Få det til å låte balansert

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg på.

Å ha denne "festkulen" ved 40HZ er ganske ålreit på lavt volum. Samtidig syns jeg DSP gjør noe med lyden i tillegg jeg ikke alltid liker. En slags tendens mot mer digitalt, hvis en kan kalle det dette. En slags "dynamiskdybdeforinger".
    Det er jo i så fall da enten A) veldig dårlig DSP B) noen som har satt opp DSP helt feil eller C) innbilning. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du kan IKKE temme frekvenser under 100 Hz i et normalt/stuevennlig miljø med fysiske dempe materialer.
    Da kreves det et dedikert lytterom hvor du kan bruke mye areal til dempe materiale.
    ..rockwool, glava, funton..osv.

Derfor er den beste, i ditt tilfelle (og i mange andres tilfelle) løsningen, og bruke EQ/DSP for de dype oktaver.

Det finnes få unntak ifm. demping under 100 Hz UTEN mengder av kubikk glava.
    Jeg er av de få heldige, og får pluss/minus 5 dB snor rett 10 til 100 Hz UTEN glava
    ...i dedikert mannehule,

Dette er FLAKS imoh, og tviler andre har oppnådd noe lignende.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    På waterfall ser jeg ingen problemer mellom 40 og 120 Hz, bortsett fra dipper/søkker.
    Fortsett planen med minst to suber du kan plassere der de yter best mellom 20 til 30 Hz opp til 100 Hz
    og del ved 100 pluss minus. ...med dsp og korrekt delay.
    Tror dette blir utfallet. Da er jeg tilbake til, Hvilken subber. Hvor langt med i pris kan jeg våge meg. 10"?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Du kan IKKE temme frekvenser under 100 Hz i et normalt/stuevennlig miljø med fysiske dempe materialer.
    Da kreves det et dedikert lytterom hvor du kan bruke mye areal til dempe materiale.
    ..rockwool, glava, funton..osv.

Derfor er den beste, i ditt tilfelle (og i mange andres tilfelle) løsningen, og bruke EQ/DSP for de dype oktaver.

Det finnes få unntak ifm. demping under 100 Hz UTEN mengder av kubikk glava.
    Jeg er av de få heldige, og får pluss/minus 5 dB snor rett 10 til 100 Hz UTEN glava
    ...i dedikert mannehule,

Dette er FLAKS imoh, og tviler andre har oppnådd noe lignende.
    Ærlig talt, er opplevd lyd ellers like god som uten denne snorrette responsen under 100Hz? Eller blir det slik at en må heve stemmen for å snakke til hverandre? :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Lim sammen to subber med Seas L26RO4Y eller L26ROY og mate de med ekstern amp Crown xls 2002 via DSP
    ....eks Audiolense.
    Funker som ei kule på harry dB nivå i min pc rigg ,,,,,uten vreng.

Billig kvaltetsbass under 20 tusen.

Drit i Velodyne, JL audio...etc.etc

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.685
    Torget vurderinger
    0
    Kjøp en sub med PEQ som du ratter på 40Hz og setter deling på 80Hz så er du kvitt problemet (y)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    NEI, ikke ift pris/kostnad
    ... siden du allerede har en Audiolense lisens.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    NEI, ikke ift pris/kostnad
    ... siden du allerede har en Audiolense lisens.
    Skjønner... Utfordringen min i dette systemet er at jeg ønsker å bruke Tidal Connect / ifi zen streamer. Da passer ikke AL i loopen.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    ...og dette er vel for lavmål? Kinolyd?

XTZ Sub 10.17 Edge subwoofer - BHG
    XTZ Sub 10.17 Edge subwoofer - BHG.jpg

PEQ

Lar deg tune mellom 30 - 120 Hz og justere -9 / + 9 dB der du enten har en dipp, eller topp. Dette er et meget kraftig verktøy for å få den optimale bassresponsen i ditt rom.

PEQ

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.910
    Torget vurderinger
    1
    ...og dette er vel for lavmål? Kinolyd?

XTZ Sub 10.17 Edge subwoofer - BHG
    Vis vedlegget 1115879
    De fungerer sikkert, men det de har spart på er elementene. Amp og kasser er gode nok, men mangler liksom kapasitet totalt sett.
    De er tunet mer imot Kino uten DSP, med DSP så spiller de jo musikk de også. Det er integrert DSP i ampen på de, men igjen så er man tilbake til fase for å integrere det med høyttalerne. En bedre løsning er som Bergfinn nevnte, da får man heller fokusert på elementer med god kvalitet. Jeg hadde tidligere 12" versjonen av de der, grei kjøpesub for pengene men du klasker lett sammen noe mye bedre for halvparten selv.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    De fungerer sikkert, men det de har spart på er elementene. Amp og kasser er gode nok, men mangler liksom kapasitet totalt sett.
    De er tunet mer imot Kino uten DSP, med DSP så spiller de jo musikk de også. Det er integrert DSP i ampen på de, men igjen så er man tilbake til fase for å integrere det med høyttalerne. En bedre løsning er som Bergfinn nevnte, da får man heller fokusert på elementer med god kvalitet. Jeg hadde tidligere 12" versjonen av de der, grei kjøpesub for pengene men du klasker lett sammen noe mye bedre for halvparten selv.
    Hva klasker jeg sammen da? (y) Ønsker ikke nen haug med komponenter. Hypex Amp i begge kasser?

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du kommer ikke i mål med kun sub med DSP/EQ, da du trenger å enten kunne EQe høyttalerne også, eller dele av høyttalerne høyere opp enn peaken din, ellers vil den fortsatt aktivere peaken uavhengig av subbene.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Du kommer ikke i mål med kun sub med DSP/EQ, da du trenger å enten kunne EQe høyttalerne også, eller dele av høyttalerne høyere opp enn peaken din, ellers vil den fortsatt aktivere peaken uavhengig av subbene.
    Jeg har egentlig nok og dyp nok bass fra disse HT'ene. Utrolog!
    Da går jeg for å teste ut en Streamer med DSP. Eller bare en med EQ i bassen.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Tenker å teste ut WiiM Pro event Plus.

Er det noen forskjel på disse hvis en ikke skal bruke dac'en?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.784
    Sted
    Sørlandet
    Tenker å teste ut WiiM Pro event Plus.
    Er det noen forskjel på disse hvis en ikke skal bruke dac'en?
    Nei. Skal du ikke bruke DAC`n i dem er det ingen forskjeller. Og du kan også kjøpe den rimeligere Wiim Mini og få tilgang til de samme EQ og DSP funksjonene. Som rene streamere er det knapt mulig å få noen andre med bedre data. Og brukergrensesnittet er meget bra.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har testet 1 stk XTZ 10" sub mot 2 stk DIY Seas 10" sub
    og forskjellen i bass kvalitet er enorm. Både på høyt og lavt volum.
    ...bare til opplysning.

;)

Riktignok blir kostnaden noe høyere, siden Seas driverne koster en del
    og man trenger en kraftig stereo amp.
    Ca. 15-20 tusen totalt.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Horten
    Ville nok valgt Wiim Pro (ev Plus) som foreslått tidligere i tråden.
    -Wiim Mini har vel færre PEQ bånd mener jeg, og er kun wifi etc.

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    337
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Hvor omfattende akustiske tiltak er forsøkt? Hva har du stående bak høyttalerne i hjørnene?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.290
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ærlig talt, er opplevd lyd ellers like god som uten denne snorrette responsen under 100Hz? Eller blir det slik at en må heve stemmen for å snakke til hverandre? :)
    Måtte du heve stemmen hjemme hos meg? Nå veit jeg jo att du ikke kan dra det i de retninger. Men riktig demping blir det ikke slik. Ingen lett vei til mål. Desverre. Gruer meg til den dagen vi finner ut att vi skal flytte. Hva får jeg da av muligheter?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.510
    Torget vurderinger
    96
    Den ser ut til å ha akkurat det du trenger med justeringer (y)

Vis vedlegget 1115978
    Denne prøvde jeg på en DIY sub med 15" Beyma driver. Jeg skal ikke bastant avskrive denne forsterkeren, men den var totalt ubrukelig på akkurat den subben. Jeg prøvde ALT av kombinasjoner på innstillingene, men fikk bare en flau og dvask bass uten nok volum.
    En gammel SVS forsterker ga et dramatisk mye bedre resultat.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Ville nok valgt Wiim Pro (ev Plus) som foreslått tidligere i tråden.
    -Wiim Mini har vel færre PEQ bånd mener jeg, og er kun wifi etc.
    Okay! Skal bli spennende å høre forskjell mellom den og min ifi Zen Stream. Tipper det går i favør av ifi.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    560
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ville gått for dsp. Start med -1 db på 40 Hz pukkel. Teste med q på 5 allt etter hvor spiss pukkelen er. Det er ikke mye som skal til, før du blir fornøyd 👍

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    337
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Forsøk å flytt de store diffusorne du har i hjørnene. Plasser dem på siden mellom lytteposisjon og høyttalerne. Det kan hende de absorberer 50-100Hz slik de nå står.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    816
    Torget vurderinger
    26
    Okay! Skal bli spennende å høre forskjell mellom den og min ifi Zen Stream. Tipper det går i favør av ifi.
    Forventningsbias vinner vel som oftest hvis du ikke tester blindt. Få med en kamerat, match volumet svært nøyaktig og få han til å bytte mellom streamerene uten at du ser. Prøv litt forskjellige testvarianter. Ren A/B og en serie med tilfeldig rekkefølge.

Da vil det være vanskelig å høre forskjell på to bitperfect streamere. Hvis IFI er bitperfect da, kjenner den ikke. Wiim er suveren til Tidal Connect. Og du får plenty med EQ muligheter.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville gått for dsp. Start med -1 db på 40 Hz pukkel. Teste med q på 5 allt etter hvor spiss pukkelen er. Det er ikke mye som skal til, før du blir fornøyd 👍
    Ser vel ut som peaken er 8-10dB, så 3-6dB kan han sikkert dempe.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Forventningsbias vinner vel som oftest hvis du ikke tester blindt. Få med en kamerat, match volumet svært nøyaktig og få han til å bytte mellom streamerene uten at du ser. Prøv litt forskjellige testvarianter. Ren A/B og en serie med tilfeldig rekkefølge.

Da vil det være vanskelig å høre forskjell på to bitperfect streamere. Hvis IFI er bitperfect da, kjenner den ikke. Wiim er suveren til Tidal Connect. Og du får plenty med EQ muligheter.
    Hvilket krydder liker du best? Salt, Pepper eller kanskje Spisskummen? A/B er veldig vanskelig og andre tar som regel feil for meg. Jeg har heller ingen forventinger om lyd. Den bare dukker opp. Så den biasen er lagt på hylla for lenge siden.

Hadde du vist hvor lite jeg bryr meg om egne komponenter i forhold til andre, hadde du ikke stilt dette spørsmålet. I tillegg er det ikke rare investeringen jeg gjør på feltet. Ut av døra går det som ikke «låter»….

Når jeg skiftet ut hele anlegget sist, ble det ikke noe dårligere for å si det sånn. Akkurat nå er jeg ganske fornøyd med lyden. Det er bare denne «jævla» kulen som skal til pers. Jeg mener at «heavy» demping ikke er alfa omega. Noen «feil» her og der kan kanskje passe godt inn i lydbildet.

Litt OT:

Har hørt en masse anlegg rundt om og kanskje ikke vært helt ærlig om kvaliteten om lyden der og da. Veldig høyt skal det alltid også spilles. Kanskje for å imponere. Det skygger for mange feil. Vi oppfatter lyd og hører kanskje forskjellig også. Man venner seg til mye…

Det er ved de sene nattetider og når en spiller lavt at en får «følelsen» for anlegget. Det har skikket de fleste opplevet.

…og sist og ikke minst, Pris har nesten ingen ting på si for lyden din.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.910
    Torget vurderinger
    1
    Det tar for seg bare frekvensgang med EQ.
    Fase gjør det jo ingenting med, og er gjerne det man bør tukle litt med for bass. Når jeg tenker på DSP og kalibrering, så kommer man ikke bort fra fase. Og få bassen til å komme på rett fase i forhold til høyttalerne er det som ofte trengs, og aktiv deling gjør at man slipper overlappende frekvenser og kanselleringer i så måte. Det er akkurat derfor så mange ikke har en god integrering med sub, da det bare smelles opp en sub som er overlappende uten å tenke på fase, men kun justere på EQ.
    Fase på høyttalere og sub må sees i sammenheng, og ikke bare hver for seg. Derfor vil ikke frittstående DSP baserte subber hjelpe.
    For å bare dempe rom noder, så vil jo litt EQ hjelpe.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det tar for seg bare frekvensgang med EQ.
    Fase gjør det jo ingenting med, og er gjerne det man bør tukle litt med for bass. Når jeg tenker på DSP og kalibrering, så kommer man ikke bort fra fase. Og få bassen til å komme på rett fase i forhold til høyttalerne er det som ofte trengs, og aktiv deling gjør at man slipper overlappende frekvenser og kanselleringer i så måte. Det er akkurat derfor så mange ikke har en god integrering med sub, da det bare smelles opp en sub som er overlappende uten å tenke på fase, men kun justere på EQ.
    Fase på høyttalere og sub må sees i sammenheng, og ikke bare hver for seg. Derfor vil ikke frittstående DSP baserte subber hjelpe.
    For å bare dempe rom noder, så vil jo litt EQ hjelpe.
    Ja, fase endrer eller vrir hele "lyd-speilet" i rommet. Under Schroeder fq er dette veldig påtagelig. Jeg undrer meg om at det er der hele kennelen ligger begravet. :unsure:

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.910
    Torget vurderinger
    1
    Ja, fase endrer eller vrir hele "lyd-speilet" i rommet. Under Schroeder fq er dette veldig påtagelig. Jeg undrer meg om at det er der hele kennelen ligger begravet. :unsure:
    180 grader fasevendt blir jo fort litt lengde på 20Hz det. Man kan også flytte høyttalere eller subber fysisk, men ikke alltid det er praktisk at det står akkurat der det er best lyd.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Testet Wiim pro mot samme dac og spdif. Ifi stream med total connect låter mer åpent og mer 3D. Vil pro plus være bedre? Likte alt annet. Bør jeg kanskje opp i pris?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.290
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror du rir feil hest her.
    forskjellen på toppen på 40 hz og bunnen på 80 hz er 25db.
    Brutalt mye, og ett viktig område i bassen
    Ved å dempe med DSP den på 40 hz retter ikke den på 80 hz seg noe tror jeg.
    Tror ikke noe annet en att den på 80 er en utfasing i rommet.
    Har jo hatt slike jævler jeg også, hvis du ikke klarer å flytte deg ut av den tror jeg ikke det er andre løsninger en noe i motfase.
    Men igjen er vi inne på DSP.
    DSP roter ikke til ting gjort riktig, søk hjelp. Er folk her i Lillestrøm som er veldig flinke til dette. (ikke meg)
    I beste mening.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Synd at jeg ikke får testet sbooster på wiim.
    Ifi låter bedre med 15v Sbooster og da jeg setter den i eksklusiv tidal modus. Kunne godt ha vært en vanlig ps plugg på wiim og ikke en sånn 5v «mobillader». Eq’en er ganske rå. Kan stille hva som helst. Festkulen på 40jz er enkelt å temme. Jeg går litt opp i pris og skal teste ut Auralic. Sjekke folk hos Duet.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Tror du rir feil hest her.
    forskjellen på toppen på 40 hz og bunnen på 80 hz er 25db.
    Brutalt mye, og ett viktig område i bassen
    Ved å dempe med DSP den på 40 hz retter ikke den på 80 hz seg noe tror jeg.
    Tror ikke noe annet en att den på 80 er en utfasing i rommet.
    Har jo hatt slike jævler jeg også, hvis du ikke klarer å flytte deg ut av den tror jeg ikke det er andre løsninger en noe i motfase.
    Men igjen er vi inne på DSP.
    DSP roter ikke til ting gjort riktig, søk hjelp. Er folk her i Lillestrøm som er veldig flinke til dette. (ikke meg)
    I beste mening.
    Har tro på direkte akustiske tiltak og har veldig lyst til å teste ut noe sånt som du skriver.
    Målekurven ser ikke så ille ut som den du kanskje refererer til. Den var fra et annet oppsett jeg hadde, men litt typisk. Skal få målt igjen med rew.
    Den eq’en jeg gjorde med wiim, stemmer veldig dårlig litt ut av sweetspot .

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Horten
    Har tro på direkte akustiske tiltak og har veldig lyst til å teste ut noe sånt som du skriver.
    Målekurven ser ikke så ille ut som den du kanskje refererer til. Den var fra et annet oppsett jeg hadde, men litt typisk. Skal få målt igjen med rew.
    Den eq’en jeg gjorde med wiim. Stemmer veldig dårlig litt ut av sweetspot .
    Artig å prøve litt forskjellig, men om EQ i Wiim ikke løste det slik du ville, hva skal en "litt opp i pris" Auralic fixe? :unsure:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.648
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Jeg tror på bedre og jevnere lyd med akustiske tiltak uten eq og som steinost og na_x er inne på. Mener du at en streamer til 2-3k spiller like godt som en til 100k ? For meg er det bare å hente en og sjekke ut. Hvis ikke okay.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn