Et oppgjør med high-end kabelskeptisisme.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En må vel påregne at alle butikker, utenom Claes og Biltema, driver med svindel? For alt som koster mer enn det en snekrer sammen på en heldig ettermiddag må være undermåls ting som I tillegg koster alt for mye..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.351
    Antall liker
    9.594
    Torget vurderinger
    2
    Kabler til 156000 for 2 m hallo, hvor lettlurt går det an å bli?
    Edit : byttet ut et ord
     
    Sist redigert:

    TM7

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2022
    Innlegg
    13
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Dette er altså enkelt, men det finnes et utall av kabler på markedet til ulik bruk åpenbart. Dersom man skulle tørre seg ut på å måle en kabel. Hva er da fasiten eller tommelfingerregelen for tverrsnitt, motstand/impedans, induktans og kapasitans (og hva ellers som måles)? Da er det lettere å se om man har en kabel som måler riktig - eller vite om man kjøper den riktige om produsenten opplyser om slikt.

    Så hva er de riktige parametrene på f.eks Signalkabel , høyttalerkabel, kabel til pickup etc . Er det ulike regler for ulikt bruk med unntak av tverrsnitt?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.351
    Antall liker
    9.594
    Torget vurderinger
    2
    Med tvunnet 12 AWG ( tilsvarer 3.3mm2 med Kimber Kwik) er du trygg opptil 8 m høyttaler kabel
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TM7

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    evt fordumme
    Helt enig, det trenger de ikke hjelp til.🤡

    Men mange måter å se dette på. Kanskje de man har kalt objektivister har en større pasjon for å finne nøkkelen til godlyd og lar seg forstyrre av dette konstante tøvet som noen forfekter. Bare en teori altså?

    Dessuten @Kjendis henvendte seg tross alt til de av oss som for lengst har funnet kabelaperi som en blindvei uten å komme med annet enn vrøvl.

    (kjeder meg litt om dagen)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.531
    Antall liker
    9.889
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Dette er grunnen til at jeg ikke kjøper noe av mala audio,dette er svindel på høyt nivå🤬 Vis vedlegget 807767
    Ja desverre går det den veien. Samme retning som OHS. Butiken mister sin troverdighet, synes det startet bra. Men slikt er og blir svindel.
    Enig i at det er uheldig, men hvem ville latt en sånn sjanse gå fra seg...fortjenesten må jo være formidabel. Og så lenge kundene tviholder på at det er verdt hver eneste krone, vi har jo noen her inne, hvorfor ikke.

    Jeg er vel mer tilbøyelig til å klandre de som produserer tøyset, men det kan være for at både Mala og OHC har så mye fett utstyr generelt sett. :)
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.127
    Antall liker
    2.627
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor er det de som TROR på minst forskjeller som har FLEST innlegg i en tråd som denne.. Og egentlig, hver gang emnet dukker opp?
    Denne gang var trådtittel "Et oppgjør med kabelskeptisisme", så da var vel målet å sparke igang atter en av disse diskusjonene. Mission accomplished om ikke annet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Denne gang var trådtittel "Et oppgjør med kabelskeptisisme", så da var vel målet å sparke igang atter en av disse diskusjonene. Mission accomplished om ikke annet.
    Jepp.. Def
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Og selvfølgelig er det her alle dere smartinger bruker tid til å svare på ting som er besvart hundre ganger allerede.
    Se heller på tråden til Snickers om coax-elementer. Der går det sikkert an å bidra med noe konstruktivt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.302
    Antall liker
    7.957
    Sted
    Oslo
    Og selvfølgelig er det her alle dere smartinger bruker tid til å svare på ting som er besvart hundre ganger allerede.
    Se heller på tråden til Snickers om coax-elementer. Der går det sikkert an å bidra med noe konstruktivt.
    Flott at du bidrar med noe konstruktivt da!!!!!
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    721
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 807719

    Vis vedlegget 807712


    Vis vedlegget 807713
    Vis vedlegget 807714


    Vis vedlegget 807716


    Den eneste RCA analog kabelen som ikke holder mål som digital kabel er den dyreste Trasparent Music link 200. hva som helst annet er helt OK

    Savner fortsatt substansen i Kjendis sitt "oppgjør med kabelskeptisisme"
    Som trådstarter har jeg vel ansvar for å styre litt diskusjonen. Jeg har forandret trådtittel ørlite mer presist: Etr oppgjør med high-end kabel skeptisisme. Det betyr at jeg har ingenting imot noen personlig og folk må få kunne mene akkurat hva de vil.
    Men high-end kabelskeptisisme er å gå lengre i sin negativ harme mot alle "high-end kabel kjøpere inkludert folk som bruker kr.5000.- på for eksempel nordost eller transparent kabler. Å bruke kr. 150 000.- på høyttalerkabler er helt uaktuelt uansett for meg men det er den samme harmen mot de som mot meg som også tilfeldigvis har en hdmi kabel til 4000.-. Jeg har bare anlegg til 90 løk og elektronikk er kjøpt brukt. Forsterkeren fra burmester er over 10 år gammel sikkert.

    Jeg har også Nordost blue heaven xlr og den også er "klarere og glattere" i lyden Men ikke lysere akkurat. Sammenliknet med vandamme som er fornuftig, blir vandamme mye mer grovkornet i lyden og havnet i søpla.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.302
    Antall liker
    7.957
    Sted
    Oslo
    Selfølgelig 1 tallet blir lysere og 0 blir mørkere.
    Viste du ikke det😁
    I den digitale verdenen er du enten blendet av lyset, eller i det totale mørket.
    Analogt gir deg gråsonene.
    "There's a crack in everything, that's were the light get's in" : Leonard Cohen
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    721
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det gjorde han sikkert godt i.
    Her er det å ytre seg om kabler, verre enn å stikke handa i et ormebol.
    For meg er det å vurdere kabler ut fra målinger like dumt som å vurdere vin utfra en kjemisk analyse.
    Trådstarter er her, men jeg har et liv utenom å diskutere kabler.

    Jeg må opplyse om at tittel på tråd er ørlite endret for å være mer presis. Jeg setter ting på spissen å kalller tråden "et oppgjør med high-end kabelskeptisisme. Hvor skeptisismen er en kime til følelser mot high-end kabel kjøpere som er ufornuftig.
    Man kan få sterk kabelskeptisisme rettet mot seg fordi man har høyttalerkabler fra Nordost som koster kr. 5000.- ferdig terminert. Til Sammenlikning koster Kimber Kiwik kjukkeste variant kr. 1500.- tror jeg det var ferdig terminert med ok bananplugger.
    På mitt anlegg oppleves Nordost lysere og klarere enn Kimber kiwik 12. Hvis man har et anlegg med varm klangsignatur må man bruke kabler med eq effekt for å tune lyden riktig i forhold til rom osv. Hvorfor må det være sånn?
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.302
    Antall liker
    7.957
    Sted
    Oslo
    Trådstarter er her, men jeg har et liv utenom å diskutere kabler. Den eksisterer og er formulert med ønske om å ta et oppgjør med high-end kabel hat på en måte. Folk kan i denne tråden mene akkurat hva man vil, men jeg må få si at Noen kabel som Nordost sin rimelige serie har en slags eq effekt, men det trenger ikke bety at folk er dumme når man kjøper nordost kabler til kr 6000.- vs å kjøpe Nordost høyttalerkabler til over kr.150 000.- Det er noe annet. Nordost er et eksempel, Transparent er et annet eksempel.
    Folk må få lov å kjøpe hva de vil.
    Er det noen som tror at en Rolex til 550k gir deg bedre tid enn en TIMEX?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ja desverre går det den veien. Samme retning som OHS. Butiken mister sin troverdighet, synes det startet bra. Men slikt er og blir svindel.
    Svindel? Nei! Så lenge det er frivillig å cashe up for herligheten....Klokt, smart, vel investert? ikke i nærheten, men det det er fortsatt ikke forbudt å være dum å gjøre dårlige kjøp! Eller være korka å mene kabler ikke har noe som helst å si...

    mvh
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.367
    Antall liker
    8.477
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg venter fortsatt på de målingene tatt med REW.
    Kabler til 200 000,- mot 25,- kr meteren.
    Siden dette høres så godt. Så er det lett å måle.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Vi syns synd på de som lar seg forlede av humbug og er lei av at svindlere og sjarlataner får stikke av med pengene til godtroende folk . ganske enkelt en avsløring av healere , voodoo og annet vås.
    Det gjelder også å beskytte nybegynnere mot bransjens utskudd og svindelforetak.
    En god nok kabel koster ikke mye og er velkjent vitenskap. Problemer er en bransje preget av at mange vil tjene på å selgeting med minimal effekt til overpris siden de ikke trenger å hevde seg med teknisk ytelse så lenge subjektive villfarelser fremmes av yppersteprester med gullører og innbilte egenskaper
    " vi synes synd på" ? :sick::sick:
    Vær iaf ærlige om intensjonene, det handler om egen revir pissing og klatring i eget hierarki!!

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.367
    Antall liker
    8.477
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Svindel? Nei! Så lenge det er frivillig å cashe up for herligheten....Klokt, smart, vel investert? ikke i nærheten, men det det er fortsatt ikke forbudt å være dum å gjøre dårlige kjøp! Eller være korka å mene kabler ikke har noe som helst å si...

    mvh
    Igjen "mene"
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.932
    Antall liker
    14.130
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    På mitt anlegg oppleves Nordost lysere og klarere enn Kimber kiwik 12. Hvis man har et anlegg med varm klangsignatur må man bruke kabler med eq effekt for å tune lyden riktig i forhold til rom osv. Hvorfor må det være sånn?
    Noe av greia, som skaper uenighet og får frem det verste i for mange, er følgende:
    Selv om du har en opplevelse, så er ikke alle enige at det betyr at det er sånn.

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Noe av greia, som skaper uenighet og får frem det verste i for mange, er følgende:
    Selv om du har en opplevelse, så er ikke alle enige at det betyr at det er sånn.

    mvh
    ..for alle nei! men for ham... og hvorfor skal ikke hans opplevelse være legitim nok for ham uten å måtte stå skolerett for resten av bermen som føler seg berettiget til det evinnelige evige sanne svaret de alikevel ikke har...
     

    TM7

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2022
    Innlegg
    13
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Dette er altså enkelt, men det finnes et utall av kabler på markedet til ulik bruk åpenbart. Dersom man skulle tørre seg ut på å måle en kabel. Hva er da fasiten eller tommelfingerregelen for tverrsnitt, motstand/impedans, induktans og kapasitans (og hva ellers som måles)? Da er det lettere å se om man har en kabel som måler riktig - eller vite om man kjøper den riktige om produsenten opplyser om slikt.

    Så hva er de riktige parametrene på f.eks Signalkabel , høyttalerkabel, kabel til pickup etc . Er det ulike regler for ulikt bruk med unntak av tverrsnitt?
    Og jeg som trodde ekspertene i denne tråden ville stå i kø for å forklare litt ...
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    ^^ "Expertene" i denne tråden er så blendet av sin egen ekspertise i klubben for innbyrdes beundran att de ikke klarer se utenfor den rammen, sorry!!

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.932
    Antall liker
    14.130
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ..for alle nei! men for ham... og hvorfor skal ikke hans opplevelse være legitim nok for ham uten å måtte stå skolerett for resten av bermen som føler seg berettiget til det evinnelige evige sanne svaret de alikevel ikke har...
    Fordi det oppleves som han i denne tråden forsøker å gjøre sin opplevelse allmengyldig.
    Les innlegget jeg siterte, så blir det tydeligere.
    I anleggstrådene er det ingen som reagerer på hva som oppleves, siden det er en persons egne opplevelser.

    Å starte en tråd som skal ta et oppgjør med skepsisen til hi-end kabler?
    Jeg tror ikke det er utgangspunktet som skaper enighet. Ikke denne fredagen heller. 😊

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Tannoy og sånt? Æsj! :ROFLMAO:

    Kabler er mye viktigere en transducere. Alle vet jo det!
    Nå vet jeg ikke om du kødda tidligere ang høre apparat i selvsving pga en ultralydvasker i en annen tråd...men man undrer jo til tider...

    mvh
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.302
    Antall liker
    7.957
    Sted
    Oslo
    Nå vet jeg ikke om du kødda tidligere ang høre apparat i selvsving pga en ultralydvasker i en annen tråd...men man undrer jo til tider...

    mvh
    Mange her, meg selv ikke unntatt, trenger kanskje mere et godt høreapparat, enn en Koetsu pickup
    for ikke å snakke om kabler!
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Fordi det oppleves som han i denne tråden forsøker å gjøre sin opplevelse allmengyldig.
    Les innlegget jeg siterte, så blir det tydeligere.
    I anleggstrådene er det ingen som reagerer på hva som oppleves, siden det er en persons egne opplevelser.

    Å starte en tråd som skal ta et oppgjør med skepsisen til hi-end kabler?
    Jeg tror ikke det er utgangspunktet som skaper enighet. Ikke denne fredagen heller. 😊

    mvh
    Jeg leser ikke noe statement fra trådstarter, men mer søkende og undrende!
    vi forsøker vel alle gjøre våre egne preferanser og ståsted til en slags allmengyldig erfaring, det er bare det at noen føler seg mer kallet ved å pisse på andres ved selvhevdelse, en dårlig løsning!

    ..eller for å være litt dypere, komme i kontakt med sine mer følende og opplevende sider enn de man leser i en graf...

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Mange her, meg selv ikke unntatt, trenger kanskje mere et godt høreapparat, enn en Koetsu pickup
    for ikke å snakke om kabler!
    Nei! Hørselen har her en naturlig fallende kurve, i det jeg trenger høreapparat el lign så tar jeg det derfra, skal ikke se bortfra at en kabel el koetsu pu kan lure meg rett vei...

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Åhh, bare så jeg har sagt det, jeg venter jo selv på en ganske (for meg) heftig priset kabelpakke snart! Hvilken som helst måle idiot her inne kan få komme å motbevise mine erfaringer/opplevelser når jeg kobler de opp, ta med grafen så tar jeg med opplevelsen!
    buken i været om jeg tar feil!
    Verdien av forskjellen/opplevelsen er ikke gitt de døves premisser her, de hører jo ikke en dritt forskjell alikevel!!

    mvh
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.853
    Antall liker
    986
    10m 2.5mm2 kabel koster 179,- hos biltema. dette er plenty godt nok for de fleste høyttalere så lenge impedansen ikke er for lav. bedre enn det meste nordost selger :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    10m 2.5mm2 kabel koster 179,- hos biltema. dette er plenty godt nok for de fleste høyttalere så lenge impedansen ikke er for lav. bedre enn det meste nordost selger :)
    Biltema! Testet for 10 år siden, om det er din referanse er det mer enn nok for meg å ikke ta deg seriøst!!

    mvh
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn