fikk innvilget audiens i det sobakkenske hjem i kveld.
systemet til erland levde opp til alle mine forventninger, for å si det mildt.
vi spilte kun vinyl, og det låt kort sagt forbaska bra! ;D
at dette systemet har "dynamikk" tatovert på panna er nå en ting, men vel så imponerende var det å høre steinkontrollen på transientene. her snakker vi ikke om vilter "pa-dynamikk" som bare køler på og køler på, men den type raffinert dynamikk som både smekker til når det gjelder, og holder igjen når det er påkrevet - samtidig som mellomtonen flerrer og insmigrer alt etter hva slags materiale vi forer vinylsnurreren med.
stikkordet er impulsevillighet i hele registret. bravo! fascinerende at alt dette pumpes av 7 "små" rørwatt (uten innebygde "jukseforsterkere" i sub-kassa ;D)...
ikke mye kan måle seg med store basshønn som drar nytte av lytterommets hjørner.
lydbildet manglet hverken bredde eller høyde, og den fremste kvaliteten jeg hang meg opp i var det enorme perspektivet, som innbyr til å se langt, langt inn i opptakene.
spillestilen er helt klart beslektet med det jeg hørte hos bho i hans gamle oppsett (bp 300b og la scala), men hos erland låter det enda mer grandiost.
miles davis' klassiker "kind of blues" har jeg aldri hørt bedre noen andre steder.
gammal dire straits oser av den klubb- og hvit bluespop-følelsen som bandet opprinnelig utsprang fra.
vi spilte oss gjennom et tilfeldig utvalg av musikk i løpet av et par timer, og kun ved en anledning var gjengivelsen av en annen karakter enn "hakeslepp og glising". dette gjald coltranes "giant steps", 180g vinyl. av en eller annen grunn manglet saxen litt messingrasp på dette opptaket, noe jeg ikke kan huske å ha hengt meg opp i på min remasterede cd-versjon av samme skive.
at dette ikke var en konsekvent karakter for hai-fai systemet til erland, ble gjort ganske klart da vi foret på med andre innspillinger med både tenor- og altsax. da var raspet og distinktheten tilbake i full monn.
jeg skal ikke en gang forsøke å gjette hva som gjorde hva i dette systemet, men kan bare konstatere at erlands mange timer med selvbygg ikke har vært forgjeves. ;D
kan det bli bedre?
selvfølgelig.
alle anlegg og lytterom kan forbedres.
derfor blir det spennende å følge mr. solbakken videre i denne tråden.
(takk for god espresso og masse fin musikk, erland.)