Mat, drikke og røyk Espresso og espressomaskiner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.659
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Etter en par kilo med italiensk espresso er det tid for å teste kaffen fra nabobygda.
    Cremaelskere vil nok ikke ha altfor stor glede av den.
    Syrligheten er ganske fremtredende -særlig rett etter de siste 2 italienerne der dette var helt fraværende.
    Personlig må jeg si at jeg foretrekker italienske sorter av nettopp denne grunnen.
    I min smak ble den heller ikke særlig bedre sammen med melk.

Med mindre det dukker opp noe uventet godt lokalt så tror jeg at jeg faktisk prøver å finne en italiensk leverandør til cafè’n likevel. Det er tross alt meg som kommer til å drikke denne kaffe’n daglig når jeg er på jobb. 😉

IMG_8933.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.622
    Torget vurderinger
    2
    Etter en par kilo med italiensk espresso er det tid for å teste kaffen fra nabobygda.
    Cremaelskere vil nok ikke ha altfor stor glede av den.
    Syrligheten er ganske fremtredende -særlig rett etter de siste 2 italienerne der dette var helt fraværende.
    Personlig må jeg si at jeg foretrekker italienske sorter av nettopp denne grunnen.
    I min smak ble den heller ikke særlig bedre sammen med melk.

Med mindre det dukker opp noe uventet godt lokalt så tror jeg at jeg faktisk prøver å finne en italiensk leverandør til cafè’n likevel. Det er tross alt meg som kommer til å drikke denne kaffe’n daglig når jeg er på jobb. 😉

Vis vedlegget 1129358
    Du har kanskje vært borti dem men disse leverer mye forskjellig italiensk til serveringsplasser...

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.659
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, snakket med han på Umami messen tidligere i år.
    Har også tenkt å høre med de når vi har kommet så langt.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.370
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    IMG_3531.jpeg
    For mange sider siden spurte jeg om råd.
    nå har det blitt kjøp. Sage.
    Dette virker veldig lovende, både mtp å få god kaffe uten å bruke masse tid og bønner på å feile for mye mens man lærer, men også som en ganske finurlig løsning på at jeg ikke vil bli husets barista.
    kjæresten her er happy med egenbrygget, det være seg om det er cappuccino, americano eller cappuccino.
    So far so good.
    Venter på leveranse på bønner fra lippe.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.659
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hadde nesten glemt at den sto i hylla.
    Bra, den. Nesten som en italiener. 😉
    Uten syrlighet, fin og rund. Overraskende for en ren Arabica.
    Har ikke helt punchen og fylden av en italiensk blend med 10-20% Robusta, men absolutt drikkbar også for en bar-blend elsker.
    Tok litt mer justering enn vanlig for å få den sånn som jeg vil ha den.

IMG_8940.jpeg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.659
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Viva il caffè italiano !

Enda en deilig cafè fra Udine- kraftig uten å være bitter, rund og cremete i ganen, ingen syre.
    Fantastisk også som cappucino.

IMG_8988.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.622
    Torget vurderinger
    2
    En italiener her også i det siste, en 75/25 blanding med kølsvarte og blanke bønner, nydelig fylde, kraftig men likevel overraskende rund, ingen syre. Denne fikk en tommel opp her i huset av alle involverte. En allrounder som jeg tipper hadde passet i en kafè..

IMG_2361.jpeg

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.281
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøv disse "High End" portafilter basket´ene ?

Selv har jeg bare VST, men det er et merke som har hatt min oppmerksomhet en god stund, men jeg vil gjerne høre om deres erfaringer.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    Ser min Saeco HD8768 kaffemaskin sliter med å lage ok kaffe nå og etter en enkel feilsøking ser jeg at det er minst 2 stk O-ringer som er defekte, derav den store på bryggeren så ca 1/4 av vannet ender opp sammen med kafferestene istedenfor i koppen. Må si at med minst 1 kg i uken over 11 år så må det være godkjent å få første behov for vedlikehold på en maskin som ble kjøpt for 4k med en veiledende pris på 8k.. Den har sikkert kvernet en kilo i måneden.

Var på nippet til å bare kjøpe ny siden det er DnB handlehelg på Power og de har en Delonghi maskin på tilbud til 3.5k-20% så det blir jo i praksis halv pris i forhold til veiledende men selv om den er vesentlig nyere så har det vel ikke skjedd så stor utvikling.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.370
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 1129366
    For mange sider siden spurte jeg om råd.
    nå har det blitt kjøp. Sage.
    Dette virker veldig lovende, både mtp å få god kaffe uten å bruke masse tid og bønner på å feile for mye mens man lærer, men også som en ganske finurlig løsning på at jeg ikke vil bli husets barista.
    kjæresten her er happy med egenbrygget, det være seg om det er cappuccino, americano eller cappuccino.
    So far so good.
    Venter på leveranse på bønner fra lippe.
    Oppdatering for andre som går i tenkeboksen.
    Nå har jeg hatt espressomaskin en stund. Abbonnement fra Lippe.
    Jeg har endaikke finjustert kverna inni da det føles litt tiltak. Burde nok gjøre det for må ofte veksle mellom trinn 15 og 16 på kverna, men relativt lite svinn likevel og fine ekstraheringer.
    Det var veldig greit å bruke doublewall basket i starten for å få noe drikkende, men gud hjelpes så mye bedre det ble med singlewall etter at alt ble dialed in.
    Og det aller beste, frøkna i huset er like ivrig som meg og superfornøyd. Eneste forskjellen mellom oss er at jeg har begynt å lære meg å skumme melk manuelt mens hun enn så lenge er fornlyd med den automatiserte prosessen.

Før brukte vi kansje 500gr kaffe i uken, og en del trakterkaffe gikk i vasken fordi man ikek drakk nok ila dagen likevel osv.
    Nå bruker vi 1kg i mnd. Altså er kaffeforbruket halvert og kvaliteten opp.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1

Selv har jeg bare VST, men det er et merke som har hatt min oppmerksomhet en god stund, men jeg vil gjerne høre om deres erfaringer.
    Ingen annen erfaring enn VST dessverre :giggle:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.281
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Oppdatering for andre som går i tenkeboksen.
    Nå har jeg hatt espressomaskin en stund. Abbonnement fra Lippe.
    Jeg har endaikke finjustert kverna inni da det føles litt tiltak. Burde nok gjøre det for må ofte veksle mellom trinn 15 og 16 på kverna, men relativt lite svinn likevel og fine ekstraheringer.
    Det var veldig greit å bruke doublewall basket i starten for å få noe drikkende, men gud hjelpes så mye bedre det ble med singlewall etter at alt ble dialed in.
    Og det aller beste, frøkna i huset er like ivrig som meg og superfornøyd. Eneste forskjellen mellom oss er at jeg har begynt å lære meg å skumme melk manuelt mens hun enn så lenge er fornlyd med den automatiserte prosessen.

Før brukte vi kansje 500gr kaffe i uken, og en del trakterkaffe gikk i vasken fordi man ikek drakk nok ila dagen likevel osv.
    Nå bruker vi 1kg i mnd. Altså er kaffeforbruket halvert og kvaliteten opp.
    Dette er hva jeg har sagt!! Sage gjør en meget god jobb hjemme, og er enkel i bruk tross alt!
    Og drikke mindre, men bedre er hva mitt motto er og!!
    Jeg kjøper endel forskjellig så dial in / kalibrere er en sport for seg selv noen ganger, men med erfaring så skjønner man fort hva det går i.

Og et godt sitat passer her:

Eat less, but eat the best. Drink less, but drink the best. Smoke less; but smoke Davidoff. - Zino Davidoff

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.622
    Torget vurderinger
    2
    Fikk lyst til å nevne den Premium Sumatraen fra DGB, dette er en veldig fin espresso, akkurat passe mørk og kraftig, lite syre og med en nydelig ettersmak, et veldig kjekt førstemøte, denne kommer jeg til å kjøpe igjen. 19 gr kaffe/38 ml shot, 2+2 sek pre brew/26 sek brew, 92C. Nydelig kaffe!

IMG_2377.jpeg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.659
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7

På Ascaso`n hjemme bruker jeg Ascaso sine egne competition baskets (som kom med maskina) + VST. Legger ikke merke til noe særlig forskjell.

Har kjøpt IMS shower screen og filter til La Cimbali maskina, men har ikke hatt anledning til å teste de.
    Når det er sagt, så er favorittene mine mellom mørke (nord)italienske bar-espressi og mørkere espressi profiterer ikke alltid fra den økte ekstraksjonen med disse high-end filtre.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.281
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Screenshot 2025-08-19 at 14-13-35 BLEND_4STEPS_H26.5_20g – WAFO Espresso.png

BLEND/4STEPS_H26.5/20

Og oxo noen ifra sworksdesign.com kan være aktuelle.

For min del om jeg skal gå for noe som er såpass kostbart, må det være fordi dem tenker anderledes.
    Og tilbakemeldinger viser jo at dem ikke er helt på jordet, men det er jo prisen som får de fleste til og avstå...​

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn