Erks skriblerier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    BTW, etter å ha sett bildene her og i et par tre andre tråder nylig slår det meg at det begynner å bli ganske så mange skikkelig FEITE anlegg her på det store østland nå... åpenbart at musikk- og hifiinteressen både lever og har gode vilkår! Herlig!
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    BTW, etter å ha sett bildene her og i et par tre andre tråder nylig slår det meg at det begynner å bli ganske så mange skikkelig FEITE anlegg her på det store østland nå... åpenbart at musikk- og hifiinteressen både lever og har gode vilkår! Herlig!
    STOR entusiasme vil jeg si! Og ikke minst, utrolig mange hyggelige folk! Håper jeg får anledning til å bli kjent med enda flere av folkene med samme lidenskap. Og så skal jeg invitere meg selv på besøk hit og dit :eek:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Dette var kult, og ikke så jeg noe til hifi- politiet heller. Bare hyggelige entusiaster.
    To meget kule anlegg var det også, med kanskje noe uforløst potensialet, og det må jo bare være en fryd å styre dette inn til egne preferanser

    Jeg hadde det meget hyggelig og takker for hyggelig selskap

    Erk, du er en mann med stort hjerte:)

    Mvh-
    Tor
    Tusen takk for at du kom den lange veien! Setter stor pris på det, det er ekte entusiasme!
    Fikk inntryk av at du likte Moelva veldig godt... Du må komme tilbake når subbene er på plass! I mellomtiden kommer jeg gjerne på besøk til Langesund! :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Takk for meg, og takk for gjestfriheten! Gleder meg til fortsettelsen. Også veldig kjekt å treffe kjente og ukjente i uformelle omgivelser.
    Oss to fra lørdag morgen kl 01-03 med din singel-malt!! Det kommer jeg til å huske lenge! Og så har du så mye energi og kunnskap! Og du var verdens beste discjockey begge dager! Tusen takk! :love:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Tusen takk for at du kom den lange veien! Setter stor pris på det, det er ekte entusiasme!
    Fikk inntryk av at du likte Moelva veldig godt... Du må komme tilbake når subbene er på plass! I mellomtiden kommer jeg gjerne på besøk til Langesund! :)
    Fant meg godt til rette der og akustikken der er nærmere det jeg selv har. Presenterer et flott lydbilde. Du er hjertelig velkommen hit når ting er på plass.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Fant meg godt til rette der og akustikken der er nærmere det jeg selv har. Presenterer et flott lydbilde. Du er hjertelig velkommen hit når ting er på plass.
    Takk takk jeg kommer! Ja stua er jo litt livlig selvsagt, med mye glass som det gjerne er i moderne stuer og dessuten asymmetri i en stor 90 kvm L-form. Men det skal liksom være dagligstue så da blir det kompromisser, men som jeg lever godt med. Mens på kinoloftet er det KUN anlegget som er prioritet så der skal det nok optimaliseres enda litt mer. Folk undervurderer betydningen av rommet, og bruker alt for mye på remedier framfor rommet, det er helt sikkert. Symmetri kanskje aller viktigst etter min mening, det er også derfor jeg laget en vegg på kinoloftet slik at jeg fikk symmetrien og da satt det. Dernest god demping i bassen. Resten er 90% opp til høyttalerne. tenker jeg da.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Takk takk jeg kommer! Ja stua er jo litt livlig selvsagt, med mye glass som det gjerne er i moderne stuer og dessuten asymmetri i en stor 90 kvm L-form. Men det skal liksom være dagligstue så da blir det kompromisser, men som jeg lever godt med. Mens på kinoloftet er det KUN anlegget som er prioritet så der skal det nok optimaliseres enda litt mer. Folk undervurderer betydningen av rommet, og bruker alt for mye på remedier framfor rommet, det er helt sikkert. Symmetri kanskje aller viktigst etter min mening, det er også derfor jeg laget en vegg på kinoloftet slik at jeg fikk symmetrien og da satt det. Dernest god demping i bassen. Resten er 90% opp til høyttalerne. tenker jeg da.
    Men var det ikke noen kabler som var så raske at det ikke ble noen romproblemer?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.473
    Torget vurderinger
    1
    Takk for en utmerket aften, alltid hyggelig å møte andre med den samme driven for musikk og god lyd.

    Det er bare så mye mer givende enn å sitte bak tastaturet å mene mangt og meget om lyd og målet er jo nødvendigvis ikke å bli enig om alt, men det er alltid noe nyttig man tar med seg videre.

    Når det gjelder lyden disse møblene presenterte var det nok linje som traff meg best, helt sikkert på grunn av rommet og et assortert utvalg Glava, for selv om begge oppsett var høyst fleksible med dsp er det noe annet når rommet blir litt temmet underveis.

    Westminster fikk jo også en litt urettferdig start da noen hadde endret ss slik at korrigering var litt ut av fokus så når nye subber og mulig omplassering er utført tar jeg gjerne turen igjen.



    Mvh Roald
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Der er vi helt på linje! Og jeg hadde ikke en gang giddet å dra dersom jeg hadde blitt invitert til Hans Høyhet. Hadde han stukket innom Slukoteket hadde jeg nok av vanlig høflighet hilst på men that's it.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Det var vel Olav. Hva med Harald Kongesen? De har jo blitt så folkelige etterhvert.. Betimelig med sen-navn nå.

    Skikkelig OT nå men det er slike tilbakeslag livet gir :giggle:
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det var vel Olav. Hva med Harald Kongesen? De har jo blitt så folkelige etterhvert.. Betimelig med sen-navn nå.

    Skikkelig OT nå men det er slike tilbakeslag livet gir :giggle:
    Har ikke alle "Rex" som etternavn når de er regent (?)
    Sjekket, Rex er oversatt til gnorsk "Konge".
    Så da blir det "Harald Konge", de signrer vist med <navn> R (?)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    "Det er noen kompromisser, det skal jo være en dagligstue."

    Det folk ser for seg:
    Vis vedlegget 905684

    Faktisk oppsett:
    Vis vedlegget 905682


    :love: :geek:😅🤪😁
    :love:
    Ja altså, jeg refererte nok ikke til dagligstua til fru Bergliot på Frogner og jeg sa heller ikke STORE kompromisser! :ROFLMAO:

    Men et eksempel på kompromiss er at jeg har plassert Westminster ut mot sidevegger og med masse toe-in for å få plass til subbene på en sånn passe visuelt OK måte.

    TIlbakemeldingen i går var nok at kanskje det ikke er HELT optimalt. Så en konfig som skal prøves (en vakker vårdag etter påske), som kanskje blir seende litt mer uryddig ut, er å ta bort de (ASC 20") cylinder-bassfellene og plassere subbene i hjørnene. Da kan jeg skyve Westminster omtrent 30 cm ut fra hver side. Da vil subbene spille litt inn i ryggen på Westminster men de er delt på 60Hz så det bør ikke kunne høres (noe særlig). Har målt det tidligere og da trengs det også litt mindre korreksjon av en dipp v/50Hz enn det som er nå. Og så vil lydbildet ble enda litt mer stødig i center (og faktisk vokse enda litt mer i høyde) samt at sweetspot'en blir mye bredere enn den er nå. @avelon har hørt det tidligere og det blir nok litt bedre men ikke like "fint" (alt er relativt:)

    Tenker at i neste runde skal demo skje med en slik konfig. Jeg er ikke HELT overbevist for personlig synes jeg det låter dødsbra nå (altså, etter at vi oppdaget og korrigerte for sofaskyvingen som ungene hadde gjort - gremmes fortsatt...). Men det er ikke SÅ mye jobb så det skal prøves likevel.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det gikk visst litt hardt for seg i helgen, ser i nyhetene nå at det brenner i en trafostasjon og 40 000 er uten strøm i ERKs nabolag. Han må nok gå med hettegenser og caps de neste dagene…. Eller var det mitt forsøk på å spille ELPs Toccata som knekte nettet?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Men var det ikke noen kabler som var så raske at det ikke ble noen romproblemer?
    Ja du tenker på de sølvkablene som lå på vent oppå subbene kanskje? Ja altså, de kan nok ha noe effekt der de ligger pent kveilet i en passe sånn spole-konfig og kan nok påvirke visse psykonevroser allerede. Men bare vent til de faktisk kobles til! 😄 Jeg har ikke orket enda men når jeg uansett skal flytte på ting så skal de på plass. I mellomtiden gir det en viss nytelse bare å se og kjenne på den kvaliteten og vite at jeg har en 2x kvartkilo sølv som resonnansdemper oppå hver sub!
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Det gikk visst litt hardt for seg i helgen, ser i nyhetene nå at det brenner i en trafostasjon og 40 000 er uten strøm i ERKs nabolag. Han må nok gå med hettegenser og caps de neste dagene…. Eller var det mitt forsøk på å spille ELPs Toccata som knekte nettet?
    Ja faktisk gikk strømmen for en liten stund siden! Hvordan dette går når jeg får 15kW mer sub-amper vites ikke 🤣
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ja faktisk gikk strømmen for en liten stund siden! Hvordan dette går når jeg får 15kW mer sub-amper vites ikke 🤣
    Trist dagen derpå... Strømbruddet kl 15 tok kvelden på Trinnov. Kun Trinnov og ingenting annet. Ingen sikringer er gått og den lyser grønt men gjør ingenting og jeg får ikke kontakt via nettet.. Merkelig men det sier vel sitt.
    Så da blir det ukorrigert og uten subber en stund. Overlever nok det også men forbaska irriterende! :cry:
    Kinoloftet blir redningen!!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hmm, burde være rimelig kurant å feilsøke på siden det i prinsippet er en PC.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hmm, burde være rimelig kurant å feilsøke på siden det i prinsippet er en PC.
    Ja det burde nok det og men det er nok noe IO som har sagt takk for seg, kanskje i FW. USB-fjernkontrollen (La Remote) står bare med alle lys på inkludert en kraftig rød led som rop om hjelp... Så det ser ikke bra ut selv om jeg har prøvd livredding etter alle kunstens regler. Må nok innom litt service ja... Mulig en full reset på et vis for det gir ikke mening at det er HW-feil gjennom alle de strømverna jeg har osv (basert på min erfaring med slikt i hvertfall)

    Godt det ikke skjedde i går da!! :love:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Falsk alarm! Trinnov funker, det var bare USB-fjernkontrollen (La Remote -> La Crap) som av en eller annen grunn tok kvelden og Trinnov gikk i frø når den var plugget i. Den har slitt litt fra før, tydeligvis ikke topp kvalitet der :)
    Men akkurat den klarer jeg meg nok uten en stund! Det var deilig... da fortsetter eventyret :love:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den har slitt litt fra før, tydeligvis ikke topp kvalitet der
    Glad jeg ikke lot meg forlede av dine anbefalinger da.😃 Synes forøvrig at 10k for en kablet remote er grovt, når den i tillegg ikke er helt i vater...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Glad jeg ikke lot meg forlede av dine anbefalinger da.😃 Synes forøvrig at 10k for en kablet remote er grovt, når den i tillegg ikke er helt i vater...
    Ja den var jo fin så lenge den funket men... jeg får vel sende den inn til rep! Men nå fikk jeg faktisk den nye IOS-appen til å funke så da lurer jeg fælt på hva jeg skal med en diger fjernkontroll med snubletråd... litt mindre funksjonalitet men appen har det viktigste..
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja den appen fungerer bra. Får håpe det bare er starten på styring av det indre. For selv om VNC fungerer, er den ikke 100% tilpasset børstebrett.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Den største svakheten med den fjernkontrollen var vel lengden på kabelen, men det virker å være en enkel Biltema/Clas Ohlson -fix.

    Med tanke på prisen på en viss lampe med reklamelogo på fremstår den fjernkontrollen som det reneste kupp :giggle:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn