Fake kabler, hvordan vite

Panny

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2010
Antall liker
120
Etter at jeg fikk en skade på min Nordost Blue Heaven ht kabler og var nødt til å erstatte de oppdaget jeg hvor mye kabler kan gjøre forskjell. Jeg fikk et godt tilbud på Heimdall 2 på finn og forskjellen var dramatisk.

Det satte i gang oppgradering av signalkabler (litt mindre å hente på lyd der), og videre til Frey 2 for ht.

Jeg kjøper alle kablene på finn. Selv om det er brukte kabler er det selvfølgelig dyre kabler.

så, utfordringen min er å være sikker på at kablene er ekte. Av en eller annen grunn har jeg holdt meg til Nordost, men samme utfordring med andre kjente merker selvfølgelig.

jeg kjøper kun av registrerte finn profiler og hvor det er bilder av produktet som selges. I de fleste tilfeller finnes det ikke kvitteringer o.l.

Noen råd, enten hvordan jeg spotter fake kabler, eller hvordan man handler «trygt»?

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.844
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Kjøp Klotz høyttaler og "mikrofon" kabel på et og samme sted, ingen som gidder og kopiere de.
Og du får den kvaliteten du betaler for. NoBrainer med andre ord.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.347
Man får vel inspisere de nøye og se etter tegn på ting som kanskje ser litt rufsete ut. Skulle jeg kjøpt slikt så hadde det kun vært kvittering og original forpakning som hadde vært gjeldende.

Fornøyd med Van Damme mikrofonkabel på signalsiden(tilgjengelig i alle regnbuens farger) og Van Damme Blue Series forøvrig. Veldig smidige, rimelige og solide kabler.

jeg vet ikke hva det er, men jeg har ikke klart å høre noen forskjell under div kabeldemoer rundt om. Så jeg er ganske happy med hva det måtte være av kabler man har.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.374
Sted
Horten
Litt artig å tenke på følgende:
Om eks Nordost tar kabel fra Mogami og legger på strømpe og merkelapp med egen navn, så er det ikke fake.
Om eks Nord0st tar kabel fra Mogami og legger på strømpe og merkelapp med egen navn, så er det fake.

Men tilbake til trådstarters tema: Man kan jo også se det sånn at hvis både kjøper og selger tror at kabelen er slik og sånn og dermed har en gitt verdi, så er det jo ikke noe problem.Er jo lyden som er det viktige?

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
73.233
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hvorvidt det låter godt, eller ei, så er kjøpsverdi på nye kabler avgjørende for markedsverdien når det så skal selges som brukt..

Skal man kjøpe brukte kabler og være sikker på at det er merkevare, er det vel kun kvittering fra forhandler som gir en slags sikkerhet.

Om man er "kabeltroende" eller ei, så er det vel ingen som har lyst til å betale for mye.(?)

Merkekabler koster fort summer på femsifret beløp, så risikoen for å ikke få solgt videre uten urimelig tap er stor. Dessuten er det ikke hyggelig å bli tatt for å være kjeltring ved videresalg, sjøl om man gjør det i god tro.
Jeg har sett folk her inne legge ut "kinafake kabler" for salg, og da er det helt korrekt tydelig opplyst at ikke dreier seg om ekte vare og prisforlangende gjenspeiler da dette. Ikke alle er like ærlige dessverre.

Sist redigert:

oyvharal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.04.2005
Antall liker
23
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
3
For en del år siden var det en som skulle selge sine Nordost Odin kabler til en fin pris. Jeg tok kontakt med selger om litt info om kablene. Disse var kjøpt hos Spaceworld (ble vel soundgarden etterhvert) og de solgte den gang Nordost. Ifølge Spaceworld var disse tatt i innbytte, selgeren hadde kvittering fra Spaceworld. So far so good!

Før eventuelt kjøp ba jeg selger om å sjekke disse kablene med Nordost, dette var strømkabler. Selger sendte bilder og serienr. av kablene Til Nordost. Svaret fra Nordost var at dette var fake kabler!!
Så selv om Spaceworld solgte Nordost på den tiden var de blitt lurt.

Disse fake kablene er utrolig gode etter likninger, umulig å se forskjell med de med det blotte øye.

Jeg kjøper ikke brukte kabler lenger, alle mine kabler Audience, Ansuz, Furutech, Cardas, Nordost er kjøpt nye av norske autoriserte forhandlere

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.051
Torget vurderinger
1
Om man ikke hører forskjell på fake og originale kabler.. Hvorfor i det hele tatt bry seg om å kjøpe "dyre merke kabler"? Alle kommer uansett til å feile på en blindtest, så det er jo enkel svindel på lik linje med å selge 200g kobber til 100K. De fake kan like godt ha bedre kvalitet enn de originale for den del..
Dyre kabler er uansett en veldig dårlig investering, lite verdt 2.håndsverdi og man vet aldri om brukte kabler er originale heller. Det er stort sett bare juggel-pynt uansett.

Glad man er kommet over dette kabelhysteriet. :) Kjøper heller ruller av god kvalitet ("noname") og terminerer selv, da får man også passende lengder.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.883
Torget vurderinger
28
Synes folk roter fælt her nå. Om man tror at dyre kabler har noe for seg, eller hvorvidt man mener at at dyre kabler er er verdt prisen, det er én sak. Det er ikke det denne tråden handler om. Den handler om hvordan å vite at noe er ekte. Vi forstår alle hva som menes med ekte i dette tilfeller, gjør vi ikke? Om vi bare et øyeblikk driter i hva vi mener om produktet? Jeg tror ikke jeg hadde avslørt alt fake om det gjelder diamant, Munch eller Rolex. Vil ikke ha fake selv om jeg ikke har peiling nok til å spotte det.

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
186
Torget vurderinger
7
For de lavere seriene til nordost, så er det umulig å se forskjell. Valhalla og Odin er seriemerket og disse bør man aldri kjøpe uten kvittering. Serienumrene på fake Valahalla og Odin er som regel like.

En god tommelfinger regel er å sjekke på Aliexpress om kabelen finnes der og er kopiert. De fleste highend merker og modeller er dessverre kopierte og derfor florerer det av fake kabler på finn og ebay.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Vanskelig å vite, og dermed også fort gjort å gå på en blemme; dvs å betale "originalpris" for fake saker.....
Eneste som kan garantere, vil da trolig være kvittering.
De fleste som selger vil jeg regne som hederlige individer, som gjerne informerer om hvor de er kjøpt - men det gir ingen garanti per se..... Det finnes jo alltid en og annen luring der ute.....
Og, som noen har vært inne på, det kan være uhyre vanskelig å skille original fra fake.
Så er det spørsmålet om fake kabler faktisk kan være gode, selv om de er "kopier"? Jeg mener det, men ville nødig betalt det samme for fake kabler som for originale......
NordOst koster jo lett det hvite i øget originalt. Kjipt da å betale masse dineros i troen på at man kjøper originalt, men det viser seg at man har fått kloa i kopier......

mvh
Proffen

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.299
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
«Noen råd, enten hvordan jeg spotter fake kabler, eller hvordan man handler «trygt»?»

Her synes jeg at TS uttrykker seg altfor tydelig!
Vedkommende kan da ikke i fullt alvor forvente at blodtrimmede HFSere, som har brukt store deler av sitt liv til å lese avanserte teorier, komplekse målinger, grafer og diagrammer, tåkete subjektive uttalelser på youtube, sider opp og sider ned med blomsterspråk - ikke minst mellom linjene - for så tolke en så enkel setning. Det blir jo som å kjøre F1 i det ene øyeblikket, for så gå over til en Toyota Yaris i neste. En overgang som ikke er bare bare å takle.

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.482
Torget vurderinger
2
For eksempel ved å ha en sunn skepsis; altså når ting blir for billig, da bør det ringe noen bjeller. Som da jeg ble tilbudt nystjålen bilstereo i min ungdom, klart jeg skjønte at 1/10 av nypris på en god bilspiller med avrevne kabler var juks!

Som dette her, for eksempel.

Frekkhetens nådegaver har de, i det minste i generøse mengder.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.260
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
For eksempel ved å ha en sunn skepsis; altså når ting blir for billig, da bør det ringe noen bjeller. Som da jeg ble tilbudt nystjålen bilstereo i min ungdom, klart jeg skjønte at 1/10 av nypris på en god bilspiller med avrevne kabler var juks!

Som dette her, for eksempel.

Frekkhetens nådegaver har de, i det minste i generøse mengder.
Men det skulle ikke forundre meg om de er av god kvalitet. :)

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
6.059
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Helt utrolig å lese igjennom denne tråden, hvordan kan det ha seg at en ikke klarer å holde seg til ett enkelt spørsmål uten å dra inn en kabel debatt her også???
Det burde være en grei ting å sette fokus på dette med fake produkter og problemet rundt dette. Det er ett stort problem og truer mange produsenter rundt om i verden. Men som ellers er det alltid noen løker som må dra inn andre diskusjoner i dette, viktig å ri kjepphestene sine i en hver debatt uansett hvor mange tråder de har fremmet dette tidligere

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.374
Sted
Horten
Men hele spørsmålet til trådstarter er vel egentlig unødvendig: For det er vel så enkelt at en selv bare lytter på kablene?
Kabeltroende har jeg inntrykk av stoler 100% på egne ører, og da bør det jo være såre enkelt å skille kopi kabler fra originale kabler?
-De originale (aka dyre) kablene bør jo være null problem å skille fra billige kopier som åpenbart låter dårligere.
Eller?

TTs

Lost in music
Ble medlem
08.02.2025
Antall liker
7.896
Sted
Arnestedet
Torget vurderinger
2
Helt utrolig å lese igjennom denne tråden, hvordan kan det ha seg at en ikke klarer å holde seg til ett enkelt spørsmål uten å dra inn en kabel debatt her også???
Det burde være en grei ting å sette fokus på dette med fake produkter og problemet rundt dette. Det er ett stort problem og truer mange produsenter rundt om i verden. Men som ellers er det alltid noen løker som må dra inn andre diskusjoner i dette, viktig å ri kjepphestene sine i en hver debatt uansett hvor mange tråder de har fremmet dette tidligere
Dette skjer i de aller fleste tråder. Et eksempel er vedkommende som spør etter en platevekt på 3-400g. Der har til og med "målemafiaen" kommet på banen med sine kurver og analyser!
Dette er en jobb moderatorene har og må ta tak i, men det sklir ut gang på gamg desverre. Kanskje "rapporteringsknappen" bør benyttes oftere?
Ha en glad dag! ☺

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.500
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
(Alle sålaldte HIGH-END kabler til vanvtttige priser, er "FAKE", det siger sig selv. Over et vidst kvalitets niveau er der kun prisen der stiger, og lydforbedringen er ren placebo.)

Nå men ellers, så Ja, det er en tillids sag at handle brugt, hvad enten det er finn eller DBA, eller Leboncoin eller hvad det nu er..

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
6.059
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Men hele spørsmålet til trådstarter er vel egentlig unødvendig: For det er vel så enkelt at en selv bare lytter på kablene?
Kabeltroende har jeg inntrykk av stoler 100% på egne ører, og da bør det jo være såre enkelt å skille kopi kabler fra originale kabler?
-De originale (aka dyre) kablene bør jo være null problem å skille fra billige kopier som åpenbart låter dårligere.
Eller?
Der var du på plass ja, hvordan tenker du at du skal få hørt noe før du har kjøpt det? Det er liksom ikke det som er problemstillingen. Alle på sentralen som leser litt rundt i tråder vet jo hva du står for. Alt kan gjøres billig og dyrt er bare svindel. Men det må da gå an å forholde seg til ett spørsmål som faktisk er litt viktig i dagens verden der ting kopieres og selges over alt
Det må da være mulig å kunne bidra i en sånn debatt uten å dra inn egne kjepphester

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
6.059
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
(Alle sålaldte HIGH-END kabler til vanvtttige priser, er "FAKE", det siger sig selv. Over et vidst kvalitets niveau er der kun prisen der stiger, og lydforbedringen er ren placebo.)

Nå men ellers, så Ja, det er en tillids sag at handle brugt, hvad enten det er finn eller DBA, eller Leboncoin eller hvad det nu er..
De er jo ikke det, de er ekte ut i fra at det er rett fabrikant og ikke noen som kopierer de, da er de fake
Så får de som ønsker bruke penger på det de vil uten at du bør få søvnproblemer av det

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.374
Sted
Horten
Der var du på plass ja, hvordan tenker du at du skal få hørt noe før du har kjøpt det? Det er liksom ikke det som er problemstillingen. Alle på sentralen som leser litt rundt i tråder vet jo hva du står for. Alt kan gjøres billig og dyrt er bare svindel. Men det må da gå an å forholde seg til ett spørsmål som faktisk er litt viktig i dagens verden der ting kopieres og selges over alt
Det må da være mulig å kunne bidra i en sånn debatt uten å dra inn egne kjepphester
Hehe, nå er det vel du som kommer inn og drar tråden vekk fra tema og heller vil gå etter personer fremfor sak. Selvsagt ladet med stråmannargumenter og klokketro på andres sak, nesten en liten Greta Thunberg der du kommer. 🤭

Tilbake til saken:
I alle kjøp så må man overveie om produktet er slik det fremstår. Om man tar en sjangs å kjøper "usett" så er det slik det er for alt fra biler til stereoanlegg.
Alternativt reise og se (og i dette tilfellet høre) på det som selges for å gjøre seg seg opp en mening.

Og der er poenget mitt: kabeltroende sier de stoler 100% på ørene sine, så en lytt vil jo da umiddelbart avsløre en kopi.
Eller stoles det ikke 100% på ørene likevel?
Og er det ikke slik at man bare kan lytte på kablene og dermed vite hva som er bra/hva en liker?

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.086
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Da mangler bare én av de faste «bidragsyterne», så er nok en kabeltråd komplett…

Jeg ble tilsendt noen ganske gode kopier av Nordost Valhalla høyttalerkabler en gang, som en spøk for å se om jeg bet på (av en venn som har råd til å spøke med 5000,- 😅). Det var ingen tvil om at både materialkvalitet og lyd lå mange hakk under originalen. Stiv kabel - litt døll lyd.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
De er jo ikke det, de er ekte ut i fra at det er rett fabrikant og ikke noen som kopierer de, da er de fake
Strengt tatt er vel få om noen av disse kabelmarkedsføringsfirmaene fabrikanter av kabler. Medmindre man definerer terminering, pakking og markedsføring som fabrikasjon....

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.729
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Det trådstarter spør etter er, ”noen råd, enten hvordan jeg spotter fake kabler, eller hvordan man handler «trygt»?“

Alle svar som ikke kan gi noen konkrete svar på det blir bare støy! Han spør ikke om alternativer til merkevarekabler, men om hvordan se foskjell fra kopier. Det ligger mange bilder på nettet av hva en skal se etter når en sammenligner merkevarekabler vs kopier. Dette er blitt et voksende tema og kopiene har blitt visuelt nesten identiske til ekte vare. Dette er gjelder kanskje enda mer innen klokker, smykker, vesker, klær o.l.

Spørsmålet er vel om du som person respekterer lovene og reglene for merkevarer? Det gjelder alt av merkevarer og ikke bare innen hifi. Mange kopier kan kanskje være nesten like bra og i hvertfall bedre value for money, men de utgir seg for å være noe de ikke er og det er der kjernen ligger. Det er per dags dato ulovlig å produsere og selge kopier i de fleste land. Ofte når du kjøper en dyr merkevare så betaler du ikke for det fysiske materialet, men følelsen som medfølger av å eie akkurat den merkevaren. Vi mennesker er drevet av følelser.

Når det kommer til om vi kabeltroende kan høre forskjell på ekte vs kopi så kan nok kanskje mange det, men det forutsetter at en har en ekte vare å sammenligne med! D.v.s at en må ha med seg en ekte for sammenligning og for mange så blir det litt vanskelig. Ja vi stoler på hørselen, men mange kopier høres bra ut og uten mulighet til å sammenligne så er det ofte utfordrende!

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
53.347
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Som med alle luksus- og merkevarer gjelder det å handle via verifiserte kanaler. Ved brukthandel bør man kunne spore produktet til opphav. Kupp, kjempetilbud ol fra ikke-verifiserte utsalgssteder kan man bare avskrive. Luksusartikler er nesten aldri åpent på tilbud, med mindre det er utsalg som følge av endringer i salgskjeden, men man kan få personlige rabatter.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.364
Torget vurderinger
1
Når det gjelder kopier av kabler er det litt mer komplisert enn f.eks klokker. Piratproduktet kan godt våre helt identisk med, og produsert på samme fabrikk, som merkevaren. Det gjelder neppe for falske Rolex. Mao kan man risikere at det utelukkende er merkingen av kablene som utgjør svindelen....

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
6.059
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Strengt tatt er vel få om noen av disse kabelmarkedsføringsfirmaene fabrikanter av kabler. Medmindre man definerer terminering, pakking og markedsføring som fabrikasjon....
Du er sikkert inne på noe der, men de står som regel bak ideer og hvordan de vil de skal se ut osv. Du kaller vel en Totota for Toyota og VW for VW osv selv om de bruker andre produsenter og i flere tilfeller er identiske med andre merker som f eks Peugeot og Renault Citroën og Ford?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.802
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Dette skjer i de aller fleste tråder. Et eksempel er vedkommende som spør etter en platevekt på 3-400g. Der har til og med "målemafiaen" kommet på banen med sine kurver og analyser!
Dette er en jobb moderatorene har og må ta tak i, men det sklir ut gang på gamg desverre. Kanskje "rapporteringsknappen" bør benyttes oftere?
Ha en glad dag! ☺
Tja, når det gjaldt platevekt så ble jo spørsmålet stilt om det virkelig holdt med 3-400g... Plutselig ble det kjørt inn en platevekt som var for lett til oppgaven.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.802
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Så svar til trådstarter.
Hvordan oppdage feil.
-Send inn kabel til produsent.

Hvordan handle trykt?
- Kjøp ny fra butikk.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.374
Sted
Horten
....
Ofte når du kjøper en dyr merkevare så betaler du ikke for det fysiske materialet, men følelsen som medfølger av å eie akkurat den merkevaren. Vi mennesker er drevet av følelser.

Når det kommer til om vi kabeltroende kan høre forskjell på ekte vs kopi så kan nok kanskje mange det, men det forutsetter at en har en ekte vare å sammenligne med! D.v.s at en må ha med seg en ekte for sammenligning og for mange så blir det litt vanskelig. Ja vi stoler på hørselen, men mange kopier høres bra ut og uten mulighet til å sammenligne så er det ofte utfordrende!
Forfriskende oppriktighet! (y)

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.051
Torget vurderinger
1
Har produsentene faktisk opplyst måledata på kablene, så kunne man brukt et LCR meter for å sjekke kabelen om verdiene er innenfor.

Topp Bunn