Et oppgjør med high-end kabelskeptisisme.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    En kabelskeptikker hører ikke etter når man snakker om opplevde lydforskjeller i for eksempel høyttalerkabler, men henviser til innbildninger om forskjeller som i følge eksperter, vitenskapsmenn, ikke er der.

    Men man aksepterer at resistansen går ned når tykkelsen på kabel øker. Men har ikke resistans innvirkning på lyden?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det virker faktisk som det er du som ikke hører etter når tekniske og logiske forklaringer blir framlagt, på hvorfor er faktisk kan være forskjell på HT-kabler...
    Problemet ditt er tydeligvis at du ikke makter å ta inn over deg at forskjellene ikke henger sammen med pris og merkenavn...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.396
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du sparker inn en åpen dør, @Kjendis .
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.396
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    :) Kabelresistansen kan påvirke lyden. I gamle dager var det ganske morsomt å sammenlikne AU24 og grøftekabel...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Lenge siden jeg sluttet å se på kabler som noe mer enn et nødvendlig onde som har minimalt å si for det lydmessige sluttresultatet. Så lenge de er der og oppfyller funksjonen de er ment å ha er det ellers lite å hente, etter min mening.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.396
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Grøftekabel???? = sprengtråd??
    AU24 er glorifisert sprengtråd.
    Grøftekabel er kraftigere saker, som til og med har hatt vennetråd her inne:
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det virker faktisk som det er du som ikke hører etter når tekniske og logiske forklaringer blir framlagt, på hvorfor er faktisk kan være forskjell på HT-kabler...
    Problemet ditt er tydeligvis at du ikke makter å ta inn over deg at forskjellene ikke henger sammen med pris og merkenavn...
    Ja, vel det var da voldsomt forutinntatt. Så du tror jeg er merkehore og tror at man får bedre lyd jo dyrere kabler? Der bommer du i absolutt samtlige påstander. Jeg er i motsetning til deg åpen om at jeg selv kan ta feil, det er derfor jeg prøver å få innsikt i hvordan kun tykkelse på kabler og eventuelt renhet er så fordømt viktig for noen.
    Grunnen til at jeg drar igang dette er bare å prøve å forstå hvorfor kabler er så sensitivt og fordomsfult. Man blir stempla som idiot hvis man har noe annet en svart gratis hdmi kabel mellom tv boks og tv.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.209
    Antall liker
    101.716
    Torget vurderinger
    23
    En kabelskeptikker hører ikke etter når man snakker om opplevde lydforskjeller i for eksempel høyttalerkabler, men henviser til innbildninger om forskjeller som i følge eksperter, vitenskapsmenn, ikke er der.

    Men man aksepterer at resistansen går ned når tykkelsen på kabel øker. Men har ikke resistans innvirkning på lyden?
    Resistansen påvirker effektiviteten - dvs. hvor MYE lyd du får. Men under normale forhold i så utrolig liten grad at det ikke er merkbart. For høyttalerkablers vedkommende er det i de aller fleste tilfeller tilstrekkelig med f.eks. 1,5 mm2 tverrsnitt, i ekstreme tilfelle (spesielt tungdrevne høyttalere, behov for stor effekt og lange kabelstrekk, gjerne en god del meter) kan 2,5 mm2 være hensiktsmessig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men man aksepterer at resistansen går ned når tykkelsen på kabel øker. Men har ikke resistans innvirkning på lyden?
    Jeg prøver meg på et seriøst svar her.

    For alle praktiske formål : nei.

    Hvor store avvik på frekvensresponsen hører vi egentlig? La oss si 1 dB da, det kan muligens la seg gjøre ganske greit i en blindtest også. 1 dB avvik i frekvensrespons på en typisk høyttaler vil kreve en kabel med serieresistans i 1 ohms-området. En sånn kabel må enten være veldig tynn eller lang, eller begge deler. Benytter du 20 meter med lampettledning så kanskje.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Resistansen påvirker effektiviteten - dvs. hvor MYE lyd du får. Men under normale forhold i så utrolig liten grad at det ikke er merkbart. For høyttalerkablers vedkommende er det i de aller fleste tilfeller tilstrekkelig med f.eks. 1,5 mm2 tverrsnitt, i ekstreme tilfelle (spesielt tungdrevne høyttalere, behov for stor effekt og lange kabelstrekk, gjerne en god del meter) kan 2,5 mm2 være hensiktsmessig.
    Ja vel. Men hvorfor tar vanlig 2×6 kvadrat 2,5 meter høyttalerkabel fullstendig rotta på lyden i mitt anlegg?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.542
    Antall liker
    3.085
    Torget vurderinger
    0
    En kabelskeptikker hører ikke etter når man snakker om opplevde lydforskjeller i for eksempel høyttalerkabler, men henviser til innbildninger om forskjeller som i følge eksperter, vitenskapsmenn, ikke er der.
    Men man aksepterer at resistansen går ned når tykkelsen på kabel øker. Men har ikke resistans innvirkning på lyden?
    Kabler er enkelt - det er minimalt med forskjeller
    Forskjellene er plassert lydmessig i Hai-Faien der egenskapene til hver enkelt gjør mest nytte for eget lydbilde
    Som med alt annet - kan man betale de "mest eksotisk utseende" produkter med en nyre - fra hvert familiemedlem
    Teknikken bak transporten av lyd gjennom et kabelmedie er like interessant som tørketiden på maling eller gro-tiden på gress
    The Choice is Yours - The Blue pill or The Red pill - :coffee:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.209
    Antall liker
    101.716
    Torget vurderinger
    23
    Vanlig kobberkabel har gjerne en motstand pr. meter og mm. tversnitt = 1 på 0,0172 Ohm. En 1,5 mm2 kabel vil ha 0,0115 Ohm motstand pr. løpemeter. Sett i forhold til f.eks. en høyttalers nominelle impedans på 8 Ohm så ser en at kabelens motstan utgjør en forsvinnende liten del av kretsløpets totale motstand.

    Noe sånt som 1,4 promille eller deromkring. I tapt dB blir dette så minimalt at det er helt uinteressant for alle praktiske formål (les hørsel)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.209
    Antall liker
    101.716
    Torget vurderinger
    23
    Ja vel. Men hvorfor tar vanlig 2×6 kvadrat 2,5 meter høyttalerkabel fullstendig rotta på lyden i mitt anlegg?
    Mest sansynlig fordi du forventer det - gitt at alle øvrige forhold er identiske de to kablene seg imellom, inkl. oppkobling, fase etc. etc.
    Men dersom du er mer fornøyd med 6 mm2 så har du jo funnet det som fungerer best for deg og det er det som teller.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.396
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fordi noen tar feil på internett, oyvjorge. :coffee:

    I den andre enden har jeg ute en ØK-annonse på brukten. Tonearmskabel, type fjong.
    Mea culpa.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Mest sansynlig fordi du forventer det - gitt at alle øvrige forhold er identiske de to kablene seg imellom, inkl. oppkobling, fase etc. etc.
    Men dersom du er mer fornøyd med 6 mm2 så har du jo funnet det som fungerer best for deg og det er det som teller.
    Bare fjasesvar på spørsmålet mitt. Men ditt er mest vanlig. Jeg forventer ingenting. En helt vanlig kimber kiwik med skikkelige bananplugger fororsaket langt mer ullen lyd en nordost Purple flair htkbl. Jeg prater hørbart i natt og dag klassen. Jeg tror kiwik kabelens vekt spiller inn. Kimber kablene er myye tyngre enn nordost.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Regner med du har kontrollmålt denne dag og natt greia?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn