Mat, drikke og røyk Espresso og espressomaskiner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.154
    Torget vurderinger
    2
    Dagens første men ikke siste. En napolitaner fra Izzo, 92/8 blanding arabica/robusta. Er glad i disse kraftige men likevel runde fra sør i europa, ikke bitter eller syrlig. Brew by weight satt til 38 gr. så den er rimelig nøyaktig...

IMG_2321.jpeg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.239
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Brew By Sync som er det "The New Shit in Town" er fenomenale greier, man får gjentakende kvalitet hele tiden.
    Men noen vil nok føle at dem mister litt av håndverket. Men for cafeer er det nok gull!!

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    338
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer til deg også Deng1. Ser ut til å bli en fin dag:).

Du som er så aktiv på sentralen, når for vi se oppsettet ditt?

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.430
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Som navnet kanskje hinter på - enda en espresso for crema elskere.
    Bittelitt lysere enn Barbera sin (ikke mye altså), men enda tykkere crema. Lite syre.

IMG_8817.jpeg IMG_8818.jpeg

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Brew-by weight - dere som bruker en sånn. Hvor mye har det for seg?

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.430
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Nja- vet ikke. Det er «heldigvis» enda en stund til jeg må bestemme meg.
    JEG liker veldig italienske espressi, men ikke alltid min smak stemmer overens med så mange andre. 😉

Men så klart, espresso er ja i utgangspunktet italiensk og en kan ja gjøre det til sitt eget profil ved å satse på det.

Majoriteten vil ja uansett drikke noe med melk i og da mener jeg at italienske kaffetyper passer bedre enn lysere nordeuropeiske.

Importere kaffe selv til kommersiell bruk er mye styr, tar potensiell for lang tid fra bestilling til levering og ikke minst koster en del.
    Men jeg har heller ikke lyst til å servere noe som jeg ikke kan stå bak.
    En enkel god kaffe, ikke for komplisert i smaksprofilen, lett og raskt tilgjengelig, lite syre og til en overkommelig bulk pris er det jeg er ute etter. Og helst ikke noe fra mega-storprodusenter. 😉
    Andre, litt «sære» sorter kan en ha ved siden av som special.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.239
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Testet noe ifra kaffa.no ?

Edit: hvorfor kan ikke folk lære seg til og drekke svart kaffe ? Sjokolade bakverk, alt smaker bedre med svart kaffe... melkebaserte kaffedrikker maskerer smaker.

Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.430
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Udinese Cremoso
    @slartibartfast men nærmer du deg en kaffe du vil satse på til kafeen ?
    Den siste Udinese liker jeg faktisk veldig etter å ha hatt noen shot av den.
    Fin og rund. Sånn som jeg forestiller meg en god italiensk bar espresso.
    Kanskje den er verdt å finne ut hvordan en kan få tak i den på en grei måte.

Har enda en kaffe som jeg skal teste ut.

IMG_8819.jpeg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.239
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.239
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Dengang ble disse kaffetypene KUN solgt til Pro markedet,
    det har heldigvis endret seg.

20250529_081440.jpg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.430
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Mørkere italienske espressi er ja forholdsvis enkelt å få til. Noen kaller de gjerne «bar sluts» 😉

Det er forresten ikke alltid en fordel med sånne competition siler i portafilteren med disse kaffesorter.

Competition siler skal ja øke ekstraksjonen og disse mørke brenninger er ja forholdsvis enkelt å ekstrahere, så det er en viss fare for overekstrahering og bitterhet.
    En bruker da gjerne lavere temperatur og kortere tid enn med lysere sorter.

Med den siste Udinesen ligger jeg på 92 grader og 22-23 sek. for et fint rund resultat.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.239
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og dem satser jo og mot nevnte Bialetti....

Bar-sluts skal jeg ta med meg videre !! :p I kaffe verden altsåååå

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.239
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Skal sette den på lista igjen, men har såpass med kaffe her nå at jeg bør drøye litt :LOL:

Er det en Niche jeg ser foten av?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.154
    Torget vurderinger
    2
    Brew-by weight - dere som bruker en sånn. Hvor mye har det for seg?
    Når jeg kjøpte vekta så var det mest for nysgjerrigheten og at det kunne være kjekt å ha, etter å ha hatt den en stund så ville jeg ikke vært foruten. Det gir en stor kontroll på alt man lager med veldig lite avvik fra kopp til kopp. Med single doser kvern så har jeg kontroll på hver eneste bønne, med BBW vekta så har jeg kontroll på mengde vann så det er veldig enkelt å prøve seg frem til hvordan man liker de forskjellige kaffene. Justeringen er en lek i appen. Og hvis man en dag vil lage i blinde på gamle måten så er det bare å ikke skru på vekta.:cool:

Jeg bruker den på en LM Linea Mini, usikker på om GS3 er kompatibel, hvilken utgave har du?

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg kjøpte vekta så var det mest for nysgjerrigheten og at det kunne være kjekt å ha, etter å ha hatt den en stund så ville jeg ikke vært foruten. Det gir en stor kontroll på alt man lager med veldig lite avvik fra kopp til kopp. Med single doser kvern så har jeg kontroll på hver eneste bønne, med BBW vekta så har jeg kontroll på mengde vann så det er veldig enkelt å prøve seg frem til hvordan man liker de forskjellige kaffene. Justeringen er en lek i appen. Og hvis man en dag vil lage i blinde på gamle måten så er det bare å ikke skru på vekta.:cool:

Jeg bruker den på en LM Linea Mini, usikker på om GS3 er kompatibel, hvilken utgave har du?
    Jeg husker jo ikke engang hvilken av de to modellene jeg har. Men kjøpte den ny i august i fjor. Skal sjekke ut kompabiliteten og vurdere... :)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.239
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Et kjapt nettsøk: Kompatible vekter: GS3 støtter for øyeblikket kun La Marzocco sin egen Connected Scale (tidligere kjent som Lunar), som er utviklet spesielt for å fungere med Brew-by-Weight-funksjonen .

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.154
    Torget vurderinger
    2
    Når man har flere typer kaffe i hus så er det fint med en single doser kvern, først et par små kopper med Lippe no 4, får man lyst på mer etterpå så kan man jo f.eks. lage seg et par like små kopper med DGB sterke, alt uten å blande eller sløse en eneste bønne, skikkelig bærekraftig der altså.

IMG_2340.jpeg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.239
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra denne her også. Mørk, kraftig, rund og fyldig. Veldig lite syre.
    Mega crema.

Vis vedlegget 1120605
    Vis vedlegget 1120606
    Første kopp ut her nå, enig dine uttalelser!! Blir og eksperimentere bittelitt på kverning, så enn ser hvor landet ligger.
    Hadde en kopp i helga på tur, ferdigmalt 250g vakuumpose - Bialetti, og det var rett ut en vinner og få til.
    Jeg bruker en 18 koppers Bialetti på tur for da er det nok til flere kopper på meg selv og "andre deltagere".
    Og vanligvis så har det jo lett for og bli noe mer bittert med andre typer kaffe, men med denne satt det i boks med engang !!

For typisk italo lovers er denne kaffetypen bankers !!!!

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.430
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hmm- en god, kraftig dobbel espresso, italiensk brent, med tykk crema og 2 isbiter i koppen sånn at temperaturen går ned før cremaen faller sammen. 🤤
    En ny sommerfavoritt!

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Antall liker
    908
    Sted
    Porsgrunn
    Det er faktisk skikkelig tøfft og se at kaffestasjon din bærer preg av skikkelig bruk !!
    Vi pynter vell ikke på bilder før vi legger det ut på nett, for å fremstå som om at alt er perfekt hele tiden. Det ville jo skape en kunstig fremstilling av hvordan en kaffebar ser ut under drift. (her skulle det vært en smiley, men de er grået ut og får ikke lagt det til)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn