Erks skriblerier

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    DÊsken da kom det en ny dings pÄ dÞra!

    1682521908432.png
    1682521989219.png

    dCS Bartok APEX, som erstatter min gamle dCS Bartok. APEX har helt nytt kretskort for DAC og klokking og outputsteg men den ser helt identisk ut.
    Min er som tidligere koblet til ekstern klokke (Mutec) og jeg bruker heller ikke den innebygde "network bridge" streameren siden jeg har Trinnov ST2 Pro med digital inn og ut (ogsÄ den med ekstern masterklokke) mellom streamer (Cocktail Audio X50D) og dCS Bartok APEX. Slik:
    1682523090165.png


    Mye digitalt stĂŠsj for Ă„ spille en simpel FLAC men men...

    Har ikke rukket Ä hÞre sÄ mye ennÄ men tÞr helt klart Ä pÄstÄ at denne oppgraderingen utgjorde en klar forbedring! Vet godt at det er delte meninger og at enkelte mener at en DAC til 5000 kroner holder i massevis. Ikke enig. Innebygd DAC i Trinnov holder pÄ ingen mÄte fÞlge med dCS, hverken mÄlemessig eller subjektivt. Det er ikke samme bang-for-the-buck oppgradering som nye hÞyttalere eller slikt men en skikkelig deilig forbedring likevel! Bare om mulig ENDA mer avslappet og gjennomsiktig og med en utrolig dybde og ro jeg ikke hÞrte pÄ helt samme mÄten i forrige versjon. MÄlinger bekrefter 12 dB bedre linearitet enn forrige modell, bedre utnyttelse av ekstern klokke/PLL som er viktig hos meg, og et enda bedre utgangstrinn (som allerede var fenomenalt) med 3 Ohm utgangsimpedanse som lett driver last ned til 600Ohm uten mÄlbare avvik. SÄ det kan kanskje forklare at det faktisk ogsÄ kan lÄte bedre i mitt oppsett...

    Om det er innbilning? Spiller ingen rolle egentlig, siden jeg hĂžrer det jeg hĂžrer, innbildt eller ikke :) Godt fornĂžyd!

    Snart kommer nye subber til kinoen! Det blir nok en stĂžrre forbedring ja, men ja takk til begge deler!!
    😁
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    Var pÄ Emma Steinbakken konsert i gÄr pÄ Rockefeller. Helt godkjent lyd og mer enn godkjent opptreden.
    Talentfull ung dame med nydelig rasp i stemmen. Og sÄ sÞt atte ;-)
    FĂžlte meg kanskje ikke HELT hjemme blant publikum som stort sett var jenter pĂ„ 18-25 Ă„r.. Men koselig nok det og 😍

    1682858163884.png
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.672
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ja hun er virkelig flink :) sÄ denne sesongen med hver gang vi mÞtes og hun gjorde en fantastisk jobb
    Og ja hun er flott

    mvh
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    Ja hun er virkelig flink :) sÄ denne sesongen med hver gang vi mÞtes og hun gjorde en fantastisk jobb
    Og ja hun er flott

    mvh
    Isah som ogsÄ var med i hver gang vi mÞtes var ogsÄ en tur innom. Utrolig stemme pÄ den mannen ogsÄ ;-)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.672
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Isah som ogsÄ var med i hver gang vi mÞtes var ogsÄ en tur innom. Utrolig stemme pÄ den mannen ogsÄ ;-)
    Ja helt sant, likte han meget godt selv om han var et ukjent blad for meg :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    Forresten disse miksegutta som lager FLAC har fortsatt en lei tendens til Ä legge seg veldig tett opp til 0dBFS pÄ enkelte innspillinger. Jeg ser det tydelig etter at jeg tar ned signalet -6dB i Roon, mens nÄr Trinnov fÄr resultatet rapporterer den likevel input peaks pÄ -5.1dBFS (pÄ en gitt innspilling)... som altsÄ er en umulighet med mindre man interpolerer signalnivÄet mellom samples, og som ville blitt 0.9dB intersample overs inn i DAC. Dessverre gjelder det ikke bare 16-bits komprimert pop... Merkelig at ikke flere DAC-produsenter gjÞr noe aktivt med dette utover Lyngdorf og Benchmark.. (og tydeligvis Trinnov som i hvert fall beregner det) eller jo jeg vet hvorfor: fordi det fÄr nevnte DAC til Ä mÄle noen dB dÄrligere enn den ellers ville nÄr ASR eller Stereophile mÄler SNR/SINAD med en perfekt sinuskurve som input.. Men i praksis er dette veldig enkelt Ä fikse: har du mulighet bÞr du absolutt sette (digitalt volum pÄ) maks -3dB (helst -4dB) uansett format sÄ er problemet lÞst..

    Mer info: https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/intersample-overs-in-cd-recordings

    PS: Grunnen til at jeg tar ned kilden hele -6dB istedet for den teoretiske -3.01dBFS er for Ä gi litt ekstra headroom til romkorreksjon/DSP som gjÞr problemet potensielt enda stÞrre: Det funker fint i DSP sÄ lenge man trickser med floating point men sÄ skal det konverteres tilbake til 16/24bit fÞr DAC....

    La gjerne vĂŠre Ă„ tro meg, eller fiks problemet 😍
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    I dag har jeg lekt med denne: https://www.fabfilter.com/products/pro-q-3-equalizer-plug-in
    Dynamisk lineĂŠr-phase EQ. Uante muligheter.

    Den er enkel Ă„ prĂžve ut hvis du har Audirvana eller annet som stĂžtter vst-plugins. Veldig kult. Og har absolutt noe for seg mener jeg.. Statisk EQ er egentlig barnslig enkelt og for det meste suboptimalt.

    Kanskje det jeg snakker om er mest aktuelt dersom du bare vil ha "best lyd for meg" uten Ä vÊre "true to the master" siden du egentlig endrer hele signaturen pÄ lÄta. PÄ den annen side, Þrene dine er heller ikke true to the master, avhengig av lyttenivÄ... her er det uplÞyd mark som jeg ikke helt ser omfanget av.

    Med hilsen fra Erk i den mest fantastiske 1.mai nerde-bobla :cool:

    1682963444563.png
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    Hvorfor vil du ha den dynamisk Erk?
    Tja.... jeg blir jo litt ivrig med geek-tendenser pÄ arbeidernes dag og ser noen muligheter som kanskje ikke er der rett ut av boksen men som har et potensiale.

    Som jeg nevnte for deg tidligere; tilpasninger til dynamikkomfanget i Þret inkludert dets skavanker som reduserer grensene for bÄde uforvrengt og oppfattet lyd ved forskjellige SPL (*) og som gjerne oppstÄr etter man blir 30+ Är gammel. NÄr det er sagt, endel av de presets'ene som jeg har prÞvd ut i dag lÄter meget pent pÄ mange opptak helt uavhengig av hÞrselsskavanker (tror jeg da, jeg har jo mine som jeg ikke blir kvitt). MEN da driver man egentlig med Ä manipulere masteren for mest subjektiv glede men det er ogsÄ ganske uproblematisk slik jeg tenker pÄ lyd: jeg gir egentlig en lang F i hvordan en lydtekniker pÄ 25 Är hÞrte lyden over sine billige Yamaha-monitorer og kan ikke forstÄ at det egentlig er noen fasit, sÄ da tenker jeg det er fritt fram Ä vÊre min egen mastersjef :cool:

    * EDIT: inkludert hvordan stÞygulvet i rommet pÄvirker det vi hÞrer selvsagt...
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Noen eksakt fasit finnes opplagt ikke, men jeg er mer skeptisk til om akkurat det med Ä gjÞre ulik EQ avhengig av nivÄet pÄ signalet inn, vil hÞres realistisk ut i praksis. Selv ser jeg klart mest nytte av dynamisk EQ for Ä kunne dra mer dB ut av hÞyttalere som skal jobbe pÄ ytegrensa.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    Noen eksakt fasit finnes opplagt ikke, men jeg er mer skeptisk til om akkurat det med Ä gjÞre ulik EQ avhengig av nivÄet pÄ signalet inn, vil hÞres realistisk ut i praksis. Selv ser jeg klart mest nytte av dynamisk EQ for Ä kunne dra mer dB ut av hÞyttalere som skal jobbe pÄ ytegrensa.
    Ja nÄ pusher ikke det jeg har prÞvd ut i dag grensene pÄ noen mÄte men jeg tror hva som vil oppfattes som mest realistisk er et litt Äpent spÞrsmÄl som krever mer utforskning med mange par Þrer av forskjellig "kvalitet". Akkurat det jeg synes er litt spennende, litt inspirert av tidligere jobb innen hÞrseltesting og hvordan hÞreapparater oppleves av brukere;-)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    Aj aj... det ble bra det.. 67 grader kjernetemperatur da det ble servert.RĂžyking er bare digg... har omtrent 2kg igjen men... litt rĂždvin nĂ„ sammen med litt Manfred Mann pĂ„ tv-hĂžytallerne i stua sĂ„ blir dette en bra kveld kjenner jeg 😍
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    Det er veldig lurt Ă„ fryse inn litt.
    (i tilfelle jeg stikker innom snart😂)
    Men du har jo lovet Ă„ komme snart! Jeg sitter klar jeg og skal etter beste evne forsĂžke Ă„ imponere en mesterkokk med mine amatĂžrkunster hvis muligheten byr seg ;-) Faktisk tror jeg noe sĂ„ enkelt som hel kylling funker... det er sabla godt med kylling som ikke er tĂžrr... men den entrecoten ble bare som smĂžr... alt fett godt marmorert inn slik bare du kan best, der tviler jeg ikke basert pĂ„ det jeg har sett 😁
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    Det beste akustikktiltaket!

    Åpne terrassedĂžra som er ca 5 meter bak lytteposisjonen og trekke for akustiske gardiner pĂ„ resten av bakveggen. Det blir totalt 10kvm akustikkbehandling og med en "bassfelle" pĂ„ 6kvm som strekker seg ned til 0Hz med uendelig effektivitet. Skulle ha kjĂžpt foldedĂžrer istedet for skyvedĂžrer sĂ„ kunne jeg Ăžkt bassfella til 10kvm... Rett og slett "hull i veggen" slik AVAA reklamerer med men denne lĂžsningen er billigere. Frisk luft blir det ogsĂ„. HĂ„per naboene liker musikken da :)

    1683984684681.png
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    erk, jeg har et hull i taket pÄ ca 3 m2 opp til stua fra kjelleren.
    Det har gitt meg en jevn +/- 5 dB rÄ respons fra 10 til 100 Hz.

    SlÄ den du.

    ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk
    L

    larsmartin

    Gjest
    Bassrefleks rommet. 😊 Blir det patentert?
    Jeg har vinduer pÄ bakvegg. Det mÄler bedre nÄr de stÄr Äpent, men attacken i bassen reduserer.
    Hva opplever du?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Selv med 4x21" har ikke jeg det attacket jeg Þnsker meg, men sÄ lenge responsen er jevn....er jeg fornÞyd.

    NivÄet til Shy eller Karmann er det optimale, men det krever sin mann.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    410
    Antall liker
    483
    Sted
    BrĂžttum
    Funker brukbart mtp smekk hos meg med 12* 18" i bassrefleks ogsÄ ;) BasstÄrna er noe bak, men det er bare 1/3 av membran-arealet ogsÄ ....
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.075
    Det beste akustikktiltaket!

    Åpne terrassedĂžra som er ca 5 meter bak lytteposisjonen og trekke for akustiske gardiner pĂ„ resten av bakveggen. Det blir totalt 10kvm akustikkbehandling og med en "bassfelle" pĂ„ 6kvm som strekker seg ned til 0Hz med uendelig effektivitet. Skulle ha kjĂžpt foldedĂžrer istedet for skyvedĂžrer sĂ„ kunne jeg Ăžkt bassfella til 10kvm... Rett og slett "hull i veggen" slik AVAA reklamerer med men denne lĂžsningen er billigere. Frisk luft blir det ogsĂ„. HĂ„per naboene liker musikken da :)
    Har testet med hull i veggen via bassfelle fÞr det vandrer videre. Hull typ stÞrrelse dÞrblad. Markant Þkning i dypbassen. Planen min er og gjennomfÞre enda mer hultaking for enda bedre effekt. Mitt gÄr da riktig nok ikke ut i friluft men "lyden" har et rom pÄ rundt 18 meter lengde og 1.50 meter bassfelle pÄ midten.

    MÄling av FR i dypet med og uten hÞl ;) (edit: MÄlt pÄ samme volume)

    dÞrÄpen.jpg
     
    Sist redigert:

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    410
    Antall liker
    483
    Sted
    BrĂžttum
    Har testet med hull i veggen via bassfelle fÞr det vandrer videre. Hull typ stÞrrelse dÞrblad. Markant Þkning i dypbassen. Planen min er og gjennomfÞre enda mer hultaking for enda bedre effekt. Mitt gÄr da riktig nok ikke ut i friluft men "lyden" har et rom pÄ rundt 18 meter lengde og 1.50 meter bassfelle pÄ midten.

    MĂ„ling av FR i dypet med og uten hĂžl ;)

    Vis vedlegget 920088
    Har du noen hele betong-vegger hjemme eller i nabolaget med den responsen der? :unsure: Jeg har avgrenset meg til 15hz i bassen fordi murpussen falt av hver gang jeg sÄ pÄ film den gang da det var full fres ned til 10hz .... Det mÄ jo vÊre helt horribelt med 100dB+ pÄ 5hz?
    Jeg ser jo at mÄlingen viser vesentlig mindre, men det der kan ikke vÊre "full fest preseten"?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Selv med 4x21" har ikke jeg det attacket jeg Þnsker meg, men sÄ lenge responsen er jevn....er jeg fornÞyd.

    NivÄet til Shy eller Karmann er det optimale, men det krever sin mann.

    Attacet ligger over de 4x21 sÄ du trenger mer midd
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1.075
    Har du noen hele betong-vegger hjemme eller i nabolaget med den responsen der? :unsure: Jeg har avgrenset meg til 15hz i bassen fordi murpussen falt av hver gang jeg sÄ pÄ film den gang da det var full fres ned til 10hz .... Det mÄ jo vÊre helt horribelt med 100dB+ pÄ 5hz?
    Jeg ser jo at mÄlingen viser vesentlig mindre, men det der kan ikke vÊre "full fest preseten"?
    Nei, dette er bare en test og veldig lavt. Det er sÄ og si ikke dybass langs sidevegger her, okke som volume.
    Har derfor ingen sprekt murpuss pÄ utsiden heller :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    Bassrefleks rommet. 😊 Blir det patentert?
    Jeg har vinduer pÄ bakvegg. Det mÄler bedre nÄr de stÄr Äpent, men attacken i bassen reduserer.
    Hva opplever du?
    Hehe! Kjempekult med sÄ mye interesse rundt et hull i veggen men det er jo ingen tvil om at bedre bassfelle finnes ikke :)
    Hos meg reduserer det ikke noe attack iom at jeg sitter sÄ nÊr bassene som spiller rett inn i brÞstkassa men jeg kan forstÄ at det kan ha slike effekter ved at man fÄr mindre hjelp av rommet. Bassrefleks vs lukket rom ja...
    Men generelt, hvis man har nok reserver, sĂ„ tenker jeg at hull i veggen er en god ting ift bĂ„de vannfall og frekvensrespons, og at definisjonen i bassen totalt sett blir klart bedre i hele rommet, men ikke nĂždvendigvis for naboen 😍
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    erk, jeg har et hull i taket pÄ ca 3 m2 opp til stua fra kjelleren.
    Det har gitt meg en jevn +/- 5 dB rÄ respons fra 10 til 100 Hz.

    SlÄ den du.

    ;)
    Med rÊva pip Äpen har jeg avvik pÄ +/- 3,5 db fra 6 til 100hz, begge kanaler mÄlt. Glattet med 10 perioder ved 10 Hz og 6 ved 280Hz
     
    Sist redigert:
    • Love
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    Moelva
    Sen 17. mai og jeg har holdt meg unna det meste av sosial aktivitet. Koste meg med Moelva pÄ loftet mens huset var fullt av russejenter :)
    Jeg mÄ si at Moelva vokser til stadig nye hÞyder lydmessig. De krever et stort rom, skulle Þnske jeg hadde hatt et enda stÞrre et tilgjengelig for da tror jeg de kunne spilt ENDA stÞrre enn de gjÞr nÄ. Men jeg er veldig fornÞyd med disse vakre sÞylende fra @inselwind @W.Sand og @Snickers-is, selv om jeg ikke tviler pÄ at det gjenstÄr litt for Ä fÄ ut alt som bor i dem.

    Etter min lille egotripp justering hvor de 6x7" bassene bak kun bidrar mellom 100-300Hz i fase sammen med 12x5" mellomtoner framover spiller de med en slik pondus i mellombassen som helt klart overgÄr alt annet jeg har hÞrt. Og en utrolig illusjon av Ä "vÊre der". Westminster i stua, sÄ snart jeg drar for alle gardiner osv, er fortsatt konge pÄ pinpoint plassering og ren dynamisk galskap. Men nÄ er likevel Moelva favoritten pÄ mÄten de forsvinner og lager et slikt lydpanorama. Uten tvil. Litt bedre basser nÄ sÄ, men jeg mÄ tydeligvis ned til Tyskland for Ä snekre selv, for han mannen der nede er opptatt med noe annet tror jeg...
    😍
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    TÄrnÄsen
    Herrejemmeni hvem var det som gav meg et stykke ytrefilet av edel opprinnelse ved forrige lyttekveld??? Den ble grillet etter alle kunstens regler i kveld. Helt fantastisk!!!!!! Hvem mĂ„ jeg bestikke for mer???????????? Jeg mĂ„ ha mer, masse mer!!!!!! Hilsen mr meat😍
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    10.702
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hvis det var ytrefilet av urfe, rĂžkelaks fra Dirdal du tenker pĂ„ sĂ„ var den med fra ossđŸ˜‹đŸŽ”đŸŽ¶.. Men den har du kanskje spist forlengst?
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn