Et "ekte" tredimensjonalt lydbilde, har vi det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Y

ymir

Gjest
    EHED skrev:
    Lyngen skrev:
    Men hvis du tenker mer objektivt så vil du nok merke at lydkildene ikke kommer fra posisjoner utenfor høyttalere, men at de ytterste kommer rett fra elementene.
    Skjønner ikke dette helt heller jeg?

Blir det sånn at hvis vi tenker enda mer objektivt på det, så er det egentlig ikke noe plassering av lyder mellom høyttalerne heller? Lyden kommer jo fra elementene på høyttaleren og ikke fra et usynlig punkt mellom de?
    Alt er jo bare juks og bedrag, men vi hører da vitterlig at instrumentene er plassert utover i lydbildet? Dette gjelder også utenfor høyttalerne, dersom man har jobbet med plassering og vinkling. Det er ikke noe problem å høre forskjell på hvor det er mikset slik at lyden kommer rett fra høyttalerne eller godt utenfor.

Spør bare fordi jeg ikke ønsker å føle meg lurt når jeg hører lyder utenfor høyttalerne. Har jobbet lenge med å få til dette, og store orkestere spiller godt utenfor veggene hjemme hos meg.
    Skjønner heller ikke hvorfor dette skjer,og siden gutta i TAS ,Stereophile etc. heller ikke har noen forklaring er det bare å nyte resultatet.

Som en av annmelderne sa"Der er denne effekten som vi alle EGENTILG har som førsteprioritering og forundrer/fasinerer oss mest,og som ingen har noen forklaring på er mulig med 2 stk. høytalere".(bredde/høyde,dybde)

U

utgatt60135

Gjest
    EHED skrev:
    Lyngen skrev:
    Men hvis du tenker mer objektivt så vil du nok merke at lydkildene ikke kommer fra posisjoner utenfor høyttalere, men at de ytterste kommer rett fra elementene.

Blir det sånn at hvis vi tenker enda mer objektivt på det, så er det egentlig ikke noe plassering av lyder mellom høyttalerne heller?
    Jo, mellom høyttalerne er naturlig da vi kan justere ulik stryrkegrader i kanalene. Det er bare å panorere i vei. Å få de utenfor høyttaleren er en verre sak, da må man vel bruke fasefeil uten at jeg vet stort om det.

U

utgatt60135

Gjest
    ymir skrev:
    EHED skrev:
    Lyngen skrev:

Blir det sånn at hvis vi tenker enda mer objektivt på det, så er det egentlig ikke noe plassering av lyder mellom høyttalerne heller? Lyden kommer jo fra elementene på høyttaleren og ikke fra et usynlig punkt mellom de?
    Alt er jo bare juks og bedrag, men vi hører da vitterlig at instrumentene er plassert utover i lydbildet? Dette gjelder også utenfor høyttalerne, dersom man har jobbet med plassering og vinkling. Det er ikke noe problem å høre forskjell på hvor det er mikset slik at lyden kommer rett fra høyttalerne eller godt utenfor.

Spør bare fordi jeg ikke ønsker å føle meg lurt når jeg hører lyder utenfor høyttalerne. Har jobbet lenge med å få til dette, og store orkestere spiller godt utenfor veggene hjemme hos meg.
    Skjønner heller ikke hvorfor dette skjer,og siden gutta i TAS ,Stereophile etc. heller ikke har noen forklaring er det bare å nyte resultatet.

Som en av annmelderne sa"Der er denne effekten som vi alle EGENTILG har som førsteprioritering og forundrer/fasinerer oss mest,og som ingen har noen forklaring på er mulig med 2 stk. høytalere".(bredde/høyde,dybde)
    Jeg skal spørre en lydteknikker (eller flere) om hvorfor avstanden føles lengre enn virkeligheten, for dette er veldig interessant. Det er noe jeg "alltid" har vært fortrolig med, men ikke fundert over årsaken.

U

utgatt60135

Gjest
    EHED skrev:
    Du blir nok lurt ja ;). Men det er jo storartet å bli det :D. Å ble hensatt til konsertsalen i stua.

U

utgatt60135

Gjest
    larkus skrev:
    EHED skrev:
    Alt er jo bare juks og bedrag, men vi hører da vitterlig at instrumentene er plassert utover i lydbildet?
    Disse "illusjonene" blir skapt i hjernen vår. En kan godt sammenligne det som skjer med optiske illusjoner som f.eks denne.
    Hvorfor skjer dette?

U

utgatt60135

Gjest
    Lyngen skrev:
    ymir skrev:
    EHED skrev:
    Lyngen skrev:

Jeg skal spørre en lydteknikker (eller flere) om hvorfor avstanden føles lengre enn virkeligheten, for dette er veldig interessant. Det er noe jeg "alltid" har vært fortrolig med, men ikke fundert over årsaken.
    Ringte til en tekniker, men han visste ikke hvorfor det oppleves slik. Vi skal prøve å videreformidle spørsmålet til NRK´s lydguru.

L

larkus

Gjest
    Lyngen skrev:
    larkus skrev:
    EHED skrev:
    Alt er jo bare juks og bedrag, men vi hører da vitterlig at instrumentene er plassert utover i lydbildet?
    Disse "illusjonene" blir skapt i hjernen vår. En kan godt sammenligne det som skjer med optiske illusjoner som f.eks denne.
    Hvorfor skjer dette?
    Vanskelig å svare på. Noe annet vi ikke tenker over er det faktum at høyttalerene sender ikke fra seg "lyd", men genererer et mønster av varierende trykkbølger i luften. "Lyden" oppstår først i hjernen når den bearbeider vibrasjonene fra trommehinnen. Og da kan en jo begynne å lure på om lyd kanskje oppfattes helt individuellt fra person til person.

V

vredensgnag

Gjest
    larkus skrev:
    Og da kan en jo begynne å lure på om lyd kanskje oppfattes helt individuelt fra person til person.
    Det er ikke noe å lure på, egentlig.
    ;D

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.402
    Torget vurderinger
    1
    Ringte til en tekniker, men han visste ikke hvorfor det oppleves slik. Vi skal prøve å videreformidle spørsmålet til NRK´s lydguru.

La spørsmålet handle om høyden, det som skjer i planet forklares fint med: nivå, eq, panorering, ambiens og fase.

L

larkus

Gjest
    Roald skrev:

La spørsmålet handle om høyden, det som skjer i planet forklares fint med: nivå, eq, panorering, ambiens og fase.
    Nettopp! Det er ikke et tredimensjonalt lydbilde før detaljene også kan plasseres i forskjellig høyde.

U

utgatt60135

Gjest
    ... det som skjer i planet forklares fint med: nivå, eq, panorering, ambiens og fase.

Ahhh ... - ja da skjønte jeg alt ;D.

(kan vel stille mer enn ett spørsmål om vi lirker det til. Han liker visst ikke at man bare stikker innom og spør i vei).

Hvorfor hører vi høydeforskjeller selv om vi har to ører kun i horisonalt?

V

vredensgnag

Gjest
    Lyngen skrev:
    ... det som skjer i planet forklares fint med: nivå, eq, panorering, ambiens og fase.

(kan vel stille mer enn ett spørsmål om vi lirker det til. Han liker visst ikke at man bare stikker innom og spør i vei).

Det vet du.

Fordi lyder kommer fra alle mulige retninger, og ikke bare fra to "lydkastere" plassert L/R foran oss.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Lyngen skrev:

Det vet du.

Fordi lyder kommer fra alle mulige retninger, og ikke bare fra to "lydkastere" plassert L/R foran oss.
    Naturligvis :). Der vel samme prinsipp for lydopptak og avspilling i henhold til høydeopplevelse?

I et landskap uten refleksjoner (teoretisk) hadde vi vel ikke klart å stadfeste høyden med bare ørene.

L

larkus

Gjest
    I det virkelige liv ute i naturen klarer vi å plassere lydkildene i forskjellig høyde av den enkle årsak at de er plassert i forskjellig høyde rent fysisk.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    larkus skrev:
    Lyngen skrev:
    larkus skrev:
    EHED skrev:
    Hvorfor skjer dette?
    Vanskelig å svare på. Noe annet vi ikke tenker over er det faktum at høyttalerene sender ikke fra seg "lyd", men genererer et mønster av varierende trykkbølger i luften. "Lyden" oppstår først i hjernen når den bearbeider vibrasjonene fra trommehinnen. Og da kan en jo begynne å lure på om lyd kanskje oppfattes helt individuellt fra person til person.

Dette er ikke riktig. Hjernene våre "lager"/tolker ikke lyd, vi mottar den, fix ferdig. Selv planter reagerer på musikktype. Det er ikke alltid like lett å forstå det man ikke forstår.

Mvh. RS

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    R.S. skrev:
    larkus skrev:
    Lyngen skrev:
    larkus skrev:
    EHED skrev:
    Hvorfor skjer dette?

Dette er ikke riktig. Hjernene våre "lager"/tolker ikke lyd, vi mottar den, fix ferdig. Selv planter reagerer på musikktype. Det er ikke alltid like lett å forstå det man ikke forstår.

Mvh. RS
    Jeg er stort set enig RS, men klart information fra øerne må bliver behandlet af hjernen, men jeg er sikker på vi gør det på en ensartet måde (krybdyrs niveau), da hørelsen skal løse nogle helt specifikke opgaver, kommunikation, advarsler, jagt, osv, og det må ikke gå galt.

Det er heller ikke mit indtryk når jeg er sammen med andre hi-fi entusiaster at vi hører så forskelligt, men vi prioritere mange gange forskelligt hvad der er vigtigt, og hvad der ikke er vigtigt.
    Men er lyder virkelig god og rigtigt så er alle enige.

Tidligere i tråden var der et link til et signal som generede højde information i anlægget, dem der havde lavet signalet skrev selv noget med at signalet var lavet ved at filtrere signalet som det ydrer øre ville gøre.

Og som sagt jeg tror at under optagelsen er det hovedsaglig mikrofonens polar pattern (mono info) der fanger højde informationen, måske en slags omvendt spejling.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    thor72 skrev:
    Jeg er stort set enig RS, men klart information fra øerne må bliver behandlet af hjernen, men jeg er sikker på vi gør det på en ensartet måde (krybdyrs niveau), da hørelsen skal løse nogle helt specifikke opgaver, kommunikation, advarsler, jagt, osv, og det må ikke gå galt.
    Øyne har nok også spilt en rolle i evolusjonens gang og vår fortsatte tilstedeværelse på kloden. Sanseorganet sender kun elektriske impulser videre til "kontrollsenteret" i hjernen, som har arbeidet med å tolke signalene fra sanseorganet slik at vi kan se det vi gjør.

Dog er det slik at vi må lære oss å se. Gir du en 30 år gammel mann plutselig syn etter tidligere permanent blindhet frem til dette punktet ikke personen kunne bedømme avstander, fallhøyder og annen elementær synsinformasjon.

Grunnen til at optiske illusjoner fungerer er at prosesseringen i hjernen tar snarveier, for å minske arbeidsmengden. Å tro at øret er feilfritt i den forstand blir litt naivt.

En liten digresjon med tanke på synet - så vidt meg bekjent er man ikke viss på om farger oppfattes likt av alle. Selv om f.eks. grønn er en farge alle kjenner, kan det godt være at fargen man SER som grønn er f.eks. fargen som defineres som blå for en annen person.

Vi kjenner selvsagt igjen grønn fordi vi har lært at fargen som vises når de spesifikke fotonbølgelengdene treffer retina er nettopp grønn. Derfor er fargen grønn fast definert, men det går ingen automatikk i at vi ser den samme fargen i hodene våre.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    Ja Ja rødgrød der er blå for nogen og gul forandre godav do, så har man altså en sygdom som kaldes farveblindhed.
    Iøvrigt mener jeg at farveblindhed drejer sig om at man ikke kan skelne eksempelvis rød og grøn fra hinanden og derfor kommer til at bytte om på dem.
    Måske lidt ligesom inden for Hi-Fi hvor nogen nemt kan høre absolut fase forskelle og andre slet ikke kan.

Alle kender også det at man ved/kan høre at det er livemusik, selvom om man ikke kan se orkesteret, selv folk der har hørt meget lidt livemusik kan gøre dette. Så vi ved helt sikkert hvad vi skal hører efter når vi sider foran stereoen.

Men lyden er desværre som regel et godt stykke fra den levende musik, så er det atdiskussionerne og tolkningen begynder, kan vi lide det vi høre eller ikke, og der er virkelig mange forskellige præferencer, selvom der kun burde være en, den levende musik, så enighed er ikke altid let at opnår.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.357
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    ...
    «I et landskap uten refleksjoner (teoretisk) hadde vi vel ikke klart å stadfeste høyden med bare ørene.
    «Ren» høydeinformasjon (azimuth), uten vesentlig avvik mellom høyre og venstre øre, er ofte vanskelig å høre presist uansett. Uten refleksjoner til hjelp er det kun forholdsvis maginale EQ-forskjeller (pga det ytre øret) på ulike azimuthvinkler, med et markant forskjell mellom lyder forran og bak, men det er små EQ-forskjeler i små endringer i vinkel.

mvh
    KJ

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Antall liker
    238
    .Marcus skrev:
    thor72 skrev:
    Øyne har nok også spilt en rolle i evolusjonens gang og vår fortsatte tilstedeværelse på kloden. Sanseorganet sender kun elektriske impulser videre til "kontrollsenteret" i hjernen, som har arbeidet med å tolke signalene fra sanseorganet slik at vi kan se det vi gjør.

Dog er det slik at vi må lære oss å se. Gir du en 30 år gammel mann plutselig syn etter tidligere permanent blindhet frem til dette punktet ikke personen kunne bedømme avstander, fallhøyder og annen elementær synsinformasjon.

Grunnen til at optiske illusjoner fungerer er at prosesseringen i hjernen tar snarveier, for å minske arbeidsmengden. Å tro at øret er feilfritt i den forstand blir litt naivt.

En liten digresjon med tanke på synet - så vidt meg bekjent er man ikke viss på om farger oppfattes likt av alle. Selv om f.eks. grønn er en farge alle kjenner, kan det godt være at fargen man SER som grønn er f.eks. fargen som defineres som blå for en annen person.

Vi kjenner selvsagt igjen grønn fordi vi har lært at fargen som vises når de spesifikke fotonbølgelengdene treffer retina er nettopp grønn. Derfor er fargen grønn fast definert, men det går ingen automatikk i at vi ser den samme fargen i hodene våre.
    Enig at dette er person avhengig.
    F.eks så kan kvinner se ganske mange fler farger (nyanser) enn oss menn, mens menn har vesentlig bedre natt syn.
    Litt forenklet sagt så er grønn = grønn for oss menn, mens kvinner har x antall varianter av grønn som vi ikke registrerer.
    Dette avhenger av sammensetningen av staver og tapper. Disse reagerer forskjellig.
    Husker ikke helt hvem som er hvem, men en av de "leser" farger, mens det andre tar for seg lys ømfintligheten.

På samme måte så er og ørene våre forskjellig, både det ytre og indre øret. Slik at vi oppfatter lyd litt forskjellig.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    thor72 skrev:
    Alle kender også det at man ved/kan høre at det er livemusik, selvom om man ikke kan se orkesteret, selv folk der har hørt meget lidt livemusik kan gøre dette. Så vi ved helt sikkert hvad vi skal hører efter når vi sider foran stereoen.
    Et særdeles viktig poeng! Vi har sikkert alle gått forbi et utested og bare "hørt" at det er live-musikk. Frekvensrespons??? Har ingen betydning! Signal/støyforhold/støygulv med 200 fulle og høyrøstede gjester??? Har ingen betydning! PA-anlegg??? Har ingen betydning! Det er og høres ut som live-musikk.

Edit: Jeg glemte å si at jeg ikke hører særlig mye over 12 KHz lenger, og enda hører jeg at det er live-musikk!

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    jabbalabba skrev:
    .Marcus skrev:
    thor72 skrev:

Enig at dette er person avhengig.
    F.eks så kan kvinner se ganske mange fler farger (nyanser) enn oss menn, mens menn har vesentlig bedre natt syn.
    Litt forenklet sagt så er grønn = grønn for oss menn, mens kvinner har x antall varianter av grønn som vi ikke registrerer.
    Dette avhenger av sammensetningen av staver og tapper. Disse reagerer forskjellig.
    Husker ikke helt hvem som er hvem, men en av de "leser" farger, mens det andre tar for seg lys ømfintligheten.

På samme måte så er og ørene våre forskjellig, både det ytre og indre øret. Slik at vi oppfatter lyd litt forskjellig.

Hvor tar dere dette fra gutter? Wikipedia? Hvor mange farvenyanser vi gjenkjenner avhenger hovedsaklig av vokabular og læring, ikke kjønn.

Mvh. RS

Y

ymir

Gjest
    ayaboh skrev:
    thor72 skrev:
    Et særdeles viktig poeng! Vi har sikkert alle gått forbi et utested og bare "hørt" at det er live-musikk. Frekvensrespons??? Har ingen betydning! Signal/støyforhold/støygulv med 200 fulle og høyrøstede gjester??? Har ingen betydning! PA-anlegg??? Har ingen betydning! Det er og høres ut som live-musikk.

Edit: Jeg glemte å si at jeg ikke hører særlig mye over 12 KHz lenger, og enda hører jeg at det er live-musikk!
    Og derfor "Tune them" .Mener/tror det er det jeg har gjordt.Hver eneste tone får en klar og tydelig mening.

http://www.audiophile.no/omtaler/hoytalere/item/360-linn-ninka

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    ayaboh skrev:
    thor72 skrev:

Vi vet hva vi skal se etter mtp optiske illusjoner også, men de fungerer jo hver gang. Pussig det.

R.S. skrev:
    Hvor tar dere dette fra gutter? Wikipedia? Hvor mange farvenyanser vi gjenkjenner avhenger hovedsaklig av vokabular og læring, ikke kjønn.

Mvh. RS
    Vitenskap. At noen velger å forfekte den i dette miljøet kommer ikke som en overraskelse.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    I årtusener har mennesket konkludert med at "siden jeg tenker det er sånn, så er det sånn". Det har jeg også gjort, men det er noen år siden barnehagen nå, selv for meg.

Bevisførsel er selvfølgelig for idioter og uinnvidde.

V

vredensgnag

Gjest
    Evne til å skille fargenyanser avhenger av mange faktorer, også kjønn, relative forhold mellom andre farger/kontraster; romopplevelse; fargetilstedeværelse i biotopet; behov for å skjelne bevegelser, osv.

Neida, det har ingen ting med antall farger man har lært å gjøre - det er en kulturell artefakt. Fysiologien påvirkes ikke baklengs.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    vredensgnag skrev:
    Evne til å skille fargenyanser avhenger av mange faktorer, også kjønn, relative forhold mellom andre farger/kontraster; romopplevelse; fargetilstedeværelse i biotopet; behov for å skjelne bevegelser, osv.

Neida, det har ingen ting med antall farger man har lært å gjøre - det er en kulturell artefakt. Fysiologien påvirkes ikke baklengs.

Feilinformasjon. Vi har tidligere fastslått at vår musikkforståelse er oppøvbar. Også dette kan definitivt oppøves, på linje med øvrige sanseapparat. Såvel skjelneevne som navn på fargenyanser (og derav gjenkjennelse) er noe vi kan øve opp, enten vi er kunstmaler, gartner eller reisende i konfeksjon. Dette ut i fra førstehånds erfaring, ikke etter Wikipedia.

Mvh. RS

L

larkus

Gjest
    vredensgnag skrev:

For å holde oss til topic.
    Gjelder dette også for lydnyanser?

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    R.S. skrev:
    vredensgnag skrev:

Feilinformasjon. Vi har tidligere fastslått at vår musikkforståelse er oppøvbar. Også dette kan definitivt oppøves, på linje med øvrige sanseapparat. Såvel skjelneevne som navn på fargenyanser (og derav gjenkjennelse) er noe vi kan øve opp, enten vi er kunstmaler, gartner eller reisende i konfeksjon. Dette ut i fra førstehånds erfaring, ikke etter Wikipedia.

Mvh. RS
    Foreslår at du får denne førstehåndserfaringen forsøkt publisert i et medisinsk eller vitenskapelig tidsskrift, RS.

;D

larkus skrev:
    vredensgnag skrev:

For å holde oss til topic.
    Gjelder dette også for lydnyanser?
    Roysen, som nettopp har undergått en øreoperasjon for å bedre hørselen, skrev i tråden sin at legen fortalte ham at det ville ta tid før hjernen klarte å prosessere ny "ekstra" (pga bedre hørsel) informasjon. Ingen av sanseapparatene våre er ufeilbarlige, hvis dette ikke er tilfelle er jeg veldig mottakelig for fakta som motstrider min oppfatning.

Dere må ikke tro at sanseapparatene bare "fungerer", de fungerer fordi de har lært å prosessere signaler igjennom hele livet deres. Om man tar opp en livekonsert på tape rett ut fra miksepulten og spiller denne igjennom PA-anlegget senere kommer nok akkurat det samme ut av høyttalerne som når bandet spilte live.

Red.: Nå tok jeg vel egentlig feil når jeg tenker meg om. Under konserten har man også bidraget fra selve bandet i tillegg til at det spiller på anlegget. Derfor vil live kontra opptak være en ganske forskjellig opplevelse.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Vi sier i praksis der samme .marcus

Mvh. RS

L

larkus

Gjest
    Q-sound er nevnt flere ganger i denne tråden. På Roger Waters "Amused To Death" spor 12, begynner en damestemme i venstre kanal 13 sekunder ut i melodien. Hvis akustikk og høyttalerplassering er i orden skal denne være nesten 90 grader til venstre for lytteposisjon. Byttes signalkablene om skal den likedan være nesten 90 grader til høyre for lytteposisjon. Er det mange her som får dette til å stemme? Jeg får det i allefall ikke til p.g.a. at venstre høyttaler er nær sidevegg. Stemmen plasserer seg ikke lenger enn ca 1 meter utenfor høyttaleren. Men byttes signalkablene om er stemmen nesten 90 grader til høyre for lytteposisjon p.g.a. at denne har mye lenger avstand til sidevegg.

mvh
    larkus

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    larkus skrev:
    Q-sound er nevnt flere ganger i denne tråden. På Roger Waters "Amused To Death" spor 12, begynner en damestemme i venstre kanal 13 sekunder ut i melodien. Hvis akustikk og høyttalerplassering er i orden skal denne være nesten 90 grader til venstre for lytteposisjon. Byttes signalkablene om skal den likedan være nesten 90 grader til høyre for lytteposisjon. Er det mange her som får dette til å stemme? Jeg får det i allefall ikke til p.g.a. at venstre høyttaler er nær sidevegg. Stemmen plasserer seg ikke lenger enn ca 1 meter utenfor høyttaleren. Men byttes signalkablene om er stemmen nesten 90 grader til høyre for lytteposisjon p.g.a. at denne har mye lenger avstand til sidevegg.

mvh
    larkus
    Har du prøvd med en 100mm akustikkplate til venstre for venstre høyttaler i førsterefleksjon? Dette skaper ofte et større spillerom for høyttaleren og utjevner forskjellene.

L

larkus

Gjest
    Har ikke prøvd med akustikkplater, men har prøvd med provisoriske remedier som pledd, tepper, puter og lignende.
    Minimal effekt av disse. Diskantelementet er ca 50 cm fra veggen.

mvh
    larkus

Y

ymir

Gjest
    hei

Måtte finne ut av hva som skjer ang. f.eks. på Kari Bremnes,LIVE, "Sangen om fyret ved Tornehamn" som hos meg har en gitar som ligger ca.4-5m ut til siden,ca.2-2.3m opp fra gulv og ca1.5-2m bak i dybden.Gitaren er ikke bare "hørbar" men kan også observeres med øye som en lydkilde.

Tok derfor en tlf. til Ulf Holand som sammen med Bengt E.Hanssen var med å mikse.

Dette er en vanlig og bevist teknikk som benyttes,og går ut på fasedreiing.

Han var litt usikker (kunne ikke svare) på hvilken teknikk som er benyttet på Peter Tosh,Equal rights,"Downpressor man"

Hva som skjer på High Fidelity testCD nr.1 Failoni Chamber Orchester,concert in D minor, Vivaldi vet jeg ikke,men 1`st fiolinene er ca.70 cm til siden for høytaler og 2 fiolinene ca.1.3m ut og bakenfor 1`st filolinene.

Så dersom Kari Bremnes er korrekt,hvorfor skal da ikke de andre opptakene som spiller bredere en høytalerene også vere korrekt?

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    ymir skrev:
    hei

Måtte finne ut av hva som skjer ang. f.eks. på Kari Bremnes,LIVE, "Sangen om fyret ved Tornehamn" som hos meg har en gitar som ligger ca.4-5m ut til siden,ca.2-2.3m opp fra gulv og ca1.5-2m bak i dybden.Gitaren er ikke bare "hørbar" men kan også observeres med øye som en lydkilde.

Tok derfor en tlf. til Ulf Holand som sammen med Bengt E.Hanssen var med å mikse.

Dette er en vanlig og bevist teknikk som benyttes,og går ut på fasedreiing.

Han var litt usikker (kunne ikke svare) på hvilken teknikk som er benyttet på Peter Tosh,Equal rights,"Downpressor man"

Hva som skjer på High Fidelity testCD nr.1 Failoni Chamber Orchester,concert in D minor, Vivaldi vet jeg ikke,men 1`st fiolinene er ca.70 cm til siden for høytaler og 2 fiolinene ca.1.3m ut og bakenfor 1`st filolinene.

Så dersom Kari Bremnes er korrekt,hvorfor skal da ikke de andre opptakene som spiller bredere en høytalerene også vere korrekt?
    Det afhænger helt sikkert af akustiken og hvordan anlægget behandler fasen.
    Det lydbilled du beskriver lyder jo helt forkert og utroværdigt. Jeg tror ikke dem der har mikset det har hørt det på den måde. Men ok, jeg har også ved studieoptagelser hørt pianoer hænge halvt oppe i luften osv., så måske, jeg har ikke CD'en da jeg helst undgår de såkaldte "hi-fi CD'er" fra Kirkelig Kulturverksted.

Et naturligt perspektiv tror jeg kun kan fås ved live optagelser uden nærmikrofonering, det vil typisk være kormusik og orgelmusik og symfoniorkester, og noget Jazz, Er det lavet godt vil man efter min erfaring opleve en form for symmetri for venstre og højre højtaler, eksempelvis væg til væg kor, eller et højt orgel. men frem alt perspektivet er troværdigt.
    Ps. men der er ingen garanti jeg har også klassisk musik hvor der helt tydeligt er benyttet tekniske tricks.

Fandt lige Contate Domino fra Proprius frem, optaget med to mikrofoner og en Revox båndoptager, den er mageløs og et godt eksempel på hvordan det skal gøres efter min mening, fuldstændigt troværdigt perspektiv som hos mig række ud over højtalernes placering på en symetrisk måde, Jeg kom igen til at tænke på om højtaleren gengiver en slags spejlbillede af det mikrofonerne har set med de vinkler der nu engang har været. Hvis spejlbilledet er perfekt gengivet så vil perspektivet også variere i størrelsen afhængig af hvor optagelsen har fundet sted og mikrofonernes placering. Og en mikset næroptagelse fra et studio vil altid bliver utroværdig i en sammenligning med sådan en optagelse, rodet og forkert.

En anden positiv ting ved denne optagelse er den perfekte balance mellem de høje og lave toner fra orgelet.

Bestemt ikke nogen selvfølge da de tit har været for tæt på de store piper med mikrofonen således at de dybe toner fra orgelet bliver fremhævet for meget i forhold til de høje toner.

Typisk er der så mange højtaler der får problemer, men det er ikke sikkert der er problemer, prøv at skrue ned og hør om lyden er den samme, hvis ja, så er det sandsynligvis mikrofonen der har været for tæt på de store piper og simpelthen er blevet overstyret, der er en del optagelser af orgel hvor dette er tilfældet.

Men klart hører man bastoner direkte fra bashøjtaleren så er der noget galt med anlægget, og det sker typisk når der benyttes basreflex og for små forstærkere.

Men som sagt for at får et troværdigt perspektiv tror jeg det kræver at højtalerene er sat symetrisk op i rummet, og venstre og højre højtaler har nogenlunde samme akustiske betingelser.
    Man kan vil sige at det er vigtigere for perspektivet at der er symmetri i opstillingen af højtalerne end lige hvordan akustiken generelt er i rummet.

Symmetri kan jo bl.a. opnås ved at lave en dead-end hvor højtalerne står, og lade resten af rummet have den akustik som det nu engang har.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    larkus skrev:
    Har ikke prøvd med akustikkplater, men har prøvd med provisoriske remedier som pledd, tepper, puter og lignende.

mvh
    larkus
    Da ville jeg forsøkt med akustikkplate. Du kan låne et par 50mm av meg og prøve ut hvis du bor i nærheten av Oslo-området og har lyst til å hente.

-Morten

Y

ymir

Gjest
    hei

Hva rommet mitt angår så vet jeg at plassering av høytalere ikke er den beste.

I boken "The comlpete guide to high-end audio" av Robert Harley sier han at en slik oppstilling brukte han i flere år,med brukbart (ikke opptimalt) resultat.

Det er da svært viktig å dempe hjørnet som da har støtte fra sidevegg.Hos meg er den jobben ikke avsluttet,men har ikke problem med å høre endringer som gjøres med Galva takhimmlingen jeg bruker.

Ingen demping av side vegg gjør at lyde ligger "klistrett" langs sidevegg,helt frem til lyttepos.Ved bruk av Glava`en får jeg lyden på linje med høytaler.
    Dette oppnåes også ved å flytte høytaler lengre inn = øke avstand til sidevegg,dermed blir også avstanden mindre mellom høytaler,noe som gir mindre lydbilde (selvfølgelig).Dette er ikke opptimalt da de fleste opptak oftest kun har informasjon mellom høytaler.(noe jeg har nevnt i flere innlegg)

Bredden på de opptak som spiller bredre en høytaler minsker og forsvinner helt når høytaler plasseres nærmere vegg eller ut på gulv,utifra der de nå er plassert.

Bredden minsker også når høytaler vinkles inn,noe også Anthony Gallo sier i bruker manualen til høytaler.Det samme var med forige høytaler .Reference 3a,som også anbefalte plassering på langvegg for å oppnå ett bredt lydbildet

Y

ymir

Gjest
    EHED skrev:
    larkus skrev:

mvh
    larkus
    Da ville jeg forsøkt med akustikkplate. Du kan låne et par 50mm av meg og prøve ut hvis du bor i nærheten av Oslo-området og har lyst til å hente.

-Morten
    Ifølge Glava er effekten av 2 cm akustikkplate med 20cm avstand til vegg/tak ca. den samme som 5-10 cm tykk akustikkplate plassert direkte på vegg/tak

frekvensområde ca.250Hz-4000 mener jeg å huske.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn