FantOrang Divorced byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fantomvrangen.JPG
    Vi fant det riktig å samle opp biter av Fantorangen til en byggetråd.
    Inspirasjonen fikk vi på Hortenmessa i 2022 hvor vi stoppet opp ved Devore, her var det noe spesielt vi bet oss merke i: Ukomplisert og fengende musikalitet.
    Ikke perfekt (ingen høyttaler er det), men" vil lytte en time til"-type.
    Kunne vi lage noe lignende? Nå er det endel "kloner" ute på nettet allerede, men vi ville gjøre egen erfaring.
    Som så mye annet ble ideen lagt på hylla før den raste ned igjen, i utide ;-)

    Litt tørre fakta:
    Materiale: 22mm vannfast MDF.
    Dim: Innvendige mål er 42 x 70 x 25,5 cm, dvs ca 75 liter.
    2 porter ø75 x 190mm, praktisk avstemming havner midt på 30-tallet.
    Innvendig demping: Innvendige flater dempet med butyl/alu-folie.
    2 lag 50mm Glava på bakplate, ellers 1 lag på øvrige flater.
    Glava er dekket med tynt stoff for å hindre løse fiber inne i kabinettet.
    Det er en 22mm x 10cm avstiver mellom front og bakplate rett under bassen.
    Elementer er helt standard Seas A26 og Morel CAT378.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Delefilter.
    På nettet kan man bade i forslag. Vi rakk å teste det aller enkleste (Dualuxe), det låt tynt og rotete i våre ører.
    Hadde tenkt å teste Planet 10-filteret (bildet), men på grunn av treg postgang, fikk jeg ved kvalifisert gjetting og tilgjengelige deler loddet i hop et asymmetrisk filter i full fart før Hortenmessa. Her er endel av forslagene fra nettet :
    Planet 10 xo.JPG Hemp type xo.JPG PXL_20231028_141129070.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Det ble dessverre ikke så mange bilder under byggeprosessen av fantorangene.- Jeg får denne gangen skylde på tidsklemma da de ble "hurtigsnekret" siste uka inn mot Hortenmessa 🤓🎶🎵🎶.. -Men vi kom da i mål 🥳
    Delefilteret har Willy allerede rukket å komme med i en mk3-versjon, og vi syntes at det nå låter veldig bra av denne enkle 2-veis konstruksjonen.

    Igår tok jeg turen til drammen og satte dem igjen hos en hyggelig kar her inne😊. Der kan de få spille så lenge det er ønskelig, også tenker jeg at det kommer noen lytteinntrykk etterhvert.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    20231029_085829.jpg


    Morgenstemning. Førsteinntrykket er strålende, så nå må jeg bare få overtalt redaktøren min om at vi bør skrive en anmeldelse på en DIY-høyttaler for aller første gang.
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Veldig interessant, og flott arbeid! Vil dere publisere delefilteret? Kunne tenkt meg et par «kosehøyttalere»😊
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Det er for kaldt å surfe på Einafjor'n nå uansett :) Nok et artig prosjekt(y)

    Ikke bare er Einafjorden kald og uegnet, de lokale bøndene har satt opp skilt og sett seg lei på
    alle disse surferne som bare er en plage og ikke legger igjen noen turistkroner en gang :mad: :mad:

    surf.png


    Forøvrig en flott tråd med riktig approach til DIY!!


     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    På bakgrunn av måten de er konstruert på trenger de god plass til sideveggene for å blomstre. Ellers er det tut og kjør. Og det selv med enkle forsterkere. Det er lett å gå i fella med tekniske diskusjoner om hva som er «feil». Dette er så langt noe av det mest spennende som er laget ila flere 10år i min bok (ører) 👍
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    På bakgrunn av måten de er konstruert på trenger de god plass til sideveggene for å blomstre. Ellers er det tut og kjør. Og det selv med enkle forsterkere. Det er lett å gå i fella med tekniske diskusjoner om hva som er «feil». Dette er så langt noe av det mest spennende som er laget ila flere 10år i min bok (ører) 👍
    Hva er god plass til sidevegg? Halvmeter, meter?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Høres fornuftig ut inselwind.

    Kopierer fra en annen tråd i går hvor jeg postet følgende. NB! som nevnt, selv om noe strengt talt kan være «feil» teknisk sett så kan det allikevel låte knallbra!



    Her kommer det frem at Devore trenger plass på siden. Det samsvarer med utfordring med deling og ujevn polar respons.


    Changing the room around 90 degrees clockwise was a lot of work, but it was worth it to hear what these loudspeakers are really capable of reproducing in my space

    These speakers in my system, in my room, proved to be supremely musical, and it is this quality I value above all else in my listening. They project rich, organic, tonal hues and suffuse performances with real drama and emotion.

    In my experience, the O/96s really do require some breathing space in a room to sound their best. As I mentioned, these speakers functioned as time machines for me, and if you are one of those people who value being transported back to the moment when the music was made, then I feel that these DeVores will speak to you, too.

    84CB09F5-6FE1-4F09-9C57-C53F58AB9C66.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    «Rik og organisk klang», uansett om det oppfattes som en floskel, ja det kan jeg skrive under på ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    I stor grad "alle" vanlige høyttalere leverer bedre med mye plass rundt seg. Unntak finnes, type CD løsninger, horn av visse typer etc. etc.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det er sant. Men akkurat som at en flerveis JMLC hornrigg ikke har noe særlig problemer med beamingen i store fine brede rom (slik kjelleren din er) så vil også røslige old school toveis hvor overgangen fra en 8 eller 10 tommer til en diskant er litt drøy profitere på bredde i rommet.

    Her er polar responsen til Devore, ikke akkurat en moderne høyttaler med konstant direktivitet.

    Men beklager, nå kom den tekniske diskusjonen jeg advarte om 😂 min feil 😬

    2E596B8F-8724-4A8F-B7B0-7AA00C15AF7F.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Moralen er jo at man ikke skal se seg blind på det tekniske og mene for mye, men faktisk LYTTE etter om det låter bra. Der har jeg tråkket i baret mang en gang.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Moralen er jo at man ikke skal se seg blind på det tekniske og mene for mye, men faktisk LYTTE etter om det låter bra. Der har jeg tråkket i baret mang en gang.
    Det er jeg 100% enig i - MEN når en besitter god teknisk innsikt kombinert med egen god erfaring så skader det heller ikke å lene seg til litt teknikk innimellom, god forståelse av hva som skjer og hvorfor er ikke nødvendigvis til skade for musikkopplevelsen slik jeg opplever det. Kverulering uten kunnskap, lenestolstrateger og vitenskapsfornektere derimot - det tar litt av lysten.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jepp.

    Jeg kan med hånden på hjertet si at Fantorangene leverer jazz, blues, vokal, rock og til og med Infected Mushroom helt topp. Dette er høyttalere jeg kunne levd med i hovedoppsettet.

    Det er flott hvis R.E.S, som er en er en erfaren lytter og tester, er litt grundig med klaversonater og klaverkonserter. Det er den musikken som etter min erfaring er mest krevende når det gjelder sammenheng og uten å være for kategorisk, så er jeg det nå, det er da systemene må være ekstremt bra sydd sammen (les: rigger med Audiolense eller store elektrostater). Og R.E.S, har ikke du hatt svære Maggies en stund?

    Fiolinfamilien er jeg sikker på at Fantorangene levererer elegant med den deilige organiske klangen.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hei hos meg så vil disse få ca 210cm mellom seg og ca 270-280cm til lytteposisjon! Det er vist jeg har 50-60cm til frontvegg og ca 80cm til sidevegg! Er det sjanse for at det vil fungere eller vil avstand mellom høyttalere og lytteposisjon bli helt på trynet ?
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Har fulgt med på alle sprell fra Totengutta her og det er bare å bøye seg i hatten. Det er nok ikke mange selv på Diyaudio som kommer i nærheten, om noen.

    Dette er vel en klone, men hva er egentlig hemmeligheten med de? 10 tommer mot en liten diskant er jo et stykke fra læreboken? Hva er delefrekvensen?
    Den har dog en aldri så liten waveguide, men .... det er vel flere som prediker waveguide på ca str med bass/mellomtonen. Og de fleste er vel 6,5" eller maks 8" mellomtone mot en tilsvarende stor waveguide.
    Vil ikke direktiviteten/powerresponsen lide, spesielt rundt delefrekvensen? Igjen, what's the secret?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Se innleggene mine. Drawbacket med ujevn polar respons og derved power respons kan kompenseres med litt avstand til sideveggene.

    Det finnes konstruksjoner som låter herlig «på tross av».

    Og kvalitetene på disse oppveier ulempene.

    HiFi er tross alt en kunstig greie og en blek etterligning når alt kommer til alt.



    Målefreakenes målefreak skriver:

    It looks as if John DeVore has accepted the inevitability of the problems caused by the O/96's physical concept and had carefully worked around them to produce a well-balanced speaker that is also drop-dead gorgeous.—John Atkinson
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har noen meninger om hva hemmeligheten er. Og dette er synsing, satt litt på spissen:

    * For hvert faseskift (fra fulltone til toveis til treveis osv) som introduseres så låter en høyttaler mindre naturlig. Toveis er på mange måter optimalt

    * Masse digital EQ suger livet ut av musikken

    * 8 og 10 tommere gir den kroppen 6,5 tommere så og si alltid mangler

    * Skikkelig bred baffel gir mer trøkk i bunn som følge av mindre baffelstep tap

    * 8 og 10 tommere er mer følsomme enn 6,5 tommere og det er noe med følsomme høyttalere

    * ucoatede papirmembran låter mer «organisk» enn alt annet, jeg klarer ikke forklare det. Alle slags membraner med mer demping eller metall låter enten dempet eller metallisk (sagt flåsete)

    * diskant er faktisk ikke så viktig (bare den ikke vrenger) som området rundt «the middle C» altså der hvor C tangenten (256 Hz) på pianoet over nøkkelhullet er. Vi er i oktaven hvor «Lisa gikk til skolen» og oppover befinner seg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Noe av greia med apekatten ligger i "old school" bred baffel for fylde i mellomregisteret kombinert med en ørliten festkul nede på 30- tallet og litt drahjelp i overgangsområdet fra den lille waveguiden. 10" avrulling bidrar til forenklingen av filteret
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Enig. Det er ofte en utfordring å få bratt nok lavpass og skjerming av oppbrytninger. A26 har ikke oppbrytninger oppover og en naturlig avrulling som trolig gir en perfekt 4 orden avrulling med kun andre ordens elektrisk.
     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Har fulgt med på alle sprell fra Totengutta her og det er bare å bøye seg i hatten. Det er nok ikke mange selv på Diyaudio som kommer i nærheten, om noen.

    Dette er vel en klone, men hva er egentlig hemmeligheten med de? 10 tommer mot en liten diskant er jo et stykke fra læreboken? Hva er delefrekvensen?
    Den har dog en aldri så liten waveguide, men .... det er vel flere som prediker waveguide på ca str med bass/mellomtonen. Og de fleste er vel 6,5" eller maks 8" mellomtone mot en tilsvarende stor waveguide.
    Vil ikke direktiviteten/powerresponsen lide, spesielt rundt delefrekvensen? Igjen, what's the secret?
    Toveis med 8’’ bass eller større er kompromissets kunst. Man må «gi opp noe» i form spredning. Jo større basselement, jo vanskeligere blir det. Men det er også det som gjør det moro for de som holder på diy.
     
    Sist redigert:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    868
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Er med på alt ovenstående, men hvorfor ikke en enda større waveguide, er vel egentlig mitt spørsmål.
    Hva er det med denne Devore-konstruksjonen som tilsier akkurat denne diskanten og ikke en med større waveguide? Er det så enkelt at han har lyttet seg frem til denne? Og om så, så er det vel likevel en teknisk forklaring på det. (Sorry for litt OT i en byggetråd)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det ser for meg ut som at delefrekvensen er på 3000 Hz pga den brå endringen i off axis responsen i innlegg #20 samt dippen i fasen her:

    IMG_7815.jpeg
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg har noen meninger om hva hemmeligheten er. Og dette er synsing, satt litt på spissen
    Den lista er helt utmerket, den gir langt på vei beskrivelsen på hvorfor Fantorangen gir mening. Jeg synes det er svært bra at dere realiserer dette også med bruk av kvalitetselementer fra SEAS, slik vi finner på DeVore og AudioNote. Jeg ser ingen grunn til at DIY-Fantorangen skal stå noe tilbake for de to forannevnte, og så er inngangsprisen så mye mer betalbar (og realistisk), stå på - jeg heier:)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Gunnar S skriver at han på sine kloner har brukt dobbel magnet og dette filteret:

    IMG_7860.jpeg



    Hva tenker du W? I trådene på diyaudio er det blandet entusiasme for dobbel magnet. Det jeg vet er at det øker følsomheten noe. Noen mener deg kan tilføre litt «gruff»?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Morgenstemning. Førsteinntrykket er strålende, så nå må jeg bare få overtalt redaktøren min om at vi bør skrive en anmeldelse på en DIY-høyttaler for aller første gang.
    Ser rett og slett smashing ut! Skulle ønske jeg hadde tilsvarende med plass for mine Devore O96.

    Mvh
    -BB-
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Gunnar S skriver at han på sine kloner har brukt dobbel magnet og dette filteret:

    Vis vedlegget 965954


    Hva tenker du W? I trådene på diyaudio er det blandet entusiasme for dobbel magnet. Det jeg vet er at det øker følsomheten noe. Noen mener deg kan tilføre litt «gruff»?
    HR målte elementene med og uten dobbel magnet
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Følsomheten øker, men jeg mistenker at oppbrytingen endres. Diskanten må dempes uansett og konstruksjonens følsomhet er god nok for små forsterkere. Har ikke prøvd og kommer ikke til å gjøre det heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn