Et rosenrødt kabelhjørne?

Status
Stengt for ytterligere svar.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Etter nok en ufruktbar kabel-diskusjon ble denne tråden stengt: http://www.hifisentralen.no/forumet...pa-sikt-bli-likestilt-med-boss-sa-ppel-8.html

Dette var forsåvidt helt greit med tanke på premissene og utviklingen i tråden allerede fra post 1. I stengningsposten fra moderator ble også følgende nevnt:

Høvdingen skrev:
Vi har en egen teknisk avdeling for diskusjon av specs og standarder, og denne tråden startet med diskusjon av lydmessige forskjeller, og det må være lov til å diskutere kabler basert på lytteopplevelser. Hifisentralen er et forum hvor det bør være mulig å diskutere hva en hører, uansett hvor sannsynlig/usannsynlig det må være med tanke på specs, målinger etc. Hvis ikke medlemmer skal kunne diskutere lydopplevelser uten å bli angrepet med all verdens motargumenter så vil det være mange som ikke ønsker å delta på forumet, og dette er ikke i Hifisentralens beste interesse.
Helt kurant dette også, men jeg reagerte imidlertid på den uthevede teksten. Hadde det stått "usaklige motargumenter", "useriøse motargumenter" eller "dårlig begrunnede motargumenter" så hadde jeg ikke reagert, men det henvises faktisk til alle motargumenter.

Jeg vil i høyeste grad si at det fremstår som en usunn kultur å kunne kalle en USB-kabel for søppel/boss på generelt grunnlag helt uten andre begrunnelser enn at "jeg sier det er slik" og at man samtidig skal være beskyttet gjennom forumregler som forhindrer alle typer motargumenter som ikke baserer seg på de samme "jeg hører best" premissene, også godt begrunnede, objektive og saklige, bare fordi man er på "Kabelhjørnet".

Jeg skjønner godt at man ønsker å beskytte "Per" med 10 foruminnlegg som legger ut en tråd hvor han spør om råd om hvilken signalkabel som passer oppsettet hans, og kanskje til og med bidrar med noen av sine egne opplevelser til nå, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal beskytte tråder med de premissene den tråden som ble stengt la opp til. Da blir det i såfall utelukkende moderators jobb å ta tak i slike tråder og vurdere om svertingen av det andre produktet faktisk er begrunnet godt nok eller ei.

I praksis vil dette si at på Kabelhjørnet så vil en uenighet utarte seg omtrent som følgende dersom man etterlever Kabelhjørnets forespeilede premisser uten noen form for rasjonell motargumentasjon:

- Forumdebattant 1: Jeg hørte i mitt anlegg at Kabel A er dårligere en Kabel B. Kabel A er søppel.
- Forumdebattant 2: Nei, jeg hørte Kabel A hos Per. Kabelen er konge!
- Forumdebattant 1: Nei, jeg hører at den er søppel
- Forumdebattant 2: Nei, jeg og Per hører jo at den er konge. Du tar feil, vi har to par ører som sier det.

Kort sagt en pissekonkurranse med påstand mot påstand uten faktisk innhold eller mer dyptgående refleksjoner rundt det man opplever.

Jeg skjønner at enkelte ønsker å få være litt mer i fred uten de de oppfatter som "støy", og andre kanskje opplever som "opprettholde balansen", men jeg personlig mener riktig tilnærming er å vurdere argumentasjonsform og -innhold, ikke kneble enhver form for motstand.

Jeg skjønner at denne tilnærmingen vil fungere så lenge alle er enige, men hvordan er uenigheter tenkt løst med slike restriksjoner?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg forstår hvor du vil hen, men på den annen side har denne stillingskrigen foregått i n antall år allerede, og har vist seg å være svært lite fruktbar. Ingen har latt seg overtale til å skifte mening hittil.

For ordens skyld:
1) Jeg synes at du argumenterer både saklig og høflig.
2) Min egen kabelsalat består av like deler Canare DB 25 proffkabel og Cardas Golden Reference. Ingen kan hevde at jeg er partisk.;)

mvh
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Noen diskuterer lydopplevelser, mens andre diskuterer tekniske forskjeller. Høvdingen skriver lydopplevelser i sitt argument. Tekniske forskjeller kan taes i teknikkhjørnet og de som vil diskutere lydforskjeller kan ta det i andre deler av forumet.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Bare tull å stenge den tråden, den var i mine øyne fruktbar og fin helt til det strantet med motargumenter fra de kabeltroende sikkert derfor de applauderte da tråden ble stengt.

#reality kicks in#
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg tror de fleste skjønte hva jeg mente, og valget av ordet "motargumenter" var muligens ikke helt gjennomtenkt.

Poenget er at vi må skille diskusjoner som omhandler lytteopplevelser og teknisk argumentasjon. Det er mange som ikke har teknisk kunnskap, og som kun baserer sin interesse på ren lytting. Hvis de alltid skal bli angrepet så mister de interessen.

Vi må i tenkeboksen for å se på ulike løsninger og evnt. regelendringer.

Mvh
Høvdingen
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Det kan bli for mye løsninger og regler også, om det er interressen du bekymrer deg for så har vel ikke brukerantallet såvidt jeg skjønner aldri vært høyere enn med nye HFS (?)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det kan bli for mye løsninger og regler også, om det er interressen du bekymrer deg for så har vel ikke brukerantallet såvidt jeg skjønner aldri vært høyere enn med nye HFS (?)
det tror jeg ikke noe på, her lyver målinger og subjektive opplevelser.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
det refereres til målinger fra de som liker slikt. men ingen av måleguttene har målt denne crystalkablen.
 
D

DL

Gjest
Hjelper vel ikke med mange medlemmer, hvis ikke dem poster


DL
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
"Angrepet" og "bli konfrontert med store svakheter i grunnlaget for påstanden" er to helt forskjellige ting i mitt hode. At man vil luke ut det første har jeg full forståelse for, at man på et vis skal være vernet mot det siste synes jeg er beklagelig uansett sammenheng.

Kanskje jeg ser på dette feil. Kanskje dette handler mye mer om å bevare selvfølelsen til folk og la folk få føle seg som kongen på haugen, og ikke det å få frem et mest mulig korrekt og relevant bilde basert på forumets tilgjengelige kompetanse. Forumet er rett og slett utelukkende en sosial arena, som tilfeldigvis har Hi-Fi som et samlende tema, men uten noen mer faglig tilnærming utover dette.
 
D

DL

Gjest
Hva med å avvikle hele kabelhjørnet?
Hvis det ikke er forskjeller på kabler, hva skal man da med arena for å diskutere dem?


DL
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
problemet er at de fleste som kaller seg objektivister og liker en vitenskapelig tilnærming ofte bare har det i kjeften. de hiver seg over argumenter de mener passer uten å etterprøve disse "vitenskapelig" det blir i de fleste sammenhenger kun hersketeknikk uten innhold
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
En annen ting:

Er poenget her å få flest mulig poster uavhengig av innhold?
Man ønsker altså kvantitet fremfor kvalitet?
 
D

DL

Gjest
Det er også ganske intressant å se hvordan argumentasjonen foregår.
Det finns jo mange nyanserte motstandere, som f.eks mener det er forskjell på høytalerkabler og signalkabler, men er ikke tror på digital og støm.
Hvorfor blir det kjemisk tyst fra disse når de som er fullstendige motstandere poster?


DL
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hva med å avvikle hele kabelhjørnet?
Hvis det ikke er forskjeller på kabler, hva skal man da med arena for å diskutere dem?
Dette er nok faktisk mer relevant enn du kanskje tror. Sannsynligvis eksisterer det knapt noe diskusjonsgrunnlag der i det hele tatt og man snakker kun om konstruerte problemstillinger.

Symptomet på at dette kan være tilfellet er nettopp den dårlige stemningen mellom subjektivister og objektivister overalt hvor dette diskuteres, uansett forum.
 
D

DL

Gjest
En annen ting:

Er poenget her å få flest mulig poster uavhengig av innhold?
Man ønsker altså kvantitet fremfor kvalitet?
Syns du selv at det du har bidrat med i de siste kabeltrådene fremmer kvalitet?


DL
 
D

DL

Gjest
Kansje forumet hadde blitt en bedre plass å være, hvis tråder som starter med subjektive oppfatninger, var ett signal til marsboer og likesinnede om å holde seg vekk.

Dette blir personangrep, og vær vennlig og frastå fra det. Mvh Høvdingen



DL
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
En annen ting:

Er poenget her å få flest mulig poster uavhengig av innhold?
Man ønsker altså kvantitet fremfor kvalitet?
Syns du selv at det du har bidrat med i de siste kabeltrådene fremmer kvalitet?


DL
Det blir jo dumt å spørre meg om det, det får nesten andre vurdere, men om jeg i det minste har evnet å påpeke mangelen på kvalitet i den opprinnelige påstanden på en slik måte at en eller flere andre også ser at disse påstandene i seg selv ikke holder mål uten videre underbygging så har jeg i det minste indirekte tilført kvalitet i form av å gjøre at dårlig kvalitet vektlegges mindre.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
jeg syntes marsboer er en ryddig debatant som er en berikelse for dette forumet. det er dog uklare skillelinjer mellom kunnskap og tro for de fleste, også for marsboer:)
 
D

DL

Gjest
En annen ting:

Er poenget her å få flest mulig poster uavhengig av innhold?
Man ønsker altså kvantitet fremfor kvalitet?
Syns du selv at det du har bidrat med i de siste kabeltrådene fremmer kvalitet?


DL
Det blir jo dumt å spørre meg om det, det får nesten andre vurdere, men om jeg i det minste har evnet å påpeke mangelen på kvalitet i den opprinnelige påstanden på en slik måte at en eller flere andre også ser at disse påstandene i seg selv ikke holder mål uten videre underbygging så har jeg i det minste indirekte tilført kvalitet i form av å gjøre at dårlig kvalitet vektlegges mindre.
Det finns mange måter å argumentere på, kansje du skal ta ett steg tilbake å studere din egen tilnærming.
Måten du argumenterer på i disse trådene, gjør at det seriøse innholdet i postene dine drukner i støyen av hersketeknikker og utspekulert retorikk.

Latterliggjøring bidrar sjelden til økt posting, hverken objektiv eller subjektiv.



DL
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Det er overhodet ikke skjedd noenting i disse tilbakevendende kabeltrådene. Samme argumenter, noen saklige, noen ikke. Noen hører forskjell og noen hører ikke forskjell på kabler. Hvorfor ikke bare være fornøyd med det. De som ikke hører forskjell kan bare si til seg selv: Jeg har desverre ikke evner eller oppløst nok anlegg til og merke forskjellene. Men jeg er likevel fornøyd, for det er jo musikken som kommer i første rekke.

Og likedan med de som hører forskjell. Slik som meg f.eks. Jeg kunne aldri tenke meg å tvile på disse som ikke hører forskjell, og si at "Det kan ikke være mulig"

For det bare er sånn. Dessuten er det agurktid, selv her på HFS.
 
M

musicus

Gjest
Kanskje jeg ser på dette feil. Kanskje dette handler mye mer om å bevare selvfølelsen til folk og la folk få føle seg som kongen på haugen, og ikke det å få frem et mest mulig korrekt og relevant bilde basert på forumets tilgjengelige kompetanse. Forumet er rett og slett utelukkende en sosial arena, som tilfeldigvis har Hi-Fi som et samlende tema, men uten noen mer faglig tilnærming utover dette.
Jeg tror ikke dette hovedsaklig dreier seg om å bevare noe som helst, kanskje utenom gleden ved musikkopplevelsen!!!. Så enkelt kan det faktisk väre, derimot er det irriterende slitsomt å bli tutet öra fulle av den samme måle/male alt svart gjengen hvergang man vil diskutere opplevelser!!, så honnör til Hövdingen som endelig har fått opp öya for denne lösningen som er lansert.

mvh
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kan vi ikke bare enes om 2 ting:

1. Det er forskjell på kabler
2. Jo dyrere, desto bedre.

....så kan vi bruke tiden på sommeraktiviteter... :cool:
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Forløbig er ingenting lansert, men vi må gjøre noen endringer for å skape litt bedre stemning. Det blir bare slitsomt for alle at enkelte typer tråder skal bli en evig repetisjon.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Det å diskutere datakabler med folk som har sitt virke i programmering og nettverk er ganske fånyttes. En utvikler vet at datamaskinen får en entydig instruksjon og gjør den ikke det så gjettes det ikke om ting ikke er programmert til å gjøre noe. Det kan være at man sier ja skitt au når man programmerer et program eller vi setter en random ja eller nei. Mer avansert og vanlig er heldigvis matriser som gjør gjetningen mer sannsynlig korrekt.


I tråden som denne usb kabelen ble nevnt burde jo strengt tatt bli plassert i datahjørnet hvor den hører hjemme.


Nå har man jo i den bosstråden tatt utgangspunkt i at den ene kabel er feilkonstruert og den andre ikke, og det virker jo faktisk mest plausibelt fra mitt synspunkt da den ene får dac chippen til å gjette mer, og dermed låter ting anderledes. Synes dog det er litt underlig at dette settes pris på sammtidig som at man ripper helst cder slik at det skal bli bit perfect i utgangspunktet for da er jo ikke ting bra nok i utgangspunktet.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Jeg har ikke lest den aktuelle tråden,
siden kabler ikke er innenfor mitt interesseområde.
Men jeg mener likevel at Høvding et co bør tenke seg om lenge og vel før de stenger en tråd.
 
Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det finns mange måter å argumentere på, kansje du skal ta ett steg tilbake å studere din egen tilnærming.
Måten du argumenterer på i disse trådene, gjør at det seriøse innholdet i postene dine drukner i støyen av hersketeknikker og utspekulert retorikk.

Latterliggjøring bidrar sjelden til økt posting, hverken objektiv eller subjektiv.
Jeg har personlig lite til overs for argumentasjon som bryr seg om person og ikke sak og søker derfor så langt det er mulig å unngå latterliggjøring, "hersketeknikker" og "utspekulert retorikk". At min argumentasjonsform fremstår som dette er ikke noe jeg har hørt før.

Eller er det automatisk "latterliggjøring" og "hersketeknikker" og "utspekulert retorikk" så fort man er uenig med deg og samtidig kan begrunne hvorfor?
 
D

DL

Gjest
Det finns mange måter å argumentere på, kansje du skal ta ett steg tilbake å studere din egen tilnærming.
Måten du argumenterer på i disse trådene, gjør at det seriøse innholdet i postene dine drukner i støyen av hersketeknikker og utspekulert retorikk.

Latterliggjøring bidrar sjelden til økt posting, hverken objektiv eller subjektiv.
Jeg har personlig lite til overs for argumentasjon som bryr seg om person og ikke sak og søker derfor så langt det er mulig å unngå latterliggjøring, "hersketeknikker" og "utspekulert retorikk". At min argumentasjonsform fremstår som dette er ikke noe jeg har hørt før.

Eller er det automatisk "latterliggjøring" og "hersketeknikker" og "utspekulert retorikk" så fort man er uenig med deg og samtidig kan begrunne hvorfor?
Kansje ikke på person, men heller gruppe.

Dompapp i sahara posten din, er vel ett godt eksempel på det.
Latterliggjøring om ikke annet.


DL
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Dersom du faktisk ser konteksten og innlegget den var et tilsvar på så ser du at dette ikke akkurat var "latterliggjøring" av en uskyldig stakkar som etter beste evne prøvde å snakke litt om kabler og helt uprovosert fikk føle "marsboers" sadistiske anti-subjektivist vrede. Ei er vel heller dette karakterisktisk for min argumentasjonsform.
 
D

DL

Gjest
Dersom du faktisk ser konteksten og innlegget den var et tilsvar på så ser du at dette ikke akkurat var "latterliggjøring" av en uskyldig stakkar som etter beste evne prøvde å snakke litt om kabler og helt uprovosert fikk føle "marsboers" sadistiske anti-subjektivist vrede. Ei er vel heller dette karakterisktisk for min argumentasjonsform.
Som sagt i forrige post, heller en hel gruppe.

Når ett antall mennesker ser rødt i post etter post som dette diskuteres, så burde vel det gi en antydning om at man bruker feil tilnærming.
I alle fall, om poenget var seriøs diskusjon.

Nå kan jeg ikke svare for andre enn meg selv, men om jeg startet en tråd her inne om subjektive oppfatninger av noe som helst, så ville dine såkallte objektive oppfatninger, være like intressant som å se maling tørke.


DL
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det finnes vel ingen absolutt sannhet knyttet til dette tema uansett hvilken leir man måtte tilhøre.
Har man selvinnsikt nok til å innse dette, så har man igrunnen kommet ganske langt.
Hvis hver debattant utelukkende er opptatt av å underbygge sitt eget syn uten å komme den andre i møte (jeg hadde nær sagt for enhver pris, uavhengig av gehalten i argumentasjonen), så utarter jo ting seg til steile flanker*

* Undertegnede anser seg selv for å være bidragsyter i så måte.
Skal ihvertfall ha poeng for selvinnsikten :)
 
Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Nå kan jeg ikke svare for andre enn meg selv, men om jeg startet en tråd her inne om subjektive oppfatninger av noe som helst, så ville dine såkallte objektive oppfatninger, være like intressant som å se maling tørke.
Jeg ser den og har ingen problemer med å forstå dette. Men når man kaller en annen kabel for søppel så er det vel bare å forvente at enkelte stiller spørsmål ved grunnlaget for dette?

Dette er et utsagn som fortjener fullstendig nedsabling dersom man ikke har dokumentasjon å forevise. Etter min mening selvsagt.

At en eller annen HFS-debattant foretrekker én kabel fremfor en annen, er i seg selv noe dere kan få skusle med helt for dere selv uten at jeg personlig viser noen form for interesse i hvertfall.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.852
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Nå kan jeg ikke svare for andre enn meg selv, men om jeg startet en tråd her inne om subjektive oppfatninger av noe som helst, så ville dine såkallte objektive oppfatninger, være like intressant som å se maling tørke.
Jeg ser den og har ingen problemer med å forstå dette. Men når man kaller en annen kabel for søppel så er det vel bare å forvente at enkelte stiller spørsmål ved grunnlaget for dette?

Dette er et utsagn som fortjener fullstendig nedsabling dersom man ikke har dokumentasjon å forevise. Etter min mening selvsagt.

At en eller annen HFS-debattant foretrekker én kabel fremfor en annen, er i seg selv noe dere kan få skusle med helt for dere selv uten at jeg personlig viser noen form for interesse i hvertfall.
Hvordan skal dette forumet kunne være et oppslagsverk for de som søker kunnskap hvis det er slik at udokumenterte påstander og subjektive oppfatninger skal få råde uten at noen skal kunne ha motforestillinger på disse.

Er det noe kabeldebattene har behov for så er det motvekt til alle de subjektive oppfatningene som kommer tett etter lyrisk prosa fra kabelprodusentene. Det er alle de som har motforestillinger som gjør disse trådene verdt å lese.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er litt tragisk, men egentlig ikke noe å bry seg om.
Om en mann går ned en gate, og det faller en blomsterpotte ut av et vindu, så er det komisk om du får se den treffe en annen, og tragisk om den detter i hodet på deg selv.

Jeg tillot meg å påpeke en temmelig vill logisk brist i kabelforsvaret i den tråden, og registrerer at mens jeg var på fjelltur gikk tråden helt bananas med rare argumenter.

Det marsboer er innom er ganske viktig, men pyttsan. Se her, en HFSer må innlede som følger, selv om han kommer med et helt korrekt argument:

Nå er jeg sikkert på helt på tur, men:

Overfør en MP3 fil fra en enhet til en annen med kabel A
Gjør så den samme overføringen med kabel B

Hvis kablene etter sigende "høres" forskjellige ut så må vel det komme av at filene på mottakerenheten avviker fra hverandre? Altså rett og slett tap/korrumpering av data ved overføringene? Jeg sliter med å skjønne hvordan man med analoge grep skal klare å tilføre noe i en digital informasjonsstrøm.

Eller som USB-kabelen ville sagt det: 01000001110101001101110000101110100010101100001111 01001010110011111010110001110101101101001001001010 101010000111001010010011101101001010101

Det er ganske magisk det denne CC-USBen får til, syns jeg. Såvidt jeg kan se er det ikke installert en liten prosessor ombord? Vedkommende HFSer syns det er i orden å påpeke dette, som er helt 100% totalt og fullstendig korrekt - men denne hobbyen er så ravgal når det gjelder passive komponenter at han finner å måtte innlede med: Nå er jeg sikkert på helt på tur, men:
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.843
Antall liker
19.662
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Nå kan jeg ikke svare for andre enn meg selv, men om jeg startet en tråd her inne om subjektive oppfatninger av noe som helst, så ville dine såkallte objektive oppfatninger, være like intressant som å se maling tørke.
Jeg ser den og har ingen problemer med å forstå dette. Men når man kaller en annen kabel for søppel så er det vel bare å forvente at enkelte stiller spørsmål ved grunnlaget for dette?

Dette er et utsagn som fortjener fullstendig nedsabling dersom man ikke har dokumentasjon å forevise. Etter min mening selvsagt.

At en eller annen HFS-debattant foretrekker én kabel fremfor en annen, er i seg selv noe dere kan få skusle med helt for dere selv uten at jeg personlig viser noen form for interesse i hvertfall.
Hvordan skal dette forumet kunne være et oppslagsverk for de som søker kunnskap hvis det er slik at udokumenterte påstander og subjektive oppfatninger skal få råde uten at noen skal kunne ha motforestillinger på disse.

Er det noe kabeldebattene har behov for så er det motvekt til alle de subjektive oppfatningene som kommer tett etter lyrisk prosa fra kabelprodusentene. Det er alle de som har motforestillinger som gjør disse trådene verdt å lese.
Nei. Det er de som fortsatt gidder komme med sine lytterfaringer som gjør dette forumet verdt noe. På tross av målemafiaen.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.852
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Nå kan jeg ikke svare for andre enn meg selv, men om jeg startet en tråd her inne om subjektive oppfatninger av noe som helst, så ville dine såkallte objektive oppfatninger, være like intressant som å se maling tørke.
Jeg ser den og har ingen problemer med å forstå dette. Men når man kaller en annen kabel for søppel så er det vel bare å forvente at enkelte stiller spørsmål ved grunnlaget for dette?

Dette er et utsagn som fortjener fullstendig nedsabling dersom man ikke har dokumentasjon å forevise. Etter min mening selvsagt.

At en eller annen HFS-debattant foretrekker én kabel fremfor en annen, er i seg selv noe dere kan få skusle med helt for dere selv uten at jeg personlig viser noen form for interesse i hvertfall.
Hvordan skal dette forumet kunne være et oppslagsverk for de som søker kunnskap hvis det er slik at udokumenterte påstander og subjektive oppfatninger skal få råde uten at noen skal kunne ha motforestillinger på disse.

Er det noe kabeldebattene har behov for så er det motvekt til alle de subjektive oppfatningene som kommer tett etter lyrisk prosa fra kabelprodusentene. Det er alle de som har motforestillinger som gjør disse trådene verdt å lese.
Nei. Det er de som fortsatt gidder komme med sine lytterfaringer som gjør dette forumet verdt noe. På tross av målemafiaen.
Helt enig og kan de i tillegg komme med godt dokumenterte målinger så er man enda sikrere på at dette ikke bare er en ensidig subjektiv lytte-erfaring.
 
R

Roysen

Gjest
Jeg lurer litt på en ting. Kan noen forklare meg følgende. Dersom det er forskjell på hvordan målingene forteller at en kabel burde lyde og hvordan man faktisk oppfatter at det lyder, mener man da at det er det teoretiske grunnlaget for hvordan det bør lyde som styrer evt kjøpsvalg? Føler man at man har gjort det korrekte valget da når man sitter i lyttestolen og har installert den kjøpte kabelen vel vitende om at man lot den man syntes låt best ligge igjen i butikken? Jeg forstår veldig lite av dette og jeg synes i hvert fall ikke at et delforum kalt Kabelhjørnet skal være et sted hvor de som har en slik tilnærming skal få klubbe ned de som ikke har en slik tilnærming med målinger og spesifikasjoner. Er det urimelig? Jeg er ikke ute etter å krangle nå men ønsker å lufte om det virkelig er slik at det ikke er enighet om nettopp dette?

Mvh
Roysen
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
selvsagt skal man kjøpe det man foretrekker og låter det bedre er det bedre, uansett hvilke årsak det måtte ligge bak.
Sjelefred skal ikke undervurderes og jeg oppfatter det iallefall ikke som placebo.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn