Et "ekte" tredimensjonalt lydbilde, har vi det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Anonym skrev:
    Statistisk er det på vinterhalvåret strømmen er best.

    Årsakene til dine opplevelser kan skyldes at du har lest om strømrenseprodukter til øynene ble store og våte, sesongvis spenningsvariasjon som ikke har noe med harmonisk støy å gjøre eller at det er et lokalt fenomen som f. eks sesongbasert industri.
    Det er egentlig helt fantastisk! Vi får bedre opplevelser fordi vi leser om strømrenseprodukter!

    Hmmm, - nå har jeg ikke tid til å skrive mer. Må lese litt om Wilson Alexandria.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ayaboh skrev:
    Anonym skrev:
    Statistisk er det på vinterhalvåret strømmen er best.

    Årsakene til dine opplevelser kan skyldes at du har lest om strømrenseprodukter til øynene ble store og våte, sesongvis spenningsvariasjon som ikke har noe med harmonisk støy å gjøre eller at det er et lokalt fenomen som f. eks sesongbasert industri.
    Det er egentlig helt fantastisk! Vi får bedre opplevelser fordi vi leser om strømrenseprodukter!

    Hmmm, - nå har jeg ikke tid til å skrive mer. Må lese litt om Wilson Alexandria.
    Det er langt utenfor mitt fagområde men jeg ville ikke undervurdert reklamens påvirkningseffekt.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei


    Hvor skal problemet addresseres?Ingen forandringer i rommet.(Akustik, møbler),Kabler?,neppe,Høytalere?,neppe,komponentvariasjoner på elektronikk?.


    [/quote]
    Statistisk er det på vinterhalvåret strømmen er best.

    Årsakene til dine opplevelser kan skyldes at du har lest om strømrenseprodukter til øynene ble store og våte, sesongvis spenningsvariasjon som ikke har noe med harmonisk støy å gjøre eller at det er et lokalt fenomen som f. eks sesongbasert industri.

    Den sesongvise variasjonen du beskriver er helt motsatt av en normalsituasjon. Andelen ohmsk last øker i vinterhalvåret og det skal ikke mye ohmsk last til før harmoniske blir kraftig redusert.

    Synergisticresearch høres ut som en moderne versjon av Asbjørnsen og Moe:
    "We were now only a few weeks out from the ‘07 RMAF in Denver, and Ted wanted to take his prototype to the show, so we began fabricating a third generation PowerCell in an aluminum chassis. With only one day to spare, we listened to the final PowerCell, now clad in aluminum. Much to our surprise, the new metal chassis sucked most of the life from the PowerCell. When we compared it to its wooden brother, no doubt about it, the wooden chassis significantly outperformed the PowerCell with an aluminum chassis. Hoping that the metal PowerCell would open up just as the original PowerCell had done, we brought both variations to the show. Sadly this was not to be the case, and the PowerCell made its debut under a blanket in order to hide its modest plywood shell. Fortunately, most show goers were so excited about the PowerCell’s performance, that few asked what was under the blanket."

    [/quote]

    Hei

    Siden du så sterkt betviler mine lytte opplevelser og forstand,avsluttes denne "konstruktive" diskusjon om dette emne for min del.

    Men "hearing is beliving" som det heter (tror jeg).Huset er åpent for den som har lyst.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Skal man ha en diskusjon må man være åpen for andre meninger. Det var jo du som linket til Synergisticresearch også. For meg er det helt greit at folk ønsker å bruke penger på strømrenseprodukter men såfremt man ikke er nabo til et smelteverk er effekten på størrelse med å bytte signalkabler.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    ayaboh skrev:
    orso skrev:
    Enig, men dette handler vel om opptaket. Gir ikke opptaket god holografi, så vil det heller ikke komme frem i et oppsett som er mye dempet.
    Her er det noe jeg stusser over. Holografi er for meg noe system, rom, og ht'er lager slik: holografi = oppløsning + åpenhet/gjennomsiktighet. Holografi finnes ikke i opptaket.
    3D er anleggets evner til å plassere instrumenter og lyder i dette holografiske lydbildet.
    Da er det noe riv ruskende galt hjemme hos meg :)
    Dead End - Live End rom med MYE demping og jeg har en meget klar opptegning av musikere, scene (Stereophiles kubjelle-demo fra en kirke er meget bra her). En mann går rundt på en scene og tester forskjellige mikrofoner. Lytterommet mitt strekker seg mange meter utenfor veggen og det er takket være god demping og ikke refleksjoner fra veggene.
    3D=Holografi=Fem musikere/sangere på en scene - Sangeren dønn i midten foran - bassisten til høyre bak - saksofonen rett til venstre for sanger - trommesettet 2 meter bak sanger litt til høyre med hi-hat - gitaristen sitter litt til venstre og lyden fra gitaren kommer fra et lavere punkt enn sangeren.

    Hvilke studioer er det som bruker refleksjoner for å teste miksen?

    Jeg kan love deg at du ikke har hørt 3D eller holografi på en skikkelig måte dersom du mener at dette kommer fra veggen ved siden av høyttaleren og omslutter lytteren. Dette er ikke 3D, men en måte å få musikken tettere innpå seg, er nå min mening :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Når har jeg prøvd testsporene i denne linken her på mitt anlegg:
    http://www.audiocheck.net/audiotests_ledr.php
    Sporene som skal demonstrere dybde og bredde fungerer fint. Sporene som skal demonstrere høyde i lydbildet er det derimot verre med. Med en god dose velvilje kan en muligens få en "illusjon" av at lyden beveger seg opp fra høyttaleren slik som bekrevet i linken, men det er laaaangt fra overbevisende på mitt anlegg. (Det er kanskje ørebrusken det er noe feil med ;D). Ved musikklytting har lydbildet helt klart en utstrekning i høyden, så alle tre dimensjonene er vel da på plass ut fra definisjonen av tredimensjonalitet. Men jeg synes at det er veldig vanskelig å plassere detaljer i forskjellig høyde.
    På sporet "O Hellige Ånd" fra Ole Paus sin CD "Det begynner å bli et liv", blir det hevdet at det skal være mulig å høre at koret i begynnelsen av sangen er plassert i to forskjellige høyder. Jeg får finne frem dette sporet og sjekke om det stemmer.

    mvh
    larkus
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    EHED skrev:
    ayaboh skrev:
    orso skrev:
    Enig, men dette handler vel om opptaket. Gir ikke opptaket god holografi, så vil det heller ikke komme frem i et oppsett som er mye dempet.
    Her er det noe jeg stusser over. Holografi er for meg noe system, rom, og ht'er lager slik: holografi = oppløsning + åpenhet/gjennomsiktighet. Holografi finnes ikke i opptaket.
    3D er anleggets evner til å plassere instrumenter og lyder i dette holografiske lydbildet.
    Da er det noe riv ruskende galt hjemme hos meg :)
    Dead End - Live End rom med MYE demping og jeg har en meget klar opptegning av musikere, scene (Stereophiles kubjelle-demo fra en kirke er meget bra her). En mann går rundt på en scene og tester forskjellige mikrofoner. Lytterommet mitt strekker seg mange meter utenfor veggen og det er takket være god demping og ikke refleksjoner fra veggene.
    3D=Holografi=Fem musikere/sangere på en scene - Sangeren dønn i midten foran - bassisten til høyre bak - saksofonen rett til venstre for sanger - trommesettet 2 meter bak sanger litt til høyre med hi-hat - gitaristen sitter litt til venstre og lyden fra gitaren kommer fra et lavere punkt enn sangeren.

    Hvilke studioer er det som bruker refleksjoner for å teste miksen?

    Jeg kan love deg at du ikke har hørt 3D eller holografi på en skikkelig måte dersom du mener at dette kommer fra veggen ved siden av høyttaleren og omslutter lytteren. Dette er ikke 3D, men en måte å få musikken tettere innpå seg, er nå min mening :)
    Nei, tvert imot. Jeg mener at flest mulig refleksjoner må fjernes for at dette skal bli troverdig. Mulig det var litt klønete formulert.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    ayaboh skrev:
    Nei, tvert imot. Jeg mener at flest mulig refleksjoner må fjernes for at dette skal bli troverdig. Mulig det var litt klønete formulert.
    Beklager, da misforstod jeg :)
    Skjønner fortsatt ikke helt at ikke holografi ligger i opptaket?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    EHED skrev:
    ayaboh skrev:
    Nei, tvert imot. Jeg mener at flest mulig refleksjoner må fjernes for at dette skal bli troverdig. Mulig det var litt klønete formulert.
    Beklager, da misforstod jeg :)
    Skjønner fortsatt ikke helt at ikke holografi ligger i opptaket?
    Tror nok det ligger i opptaket, siden det er så store forskjeller på mengden av romfølelsen på det som blir spilt
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Det kom et vaskebrettinstrument inn i lytterommet, da jeg skulle vurdere lateral, behind, over, osv.
    Denne siden er kanskje greiere å lytte til:
    http://www.qsound.com/demos/3d-audio.htm
    "London Tour" brukes i hver eneste demo her :)

    Senest i kveld med 4 uerfarne lyttere. Det er moro når de oppdager hva virkelig High Fidelity er ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    Med to kanaler i tradisjonell stereo må det bli et kompromiss i valget mellom punkformigheten i lydbildet vs. et omsluttende lydbilde - begge deler kan ikke «maksimeres» med to tradisjonelle stereokanaler. Punktformigheten/3D er på mange måter en kunstighet for tradisjonell stereo og hermetisk musikk - det er fasinerende når det funker men det er ikke alltid like virkelighetstro. Et levende og omsluttende lydbilde med to tradisjonelle stereokanaler fordrer et lytterom med «levende» akustikk og en del «klang», samt «stor» og homogen lydspredning fra HT + en forholdsvis lang lytteavstand slik at lyden i lytteposisjon er en rik blanding av direkte og reflektert lyd; mens effektiv punkformighet ofte er enklere å få til med mer retningsbestemte HT, nærfeltlytting og noe mer dempet akustikk. Med flere kanaler i kildematerialet og(eller) i dekodingen av kildemmaterialet er det mulig i større grad å kombinere disse to «effektene» ... en sånn her kanskje?
    mvh
    KJ
    Det er et godt poeng. Jeg tror heller ikke man kan maksimere begge deler. Virker som om om man må velge en form for balansegang. Jeg opplever at demping gir mer lokalisering/punktformighet mens diffusjon gir mer av det andre. Kombinerer man både absorpsjon og diffusjon kan man få en ganske fin balanse, men ikke maks av begge.

    Hva som er virkelighetstro kommer ann på definisjonen. Skal man høre mest av innspillingene eller skal man prøve å gjenskape live lyd i anlegget. Jeg mener det første er det mest virkelighetsnære, men har ikke noe problem med at andre velger det sistnevnte. Problemer slik jeg ser det, blir at det blir en særs vanskelig oppgave å skulle gjøre musikken mer live uten at det også går utover evnen til å høre hva som virkelig er på opptaket. Man får et fotavtrykk på all musikken og jeg tviler på at det passer all musikk. Hører jeg et opptak fra et tørt studio, så vil jeg høre det slik. Det blir kunstig hvis en slik innspilling gir en følelse av opptaket er foretatt på en scene. Skal jeg ha live musikk så vil jeg heller få det fra et godt live opptak eller gå på konsert. Men hver sin smak.

    Samtidig tror jeg det er ganske stor avstand fra f.eks Toole sitt eksempel med oppsett med reflekterende sidevegger og til MBL eller B&O Beloalab. I Toole sitt eksempel har høyttalerne langt mindre spredning, og han anbefaler frontvegg og tak dempet. Et slikt oppsett har jeg desverre ikke hatt muligheten til å høre.
     
    L

    larkus

    Gjest
    EHED skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det kom et vaskebrettinstrument inn i lytterommet, da jeg skulle vurdere lateral, behind, over, osv.
    Denne siden er kanskje greiere å lytte til:
    http://www.qsound.com/demos/3d-audio.htm
    "London Tour" brukes i hver eneste demo her :)

    Senest i kveld med 4 uerfarne lyttere. Det er moro når de oppdager hva virkelig High Fidelity er ;D
    Forsøk nr. 1 med "Tour Of London". Høyttalere rett mot lytteposisjon (on axis) midt i tre-seteren (sete 2).
    Resultat: Veldig skuffende. Bortimot null Q-sound effekt.

    Forsøk nr. 2: Vinkling av ht mer utover slik at "on-axis" er i sete 1 og 3 for henholdsvis venstre og høyre ht.
    Resultat: Q-sound effekten dukker opp som troll av eske ;D

    Nå fungerer også lydsporene som skal demonstrere høyde http://www.audiocheck.net/audiotests_ledr.php

    Kan det forklares på en fornuftig måte hvorfor det er sånn?
    mvh
    larkus
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Har ikkje fått til Q-sound i stova, men skal prøve i kveld - sofapute 1 og 3, got it! ;)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Brasse skrev:
    Har ikkje fått til Q-sound i stova, men skal prøve i kveld - sofapute 1 og 3, got it! ;)

    Refleksjoner fra nærliggende vegger påvirker Q-sound effekten enormt.

    Eksempel:
    Hos meg står venstre ht. 50 cm. fra sidevegg mens høyre ht har flere meter til nærmeste sidevegg. På sporet "Three Wishes" fra Amused to Death (Roger Waters) begynner en damestemme i venstre kanal ca. 13 sekunder ute i melodien. Den befinner seg mellom 1 -1,5 meter utenfor venstre høyttaler. Bytter jeg om signalkablene slik at stemmen havner på høyre side der det er langt til sidevegg, så er stemmen plutselig 90 grader til høyre for lytteposisjonen. Et salongbord på høykant ved siden av høyre ht. :eek: :eek: ( jepp, kona var ikke hjemme under eksperimentet ;D ) gjør at stemmen flytter seg til ca. 1 - 1,5 meter utenfor høyttaleren her også.

    Hos laugsmedlem og kompis fredd (aka "56fwb") som har godt med luft rundt høyttalerene er det derimot ikke noe problem med denne Q-sound effekten. 90 grader til siden for lytteposisjon både til høyre og venstre.

    mvh larkus
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Jepp, og det er nok litt vanskelig i mitt rom som er såpass asymmetrisk.



    Høgtalarar i rødt. Åpent inn til soverommet (halve veggen) og inn gangen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    larkus skrev:
    Kan det forklares på en fornuftig måte hvorfor det er sånn?
    Så vidt jeg vet, bygger Q-sound på fasekontroll av signalene. Om du endrer avstanden fra HT til første refleksjonspunkt, setter opp/fjerner absorbenter i førsterefleksjonspunktene, eller vinkler HT slik at nivået på reflektert lyd vs direktelyd endrer seg, så vil den komplekse summen av direktelyd og faserotert refleksjon i lytteposisjon endre seg. Det vil gjøre ett eller annet med hvor virkningsfull denne effekten blir.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Asbjørn, du har greie på slikt.

    De fleste fjernsynssystemer som fortsatt er i bruk formidler lyd i fm-båndet, mens franskmennene fortsatt bruker mellombølgen for sin fjernsynslyd.
    Kan dette være forklaringen på at deres lydsignal projiserer slik, at det oppstår en Q-sound aktig effekt i lyden. Noen ganger er det helt utrolig hva som skjer i lytterommet når jeg kobler til TV5, spesielt når de viser spillefilmer og jeg kommer inn midt i en dialog.

    Da er det som om lyden begynner å bygges bak meg, og jeg hører stemmer der, som så kommer mer og mer sammen før de endelig er på plass foran meg, der de skal være.
    Og under sendingen projiserer lyden mer enn på andre lands sendinger. Noe jeg spesielt merker på Mezzo.
    Så kan bruken av mellombølgen (L-systemet til Frankrike) ha denne effekten, tro? Jeg skulle mene det ikke er et resultat av hvordan lyden dekodes hos meg, har opplevd dette andre steder også.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    EHED skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det kom et vaskebrettinstrument inn i lytterommet, da jeg skulle vurdere lateral, behind, over, osv.
    Denne siden er kanskje greiere å lytte til:
    http://www.qsound.com/demos/3d-audio.htm
    Det er moro når de oppdager hva virkelig High Fidelity er ;D
    Jasså? "Virkelig" High Fidelity?

    Edit: Ops, beklager - så ikke til å begynne med at du var bransjeaktør... Trekker selvfølgelig tilbake min kritisk tilsiktede kommentar øyeblikkelig.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Tør jeg spørre hvorfor Q-sound får så mye oppmerksomhet....?

    Jeg har aldri vurdert å justert anlegget (og akustikken) for at det skal høres imponerende ut med lydspor der fasen er skrudd ut av vater for å få 3D effekt, men jeg er åpen for ny lærdom....
     
    L

    larkus

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Tør jeg spørre hvorfor Q-sound får så mye oppmerksomhet....?
    Tanken vel er at når Q-sound fungerer som det er tenkt å fungere, så kan en slå seg til ro med at det stemmer for "normal" musikk også.

    Det hadde forresten vært fint med litt mer oppmerksomhet rundt den tredje dimensjonen "høyde" i denne tråden. Det går ikke an å snakke om god tredimensjonalitet i lydbildet før også denne dimensjonen er på plass.

    Mange ellers vellydende anlegg er nok mer todimensjonale enn tredimensjonale i måten å gjengi perspektiv på.

    mvh
    larkus
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Q-sound er bare moro - umulig å lytte til i lengden, men en fin illustrasjon på at dybdeillusjonen kan skyldes ulike ting.

    Linket til Q fordi "vaskebrettskraping-demoen" var uutholdelig å lytte til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Asbjørn, du har greie på slikt.

    De fleste fjernsynssystemer som fortsatt er i bruk formidler lyd i fm-båndet, mens franskmennene fortsatt bruker mellombølgen for sin fjernsynslyd.
    Kan dette være forklaringen på at deres lydsignal projiserer slik, at det oppstår en Q-sound aktig effekt i lyden. Noen ganger er det helt utrolig hva som skjer i lytterommet når jeg kobler til TV5, spesielt når de viser spillefilmer og jeg kommer inn midt i en dialog.

    Da er det som om lyden begynner å bygges bak meg, og jeg hører stemmer der, som så kommer mer og mer sammen før de endelig er på plass foran meg, der de skal være.
    Og under sendingen projiserer lyden mer enn på andre lands sendinger. Noe jeg spesielt merker på Mezzo.
    Så kan bruken av mellombølgen (L-systemet til Frankrike) ha denne effekten, tro? Jeg skulle mene det ikke er et resultat av hvordan lyden dekodes hos meg, har opplevd dette andre steder også.
    Dette har jeg faktisk ingen susning om. :)

    Mener å huske at gammel mellombølgeradio også hadde noen snodige "fase-aktige" effekter, men det er lenge siden jeg hørte på noe sånt, og det var gjerne i mono.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    EHED skrev:
    Det er moro når de oppdager hva virkelig High Fidelity er ;D
    Jasså? "Virkelig" High Fidelity?
    Edit: Ops, beklager - så ikke til å begynne med at du var bransjeaktør... Trekker selvfølgelig tilbake min kritisk tilsiktede kommentar øyeblikkelig.
    Har et enkeltmannsforetak og ønsker at folk skal vite det, så man ikke tror jeg har noen skjult agenda...

    Uttaler meg litt freidig til tider, så har du noe på hjertet, så kom ut med det, jeg er ikke hårsår :)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    larkus skrev:
    Det hadde forresten vært fint med litt mer oppmerksomhet rundt den tredje dimensjonen "høyde" i denne tråden. Det går ikke an å snakke om god tredimensjonalitet i lydbildet før også denne dimensjonen er på plass.
    Mange ellers vellydende anlegg er nok mer todimensjonale enn tredimensjonale i måten å gjengi perspektiv på.
    Er det noe spesielt du tenker på her?

    Min erfaring er at man justerer høyden i anlegget med avstand mellom høyttalerne og vinkling av disse, samt at god demping i taket vil dra lyden mer oppover. Bredde og dybde oppfører seg også på samme måte, med god demping.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg tenker på anleggets evne til å plassere detaljer i forskjellig høyde i det vertikale planet, ikke på hvor høyt selve lydbildet er.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Trur det var her i tråden eg leste at størrelse på lydbildet nesten bare avhenger av innspilling.

    Har hatt fleire oppsett siste 10åra,i samme rom, men mange plater som har vert med heile veien,og lydbildet på utallige plater har vokst i takt med utskifting av utstyr.

    Om man liker det eller ikkje er ein ting,men det er uten tvil ikkje bare innspilling som gir stort lydbilde.

    Mvh.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Pinpointing er for meg en noe typisk hifi tilnærming til opplevelsen, det være seg 2d eller 3d.
    Lytting til anlegg som er veldig god på dette punktet synes jeg tenderer mot å krympe artister/instrumenter til miniatyrutgaver ;)

    Nivåforskjeller, panorering, ambiens og lett bruk av eq er kjente ting som styrer bredde/dybde/romfølelse, dette får du servert på cden og anlegg/rom kan bare til en viss grad påvirke dette med frekvensresponsen.

    Når det gjelder høyden er det vanskeligere å finne noe om hvordan den skapes, større høyttalere gir til en viss grad høyere lydbilde men det finnes mange innspillinger som serverer vokalen knappe halvmeteren over gulvet og der er den, store eller små høyttalere, livlig eller godt dempet rom.

    Jeg har rimelig god 3d fremførelse hos meg og en følelse av å være omgitt av musikken, men høyden på fremførelsen virker nesten upåvirket av flytting, demping, eq, osv
    så hvilken teknisk forklaring finnes?
     
    L

    larkus

    Gjest
    Finnes det i det hele tatt informasjon i opptakene som tilsier at en skal kunne plassere detaljer i forskjellige nivå i det vertikale planet med bare to høyttalere? Er det noen her på HFS som har innspillinger og ikke minst anlegg som kan demonstrere dette på en overbevisende måte?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe problem med å demonstrere, det er verre med og forklare hva som fører til plassering i høyden
     
    L

    larkus

    Gjest
    Roald skrev:
    Ikke noe problem med å demonstrere, det er verre med og forklare hva som fører til plassering i høyden
    Har du eksempler på innspillinger som demonstrerer dette?
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    larkus skrev:
    Jeg tenker på anleggets evne til å plassere detaljer i forskjellig høyde i det vertikale planet, ikke på hvor høyt selve lydbildet er.
    Hei.. :)
    Mener du ikke høyde i det horisontale planet Karl...??!
    Så vidt meg bekjent betyr: Vertikal=loddrett

    PS; du har jo demoplata til herr Flagebord...
    Koret på "Ole Paus-demosporet" skal gi forskjellig høyde og tydelig sådann,
    på kvinne- og mannsstemmene.. og de skal ligge høyt...

    mvh
    Fredd
     
    L

    larkus

    Gjest
    56fwb skrev:
    larkus skrev:
    Jeg tenker på anleggets evne til å plassere detaljer i forskjellig høyde i det vertikale planet, ikke på hvor høyt selve lydbildet er.
    Hei.. :)
    Mener du ikke høyde i det horisontale planet Karl...??!
    Så vidt meg bekjent betyr: Vertikal=loddrett

    PS; du har jo demoplata til herr Flagebord...
    Koret på "Ole Paus-demosporet" skal gi forskjellig høyde og tydelig sådann,
    på kvinne- og mannsstemmene.. og de skal ligge høyt...

    mvh
    Fredd
    Du har sikkert rett, fredd ;D
    Kanskje bedre å formulere seg slik: "Forskjellig høyde i lydbildet"
    Forøvrig så sliter jeg med å plassere kvinne- og mannsstemmene på Ole Paus sporet i forskjellig høyde.
    Kan det forresten tenkes at mørke og lyse toner kan oppfattes i forskjellig høyde i lydbildet rett og slett p.g.a. den mest vanlige plasseringen av ht-elementene på baffelen, bass nederst, mellomtone i midten og diskant øverst?

    PS, fredd. Hvordan vet du at stemmene skal ligge høyt ? Er det "riktigere" jo høyere de ligger?

    mvh
    larkus
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    larkus skrev:
    Finnes det i det hele tatt informasjon i opptakene som tilsier at en skal kunne plassere detaljer i forskjellige nivå i det vertikale planet med bare to høyttalere? Er det noen her på HFS som har innspillinger og ikke minst anlegg som kan demonstrere dette på en overbevisende måte?
    Closer to the music fra Stockfish Records har mange morsomme spor med mye plasseringer både over høyttalerne, mellom HT, utenfor HT og i flere høyder.
    Akkurat den uka her er jeg småbarnsbesteforelder så jeg har litt liten tid til finlytting, men kan lage en liste over hvordan jeg opplever de forskjellige låtene på skiva neste uke, hvis det er ønskelig?
     
    L

    larkus

    Gjest
    EHED skrev:
    larkus skrev:
    Finnes det i det hele tatt informasjon i opptakene som tilsier at en skal kunne plassere detaljer i forskjellige nivå i det vertikale planet med bare to høyttalere? Er det noen her på HFS som har innspillinger og ikke minst anlegg som kan demonstrere dette på en overbevisende måte?
    Closer to the music fra Stockfish Records har mange morsomme spor med mye plasseringer både over høyttalerne, mellom HT, utenfor HT og i flere høyder.
    Volum 1, 2 eller 3?
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    larkus skrev:
    56fwb skrev:
    larkus skrev:
    Jeg tenker på anleggets evne til å plassere detaljer i forskjellig høyde i det vertikale planet, ikke på hvor høyt selve lydbildet er.
    Hei.. :)
    Mener du ikke høyde i det horisontale planet Karl...??!
    Så vidt meg bekjent betyr: Vertikal=loddrett

    PS; du har jo demoplata til herr Flagebord...
    Koret på "Ole Paus-demosporet" skal gi forskjellig høyde og tydelig sådann,
    på kvinne- og mannsstemmene.. og de skal ligge høyt...

    mvh
    Fredd
    Du har sikkert rett, fredd ;D
    Kanskje bedre å formulere seg slik: "Forskjellig høyde i lydbildet"
    Forøvrig så sliter jeg med å plassere kvinne- og mannsstemmene på Ole Paus sporet i forskjellig høyde.
    Kan det forresten tenkes at mørke og lyse toner kan oppfattes i forskjellig høyde i lydbildet rett og slett p.g.a. den mest vanlige plasseringen av ht-elementene på baffelen, bass nederst, mellomtone i midten og diskant øverst?

    PS, fredd. Hvordan vet du at stemmene skal ligge høyt ? Er det "riktigere" jo høyere de ligger?

    mvh
    larkus
    Ja, det skal viss vere riktigere jo større avstand det er mellom mannstemmene og kvinnestemmene.
    Flageborg uttalte dette da han var hos deg og han sa også at; i oppsettet til K. Vadseth så låg stemmene til koret "under" taket godt adskilte..
    Hos meg er de også adskilte, og ligger litt der oppe, men (selvfølgelig?) ikke med en slik høyde som det høres ut til å vere hos referansen; K. Vadseth.

    Flageborg sa at koret SKAL ligge HØYT i lydbildet på denne plata med mannstemmen øverst og adskilte fra kvinnestemmene.
    Det meste av dette kunne hentes med HT-plassering og han nevnte også at det faktisk kunne vere kabelavhengig - slå DEN du.. :eek: :)

    PS Ole Paus sporet som er nemnt er nr 27 på "Flageborg-plata"

    mvh :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    Roald skrev:
    Ikke noe problem med å demonstrere, det er verre med og forklare hva som fører til plassering i høyden
    Har du eksempler på innspillinger som demonstrerer dette?
    De fleste innspillinger har varierende høyde, om dette er korrekt er helt umulig å svare på da jeg ikke vet noe om innspillingene og må anta hva som er korrekt høydeforhold mellom instrumenter/vokal .

    Spor 2 på salmeskatt med oslo gospel choir har solist i front middels høyde med kvinne/mannskor i to høyder bak i full bredde
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    larkus skrev:
    EHED skrev:
    Closer to the music fra Stockfish Records har mange morsomme spor med mye plasseringer både over høyttalerne, mellom HT, utenfor HT og i flere høyder.
    Volum 1, 2 eller 3?
    Numero uno....
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    56fwb skrev:
    Hos meg er de også adskilte, og ligger litt der oppe, men (selvfølgelig?) ikke med en slik høyde som det høres ut til å vere hos referansen; K. Vadseth.
    Og da er det her jeg mener man må skille på High Fidelity og Highend lyd.

    Min personlige mening er at i et High Fidelity oppsett så vil koret plaseres normalt i høyde i forhold til virkeligheten. I et Highend anlegg vil man ofte ha det litt "larger than life" og for meg blir dette veldig unormalt.

    Dersom Kari Bremnes gjengis oppunder taket og hun høres ut til å ha en munn som er 2 meter bred, så er vi over på Highend lyd ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn