Forventningsbias vinner vel som oftest hvis du ikke tester blindt. Få med en kamerat, match volumet svært nøyaktig og få han til å bytte mellom streamerene uten at du ser. Prøv litt forskjellige testvarianter. Ren A/B og en serie med tilfeldig rekkefølge.
Da vil det være vanskelig å høre forskjell på to bitperfect streamere. Hvis IFI er bitperfect da, kjenner den ikke. Wiim er suveren til Tidal Connect. Og du får plenty med EQ muligheter.
Hvilket krydder liker du best? Salt, Pepper eller kanskje Spisskummen? A/B er veldig vanskelig og andre tar som regel feil for meg. Jeg har heller ingen forventinger om lyd. Den bare dukker opp. Så den biasen er lagt på hylla for lenge siden.
Hadde du vist hvor lite jeg bryr meg om egne komponenter i forhold til andre, hadde du ikke stilt dette spørsmålet. I tillegg er det ikke rare investeringen jeg gjør på feltet. Ut av døra går det som ikke «låter»….
Når jeg skiftet ut hele anlegget sist, ble det ikke noe dårligere for å si det sånn. Akkurat nå er jeg ganske fornøyd med lyden. Det er bare denne «jævla» kulen som skal til pers. Jeg mener at «heavy» demping ikke er alfa omega. Noen «feil» her og der kan kanskje passe godt inn i lydbildet.
Litt OT:
Har hørt en masse anlegg rundt om og kanskje ikke vært helt ærlig om kvaliteten om lyden der og da. Veldig høyt skal det alltid også spilles. Kanskje for å imponere. Det skygger for mange feil. Vi oppfatter lyd og hører kanskje forskjellig også. Man venner seg til mye…
Det er ved de sene nattetider og når en spiller lavt at en får «følelsen» for anlegget. Det har skikket de fleste opplevet.
…og sist og ikke minst, Pris har nesten ingen ting på si for lyden din.