ymir skrev:
hei
Måtte finne ut av hva som skjer ang. f.eks. på Kari Bremnes,LIVE, "Sangen om fyret ved Tornehamn" som hos meg har en gitar som ligger ca.4-5m ut til siden,ca.2-2.3m opp fra gulv og ca1.5-2m bak i dybden.Gitaren er ikke bare "hørbar" men kan også observeres med øye som en lydkilde.
Tok derfor en tlf. til Ulf Holand som sammen med Bengt E.Hanssen var med å mikse.
Dette er en vanlig og bevist teknikk som benyttes,og går ut på fasedreiing.
Han var litt usikker (kunne ikke svare) på hvilken teknikk som er benyttet på Peter Tosh,Equal rights,"Downpressor man"
Hva som skjer på High Fidelity testCD nr.1 Failoni Chamber Orchester,concert in D minor, Vivaldi vet jeg ikke,men 1`st fiolinene er ca.70 cm til siden for høytaler og 2 fiolinene ca.1.3m ut og bakenfor 1`st filolinene.
Så dersom Kari Bremnes er korrekt,hvorfor skal da ikke de andre opptakene som spiller bredere en høytalerene også vere korrekt?
Det afhænger helt sikkert af akustiken og hvordan anlægget behandler fasen.
Det lydbilled du beskriver lyder jo helt forkert og utroværdigt. Jeg tror ikke dem der har mikset det har hørt det på den måde. Men ok, jeg har også ved studieoptagelser hørt pianoer hænge halvt oppe i luften osv., så måske, jeg har ikke CD'en da jeg helst undgår de såkaldte "hi-fi CD'er" fra Kirkelig Kulturverksted.
Et naturligt perspektiv tror jeg kun kan fås ved live optagelser uden nærmikrofonering, det vil typisk være kormusik og orgelmusik og symfoniorkester, og noget Jazz, Er det lavet godt vil man efter min erfaring opleve en form for symmetri for venstre og højre højtaler, eksempelvis væg til væg kor, eller et højt orgel. men frem alt perspektivet er troværdigt.
Ps. men der er ingen garanti jeg har også klassisk musik hvor der helt tydeligt er benyttet tekniske tricks.
Fandt lige Contate Domino fra Proprius frem, optaget med to mikrofoner og en Revox båndoptager, den er mageløs og et godt eksempel på hvordan det skal gøres efter min mening, fuldstændigt troværdigt perspektiv som hos mig række ud over højtalernes placering på en symetrisk måde, Jeg kom igen til at tænke på om højtaleren gengiver en slags spejlbillede af det mikrofonerne har set med de vinkler der nu engang har været. Hvis spejlbilledet er perfekt gengivet så vil perspektivet også variere i størrelsen afhængig af hvor optagelsen har fundet sted og mikrofonernes placering. Og en mikset næroptagelse fra et studio vil altid bliver utroværdig i en sammenligning med sådan en optagelse, rodet og forkert.
En anden positiv ting ved denne optagelse er den perfekte balance mellem de høje og lave toner fra orgelet.
Bestemt ikke nogen selvfølge da de tit har været for tæt på de store piper med mikrofonen således at de dybe toner fra orgelet bliver fremhævet for meget i forhold til de høje toner.
Typisk er der så mange højtaler der får problemer, men det er ikke sikkert der er problemer, prøv at skrue ned og hør om lyden er den samme, hvis ja, så er det sandsynligvis mikrofonen der har været for tæt på de store piper og simpelthen er blevet overstyret, der er en del optagelser af orgel hvor dette er tilfældet.
Men klart hører man bastoner direkte fra bashøjtaleren så er der noget galt med anlægget, og det sker typisk når der benyttes basreflex og for små forstærkere.
Men som sagt for at får et troværdigt perspektiv tror jeg det kræver at højtalerene er sat symetrisk op i rummet, og venstre og højre højtaler har nogenlunde samme akustiske betingelser.
Man kan vil sige at det er vigtigere for perspektivet at der er symmetri i opstillingen af højtalerne end lige hvordan akustiken generelt er i rummet.
Symmetri kan jo bl.a. opnås ved at lave en dead-end hvor højtalerne står, og lade resten af rummet have den akustik som det nu engang har.