Mat, drikke og røyk Espresso og espressomaskiner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Godt nytt år!

    Som for mange andre var 2020 et år med mye hjemmekontor, heldigvis fikk jeg laget mye bra espresso med min Profitec Pro300 maskin.
    6702DE2C-62ED-49E3-A8CE-56C870F74BA9.jpeg
    Før jeg kjøpte Pro300 og medfølgende kvern i 2019 hadde jeg en Gaggia Classic og Gaggia kvern. Har ikke så lang fartstid innen espresso men synes oppgraderingen til Pro300 har betalt seg i mye bedre espresso. Maskinen er relativt liten, varmer seg raskt opp, espressoen kan innen ti minutter

    Jeg bruker «bottomless» portafilter og har lært mye av å bruke det.

    I et år med fokus på å støtte lokale bedrifter kjøpte jeg stort sett espresso fra BKB (Bergen Kaffebrenneri), favoritten derifra er Carlos Espresso Debut til ca 400kr/kg. Aroma av nøtter, fin sødme og mye crema.

    063271ED-5B40-4D05-B8F4-561DBC731E77.jpeg
    Hvilken espressobønner er deres favoritt fra fjoråret og hvilken maskin bruker dere??
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Har hatt et par espressomaskiner før, men bestemte meg for å prøve på nytt i sommer. Vurderte og testa mange maskiner før jeg endte på La Marzocco GS3MP. 797EA7F2-EBE1-4787-B3B3-A857964E4219.jpeg
    Fikk låne en kvern fra leverandøren mens jeg ventet på min egen, en Niche single doser.

    C0BC4244-4458-4502-8608-9BBFC5007121.jpeg
    Jeg har kaffeabonnement fra postkaffe.no, og får testet mye forskjellig kaffe. Nå i jula har jeg vært glad i S&H juleespresso, og favoritten i sommer/høst var nok Sweetshop fra Square Mile.

    Jeg bruker utstyr og metoder for høyest mulig repeterbarhet og kontroll på alle parameter, som distribusjonsverktøy, presisjonsfilter, en god stor tamper, vekt osv...
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Interessant den Niche kverna. Synes du den fungerer godt? Har den en Norsk leverandør?
    Er veldig fornøyd med min Lelit Mara pl62 Gold SE, men en La Marzocco står på ønskelista 😊

    4396779A-F107-408B-AE71-51206A3996A6.jpeg 686DEFBA-4806-4CDB-9850-0A7CAC5E14E6.jpeg EE3FD244-E051-4945-8B18-9A1FA6CB79D3.jpeg 9721A61B-EC09-47FC-822E-F6F701A4E274.jpeg 3654239B-7F38-4DFA-BB62-D002267464F1.jpeg
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Interessant den Niche kverna. Synes du den fungerer godt? Har den en Norsk leverandør?
    Er veldig fornøyd med min Lelit Mara pl62 Gold SE, men en La Marzocco står på ønskelista 😊
    Ja, veldig fornøyd. En ting er jo at den kverner godt, men spesielt arbeidsflyten med enkeltdosering, beholderen som medfølger som passer oppi portafilteret og at man ikke må kjøre kvernen og kaste masse kaffe mellom justeringer av kvernen er veldig deilig. Mangelen på disse tingene var mye av grunnen til at jeg ble lei av de forrige espresso-oppsettene jeg har hatt. Det finnes andre enkeltdoserings-kverner, men de er gjerne vanvittig mye dyrere enn niche.

    De selges kun direkte fra Niche, men kjøpsprosessen gikk helt fint og kvernen ankom litt før angitt tidspunkt.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hmm... lang ventetid ser jeg 😎

    Har i dag en diger proff maskin av en kvern. Bråker som en bulldoser, og har en manuell doserer.
    Jeg kverner i dag egentlig på samme måte som Niche. Måler opp bønnene, og kverner kun den ene dosen.
    Kvaliteten er upåklagelig, men den er som sagt stor og bråkete 😬
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Ja, veldig fornøyd. En ting er jo at den kverner godt, men spesielt arbeidsflyten med enkeltdosering, beholderen som medfølger som passer oppi portafilteret og at man ikke må kjøre kvernen og kaste masse kaffe mellom justeringer av kvernen er veldig deilig. Mangelen på disse tingene var mye av grunnen til at jeg ble lei av de forrige espresso-oppsettene jeg har hatt. Det finnes andre enkeltdoserings-kverner, men de er gjerne vanvittig mye dyrere enn niche.

    De selges kun direkte fra Niche, men kjøpsprosessen gikk helt fint og kvernen ankom litt før angitt tidspunkt.
    jeg vurderte en del kverner men endte opp med T64 siden den har programmerbar kvernetid, den fikk gode tester og er produsert av Profitec den også. Jeg kjøper stort sett 1kg bønner og synes den kverner jevnt. Noe grind retention er det men det kan eg leve med. Første koppen om morgenen er stort sett alltid en cappuccino ;)

    Hvilke andre kverner prøvde du før du kjøpte Niche?

    For å helt ærlig så synes jeg det virker litt styrete å måle opp bønnene før kverning kontra å trykke på knappen på kvernen ;) er ikke bortskjemt med mye benkeplate der maskinen står heller. Men kvaliteten på kverningen er kanskje verdt det?
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt et par espressomaskiner før, men bestemte meg for å prøve på nytt i sommer. Vurderte og testa mange maskiner før jeg endte på La Marzocco GS3MP. Vis vedlegget 686017
    Fikk låne en kvern fra leverandøren mens jeg ventet på min egen, en Niche single doser.

    Vis vedlegget 686018
    Jeg har kaffeabonnement fra postkaffe.no, og får testet mye forskjellig kaffe. Nå i jula har jeg vært glad i S&H juleespresso, og favoritten i sommer/høst var nok Sweetshop fra Square Mile.

    Jeg bruker utstyr og metoder for høyest mulig repeterbarhet og kontroll på alle parameter, som distribusjonsverktøy, presisjonsfilter, en god stor tamper, vekt osv...
    Grattis med nydelig maskin, GS3 er et smykke!
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4

    Hvorfor dette er bra kaffe vet jeg ikke, men d er d
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig kaffe! Men ikke espresso ;)
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt et par espressomaskiner før, men bestemte meg for å prøve på nytt i sommer. Vurderte og testa mange maskiner før jeg endte på La Marzocco GS3MP. Vis vedlegget 686017
    Fikk låne en kvern fra leverandøren mens jeg ventet på min egen, en Niche single doser.

    Vis vedlegget 686018
    Jeg har kaffeabonnement fra postkaffe.no, og får testet mye forskjellig kaffe. Nå i jula har jeg vært glad i S&H juleespresso, og favoritten i sommer/høst var nok Sweetshop fra Square Mile.

    Jeg bruker utstyr og metoder for høyest mulig repeterbarhet og kontroll på alle parameter, som distribusjonsverktøy, presisjonsfilter, en god stor tamper, vekt osv...
    Mottok S&H Vinterespresso i posten i dag, virker lovende, S&H informerer at dette er Juleespresso i ny vinterdrakt
     

    Vedlegg

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.462
    Sted
    Holmestrand
    jeg vurderte en del kverner men endte opp med T64 siden den har programmerbar kvernetid, den fikk gode tester og er produsert av Profitec den også. Jeg kjøper stort sett 1kg bønner og synes den kverner jevnt. Noe grind retention er det men det kan eg leve med. Første koppen om morgenen er stort sett alltid en cappuccino ;)

    Hvilke andre kverner prøvde du før du kjøpte Niche?

    For å helt ærlig så synes jeg det virker litt styrete å måle opp bønnene før kverning kontra å trykke på knappen på kvernen ;) er ikke bortskjemt med mye benkeplate der maskinen står heller. Men kvaliteten på kverningen er kanskje verdt det?
    Hva er "grind retention"?
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Grind retention er hvor mye kaffi som ligger igjen i kvernhusethuset i kanalen mellom kvernhjulet og utløpet på kvernen.

    se link til clivecoffe, de beskriver det bra

     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    8B0D1C2A-D8E1-4959-80BB-F8D5CF7F7C0E.jpeg
    Vinterespressoen gjorde seg bra både med og uten melk
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    I søken etter noe annet, var det veldig flott å finne denne. Går med planer om å skaffe meg en GS3MP jeg også. Fortsatt fornøyd med din, antar jeg @emokid ?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    I søken etter noe annet, var det veldig flott å finne denne. Går med planer om å skaffe meg en GS3MP jeg også. Fortsatt fornøyd med din, antar jeg @emokid ?
    Veldig! Har et problem med dampkokeren, men espressospesialisten er på med en gang. Veldig god maskin å arbeide med.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.272
    Antall liker
    9.113
    En positiv overraskelse fra DGB, hvis man liker det mørkt/er lei disse lyse espressoene så er disse fine.



    IMG_1852.jpeg
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Skal kjøpe meg espressomaskin, tenker e61, har tilbud på ecm (dyr) men mest lyst på Lelit Mara x (tilbud), får ikke tak i kaffemesteren.no (kundesenter) da jeg vil undersøke tilgang til deler, service osv. Noen erfaringer å dele med en noob?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.462
    Sted
    Holmestrand
    Skal kjøpe meg espressomaskin, tenker e61, har tilbud på ecm (dyr) men mest lyst på Lelit Mara x (tilbud), får ikke tak i kaffemesteren.no (kundesenter) da jeg vil undersøke tilgang til deler, service osv. Noen erfaringer å dele med en noob?
    Hvis du ikke får tak i kundesenteret så sier vel det ALT om service og tilgang til deler?
    :LOL:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Skal kjøpe meg espressomaskin, tenker e61, har tilbud på ecm (dyr) men mest lyst på Lelit Mara x (tilbud), får ikke tak i kaffemesteren.no (kundesenter) da jeg vil undersøke tilgang til deler, service osv. Noen erfaringer å dele med en noob?
    Anbefaler produkter fra Breville/Sage. God service og oppfølging, og du kan velge fra øverste hylle (Dual Boiler) eller nedover til f.eks. Duo Temp, som er en veldig bra maskin. Ellers kan du også slå til med en Sage/Breville Barista Pro, som har PID (men ikke Double Boiler). Kvernen har 30 innstillingspunkt, men er ikke stegløs, men du har temperaturstyring og konstant 9bar trykk. (Pro, om du kan leve med innebygd kvern).

    Og siden salg fra Elkjøp/Power/Bakeren og Kokken nå er med returgaranti, kan man få solide tilbud på "refurbished" slike, så du får en til halv pris, med garanti.

    F.eks. her: https://no.barista-espresso.se/products/sage-barista-pro

    Med uttrykket "øverste hylle" for Breville/Sage, ser jeg bort fra de nærmest helautomatiske. Dual Boiler modellen er veldig attraktiv:

     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg har hatt en Isomac Tea (uttales visstnok Thea og ikke tea som man kanskje skulle tro) som er i sjangeren "proffmaskin for hjemmebruk" i følge propagandaen. Den er forsåvidt fin den, men den krever etter hvert en del TLC - for min del har det heldigvis vært ting jeg har kunnet fikse selv. Har byttet strømbryteren 3-4 ganger på de 11 årene jeg har hatt den og byttet også varmeelementet en gang. I begge tilfeller fikk jeg jeg deler på Cortado eller på eBay en god del rimeligere om man kunne vente noen dager på de.

    Men som mye annet har også denne blitt ganske dyr.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Anbefaler produkter fra Breville/Sage. God service og oppfølging, og du kan velge fra øverste hylle (Dual Boiler) eller nedover til f.eks. Duo Temp, som er en veldig bra maskin. Ellers kan du også slå til med en Sage/Breville Barista Pro, som har PID (men ikke Double Boiler). Kvernen har 30 innstillingspunkt, men er ikke stegløs, men du har temperaturstyring og konstant 9bar trykk. (Pro, om du kan leve med innebygd kvern).

    Og siden salg fra Elkjøp/Power/Bakeren og Kokken nå er med returgaranti, kan man få solide tilbud på "refurbished" slike, så du får en til halv pris, med garanti.

    F.eks. her: https://no.barista-espresso.se/products/sage-barista-pro

    Med uttrykket "øverste hylle" for Breville/Sage, ser jeg bort fra de nærmest helautomatiske. Dual Boiler modellen er veldig attraktiv:

    Glemte å si det, har allerede Barista Pro som er inne på reklamasjon for øyeblikket (varmeelement). Har hatt denne i 4 år og maxet ut dens potensialet. Dårlig steam og lite trykk er vel irritasjonsmoment for både meg og kona. Pukken choker fort og må da justere kvern til dette ikke skjer med det resultat at det blir for mye "flow"/lite crema. Kunne derfor tenkt meg en E61 maskin med flow kontroll og stabilt trykk samt få skikkelig sus i strammeren..
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Glemte å si det, har allerede Barista Pro som er inne på reklamasjon for øyeblikket (varmeelement). Har hatt denne i 4 år og maxet ut dens potensialet. Dårlig steam og lite trykk er vel irritasjonsmoment for både meg og kona. Pukken choker fort og må da justere kvern til dette ikke skjer med det resultat at det blir for mye "flow"/lite crema. Kunne derfor tenkt meg en E61 maskin med flow kontroll og stabilt trykk samt få skikkelig sus i strammeren..
    Takk for tilbakemelding.

    I den grad jeg vet noe om disse har vel Pro 13 eller 15 bar trykk, justert med OPV til 9. Leverte den lavere? Da har du et klart rekkamasjonsgrunnlag.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tilbakemelding.

    I den grad jeg vet noe om disse har vel Pro 13 eller 15 bar trykk, justert med OPV til 9. Leverte den lavere? Da har du et klart rekkamasjonsgrunnlag.
    Ser jeg skrev strammeren mente steameren. Har jo ikke målt trykket på noen måte så mulig det er noe som har vert galt med maskinen hele veien, kanskje jeg bør avklare dette før jeg kjøper ny.. Har i mellomtida den anskaffet Lelit William kvern som venter på å få vist frem sitt potensial. En ting som er sikkert er eiergleden av å ha en E61 maskin på kjøkkenbenken kontra plastikk Sage vil nok være betydelig..
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Ser jeg skrev strammeren mente steameren. Har jo ikke målt trykket på noen måte så mulig det er noe som har vert galt med maskinen hele veien, kanskje jeg bør avklare dette før jeg kjøper ny.. Har i mellomtida den anskaffet Lelit William kvern som venter på å få vist frem sitt potensial. En ting som er sikkert er eiergleden av å ha en E61 maskin på kjøkkenbenken kontra plastikk Sage vil nok være betydelig..
    Er jo det som er fordelen med dual boiler, men det kan også gå galt. Linket til «moroa» jeg hadde med (flere etterhvert som de erstattet) maskiner fra Kitchen Aid, etter mye trøbbel kort inn i brukstid.

    Lelit overrasket Hoffmann, så det borger for en god opplevelse.
     
    Sist redigert:

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Skal kjøpe meg espressomaskin, tenker e61, har tilbud på ecm (dyr) men mest lyst på Lelit Mara x (tilbud), får ikke tak i kaffemesteren.no (kundesenter) da jeg vil undersøke tilgang til deler, service osv. Noen erfaringer å dele med en noob?
    Har selv en ECM Mecanika Profi IV, kjøpt på Tee & coffee shop i Kristiansand. Denne har fungert feilfritt i 6 år. Ser at prisen på denne har økt kraftig på disse årene, så den blir kanskje noe dyr. Jeg lager kun sort espresso så for min del trengte jeg ikke dual boiler, Denne har varmeveksler og rotasjonspumpe som er nær lydløs i forhold til vib.pumpe.
    e61 tar tid å varme opp, men har aldri hatt hastverk med å lage espresso.
    Årlig vedlikehold kan enkelt gjøres med en skiftenøkkel og riktig smøring av ventiler.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Har googlet litt vedr min Barista Pro og ser at kvernen ikke er bra og anbefales som en oppgradering. Jeg er/var bestemt på å kjøpe E61 maskin og kjøpte da kvern (Lelit William pl72) som står å venter på å bli brukt. Mulig jeg da heller venter på tilbakekomst av Sage maskinen, har bedt de sjekke trykk og lignende, og prøver meg i kombinasjon med bedre kvern..
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Har googlet litt vedr min Barista Pro og ser at kvernen ikke er bra og anbefales som en oppgradering. Jeg er/var bestemt på å kjøpe E61 maskin og kjøpte da kvern (Lelit William pl72) som står å venter på å bli brukt. Mulig jeg da heller venter på tilbakekomst av Sage maskinen, har bedt de sjekke trykk og lignende, og prøver meg i kombinasjon med bedre kvern..
    Har du endret den interne kverninnstillingen, i kvernens topp-burr? Den kan justeres for finere kverning.
    Men definitivt bra å ha en stegløs separat kvern.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har hatt en Isomac Tea (uttales visstnok Thea og ikke tea som man kanskje skulle tro) som er i sjangeren "proffmaskin for hjemmebruk" i følge propagandaen. Den er forsåvidt fin den, men den krever etter hvert en del TLC - for min del har det heldigvis vært ting jeg har kunnet fikse selv. Har byttet strømbryteren 3-4 ganger på de 11 årene jeg har hatt den og byttet også varmeelementet en gang. I begge tilfeller fikk jeg jeg deler på Cortado eller på eBay en god del rimeligere om man kunne vente noen dager på de.

    Men som mye annet har også denne blitt ganske dyr.
    Har og en Isomac. Meget bra maskin men strømbryteren er en svakhet. Løste det ved å la den stå på og bryter strømmen med en skjøteledning og fordelings kontakt med bryter diskre gjemt mellom maskin og skapet.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    En gammel klassiker måtte prøves på nytt.
    Malabar fra Stavanger Kaffebrenneri.
    Nesten litt for fersk, men gjorde et forsøk for det. Dette er en fyldig kaffe med meget lite syre som for min del er det jeg foretrekker. 20240301_184621.jpg

    20240301_164800.jpg

    Ikke noe feil på denne cremaen!

    20240301_184516.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Da er det ikke lengre Isomac Tea som gjør susen i heimen. Den begynte å oppføre seg merkelig, tydelig lyd av damp som kom ut og åpning av maskinen tilsa at det kom en del ut fra overtrykksventilen. Prøvde å bytte gjengetape på ventilen uten at det hjalp så ringte Cortado. Fyren sa at "dette kommer til å bli dyrt, bare så du er klar over det om probelemet er hva jeg tror det er". Var innom de i formiddag og det ble konstatert at det var som fryktet og reparasjon kommer fort på en 7-8 lapper da det er en del som må byttes og det baller på seg. Maskinen er også 12 år gammel så det er fort noe annet som kan ryke også. Plastisolasjonen på koblingene har blitt porøs og jeg måttet spe på med litt elektrikertape så den får gå av med AFP.

    Nuvel. Etter litt frem og tilbake så endre det hele med at jeg kjøpte en Belezza Valentina maskin og en Macap Leo 55 kvern. Det er dyrt å dra til sentrum...

    Satser på det blir bra, jeg har vært for lite nøye med jevnlig renhold og periodisk service på den jeg har hatt så skal prøve å være flinkere denne gangen når jeg starter med blanke ark og fargestifter tæl på ny. Jeg ble opplyst at feilen jeg hadde fort er en konsekvens av sløvt renhold over lang tid.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte kvern fra Cortado, for ni år siden. Nuova Simonelli. Den kjører som en drøm. Litt periodisk "service" fra min side, og har byttet burrs én gang.

    Hadde en tragikomisk opplevelse med Kitchen Aids Artisan "double boiler" enda lenger tilbake. Det endte med at jeg fikk to innbytter, og satt igjen med flere portafilter og andre duppeditter (stålkanne for melkeskum, tamper, osv). Men maskinen var ikke bygget for trykket den arbeidet i, og den knelte.
    Belezza Valentina ser ut som akkurat hva man trenger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Kjøpte kvern fra Cortado, for ni år siden. Nuova Simonelli. Den kjører som en drøm. Litt periodisk "service" fra min side, og har byttet burrs én gang.
    Det var en av disse, i disse tider noe merkelige og uvanlige følelsense, av at nå gidder jeg ikke sjekke hva jeg kan kjøpe tilsvarende for et annet sted eller hva det koster å importere selv fra utlandet. Nå var det rimelig nok en situasjon der det var en selger og en kjøper men jeg fikk denne uvanlige følelsen av at vedkommende ville meg genuint vel og ikke skulle maksimere egen bunnlinje. Om det er reelt eller ikkekan jeg strengt tatt ikke vurdere, men slikt skjer sjelden nå om dagen - i min daglige verden er det stort sett forbeholdt Thaugland Trelast og Oslo Sportslager. Litt basert på eierskapet med den forrige maskinen så er jeg også ikke spesielt hypp på å emballere og sende en dings på over 20 kilo om det er noe som skjer i garantitiden, det er tross alt ting som er såpass kostbare at det ikke akkurat er bruk og kast men noe man vil prøve å holde i live en stund.

    Det var for øvrig jeg selv som spillte inn konseptet med å skrote den gamle og kjøpe en ny maskin, jeg hadde langt på vei bestemt meg for det selv før jeg på telefon ble opplyst om at det kommer til å bli dyrt, jeg har ventet på at noe fundamentalt skal slutte å virke og da ville det være game over for min del. Hadde det bare vært den faktiske overtrykksventilen som var problemet hadde jeg fikset det selv, delen koster noen hundrelapper og det tar maks to minutter å bytte den.

    Det var den maskinen jeg kjøpte de anbefalte til folk sa fyren, tilsvarende fra Isomac med samme tech koster 4-5 tusenlapper mer og Belezza har også en litt større modell med større steamtank men det sa han har ingen praktisk betydning og er ikke vits å betale 5000 mer for. Jeg drikker uansett stort sett kun bar espresso mens samboeren steamer til sin latte.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Kaffe. Har en god venn som til min sorg alltid la seks toppede t-skjeer sukker i koppen, samme hva slags bønner man brygget.

    Sukker med kaffe i, pleide jeg si. Så dukket denne videoen opp og jeg sendte den til ham.
    «Merk deg hva Hoffman sier om hvorfor folk bruker sukker og melk i kaffe. Hvor lenge er det siden du smakte kun kaffe?»
    Når han var på besøk endte det med jakt på hvor vi nå hadde sukker, når tiden kom for kaffe. Han kunne ikke tenke seg å drikke den bar.

    Hoffman kom til finalen i Barista-verdensmesterskapet to år på rad og ble verdensmester i andre forsøk. Han er så ydmyk at mange av hans følgere på YT ikke vet dette.

    Min venn har nå prøvd kaffe uten sukker. Men er i sekstiårene og har gått glipp av mye, uten å engang sitte igjen med litt kunnskap om sukker.

     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da er det ikke lengre Isomac Tea som gjør susen i heimen. Den begynte å oppføre seg merkelig, tydelig lyd av damp som kom ut og åpning av maskinen tilsa at det kom en del ut fra overtrykksventilen. Prøvde å bytte gjengetape på ventilen uten at det hjalp så ringte Cortado. Fyren sa at "dette kommer til å bli dyrt, bare så du er klar over det om probelemet er hva jeg tror det er". Var innom de i formiddag og det ble konstatert at det var som fryktet og reparasjon kommer fort på en 7-8 lapper da det er en del som må byttes og det baller på seg. Maskinen er også 12 år gammel så det er fort noe annet som kan ryke også. Plastisolasjonen på koblingene har blitt porøs og jeg måttet spe på med litt elektrikertape så den får gå av med AFP.

    Nuvel. Etter litt frem og tilbake så endre det hele med at jeg kjøpte en Belezza Valentina maskin og en Macap Leo 55 kvern. Det er dyrt å dra til sentrum...

    Satser på det blir bra, jeg har vært for lite nøye med jevnlig renhold og periodisk service på den jeg har hatt så skal prøve å være flinkere denne gangen når jeg starter med blanke ark og fargestifter tæl på ny. Jeg ble opplyst at feilen jeg hadde fort er en konsekvens av sløvt renhold over lang tid.
    Vakkert men kostbart 😀. Litt puslete power bryter på denne og men håper den er dimensjonert for bruken. Samme brygge enhet så det blir nok bra kaffe her og 👍
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Merker
    Vakkert men kostbart 😀. Litt puslete power bryter på denne og men håper den er dimensjonert for bruken. Samme brygge enhet så det blir nok bra kaffe her og 👍
    Merker i alle fall ganske grei kvalitetsforskjell på kaffien. Kværna er i en helt annen liga enn den jeg hadde og det hjelper nok også at alt er rent og pent siden maskinen er ny så får jeg bare prøve å holde den slik.

    Jeg spurte om strømbryteren og han sa at det ikke hadde vært samme problemer med den som på Isomac Tea. På en annen side mener jeg at Cortado hadde solgt disse maskinen i to og et halvt år og det tok lengre enn det før min første strøbryter sa takk for seg på den forrige maskinen min, men vi får se hvor lenge denne holder.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.485
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg endte opp med en Rocket maskin.
    Hadde egentlig lyst på en GS3, men den kostet 30k mer enn R9 one som det ble. Så noen tester på YouTube hvor det virker som om de er jevngode.
    Kjøpte fra Kaffebox som er norsk importør.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Nuvel. Etter litt frem og tilbake så endre det hele med at jeg kjøpte en Belezza Valentina maskin og en Macap Leo 55 kvern. Det er dyrt å dra til sentrum...
    Antae med du har regna prisen pr kopp basert på hva de 27k hadde gitt plassert i et indexfond i hele maskinens levetid pluss service og rep?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn