Et oppgjør med high-end kabelskeptisisme.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Mye snakk om motstand i kabel, men vil ikke kapasitans også ha innvirkning?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Regner med du har kontrollmålt denne dag og natt greia?
    Antar dere har måleutstyr for måling av kabler hjemme hos dere selv 🤪
    Bare dette lille her understreker at min påstand innledningsvis er korrekt.

    "Tror" betyr bare at jeg ikke er bastand og at jeg kan vitenskapelig sett være på tynn is men vekt og mekaniske egenskaper kan ha noe å si. Ifølge Audioholics folka er det jeg sa nå, pseudovitenskap. Men mine lytteopplevelser står jeg ved
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    692
    Sted
    Rogaland
    hva med å ha 200-500++ innspillingstimer for å drive ut oksygenet i kabelen i følge nordost
     
    P

    parafinoksen

    Gjest

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.351
    Sted
    London
    Har akkurat testet litt rundt dette. Byttet fra skytestreng fra Chord til kopperkabel med tykkere diameter - se bilde av de to typene nedenfor. Den fra Chord kostet mer enn ti ganger mer enn den fra Amazon. Lyttemessig var det ingen forskjell. Byttet kun fordi jeg trengte noe litt lengre. Bananplugg for referanse
    803D838D-BE54-4C27-8085-90FEFD05D630.jpeg


    Nå skal se sies at mine høyttalere fremdeles har flere meter med Chord på innsiden enn lengdene på kablene jeg byttet ut (dette er fra plugg i høyttaler til delefilter og fra delefilter til hvert element) - og at signalet går gjennom diverse andre ting i delefilteret. Eksempler på delefilterkomponenter nedenfor for referanse - sjekk tykkelse på strengen du lodder på…
    58760591-BB87-4968-AAE5-D6F1A64C82C4.jpeg


    Så jeg tror ikke at de som bytter kabler mellom komponenter kan høre store forskjeller. Det er bare en del av kjeden fra forsterker til høyttalerelement…
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har lest litt i den og det kan stemme. Samme kabel kan låte naturlig på en forsterker men ullen og klemt lyd på en annen forsterker sett at høyttaleren er den samme.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    hva med å ha 200-500++ innspillingstimer for å drive ut oksygenet i kabelen i følge nordost
    Her kommer de faktisk med en påstand som kunne vært underbygget med målinger. Har de lagt frem noe sånt?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kabler har mindre å si for lyden enn de endringene som skjer ved å flytte litt på høyttalerne, eller endre litt på lytteavstanden / lytteposisjonen. Jeg var opptatt av å lete etter disse forskjellene tidligere, men har heldigvis innsett at dette er bortkastet. Jeg trives rett og slett ikke med å høre musikk på den måten. Faktisk er det en fornøyelse å ha kommet dit...
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Klart kabler har betydning. Jeg luftet tanken om å bytte ut mine nokså stive høyttalerkabler fra Forsman med noe kortere og mer medgjørlig, men kona var uenig fordi de så kule ut.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Her kommer de faktisk med en påstand som kunne vært underbygget med målinger. Har de lagt frem noe sånt?
    Hva slags målinger? Kan målinger måle størrelse på lydbilde og hvorhen hvert instrument er plassert i lydbilde? Kan man måle at anslaget på et piano er gjenngitt så nærme virkeligheten som mulig?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Hva slags målinger? Kan målinger måle størrelse på lydbilde og hvorhen hvert instrument er plassert i lydbilde? Kan man måle at anslaget på et piano er gjenngitt så nærme virkeligheten som mulig?
    De påstår at oksygenet drives ut ved bruk. Det er fullt mulig å måle oksygennivået over tid for å sjekke om det er mindre oksygen i brukte kabler.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags målinger? Kan målinger måle størrelse på lydbilde og hvorhen hvert instrument er plassert i lydbilde? Kan man måle at anslaget på et piano er gjenngitt så nærme virkeligheten som mulig?
    Trenger man virkelig kabel for det da? Piano er jo trådløst, man kan også få trådløse høyttalere. Vil det da si at trådløse høyttalere er nærmere å gjengi et piano?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva slags målinger? Kan målinger måle størrelse på lydbilde og hvorhen hvert instrument er plassert i lydbilde? Kan man måle at anslaget på et piano er gjenngitt så nærme virkeligheten som mulig?
    På det første spørmålet : ja
    Det andre gir ingen mening da et opptak ikke er det samme som virkeligheten.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det morsomme med "perspektiv" i lydbildet , er jo nettopp at plasseringen oftest bestemmes av pan-pot'et på mixeren.... Nokså ofte er heller ikke alle musikerne tilstede samtidig... likevel vet og hører noen "nøyaktig" hvor de sto hen på scenen....
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Bare fjasesvar på spørsmålet mitt. Men ditt er mest vanlig. Jeg forventer ingenting. En helt vanlig kimber kiwik med skikkelige bananplugger fororsaket langt mer ullen lyd en nordost Purple flair htkbl. Jeg prater hørbart i natt og dag klassen. Jeg tror kiwik kabelens vekt spiller inn. Kimber kablene er myye tyngre enn nordost.
    Jeg synes det er unødvendig polariserende for debatten å si "natt og dag" forskjell. Det er jo vanskelig å svare ikke-fjasete på den type påstander når vi vet godt at forskjellen er så forsvinnende liten at det er svært lite sannsynlig at du kan svare konsekvent på hverken hvilken kabel du lytter til eller engang om det er byttet eller ikke hvis du ikke hadde visst det på forhånd.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er unødvendig polariserende for debatten å si "natt og dag" forskjell. Det er jo vanskelig å svare ikke-fjasete på den type påstander når vi vet godt at forskjellen er så forsvinnende liten at det er svært lite sannsynlig at du kan svare konsekvent på hverken hvilken kabel du lytter til eller engang om det er byttet eller ikke hvis du ikke hadde visst det på forhånd.
    Men det er jo forskjell på lyden om natten og på dagen da.. :p
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kabler har mindre å si for lyden enn de endringene som skjer ved å flytte litt på høyttalerne, eller endre litt på lytteavstanden / lytteposisjonen. Jeg var opptatt av å lete etter disse forskjellene tidligere, men har heldigvis innsett at dette er bortkastet. Jeg trives rett og slett ikke med å høre musikk på den måten. Faktisk er det en fornøyelse å ha kommet dit...
    Yes, yes og yes.

    Det er her jeg ikke fatter disse som bruker enorme summer på ting som (formodentlig) gir bittesmå endringer. 50.000 kr meteren osv. Sitter de i en laseroppmålt lytteposisjon med hodet i skruestikke for å kunne gjenta lytteforholdene? Det er såpass mye slingringsmonn med hensyn til dagsform, lyttesposisjon, lufttrykk, at så lenge kablene er av adekvat lengde, tykkelse og kvalitet, er de det siste jeg vil bekymre meg for. Akustikk derimot, da snakker vi om muligheter for store hørbare og målbare endringer.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    AU24 er glorifisert sprengtråd.
    Grøftekabel er kraftigere saker, som til og med har hatt vennetråd her inne:
    Grøftekabler er gjerne i Aluminium. Det er ikke de omtalte kablene laget av.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er er som dag og natt er det lett å måle det med REW og en U-mic.
    Legg frem disse dag og natt bevisene.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har tenkt tanken på å måle to forskjellige kabler hos meg selv, men gidder ikke ... Skal bruke de grøvste jeg har uansett, de er de dyreste og tøffeste også, så da er saken grei. ;)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Hva slags målinger? Kan målinger måle størrelse på lydbilde og hvorhen hvert instrument er plassert i lydbilde
    Et opptak er jo en måling i seg selv, så hvis man klarer å ta opp noe så kan man pr. definisjon måle det.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er er som dag og natt er det lett å måle det med REW og en U-mic.
    Legg frem disse dag og natt bevisene.
    For sent. Kiwikene er byttet bort. Hva skal man med så mye kobber når jeg trenger bare en drøy meter kabelstump på hver side.
    Prøvde noen tynne kabler også. Samme effekt. Ble solgt med en gang.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Leste overskrift og innledende innlegg. Er dette et oppgjør med egen skeptisisme @Kjendis ? Er dette en vekkelsestråd?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Det morsomme med "perspektiv" i lydbildet , er jo nettopp at plasseringen oftest bestemmes av pan-pot'et på mixeren.... Nokså ofte er heller ikke alle musikerne tilstede samtidig... likevel vet og hører noen "nøyaktig" hvor de sto hen på scenen....
    Det vanskelige med "perspektiv" i lydbildet er at mange ikke klarer å angi bredden og høyden i metriske verdier....
    Noen mener å ha et imponerende stort lydbilde som strekker seg minst 1 meter til hver side for midten....
    Mange av de gamle skivene har mye "direktelyd" hvor musikken/instrumenter er plassert/fordelt på både høyre og venstre høyttaler og så kommer vokal/bass/piano/trommer rundt midten...men pin-pointing er fortsatt rimelig greit
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.769
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Materievalget skaper RCL-verdiene. Hvilken voodoo gjør det forøvrig?
    Grøftekabler er gjerne i Aluminium. Det er ikke de omtalte kablene laget av.
    Ja ja.
    De la EKKJ i grøft fra huset og ut til ny garasje der vi bodde før. 400 V og greier.

    Tillegg: Grøftekabel var et HFS-kallenavn på EKKJ. Både navnet og EKKJ gikk av moten.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    En kabel skal føre + og - Volt, om isolasjonen er dårlig så blir det kortslutning og da vil det ryke noe i forsterkeren og gjerne samtidig dra med seg noe i høyttaleren med det samme. Lurer på hva annet hokuspokus en kabel kan utgjøre, at den kan oppføre seg som et filter med sære verdier har vi vel allerede etablert.
    Sære verdier på kabel mtp. kapasitans og impedans er det samme som et delefilter i en høyttaleren gjør kort sagt.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Slike tråder som dette får med til å undre om det er gjort noen seriøs forskning på sammenhengen mellom konspirasjonsteorier og evnen til å høre forskjeller på ledninger med egenskaper så like at det ligger innenfor noarmalavviket til enhver produsent.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.351
    Sted
    London
    Slike tråder som dette får med til å undre om det er gjort noen seriøs forskning på sammenhengen mellom konspirasjonsteorier og evnen til å høre forskjeller på ledninger med egenskaper så like at det ligger innenfor noarmalavviket til enhver produsent.
    Det beste med disse debattene, er at ingen bryr seg om at de fleste har mange andre komponenter i linja fra der det forsterkede signalet genereres inne i forsterkeren til strømmen får en membran til å bevege seg….
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn