Erfaringer MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Litt hjelp til omplasseringer av det du allerede har + målinger......vil løse problemet du sliter med
    Hvor langt unna Kr.sand bor du?
    Bor 25mil fra Kristiansand. Du kan jo bare hjelpe meg her?! Lettere. Hva er ditt forslag til omplassering?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Bor 25mil fra Kristiansand. Du kan jo bare hjelpe meg her?! Lettere. Hva er ditt forslag til omplassering?
    Det er fint innen rekkevidde for en dagstur for min del slik at du innen få dager kan få systemet ditt opp å kjøre på
    referansenivå med minst mulig knoting. Se på det som et tilbud du kan si nei til.... ;)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Det er fint innen rekkevidde for en dagstur for min del slik at du innen få dager kan få systemet ditt opp å kjøre på
    referansenivå med minst mulig knoting. Se på det som et tilbud du kan si nei til.... ;)
    Takk for tilbud, skal ha det i bakhodet hvis jeg står fast. Er bare i startgropen foreløbig. Subbene har vært rundt omkring i hele rommet, men lurer på om jeg skal kjøpe to subber til å plassere bak ryggen på sofa?! 🤔
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbud, skal ha det i bakhodet hvis jeg står fast. Er bare i startgropen foreløbig. Subbene har vært rundt omkring i hele rommet, men lurer på om jeg skal kjøpe to subber til å plassere bak ryggen på sofa?! 🤔
    Hvilken delefrekvens vil du bruke da ? 😳
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Hvilken delefrekvens vil du bruke da ? 😳
    Jeg bruker ikke delefrekvens. Front og sub ruller av naturlig så rydder jeg opp i respons med dsp etterpå. Sub utgangen er vel begrenset til 250hz. På resten er det 100hz deilig.
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker ikke delefrekvens. Front og sub ruller av naturlig så rydder jeg opp i respons med dsp etterpå. Sub utgangen er vel begrenset til 250hz. På resten er det 100hz deilig.
    jeg tenkte på hvilken delefrekvens på subbene bak sofaen event. De kan jo fort bli hørbare ?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Overlapp og miksing i nedre oktaver av fronter + sub gir ofte muddy og udefinert bass.
    En skikkelig delefrekvens bør være på plass.

    Dette har du allerede servert på fatet, og det bør testes ut på en gjennomført måte
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Overlapp og miksing i nedre oktaver av fronter + sub gir ofte muddy og udefinert bass.
    En skikkelig delefrekvens bør være på plass.

    Dette har du allerede servert på fatet, og det bør testes ut på en gjennomført måte
    Jeg var så heldig å få besøk hjem.(av en som kan det) Lærte utrolig mye på noen timer. Skjønner jo nå at det er utrolig viktig å få kjørt endel målesveiper så dette kan tunes inn 100%. Hvordan dette kan gjøres uten måleutstyr er jeg forundret over.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Overlapp og miksing i nedre oktaver av fronter + sub gir ofte muddy og udefinert bass.
    En skikkelig delefrekvens bør være på plass.

    Dette har du allerede servert på fatet, og det bør testes ut på en gjennomført måte
    Ja, har testet begge deler og det var to hovedårsaker til at jeg gikk for ingen delefrekvens.
    A: Fikk ryddet opp mye ujevnheter i respons 100-200hz
    B: Bassen fikk mye mer pondus, den ble mer merkbar på kroppen ved litt volum. Men dette kan også bli slitsomt hvis den ikke "temmes" ned.

    Jeg kommer til å ha flere setups i forhold til hva jeg hører på, ser for meg:
    1. Film
    2. HiFi (Stereo)
    3. Party
    4. Xtrem party
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja, har testet begge deler og det var to hovedårsaker til at jeg gikk for ingen delefrekvens.
    A: Fikk ryddet opp mye ujevnheter i respons 100-200hz
    B: Bassen fikk mye mer pondus, den ble mer merkbar på kroppen ved litt volum. Men dette kan også bli slitsomt hvis den ikke "temmes" ned.

    Jeg kommer til å ha flere setups i forhold til hva jeg hører på, ser for meg:
    1. Film
    2. HiFi (Stereo)
    3. Party
    4. Xtrem party
    Det får du ryddet opp i med dsp når du tar målesveiper. Da kan du enten legge kurven over automatisk fra REW til dsp eller manuelt.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    jeg tenkte på hvilken delefrekvens på subbene bak sofaen event. De kan jo fort bli hørbare ?
    Dette er primært for filmbruk og LFE. Blir med sannsynlig utkoblet i HiFi stereo
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    633
    Antall liker
    343
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Hei, noen som har erfaring med DAC og Streamer til MINIDSP SHD DIRAC LIVE 2CH PREAMP OG STREAMER (ANALOG + DIGITAL)?
    M1
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    633
    Antall liker
    343
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Har du gjort noen tester av DAC og Streamer mot noe annet?
    Brukergrensesnitt streamer, hvordan er det?
    M1
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    438
    Antall liker
    117
    Har du gjort noen tester av DAC og Streamer mot noe annet?
    Brukergrensesnitt streamer, hvordan er det?
    M1
    Funker knall. God lyd på oppsampling/nedsampling i forhold til en ess 9038 dac jeg hadde. Streamer takler Tidal og spotify connect. Jeg bruker også en mediaserver den kan hente high rez filer fra. Alt i alt tilfredstillende. Du skal nok opp endel i pris på en dac for å matche og her får du jo romkorreksjon og streamer på kjøpet. Volumio er greit nok. Ikke ideelt, Tidal utfører noenganger litt rare ting. Men ok,
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    633
    Antall liker
    343
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Hei og takk for svar jan_eriks:)
    M1
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Får ikke igang miniDSP Flex.

    Får ikke kontakt mellom enhet og software.

    Noen som vet råd?


    Edit:

    PROBLEMET LØST: Flex med Dirac skal KUN ha den dedikerte Flex Dirac plugin (ikke Flex 2x4)


    Det jeg ikke får til nå er analog inn, det er tyst som graven.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva vil en slik koste da?
    Vil det komme en med balansert output og?
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Vil det komme en med balansert output og?
    Tror og HÅPER det. Den vanlige flex finnes jo i tre forskjellige varianter (RCA, TRS og en med digitale utganger). Skulle vel nesten kunne tro det er denne fleksibiliteten som er hele greia til FLEX... Så virker nå rart om ikke det skulle dukke opp en TRS og digital utgave av Flex Eight også :D
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tror og HÅPER det. Den vanlige flex finnes jo i tre forskjellige varianter (RCA, TRS og en med digitale utganger). Skulle vel nesten kunne tro det er denne fleksibiliteten som er hele greia til FLEX... Så virker nå rart om ikke det skulle dukke opp en TRS og digital utgave av Flex Eight også :D
    Ikke xlr?
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Er ikke plass til 8x XLR i det chassiet der. Er vel samme grunn til at de gikk for TRS på vanlige Flex også. Ikke plass til XLR der heller. Det er da bare å ha kabel med TRS i ene enden og XLR i andre...?! No problem.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bestiller en slik straks de får med TRS. Lei av å knote med softwaren til Hypex.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Bestilte 2 stk Flex TRS fra Minidsp tirsdag kveld og fredag midt på dagen ringte DHL på døra, leveranse fra Minidsp, du verden så raskt fra Hong Kong! Mitt første bekjentskap med Minidsp, så spennende tider.
    Etter litt studie av dokumentasjon, koblet jeg opp en Macbook på usb, device console program på plass, startet med en cd spiller koblet via spdif for teste ubehandlet signal in/ut og en Vera effekt med medfølgende TRS kabel. Ser input signal og output signal i device console, MEN NULL lyd?? ruting ser grei ut….. hva kan dette være? Antagelig en nybegynner feil.
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Master volume oppe til høyre på null var iallefall en klassisk feil tidligere, vet ikke om de nye pluginene har det samme?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bare vill tipping herfra. Kan det være noe med mute? Kan det være noe med crossover? Kan input stå på analog menst du har koblet digitalt eller omvendt?
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Mange takk for innspill.
    Et skjermbilde av device console under testen. Så vidt jeg har forstått er det nytt fra MiniDSP at plugin og firmware ligger i den samme zip fila. Device console er en beta6 utgave. Oppdatering av fw sjekkes ved oppstart og oppdateringen skjer når pc/Mac er koblet til nett. Elegant, men det MÅ jo virke .....
    Skjermbilde 2022-12-26 kl. 20.38.30.png
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Bare vill tipping herfra. Kan det være noe med mute? Kan det være noe med crossover? Kan input stå på analog menst du har koblet digitalt eller omvendt?
    Ja, du hadde fullstendig rett, det var "noe med mute", min Vera P150 i dette tilfelle sto i mute. Det er jo greit å mute power når man skal jobbe med nye filtre/Dirac og slikt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Denne versjonen av Device Console fikk jeg ikke til hos meg. Control Panel derimot fungerer som den skal.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Minidsp FLEX. Var så plaget med at det smeller noe sinnsykt når jeg importerer og exporterer presets. På et niva at jeg har redd at det skal sprenge hele anlegget.

    Så kom di med oppdatert. Nå kommer det opp et varsel at ALLE amper må være av når mann bytter preset. Så da er det ikke bare jeg som har problemet. Men dette burde de kunne ordne på et enkelt hvis? Utgangene mutes ved preset skifte? Kondensator?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Minidsp FLEX. Var så plaget med at det smeller noe sinnsykt når jeg importerer og exporterer presets. På et niva at jeg har redd at det skal sprenge hele anlegget.

    Så kom di med oppdatert. Nå kommer det opp et varsel at ALLE amper må være av når mann bytter preset. Så da er det ikke bare jeg som har problemet. Men dette burde de kunne ordne på et enkelt hvis? Utgangene mutes ved preset skifte? Kondensator?
    Min flex er dønn stille bytte av preset, import og export har jeg ikke prøvd ennå.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vi får satse på at de finner en løsning.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Testet for moro skyld å switche etter dagens oppdatering. Ingen smell. Utgangene ble muted virket det som. Slo ikke av forsterkerne som anbefalt.

    Test på eget ansvar.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Testet for moro skyld å switche etter dagens oppdatering. Ingen smell. Utgangene ble muted virket det som. Slo ikke av forsterkerne som anbefalt.

    Test på eget ansvar.
    Testet. Smeller ikke alltid. Smelte første gangen jeg gjorde det i dag. Men ikke de andre gangene :)

    Importerte du presets eller skiftet du mellom de? Er import av lagret presets som er problemet her
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skiftet fra Dirac til flex 8 og lastet inn presets for det. Skiftet tilbake igjen og lastet tilbake presets for Dirac plugin. Nada bang.

    Men jeg tror nok jeg vil følge anbefalingene om å slå av forsterkerne i fremtiden likevel da det er en gratis forsikring mot dyre uhell. Man har tross alt med et veldig rimelig produkt å gjøre her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn