Erland's oppsett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.444
    Sted
    '
    Hvis du er avhengig av å droppe en plass mellom 50 og 150V for at regulatoren skal virke, har du da nok forsyningsspenning igjen til å gi røret et fornuftig arbeidspunkt?
    Du bør ha 200V eller mer tilgjengelig som spenning ut fra regulatoren til 5687 trinnet.
    Husk at hvis du endrer spenningen og anodemotstanden, da forandrer du med stor sannsynlighet også arbeidspunket for røret, det vil si at anodestrøm, katodemotstand, etc også bør/må rekalkuleres.

En endring av anodelasten fra 22k ned til 10k er en ganske stor endring som også vil påvirke ting som gain, forvrengning, utgangsresistans, etc...

Jan E Veiset

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    OK, dette er foreløbig litt forbi min forståelse.
    Jeg trodde at motstandens eneste formål var å regulere spenningen inn på anoden til et gitt nivå, i dette tilfellet ¨100VDC. Denne antagelsen forstår jeg nå var helt feil.

Jeg måler ca 258 VDC etter chokene (med røret i) i denne kretsen.

Med anodemotstand 22K får jeg 100VDC inn på røret.

Katodemotstand i dette tilfellet, er 470R bypasset av en 470uF/16V kondensator.

Gary har beregnet dette og testet det like kritisk som han alltid gjør. OG det spiller jo allerede utmerket.
    Kanskje like greit å la det være som det er, og finpusse ledningsstrekk osv?

Det virker som disse sreg er mest egnet til å skape frustrasjon :-\

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.157
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "...mest egnet til å skape frustrasjon...".
    Om vi ser på hva regen krever av ekstra strøm og høyere spenning:
    Såpass mye at en ikke kan påregne å skru den rett inn i en eksisterende konstruksjon uten videre ?
    Sikkert mindre frustrerende når det er kalkulert inn i designet av powersupplyet.
    mvh v

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.529
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    du trenger ca 100v mere inn enn det du vil ha ut og kjenner jeg gary rett burde du ha nok å gå på
    imo
    mvh
    Leif

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    du trenger ca 100v mere inn enn det du vil ha ut og kjenner jeg gary rett burde du ha nok å gå på
    imo
    mvh
    Leif
    Det har jeg, men som jane skriver som må da sannsynligvis alt rekalkuleres siden alt endres.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.529
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    slik var det ikke da jeg satte inn superreg i b+ kjeden til 6c45 i blokkene mine men jeg har en IT imellom sreg og røret
    mvh

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.444
    Sted
    '
    Erland skrev:
    LMC skrev:
    imo
    mvh
    Leif
    Det har jeg, men som jane skriver som må da sannsynligvis alt rekalkuleres siden alt endres.
    Hvis du ønsker å beholde signaltrinnet slik det er i dag, har du muligheten til å endre strømforsyningen siden denne består av et choke-input filter (hvis jeg husker riktig). Ved å endre dette fra L-C-L-C til for eksempel C-L-C vi det gi deg det nødvendige løftet i tilgjengelig spenning. Dette gir dårligere filtrering, men det har jo mindre betydning siden du nå bruker aktivt regulering mellom råspenningen og signalkretsen.
    Det krever noen enkle beregninger i strømforsyningen men selve signaltrinnet blir identisk med dagens løsning.

Jan E Veiset

Hal3101

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2003
    Antall liker
    0
    En annen mulighet kan være å bytte ut anodemotstanden med en anodechoke.

Torh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.529
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    NÅ begynner det å likne noe til forslag 8)
    imo
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Hal3101 skrev:
    En annen mulighet kan være å bytte ut anodemotstanden med en anodechoke.

Torh
    Ja, hvorfor ikke?
    Har noen av dere peiling på hva slags verdi en slik choke evt måtte ha?

Blir dette noe i samme gate som en gitterchoke, eller noe helt annet?

Hal3101

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2003
    Antall liker
    0
    Du kan benytte en Lundahl LL1667 eller en LL1668 alt etter strøm du har i kretsen. Desse har en induktans fra 100H og oppover noe som er mer enn nok for røret du bruker.

TorH

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Hal3101 skrev:
    Du kan benytte en Lundahl LL1667 eller en LL1668 alt etter strøm du har i kretsen. TorH
    Hvor mye strøm trekker 5687 over anoden da?
    Dette bør jeg nok kunne regne meg fram til, men er det noen som tar denne kjapt, og ser hvilke av de nevnte chokene som passer?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.529
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    mål spenningen på begge sider av anodemotstanden uten superreg og finn spenningsfallet over motstanden.ta dette spenningsfallet og divider med verdien på anodemotstanden
    voila så har du strømtrekket
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.529
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    kanskje du kan bruke noe av de chokene Whistler la ut på bruktbørsen 15juli?
    mvh

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har et par choker liggende jeg beregner for 5687. Lurer paa om de er 15ma , 100H eller noe i den dur. Skal sjekke. Kan evt. sende de til deg saa kan du jo teste om det er noe. (Helt til du faar noen spunnet rund perma nickel kjerne og 99.9999% soelv) :)

EDIT: Visstnok 200H
    EDIT2: 35mA

Skulle passe finfint det.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Spenningsfallet=151VDC
    Verdi av motstanden 22K

Burde blir litt over 6mA det:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.529
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    ja og da er du vel opp mot max på 6,6mA iflg pete millet
    i så fall burde det være enkelt å finne en egnet anodechoke
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    er det noen av dere "teknisk begavede" som kan fortelle meg hva som er en ideell verdi på en anodechoke til denne konfigurasjonen?

At den må ha en minimum toleranse på 7mA er greit, forstått, men hva er optimal induktans til formålet?

Passer Bambadoo sine choker er dette absolutt interessant, men går ikke for noe annet enn det optimale. Da holder jeg meg heller til et velfungerende trinn uten sreg! Det skal uansett bli spennende å høre hva de nye filmkondisene gjør...

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    hva var feil med de forrige?
    Nei, det var ikke no' feil med de. Jeg har bare ikke fått lyttet på de ennå. Det har jo bare blitt knot siden de ble montert.

Setter vel sammen igjen uten sreg i kveld, og hører hvordan det blir.

Neste gang jeg prøver meg med "helvetes-regulatorene" skal jeg være bedre forberedt!

Hal3101

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2003
    Antall liker
    0
    Siden dette er en spole bruker en vekselsstrøms motstand.

R=2*pi*L*F

Ved 30Hz har en da ca. 18-19k.

Hvis en bruker tommelfingeren og sier at R skal være minst 5 ganger større en Rp holder dette i massevis.

Torh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.529
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    jeg mente hvorfor erstattet du BG til fordel for Mundorf?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.405
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    vega65 skrev:
    Andreas:tror vi bare bruker litt forskjellige ord.Min beskrivelse var ikke presis.Strømmen over 10 ohms motstanden er strøm til jord og det er anført i beskrivelsen at de beste resultatene oppnåes når denne justeres likt eller bortimot likt den strømmen som rørene trekker.. .Slik sett må en ta høyde for at regulatoren
    "spiser" like mye strøm som den leverer.
    Bare et forsøk på oppklaring:
    Dere kan betrakte regulatoren og trinnet den skal drive som to kretser i parallell. To ganske like dersom regulatoren er justert til samme srømtrekk som forsterkertrinnet. Belastningen på likeretter og filter blir ca det dobbelte som uten regulator.
    Trafoer og choker må ha slike arbeidsbetingelser at kjerna ikke går i metning. Det er fort gjort med DC.
    Hva har gått galt Erland?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.405
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Jeg justerte regulatorene til ca 200V / 12mA. Gikk det greit å justere de om til lavere spenning og den strømmen du skal ha?
    Så gikk alt i dass ???

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Om du ikke vil laane og teste chokene mine har jeg kanskje noe roertrinn du kan laane i mellomtiden ;D ;) ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.529
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    klarte ikke å dy meg selv om E er en kjernekar ::)
    mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jada, han tåler nok noen stikkpiller av den gode sorten. ;D

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    E har skuldre og rygg som tåler en trøkk ;D

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Audiomix skrev:
    Jeg justerte regulatorene til ca 200V / 12mA. Gikk det greit å justere de om til lavere spenning og den strømmen du skal ha?
    Så gikk alt i dass ???
    Jada, jeg justerte spenningen ned til 100VDC som jeg skulle ha, og det gikk fint.

Det jeg hadde misforstått, var at man må beholde den anodemotstanden som allerede er der. Dette betyr jo at å ettermontere sreg i en eksisterende beregnet krets ikke alltid er like enkelt.

Den B+ kretsen som er i linjetrinnet mitt består av en trafo pr kanal som gir en gitt spenning som blir likerettet av et EZ80. Dette blir glattet av et LCLC filter og går derfra rett til anodemotstanden på 22K.
    Mrk: Det er ingen motstander i kretsen før dette!
    Spenning før anodemotstand 251VDC.
    Etter anodemotstand ca 100VDC.
    Altså er en anodemotstand på 22K og en arbeidsspenning på 100VDC en del av betingelsene for røret slik det er tenkt å spille (og det gjør det til de grader fint)!

Altså ble spenning inn på sreg 251 VDC også.
    Denne regulerte jeg ned til 100VDC, fjernet anodemotstanden og trodde alt var OK. Det var her det gikk galt!

Når jeg nå tar i betraktning at dette ikke er måten å gjøre det på, er eneste måten å bruke sreg på, å kombinere med en anodechoke.

Forsto jeg deg rett Hal, at Bambadoo sine choker vil fungere utmerket?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.529
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    med Audiomix og Jane på laget burde det ende godt
    mvh

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Om du tenker på anodechoke etter regulatoren, så hvorfor ikke bare klaske på en utgangstrafo. Da slipper ;) ;) du kondisen på utgangen. Selvfølgelig er dette litt merarbeid og litt mattematikkøvelser, med å få kontroll på knekkfrekvenser, finne passende trafo og slikt, men det kan jo gi et enda mer eksotisk preg på linjetrinnet ditt(he,he).

I tillegg er jo dette en fin anledning til å sette seg litt mer inn i AC-forhold i et nokså klassisk rørtrinn. Synes det virker som du har god kontroll på DC-greiene, men her var det vel signalet du glemte litt å tenke på. Selv synes jeg det er best å lære når man jobber med ting.

Hal3101

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2003
    Antall liker
    0
    De chokene fungerer sikkert utmerket.

Torh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Utgangstrafo i et linjetrinn/DAC er etter manges (og etterhvert også min) mening et NO-NO som kneler dynamikk og nærhet. Det finnes INGEN trafo uansett hvor fancy tråd og kjernemateriale som benyttes, som ikke påvirker signalet i negativ retning!

Det eneste akseptable og nødvendige "jernet" i signalveien er IT og OPT i effekttrinn!

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.157
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke hvordan det forholder seg med en anode chokes men i (noen?)andre sammenhenger må det trekkes en minstestrøm gjennom en choke for at den skal virke som en choke.Dine 5687 er satt opp med et ganske lavt strømtrekk .Kanskje ikke dumt å sjekke ut om det kan ligge et problem på lur her?
    Uansett str på rygg og skuldre så er det jo greit å ikke lesse på flere problemer :)
    mvh V

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Godt poeng.

Er det mulig at en choke med toleranse 35mA ikke fungerer etter hensikten ved 6.6mA?

Nå må vi huske på at det ikke er glatting vi er ute etter, da det er plenty av slikt i kretsen fra før.
    Det er funksjonen som anodechoke jeg søker.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.405
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Har du funnet ut hva du gjorde feil?
    Har det gått galt med regulatorene eller er de fine business fortsatt?
    Tror det ville passet bra med de 200V jeg hadde justert til. Med 251V (ca) inn ville det vært nok "mat" til regulatoren. Anodemotstanden ville fortsatt droppet anodespenningen til 100V.
    Ellers er jeg av den klare oppfatning at en anodemotstand er bedre enn en choke. I hvert fall så lenge linearitet er noe poeng ;)
    Du oppnår større sving med en choke, men er det nødvendig?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Erland skrev:
    Utgangstrafo i et linjetrinn/DAC er etter manges (og etterhvert også min) mening et NO-NO som kneler dynamikk og nærhet. Det finnes INGEN trafo uansett hvor fancy tråd og kjernemateriale som benyttes, som ikke påvirker signalet i negativ retning!
    Det eneste akseptable og nødvendige "jernet" i signalveien er IT og OPT i effekttrinn!
    At utgangstrafoer påvirker signalet i negativ retning tror jeg du har rett i, men det er jo slik med både kondiser, tildels resistorer og til og med kabler etter manges mening ;D. I sommer hadde vi en haug med DIY preamper koblet opp hjemme hos Mbare der det på utgangen var kondis, trafo, trafo+kondis og så videre. Egentlig ble vi ikke veldig mye klokere av alle sammenlikningene, men det hadde nok litt med at vi drakk ganske mye øl å gjøre. Å være enig med uttalelsen din på bakgrunn av det jeg nå engang selv har erfart tross alt er litt vanskelig, men så er man jo ikke helt nøytral i sammenlikninger der man har bygget en av "deltakerne" selv.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Audiomix skrev:
    Har du funnet ut hva du gjorde feil?
    Har det gått galt med regulatorene eller er de fine business fortsatt?
    Tror det ville passet bra med de 200V jeg hadde justert til. Med 251V (ca) inn ville det vært nok "mat" til regulatoren. Anodemotstanden ville fortsatt droppet anodespenningen til 100V.
    Ellers er jeg av den klare oppfatning at en anodemotstand er bedre enn en choke. I hvert fall så lenge linearitet er noe poeng ;)
    Du oppnår større sving med en choke, men er det nødvendig?
    Jeg svarte på spm. ditt i går ettermiddag, men det er kommet mange innlegg siden da, så svaret ligger nok lenger bak i tråden.
    Og ja, regulatorene her fortsatt helt OK. Nå har jeg tatt dem ut igjen, og kommer til å koble opp å spille en stund med de nye kondensatorene, så får vi evt se om motivasjonen for å leke med "helvetesregulatorene" kommer tilbake.

Her er en kopi fra svaret jeg skrev i går:

Det jeg hadde misforstått, var at man må beholde den anodemotstanden som allerede er der. Dette betyr jo at å ettermontere sreg i en eksisterende beregnet krets ikke alltid er like enkelt.

Den B+ kretsen som er i linjetrinnet mitt består av en trafo pr kanal som gir en gitt spenning som blir likerettet av et EZ80. Dette blir glattet av et LCLC filter og går derfra rett til anodemotstanden på 22K.
    Mrk: Det er ingen motstander i kretsen før dette!
    Spenning før anodemotstand 251VDC.
    Etter anodemotstand ca 100VDC.
    Altså er en anodemotstand på 22K og en arbeidsspenning på 100VDC en del av betingelsene for røret slik det er tenkt å spille (og det gjør det til de grader fint)!

Altså ble spenning inn på sreg 251 VDC også.
    Denne regulerte jeg ned til 100VDC, fjernet anodemotstanden og trodde alt var OK. Det var her det gikk galt!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn