Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Nei, dette er såpass lenge siden at jeg tror ikke RP var lansert. Kanskje du kan svare på dette OMF?
    Dette var jo mens jeg ennå var ung, så husker ikke dette helt i detalj, men tror vi kun brukt Tact 2.2 til aktiv deling mellom bass og Avanti, pluss noen EQ punkter.
    Du er jo fortsatt ung!

    Jeg husker med sikkerhet at du kjørte romkorreksjon. Du hadde en utfasing i bassen som systemet forsøkte å korrigere. Jeg la inn en dip i targetkurven så systemet skulle jobbe lettere. Da løsnet det en del i bassen også.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    "Selvskryt og flesktefett setter seg itte fast i hærsen" ... sa brura ;D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    en kompis i Frankrike lager heltre WE horn til rikinger
    han kaller plywood replikaene for leketøy og jeernvariantene av WE16 ringer skikkelig
    WE 15A er 4,2m og med WE555 originaldrivere deler de runt 90-100Hz og kjører opp til rundt 3K
    WE16 i stereo oppsett med doble WE555 i hver går glatt til 80Hz...følsomhet synes jeg han nevnte 118db!
    men driverne ligger på EUR 6-9K stykk avhengig av kosmetisk tilstand,label etc
    heltrehorna rundt 30-40K EUR
    i tillegg kommer tungsten fc powersupply som ikke er gratis heller
    et WE 16 er 293cm bredt!
    også var det matchende subber og tweetere da...
    Det du driver med er ikke i min gate, hverken teoretisk eller praktisk. Men du gjør det med 100 % integritet. Det låter sikkert strålende også.

    Respekt!!!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Enhver mann med skikkelig hår på ryggen og ellers andre alle andre plasser det ikke hører hjemme setter seg inn i skikkelige horn.
    Gidder man forstå litt hva det går i så klarer man sette sammen ting så en unngår bakdelene som folk er så redde for.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Enhver mann med skikkelig hår på ryggen og ellers andre alle andre plasser det ikke hører hjemme setter seg inn i skikkelige horn.
    Gidder man forstå litt hva det går i så klarer man sette sammen ting så en unngår bakdelene som folk er så redde for.
    Dessuten forstår han lyd, OG vet hva brura FAKTISK sier.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Så langt er jeg ikke villig til å gå, men jeg har fortsatt spor av hår der det hører hjemme...

    Live & let live...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Så langt er jeg ikke villig til å gå, men jeg har fortsatt spor av hår der det hører hjemme...

    Live & let live...
    Ikke horn? Lite hår?
    Essensen må på plass! :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er denne WE555 du tenker på?
    https://lamar-audio.com/produkte/m1/

    Den har 2" VC og har vel dermed 2" membran vil jeg tru.
    Ønsket om så bredt frekvensområde frykter jeg vil bite ganske hardt tilbake på et og annet område.
    Skal en dra lavt ned i frekvens er tilpasning med horn viktig.
    Ja, se der ja, har jeg tatt feil IGJEN!!!!!?????
    Ny opptaksprøve til hornskolen om 6mnd :D
    Dette er vel påkrevd sengelektyre før hornskolen starter!

    2020_0307_02152700-01.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg ser på simuleringer at horn kødder til tidsdomenet. Jeg har hørt på dyre hornrigger som låter musikalsk men for tamt etter min smak. Solo uten kullsyre. Men jeg ser jo oppsiden når det gjelder dynamikk.

    Jeg må nok høre det selv for å bli overbevist. Der tror jeg at jeg har noe til felles med LMC og forsåvidt alle som har integritet i forhold til denne galskapen som vi driver med.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser på simuleringer at horn kødder til tidsdomenet. Jeg har hørt på dyre hornrigger som låter musikalsk men for tamt etter min smak. Solo uten kullsyre. Men jeg ser jo oppsiden når det gjelder dynamikk.

    Jeg må nok høre det selv for å bli overbevist. Der tror jeg at jeg har noe til felles med LMC og forsåvidt alle som har integritet i forhold til denne galskapen som vi driver med.
    Du tenker på impedanser osv som slår seg ut i horn? Dette slår negativt ut på flere måter om uheldig benyttet.
    Jeg skal være med på at du får 1-0 med Audiolense med korreksjon av horn når en korrigerer impulsrespons med FIR. Det funker.
    Har selv prøvd det og er faktisk ganske forbauset over at det virker såpass bra uten noen utagerende negative artifakter.
    Jeg endte med øke delefrekvens uten AL for å tilnerme sammenlignbar lyd.
    Men får da ikke hornloading like langt ned i frekvens.

    Men du kommer ikke unna med at en kan korrigere ujevn polarrespons, ei heller lobing. Her må en gjøre en fysisk innsats for å få ting på stell.
    Selverfart og hørt.
    Ei heller drivere som er på avveie og ikke for jobbe med det dem skal.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg og Armand satt i tung whiskybakrus og lekte med Sigma Studio her om dagen. Da fant vi et ferdig oppsett ute på det store nettet der noen har laget en "tube distortion emulator". Det skulle ikke forundre meg om Armand har fiklet litt videre på det, og kanskje etter hvert kommer frem til noe spennende.
    I den forbindelse, hva tenker du om Carvers påstand om at rørforsterkere "hører" på rommet via høyttaler og feedbackkretsen som en følge av kretsens naturlig høye impedans og at disse forsinkede impulsene bidrar til egenlyden?
    Tror jeg gerne. Mine the End forstærkere fra Lars Clausen, tror jeg helt sikkert havde et sådant problem. De var umodkoblede. Jeg havde en teori om at membranen opfangede problemer i rummet og påvirkede forstærkeren.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.598
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Jeg har hørt på dyre hornrigger som låter musikalsk men for tamt etter min smak. Solo uten kullsyre.
    Var de korrigert med Audiolense da eller?
    Audiolense brukt som det bør, øker opplevd dynamikken dramatisk. Min egen udokumenterte påstand

    Ingen høyttalere/systemer er gode nok til og ikke har en fordel med litt styring av frekvens og timing.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Fant litt på HiFi compass om mellomtonen min. Sånn i midt på treet?

    Ganske høy tredje og femte harmonisk. Kanskje derfor jeg synet det ikke spiller i like reint i mellomtonen som hos Magnus. Men kler enkelte bluesgitar-kutt

    Brukes fra 500 - 3500 Hz


    Vis vedlegget 573499
    Vis vedlegget 573500
    Jeg tipper at med en enkelt driver ville du opplevd økt "klarhet" , men redusert dynamikk.

    Har "lekt" med accuton /magnesium og jeg synes det gir mer transparens, problemet er at harde membraner er vanskelig å integrere med noe annet .
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hørt på dyre hornrigger som låter musikalsk men for tamt etter min smak. Solo uten kullsyre.
    Var de korrigert med Audiolense da eller?
    Audiolense brukt som det bør, øker opplevd dynamikken dramatisk. Min egen udokumenterte påstand

    Ingen høyttalere/systemer er gode nok til og ikke har en fordel med litt styring av frekvens og timing.
    "brukt som det bør" - visdomsord !
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.598
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Fant litt på HiFi compass om mellomtonen min. Sånn i midt på treet?

    Ganske høy tredje og femte harmonisk. Kanskje derfor jeg synet det ikke spiller i like reint i mellomtonen som hos Magnus. Men kler enkelte bluesgitar-kutt

    Brukes fra 500 - 3500 Hz


    Vis vedlegget 573499
    Vis vedlegget 573500
    Jeg tipper at med en enkelt driver ville du opplevd økt "klarhet" , men redusert dynamikk.

    Har "lekt" med accuton /magnesium og jeg synes det gir mer transparens, problemet er at harde membraner er vanskelig å integrere med noe annet .
    Hørte et oppsett på Konnerud som hadde to små elementer tett på hverandre og en Mundorf 29. Ikke så mye klarere enn her men en anelse kaldere lyd i mellomtonen.

    Er ikke sikker på hva jeg er ute etter her nå av forbedring og hadde ikke bestilt den Bliesma diskanten om jeg hadde truffet med den innstillingen jeg har nå, med en gang.
    Håper kanskje på litt mer klarhet og kjøtt på beinet i diskantområdet 2.5 til 6-7 khz

    Nå er vi skikkelig ute på off topic
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.598
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Jeg har hørt på dyre hornrigger som låter musikalsk men for tamt etter min smak. Solo uten kullsyre.
    Var de korrigert med Audiolense da eller?
    Audiolense brukt som det bør, øker opplevd dynamikken dramatisk. Min egen udokumenterte påstand

    Ingen høyttalere/systemer er gode nok til og ikke har en fordel med litt styring av frekvens og timing.
    "brukt som det bør" - visdomsord !
    Ja , og egentlig bare kritikk til meg selv
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Uten noen form for blygsel kunne jeg foreslå - lavest mulig deling på mt/d og en tweeter som Bliesma med waveguide - men der er du vel kanskje allerede !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Selvom det ikke er rakettforskning, er det tross alt en løsning som sansynligvis setter ny standard for hva en dome diskant klarer ?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Selvom det ikke er rakettforskning, er det tross alt en løsning som sansynligvis setter ny standard for hva en dome diskant klarer ?
    Jeg spør i min uvitenhet; er det rakettforskning at en liten domediskant skal spille så langt nedover som mulig - i tilfelle hvorfor?

    En god mellomtonedriver, la oss si en 4-tommer med flat frekvenskurve og ingen opp-brytninger over dette - hvorfor ikke i stedet forsøke å la denne spille så høyt som mulig, i hensikt avlaste diskant?

    Jeg tenker at en råbra mellomtone, med et råbra mellomtonekammer bak seg som gir den optimale arbeidsbetingelser, den vil jo alene kunne dekke så høyt oppover i frekvens at det kun er noen få instrumenter & overtoner som er tilbake - til diskanten.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Selvom det ikke er rakettforskning, er det tross alt en løsning som sansynligvis setter ny standard for hva en dome diskant klarer ?
    Jeg spør i min uvitenhet; er det rakettforskning at en liten domediskant skal spille så langt nedover som mulig - i tilfelle hvorfor?

    En god mellomtonedriver, la oss si en 4-tommer med flat frekvenskurve og ingen opp-brytninger over dette - hvorfor ikke i stedet forsøke å la denne spille så høyt som mulig, i hensikt avlaste diskant?

    Jeg tenker at en råbra mellomtone, med et råbra mellomtonekammer bak seg som gir den optimale arbeidsbetingelser, den vil jo alene kunne dekke så høyt oppover i frekvens at det kun er noen få instrumenter & overtoner som er tilbake - til diskanten.
    Mellemtonen er noget mit fokus er meget på. Noget at det bedste mellemtone jeg har haft på nær Horn Diskant var da jeg selv byggede. Da tog jeg en 8" fuldtone og brugte den som mellemtone . På den måde skulle diskanten ikke så langt ned . Bedste løsning :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvor mangeveis system og kompromisser vil du ha ? DET er spørsmålet. Det og finne det kompromisset enn selv kan leve med!
    Vi som holder på med horn vet at det handler om båndpasskonstruksjoner, som igrunn har smale bånd, om det ikke skal låte for J¤@#g.
    4 veis, kanskje 5 eller 6 veis.... og jo smalere bånd jo flere delepunkter som igjen gjør det vanskeligere.. lobbing kommer på banen og... og roper varsko!
    Uansett det og presse drivere lengre opp eller ned vil gi hørbare effekter. La driverne jobbe innen for sine komfortsoner.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    4-veis er ett absolutt minimum i min verden.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mangeveis system og kompromisser vil du ha ? DET er spørsmålet. Det og finne det kompromisset enn selv kan leve med!
    Vi som holder på med horn vet at det handler om båndpasskonstruksjoner, som igrunn har smale bånd, om det ikke skal låte for J¤@#g.
    4 veis, kanskje 5 eller 6 veis.... og jo smalere bånd jo flere delepunkter som igjen gjør det vanskeligere.. lobbing kommer på banen og... og roper varsko!
    Uansett det og presse drivere lengre opp eller ned vil gi hørbare effekter. La driverne jobbe innen for sine komfortsoner.
    Jeg synes dette kolliderer med behov for fasekorrekt gjengivelse, løpetid samt så nær som mulig single point source. Jeg liker derfor godt tanken bak hornhybrider; dvs. ett element som tar alt som er mulig for det i et kompresjonsdrevet horn, og ett (evt fler i parallell) som tar seg av bass. Ikke noen tur i parken det, heller, men jeg foretrekker uansett (nesten) alltid enkelhet framfor komplekse løsninger. Et par greie eksempler er Kvålsvoll design høyttalere, eller Blumenhofer Genuin.

    Selv har jeg horn-pause av diverse årsaker, men ser ikke bort fra at det en dag havner noen levende horn her igjen !:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Musicbear.
    Som 2xJ nevner, det meste handler om kompromisser.
    Hvor skal man dele?
    Eksempelvis deles jo dine to-veis Opaler på 1,6 kHz med en løsning som ligner den Shy planlegger.

    4efc8279a932a6.43695682-opal-tweeter.jpg


    Fungerer jo bra det for en så kompakt fullrange løsning.
    Har jo hatt Opal i hus selv, og synes det fortsatt er den beste to-veis jeg har hørt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    CD horn endrer på en del av betingelsene for horn og krav til smale arbeidsområder, som det ofte refereres til som absolutte sannheter(hører ekkoet fra Høybråten helt hit)
    det jobbes i kulissene med et alternativ som lar 4003 jobbe fra 5-600 og HELT opp
    da snakker vi 3 veis inkl sub.....evt kan man legge på en 703 fra 15-18K
    4003 spiller til 18K uten oppbrytninger eller andre lik i lasten, med bortimot identisk frekvensgang i 90graders spredning
    ingen sweetspot eller lobing
    fantastisk driver og horn
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    H R
    Fasekorrekt gjengivelse og løpetid er ingen utfordring i et hornsystem med fornuftig DSP implementering.

    Jeg sitter på 1,8 meters lytteavstand med 4-veis.
    Oppleves like fullgodt som punktkilder.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Selvom det ikke er rakettforskning, er det tross alt en løsning som sansynligvis setter ny standard for hva en dome diskant klarer ?
    Jeg spør i min uvitenhet; er det rakettforskning at en liten domediskant skal spille så langt nedover som mulig - i tilfelle hvorfor?

    En god mellomtonedriver, la oss si en 4-tommer med flat frekvenskurve og ingen opp-brytninger over dette - hvorfor ikke i stedet forsøke å la denne spille så høyt som mulig, i hensikt avlaste diskant?

    Jeg tenker at en råbra mellomtone, med et råbra mellomtonekammer bak seg som gir den optimale arbeidsbetingelser, den vil jo alene kunne dekke så høyt oppover i frekvens at det kun er noen få instrumenter & overtoner som er tilbake - til diskanten.
    Mellemtonen er noget mit fokus er meget på. Noget at det bedste mellemtone jeg har haft på nær Horn Diskant var da jeg selv byggede. Da tog jeg en 8" fuldtone og brugte den som mellemtone . På den måde skulle diskanten ikke så langt ned . Bedste løsning :)
    Jeg nikker meg enig med deg i dette med å la mellomtonen ta det meste, slik at diskanten ikke må så langt nedover. Men, her protesterer jo mange, med momenter som sprednings kontroll, og ofte det at litt større membraner er tyngre - men jeg vet nå ikke helt jeg...

    Så er det dette med lengden på lydbølger og/eller frekvensområde i forhold til diameteren på mellomtone membranen, og her jeg ikke husker "hva som er hva," men hvor "mellomtone-guru" Reidar Persson sverger til at mellomtonen som følge av dette absolutt ikke kan være over maks (!) 5 tommer, før "matematikken" gjør skade i det jeg nevnte innledningsvis.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    H R
    Fasekorrekt gjengivelse og løpetid er ingen utfordring i et hornsystem med fornuftig DSP implementering.

    Jeg sitter på 1,8 meters lytteavstand med 4-veis.
    Oppleves like fullgodt som punktkilder.
    Er klar over det, spesielt etter å ha hørt hva Asbjørn har fått til med et mange-elements system (ikke hornladet, men prinsippet blir det samme), det er jo absolutt lytefritt fasemessig.
    Men for meg gjenstår fortsatt noe med taletydelighet og naturlighet i mange-element systemer. Jeg har forståelse for de som velger fulltone-elementer, for å si det sånn.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Selvom det ikke er rakettforskning, er det tross alt en løsning som sansynligvis setter ny standard for hva en dome diskant klarer ?
    Jeg spør i min uvitenhet; er det rakettforskning at en liten domediskant skal spille så langt nedover som mulig - i tilfelle hvorfor?

    En god mellomtonedriver, la oss si en 4-tommer med flat frekvenskurve og ingen opp-brytninger over dette - hvorfor ikke i stedet forsøke å la denne spille så høyt som mulig, i hensikt avlaste diskant?

    Jeg tenker at en råbra mellomtone, med et råbra mellomtonekammer bak seg som gir den optimale arbeidsbetingelser, den vil jo alene kunne dekke så høyt oppover i frekvens at det kun er noen få instrumenter & overtoner som er tilbake - til diskanten.
    Mellemtonen er noget mit fokus er meget på. Noget at det bedste mellemtone jeg har haft på nær Horn Diskant var da jeg selv byggede. Da tog jeg en 8" fuldtone og brugte den som mellemtone . På den måde skulle diskanten ikke så langt ned . Bedste løsning :)
    Jeg nikker meg enig med deg i dette med å la mellomtonen ta det meste, slik at diskanten ikke må så langt nedover. Men, her protesterer jo mange, med momenter som sprednings kontroll, og ofte det at litt større membraner er tyngre - men jeg vet nå ikke helt jeg...

    Så er det dette med lengden på lydbølger og/eller frekvensområde i forhold til diameteren på mellomtone membranen, og her jeg ikke husker "hva som er hva," men hvor "mellomtone-guru" Reidar Persson sverger til at mellomtonen som følge av dette absolutt ikke kan være over maks (!) 5 tommer, før "matematikken" gjør skade i det jeg nevnte innledningsvis.
    Men hvis man tager en Fuldtone enhed der nemt gengiver mellemtone området nemt kan jeg ikke se nogen problemer . Fuldtone enheden er jo lavet til det og meget mere... :) Men efter jeg fik Horn Diskant var alt dette lige meget :) Det overskud der ligger i sådan et horn er virkelig imponerende :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    H R
    Fasekorrekt gjengivelse og løpetid er ingen utfordring i et hornsystem med fornuftig DSP implementering.

    Jeg sitter på 1,8 meters lytteavstand med 4-veis.
    Oppleves like fullgodt som punktkilder.
    Er klar over det, spesielt etter å ha hørt hva Asbjørn har fått til med et mange-elements system (ikke hornladet, men prinsippet blir det samme), det er jo absolutt lytefritt fasemessig.
    Men for meg gjenstår fortsatt noe med taletydelighet og naturlighet i mange-element systemer. Jeg har forståelse for de som velger fulltone-elementer, for å si det sånn.
    Du som har dynamikk som en av et anleggs viktigere egenskaper. Skulle tro at type line arrays konfigurasjoner eller generelt mange elementer - som hver arbeider uanstrengt og "døtter" lyden rett i huet på deg uten tiden lyden bruker langs sin forsterkning opp langs veggene på horn - var veien til himmelen?

    Jeg lurer egentlig "per prinsipp" på om ikke direktelyden fra driverne (i et horn) når raskere frem til ørene (direkte fra driveren) enn det som har gått ut til sidene av hornveggen for forsterkning?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    H R
    Fasekorrekt gjengivelse og løpetid er ingen utfordring i et hornsystem med fornuftig DSP implementering.

    Jeg sitter på 1,8 meters lytteavstand med 4-veis.
    Oppleves like fullgodt som punktkilder.
    Er klar over det, spesielt etter å ha hørt hva Asbjørn har fått til med et mange-elements system (ikke hornladet, men prinsippet blir det samme), det er jo absolutt lytefritt fasemessig.
    Men for meg gjenstår fortsatt noe med taletydelighet og naturlighet i mange-element systemer. Jeg har forståelse for de som velger fulltone-elementer, for å si det sånn.
    Du som har dynamikk som en av et anleggs viktigere egenskaper. Skulle tro at type line arrays konfigurasjoner eller generelt mange elementer - som hver arbeider uanstrengt og "døtter" lyden rett i huet på deg uten tiden lyden bruker langs sin forsterkning opp langs veggene på horn - var veien til himmelen?

    Jeg lurer egentlig "per prinsipp" på om ikke direktelyden fra driverne (i et horn) når raskere frem til ørene (direkte fra driveren) enn det som har gått ut til sidene av hornveggen for forsterkning?
    Joda, pro's and con's med alt. :)
    Og så tror jeg at jeg er i ferde med å bli gammal! :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn