Erfaringer MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Skiftet fra Dirac til flex 8 og lastet inn presets for det. Skiftet tilbake igjen og lastet tilbake presets for Dirac plugin. Nada bang.

    Men jeg tror nok jeg vil følge anbefalingene om å slå av forsterkerne i fremtiden likevel da det er en gratis forsikring mot dyre uhell. Man har tross alt med et veldig rimelig produkt å gjøre her.
    Ja det skal værtfall gjøres her. Har glemt det flere ganger, men nå får mann heldigvis varsel 😅
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Noen som har prøvd følgende eller lignende oppsett?
    ifi ZEN STREAM usb ut => miniDSP Flex Digital usb inn / miniDSP FLEX Digital optisk ut => Topping D70S DAC optisk inn / XLR ut => effektforsterker?
    Jeg har, fungerer ikke, har prøvd spdif istedenfor optisk også. Har jeg gått glipp av noe her?
    Min ide var å kjøre korreksjonen digitalt.
    Jeg får ikke sjekket hvordan Flex fungerer i Device Manager da Flex usb allerede er opptatt.
    Topping DAC synker OK til 48kHz fordi jeg har Flex DL-versjonen.
    MacBook usb => Flex => Topping fungerer fint.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har prøvd følgende eller lignende oppsett?
    ifi ZEN STREAM usb ut => miniDSP Flex Digital usb inn / miniDSP FLEX Digital optisk ut => Topping D70S DAC optisk inn / XLR ut => effektforsterker?
    Jeg har, fungerer ikke, har prøvd spdif istedenfor optisk også. Har jeg gått glipp av noe her?
    Min ide var å kjøre korreksjonen digitalt.
    Jeg får ikke sjekket hvordan Flex fungerer i Device Manager da Flex usb allerede er opptatt.
    Topping DAC synker OK til 48kHz fordi jeg har Flex DL-versjonen.
    MacBook usb => Flex => Topping fungerer fint.
    Ikke lyd? Må være noe config i mini dsp🙄
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Ikke lyd? Må være noe config i mini dsp🙄
    Tja, bytter bare over usb kabel fra Mac til ZEN Stream , ikke lyd.
    Endrer ikke noe i Flex, "urørt" som levert fra miniDSP. For meg virker det mer som om ZEN Stream sender ut signal som ikke miniDSP ikke takler.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    :) Nå spiller det. I ZEN STREAM/config/output devices måtte settes til miniDSP Flex DL og ikke SPDIF (som trolig er default) og restart ZEN boks.
    Den settingen har jeg ikke endret tidligere, ZEN STREAM har jeg brukt en god stund koblet usb til flere DACr/Roon.
    Det skal bli artig å teste hva denne Flex digital kan utrette. Har fra før en Flex TRS versjon i beste velgående med Dirac Live i den også.
    Så ska det sies at miniDSP folka har gjort en god jobb med de nyeste versjonene av Flex fw og Device Console programmet. Hos meg virker det fint.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri fått til device control til flex, stopper alltid opp ved oppdatering.
    20230708_153823.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå har alt låst seg, spørs om ikke flex må på reparasjon... Har prøvd andre pcer også, samme problem.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    998
    Antall liker
    2.005
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Nå har alt låst seg, spørs om ikke flex må på reparasjon... Har prøvd andre pcer også, samme problem.
    Hei,

    Ser dette står i Manualen.
    De anbefaler ikke Factory Reset uten og vært i kontakt med de:

    9.5 RESET BUTTON The reset button on the rear panel (item 7 on page 15) should be used only in very specific circumstances. Do not use this button except in the specific situation described below, or if instructed to do so by miniDSP support. When to use
    1. If you have selected the “Switch to DDRC-24” menu entry in the miniDSP-2x4-HD plugin but don’t have a Dirac Live license, reset the Flex to return it to 2x4 HD mode.
    2. If you are instructed by miniDSP support to reset the Flex. This can occur in some unusual cases if the internal memory is corrupted. To reset the Flex 1. Unplug DC power. 2. Press and hold the reset button.
    3. Plug the DC power back in.
    4. Release the reset button.
    5. Start the miniDSP-2x4-HD plugin and click the Connect button.
    6. When the synchronization dialog box appears, click on “Restore ALL to Default.”

    Do not randomly put the Flex into reset hoping to fix some issue. Use this button only in the two cases documented above. If you are having issues with your Flex, contact miniDSP support first. 9.6 OBTAINING SUPPORT

    1. Check the forums on miniDSP.com to see if this issue has already been raised and a solution provided.
    2. Contact miniDSP via the support portal at support.minidsp.com with:
    a. The product information obtained from the plugin’s About button and (if used) the Dirac Live application.
    b. A clear explanation of the symptoms you are seeing.
    c. A description of troubleshooting performed and your results.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Ser dette står i Manualen.
    De anbefaler ikke Factory Reset uten og vært i kontakt med de:

    9.5 RESET BUTTON The reset button on the rear panel (item 7 on page 15) should be used only in very specific circumstances. Do not use this button except in the specific situation described below, or if instructed to do so by miniDSP support. When to use
    1. If you have selected the “Switch to DDRC-24” menu entry in the miniDSP-2x4-HD plugin but don’t have a Dirac Live license, reset the Flex to return it to 2x4 HD mode.
    2. If you are instructed by miniDSP support to reset the Flex. This can occur in some unusual cases if the internal memory is corrupted. To reset the Flex 1. Unplug DC power. 2. Press and hold the reset button.
    3. Plug the DC power back in.
    4. Release the reset button.
    5. Start the miniDSP-2x4-HD plugin and click the Connect button.
    6. When the synchronization dialog box appears, click on “Restore ALL to Default.”

    Do not randomly put the Flex into reset hoping to fix some issue. Use this button only in the two cases documented above. If you are having issues with your Flex, contact miniDSP support first. 9.6 OBTAINING SUPPORT

    1. Check the forums on miniDSP.com to see if this issue has already been raised and a solution provided.
    2. Contact miniDSP via the support portal at support.minidsp.com with:
    a. The product information obtained from the plugin’s About button and (if used) the Dirac Live application.
    b. A clear explanation of the symptoms you are seeing.
    c. A description of troubleshooting performed and your results.
    Har fulgt dette..
     

    TheCurious

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2023
    Innlegg
    33
    Antall liker
    158
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    0
    Vel, jeg kjenner meg ikke igjen i Balles beskrivelse av miniDSP.
    Jeg kjøpte 2x4hd, tastet aktiveringsnøkkel på nettsiden, lastet ned standard softwaren, og brukte både delefiltetet og EQ. Alt dette var gjort på et par timer fra den kom i hus.
    Den lille boksen fungerer glimrende, og jeg har ikke hatt problemer med sus og støy.
    Jeg anser ikke meg selv som noe råskinn på forståelse av slike dingser.
    Tvert i mot. 🥴

    Da jeg tok i bruk Audiolense for ca 8 år tilbake, brukte jeg flere uker på å sette meg inn i det grunnleggende.
    Stanga hodet i veggen mer enn en gang...for å si det mildt.
    Men jeg bruker fortsatt Audiolense....av forskjellige grunner.

    ;)
    Hei .

    Hva ville du anbefalt å bruke som et delefilter, av Minidsp eller audiolens?
    Tenkte jeg kunne snike inn et spørsmål siden du har erfaring med begge
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lykkelig i dag, supporten hos MiniDSP har hjulpet meg, nå fungerer Flex som aldri før... nye DC er også oppe å går.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Vel, jeg kjenner meg ikke igjen i Balles beskrivelse av miniDSP.
    Jeg kjøpte 2x4hd, tastet aktiveringsnøkkel på nettsiden, lastet ned standard softwaren, og brukte både delefiltetet og EQ. Alt dette var gjort på et par timer fra den kom i hus.
    Den lille boksen fungerer glimrende, og jeg har ikke hatt problemer med sus og støy.
    Jeg anser ikke meg selv som noe råskinn på forståelse av slike dingser.
    Tvert i mot. 🥴

    Da jeg tok i bruk Audiolense for ca 8 år tilbake, brukte jeg flere uker på å sette meg inn i det grunnleggende.
    Stanga hodet i veggen mer enn en gang...for å si det mildt.
    Men jeg bruker fortsatt Audiolense....av forskjellige grunner.

    ;)
    Stemmer med mine erfaringer.
    Utfordringen for meg er at jeg ikke har giddet/tatt meg tid til å lære REW. 🤓
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hei .

    Hva ville du anbefalt å bruke som et delefilter, av Minidsp eller audiolens?
    Tenkte jeg kunne snike inn et spørsmål siden du har erfaring med begge
    Beklager sent svar.
    Siden jeg har vært Audiolense bruker de siste 10 år, så er jeg muligens noe inhabil.
    Til tross for noe utfordringer de siste mnd. så sverger jeg fortsatt til Audiolense XO. (den dyreste varianten)
    Jeg er heldig med de akustiske forholdene i mitt lytterom når det kommer til bassgjengibelse, og fikk derfor svært gode resultater i en to-veis deling med miniDSP 2*4 HD, som låt veldig bra.

    Hvordan det ville låte med den nye Flex 8, aner jeg ikke.

    ...jeg holder fortsatt en knapp på Audiolense XO som det beste alternativet ifht kostnad, så lenge det fungerer som det skal.

    Uansett, begge alternativene fordrer å sette seg inn i, eller ha noe forståelse av hvordan lyd oppfører seg.

    Jeg kan ikke påstå meg noe av denne viten på noe høyt plan, men om du er på like lavt forståelse nivå som meg, så er Audiolense den riktige veien, på tross av sine utfordringer.

    Nøkkelen er, prøv og feil, prøv og feil, det blir rimelig bra etterhvert skal du høre.

    ;) 🤭 🥴 :devilish:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har prøvd multi sub optimizer sammen med dirac?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Da var det ingen vei tilbake. Fikk en kort smakebit av hva Dirac kunne bidra med i mitt rom i 2-kanal, installerte prøveversjonen på Mac Minien og lyden ble dratt til nye høyder selv med en korrigering kun satt til 300hz. Da åpnet himmeldøren seg og man skulle kanskje tro det bare skjedde ting i bassen men der tok jeg feil, vokalen ble mye renere mer sentrert og fremtredende på en god måte. Bassen forventet jeg skulle bli mye bedre og det ble det, som dere ser i REW har jeg utfordringer. Utfordringene er når jeg flytter høytalerene der bassen sitter mister jeg mye av supre åpne lyden jeg har oppover i frekvens og spesielt holografien blir skadelidende. Løsningen blir forhåpentlig en minidsp SHD Studio som ble bestilt og settes mellom Mac Mini som kjører Roon Core og min Devialet. Forventes levert Mandag med DHL, blir spennende!
    5.jpg
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er utrolig fornøyd med dirac i bassen her. Jeg kjører Dirac fra 20-200hz, det fungerer meget bra. På førsten av min Dirac-tid kjørte jeg Dirac hele veien, men synes den ikke fungerer så bra oppover i frekvensen.
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    357
    Antall liker
    84
    Jeg føler det er litt bingo om resultatet blir bra, eller ikke.
    Har ett målesett jeg er veldig fornøyd med. Skulle nerde litt i dag og målte på nytt. Men resultatet blir dårligere.
    Ser litt forskjell på ny og gammel måling i REW. Bruker samme target curve på begge målesett.

    Bruker alltid lasermåler på første målinga, for å få sentrert mikrofonen. På de andre målingene tar jeg det mer på gefühlen.
    Hvor nøye er dere på mikrofonplasseringa?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Beklager sent svar.
    Siden jeg har vært Audiolense bruker de siste 10 år, så er jeg muligens noe inhabil.
    Til tross for noe utfordringer de siste mnd. så sverger jeg fortsatt til Audiolense XO. (den dyreste varianten)
    Jeg er heldig med de akustiske forholdene i mitt lytterom når det kommer til bassgjengibelse, og fikk derfor svært gode resultater i en to-veis deling med miniDSP 2*4 HD, som låt veldig bra.

    Hvordan det ville låte med den nye Flex 8, aner jeg ikke.

    ...jeg holder fortsatt en knapp på Audiolense XO som det beste alternativet ifht kostnad, så lenge det fungerer som det skal.

    Uansett, begge alternativene fordrer å sette seg inn i, eller ha noe forståelse av hvordan lyd oppfører seg.

    Jeg kan ikke påstå meg noe av denne viten på noe høyt plan, men om du er på like lavt forståelse nivå som meg, så er Audiolense den riktige veien, på tross av sine utfordringer.

    Nøkkelen er, prøv og feil, prøv og feil, det blir rimelig bra etterhvert skal du høre.

    ;) 🤭 🥴 :devilish:
    AL er flotte saker👍
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    En venn av meg vurderer å oppgradere 4x10HD til Flex-Eight.

    Litt av grunnen er at han ikke vil kjøpe egen streamer men heller spille fra telefonen og bruke blutooth.

    Funker det bra? Låter det bra?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    En venn av meg vurderer å oppgradere 4x10HD til Flex-Eight.

    Litt av grunnen er at han ikke vil kjøpe egen streamer men heller spille fra telefonen og bruke blutooth.

    Funker det bra? Låter det bra?
    Bluetooth er vel ikke bra?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Flex har vel både LDAC og aptX, så noe Stort bredere overføring via BT finnes vel ikke.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Flex har vel både LDAC og aptX, så noe Stort bredere overføring via BT finnes vel ikke.
    er det 16 bit altså CD kvalitet?

    man kan jo ha Spotify premium (320) eller Tidal HiFi (CD@Master) på både iphone og android eller nettbrett

    så spm mitt er (som jeg vet svaret på men dobbeltsjekker) er det noen skjær i sjøen?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    er det 16 bit altså CD kvalitet?

    man kan jo ha Spotify premium (320) eller Tidal HiFi (CD@Master) på både iphone og android eller nettbrett

    så spm mitt er (som jeg vet svaret på men dobbeltsjekker) er det noen skjær i sjøen?
    Aldri prøvd, antar at det er grei nok kvalitet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slikt skjer i allefall meg når jeg bruker telefonen som avspiller. Den har andre ting å gjøre også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan du ikke bestemme at musikk via bt ikke skal forstyrres av noen andre signaler? Jeg kan det på min Samsung S21, da påvirkes den ikke av noe annet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Man kan jo ha en egen dedikert pad også?

    Ellers har ikke Flex Eight analog inn og det trenger man til målinger med Arta og lydkort.
    Da er vel dette en fin løsning? Billig AD converter:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn