Erks skriblerier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Har utsatt egen tråd ganske lenge men det skal bli gøy! Dette er stueanlegget som en start.

    1669999246044.png

    I hovedsak består det av Tannoy Westminster, 2xmeroVinger 2/46 servosubber, Cocktail Audio X50D streamer, dCS Bartok DAC, Mutec MC3+USB reklokker, Trinnov ST2-Pro (digital inn/ut), ASR Emitter II Excl forsterker, ASR Basis Excl riaa, Audio Note TT3 spiller++

    Koser meg mye her!

    Men har også et par andre prosjekter som er rådigg. Det inkluderer ikke minst kinoloftet hvor jeg nylig kjøpte disse fra @inselwind og som nå tunes inn i et aktivt Auro3D 16-kanals oppsett (mer senere):
    1669999654884.png
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Der var gutten vår jo! ❤ Nå kan jeg endelig følge dine eskapader på en armlengs avstand!😂
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Som 15-åring (40 år siden EDIT: ehh 41) startet hobbyen på alvor da jeg fikk "utplassering" (de hadde det i gamle dager for elever som de hadde mista trua på at skulle få en skikkelig utdanning) en dag i uken i ungdomsskolen på en hifi-verksted der jeg startet med å sortere motstander og ble etter hvert oppgradert til å fikse kassettspillere og receivere av den billige sorten. Gromutstyret (og TV'er) fikk jeg av en eller annen grunn ikke lov til å røre. Men jeg lærte mye av det og fant vel også ut da at jeg måtte bli etter eller annet innen elektro, og det ble jeg til slutt ;-)

    Men det trigget også hifi-interessen så alt jeg tjente inklusive alle konfirmasjonspengene ble brukt på et ganske staselig anlegg: Bose 901 (med ni fulltoner og aktiv EQ, det var saker den gang!), Sentec ACM-1 monoblokker (kit), Hafler preamp (kit) og B&O platespiller hvor jeg fikk en rådyr pickup fra den "kasserte" kassa på verkstedet ;-) Alt kjøpt svinbillig gjennom Strandberg som de het. Råeste anlegget i høyblokka (rampegjengen på Klyve mellom Skien og Porsgrunn) skal sies!

    Etter det har det bare ballet på seg, til det som jeg etter hvert skal skrive mer om her. Gleder meg :love:
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig med egen tråd, gratulerer 😊. Hvor stort er rommet hvor de britiske barskapene står? 🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Kjempebra, gratulerer med egen tråd som jeg kommer til å følge med spenning:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
    L

    larsmartin

    Gjest
    Gratulerer! Det blir en spennende tråd av en skikkelig entusiast som blir gøy å følge. ☺ Mye heftig utstyr! 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer, det var stueanlegget sitt det🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det var på tide, erk.
    Håper på mengder av lydrelaterte diskusjoner, svada, temperatur, uenigheter, entusiasme....etc.etc videre i tråden.

    Fy flate, tenk å ha en kjerring som tåler å ha slik monster hifi i stua.
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, vil tro det tilbringes mye tid foran disse anleggene. Og Inselwinds kreasjoner som dere klarte og få opp trappa, betaler seg nok med masse vellyd allerede og det føre du har fått justert ting inn.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Takk takk til alle sammen, er litt overveldet rett og slett :love:
    Stua er ganske stor og tåler godt Westminster. Den "lyttekroken" er ca 5x8 meter men med vinkel inn til resten av stua. Så der er det masse volum som bassen kan utfolde seg i :)
    Kinoloftet er betraktelig mindre men jeg synes jeg har fått det ganske bra til der oppe også med litt bassfeller osv og med Moelva som fronter er jeg på vei mot noe veldig spesielt der oppe... To helt forskjellige anlegg. Det er noe av det jeg synes er mest spennende, begge er bra men med forskjellige styrker og svakheter.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Denne helgen skal benyttes til å se på film, litt god vin og tune litt mer på Moelva ;-) Skal eksperimentere med forskjellige integrasjoner med subbene, og muligens et par alternative deleflanker mellom mellomtone og diskant i Hypex DSP'n. Skal få postet litt grafer og tullball etter hvert som det tar form :)
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    680
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Gilja
    Her var det mye spennende! Denne tråden skal følges😀👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med egen tråd 👍 Litt av noen anlegg du har, rått og flott.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    To helt forskjellige anlegg. Det er noe av det jeg synes er mest spennende, begge er bra men med forskjellige styrker og svakheter.
    - Blir begge brukt like mye?
    - Har du ro på deg til å sitte nede å bare lytte på musikk?
    - Fremover, er det en risiko for at det nede blir litt tilsidesatt om du får dreisen på tårna?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    - Blir begge brukt like mye?
    - Har du ro på deg til å sitte nede å bare lytte på musikk?
    - Fremover, er det en risiko for at det nede blir litt tilsidesatt om du får dreisen på tårna?
    Nja stueanlegget blir foreløpig brukt mest. Færre trapper ;-) Men ja jeg kan sitte timesvis foran hvert av disse anleggene og bare storkose meg. Sovner gjerne foran et av dem også... Digger egentlig Roon sin "radio" funksjon, da kommer det plutselig noen forslag som likner på musikksmaken for øvrig men med en ny vri eller noe som er spennende.

    Jeg VET at vi får dreisen på de tårna. De er allerede sinnsykt bra og det skal bli enda bedre. Jeg har hatt to-tre alternative anlegg lenge og jeg prøver å gi alle litt kos i ny og ne slik at alle skal føle at de bor i et godt og trygt hjem ;-) Kinoloftet kommer selvsagt til sin rett når det er seriøs film på gang. Da har ikke stueanlegget mye å stille opp med. Jeg tviler likevel ikke på at Moelva etter hvert vil spille like bra på musikk som stueanlegget. Men det gjenstår LITT foreløpig ;-)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Herlig rom og spennende utstyr, blir en tråd jeg må følge med på🎶😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Flotte westminister:) 15 tommeren ser små ut i forhold til subbene, men trengs de, westministeren mener jeg skal strekke seg til 18 herz hvis jeg ikke husker helt feil. Men uansett flotte saker
    Takk :)
    Nei de subbene "trengs" egentlig ikke. Og jeg har en egen profil i Trinnov uten subbene bare for show. Men det låter enda litt bedre når subbene tar jobben under 50-60Hz, fin demoeffekt med subber av og på, ser haka detter ned på brøstkassa hos enkelte på besøk når subbene kobles inn ;-)

    De servosubbene er rett og slett nydelige og med Trinnoven bare blender de inn uten at du kan høre det utover at alt låter litt bedre... Har nøyaktig samme target curve med og uten subber, og det måler omtrent likt med og uten, bortsett fra at subbene ikke stopper før 5Hz eller deromkring.

    Men lydbildet vokser litt i alle retninger og med enda deiligere mellomtone som resultat. Da koser de 15-tommerne seg (og forsterkeren også) på omtrent tomgang og uten synlig membranutslag omtrent uansett for gæli det står til på volumknotten :) Kan ALDRI få nok headroom tror jeg!
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Får litt mer perspektiv av disse "Moelva" høyttalerene når de står i kinoen, nesten litt fryktinngytende. Ser helt rått ut. Skal stereopluss el teste disse?
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Får litt mer perspektiv av disse "Moelva" høyttalerene når de står i kinoen, nesten litt fryktinngytende. Ser helt rått ut. Skal stereopluss el teste disse?
    De er sjukt vakre der oppe. Stusser nesten i taket der de står og lener seg over lyttestolene ;-)
    Ja det er mulig stereo+ kommer en tur. En vakker dag 😁

    Ift perspektiver er dette bildet også ganske illustrerende, og jeg har vel lov til å vise det en gang til, nå i egen tråd! Verdens beste kjærring som passer på noe av de morsomste adoptivbarna i huset :)
    1670011812717.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvilken plass i køen har de? Husk jeg trenger ikke komme på en vakker dag...
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med fantastiske høyttalere og egen tråd!
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    de nye tårn høytalerene er super sexy, fin finish:)
    De synger også ganske sexy! Men aller best på litt lenger avstand virker det som. Så jeg skal ikke trenge meg på, må bli kjent med damene først :love:
    Forresten @inselwind visste du at du har laget to damer til meg? De er litt sånn deilige berter som krever sitt samtidig som du ikke kan få nok av dem...
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Hva er radius på buen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hva er radius på buen?
    Har ikke peiling. Tipper @W.Sand har beregnet litt. Men de krever noen meter avstand før det sitter, har allerede flyttet dem et par hakk og er allerede veldig bra ved 3 meter men mulig de er enda bedre v/3,5. Men ved 3,5m har jeg en liten utfordring med lerrettet i midten. Det kan dras opp med fjernkontrollen og da er det ikke noe problem men dette skal fungere godt i 16-kanaler og i 2. Noen kompromisser blir det nok. Jeg skal prøve litt forskjellig.
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.939
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    De synger også ganske sexy! Men aller best på litt lenger avstand virker det som. Så jeg skal ikke trenge meg på, må bli kjent med damene først :love:
    Forresten @inselwind visste du at du har laget to damer til meg? De er litt sånn deilige berter som krever sitt samtidig som du ikke kan få nok av dem...
    Steller du pent med the twin-sisters fra Moelva så lover jeg at de synger deg mo i knærne når du enn skulle ønske 🎶🎵🍷❤
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Altså, jeg har opplevd Westminster i det virkelige liv. Og de subbene dine er ufattelige. Hvor deler du? Hva er forskjellen? Det er så kult når bra nok ikke er bra nok!
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Altså, jeg har opplevd Westminster i det virkelige liv. Og de subbene dine er ufattelige. Hvor deler du? Hva er forskjellen? Det er så kult når bra nok ikke er bra nok!
    Jeg deler faktisk så høyt som 60Hz nå, 24dB. Ikke at Westminster egentlig trenger det, men det er optimalt ift plassering av høyttalerne slik at de spiller best oppover og lager dette brede og dype lydbildet jeg alltid jakter etter og samtidig uten "hull i midten" i mine ører, og så har jeg subbene som kan kompenseres litt ekstra med romkorreksjon uten at de tar skade av det. Der sitter det 6,4kW RMS (helt sant, han Peter hos meroVinger har laget subber på steroider for meg til veldig få kroner alt tatt i betraktning) i hver subb så de har plenty headroom og tåler litt boost i det som ellers ville vært en dipp mellom 40-50Hz pga plasseringen.

    Jeg har vurdert å plassere subbene helt inn i hjørnene; teknisk sett er det aller best for å redusere den dippen jeg får med plasseringen de har nå men jeg liker faktisk det estetiske med at de er synlig integrert og spiller "sammen" med høyttalerne, men også ift litt ekstra fysisk trøkk i brøstkassa.
    Så får det gjerne koste noen dB headroom. 😁 😁:love:
     
    Sist redigert:

    t.h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2018
    Innlegg
    211
    Antall liker
    270
    Torget vurderinger
    1
    De er sjukt vakre der oppe. Stusser nesten i taket der de står og lener seg over lyttestolene ;-)
    Ja det er mulig stereo+ kommer en tur. En vakker dag 😁

    Ift perspektiver er dette bildet også ganske illustrerende, og jeg har vel lov til å vise det en gang til, nå i egen tråd! Verdens beste kjærring som passer på noe av de morsomste adoptivbarna i huset :)
    Vis vedlegget 873665
    Nydelig design!
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Moelva-prosjektet:
    Har brukt noen timer på å endre deling mellom mellomtone og diskant i dag, samt bedre integrasjon med subber. Kom et godt stykke.
    Slik ser deleflankene ut nå på Moelva (NB! Med 40Hz highpass mot hjørneplasserte subber som ikke er med i målingen):

    1670093711231.png

    Begynner å bli småpent synes jeg... I praksis er det 2.ordens deling hele veien sånn omtrentlig.

    Og i kveld skal jeg lytte til to forskjellige profiler (her med 1/12 smoothing) inkludert global korreksjon og inkludert hjørnesubber:
    1670093826690.png

    Jeg har ikke særlig tro på superglatte kurver vha DSP så litt småuryddig oppover pga refleksjoner er lov slik jeg tenker. Ser ikke like pent ut men låter bedre. Variasjonene er såvidt innafor +/- 3dB hvis du ignorerer tiltingen. Mulig den blå kurven er litt for mye tilt, har allerede tatt den opp 1dB..

    PS: De hjørnesubbene er tunet til 16Hz portet som dere kanskje ser, men så er det slutt. Digger det på kino. Masse output der det betyr noe selv om målinger under 20Hz ser mer imponerende ut med lukka subber, men 12dB mer kapasitet i dypbassen mellom 20-40Hz er ikke å forakte heller... 16" hjørneplassert bassrefleks m/1500W RMS har vel omtrent samme kapasitet som mine 2x18 lukket meroVinger i stua v/20Hz tipper jeg.. mye mindre kapasitet oppover selvsagt men der tar Moelva over uansett, fra 40Hz..
    :love:
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Nei Umik-1... Har kanskje tenkt at jeg bør oppgradere... Bør jeg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn