Et rosenrødt kabelhjørne?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg gjentar meg selv en gang til. I denne kategorien diskuteres kommentarer til forumet, og hvis dere ønsker å diskutere tekniske løsninger henviser jeg til kategorien for Forskjeller og Testmetodikk.

Mvh
Høvdingen

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Jeg gjentar meg selv en gang til. I denne kategorien diskuteres kommentarer til forumet, og hvis dere ønsker å diskutere tekniske løsninger henviser jeg til kategorien for Forskjeller og Testmetodikk.

Mvh
Høvdingen
Uuups,
Her burde vel trådstarter be om å få flyttet hele tråden, hvis ikke ting ble OT etterhvert, da.

N

nb

Gjest
Uuups,
Her burde vel trådstarter be om å få flyttet hele tråden, hvis ikke ting ble OT etterhvert, da.
Alternativt debattere det som faktisk var trådens opprinnelige tema, nemlig

Jeg vil i høyeste grad si at det fremstår som en usunn kultur å kunne kalle en USB-kabel for søppel/boss på generelt grunnlag helt uten andre begrunnelser enn at "jeg sier det er slik" og at man samtidig skal være beskyttet gjennom forumregler som forhindrer alle typer motargumenter som ikke baserer seg på de samme "jeg hører best" premissene, også godt begrunnede, objektive og saklige, bare fordi man er på "Kabelhjørnet".

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
Jeg skal bare forsiktig fosøke på å antyde noe som kan ha med saken å gjøre. Hvorfor får man lydforskjeller ved bruk av forskjellige kabler til overføring av digitale signaler? Vel, dersom det overføres signaler digitalt, så foregår det ved hjelp av en eller annen protokoll som holder styr på hva som sendes, og hvordan, og denne fordrer en eller annen form for konvertering på mottakersiden. Signalene som overføres kan være utsatt for tapte "pakker" eller bare enkelte bits. Pakkeoverføring av data skjer også dersom man har en bitstream. I alle tilfelle skjer det som Marsboer nevnte, at data buffres på mottakersiden. Hvorfor, jo fordi ved pakkeoverføring så kreves det mer eller mindre "overhead" for å kontrollere overføringen. En sending skal klargjøres, sendes, mottas, dekodes osv. for at dette skal fungere så vil den assosierte protokollen tilføre noe informasjon som brukes til å etablere kommunikasjon, dekode informasjon, og sjekke at det som kom frem var det samme som det som ble sendt. Noen protokoller er bedre enn andre til dette. Noen protokoller sjekker ikke i det hele tatt, men stoler blindt på at overføringen var god nok. Jo mer sjekking som skal foretas, jo større må bufferet være. Er ikke bufferet stort nok, så går data, enten hele pakker, eller bare enkelte bits tapt. Noen former for komprimering egner seg bedre for overføring enn andre. Uansett er resultatet tapt informasjon, som oppleves som direkte feil på lyden, eller de er så små at de fremstår som nyanser. Hvis kontaktpunktet for kabelen er dårlig så vil slike tapte bits forekomme oftere, og nyansene bli større. Inkompatibilitet mellom ende devices kan også være en feilkilde.
Jeg vil få lov til å påpeke at min kunnskap om dette kommer fra IT-verdenen, og kunnskap om protokoller fra dette fagfeltet. Jeg vet at tapte pakker i online redering medfører "lost frames" (manglende bildeinfomasjon som fører til pixelering). Og for de av dere som husker innføingen av IP telefoni for ti-femten år siden, så kan dere sikkert huske at pakketap var et problem som medførte hakkete tale. Latency kan være et issue, særlig hvis det er forskjell på kapasiteten i de ulike apparatene på hver side av kabelen. Andre problemområder var, og er fremdeles videokonferanse, jeg antar at de samme problemstillingene er relevante i dataoverføring også mellom HIFI komponenter.
Kompleksiteten i nevnte tema er for stor til å trekke frem i dette fora, men for de spesiellt interesserte finnes det mange gode bøker om dataoverføring som kan gi en innsikt i hvordan og hvorfor.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Jeg skal bare forsiktig fosøke på å antyde noe som kan ha med saken å gjøre. Hvorfor får man lydforskjeller ved bruk av forskjellige kabler til overføring av digitale signaler? Vel, dersom det overføres signaler digitalt, så foregår det ved hjelp av en eller annen protokoll som holder styr på hva som sendes, og hvordan, og denne fordrer en eller annen form for konvertering på mottakersiden. Signalene som overføres kan være utsatt for tapte "pakker" eller bare enkelte bits. Pakkeoverføring av data skjer også dersom man har en bitstream. I alle tilfelle skjer det som Marsboer nevnte, at data buffres på mottakersiden. Hvorfor, jo fordi ved pakkeoverføring så kreves det mer eller mindre "overhead" for å kontrollere overføringen. En sending skal klargjøres, sendes, mottas, dekodes osv. for at dette skal fungere så vil den assosierte protokollen tilføre noe informasjon som brukes til å etablere kommunikasjon, dekode informasjon, og sjekke at det som kom frem var det samme som det som ble sendt. Noen protokoller er bedre enn andre til dette. Noen protokoller sjekker ikke i det hele tatt, men stoler blindt på at overføringen var god nok. Jo mer sjekking som skal foretas, jo større må bufferet være. Er ikke bufferet stort nok, så går data, enten hele pakker, eller bare enkelte bits tapt. Noen former for komprimering egner seg bedre for overføring enn andre. Uansett er resultatet tapt informasjon, som oppleves som direkte feil på lyden, eller de er så små at de fremstår som nyanser. Hvis kontaktpunktet for kabelen er dårlig så vil slike tapte bits forekomme oftere, og nyansene bli større. Inkompatibilitet mellom ende devices kan også være en feilkilde.
Jeg vil få lov til å påpeke at min kunnskap om dette kommer fra IT-verdenen, og kunnskap om protokoller fra dette fagfeltet. Jeg vet at tapte pakker i online redering medfører "lost frames" (manglende bildeinfomasjon som fører til pixelering). Og for de av dere som husker innføingen av IP telefoni for ti-femten år siden, så kan dere sikkert huske at pakketap var et problem som medførte hakkete tale. Latency kan være et issue, særlig hvis det er forskjell på kapasiteten i de ulike apparatene på hver side av kabelen. Andre problemområder var, og er fremdeles videokonferanse, jeg antar at de samme problemstillingene er relevante i dataoverføring også mellom HIFI komponenter.
Kompleksiteten i nevnte tema er for stor til å trekke frem i dette fora, men for de spesiellt interesserte finnes det mange gode bøker om dataoverføring som kan gi en innsikt i hvordan og hvorfor.
Det må sies at dette gjelder USB/Ethernet og ikke S/PDIF, men det kan vi ta i en påfølgende tråd en annen plass.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.292
Sted
Tromsø
Alternativt debattere det som faktisk var trådens opprinnelige tema, nemlig

Jeg vil i høyeste grad si at det fremstår som en usunn kultur å kunne kalle en USB-kabel for søppel/boss på generelt grunnlag helt uten andre begrunnelser enn at "jeg sier det er slik" og at man samtidig skal være beskyttet gjennom forumregler som forhindrer alle typer motargumenter som ikke baserer seg på de samme "jeg hører best" premissene, også godt begrunnede, objektive og saklige, bare fordi man er på "Kabelhjørnet".

Dette kan synes å være essensen i hva man ønsker at "Kabelhjørnet" skal fungere som. Dette blir for meg meget tvilsomt da det er rett frem for å slenge ut påstander som rakker ned på enkelte kabelprodusenter mens andre blir bejublet enten de har noe å fare med eller ikke.

Det er kanskje på sin plass at Høvdingen svarer konkret på hva som skal gjelde for "Kabelhjørnet".

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
Det må sies at dette gjelder USB/Ethernet og ikke S/PDIF, men det kan vi ta i en påfølgende tråd en annen plass.

Jeg glemte å tilføye at dette var ment som et innspill til GANilsens spørsmål vedrørende USB kabel....

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Etter nok en ufruktbar kabel-diskusjon ble denne tråden stengt: http://www.hifisentralen.no/forumet...pa-sikt-bli-likestilt-med-boss-sa-ppel-8.html

Dette var forsåvidt helt greit med tanke på premissene og utviklingen i tråden allerede fra post 1. I stengningsposten fra moderator ble også følgende nevnt:

Høvdingen skrev:
Vi har en egen teknisk avdeling for diskusjon av specs og standarder, og denne tråden startet med diskusjon av lydmessige forskjeller, og det må være lov til å diskutere kabler basert på lytteopplevelser. Hifisentralen er et forum hvor det bør være mulig å diskutere hva en hører, uansett hvor sannsynlig/usannsynlig det må være med tanke på specs, målinger etc. Hvis ikke medlemmer skal kunne diskutere lydopplevelser uten å bli angrepet med all verdens motargumenter så vil det være mange som ikke ønsker å delta på forumet, og dette er ikke i Hifisentralens beste interesse.
Helt kurant dette også, men jeg reagerte imidlertid på den uthevede teksten. Hadde det stått "usaklige motargumenter", "useriøse motargumenter" eller "dårlig begrunnede motargumenter" så hadde jeg ikke reagert, men det henvises faktisk til alle motargumenter.

Jeg skjønner godt at man ønsker å beskytte "Per" med 10 foruminnlegg som legger ut en tråd hvor han spør om råd om hvilken signalkabel som passer oppsettet hans, og kanskje til og med bidrar med noen av sine egne opplevelser til nå, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal beskytte tråder med de premissene den tråden som ble stengt la opp til. Da blir det i såfall utelukkende moderators jobb å ta tak i slike tråder og vurdere om svertingen av det andre produktet faktisk er begrunnet godt nok eller ei.

I praksis vil dette si at på Kabelhjørnet så vil en uenighet utarte seg omtrent som følgende dersom man etterlever Kabelhjørnets forespeilede premisser uten noen form for rasjonell motargumentasjon:

- Forumdebattant 1: Jeg hørte i mitt anlegg at Kabel A er dårligere en Kabel B. Kabel A er søppel.
- Forumdebattant 2: Nei, jeg hørte Kabel A hos Per. Kabelen er konge!
- Forumdebattant 1: Nei, jeg hører at den er søppel
- Forumdebattant 2: Nei, jeg og Per hører jo at den er konge. Du tar feil, vi har to par ører som sier det.

Kort sagt en pissekonkurranse med påstand mot påstand uten faktisk innhold eller mer dyptgående refleksjoner rundt det man opplever.

Jeg skjønner at enkelte ønsker å få være litt mer i fred uten de de oppfatter som "støy", og andre kanskje opplever som "opprettholde balansen", men jeg personlig mener riktig tilnærming er å vurdere argumentasjonsform og -innhold, ikke kneble enhver form for motstand.

Jeg skjønner at denne tilnærmingen vil fungere så lenge alle er enige, men hvordan er uenigheter tenkt løst med slike restriksjoner?
Kalte den for boss og det er min mening. Ikke din, men min.
Uten grunnlag? Jeg har testet den mot en annen og den falt helt gjennom.
Jeg vil si at dere ihuga motstandere av at dyrere kabler er bedre, har trakka alle dyre kabler nedi skiten i alle år.
Ja, jeg er selv litt skeptiker, men har innsett at det kan være forskjell.
Dette sier Elektrikerne som har godt peiling og. Jeg kjenner en som jeg spurte (Han er ikke hifi mann).
Ser ikke problemet for deg at jeg har en mening selv?

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg forstår hvor du vil hen, men på den annen side har denne stillingskrigen foregått i n antall år allerede, og har vist seg å være svært lite fruktbar. Ingen har latt seg overtale til å skifte mening hittil.
Jeg er nok ikke helt enig i det, ihvertfall har jeg skiftet oppfatning ganske ettertrykkelig over noen år. Jeg kom fra den vanlige "best å være på den sikre siden"-kanten, så jeg brukte en god del penger på diverse kabler som hadde fått god omtale rundt om. På den tiden hadde jeg noen ganske heftige diskusjoner med folk som Rhesus og knutinh her på HFS om de eventuelle forskjellene, hva de i så fall besto i, og hvordan jeg kunne være sikker på at de forskjellene jeg hørte hadde noe med ledningene å gjøre.

Etterhvert som jeg hadde holdt på med dette noen år, la jeg jo merke til at kabelbransjen fungerer etter en "flavor of the month"-greie. De kablene som ble oppskrytt i fjor, ble det etterhvert stille om, og så var det noen helt andre kabler som var banebrytende. Det var også ganske tydelig at det ikke var noe som helst system i hva som var bra og dårlig - høy motstand eller lav motstand, høy kapasitans eller lav kapasitans, høy induktans eller lav induktans, høy dielektrisk konstant eller lav dielektrisk konstant - en eller annen ville hevde at en bestemt kombinasjon av egenskaper var den ene rette og alt det andre søppel, samtidig med at andre var like bastante om andre kombinasjoner som det eneste rette. Alle kunne jo ikke ha rett samtidig.

Så jeg begynte å teste litt mer selv, regne litt, diskutere mer med andre, og har etterhvert kommet frem til at det i praksis ikke er noen forskjeller å snakke om, ihvertfall ikke i mitt anlegg. Når det en sjelden gang er hørbar forskjell, er det stort sett egenskaper ved apparatene i hver ende som skaper de forskjellene. Derfor er jeg nå på et standpunkt som best oppsummeres som "bah, humbug". Jeg tror ganske mange andre har gjort omtrent den samme reisen.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.357
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg forstår hvor du vil hen, men på den annen side har denne stillingskrigen foregått i n antall år allerede, og har vist seg å være svært lite fruktbar. Ingen har latt seg overtale til å skifte mening hittil.
Jeg er nok ikke helt enig i det, ihvertfall har jeg skiftet oppfatning ganske ettertrykkelig over noen år. Jeg kom fra den vanlige "best å være på den sikre siden"-kanten, så jeg brukte en god del penger på diverse kabler som hadde fått god omtale rundt om. På den tiden hadde jeg noen ganske heftige diskusjoner med folk som Rhesus og knutinh her på HFS om de eventuelle forskjellene, hva de i så fall besto i, og hvordan jeg kunne være sikker på at de forskjellene jeg hørte hadde noe med ledningene å gjøre.

Etterhvert som jeg hadde holdt på med dette noen år, la jeg jo merke til at kabelbransjen fungerer etter en "flavor of the month"-greie. De kablene som ble oppskrytt i fjor, ble det etterhvert stille om, og så var det noen helt andre kabler som var banebrytende. Det var også ganske tydelig at det ikke var noe som helst system i hva som var bra og dårlig - høy motstand eller lav motstand, høy kapasitans eller lav kapasitans, høy induktans eller lav induktans, høy dielektrisk konstant eller lav dielektrisk konstant - en eller annen ville hevde at en bestemt kombinasjon av egenskaper var den ene rette og alt det andre søppel, samtidig med at andre var like bastante om andre kombinasjoner som det eneste rette. Alle kunne jo ikke ha rett samtidig.

Så jeg begynte å teste litt mer selv, regne litt, diskutere mer med andre, og har etterhvert kommet frem til at det i praksis ikke er noen forskjeller å snakke om, ihvertfall ikke i mitt anlegg. Når det en sjelden gang er hørbar forskjell, er det stort sett egenskaper ved apparatene i hver ende som skaper de forskjellene. Derfor er jeg nå på et standpunkt som best oppsummeres som "bah, humbug". Jeg tror ganske mange andre har gjort omtrent den samme reisen.
Min kabelasje består p.t. stort sett av Canare DB 25-kabler. Greit nok, selv om jeg egentlig hadde ønsket meg at de var bedre skjermet- de plukker opp en del støy.
Min reise har vært nokså lik din. Etter at jeg oppdaget DSP, har kabling vært et ikketema for meg. Men til forskjell fra deg har det ført til at jeg ikke gider å engasjere meg i kabeldebatter i det hele tatt.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er vel der denne meta-debatten står. I hvilken grad skal vi dele våre erfaringer som enslags public service, og i hvilken grad skal vi la en nybegynner få boble over med opplevelsene sine uten å tre hatten nedover ørene på ham? Jeg prøver å la folk fortelle om sine opplevelser uten å forstyrre, men når de begynner å slå om seg med pseudo-teknisk vås har de selv krysset over på min banehalvdel. Da får de tåle å bli korrigert.

Jeg skjønner de som ikke gidder å engasjere i disse diskusjonene, men jeg ser jo at jeg sparte en god del tid og penger på å bli utfordret litt av mer erfarne da jeg selv var nybegynner. Det kan hende at man er på et blindspor.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er vel der denne meta-debatten står. I hvilken grad skal vi dele våre erfaringer som enslags public service, og i hvilken grad skal vi la en nybegynner få boble over med opplevelsene sine uten å tre hatten nedover ørene på ham? Jeg prøver å la folk fortelle om sine opplevelser uten å forstyrre, men når de begynner å slå om seg med pseudo-teknisk vås har de selv krysset over på min banehalvdel. Da får de tåle å bli korrigert.

Jeg skjønner de som ikke gidder å engasjere i disse diskusjonene, men jeg ser jo at jeg sparte en god del tid og penger på å bli utfordret litt av mer erfarne da jeg selv var nybegynner. Det kan hende at man er på et blindspor.

Et enormt understatement.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Blindspor? Hva er det egentlig dere siste her er opptatt av? Sære høyttalerkonstruksjoner, EQ, DSP...EQ forbinder jeg mest med fjortiser som synes det er kult å skru opp bassen på fest...eller "nybegynnere" som de nok også kan karakteriseres for. Og DSP har en rimelig marginal rolle, ser det ut som.
Og det hifibransjen er opptatt av, eller hifibladene om en vil, eller vi som har tilhold i mainstream- universtet angående lyd om en vil, det er en best mulig kilde, en best mulig forsterker, og best mulig høyttalere, og eventuelt best mulig kabler for de viderkomne.. Plassert etter noen akustiske prinsipper som kan skrives ned på et ark på et minutt. Dt er alt som skal til for å få strålende lyd.
Men dette er dere av en eller annen grunn ikke så opptatt av. Dere vil ha bra høyttalere, men når det er på plass, så skal en begynne å "jobbe med rommet" til alt er perfekt?
Nei, jeg skjønner dere også er opptatt av best mulig og engasjerende lyd, men det er dere som er på den sære siden her.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.173
Sted
Hades
Torget vurderinger
0

Det står enorm respekt av tkr, som selv mener at kabler spiller liten eller ingen rolle, men likevel respekterer at andre- med lang erfaring, mener noe annet.

Innlegget er redigert, jfr. vårt regelverk/personangrep. Mvh Høvdingen

Sist redigert:

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Jeg har inntrykk av at mange tråder blir startet opp bar for å få en opphetet stemning, og svar basert på personlig erfaring blir nesten latterliggjort, selv om det blir nevnt at det som oppleves ikke alltid er til det bedre, og vil i stor grad være system avhengig.

Jeg har nå lært meg noen nikk som blir off limit for mine svar, og har en mistanke om at den lista bare blir større og større, dette vil etter min mening til slutt ende opp med et forum for de innvidde og ikke for massen.

Denne ble postet i en trå og er vell essensen hva flere synes er et bra forum for hifi og musikk, veldig trist utvikling spør du meg.
bilde.jpg

X

X186841

Gjest
Det er flott att slike som Asbjørn orker å opplyse godtroende sjeler att de holder på å ramle innpå ett hallelujamøte om keiserens nye klær , og heller kan bruke pengene på kvinner, vin og musikk.
Han blir ikke akkurat overstrømmet med takksigelser :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Hva mener dere da? At alt som finnes av kommersielle aktører, bortsett fra Hypex og et par til, kun er ute etter å selge dårlige ting dyrt, mens sannheten finnes i bortgjemte diskusjonstråder på nettet?
Dere forutsetter jo at hifiverdenen er totalt dysfunksjonell og bygger sin eksistens på at hifikunder overhodet ikke er i stand til å skille snørr og bart.

Så vidt jeg vet er det slik i de fleste markeder at de dårlige produktene forsvinner mens de gode består.
Hvis dere hevder hifimarkedet er så veldig annerledes, så har dere en liten bevisbyrde på dere, skulle jeg tro.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Så vidt jeg vet er det slik i de fleste markeder at de dårlige produktene forsvinner mens de gode består.
Hvis dere hevder hifimarkedet er så veldig annerledes, så har dere en liten bevisbyrde på dere, skulle jeg tro.
Det finnes vel både bra og dårlige tilbud i hifi-markedet også, og det lanseres mye rart som "nytt og revolusjonerende" i løpet av et år. De dårlige produktene forsvinner over tid fordi noen tar seg bryderiet med å kikke dem i kortene og dele erfaringer, slik at andre kan styre unna.

Diskusjonen i denne tråden handler om i hvilken grad det er OK å si eksakt hva man mener om kabler. Hvis bare positive subjektive opplevelser tillates delt, vil det ikke være noen motvekt mot produsentenes egen voodoo-lyrikk. Da vil de mekanismene som får dårlige produkter til å forsvinne bli kraftig svekket. Det tror jeg ingen er tjent med.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Jeg prøver å la folk fortelle om sine opplevelser uten å forstyrre, men når de begynner å slå om seg med pseudo-teknisk vås har de selv krysset over på min banehalvdel. Da får de tåle å bli korrigert.
Vel, som man reder ligger man.
Det kan jo fort bli oppfattet dithen at man behandler en tråd på HFS som ens egen private og personlige bloggetjeneste, og da må man nesten regne med noen ramsalte tilsvar. Verre enn dette er det vel ikke....

X

X186841

Gjest
Ja den er dysfunksjonell , seneste beviset er super deluxe retningsbestemte nettverkskabler.

De er ikke spesielt ute etter å selge dårlige produkter , men det er mange aktører som lager hva som helst det går ann å dytte på lettpåvirkelige mennesker til en høy pris. Spiller ingen rolle om produktet har en reell funksjon i virkeligheten.

Også mulig att enkelte kommersielle aktører ikke helt skjønner selv hva de driver med sånn teknisk sett.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Dette er jo også en subjektiv hobby (ihvertfall for en del av oss som ikke lytter via grafene) og da må vi vel kunne tålerere andre sine opplevelser uten å måtte plukke de fra hverandre og dissektere de

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Det finnes vel både bra og dårlige tilbud i hifi-markedet også, og det lanseres mye rart som "nytt og revolusjonerende" i løpet av et år. De dårlige produktene forsvinner over tid fordi noen tar seg bryderiet med å kikke dem i kortene og dele erfaringer, slik at andre kan styre unna.

Diskusjonen i denne tråden handler om i hvilken grad det er OK å si eksakt hva man mener om kabler. Hvis bare positive subjektive opplevelser tillates delt, vil det ikke være noen motvekt mot produsentenes egen voodoo-lyrikk. Da vil de mekanismene som får dårlige produkter til å forsvinne bli kraftig svekket. Det tror jeg ingen er tjent med.
dessverre er markedet for slikt så lite i norge , at jeg tror vi har liten innvirkning på hva som lages der ute i den store verden

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
HIFI-markedet er et eventyr for lurendreiere og kjeltringer
ikke direkte uenig i denne oppfatningen, men hva hvis vi ser litt pragmatisk på det;
Hvis man kjøper et dyrt produkt A som ikke er særlig bedre enn produkt B (til langt lavere kostnad), og deretter innbiller seg selv at produkt A er bedre samt gir en høyere eierglede, vil ikke hensikten da være oppnådd?
Poenget mitt er at det er ikke nødvendigvis den reelle verdien som er viktig, men heller sin egen overbevisning (iblandet anerkjennelse fra såkalte seriøse tidsskrifter, ol.).
For mange er det nok viktig å kunne lene seg tilbake i den forvissning at man ikke kan peke på et potensielt svakt ledd i kjeden (les kablene) og dette gir en god følelse.
Å kalle dette et selvbedrag kan absolutt være på sin plass og det igjen kan lede til mange useriøse spekulanter i markedet, men hvis sluttkunden er fornøyd er ikke da formålet oppnådd, selv om advarsler er gitt?
Kan det være at det ligger en viss irritasjon hos enkelte kabelskeptikere i at den andre leiren ikke har sett lyset (sitt lys), mer enn at man prøver å messe den eneste sanne tro for å hjelpe en skipbrudden stakkar?

Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Har alltid hatet å se mennesker som ikke vet/skjønner bedre bli mer og mindre forledet/lurt. F.eks. Tv2 hjelper deg sitt innslag om sleipe støvsugerselgere.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
vil tørre å påstå at receiver bransjen er pådrivere for størst grad av den type lureri som beskrives i denne tråden, skal man følge med derr så må man bytte minimum annen hvert år og det koster fort langt mer enn noen stakkarslige kabler

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
HIFI-markedet er et eventyr for lurendreiere og kjeltringer
ikke direkte uenig i denne oppfatningen, men hva hvis vi ser litt pragmatisk på det;
Hvis man kjøper et dyrt produkt A som ikke er særlig bedre enn produkt B (til langt lavere kostnad), og deretter innbiller seg selv at produkt A er bedre samt gir en høyere eierglede, vil ikke hensikten da være oppnådd?
Poenget mitt er at det er ikke nødvendigvis den reelle verdien som er viktig, men heller sin egen overbevisning (iblandet anerkjennelse fra såkalte seriøse tidsskrifter, ol.).
For mange er det nok viktig å kunne lene seg tilbake i den forvissning at man ikke kan peke på et potensielt svakt ledd i kjeden (les kablene) og dette gir en god følelse.
Å kalle dette et selvbedrag kan absolutt være på sin plass og det igjen kan lede til mange useriøse spekulanter i markedet, men hvis sluttkunden er fornøyd er ikke da formålet oppnådd, selv om advarsler er gitt?
Kan det være at det ligger en viss irritasjon hos enkelte kabelskeptikere i at den andre leiren ikke har sett lyset (sitt lys), mer enn at man prøver å messe den eneste sanne tro for å hjelpe en skipbrudden stakkar?
kommentaren min var ikke rettet spesielt mot kabelprodusenter selv om det sikkert er noen slemminger der også.

C

cruiser

Gjest
vil tørre å påstå at receiver bransjen er pådrivere for størst grad av den type lureri som beskrives i denne tråden, skal man følge med derr så må man bytte minimum annen hvert år og det koster fort langt mer enn noen stakkarslige kabler
I surround verdenen er det jo en rivende utvikling både på bilde og lyd..

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Jeg kunne nok skiftet en receiver i kvartalet og det hadde nok tatt flere år før kostnaden hadde utjevnet kabelkostnadene, så dette er nok ganske individuelt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kan bare snakke for meg selv, men jeg irriterer meg virkelig ikke over at andre kaster bort pengene sine. Det er jo deres penger. Snarere litt skadefryd, kanskje. Jeg velger å dele mine erfaringer, og hvis noen velger å ikke høre på meg er det deres eget problem. Såpass arrogant må man da få lov til å være.

Hvis noen derimot irriterer seg over hva jeg skriver, kan de bare slå på "ignore"-funksjonen på forumet og slippe å se det. Selv har jeg satt på "ignore" for innlegg fra enkelte som erfaringsmessig aldri bidrar konstruktivt i slike diskusjoner. Hjelper en hel del på blodtrykket. :)

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Det er flott att slike som Asbjørn orker å opplyse godtroende sjeler att de holder på å ramle innpå ett hallelujamøte om keiserens nye klær , og heller kan bruke pengene på kvinner, vin og musikk.
Takket være han og likesinnede som tror at verden er helt firkantet, brukte jeg selv utrolig mye tid og penger på anlegget mitt for å finne ut hva som var galt med det.
Prøvde å bytte ut forsterkere, forforsterker, kilde og høyttalere flere ganger og brukte mye tid og penger på akustiske tiltak, men den samme drittlyden forfulgte meg uansett hva jeg gjorde omtrent, selv med et anlegg til mange hundre tusen. Fant etter hvert ut at det var kabelkomboen som ødela lyden, noe jeg ikke hadde forventet i det hele tatt. Hvis noen hadde opplyst meg om det i starten, hadde det spart meg for utrolig mye tid, penger og frustrasjon.
Noe av det viktigste i denne hobbyen etter min erfaring, er matching. En komponent som låter bra i et anlegg låter ikke nødvendigvis bra i et annet.

X

X186841

Gjest
Ja man kan jo ikke bruke feilkonstruerte kabler eller kabler med brudd.

Takket være han og likesinnede som tror at verden er helt firkantet, brukte jeg selv utrolig mye tid og penger på anlegget mitt for å finne ut hva som var galt med det.
Prøvde å bytte ut forsterkere, forforsterker, kilde og høyttalere flere ganger og brukte mye tid og penger på akustiske tiltak, men den samme drittlyden forfulgte meg uansett hva jeg gjorde omtrent, selv med et anlegg til mange hundre tusen. Fant etter hvert ut at det var kabelkomboen som ødela lyden, noe jeg ikke hadde forventet i det hele tatt. Hvis noen hadde opplyst meg om det i starten, hadde det spart meg for utrolig mye tid, penger og frustrasjon.
Noe av det viktigste i denne hobbyen etter min erfaring, er matching. En komponent som låter bra i et anlegg låter ikke nødvendigvis bra i et annet.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7

hehe, ja produsentene vil gjerne at en skal tro det, men mye av de såkallte nye ting er vel ikke annet enn resirkulert hype type produkter, poenget mitt var at skal man være oppdatert der hele tiden så koster det skjorta , selv hoppet jeg av det for lenge siden og koser meg med det jeg har bilde messig, selv om det har kommet nyere modeller, ikke ofte man leser om kabler kontra f.eks receivere og tv'er, så jeg vil påstå at det er verre slemminger der ute i vår hobby enn akkurat kabelprodusentene
PU er jo også en annen ting som ikke akkurat er funnet opp på nytt og de koster jo voldsomt penger i forhold til hvor mye man får igjen i materialer

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.692
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I en verden der kablers variabler får plass i et accessior fra Louis Vuitton trenger man en koffert derfra for en pickups variabler. ;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Uansett kabler kan hjemmelaget være vel så bra og bedre enn dyre kabler.
Jeg selv har bestilt 2 par rca hos broderen, som var bedre enn mine chord cameloon. Åpnere i lyden og dermed enda klarere og luftigere.
Laget av sølvtråd med ull eller bomull rundt lederne. (Om hva som skal være rundt lederne eller hva har jeg ingen formening om. Bare det funker for meg så er det topp)

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn