Erland's oppsett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Du likte det ja.....det ante meg. ;D
    Alltid hyggelig på tur hos laug`s brødre.
    Så sånn litt OT her, så er du vel snart klar for ett besøk. Jeg er veldig nygjerrig på de Mezzo`ne dine. ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    BHO skrev:
    Du likte det ja.....det ante meg. ;D
    Alltid hyggelig på tur hos laug`s brødre.
    Så sånn litt OT her, så er du vel snart klar for ett besøk. Jeg er veldig nygjerrig på de Mezzo`ne dine. ;)
    du er velkommen når som helst, bho.
    men det må bli etter neste helg.
    kom tilbake fra ferien for en uke siden, og har et magasin som må sendes til trykk om en drøy ukes tid. :-X ;D
    vi pm'er om dette.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Takk for hyggelig besøk og tilbakemeldinger Le.

Som BHO skriver, er det spesielt trivelig å få "losjebrødre" på besøk, siden vi helt eller delvis deler preferanser og utgangspunkt.

Jeg ble imponenert over hvor gode ører du har, og hvordan du nesten umiddelbart hørte hvordan anlegget håndterte de forskjellige innspillingene. Som jeg nevnte er del lett å bli "husblind". Derfor prøver jeg å lytte og være åpen til andres meninger om mitt eget oppsett. Hvorfor Coltrane's "Giants Steps" ikke fungerer så godt som noe av det andre, har jeg ingen god forklaring på. Innspillingen er en "180g Audiophile recording" fra Elusive disc, (noe som åpenbart ikke er noen garanti i seg selv)men jeg er 100% enig i dine observasjoner ang denne. Det låt heller flatt og kjeldelig. Kanskje dette er noe av grunnen til at jeg aldri har fått helt tak på denne plata. Hadde det vært pga tykkelsen på vinylen, og endret VTA som var grunnen, ville det vært en "mekanisk" forklaring, men "Kind of Blue" også en 180-grammer, så de er like tykke. Uansett, det vil vel alltid være forskjell på innspillinger, og kanskje denne vinylriggen er nokså kritisk på dette området. Kanskje dette også er noe av grunnen til at jeg innimellom ikke synes det "svinger" skikkelig.
    I samme forbindelse vil jeg nok en gang nevnte de nye 300B-rørene fra Western Electric. De tilfører en klang og nærve som ikke var der tidligere. Her snakker vi ikke om natt og dag (det er kun et stk rør pr kanal som er byttet), men den lille "touch" som gjør alt en anelse bedre.

Klart det kan bli bedre......på arm og pickup siden er det nok en del å hente. Må finne en løsning med vegghylle for å få vinylriggen vekk fra det gyngende gulvet også.

Beklaglig var det at jeg hadde så mange trivelle gjøremål denne lørdagen at bevertningen begrenset seg til espresso, men jeg lover å gjøre det bedre neste gang.

Jeg er også spent på Mezzo, og håper på en anledning til å høre dem.

Musikken vi spilte:

Steve Ray Vaugn - Thin pan Alley
    Dire Straits - In the Gallery
    Dire Straits - Six blade knife
    Coltrane - Giant step
    Miles Davis - All Blues
    Miles Davis - Tutu
    Miles Davis - Human Nature
    Janis Ian - Breaking Silence
    Mazzive Attacc - Teardrops
    Diana Krall - Temptation

Avslutter med et bilde av oppsettet pr august 2008. (det er jo tross alt en billedtråd ;))

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.306
    Torget vurderinger
    28
    Ahhhh! Herlig anlegg og nydelig spilleliste.
    Synes oppsette ser griselekkert ut for å bruke et faguttrykk - skikkelig matcho fremtoning i sort og børstet stål/aluminium.
    Virkelig gjennomført. Ikke blir det mindre imponernede av at det er hjemmebygg heller.

Du skriver godt du Joaquin!

Opplevelsen av Giant Steps kan jo komme av mastring, trykking eller hva som helst.

S

Storebror

Gjest
    Erland skrev:
    "Kind of Blue" også en 180-grammer

Miles Davis - All Blues
    Miles Davis - Tutu
    Hei

Moro lesing med rapporten!

Er litt forvirret på en søndag bare.... ::)
    Er disse låtene fra KoB-skiva?

Min KoB-cd (joda det er banning, på en søndag, men jeg er ikke i kirka akkurat nå..) har bare fem spor:
    - So What, Freddie Freeloader, Blue in Green, All blues og Flamenco Sketches.

Har jeg blitt lurt?

Må ellers få berømme DIY-en, det ser så bra ut at man ikke tenker på DIY når man ser bildene. Meget flott gjennomført og inntrykkene levner ingen tvil om at det lydmessige også er på plass.

:) R

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Er nok ikke noe feil med skiva di :)

Miles Davis - All Blues
    Er fra "KOB"
    Miles Davis - Tutu
    Er tittelsporet fra "Tutu"
    Er fra "You're under arrest"

Ellers er det jo bare å ta turen over fjorden å høre selv (kanskje du kan lære meg noe om å ta bilder også ;) )

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du skal ikke tenke på det med bevertning, erland.
    kølsvart espresso, rik på aroma og smak, pluss masse god musikk og et anlegg som får ethvert rør- og hønn-hode til å kjenne iling i magen - det kvalifiserer til en vellykket lørdag ettermiddag for min del... :)

jeg har sjekket "giant steps" på cd igjen nå i kveld, og det låter definitivt livligere og råere enn 180g-vinylen fra elusive.
    det vil si, coltrane høres mer ut som seg selv. ;D
    ganske merkelig, men som fosse sier - det "kan komme av mastering, trykking eller hva som helst".

forøvrig var det flamenco skecthes vi spilte fra "kind of blue", ikke "all blues".
    lyden av en sval høstmorgen. trompeten til miles duggfrisk og insisterende i midten. flankert av coltranes lyriske og lekne tenorsax på venstre side, og cannonball adderlys like lekne men en smule mer korrigerende og jordnære altsax på høyre.
    noe av det flotteste som noensinne har blitt festet på tape (eller vinyl, om du vil ;D), imho.
    og gjengitt på anlegget ditt, så lød denne perlen mer betagende, lettflytende, klangrik og organisk enn jeg noen gang har hørt før.

når det gjelder mezzo-kveld hos meg, så sliter jeg med å finne en ledig helg for et større treff. :(
    det har jeg igrunnen gjort siden jeg fikk høyttalerne i sommer.
    neste helg er det deadline, uka etter ferierer jeg på kreta, og uka deretter er det bursdagsfeiring for jentungen.
    så det ser ut som jeg må vente til godt uti september eller tidlig oktober før jeg kan tromme sammen noe ala det treffet jeg hadde forrige gang.

i mellomtiden må dere gjerne komme på spontantur på vanlige ukedager, det er bare hyggelig, det.
    de som føler seg påkallet kan bare slå på tråden any time, så finner vi nok noen ledige timer en kveld.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Heretter kommer jeg hovedsaklig til å bruke denne tråden i stedet for DIY-forumet, til å vise tweaks og modifikasjoner på kompoentene mine.
    Evt tråder med nybygg vil fortsatt havne på DIY sidene.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    I dag er det preampen som nok en gang skal på "operasjonsbordet"

Her er utgangspunktet.

Men hva er det som stikker opp fra kabinettet, og hvorfor er det kommet en ny trafo?

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Audiomix har fixed opp i det "knotefingene" mine køddet til, og nå skal superregulatorene fra Allen Wright på plass.

Men hvorfor bore masse svære hull i kabinettet?

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Bort med Black Gate VKZ, og inn med Mundorf Tube Cap 200uF/550VDC filmkondensatorer.

Ja de er svære som Colaboxer, men dette er veien til go'lyden!

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.531
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    kult
    er det etter anbefaling fra gary? alternativet ville vært solen metalcan 100uF/630vdc som ikke er noe mindre tror jeg
    hva med egen glødetrafo?
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Kan desverre ikke svare på hvordan det spiller på et par timer.

Tubecap'ene er limt på plass, og det må tørke. Deretter skal jeg lodde sammen B+ -kretsen etter ny konfigurasjon med sreg osv. Har trua på dette!

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    kult
    er det etter anbefaling fra gary? alternativet ville vært solen metalcan 100uF/630vdc som ikke er noe mindre tror jeg
    hva med egen glødetrafo?
    mvh
    Ja det var det. Han mente disse, Solen Metalcan eller Claritycap. Siden Tubecap kommer i 200uF utgave valgte jeg dem med tanke på framtidig plass til nedenforstående;

Glødetrafoer + choker er "next stage". Det kommer det også :)

Claritycap er axiale og vanskelig å "chassis-montere" pent. Solen Metalcan er 100 uF, så jeg måtte hatt 4 stk på hver side.
    Mrk. Gary har noen nyutviklede choker med bedre demping, som gjør at du kan bruke mer jern og mindre kondiser!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.531
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    lykke til du kommer sikkert til å bli fornøyd med superreg
    imo
    mvh

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dette ser veldig bra ut.
    Lurer på om jeg skal skaffe de nye "superduper regulatorene" ;)

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Bruker en regulator som ikke har like gode ytelser i min diy - preamp, men gjør litt av samme greia. Forskjellen kontra uregulert psu som jeg også prøvde, var nokså stor rent lydmessig. Skal bli moro å høre hvilke forskjeller du opplever. Du kjenner jo denne konstruksjonen din ganske godt etterhvert.
    Hvordan gjør du det med chokene i B+ filteret. Shunter ikke disse super-regissene litt strøm? Vet du at chokene har kapasitet til det. Hos meg gikk psu-trafoen fra knapt lunken uten reg til godt varm under drift med reg.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Andreas skrev:
    Bruker en regulator som ikke har like gode ytelser i min diy - preamp, men gjør litt av samme greia. Forskjellen kontra uregulert psu som jeg også prøvde, var nokså stor rent lydmessig. Skal bli moro å høre hvilke forskjeller du opplever. Du kjenner jo denne konstruksjonen din ganske godt etterhvert.
    Hvordan gjør du det med chokene i B+ filteret. Shunter ikke disse super-regissene litt strøm? Vet du at chokene har kapasitet til det. Hos meg gikk psu-trafoen fra knapt lunken uten reg til godt varm under drift med reg.
    Dette er BorderPatrol trafoer.
    Har ikke testet dette ennå, men stort sett har de kapasitet nok til å håndtere alt man klarer å henge på dem.

Og ja, chokene har kapasitet til dette de også...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.531
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    og da forstår man umiddelbart fordelen med å ta i litt realt på dimensjonering av trafoer ,psu etc
    mvh

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Erland skrev:
    Dette er BorderPatrol trafoer.
    Har ikke testet dette ennå, men stort sett har de kapasitet nok til å håndtere alt man klarer å henge på dem.

Og ja, chokene har kapasitet til dette de også...
    Iflg skjemaet ditt er chokene spec'a for 30mA. Uten at jeg har regna på arb.pkt ditt er det jo ingen sak for et 5687 å trekke mer enn 20mA. Min regulator shunter 8 - 10mA, og om superreg'en gjør det samme nærmer du jo deg "grensa". Er ikke i tvivl om at BP chokene dine er av høy kvalitet, men det er vel ikke noe å trakte etter å kjøre dem for hardt heller.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.157
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I følgeskrivet til superreg står det litt forskjellig om hvordan den kan/bør justeres.Et sted er anført min 10ma målt som100mv over 10 ohmsmotstand etter pæra.Et annet sted står at en bør justere strømmen her likt med strømtrekket i kretsen som fødes.Om du x2 trekket i kretsen ser du jo kjapt om jerna kan levere det du trenger. Skal bli artig å høre mer om hvilke erfaringer du gjør med reg.Ps selv om led 'en lyser er det sikkert smart å sjekke om reg'en holder seg i regulert leie.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Men vi snakker om to litt ulike ting ettersom jeg forstår (og det er ikke alltid like mye). For det første shunter reg'en i seg selv endel strøm til jord. Konstruktøren har bestemt eller anbefalt hvor mye dette skal være for å få god regulering. I tillegg skal jo reg'en levere strøm til forsterkertrinnet som kommer etter. Det er rørets arbeidsbetingelser som bestemmer hvor mye strøm du her bør stille inn reg'en til å gi.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.157
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Andreas:tror vi bare bruker litt forskjellige ord.Min beskrivelse var ikke presis.Strømmen over 10 ohms motstanden er strøm til jord og det er anført i beskrivelsen at de beste resultatene oppnåes når denne justeres likt eller bortimot likt den strømmen som rørene trekker.. .Slik sett må en ta høyde for at regulatoren
    "spiser" like mye strøm som den leverer.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    De virker.

Strømmen reguleres til 100VDC og LED'ene lyser.

Men det kommer ingen lyd....bare litt støy :(

Vet da f....hva som skjer....har mest lyst til å hive hele sreg i dass og koble tilbake til std. med de nye filmkondisene. Akkurat nå skulle jeg ønske jeg ALDRI hadde hørt om sreg og Allen Wright!

Kan være en eller annen filleting et eller annet sted, men dagen har vært full av piss-mass og pes, og alt har liksom blitt gjort i hastverk. Slike dager er ikke gøy, men kunne vært reddet om dette hadde fungert. Nå slår jeg av strømmen!

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Slike dager har vi alle sammen, Erland, og de er en prøvelse. Legg bort hele greia en stund, det kommer til å ordne seg helt fint. Bare tenk på de mega-prosjektene du har rodd i land. Har brukt veldig lang tid på å få min preamp støyfri. Med gode hjelpere ordner alt seg til slutt.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Synd Erland. Du finner sikkert utav det med tid og stunder.
    Nå skal jeg også skru av strø

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjipt, erland.
    men tror nok det er en filleting et eller annet sted, du lar deg ikke stoppe av dette her.

men, ps!, skulle tro at en erfaren selvbygger som deg, vet at det er best å ikke fikle med disse tingene når en har en masete dag. ;D
    :-X :-X :-X

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Sant nok, men dagen startet helt fint, og forløp seg ganske rolig helt til jeg hadde plukket greiene fra hverandre.

Da virket det som halve Norge hadde fått det for seg at akkurat mitt telefonnummer skulle tastes på telefonen......og slik har det fortsatt.

Nå kommer tre dager med med hektisk jobb, og ikke no anlegg som fungerer......

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    huffda.
    bare tenk på hvor bra det kommer til å spille etterpå, når stormen har lagt seg. ;)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.157
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Litt fred og ro rundt arbeidsbordet, så kommer feilen for en dag. Om enn en dårlig trøst:Mine S regs har vært på vei ned nevnte sted flere ganger. I mitt tilfelle kan jeg bare takke meg selv og det er seff ekstra irriterende... ;D.
    Ofte er det mer å lære av ting som går galt...
    En ting som skal bli spennende å høre om er hvorvidt superreg'en gir hørbare forbedringer hos deg.Det er etter hva jeg forstår temmelig bra allerede.Selv lengter jeg etter noen fritimer til å rigge om litt i preen.Tanken er å ordne til slik at jeg enkelt kan kople mellom drift med og uten superregulator.Dette for lettere å kunne evaluere. I min krets er det rimelig vrient å høre forskjeller med uten regulator.Stå på :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.531
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    Erland skrev:
    Sant nok, men dagen startet helt fint, og forløp seg ganske rolig helt til jeg hadde plukket greiene fra hverandre.

Da virket det som halve Norge hadde fått det for seg at akkurat mitt telefonnummer skulle tastes på telefonen......og slik har det fortsatt.

Nå kommer tre dager med med hektisk jobb, og ikke no anlegg som fungerer......

det at du la ut dine intensjoner for dagen back-firet nok skikkelig.....det var nok ingen tilfeldighet at du ble nedringt igår ;D
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Dette irriterer meg faktisk ganske så forjæ#x%$Z

Ettermontering av greier er ikke alltid så lett. Det blir trangt, knotete og lag på lag med ledninger i noe som etterhvert ligner på kråkereir. Kanskje jeg burde hatt to Plitron-chassiser til preampen?

Mistenker at det er noe som ligger mot chassis og sender B+ strømmen via kabinettet mot jord. Skal bore opp større hull til polene på kondisene slik at denne muligheten elimineres.

Siden regulert strøm =100VDC og LED lyser, er det jo ikke noe feil så langt.....
    Men dersom tilsvarende spenning som går mot jord, blir det vel bare støy og ingen lyd?

Uansett......jobb eller ikke, må ta en "late night session" på dette i kveld! Om nødvendig med slegge :mad:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.531
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    du kan vel lett måle om du har b+ som vanlig inn på røret
    skjønner egentlig ikke hvordan du klarte å fucke opp dette ::):du skulle bare sette inn superreg i b+ kjeden og stille inn strømtrekket.supplyet til ic er jo separat(forhåpentligvis) ???
    en evt kortis mot chassiet fra kondisen skulle være grei å måle
    mvh
    Leif

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Saken var at ting gikk alt for fort utover kvelden, avbrutt av telefoner osv. Satte greiene sammen, justerte spenning ut fra sreg til 100VDC (som var spenningen etter motstand inn på røret før sreg var i kretsen), og siden LED lyste "klasket" jeg på bunnplaten og koblet opp.

Restulatet var som nevnt støy og ingen lyd.

Husk at jeg samtidig koblet om til de nye filmkondensatorene. Det eneste jeg kan tenke meg som er galt, er at en av + polene har overslag til jord.

Måtte sove i går kveld siden jeg holder foredrag i dag, men skal se på dette i kveld en gang.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.531
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    merkelig men er du sikker på at du har b+ til røret?
    har du en mundorf på hver side av superreg?jording riktig?
    mvh

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.444
    Sted
    '
    Erland skrev:
    Satte greiene sammen, justerte spenning ut fra sreg til 100VDC (som var spenningen etter motstand inn på røret før sreg var i kretsen), og siden LED lyste "klasket" jeg på bunnplaten og koblet opp.

Restulatet var som nevnt støy og ingen lyd.
    Hvorfor justerte du ikke spenningen ut fra regulatoren høyere enn 100V? Har du tatt ut anodemotstanden i den originale kretsen?

Jan E Veiset

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    merkelig men er du sikker på at du har b+ til røret?
    har du en mundorf på hver side av superreg?jording riktig?
    mvh
    Jeg hadde B+ 100VDC til røret ja. Fant ingenting feil heller??????

Også glødespenningen måler korrekt 6.26VDC

Jeg la begge Mundorf'ene "bak" sreg, og koblet i følgende sekvens:
    EZ80-LCLC-sreg-anode.
    La inn en 50 Kohm bleedermotstand mot jord fra siste kondensator.

Burde jeg koble;
    EZ80-LCL-sreg-C-resistor-anode i stedet?

Bør jeg fortsatt ha denne bleedermotstanden?

Til jane;
    Ja jeg fjernet anodemotstanden og benyttet sreg til å regulere spenningen ned til 100VDC.
    Burde jeg beholdt en mindre anodemotstand, og økt spenningen ut fra sreg igjen?

Testet uten sreg, og da spiller det. Men det ble "hektet sammen" bare for test, og støyet litt så det er ikke noe å leve med.

Lar alt dette ligge til jeg får bedre tid til å gjøre det skikkelig.....

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.444
    Sted
    '
    Erland skrev:
    Ja jeg fjernet anodemotstanden og benyttet sreg til å regulere spenningen ned til 100VDC.
    Nå husker jeg ikke i detalj hvordan denne preampen var i utgangspunket, men var det ikke et helt vanlig felles katodetrinn (5687) med anodemotstand og avkoblet katodemotstand?
    Med bakbrunn i det: Forsøker du å erstatte Ra (anodemotstanden) med en shuntregulator vil du ikke få ut stort annet enn støy på utgangen.
    Du skal beholde den originale Ra og justere opp B+ til det som den var i utgangspunket...

Jan E Veiset

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    jane skrev:
    Erland skrev:
    Nå husker jeg ikke i detalj hvordan denne preampen var i utgangspunket, men var det ikke et helt vanlig felles katodetrinn (5687) med anodemotstand og avkoblet katodemotstand?
    Med bakbrunn i det: Forsøker du å erstatte Ra (anodemotstanden) med en shuntregulator vil du ikke få ut stort annet enn støy på utgangen.
    Du skal beholde den originale Ra og justere opp B+ til det som den var i utgangspunket...

Jan E Veiset
    Skjønner!
    Men med tanke på anodemotstanden her er beregnet i forhold til spenning inn på røret ~100VDC og spenningen i kretsen, blir vel dette litt feil også? For at sreg skal fungere, må den droppe spenningen et sted mellom 50 og 150V (mener jeg det sto?) Om jeg beholder den opprinnelige anodemotstanden vil jo denne "ta" dette spenningsfallet, og ikke regulatoren. Er det noe jeg misforstår her?

Motstanden som sitter der opprinnelig er 22K. Kan det fungere med f.eks 10K og regulere til 100V med sreg?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn