Erfaringer MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Kino ja, men subbene er i bruk i stereo også. Det er ikke dsp i sub og bare to utganger i prosessor. Derfor kjøpte jeg minidsp 4x10hd til subbene. Spørsmålet var hvilken avstander jeg skal bruke inni minidsp?
    Du må uansett forsinke hovedhøytalerne dine med dsp da subber står litt bak dem. Regner med du bare har koplet subber via dsp?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Du må uansett forsinke hovedhøytalerne dine med dsp da subber står litt bak dem. Regner med du bare har koplet subber via dsp?
    Jeg kan ikke endre forsinkelsen på front pga disse er kalibrert av prosessor (audyssey). Minidsp er koblet til sub 1 på prosessor og alle subber til minidsp. Hadde håpet det var en enkel måte å time aligne alt sammen 🙄
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kan ikke endre forsinkelsen på front pga disse er kalibrert av prosessor (audyssey). Minidsp er koblet til sub 1 på prosessor og alle subber til minidsp. Hadde håpet det var en enkel måte å time aligne alt sammen 🙄
    Da må du trekke subber i front litt frem. Antaglighvis 5-10 cm foran høytalere. De 4 andre delayer du med dsp. Er nok ingen enkel løsning men spørs jo hvor nøye du er. Ser jo ut som det kjempe oppsettet😊 du har sett at det dukker opp en liten fane med avstand når du trykker på delay i dsp? Du kan jo prøve å bruke disse målene å se hva som skjer.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan ikke endre forsinkelsen på front pga disse er kalibrert av prosessor (audyssey). Minidsp er koblet til sub 1 på prosessor og alle subber til minidsp. Hadde håpet det var en enkel måte å time aligne alt sammen 🙄
    Hvorfor ikke bare plassere alle subber i front?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kan ikke endre forsinkelsen på front pga disse er kalibrert av prosessor (audyssey). Minidsp er koblet til sub 1 på prosessor og alle subber til minidsp. Hadde håpet det var en enkel måte å time aligne alt sammen 🙄
    9F5E8DC6-5F26-4793-B0F4-9FE8DBF8B77F.jpeg
    9F5E8DC6-5F26-4793-B0F4-9FE8DBF8B77F.jpeg
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kan ikke endre forsinkelsen på front pga disse er kalibrert av prosessor (audyssey). Minidsp er koblet til sub 1 på prosessor og alle subber til minidsp. Hadde håpet det var en enkel måte å time aligne alt sammen 🙄
    Har surret med det selv endel nå og ble ikke noe greie på før jeg fikk hjelp. Og det er bare stereo og en sub🙄 Alt ble mye lettere når jeg ble vist målesveiper og hva som skjedde og hvorfor. Trodde jeg hadde vært drit flink og fått det dødsbra med å bruke øra men når han var ferdig så ble det: Åjja, det er sånn det skal låte ja....jøss....ojjj...
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Denne syntes jeg er ganske bra for å summere subber best mulig, godt forklart også!


    Etterpå så kan du jo også se denne da den er interessant:


    Og har du prosessor så setter du delay til subbene i denne.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nei. Vi var 5 erfarne hififolk som prøvde å sett den opp. Men meny og begrep var såpass ukjent at vi spilte lenge uten å ha noen DSP aktiv , uten å skjønne det.
    Menuene og funksjonaliteten var mild sagt pussig og forvirrende .
    Husker ikke detaljene, med det var i stil med at man må etablerere, , laste ned, synkronisere og aktivere før noe reelt skjer.

    Vi trodde vi skjønte det men tydeligvis ikke . Så jeg vil ikke si det er plug &play i det hele tatt. Når man kan det og har skjønt prinsippet er det sikkert enkelt, men før det var det håpløst irriterende å prøve å få det til å virke,.

    Dessuten suste og støyet den så det var hørbart, kan ha vært brukerfeil men etter den erfaringen var miniDSP ikke aktuelt for meg

    . Få den demonstrert av en voksen som kan det iallefall
    Var det ikke da vi gikk balle😅
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    To på Bakvegg. Det er 3m fra sub til lytteposisjon og 6m mellom sub og til front....to på sidevegg og to ved fremvegg på yttersiden av front.
    Mulig jeg leser avstandene feil her. Men siden du bruker prosessor så er det avstand fra hodet til den subben som er lengst unna som er grunnmålet

    De andre subbene skal forsinkes tilsvarende avstanden den er nærmere. Altså subben lengst bort fra øret er 4m.
    Subben nærmest øret ditt er 3. Denne subben og kun den subben skal forsinkes med 1m (3ms)

    På denne måten setter du opp subbene som en enhet som kino prosessor /reciver leser.
    Bruk KUN 1 utgang fra kino amp.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Var det ikke da vi gikk balle😅
    He he , omtrent ja ,,,,vi fikk i allafall pratet og fikk oss litt twist og kaffe… På den tiden var jeg halvdøv på det ene øre pga ørebetennelse ; så det var kanskje likegreit at demoen ikke gikk helt som planlagt , for lyden kunne jeg ikke bedømme
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Mulig jeg leser avstandene feil her. Men siden du bruker prosessor så er det avstand fra hodet til den subben som er lengst unna som er grunnmålet

    De andre subbene skal forsinkes tilsvarende avstanden den er nærmere. Altså subben lengst bort fra øret er 4m.
    Subben nærmest øret ditt er 3. Denne subben og kun den subben skal forsinkes med 1m (3ms)

    På denne måten setter du opp subbene som en enhet som kino prosessor /reciver leser.
    Bruk KUN 1 utgang fra kino amp.
    Du skal ut å kjøre race, finaleheat, dekktrykket skal være 1,65 bar men du har ikke manometer! Du må fylle på fellingen noe som resulterer i ett dårlig resultat. Eller, du har 800hp i motoren men får ikke utnyttet mere enn 250 da du ikke har riktig verktøy for å tune det med. Det samme blir med mini dsp. Det må konfigureres med rett verktøy. Ikke tommestokk og 3mtr dit og 4mtr til neste osv. Han er jo i finalen nå og vil gjerne komme på 1 plass. Ikke på 2 eller 3.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du skal ut å kjøre race, finaleheat, dekktrykket skal være 1,65 bar men du har ikke manometer! Du må fylle på fellingen noe som resulterer i ett dårlig resultat. Eller, du har 800hp i motoren men får ikke utnyttet mere enn 250 da du ikke har riktig verktøy for å tune det med. Det samme blir med mini dsp. Det må konfigureres med rett verktøy. Ikke tommestokk og 3mtr dit og 4mtr til neste osv. Han er jo i finalen nå og vil gjerne komme på 1 plass. Ikke på 2 eller 3.
    Hæ?
    Leste jeg innlegget til komfort feil?
    At det het handla om en større hjemmekino med passivt delt høyttalere hvor han ikke fikk nok delay på subbene?
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kino eller ei, samme greia uansett!
    Jeg forstår ikke det svaret med bil tilnærmingen. Bil kan jeg ikke noe om.

    Om det er snakk om justere inn subber med en minidsp 2x4hd. Og han har en kino prosessor/reciver. Så skal subbene sees på en en gruppe. Med 2x4hd så kjører man alle subbene sammen. I reciver så setter man delay på hver høyttaler og subgruppa (samlet) da legger reciver til avstand som minidsp 2x4hd gir.

    Deretter bør man tweeke litt på på spes delay og crossover på subb. Er du uenig i dette?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg forstår ikke det svaret med bil tilnærmingen. Bil kan jeg ikke noe om.

    Om det er snakk om justere inn subber med en minidsp 2x4hd. Og han har en kino prosessor/reciver. Så skal subbene sees på en en gruppe. Med 2x4hd så kjører man alle subbene sammen. I reciver så setter man delay på hver høyttaler og subgruppa (samlet) da legger reciver til avstand som minidsp 2x4hd gir.

    Deretter bør man tweeke litt på på spes delay og crossover på subb. Er du uenig i dette?
    Enig. Det jeg vil frem til er at du må ha riktig verktøy for å konfigurere. (Tweeke)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Ja, det er flere som har alle subbene i front og du klarer deg fint uten minidsp... (y)
    Jeg vil gjerne ha de litt spredd da det gir jevnere respons i større deler av rommet. Jeg prøvde først uten minidsp, men det var slitsomt uten individuell styring.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Hæ?
    Leste jeg innlegget til komfort feil?
    At det het handla om en større hjemmekino med passivt delt høyttalere hvor han ikke fikk nok delay på subbene?
    Ja, jeg undres fortsatt over 3m/9ms begrensingen på 4x10hd? Ser ut som at jeg må løse dette på en annen måte.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg leser avstandene feil her. Men siden du bruker prosessor så er det avstand fra hodet til den subben som er lengst unna som er grunnmålet

    De andre subbene skal forsinkes tilsvarende avstanden den er nærmere. Altså subben lengst bort fra øret er 4m.
    Subben nærmest øret ditt er 3. Denne subben og kun den subben skal forsinkes med 1m (3ms)

    På denne måten setter du opp subbene som en enhet som kino prosessor /reciver leser.
    Bruk KUN 1 utgang fra kino amp.
    Dette er måten å gjøre det på, juster delay (og EQ) KUN på subene i Minidsp først og kjør Audessey etterpå, da blir det rett.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Jeg har nok tenkt litt feil her. Det er 4m til subben lengst unna og 2,5m til den nærmeste. Så løste dette med å sette den på 4m til 0 ms. Det var litt forvirrende at det var meter på delay meny. På prosessoren er alt i meter. Blir jo motsatt når det er ms delay.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Har du et bilde fra midten bak mot front som viser rommet?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Mørkets hule 😄 Det er ikke lov å kommentere
    rotet som er forsøkt skjult med kort lukkertid 😝

    Vis vedlegget 792057
    Lydmessig er en slik utforming av rommet på øverste hylle (y)
    Er det yttervegger på begge sider og i front?
    Er alle subwoofere lik de som er på bildet?
    Evt hva er forskjellene?
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Lydmessig er en slik utforming av rommet på øverste hylle (y)
    Er det yttervegger på begge sider og i front?
    Er alle subwoofere lik de som er på bildet?
    Evt hva er forskjellene?
    Yttervegg bak front og tak bak sidevegg.
    4 x Klipsch r115sw og 2x r-112sw
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Bruker du Audyssey MultEQ Editor ?
    Jepp, den har jeg brukt masse 👍
    Ble litt kluss når det ble mer enn to subber. Tenker nå å fjerne audyssey fra sub og bruke minidsp 4x10hd + rew til dsp og rk på subbene.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jepp, den har jeg brukt masse 👍
    Ble litt kluss når det ble mer enn to subber. Tenker nå å fjerne audyssey fra sub og bruke minidsp 4x10hd + rew til dsp og rk på subbene.
    Så bra....men ser ut som du staker veien videre i helt feil retning.
    Du bør heller få litt hjelp med å pusle brikkene for et skikkelig resultat
    Bor du sentralt utenfor Kristiansand? så er det hjelp å få på veien videre ;)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Så bra....men ser ut som du staker veien videre i helt feil retning.
    Du bør heller få litt hjelp med å pusle brikkene for et skikkelig resultat
    Bor du sentralt utenfor Kristiansand? så er det hjelp å få på veien videre ;)
    Sentralt utenfor Kristiansand? Jeg bor ivertfall utenfor Kristiansand 😄
    Hva slags hjelp snakker vi om her? Hele rommet er fylt opp av utstyr så det er ikke plass til så mye mer....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Sentralt utenfor Kristiansand? Jeg bor ivertfall utenfor Kristiansand 😄
    Hva slags hjelp snakker vi om her? Hele rommet er fylt opp av utstyr så det er ikke plass til så mye mer....
    Litt hjelp til omplasseringer av det du allerede har + målinger......vil løse problemet du sliter med
    Hvor langt unna Kr.sand bor du?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn