/likheter ?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Er det riktig at pappkonen til A26 er mindre dyp enn "vanlig"? Fra bilder ser det ut som den har en litt flatere kontour?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Og de var ihvertfall ferdig innbrente 🤭🔥🎵🎶.. 2.5mm2 kobberkabel fra biltema på utsiden og 1.5/2.5mm2 på innsiden.
    Sammen med en 70$ forsterker så låt det utrolig deilig🥰..
    Nå som vi har kommet i mål med delefilteret, så er det selvfølgelig i en mer oppryddet mk3 versjon
    Usikker på om det skal nevnes, men s.... au: Da vi spilte på de i Horten, så var det via et par altfor lange kabler fra en blå bilrekvisitasjappe...
    , så da er det opp til brukerne hva de benytter frem til Fantorangene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Noen løse tanker.

    Kan Fantorangen forbedres mtp spredningsmønster og overgang til diskant?

    Vitenskapen vil jo prompte* avskrive Fantorangen med liten diskant og 10 tommer.

    * forklares i neste innlegg


    Hva om vi modifiserer litt ala Graham med slot baffel og dobbel diskant?


    IMG_8206.jpeg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Mye er mulig, men da blir det Diverre ingen Fantorang...
    Graham ligner vel mer på en av Tekton- sakene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Stemmer det. Kikket på div Tekton videoer tidligere i dag faktisk. Liker at man prøver nye (og gamle veier). Sigberg gjør også en bra jobb her. Selve konstruksjonen og diverse veivalg er viktigere enn om man har Cardas terminaler og sånt.

    Det fine med Fantorangen er at man med noe så gammaldags som en brei toveis kan få det til å låte stort og engasjerende 👍
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.921
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Morgenstemning. Førsteinntrykket er strålende, så nå må jeg bare få overtalt redaktøren min om at vi bør skrive en anmeldelse på en DIY-høyttaler for aller første gang.
    Fikk du lov?

    mvh
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Interessen for både ferdige Fantoranger og Fantorangfiltre har meldt seg. Har fått gode og konstruktive tilbakemeldinger fra kompetent hold. ;)
    Lager en serie filtre mkIV nå som kan kjøpes løst. I ekslusive, dempede esker selvsagt :)
    PXL_20231222_204845040.MP.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Da har Fantorangen vært på " slaktebenken" hos Stereo + i utgivelsen 2/24 side 42. Vi takker Roy R. for grundig og verdifull tilbakemelding. Filteret er nå oppgradert og Fantorangen kommer fra dyrehospitalet med sprettne ben :) .
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg lest artikkelen og beskrivelsen er spot on. Tommel opp til journalist-Roy og spesielt til W&Ø som har laget dem 👏
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Da har Fantorangen vært på " slaktebenken" hos Stereo + i utgivelsen 2/24 side 42. Vi takker Roy R. for grundig og verdifull tilbakemelding. Filteret er nå oppgradert og Fantorangen kommer fra dyrehospitalet med sprettne ben :) .
    Hadde vært morsomt å høre dem i justert versjon.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har vært så heldig å kjenne Inselwind noen år, og det har jo definitivt vært hyggelig. :) Greit å ha en møbelsnekker når skapdører til kjøkken skal lages, basskasse i 48mm Borch plywood, eller en solid stereobenk, eller en simpel knaggrekke i ask. Har jo også vært innom og sjekket og beundret alle byggene opp gjennomtrengende også. Og det er en viduellnytelse og se på noen som kan håndverket sitt. Har fått lov å mene noe om design også tror jeg, eller løsninger om du vil.

    Inselwind har ønsket meg innom titt og ofte for å høre på fantorangen. Tror jeg har hørt den 3 ganger med tre forskjellige filter. Og jeg kjenner denne høyttaleren litt. Blant annet fordi jeg har bygget en Davore clone selv, med identiske elementer. Mine bruker det såkalte Makako filteret. Hva unge Sand har gjort med Fantorangen vet jeg ikke, men det funker. Siste utgave jeg hørte hadde en demping på 1.5db i diskant i forhold til forrige versjon. Og det hørtes, ikke formidable forskjeller, men blir det for mye nivå oppover reagerer mine ører. Fantorangen spiller musikk. McOntosh 275 leverte sakene. Og man får bare lyst til å lytte og lytte. Billy Eilish, bassen leverer. Karl Seglem, saksofonen er detaljert og med kropp slik Karl kan det. Og Jarle Vespestad sine trommer i bakgrunnen, men som samtidig viser at disse høyttalerne er smådynamiske. De er åpne og transparente. Hater å bruke slike hifi ord, for en får i grunn bare lyst til å lene seg bakover å lytte. Og da er det meste på plass for mer
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk Haavard :) Det har vært 4 filtervarianter, 2 etter Horten og ett etter RoyE's anmeldelse. Det siste har en helt ny topografi, derfor den " voldsomme" justeringen du nevner :)
    Seas er lett å jobbe med, men det går ei tynn linje mellom musikk og steril kald hifi når det skal balanseres på 2 elementer med vidt forskjellige stempelområder. Derfor er jeg veldig happy med tilbakemeldingene.
    Videre kan nevnes at nå er bassportene plassert på bunnplaten og terminalene er nå "hifi" - sertifisert :D
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hifi sertifisert er viktig. Helst noe rhodium eller pure cooper. ;):) Speakon ser for billig ut 😉🤔 Uansett betyr det vel ikke så mye.

    Jeg har noen låter som jeg synes blir påtrengende og slitne å høre påhvis det er for mye oppover. Synes de ble veldig godt balansert nå med det nye filteret. Da kan det bli for mye fokus på detaljer og innsikt i stedet for musikk.

    Eller må du forklare "når det skal balanseres på 2 elementer med vidt forskjellige stempelområder". Fin fram pedagogen i deg. Skjønner ikke helt hva du mener.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Du er jo utdannet lærer, jeg er en dårlig pedagog ( ped. er en uheldig forkortelse), men jeg skal ikke være arrogant og si at jeg "ikke vil gi undervisning".., så jeg prøver: Stempelområdet tenker jeg på som frekvensområdet som er nogenlunde likt ved 0, 30, og 60 grader. Bred baffel gir litt førstehjelp her.
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Joda, er lærer. Men dette kan jeg lite om. Men god forklaring
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Nytt ord for meg det der. Stempelområdet 🤭.
    Piston movement på engelsk. Men det er vel like mye området hvor det ikke bryter opp istedet for der det begynner å beame?

    Anyway, A26 leverer pent i begge disipliner og hvis jeg «light-normaliserer» responsen så er jo A26 en av få 10 tommere som kan deles ved 2000 Hz andre orden elektrisk uten dikkedarier?

    IMG_0005.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Og vel ja, karbon, magnesium, aluminium, romfartskarbon, keramiske belegg, monstermagneter, Magico avstivninger, Wilson hemmelig patentert HDF, delefiltre som ser ut som en romstasjon,….det er mye som kan gjøre en forvirret.

    Det er noe med enkle snille papirmembraner som krever lite korrigering:


    Og det er interessant hva Grimm skriver, som tross alt bruker avansert DSP teknikk for å sy sammen høyttalern:

    Altså, tukle minst mulig.

    IMG_0006.jpeg



     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn