Erstatte Grado PU 🙄

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Jeg har i dag en Grado prestige gold pu som jeg er veldig glad i. Men den er ingen god match sammen med REGA platespillere og armer. Den bringer inn motordur og jordstøy og fandens oldemor…..
Jeg var på tanken å bytte platespiller REGA RP40, (noe som jeg enda vurderer) men så satte jeg på en gammel Dynavector Ultimo 20A. Og all støy var borte🥳 Men denne er vel fra begynnelsen av 80tallet, så om den har mye levetid igjen er jeg usikker på, selv om den låter utmerket.

Så nå lurer jeg på, hvilken PU kan sammenlignes med Grado prestige gold, lydmessig? Ikke alt for analytisk, gjerne lit varm! Ser ofte Dynavector 10x5 er anbefalt. Samme med Audio Technica ev33.

Som noob på området er jeg litt rådvill. Alle produsenter har jo et hav av PUer, men finnes det noen oversikt over hvordan de forskjellige lyder?
 
Sist redigert:

stianå

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
67
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Det beste er vell og gå for det sikre. Velge en av Regas egne pu`er. De bør tåle Regas fantastiske motorstråling.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Det beste er vell og gå for det sikre. Velge en av Regas egne pu`er. De bør tåle Regas fantastiske motorstråling.
Hehe det er ikke aktuelt, har allerede en original Elys til spilleren, den ligger pent nedpakket i en skuff 😉
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror kanskje du allerede har nevnt en meget aktuell PU; AT EV33.
Jeg er inne på min andre AT PTG/II. (etter å ha hatt mye annet opp gjennom de siste 24 årene) og mange har gode erfaringer med EV og PTG/II på mange Rega-armer. Jeg har RB700. Hvordan disse PUene passer sammen med RIAAen din, vet jeg ikke.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.506
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Foretrekker du MM eller MC? Uansett bør du se etter en pickup med elliptisk (eller konisk) nål siden du ikke vil at den skal være for analytisk.

Hvis MM, så bør ting som Sumiko og Nagaoka være trygge valg som låter litt varmt og ikke ulikt Grado Prestige Gold. Lavere modeller fra Audio-Technica kan passe godt (f.eks VM95C, VM95EN, VM530EN), men de har typisk litt mindre varme enn Sumiko og Nagaoka. I alle fall i mine ører.

Hvis MC så er Audio-Technica AT33EV allerede nevnt og det er den eneste derfra som trolig kan oppfattes som varm. Ellers har du Benz Silver og Gold som begge er på den varme siden, men jeg er usikker på hvem som forhandler Benz her på berget nå.

Så finnes det mange andre utpreget varme MC pickuper, men da i helt andre prisklasser som neppe hører hjemme på en RP40.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: Synd at Grado skal være så kilen. Armen på RP40 tåler mye, den. Altså kan du fint gå opp i 10k pluss på prisen. ORTOFON blir for nøytrale for deg. Nagaoka har MP500-en av verdens to beste MMs😎 Lyder litt Grado, men hakket varmere uten å gå engelsk toffee. Fra Sumiko har vi AMETHYST- også den en MM, like dønn klassisk, og enda mer Amcar enn Grado, hvis du skjønner. AT 33 er det jeg kaller safe på randen til kjedelig, armen tåler nok en OC9 også. Hvis konstruksjon er fra omtrent samme tid som Ultimo, men som AT bestandig har passa på å forbedre. Den blomstrer enda mer enn 33en..litt rør og Marantz der..Prøv å sette den på en SME, montert i Oracle drivverk👍😈 Direkte deilig…Men det er også Regaarmer i samme verk.- for eksempel Oracle Paris. Konslip er for steinkaker og sveivegrammofoner, så glem dem først som sist😎 Her skal du bruke skarpere skyts, gitt.

Uansett vil nok dette kreve heving av arm, og det finnes det originale Regadeler til..
 
Sist redigert:

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Foretrekker du MM eller MC? Uansett bør du se etter en pickup med elliptisk (eller konisk) nål siden du ikke vil at den skal være for analytisk.

Hvis MM, så bør ting som Sumiko og Nagaoka være trygge valg som låter litt varmt og ikke ulikt Grado Prestige Gold. Lavere modeller fra Audio-Technica kan passe godt (f.eks VM95C, VM95EN, VM530EN), men de har typisk litt mindre varme enn Sumiko og Nagaoka. I alle fall i mine ører.

Hvis MC så er Audio-Technica AT33EV allerede nevnt og det er den eneste derfra som trolig kan oppfattes som varm. Ellers har du Benz Silver og Gold som begge er på den varme siden, men jeg er usikker på hvem som forhandler Benz her på berget nå.

Så finnes det mange andre utpreget varme MC pickuper, men da i helt andre prisklasser som neppe hører hjemme på en RP40.
MM eller MC, tja si det. Har ikke den store erfaringen til å si hva jeg foretrekker, men har Doxa MM riaa og EAR 834 som tar MM&MC.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Ovitzi: Synd at Grado skal være så kilen. Armen på RP40 tåler mye, den. Altså kan du fint gå opp i 10k pluss på prisen. ORTOFON blir for nøytrale for deg. Nagaoka har MP500-en av verdens to beste MMs😎 Lyder litt Grado, men hakket varmere uten å gå engelsk toffee. Fra Sumiko har vi AMETHYST- også den en MM, like dønn klassisk, og enda mer Amcar enn Grado, hvis du skjønner. AT 33 er det jeg kaller safe på randen til kjedelig, armen tåler nok en OC9 også. Hvis konstruksjon er fra omtrent samme tid som Ultimo, men som AT bestandig har passa på å forbedre. Den blomstrer enda mer enn 33en..litt rør og Marantz der..Prøv å sette den på en SME, montert i Oracle drivverk👍😈 Direkte deilig…Men det er også Regaarmer i samme verk.- for eksempel Oracle Paris. Konslip er for steinkaker og sveivegrammofoner, så glem dem først som sist😎 Her skal du bruke skarpere skyts, gitt.

Uansett vil nok dette kreve heving av arm, og det finnes det originale Regadeler til..
Heving av arm måtte gjøres allerede med Grado så der er jeg klar.
Ellers mange gode tips, er bare så jæ… mye å velge mellom 😃

Mener jeg leste en gang hvor Gunnar Brekke skrev om diverse merker og hvordan deres forskjellige PUer låt, men husker ikke i hvilken tråd🤔
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: Det er øra DINE som bestemmer akkurat det, men jeg har vel også en grei oversikt der…i all beskjedenhet😈😊 Og den RIAAparken takler det meste. Spørs om ikke du og Doxa ville elske MP 500..EAR gjør tilogmed ORTOFON MC mulig der..
 
Sist redigert:

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Hei.

Dynavector har helt klart en huslyd - med et unntak; DV-17D3 (og kanskje Keitora Rua).
Der alle de andre modellene har den store varme lyden du kjenner fra din DV-10X5 (men mer),
er DV-17D3 mer klinisk og stram. Den er ikke så lys som tidligere modeller i serien som DV-23R,
DV-17D og DV-17D2 men tendensen er der.
Derfor anbefaler jeg å unngå denne modellen og heller gå for DV-20X2 eller DV-XX2 mk2 om du
er ute etter mer av det samme som den lyden du har nå. Disse pickupene krever litt mer av
armen din og lang innspillingstid, men belønner deg med strålende lyd. Siden du har en RIAA
som takler pickuper med lavt utgangsignal (regner jeg med siden du vurderer DV-XX2 mk2),
bør du velge DV-20X2 (low) framfor DV-20X2 (high) som har mindre masse på spolene og
dermed bedre dynamikk. Du finner tester av begge pickupene på audiofidelity.no

DV-20X (low) # 21, s. 90; http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/21_hele.pdf
DV-20X (low) # 26, s. 85; http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/26_hele.pdf
DV-20X (low) # 30, s. 90; http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/30_hele.pdf
DV-XX2 Mk.II # 26, s. 84; http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/26_hele.pdf
DV-XX2 Mk.II # 34, s. 82; http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf

Benz, Koetzu og Lyra har også en egen huslyd, mens Denon, Audio Technica, Ortofon har mer
varierende lyd (all over the place) avhengig av modellen.
Ortofon har fargebetegnelser der Red er innstegsmodellen, Blue for lysest, Bronce for varmest
og Black for mest nøytral.
Audio Technica AT-33EV er mørkest, AT-OC-9 er lysest og AT-33PT-G er mest nøytral.

mvh
Gunnar Brekke
Der fant jeg Gunnar Brekkes lille oppsummering av div PUer😃👍
 
Sist redigert:

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Etter noen timer nå med musikk via den tilårskomne Dynavector Ultimo 20A så tror jeg veien mot en nyere 10x5 er lagt. Selv denne gamle saken får fram smilet, så hva vil da en 10x5 gjøre 😃 Eller grave enda litt dypere i lommeboka etter en 20x2H?
Får bruke Ultimo litt til og nilese på nett, er jo så mye der ute🙄

image.jpg
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
891
Antall liker
3.117
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Etter noen timer nå med musikk via den tilårskomne Dynavector Ultimo 20A så tror jeg veien mot en nyere 10x5 er lagt. Selv denne gamle saken får fram smilet, så hva vil da en 10x5 gjøre 😃 Eller grave enda litt dypere i lommeboka etter en 20x2H?
Får bruke Ultimo litt til og nilese på nett, er jo så mye der ute🙄

Vis vedlegget 740471
Har både 20x2l og 10x5, og begge to er strålende, i mine ører 😃👍.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Har bare kjennskap til 10x5 og den lyder strålende men det finnes selvfølgelig bedre alternativer men da må en opp i pris :)

mvh
Finnes alltid noe bedre ja, bare man vet hvor man skal lete og har cash 😃

MEN, er det kjedelig av meg å gå for en PU "alle"(mange i alle fall) har?😴😂 Får tygge litt på den før jeg gjør noe overilt.
Kanskje noen kommer med et tips i samme gata som 10x5 lydmessig.

Grado blir pakket pent bort sammen med Rega ElysRP40 edition😎
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.197
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kjenner ikke budgettet ditt, men om du har mulighet for å lytte på en Kiseki Blue NS, da prøv.
Bedste all round lo output MC jeg kjenner til en forholdsvis anstendig pris :)
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Kjenner ikke budgettet ditt, men om du har mulighet for å lytte på en Kiseki Blue NS, da prøv.
Bedste all round lo output MC jeg kjenner til en forholdsvis anstendig pris :)
Budsjettet ja, det har jeg ikke nevnt 🙄 Har ikke lyst å passere 10K så da er vel Kiseki utenfor rekkevidde. Mener jeg så en test hvor den sto til 1750£. Men den ser lekker ut og testen jeg leste var veldig positiv 😃
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: Gå så høyt opp som hjertet tillater, og tilpass til ørene. DV er gode, de👍 Får de fram smilet, bruk dem. Grei tilgang er heller ingen ulempe.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Soundsmith Carmen, kan den være en kandidat? Den er på tilbud nå hos OHC.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: Da hadde nok jeg valgt AT eller DV istedet, akkurat der..😎
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Gratis med my spiller , det blir bra!Jeg hadde Grado gold en gang, men de er notoriske brummebasser og heller mørke i klangen i mitttilfelle så jeg gikk over til AudioTechnicA ATOC9mkII (MC) . kan ikke si at den ligner på Grado, så kanskje ikke det du er ute etter da.Men jeg syns den spiller fint har ikke noe å utsette på den egentlig, har ikke byttet PU på lenge så jeg kan bare sammenlignet mot CD, strømming
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Gratulerer med flott spiller :) usikker på pu men du finner nok på noe lurt

mvh
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
En pick up til 10k eller 20k eller 50k kan virke dyrt.
Min erfaring er at de fleste tåler opp mot 2000timer.
Da blir ikke times prisen for vellyd avskrekkende.
Det er ihvertfall slik jeg lurer den lille hjernen min!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke man trenger å betale over 10000 kr for å få en bra pickup,….selv 5000 kr syns jeg er mye penger. Sjekk Hifinews sine sider de tester mye PU , ikke alt dyrt er bra
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Til fest, sett hengelås på vinylen og spill CD istedet !!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Har kommet litt i samme retning etterhvert jeg og , angrer ikke på det . Kjøper derfor Staropramen på polet istedet for Hansa på Kiwi. Om en vin ikke er god tømmer jeg den heller i vasken og åpner en annen. Returnerte nylig en sterkt anbefalt flaske til polet og fikk byttet inn i to andre til halve prisen jeg visste var gode. Heldigvis husket ekspeditøren meg så hun tok meg på ordet.Biff spiser jeg knapt en gang i mnd og da kan jeg likegodt kjøpe det hos StrømLarsen og få garantert kvalitet .
God helg, nå ble jeg plutselig tørst gitt..
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.935
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Grattis med en strålende spiller, der armen er stjernen på laget. Pakken som helhet er et kupp, sånn som prisen på de har blitt - i dette gamet er det få som husker gårsdagens helter. Jeg er veldig fornøyd med Lyra Delos på WB-armene, og har anbefalt den PUen til andre som også bruker WB - @motoren er veldig happy med Delos på sin CA - og vi alle er fornøyde, om jeg får uttrykke det beskjedent. Det har blitt foretrukket til fordel for diverse PU fra Hana, AT, DV og Benz. I mer eller mindre samme prissegment.

Ellers kan man tro på så mangt, men enda bedre med litt erfaring. Man finner bra PU til under 10k, men det er overhengende sjanser for at man finner bedre PU over 10k. Ikke veldig overraskende, egentlig. Hvor det flater ut, er også avhengig av hvor bra utstyr man har ellers. Det er lett å se seg blind på pris, men tenk også på følgende: en (MC) PU til ca 20k er verdt å la seg re-tippe for 5k. Har man en PU til 5-10k, så går den som regel i skuffen den dagen stiften er slitt. Hva som er smart og lønner seg i lengden, er seff opp til den enkelte.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: Gratulerer! Alt dette handler som vanlig om balanse. For å fortsette vinanalogien er det tross alt sånn at en vin eller whisky du ikke kan drikke i glass heller ikke passer til å lage mat😎 Spør Eyvind om det..Tipper en feit ART9 vil dra ut maks der👍😈
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.935
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ovitzi: Gratulerer! Alt dette handler som vanlig om balanse. For å fortsette vinanalogien er det tross alt sånn at en vin eller whisky du ikke kan drikke i glass heller ikke passer til å lage mat😎 Spør Eyvind om det..Tipper en feit ART9 vil dra ut maks der👍😈
Auditor: du bør slutte med å tippe så mye. Det virker som alle dine forslag dukker opp i et vakuum, uten rot til noen som helst av logikk eller erfaring. Og ytterst sjeldent i korrelasjon til hva folk spør etter/ettersøker. Du skriver stort sett ut fra fikse ideer du har i ditt eget hode, feks at alle ønsker seg Bladelius, Rega og Audiolab. Har du prøvd/hørt på ART9 (og Delos) på en WB-arm? «Dra ut maks», du lissom :rolleyes:
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.430
Antall liker
12.527
Sted
Sørlandet
Mine to budsjettører;

MM - AT-VM95SH. Detaljert uten å bli for analytisk og lyst stemt. Morsom uten å skape lyttetretthet. Spør meg hver gang hva man egentlig skal med noe mer.

MC - Hana SL. Tilfører noe varme uten å bli svulstig og dvask.

Lyra Delos er nevnt. En PU jeg har lyttet på flere ganger og flere forskjellige konfigurasjoner. Aldri har dem skuffet meg. Men nå snakker vi om godt over dobbel pris sammenliknet med feks Hana SL.

-BB-
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ellers sitter jo også Sumiko mer enn bra i såpass lette armer. Her er omtrent samme effektive masse og stivhet som Rega, så utvalget pickups kan anses omtrent likt. Regn bare med at WB låter enda mer nøytralt enn Rega😎 Act Point Five er tross alt en karbonarm..
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.197
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ellers sitter jo også Sumiko mer enn bra i såpass lette armer. Her er omtrent samme effektive masse og stivhet som Rega, så utvalget pickups kan anses omtrent likt.
Og Auditor fortsetter sitt tull uten hensyntak til de, som har erfaring.
For trådstarter er det bare å ignorere.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Om jeg husker rigtigt, så bruger @The Gunner Lyra Delos med veldigt godt resultat på denne,
men dette er frit fra "memory" :)

https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/the-gunners-dream.73772/page-142

Se innlegg #5.662
Tror Lyra Delos blir over mitt budsjett dessverre, hadde sikkert vært helt konge her 😃

Mine to budsjettører;

MM - AT-VM95SH. Detaljert uten å bli for analytisk og lyst stemt. Morsom uten å skape lyttetretthet. Spør meg hver gang hva man egentlig skal med noe mer.

MC - Hana SL. Tilfører noe varme uten å bli svulstig og dvask.

Lyra Delos er nevnt. En PU jeg har lyttet på flere ganger og flere forskjellige konfigurasjoner. Aldri har dem skuffet meg. Men nå snakker vi om godt over dobbel pris sammenliknet med feks Hana SL.

-BB-
Hana SL har jeg vel hørt hos deg BB, der var hele anlegget nytt for meg. Men likte det jeg hørte så den gjorde seg ikke bort😉

Hadde jeg ikke kjøpt denne spilleren hadde jeg sikkert endt opp med Dynavector 10x5. MEN jeg blir ikke å klare å se på den montert i armen på WB, 10x5 er jo ikke akkurat pen 😂

Hana SL, Benz Micro ACE(som er umulig å få tak i) og Dynavector 20x2L er vel de som kværner mest i hodet her nå. Men 20x2 er kanskje for stiv for denne lette armen?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ovitzi: I den klassen spørs det om du ikke vil bli svært glad i Sumiko Blue Point Special eller Blackbird. 👍😈 Den armen bør kunne ta OC9 og-for den mer klassiske sounden.. Versjon XEB er tilogmed betalbar, til 2895,- Benz kan nok hentes direkte fra Sveits over nett. En Glider, for eksempel..Lyra er en typisk VPI-match. Kan lett bli for mye i bass der…imo..Men har du verk til en Kleos….WOW😈😊 Som om jeg selv skulle henta inn ny Planar 10, Aura og Windfeld Titanium, det…drøm…
 
Sist redigert:

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
872
Antall liker
875
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Har nå montert Grado PUen på WB og det ser ut til at jeg kan ha kjøpt meg litt tid👍
Ingen antydning til motorstøy, som Grado plukket opp plenty av på Rega. En annen ting er mer trøkk i bånn. Tror impulskjøpet mitt har ført meg noen steg opp ja😍
Får nyte litt nå, men PU oppgradering er vel et "must" etterhvert(sjekker sparekonto😂) Her "må"det inn en dynamikkbombe av en PU🤘🎸🥁


Ovitzi: I den klassen spørs det om du ikke vil bli svært glad i Sumiko Blue Point Special eller Blackbird. 👍😈 Den armen bør kunne ta OC9 og-for den mer klassiske sounden..Benz kan nok hentes direkte fra Sveits over nett. En Glider, for eksempel..Lyra er en typisk VPI-match. Kan lett bli for mye i bass der…imo..Men har du verk til en Kleos….WOW😈😊 Som om jeg selv skulle henta inn ny Planar 10, Aura og Windfeld Titanium, det…drøm…
Sumiko har vel bare high output MC? Blackbird blir uansett altfor dyr.
 
Topp Bunn